Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 2
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwe kleine racer nodig voor iemand van 1.63
#1
Ik heb jullie hulp nodig.

Ik ben een triatleet geweest maar door een spierziekte naar een ligfiets moeten kijken om te kunnen blijven fietsen. Ik heb wat low riders geprobeerd maar ik heb het nog niet gevonden.

Hebben jullie ideeën voor een racer low - mid - high waar ik met mijn 163 flink op kan scheuren om toch nog een hele triatlon op te doen?
Ik heb al contact gehad met triatlonorganisaties en ik mag mee doen met een aangepast fiets dus ik hoef mij niet te houden aan regels dus het mag zo snel mogelijk zijn.

Oja van hoofd financiën thuis is het wel een keer mooi geweest met al die fietsen en vooral wat ze kosten. Dus liever niet dat ze even veel kosten als de auto.

groeten Maurice
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#2
Ik vermoed dat een hoge ligfiets met jouw (been)lengte niet echt een goede optie is. Je moet jezelf toch kunnen opvangen met een been aan de grond terwijl je nog op de fiets zit / ligt. Een te korte been op een hoge fiets zorgt er waarschijnlijk voor dat je iets te makkelijk kan vallen bij een lage snelheid of plots moeten remmen.

Welk type fietsen heb je al geprobeerd?

En je kan wel hardlopen maar niet op een racefiets door je spierziekte, begrijp ik? Of doe je het hardlopen ook op een aangepaste manier?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Ik heb een goedkope oude m5 lowrider van staal in de schuur staan maar heb die al flink aangepast maar komt nog niet echt bij wat ik wil.

Nee hardlopen gaat niet dus ik wandel op hoog tempo.

(13-Oct-2023, 05:51 PM)Lopopodium schreef: Ik vermoed dat een hoge ligfiets met jouw (been)lengte niet echt een goede optie is. Je moet jezelf toch kunnen opvangen met een been aan de grond terwijl je nog op de fiets zit / ligt. Een te korte been op een hoge fiets zorgt er waarschijnlijk voor dat je iets te makkelijk kan vallen bij een lage snelheid of plots moeten remmen.

Welk type fietsen heb je al geprobeerd?

En je kan wel hardlopen maar niet op een racefiets door je spierziekte, begrijp ik? Of doe je het hardlopen ook op een aangepaste manier?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
(13-Oct-2023, 05:31 PM)mbaldizzone schreef: Ik heb jullie hulp nodig.

Ik ben een triatleet geweest maar door een spierziekte naar een ligfiets moeten kijken om te kunnen blijven fietsen. Ik heb wat low riders geprobeerd maar ik heb het nog niet gevonden.

Hebben jullie ideeën voor een racer low - mid - high waar ik met mijn 163 flink op kan scheuren om toch nog een hele triatlon op te doen?

groeten Maurice

Welkom op dit forum Maurice.

Ik zou voor een Taifun gaan. Snel, compact en zeer geschikt voor iemand van jouw lengte.

Een Fujin kan ook. De SL series zijn extra licht/ligt  Wink
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Welkom op het forum Maurice.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Dank jullie.
Ik zou wel graag een 28" achterwiel hebben. Zo hard mogelijk gaan. Als ik met de groep meefiets is 30km/u normaal. Ik zou 30gemid over 180 willen fietsen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Je hebt echt niet perse een 28" achterwiel nodig om hard te gaan.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Nee maar heb nog dure sets 28 wielen liggen incl Carbon disc achterwiel

(13-Oct-2023, 07:13 PM)melle z schreef: Je hebt echt niet perse een 28" achterwiel nodig om hard te gaan.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Je hebt ook niet perse dure wielen nodig om hard te gaan. Wink

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Met een lengte van 163 cm wordt een lowracer lastig, denk aan hak tegen het voorwiel bij bochten. Volgens mij past een semi lage beter, taifun/shockproof

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-...m5-te-koop

Deze is sneller te maken met een kortere achterveer en het stoeltje meer nar voren, je komt dan vlakker te liggen. Zelf zou ik ook de kettinglijn verbeteren door de kettingbuizen weg te halen en een dubbele kettingrol te plaatsen. Als banden Greenspeed Scorchers.

Resultaat is een fiets waarmee hoge snelhede kan halen Mijn woon werk gemiddelde was met zon fiets 32-35 km/u

Eventueel te bekostigen met verkoop van de grote wielen.

Succes!

Piet Kaagman
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(13-Oct-2023, 07:36 PM)Piet K schreef: Met een lengte van 163 cm wordt een lowracer lastig, denk aan hak tegen het voorwiel bij bochten. Volgens mij  past een semi lage beter, taifun/shockproof

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-...m5-te-koop

Deze is sneller te maken met een kortere achterveer en het stoeltje meer nar voren, je komt dan vlakker te liggen. Zelf zou ik ook de kettinglijn verbeteren door de kettingbuizen weg te halen en een dubbele kettingrol te plaatsen. Als banden Greenspeed Scorchers.

