Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 2
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwe kleine racer nodig voor iemand van 1.63
#27
(15-Oct-2023, 08:56 PM)Jeroen S schreef: Ik snap niet helemaal wat je nu zoekt, want je mag niet meedoen met een ligfiets, maar wel met een aangepaste fiets, waarop je ligt?
Er is blijkbaar een uitzondering gemaakt ivm zijn spierziekte waardoor hij wél op een ligfiets mag rijden. Het is dan integer om zo dicht mogelijk bij een triathlon fiets te blijven.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#28
Officiëel mag je niet meedoen met een ligfiets. Omdat ik beperkingen heb, ik kan de druk op mijn schouders en rug niet hebben van triatlon-/racefiets. Vandaar de ligfiets omdat ik dan de druk van beide af heb. Ik reed eerder 40km/u + in een wedstrijd maar dat hoeft ook niet. Ik wil ook als ik met de groep mee kunnen fietsen vandaar graag de 30+.
Van de organisatie mag ik wel aan de wedstrijd deelnemen maar kan dan niet meedoen in de officiële uitslag. Handbikes zijn een andere categorie en hebben eigen klassement bijvoorbeeld.

Ik zou het liefst een lowrider hebben maar het maakt me niet zoveel uit. Ik heb nu een trike van USVA glider waar ik een hele tri op heb gedaan. Maar deze vind ik toch te lomp. Die oude M5 heb ik voor 75 gehaald. Om te kijken of ik het wat vind en deze opgeknapt. Uiteraard past het niet dus deze beetje aangepast. Zadel en stuur omhoog en nu pas ik er redelijk op. Maar voor volgend seizoen wil ik een goede hebben zodat ik mee kan doen aan een Ironman.



(14-Oct-2023, 11:47 AM)datakneder schreef:
(14-Oct-2023, 11:27 AM)Niels van der Wal schreef: Een ligfiets haalt het voordeel uit de aerodynamische bouw; niet uit een hulpmiddel.

Een racefiets moet waarschijnlijk aan 'bouw'voorschriften voldoen; hierop is waarschijnlijk een uitzondering gemaakt.


Ok. Ik snap nu je redenering. Ik beschouw het middengedeelte van de WAW een onderdeel van de bouw. De neus en staart daarentegen kan ik me voorstellen als hulpmiddel. Ik denk dat je pas wat zinnigs erove kunt zeggen als je een héél precieze definitie van hulpmiddel en bouw hebt. Daar heb ik op dit moment geen zin in, en zoals Wim al zei is het volkomen overbodig in deze draad.

(15-Oct-2023, 08:56 PM)Jeroen S schreef: De m5 lowracer is een erg snelle ligfiets, maar voor 163 niet geschikt, met mijn 182 en korte beentjes kwamen de trappers net langs het voorwiel. Je kunt nog wel iets spelen met de positie van het stoeltje, maar echt passen doet het niet.

Van Challenge heb je een paar zeer vlotte modellen en de Optima Baron past misschien ook net. Beiden hebben een 26 inch achterwiel, vervangen voor 571 triathlon gaat redelijk makkelijk, dat scheelt maar 6mm. Mogelijk heeft nog iemand op de club iets moois in die maat liggen. Verder heeft alleen Performer nog een lowracer met 28 inch maar die is heel erg zeldzaam. 

De racefietsen hebben zich de afgelopen 20 jaar goed door ontwikkeld, aerodynamische buizen, alle kabels binnendoor etc. Heel veel kleine winst puntjes, small gains, maar bij elkaar wel een hele boel. Dat compenseert voor de aerodynamisch veel slechtere positie. Je moet echt wel een heel snelle ligfiets hebben wil je op kunnen tegen een moderne Triathlonfiets met een snel frame, aero velgjes, en een ligstuurtje. Want een ligfiets van nu doet het meestal nog met techniek van 20 jaar terug.

Ik snap niet helemaal wat je nu zoekt, want je mag niet meedoen met een ligfiets, maar wel met een aangepaste fiets, waarop je ligt?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#29
Heb twee M5 lowracers gehad en daar toch wel de nodige km' we rs mee gemaakt en ook ik heb korte beentjes: binnenbeenlengte ongeveer 76cm. Ook 2x m-racer gehad ermee en die eerste had een ingesneden zitje waardoor dat zonder overlap ging.

