M5 Carbon High Racer oftewel CHR
|
Berichten: 1.097
Topics: 29
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1871 x bedankt in 998 berichten
(, 08:27 AM)Snoek043 schreef: Iemand een intuïtieve eenheid? 4Nm is ongeveer zo strak dat je bang bent dat het nog lang niet vast zit.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 999
Topics: 20
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 560
1956 x bedankt in 933 berichten
, 08:56 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 08:57 AM door datakneder.)
Even gegoogled op "Hoeveel Nm op wielbouten?"
BMW 6-Serie 2011 – 2019 140 Nm
Als je ooit een autowiel gewisseld hebt, geeft dit misschien een indruk.
Berichten: 6.434
Topics: 164
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2520
8644 x bedankt in 4210 berichten
(, 08:27 AM)Snoek043 schreef: ![[Afbeelding: 20250429-193602.jpg]](https://i.postimg.cc/FzbTdjj7/20250429-193602.jpg)
Dit is echt wel heftig liggend zeg.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.097
Topics: 29
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1871 x bedankt in 998 berichten
, 09:12 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 09:13 AM door melle z.)
Ik weet niet of wielmoeren vastzetten een goede referentie is, 4Nm is amper handvast.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 729
Topics: 42
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 6
1563 x bedankt in 687 berichten
(, 09:12 AM)melle z schreef: Ik weet niet of wielmoeren vastzetten een goede referentie is, 4Nm is amper handvast.
+1
Berichten: 999
Topics: 20
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 560
1956 x bedankt in 933 berichten
(, 09:12 AM)melle z schreef: Ik weet niet of wielmoeren vastzetten een goede referentie is, 4Nm is amper handvast.
Het was mijn bedoeling om duidelijk te maken dat 140Nm behoorlijk veel is t.o.v. 4Nm. Dus dat 4Nm zeker niet in de buurt komt van heel stevig vastdraaien. Blijkbaar komt dit niet duidelijk over. Sorry.
Berichten: 5.977
Topics: 113
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12109
9382 x bedankt in 4596 berichten
(, 09:39 AM)datakneder schreef: Het was mijn bedoeling om duidelijk te maken dat 140Nm behoorlijk veel is t.o.v. 4Nm. Dus dat 4Nm zeker niet in de buurt komt van heel stevig vastdraaien. Blijkbaar komt dit niet duidelijk over. Sorry. Lastige is ook dat je voor wielmoeren over het algemene een behoorlijke arm gebruikt. Als je momentsleutel 2x zo lang is draai je bij dezelfde hoeveelheid kracht uit je arm ineens 280 Nm ipv 140. Dus het "voelen" is echt lastig.
4 Nm zou ik ook definiëren als "ik kijk wel of ik het straks toch vaster moet draaien als het gaat rammelen".
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.584
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 770
2678 x bedankt in 1244 berichten
Een momentsleutel is best wel een nuttige investering, als je niet proefondervindelijk wil uitvogelen wat 'dat was te strak' betekende.
Berichten: 5.977
Topics: 113
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12109
9382 x bedankt in 4596 berichten
(, 11:59 AM)Frutsel schreef: Een momentsleutel is best wel een nuttige investering, als je niet proefondervindelijk wil uitvogelen wat 'dat was te strak' betekende. Dan heb je een hele stapel nodig. Mijn 1-6 Nm is stuk, dan heb ik een 10-70 en een 50-400 Nm.
Zelfs als die eerste niet stuk was had ik dus een gat van 4 Nm gehad.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.584
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 770
2678 x bedankt in 1244 berichten
(, 12:19 PM)365cycle schreef: (, 11:59 AM)Frutsel schreef: Een momentsleutel is best wel een nuttige investering, als je niet proefondervindelijk wil uitvogelen wat 'dat was te strak' betekende.
Dan heb je een hele stapel nodig. Mijn 1-6 Nm is stuk, dan heb ik een 10-70 en een 50-400 Nm.
Zelfs als die eerste niet stuk was had ik dus een gat van 4 Nm gehad.
Je hebt ook meerdere steeksleutels, inbussleutels, schroevendraaiers, etc.
Je kan ook gaan voor "Een kwart slag voordat 'ie afbreekt stoppen" zoals ik al zei
Berichten: 268
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 80
559 x bedankt in 254 berichten
9 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 uren geleden door blokdoorn.)
Ik zou dit soort constructies echt niet proberen op mn m5 chr, carbon is niet bepaald gemaakt voor dit soort belasting, denk ik, maar vooral: er zijn veel betere oplossingen voor zoals tailbags en radical design tassen, aan het stoeltje kun je prima ligfietstassen hangen, mits je een kleine voorziening regelt aan de rechterkant zodat de ketting vrij blijft lopen. Deze oplossinge zijn ook heel veel beter voor je zwaartepunt.
Met een achterspatbord kun je ook een achtertas gebruiken.
Je kunt links onder het zitje ook heel makkelijk een langwerpige framebag monteren met een paar touwtjes over het frame. Ik gebruik zon framebag op mn chr om reserrvebanden,pompje en gereedschap mee te nemen.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|