Resultaat is een fiets waarmee hoge snelhede kan halen Mijn woon werk gemiddelde was met zon fiets 32-35 km/u

Eventueel te bekostigen met verkoop van de grote wielen.

Succes!

Piet Kaagman

Deze fiets is een mooie tip Piet!!
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Als je eens een Challenge Hurricane wil proberen: be my guest. M'n vriendin gebruikt 'm niet meer sinds ze haar velomobiel heeft, en er zit wat werk in, maar de basis is oké.
Grote wielen en dure wielsets - my 2 cents = don't bother. Met 1.63m heb je waarschijnlijk meer last van grote wielen, voor de stijfheid hoef je het niet te doen want een klein wieltje is sowieso sterker dan een grote. Daarnaast is luchtweerstand van de wielen zelfs op een niet-best-practice lage ligger veel minder een probleem dan op een wielrenfiets of TT fiets. Ik ben fors gebouwd, maar reed op m'n M5 CMPCT met hetzelfde vermogen sneller dan op een goede, prijzige wielrenfiets; sneller dan 38 km/h kruisen was vooral een probleem door het te kleine voorblad. Een M5 CMPCT is een lig-vouwfiets met een ETRTO 305 (16") voorwiel en een 20" (406) achterwiel en ik ben behoorlijk lang, dus je kan je voorstellen hoe belachelijk dat eruit zag Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Frutsel
#13
(13-Oct-2023, 05:31 PM)mbaldizzone schreef: Ik heb al contact gehad met triatlonorganisaties en ik mag mee doen met een aangepast fiets dus ik hoef mij niet te houden aan regels dus het mag zo snel mogelijk zijn.

Dan zou ik voor een Quest XS gaan.
Of zou dat een brug te ver zijn voor de triatlonorganisaties.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Ik wil wel graag open en geen Kuip erom

(14-Oct-2023, 09:35 AM)voodoo schreef:
(13-Oct-2023, 05:31 PM)mbaldizzone schreef: Ik heb al contact gehad met triatlonorganisaties en ik mag mee doen met een aangepast fiets dus ik hoef mij niet te houden aan regels dus het mag zo snel mogelijk zijn.

Dan zou ik voor een Quest XS gaan.
Of zou dat een brug te ver zijn voor de triatlonorganisaties.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(14-Oct-2023, 10:10 AM)mbaldizzone schreef: Ik wil wel graag open en geen Kuip erom

(14-Oct-2023, 09:35 AM)voodoo schreef:
(13-Oct-2023, 05:31 PM)mbaldizzone schreef: Ik heb al contact gehad met triatlonorganisaties en ik mag mee doen met een aangepast fiets dus ik hoef mij niet te houden aan regels dus het mag zo snel mogelijk zijn.

Dan zou ik voor een Quest XS gaan.
Of zou dat een brug te ver zijn voor de triatlonorganisaties.

Een Quest haalt de snelheidswinst uit de aerodynamische schil.
Een aerodynamisch hulpmiddel zal niet toegestaan zijn.

Misschien dat een whike is toegestaan.

Niels, uitblazen, van der wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(14-Oct-2023, 10:19 AM)Niels van der Wal schreef: Een Quest haalt de snelheidswinst uit de aerodynamische schil.
Een aerodynamisch hulpmiddel zal niet toegestaan zijn.

Misschien dat een whike is toegestaan.

Niels, uitblazen, van der wal

Dan ook:
Een ligfiets haalt de snelheidswinst uit de aerodynamische voordeel.
Een aerodynamisch hulpmiddel zal niet toegestaan zijn.

Dat is nu net het punt.
Een ligfiets wordt blijkbaar toegestaan.
Een ligfiets haalt de snelheidswinst uit de aerodynamische voordeel.
Dus een aerodynamische hulpmiddel wordt toegestaan (Hier gaat het om een aanname en niet een logisch gevolg, wel een logische redenering)

Als een aerodynamische hulpmiddel wordt toegestaan en
Een Quest haalt de snelheidswinst uit de aerodynamische schil.
Dus een Quest wordt toegestaan.

Ook gezien: "Ik heb al contact gehad met triatlonorganisaties en ik mag mee doen met een aangepast fiets dus ik hoef mij niet te houden aan regels dus het mag zo snel mogelijk zijn. "
Met deze berkte informatie kun je geen conclusie trekken. Maar ik zie niet in dat een Quest geen legitieme oplossing kan zijn.

Maar ik kan me wel voorstellen dat de organisatie niet echt op de hoogte is van velomobielen. En dan zou er kunnen gebeuren wat Bram Moens overkwam. Daar hebben ze tijdens de race nieuwe regels verzonnen die ligfietsen uitsloten, omdat Bram veel te ver voor lag.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Mooi verhaal @datakneder, maar helaas overbodig.

