Banden oppompen bij benzinepomp
|
Berichten: 301
Topics: 15
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 105
357 x bedankt in 169 berichten
12-Apr-2019, 09:19 PM
Voor het geval dat ik onderweg een band moet wisselen heb ik een Topeak Pocket Rocket pompje in mijn tas zitten.
Een paar bar pomp je er binnen een paar minuten in, maar tot 4 bar ben je wel effe bezig.
Het liefst zou ik dan bij de eerstvolgende benzinepomp mijn band tot 4,5-5 bar oppompen.
Ik wil een slang van een fietspomp voorzien van een "autoventiel"-nippel. (nog niet gevonden)
Heeft iemand ervaring met een dergelijke verloopslang oplossing?
Links naar een "autoventiel"nippel die op de slang van een fietspomp past zijn ook welkom.
Even an absolute beginner has to start somewhere.
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
138 x bedankt in 118 berichten
Waarom gebruik je niet een verloop nippel die je op je ventiel kunt draaien? Werkt prima en neemt een stuk handiger mee!
Berichten: 190
Topics: 7
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 4
17 x bedankt in 17 berichten
Als ik het goed begrijp, wil je fietsbanden met 'gewone' ventielen op je fiets houden, maar ze kunnen oppompen met een pompkop voor autoventielen.
Ik heb er geen ervaring mee, maar als je 'franse' oftewel presta ventielen op je fiets hebt, dan zou je dit kunnen proberen: http://tinyurl.com/yygq82ee
Als je ze wat dichter bij huis wilt kopen, zoek dan even op 'presta naar schrader', dan vind je er genoeg.
Maar als je bedoelt dat je 'autoventielen' oftewel schrader op je fiets hebt zitten en je wilt die met een gewone fietspomp kunnen oppompen, dan kun je bijv een schrader naar dunlop adapter kopen. Die heb ik zelf ook liggen en dat werkt prima.
Overigens zijn er ook zat fietspompen die alle 3 de ventielvarianten aankunnen.
Zelf heb ik in de DF een Zefal pompje ( http://www.zefal.com/en/mini-floor-pumps...-rg01.html). Daarmee pomp ik in een paar minuten een 20" Durano op naar 8 bar. Maar goed, dat is natuurlijk maar een klein bandje met weinig volume.
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Berichten: 301
Topics: 15
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 105
357 x bedankt in 169 berichten
Ah, blijkbaar was ik niet specifiek genoeg: ik heb "franse" ventielen op de binnenbanden in de Kojaks (voor) en de Marathon Race (achter).
(13-Apr-2019, 07:33 AM)Johan. schreef: ........
als je 'franse' oftewel presta ventielen op je fiets hebt, dan zou je dit kunnen proberen: http://tinyurl.com/yygq82ee
Als je ze wat dichter bij huis wilt kopen, zoek dan even op 'presta naar schrader', dan vind je er genoeg.
....
Die zal ik eens proberen te scoren.
Even an absolute beginner has to start somewhere.
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
138 x bedankt in 118 berichten
Jep, die dingen bedoelde ik. Werkt prima.
Berichten: 1
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2019
Bedankt: 0
0 x bedankt in 0 berichten
(12-Apr-2019, 09:19 PM)TvWijk schreef: Voor het geval dat ik onderweg een band moet wisselen heb ik een Topeak Pocket Rocket pompje in mijn tas zitten.
Een paar bar pomp je er binnen een paar minuten in, maar tot 4 bar ben je wel effe bezig.
Het liefst zou ik dan bij de eerstvolgende benzinepomp mijn band tot 4,5-5 bar oppompen.
Ik wil een slang van een fietspomp voorzien van een "autoventiel"-nippel. (nog niet gevonden)
Heeft iemand ervaring met een dergelijke verloopslang oplossing?
Links naar een "autoventiel"nippel die op de slang van een fietspomp past zijn ook welkom.
hi eric, het beste koop je een topeak road morph pomp, want de pocket rocket is te klein. de road morph pompt met gemak 4 bar. de mijne heb ik onder mijn stoel bevestigd. o ja, binnenbanden met autoventielen lossen het probleem ook op voor als je bij de eerstvolgende benzinepomp lucht wil tanken.
Berichten: 5.646
Topics: 146
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1904
6998 x bedankt in 3450 berichten
(14-Apr-2019, 12:19 AM)rederik schreef: hi eric, het beste koop je een topeak road morph pomp, want de pocket rocket is te klein. de road morph pompt met gemak 4 bar. de mijne heb ik onder mijn stoel bevestigd. o ja, binnenbanden met autoventielen lossen het probleem ook op voor als je bij de eerstvolgende benzinepomp lucht wil tanken.
Welkom op dit forum Rederik. Veel lees- en schrijfplezier gewenst.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 11
Topics: 0
Lid sinds: May 2019
Bedankt: 0
0 x bedankt in 0 berichten
Bij een benzinepomp zou ik afraden er komt door de compressor ook vocht in de band. Bij een auto maakt dat niet veel uit voor een fietsband is dat niet heel gezond ook vuil kan dan erin komen
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
(16-May-2019, 04:34 PM)Sjaakvenema schreef: Bij een benzinepomp zou ik afraden er komt door de compressor ook vocht in de band. Bij een auto maakt dat niet veel uit voor een fietsband is dat niet heel gezond ook vuil kan dan erin komen
Juist met een fietspomp (handcompressor) komt vocht in de binnenband. De meeste goede compressoren hebben een olie- en waterafscheider. Bovendien kan condensatie van water en olie, wat eventueel in de tank zou kunnen komen, worden afgetapt. Ik heb een olievrije compressor met een aftapkraan.
Berichten: 51
Topics: 10
Lid sinds: Apr 2018
Bedankt: 10
3 x bedankt in 3 berichten
Blijkbaar gebruiken maar weinig liggers een CO2 pompje. Ik heb alle handpompjes weggegooid, omdat je met de hand nooit een band goed op spanning kan krijgen.
Voor die enkele keer dat ik een lekke band krijg, is dit voor mij de mooiste oplossing.
Bovendien zijn ze heel klein, en je hoeft nooit naar een benzinestation te zoeken. Die kom je midden in de polder bijna nooit tegen.
En ze passen op alle fietsventielen
Nadelen : de patronen zijn niet goedkoop.
Alligt Kruiser-Huissoon racefiets
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Voor nood is een CO2 patroon, 16 gram, erg handig. Kost los circa 2 euro stuk. Ik heb een prima pomp(je) bij de hand. Een Topeak Turbo Morph. Met slang, manometer, voetsteun en handvat. De slang zorgt er voor dat bij het pompen het ventiel heel blijft en de pomp op de grond staat. Maximale druk tot circa 10 Bar.
Onderweg spuit ik pechspray in de binnenband. Lek dicht en de band opgepompt. Handpompje voor extra druk. Soms blijf ik daar jaren mee doorrijden.
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
138 x bedankt in 118 berichten
Ik heb twee Lezyne Tech Drive HP pompjes. Ook met slangetje. Klein maar krachtig en van een goede kwaliteit. Die gebruik ik op al mijn fietsen behalve de Mango. Daar heb ik een grotere voetpomp in liggen (als je toch de ruimte hebt...). Met de Lezyne pompjes krijg ik mijn banden prima op spanning in het geval van een lekke band onderweg. Meestal heb ik, zeker op langere ritten, ook nog een bandenspanningsmeter bij me.
Berichten: 5.646
Topics: 146
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1904
6998 x bedankt in 3450 berichten
(17-May-2019, 11:05 PM)zeeuwwindje schreef: Blijkbaar gebruiken maar weinig liggers een CO2 pompje. Ik heb alle handpompjes weggegooid, omdat je met de hand nooit een band goed op spanning kan krijgen.