Oh., en ik vind het supergaaf dat ze een uitzondering voor je maken en dat je met een ligfiets mee mag doen. Ook al doe je niet mee voor de officiele uitslag. Vind het een zeer sportief gebaar van de organisator.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#30
(16-Oct-2023, 06:54 AM)mbaldizzone schreef: Officiëel mag je niet meedoen met een ligfiets. Omdat ik beperkingen heb, ik kan de druk op mijn schouders en rug niet hebben van triatlon-/racefiets. Vandaar de ligfiets omdat ik dan de druk van beide af heb. Ik reed eerder 40km/u + in een wedstrijd maar dat hoeft ook niet. Ik wil ook als ik met de groep mee kunnen fietsen vandaar graag de 30+.
Van de organisatie mag ik wel aan de wedstrijd deelnemen maar kan dan niet meedoen in de officiële uitslag. Handbikes zijn een andere categorie en hebben eigen klassement bijvoorbeeld.
Tof! In welke regio zit je eigenlijk? En - ik ben zelf niet echt bekend in het triathlonwereldje - heb je het hierbij over de NTB? Of een andere organisatie?
Reden dat ik het vraag: Ik heb geen (gediagnosticeerde) beperkingen, maar ben ooit gestopt met de wielrenhouding i.v.m. aanhoudende problemen in m'n bovenrug en nek. Zo bij het ligfietsen terecht gekomen. Ik ben inmiddels ook weer aan het hardlopen en dat gaat nu behoorlijk goed; een kwart triathlon lijkt me best cool om eens te doen. Misschien de moeite om te kijken of we eens iets kunnen organiseren met een kleine ligfietscategorie als er animo is. Misschien moeten we voor het zwemdeel dan ook maar de rugcrawl verplichten Tongue

(16-Oct-2023, 06:54 AM)mbaldizzone schreef: Ik zou het liefst een lowrider hebben maar het maakt me niet zoveel uit. Ik heb nu een trike van USVA glider waar ik een hele tri op heb gedaan. Maar deze vind ik toch te lomp. Die oude M5 heb ik voor 75 gehaald. Om te kijken of ik het wat vind en deze opgeknapt. Uiteraard past het niet dus deze beetje aangepast. Zadel en stuur omhoog en nu pas ik er redelijk op. Maar voor volgend seizoen wil ik een goede hebben zodat ik mee kan doen aan een Ironman.
M5 staat voor Meer Meters Met Minder Moeite. Zelfs oude modellen van M5, zoals de 28/26, zijn verrassend snel. Op een simpele M5 Low Racer maak je op vlak wegdek gehakt van een even sterke wielrenner - ik heb er nog niet zo heel lang geleden weer eens één geprobeerd, en op dezelfde dag even op een tijdritfiets gereden. Met de M5 reed ik op een recht stuk 7 km/h sneller met hetzelfde vermogen, net iets boven m'n FTP.

(16-Oct-2023, 07:31 AM)ZoefZoef schreef: Oh., en ik vind het supergaaf dat ze een uitzondering voor je maken en dat je met een ligfiets mee mag doen. Ook al doe je niet mee voor de officiele uitslag. Vind het een zeer sportief gebaar van de organisator.
Dat is idd tof. Er zijn ook UCI evenementen waar de ligfiets helemaal uitgesloten wordt, ook voor spek en bonen - er zouden toch eens meer mensen ontdekken dat liggen leuk is en hard gaat...  Rolleyes
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#31
Ik zet regelmatig zelf triatlons uit in de omgeving holten/deventer. En dan doen we samen met een groep een triathlon. Een echt organisatie is niet te doen vanwege vergunningen enz. Maar ik wil voor belanghebbende wel wat betekenen.

Officiele wedstrijden in Ned zijn bijna altijd via NTB. Kleinere wedstrijden heb ik niet naar informeerd omdat ik dat niet zo interessant vind. En omdat ik moet wandelen vind ik officiele wedstrijden behalve de hele tri niet zo interessant.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#32
(16-Oct-2023, 05:30 PM)mbaldizzone schreef: Ik zet regelmatig zelf triatlons uit in de omgeving holten/deventer. 

Ik fiets ook in de omgeving van Deventer-Holten-Lochem rond.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#33
Als je een zwarte trike van USVA met een oranje of groen shirt langs ziet vliegen ben ik het. Die is electrisch ondersteunde en kan 35km/u haha

(16-Oct-2023, 07:50 PM)Wim -de roetsende schreef:
(16-Oct-2023, 05:30 PM)mbaldizzone schreef: Ik zet regelmatig zelf triatlons uit in de omgeving holten/deventer. 

