Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Banden oppompen bij benzinepomp
#1
Question 
Voor het geval dat ik onderweg een band moet wisselen heb ik een Topeak Pocket Rocket pompje in mijn tas zitten.
Een paar bar pomp je er binnen een paar minuten in, maar tot 4 bar ben je wel effe bezig.

Het liefst zou ik dan bij de eerstvolgende benzinepomp mijn band tot 4,5-5 bar oppompen.

Ik wil een slang van een fietspomp voorzien van een "autoventiel"-nippel. (nog niet gevonden)

Heeft iemand ervaring met een dergelijke verloopslang oplossing?

Links naar een "autoventiel"nippel die op de slang van een fietspomp past zijn ook welkom.
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door:
#2
Waarom gebruik je niet een verloop nippel die je op je ventiel kunt draaien? Werkt prima en neemt een stuk handiger mee!
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Als ik het goed begrijp, wil je fietsbanden met 'gewone' ventielen op je fiets houden, maar ze kunnen oppompen met een pompkop voor autoventielen.
Ik heb er geen ervaring mee, maar als je 'franse' oftewel presta ventielen op je fiets hebt, dan zou je dit kunnen proberen: http://tinyurl.com/yygq82ee
Als je ze wat dichter bij huis wilt kopen, zoek dan even op 'presta naar schrader', dan vind je er genoeg.

Maar als je bedoelt dat je 'autoventielen' oftewel schrader op je fiets hebt zitten en je wilt die met een gewone fietspomp kunnen oppompen, dan kun je bijv een schrader naar dunlop adapter kopen. Die heb ik zelf ook liggen en dat werkt prima.
Overigens zijn er ook zat fietspompen die alle 3 de ventielvarianten aankunnen.

Zelf heb ik in de DF een Zefal pompje (http://www.zefal.com/en/mini-floor-pumps...-rg01.html). Daarmee pomp ik in een paar minuten een 20" Durano op naar 8 bar. Maar goed, dat is natuurlijk maar een klein bandje met weinig volume.
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Antwoord }
Bedankt door: TvWijk
#4
Ah, blijkbaar was ik niet specifiek genoeg: ik heb "franse" ventielen op de binnenbanden in de Kojaks (voor) en de Marathon Race (achter).

(13-Apr-2019, 07:33 AM)Johan. schreef: ........
als je 'franse' oftewel presta ventielen op je fiets hebt, dan zou je dit kunnen proberen: http://tinyurl.com/yygq82ee
Als je ze wat dichter bij huis wilt kopen, zoek dan even op 'presta naar schrader', dan vind je er genoeg.
....

Die zal ik eens proberen te scoren.
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door:
#5
Jep, die dingen bedoelde ik. Werkt prima.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(12-Apr-2019, 09:19 PM)TvWijk schreef: Voor het geval dat ik onderweg een band moet wisselen heb ik een Topeak Pocket Rocket pompje in mijn tas zitten.
Een paar bar pomp je er binnen een paar minuten in, maar tot 4 bar ben je wel effe bezig.

Het liefst zou ik dan bij de eerstvolgende benzinepomp mijn band tot 4,5-5 bar oppompen.

Ik wil een slang van een fietspomp voorzien van een "autoventiel"-nippel. (nog niet gevonden)

Heeft iemand ervaring met een dergelijke verloopslang oplossing?

Links naar een "autoventiel"nippel die op de slang van een fietspomp past zijn ook welkom.

hi eric, het beste koop je een topeak road morph pomp, want de pocket rocket is te klein. de road morph pompt met gemak 4 bar. de mijne heb ik onder mijn stoel bevestigd. o ja, binnenbanden met autoventielen lossen het probleem ook op voor als je bij de eerstvolgende benzinepomp lucht wil tanken.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(14-Apr-2019, 12:19 AM)rederik schreef: hi eric, het beste koop je een topeak road morph pomp, want de pocket rocket is te klein. de road morph pompt met gemak 4 bar. de mijne heb ik onder mijn stoel bevestigd. o ja, binnenbanden met autoventielen lossen het probleem ook op voor als je bij de eerstvolgende benzinepomp lucht wil tanken.


Welkom op dit forum Rederik. Veel lees- en schrijfplezier gewenst.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#8
Bij een benzinepomp zou ik afraden er komt door de compressor ook vocht in de band. Bij een auto maakt dat niet veel uit voor een fietsband is dat niet heel gezond ook vuil kan dan erin komen
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(16-May-2019, 04:34 PM)Sjaakvenema schreef: Bij een benzinepomp zou ik afraden er komt door de compressor ook vocht in de band. Bij een auto maakt dat niet veel uit voor een fietsband is dat niet heel gezond ook vuil kan dan erin komen

Juist met een fietspomp (handcompressor) komt vocht in de binnenband. De meeste goede compressoren hebben een olie- en waterafscheider. Bovendien kan condensatie van water en olie, wat eventueel in de tank zou kunnen komen, worden afgetapt. Ik heb een olievrije compressor met een aftapkraan.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Blijkbaar gebruiken maar weinig liggers een CO2 pompje. Ik heb alle handpompjes weggegooid, omdat je met de hand nooit een band goed op spanning kan krijgen.
Voor die enkele keer dat ik een lekke band krijg, is dit voor mij de mooiste oplossing.
Bovendien zijn ze heel klein, en je hoeft nooit naar een benzinestation te zoeken. Die kom je midden in de polder bijna nooit tegen.
En ze passen op alle fietsventielen

Nadelen : de patronen zijn niet goedkoop.
Alligt Kruiser-Huissoon racefiets
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Voor nood is een CO2 patroon, 16 gram, erg handig. Kost los circa 2 euro stuk. Ik heb een prima pomp(je) bij de hand. Een Topeak Turbo Morph. Met slang, manometer, voetsteun en handvat. De slang zorgt er voor dat bij het pompen het ventiel heel blijft en de pomp op de grond staat. Maximale druk tot circa 10 Bar. 
Onderweg spuit ik pechspray in de binnenband. Lek dicht en de band opgepompt. Handpompje voor extra druk. Soms blijf ik daar jaren mee doorrijden.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Ik heb twee Lezyne Tech Drive HP pompjes. Ook met slangetje. Klein maar krachtig en van een goede kwaliteit. Die gebruik ik op al mijn fietsen behalve de Mango. Daar heb ik een grotere voetpomp in liggen (als je toch de ruimte hebt...). Met de Lezyne pompjes krijg ik mijn banden prima op spanning in het geval van een lekke band onderweg. Meestal heb ik, zeker op langere ritten, ook nog een bandenspanningsmeter bij me.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(17-May-2019, 11:05 PM)zeeuwwindje schreef: Blijkbaar gebruiken maar weinig liggers een CO2 pompje. Ik heb alle handpompjes weggegooid, omdat je met de hand nooit een band goed op spanning kan krijgen. 

Ik heb 2 handpompjes en met allebei kan ik sowieso 8bar pompen.

Hoe kom jij op het idee dat dit nooit zou kunnen?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#14
(18-May-2019, 11:25 AM)Wim -de roetsende schreef:
(17-May-2019, 11:05 PM)zeeuwwindje schreef: Blijkbaar gebruiken maar weinig liggers een CO2 pompje. Ik heb alle handpompjes weggegooid, omdat je met de hand nooit een band goed op spanning kan krijgen. 

Ik heb 2 handpompjes en met allebei kan ik sowieso 8bar pompen.

Hoe kom jij op het idee dat dit nooit zou kunnen?

Door jaren ervaring , zowel met 28-inch wielen als 20-inch.
De eerste slagen gaan goed maar dan komen de problemen om echte druk op te bouwen.
Er zullen best goede handpompjes zijn. maar ik ben ze nooit tegengekomen.
Even pssssst, met een CO2-patroon en je kan weer verder. Big Grin Big Grin
Alligt Kruiser-Huissoon racefiets
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Ik houd er juist niet van als mijn banden erg hard opgepompt zijn. Dan zijn die wegen met bakstenen helemaal onprettig om overheen te fietsen.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Met een goede band hoeft dit niet onprettig rijden te zijn. Daarbij te zachte banden kunnen zorgen dat de velg beschadigd raakt met alle gevolgen van dien. Banden met te lage druk veroorzaken meer slijtage en rollen slechter.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(18-May-2019, 07:02 PM)Sjaakvenema schreef: Met een goede band hoeft dit niet onprettig rijden te zijn. Daarbij te zachte banden kunnen zorgen dat de velg beschadigd raakt met alle gevolgen van dien. Banden met te lage druk veroorzaken meer slijtage en rollen slechter.

Te hard of te zacht opgepompt, moet ieder voor zich weten.
Mijn punt was en is : snel weer verder kunnen fietsen, na een lekke band.

Wedstrijdje wie er het eerst weg is ? Handpomp vs CO2 pomp ! thumb thumb
Alligt Kruiser-Huissoon racefiets
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(18-May-2019, 07:54 PM)zeeuwwindje schreef: Mijn punt was en is : snel weer verder kunnen fietsen, na een lekke band.

Wedstrijdje wie er het eerst weg is ? Handpomp vs CO2 pomp ! thumb thumb

Mag pechspray ook meedoen met die wedstrijd? Kies ik voor pechspray. Busje op het ventiel en weer verder rijden. Geen wisseling van binnenband of even plakken. Lucht en latex in één, zorgen voor afdichting en bandenspanning tegelijk.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Pechspray werkt vaak niet bij een binnenband... Ik zou er mijn held niet op durven zetten
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Dat heb ik geluk gehad. Busje pechspray op het ventiel en rijden om de latex te verdelen. Daarna wat lucht erbij. Er zat een (mei)doorn in de band en die is blijven zitten. Heb ruim 3 jaar zo gereden zonder te plakken en ook geen nieuwe lekken erbij gekregen. Ik zie het als een soort voorbehoedsmiddel.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM
VM45
Mijn ukkie roept n...Wim -de roetsende — 08:36 PM
Medeliggers onderweg
een blauw-oranje...PeeWee32 — 08:19 PM