Ik heb 2 handpompjes en met allebei kan ik sowieso 8bar pompen.
Hoe kom jij op het idee dat dit nooit zou kunnen?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 51
Topics: 10
Lid sinds: Apr 2018
Bedankt: 10
3 x bedankt in 3 berichten
18-May-2019, 05:58 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-May-2019, 07:55 PM door zeeuwwindje.)
(18-May-2019, 11:25 AM)Wim -de roetsende schreef: (17-May-2019, 11:05 PM)zeeuwwindje schreef: Blijkbaar gebruiken maar weinig liggers een CO2 pompje. Ik heb alle handpompjes weggegooid, omdat je met de hand nooit een band goed op spanning kan krijgen.
Ik heb 2 handpompjes en met allebei kan ik sowieso 8bar pompen.
Hoe kom jij op het idee dat dit nooit zou kunnen?
Door jaren ervaring , zowel met 28-inch wielen als 20-inch.
De eerste slagen gaan goed maar dan komen de problemen om echte druk op te bouwen.
Er zullen best goede handpompjes zijn. maar ik ben ze nooit tegengekomen.
Even pssssst, met een CO2-patroon en je kan weer verder.
Alligt Kruiser-Huissoon racefiets
Berichten: 1.963
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1377 x bedankt in 781 berichten
Ik houd er juist niet van als mijn banden erg hard opgepompt zijn. Dan zijn die wegen met bakstenen helemaal onprettig om overheen te fietsen.
Berichten: 11
Topics: 0
Lid sinds: May 2019
Bedankt: 0
0 x bedankt in 0 berichten
Met een goede band hoeft dit niet onprettig rijden te zijn. Daarbij te zachte banden kunnen zorgen dat de velg beschadigd raakt met alle gevolgen van dien. Banden met te lage druk veroorzaken meer slijtage en rollen slechter.
Berichten: 51
Topics: 10
Lid sinds: Apr 2018
Bedankt: 10
3 x bedankt in 3 berichten
(18-May-2019, 07:02 PM)Sjaakvenema schreef: Met een goede band hoeft dit niet onprettig rijden te zijn. Daarbij te zachte banden kunnen zorgen dat de velg beschadigd raakt met alle gevolgen van dien. Banden met te lage druk veroorzaken meer slijtage en rollen slechter.
Te hard of te zacht opgepompt, moet ieder voor zich weten.
Mijn punt was en is : snel weer verder kunnen fietsen, na een lekke band.
Wedstrijdje wie er het eerst weg is ? Handpomp vs CO2 pomp !
Alligt Kruiser-Huissoon racefiets
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
(18-May-2019, 07:54 PM)zeeuwwindje schreef: Mijn punt was en is : snel weer verder kunnen fietsen, na een lekke band.
Wedstrijdje wie er het eerst weg is ? Handpomp vs CO2 pomp !
Mag pechspray ook meedoen met die wedstrijd? Kies ik voor pechspray. Busje op het ventiel en weer verder rijden. Geen wisseling van binnenband of even plakken. Lucht en latex in één, zorgen voor afdichting en bandenspanning tegelijk.
Berichten: 11
Topics: 0
Lid sinds: May 2019
Bedankt: 0
0 x bedankt in 0 berichten
Pechspray werkt vaak niet bij een binnenband... Ik zou er mijn held niet op durven zetten
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
20-May-2019, 03:32 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-May-2019, 03:33 PM door PietV*.)
Dat heb ik geluk gehad. Busje pechspray op het ventiel en rijden om de latex te verdelen. Daarna wat lucht erbij. Er zat een (mei)doorn in de band en die is blijven zitten. Heb ruim 3 jaar zo gereden zonder te plakken en ook geen nieuwe lekken erbij gekregen. Ik zie het als een soort voorbehoedsmiddel.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|