Ik fiets ook in de omgeving van Deventer-Holten-Lochem rond.
Antwoord }
#34
(16-Oct-2023, 08:05 PM)mbaldizzone schreef: Die is electrisch ondersteunde en ...
Ongevraagd advies: Wees daar wel voorzichtig mee. Het is lachen tot je een aanrijding hebt en iemand de politie vertelt dat je supersnel voorbij kwam flitsen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#35
Dat advies mogen die gasten op die Fatbikes ook wel hebben.

Nauwelijks hun voeten bewegend, soms alleen maar een heel klein stukje heen en weer (net langs de sensor vermoed ik), rijden ze met die krengen 40/45/50 km/u.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#36
(17-Oct-2023, 07:22 AM)Wim -de roetsende schreef: Dat advies mogen die gasten op die Fatbikes ook wel hebben.

Nauwelijks hun voeten bewegend, soms alleen maar een heel klein stukje heen en weer (net langs de sensor vermoed ik), rijden ze met die krengen 40/45/50 km/u.

Dan is het met de velomobiel wel lastig inhalen als ze zo snel rijden. Ik snap je punt.
Antwoord }
Bedankt door:
#37
Ik hoef ze niet in te halen, maar sommige van die kinderen zijn 14/15 jaar. Dus levensgevaarlijk.

Laatst zelfs een keer zo'n ding met 2 jongens erop en toch ruim 40km/u rijden. Geen helm, maar wel een korte broek aan.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#38
(17-Oct-2023, 07:34 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik hoef ze niet in te halen, maar sommige van die kinderen zijn 14/15 jaar. Dus levensgevaarlijk.

Laatst zelfs een keer zo'n ding met 2 jongens erop en toch ruim 40km/u rijden. Geen helm, maar wel een korte broek aan.

Tja, het is een e-bike, dus geen helmplicht, en beschermende kleding is sowieso optioneel.
Dat ze harder ondersteund rijden dan 27km/h, al dan niet met handgas is kwalijker, want dat betekent dat het ofwel een speedpedelec moet zijn, ofwel een brommer.
Dus verzekering en helmplicht. (en een minimumleeftijd)

Ik heb minder last van de fatbikes dan de (afnemende) hoeveelheid van Moofs in Amsterdam. Oh, en die meterslange bakfietsen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#39
(17-Oct-2023, 07:22 AM)Wim -de roetsende schreef: Dat advies mogen die gasten op die Fatbikes ook wel hebben.

Nauwelijks hun voeten bewegend, soms alleen maar een heel klein stukje heen en weer (net langs de sensor vermoed ik), rijden ze met die krengen 40/45/50 km/u.
Naast dat ik me toch wel een beetje stoor aan frustraties over (weliswaar de regels overtredende) medefietsers, terwijl we zelf ook niet de meest geliefde plek op de weg innemen...

Hoe is dit relevant in het topic van mbaldizzone?  Dodgy
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#40
Niet  Blush excuus.


Terug naar de snelle kleine racer.

Welke gaat het worden TS?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#41
Ik zal proberen eens een foto te sturen van mijn lowrider. Ik heb dat ding namelijk flink aangepast. Alleen het frame is orgineel.

Er zit een 28 carbon achter wiel in. 10spd. Oog wil ook wat.
Zitting is 10cm omhoog en naar voren. Velgremmen van racefiets op gemonteerd. Crank 165mm 53blad. Met stuurpenverlenger stuur omhoog. Zelf voorbouwstuur aangepast/gelast. Speedstuur er op gezet. Voorvork met vulringen cup opgehoogd zodat hij er meer ruimte is tussen crank en wiel. En er zitten Shimano klik pedalen op.
Nu het hele bouwen klaar is ga ik deze vel sparkly metallic groen spuiten met zwarte accenten. Dit zijn de clubkleuren van triatlon team holten.
Dan maar even goed sparen en eens kijken naar een echte snelle racer ligfiets of er 1 zelf bouwen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#42
Ben benieuwd naar een foto, zo te horen wordt het haast de moeite waard om het frame in te korten (als inderdaad Lowrider = Low Racer).