TS heeft namelijk het volgende gezegd: "Ik wil wel graag open en geen Kuip erom"

Een discussie over de organisatie, aannames, wel of geen Quest is dus niet nodig.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
(14-Oct-2023, 10:46 AM)datakneder schreef: Daar hebben ze tijdens de race nieuwe regels verzonnen die ligfietsen uitsloten, omdat Bram veel te ver voor lag.
Dat noemt men een UCI-tje.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT , 365cycle
#19
(14-Oct-2023, 11:01 AM)Wim -de roetsende schreef: Mooi verhaal @datakneder, maar helaas overbodig.

TS heeft namelijk het volgende gezegd: "Ik wil wel graag open en geen Kuip erom"

Een discussie over de organisatie, aannames, wel of geen Quest is dus niet nodig.

Ten eerste had ik de opmerking over "geen kuip" gemist. My bad.

Maar als je dan iemand aanspreekt over overbodig zou dat Niels moeten zijn. Ik reageerde op zijn reactie.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Haha mooi hersenspinsels. Je mag niet meedoen met een ligfiets tijdens een tri. Echter ik heb een spierziekte en daardoor beperkingen zodat ik met een aangepast fiets mee mag doen. Maar wel met de spirit van een tri. Dus op en zoveel mogelijk op het normale lijken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
(14-Oct-2023, 11:11 AM)datakneder schreef:
(14-Oct-2023, 11:01 AM)Wim -de roetsende schreef: Mooi verhaal @datakneder, maar helaas overbodig.

TS heeft namelijk het volgende gezegd: "Ik wil wel graag open en geen Kuip erom"

Een discussie over de organisatie, aannames, wel of geen Quest is dus niet nodig.

Ten eerste had ik de opmerking over "geen kuip" gemist. My bad.

Maar als je dan iemand aanspreekt over overbodig zou dat Niels moeten zijn. Ik reageerde op zijn reactie.

Een ligfiets haalt het voordeel uit de aerodynamische bouw; niet uit een hulpmiddel.
Een racefiets moet waarschijnlijk aan 'bouw'voorschriften voldoen; hierop is waarschijnlijk een uitzondering gemaakt.

Niels, overbodig, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#22
(14-Oct-2023, 11:27 AM)Niels van der Wal schreef: Een ligfiets haalt het voordeel uit de aerodynamische bouw; niet uit een hulpmiddel.

Een racefiets moet waarschijnlijk aan 'bouw'voorschriften voldoen; hierop is waarschijnlijk een uitzondering gemaakt.


Ok. Ik snap nu je redenering. Ik beschouw het middengedeelte van de WAW een onderdeel van de bouw. De neus en staart daarentegen kan ik me voorstellen als hulpmiddel. Ik denk dat je pas wat zinnigs erove kunt zeggen als je een héél precieze definitie van hulpmiddel en bouw hebt. Daar heb ik op dit moment geen zin in, en zoals Wim al zei is het volkomen overbodig in deze draad.
Antwoord }
#23
[Afbeelding: truegrit81213.jpg]

Bron.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Prachtige fiets.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#25
De m5 lowracer is een erg snelle ligfiets, maar voor 163 niet geschikt, met mijn 182 en korte beentjes kwamen de trappers net langs het voorwiel. Je kunt nog wel iets spelen met de positie van het stoeltje, maar echt passen doet het niet.

Van Challenge heb je een paar zeer vlotte modellen en de Optima Baron past misschien ook net. Beiden hebben een 26 inch achterwiel, vervangen voor 571 triathlon gaat redelijk makkelijk, dat scheelt maar 6mm. Mogelijk heeft nog iemand op de club iets moois in die maat liggen. Verder heeft alleen Performer nog een lowracer met 28 inch maar die is heel erg zeldzaam.

De racefietsen hebben zich de afgelopen 20 jaar goed door ontwikkeld, aerodynamische buizen, alle kabels binnendoor etc. Heel veel kleine winst puntjes, small gains, maar bij elkaar wel een hele boel. Dat compenseert voor de aerodynamisch veel slechtere positie. Je moet echt wel een heel snelle ligfiets hebben wil je op kunnen tegen een moderne Triathlonfiets met een snel frame, aero velgjes, en een ligstuurtje. Want een ligfiets van nu doet het meestal nog met techniek van 20 jaar terug.

Ik snap niet helemaal wat je nu zoekt, want je mag niet meedoen met een ligfiets, maar wel met een aangepaste fiets, waarop je ligt?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
Ik ben 178 en ik heb relatief korte benen. Ik heb een hap uit het stoeltje van mijn M5 Low Racer gezaagd en het een heel eind naar voren gezet, met 155 cranks pas ik er net op. Ik merk af en toe dat er doordat ik zover naar voren zit wat minder druk op het achterwiel zit dan ik zou willen. Met mijn (Dries) Baron (met 622 achterwiel) heb ik dat probleem niet, daar paste ik zonder noemenswaardige aanpassingen direct comfortabel op.

[Afbeelding: 52697574157_c6854437f7_b.jpg]

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM