Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ruwe zelfbouw uit omafietsen - eenzijdige wielophanging?
#1
Dag allemaal,

Lang verhaal kort, ik werk ergens waar veel verwijderde weesfietsen in opslag staan. Ineens dacht ik dat het leuk kon zijn daar een ligfiets/fietsauto van te maken. Ik heb interesse in techniek, maar niet bijzonder veel ervaring met fietsonderhoud en reparatie. Het plezier zit vooral in het knutselen, maar het mag ook best goed functioneren. ;-)

Ik zie dat trikes over het algemeen wielen hebben waarvan de as slechts aan één kant vast zit. Ik gebruik voor een eerste versie voorwielen in voorvorken, maar dat is eigenlijk een workaround. Ik heb gezocht naar hoe de wielen bij een echte trike/velomobiel vastzitten, maar welk onderdeel daarvoor nodig is wordt me niet helemaal duidelijk.

Ik heb de as uit een voorwiel van een omafiets gehaald en dat was min of meer een stuk draadeind. Ik heb een slotbout met zelfde diameter erin geschoven (ik bouw met hout), dat past, maar het schroefdraad is duidelijk anders dan wat er op de as zit.

Vragen:
- is er ergens een helder plaatje of een goede beschrijving van hoe je een wiel eenzijdig bevestigd?
- welke onderdelen zijn daar voor nodig?

Hartelijk dank voor antwoorden en suggesties!
Ivo
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Wij gebruiken trapassen inclusief de buis waar deze in zit. Maak wél een mal waarin je de buizen onder de juiste hoek kunt fixeren voordat je alles vast last. Je hebt de juiste voorloop en camber nodig anders spoort je trike voor geen meter. Onze laatste driewieler is een fiets om een Kliko mee te versjouwen door de stad. Ik zal eens foto's maken en de hoeken netjes opmeten. Succes en vergis je niet in de krachten die erop komen dus netjes doorlassen In mijn Gekko zitten trouwens vaste gesloten lagers in de wielen.
Zelfbouw RVS Lowracer op basis van Danny Siepman, DIY Flevo bike, Std Flevotrike, Omgebouwde HP Velotechnik Gekko E-Bike
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Welkom Ivo,

Assen in de meeste fietsen zijn van staal in een goede kwaliteit. Alleen geschikt voor bevestiging aan beide uiteinden. Meestal voorzien van fijndraad. Dat een kwalitatief veel beter staal dan een slotbout. Met een slotbout moet je ook nog de conussen bevestigen en de lagers afstellen.
De krachten op een as van een trike zijn veel groter dan die op een fietsen. Vooral de axiale krachten. Bij de eerste scherpe bocht buigt de slotbout door.

Een trike heeft een speciale astap en bijbehorende naaf, inclusief een trommel of schijfrem. Met een hoofdlager en de toplager. De astap is veel dikker dan van gewone fiets. Ik schat meer dan een factor tien sterker.

http://dvelopment.blogspot.com/2006/11/v...wordt.html

Succes met je project,
Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
zoiets als dit.

[Afbeelding: HTB1IyBsXJfvK1RjSspoq6zfNpXar.jpg]
[Afbeelding: HTB1OdXyXI_vK1Rjy0Foq6xIxVXac.jpg]
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Kijk eens bij Atomic Zombie https://www.atomiczombie.com/ voor plannen.
Voor eenzijdige ophanging heb je denk ik steviger materiaal nodig dan je vindt op oude traditionele fietsen. En mocht je daaraan denken, dat geldt ook voor schijfremmen. De krachten die daarop staan zijn groter dan de omafietsen gewend zijn.

Ik zag ooit dat de rolstoel van mijn moeder dezelfde sturmey-archer-naven en -remmen had als mijn Quest. Misschien is er in die hoek nuttiger kennis te halen.

Hoe dan ook, veel plezier met bedenken en bouwen.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Photo 
(20-Jul-2021, 11:40 AM)Theo Mol schreef: Kijk eens bij Atomic Zombie https://www.atomiczombie.com/ voor plannen.
Voor eenzijdige ophanging heb je denk ik steviger materiaal nodig dan je vindt op oude traditionele fietsen. En mocht je daaraan denken, dat geldt ook voor schijfremmen. De krachten die daarop staan zijn groter dan de omafietsen gewend zijn.

Ik zag ooit dat de rolstoel van mijn moeder dezelfde sturmey-archer-naven en -remmen had als mijn Quest. Misschien is er in die hoek nuttiger kennis te halen.

Hoe dan ook, veel plezier met bedenken en bouwen.

Atomic Zombie is inderdaad inspirerend. Ideeën voor voorwielophanging en sturen heb ik van dit ontwerp van Atomic Zombie:

[Afbeelding: TriCruiser1a.jpg]

Rolstoelen blijken inderdaad interessant. Zowel met betrekking tot de bevestiging van de as, als de wielen zelf. Dank.

(20-Jul-2021, 10:33 AM)PietV* schreef: Welkom Ivo,

Assen in de meeste fietsen zijn van staal in een goede kwaliteit. Alleen geschikt voor bevestiging aan beide uiteinden. Meestal voorzien van fijndraad. Dat een kwalitatief veel beter staal dan een slotbout. Met een slotbout moet je ook nog de conussen bevestigen en de lagers afstellen.
De krachten op een as van een trike zijn veel groter dan die op een fietsen. Vooral de axiale krachten. Bij de eerste scherpe bocht buigt de slotbout door.

Een trike heeft een speciale astap en bijbehorende naaf, inclusief een trommel of schijfrem. Met een hoofdlager en de toplager. De astap is veel dikker dan van gewone fiets. Ik schat meer dan een factor tien sterker.

http://dvelopment.blogspot.com/2006/11/v...wordt.html

Succes met je project,
Piet.

Helder. Ik verbaas me over subtiele details in de constructie van zo'n omafiets. Het zit mooi in elkaar en is stevig. Schroef of zaag een stuk af en het wordt gelijk instabiel. Een fraai staaltje van genoeg en niet te weinig. Ik realiseerde me daarom ook dat ik waarschijnlijk niet zomaar eenzijdig één wiel kan bevestigen enz.

Mooi blog.

(20-Jul-2021, 10:17 AM)12much schreef: Wij gebruiken trapassen inclusief de buis waar deze in zit. Maak wél een mal waarin je de buizen onder de juiste hoek kunt fixeren voordat je alles vast last. Je hebt de juiste voorloop en camber nodig anders spoort je trike voor geen meter. Onze laatste driewieler is een fiets om een Kliko mee te versjouwen door de stad. Ik zal eens foto's maken en de hoeken netjes opmeten. Succes en vergis je niet in de krachten die erop komen dus netjes doorlassen In mijn Gekko zitten trouwens vaste gesloten lagers in de wielen.

Trapas, dat is een goed idee! Dank
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Als je ook aan oude rolstoelen kunt komen kan dat misschien een optie zijn. Daar wordt vaak met 12 mm assen gewerkt of een halve inch wat geloof ik 12,7 mm is, of daar dicht in de buurt. Een voorwielas van een gewone fiets heeft vaak een wat andere schroefdraad dan de bouten die je bij de 2 wieler zaak koopt.

Met een 10mm slotboutje van zacht staal zou ik niet veel durven. Voor een creatief eens proberen projectje wat alleen bij Oma snelheid rijdt zijn de risico's misschien te overzien.

Veel BMX fietsjes werken met veel dikkere assen, 14 mm is daar niet ongebruikelijk. Ook moderne MTB steekassen zijn dikker.

Gaat het om knutselen voor de leuk, met zero budget es kijken wat er kan en rijdt je voorzichtig/langzaam dan zijn de afwegingen anders als dat je echt serieus wil rijden en het iets mag kosten. Strand je met een scheef wiel bij 10 km/h in het park op loopafstand van de werkplaats heeft dat heel andere consequenties dan met 40 km/h van de brug met een vrachtwagen naast je. Bezint eer ge begint, do not try this at home etc. Ik ben een heel eind gekomen bij diverse zelfbouw projecten door goed te kijken en research te doen naar commerciele producten. wat gebruiken die, welke materialen, buis diameters, bout diameters.

Heel veel driewielige ligfietsen rijden met enkelzijdige trommelrem naven van Sturmey Archer. Die hebben een 12mm as en kunnen met andere lagers omgebouwd worden naar 15 mm.

Groeten, Jeroen
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Met een gewone slotbout durf ik inmiddels ook niet meer, die boodschap is overgekomen.

Ik heb een vrijwel lege parkeergarage tot mijn beschikking om te spelen en te rommelen. Ik ben inderdaad vooral creatief en lerend bezig en heb geen ervaring met het zelf maken van voertuigen. Ik ben eerlijk en verstandig genoeg om te weten dat de eerste keer alleen opstappen al spannend kan zijn.

Jullie geven veel informatie, dat is geweldig. Heel veel richting voor verder denken en googlen. Ik heb gekeken naar rolstoelen en andere voertuigen. Ook hoe de as dan weer aan het frame bevestigd moet worden. Voor zover ik kan zien hebben rolstoelen een bus/stukje buis aan het frame gelast en steekt de as daar doorheen en is aan het andere eind vast met een moer. De lagers zitten in het wiel gemonteerd. Er zijn ook quickrelease assen voor rolstoelen met een palletje dat ingeduwd kan worden.

Ik zag op familiebezoek een fietsaanhanger (een Thule geloof ik) die ook een quickrelease as had met lagers in de wielen. Die aanhanger wordt danig overbelast, ik weet hoeveel die kinderen wegen en op een goed moment lag de kar vol met mijn gewicht aan hossende kinderen. Ik heb verschillende merken fietsaanhanger gevonden die losse assen voor zijwielen leveren, dat is dus ook een potentiële bron. Ook daar steekt de as in een bus/stukje buis, of zelfs een gat in het frame.

Verder heb ik gekeken naar skelters en karts. Die hebben complete fusees en die zijn ook los verkrijgbaar. Onder andere van Berg voor skelters. Die hebben ook modellen die geschikt zijn voor volwassenen. Het ziet er wel allemaal wat frêle uit, dat zal maximaal voor wielen van het formaat skelter zijn, niet voor 28 inch fietswielen. En ook hier lagers in de wielen.

De karts hebben hele kleine wieltjes, maar die zijn natuurlijk gemaakt om snelle bochten en motorvermogen te incasseren. Die fusees zijn ook duidelijk een stuk steviger van constructie. De assen zijn dik, en lagers in wielen.

Ook wat interessante ideeën op diygokarts.com, met bouten en koppelstukken/cv-installatiemateriaal fusees in elkaar schroeven. Als is dat erg houtje-touwtje en "it Just about fiets" klinkt me niet heel erg secuur in de oren. ;-)

De makkelijke opties wijzen in de richting van niet al te grote wielen, grotere as-gaten en lagers in de wielen. Ik ga eens nadenken.

Dank allemaal!
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Eindelijk mn 'nieuwe...ZoefZoef — 05:09 AM
Gaan wij een volgend virus overleven
Maar het is wachten ...365cycle — 12:01 AM
Nieuwe ligfietser
Volgens mij is het...365cycle — 11:51 PM
Oliebollentocht 2021
Titel van het topi...Hoekie — 11:43 PM
Oliebollentocht 2022
Titel van het topic ...TvWijk — 11:03 PM
Nieuwe ligfietser
Welkom Rutger! Ik...Rutger — 10:25 PM
Nieuwe ligfietser
Welkom Rutger! Ik h...365cycle — 08:59 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Het valt me op dat...365cycle — 08:53 PM
Oliebollentocht 2022
Rotte Rijders zijn p...365cycle — 08:41 PM
Nieuwe ligfietser
Mijn doel is Pijna...Lopopodium — 04:11 PM
Oliebollentocht 2021
28 december 2021 | 2...Hoekie — 04:00 PM
Velomobielkalender 2022
Vanmorgen vernam ik ...Hoekie — 03:43 PM
Nieuwe ligfietser
Naschrift: wat e...Rutger — 01:23 PM
Nieuwe ligfietser
Als toerfiets vind ...Lopopodium — 11:00 AM
Nieuwe ligfietser
Hallo Rutger, welkom...Fietsbennie — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Met name onder r...Bacchus — 09:49 AM
Nieuwe ligfietser
Hoi Rutger, Welkom ...TimSch — 09:24 AM