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#43
(18-Oct-2023, 07:27 AM)mbaldizzone schreef: Crank 165mm 53blad.
Ik lijk liggend de voorkeur te hebben voor kortere cranks dan ik op de racefiets had.
Zou kunnen dat 165 met jouw lengte te lang gaat blijken.
Antwoord }
Bedankt door:
#44
Ik moet eigenlijk een 158 hebben als ik het bereken. Maar 165 kon ik vind voor een beetje normale prijs. Reed normaal met 170 op racefiets


(18-Oct-2023, 09:27 AM)365cycle schreef:
(18-Oct-2023, 07:27 AM)mbaldizzone schreef: Crank 165mm 53blad.
Ik lijk liggend de voorkeur te hebben voor kortere cranks dan ik op de racefiets had.
Zou kunnen dat 165 met jouw lengte te lang gaat blijken.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#45
Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe dit verhaal nou is afgelopen of gaat aflopen?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#46
(18-Oct-2023, 10:16 AM)mbaldizzone schreef: Ik moet eigenlijk een 158 hebben als ik het bereken. Maar 165 kon ik vind voor een beetje normale prijs. Reed normaal met 170 op racefiets
Dan reken je waarschijnlijk met "racefietslogica". Maar een ligfiets is geen bukfiets Wink 
Ik reed op de Pinarello ook met lange cranks.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
#47
(15-Dec-2023, 10:53 AM)Wim -de roetsende schreef: Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe dit verhaal nou is afgelopen of gaat aflopen?

Nou eigenlijk wel goed haha. Doordat ik de badkamer aan het verbouwen was even project ligfiets gepauzeerd. 

Maar wat ik al had gedaan is:
Frame aangepast -> stoel hoger en verder naar voren. telescoopbuis waar trapas inzit ingekort. Trapas kleiner 165. Zelf stuur gemaakt/gelast, dichterbij en goed voor mijn schouders, aangepaste vorm voor spierziekte. Andere voorvork waardoor meer ruimte tussen ballenhoofd en t-splitsing voorvork waardoor trappers dichterbij konden zonder wiel te raken. Daarnaast stuurpenverlenger opgezet om afstand te compenseren. 
Zit voor 20inch en achter 28inch. Ultegra groep. Moet nu wel vlaggetje op want is nu echt laag, met wedstrijd er af. Maar een stukje gas geven en ik zat ruim boven de 40km/u. 
Verzet is 53/42 en 30/11 achter

Wat moet nog:
Frame spuiten => sparkly groen (moet wel een beetje flisende kleur. 
kabels juiste lengte. nu net te kort waardoor op spanning. 
En ik wil voor voorvork een solide oplossing maken want is nu met meerdere vulringen verhoogd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#48
Klinkt goed!
Heb je een foto van hoe het geworden is? Ben wel benieuwd namelijk naar het resultaat.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#49
Ondertussen project weer opgepakt na wederom ziekenhuizen enz.

[Afbeelding: 20240106-152514.jpg]

[Afbeelding: 20240106-152526.jpg]

De fotos.

Toch een geveerde voorvork om hoogte te krijgen. kan cranks nog steeds niet over wiel, voor tijdrit leuk rustig stuk fietsen minder. Stuur nogmaals aangepast anders hingen mijn armen te veel. zadel staan nu veel hoger en naar voren. kortere 105 cranks. Heb al een stukje op de rechte weg getrapt en kom snel aan de 40km/u.
Moet nog gespoten worden, even een binnenkabeltje voor de voorrem halen en zadel achter net iets hoger maken. 

Toch aan het kijken voor een hogere waarbij cranks goed over het wiel kunnen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Piet K
#50
(06-Jan-2024, 04:39 PM)mbaldizzone schreef: Ondertussen project weer opgepakt na wederom ziekenhuizen enz.

[Afbeelding: 20240106-152514.jpg]

[Afbeelding: 20240106-152526.jpg]

De fotos.

Toch een geveerde voorvork om hoogte te krijgen. kan cranks nog steeds niet over wiel, voor tijdrit leuk rustig stuk fietsen minder. Stuur nogmaals aangepast anders hingen mijn armen te veel. zadel staan nu veel hoger en naar voren. kortere 105 cranks. Heb al een stukje op de rechte weg getrapt en kom snel aan de 40km/u.
Moet nog gespoten worden, even een binnenkabeltje voor de voorrem halen en zadel achter net iets hoger maken. 

Toch aan het kijken voor een hogere waarbij cranks goed over het wiel kunnen.


Fiets bedoel ik dan
Antwoord }
Bedankt door:
#51
Dat is wel een echt serieuze lighouding.

Hoeveel graden zou dit zijn?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle
#52
Die ziet er nu een stuk fraaier uit.

Qua lighouding kun je hier echt spreken van een ligfiets.. die is wel heel vlak. Vraag me af of dat nu eigenlijk wel lekker vooruit kijkt eigenlijk. Afstappen lijkt me ook wel lastig?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM