Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De juiste 20 inch voorband...
#27
Zitten ze wel goed op de velg?;-)

Soms willen ze net met 1 randje in de velg zitten..Daar komt vaak dat gehobbel van.
Even de rand insmeren met afwasmiddel en dan zegt ie plop..;-)

Ik ben het heeeel vaak tegen gekomen als ex-fietsenmaker..

Groeten Henk
Antwoord }
Bedankt door:
#28
(17-Apr-2021, 03:33 PM)de Boer schreef: Zitten ze wel goed op de velg?;-)

Soms willen ze net met 1 randje in de velg zitten..Daar komt vaak dat gehobbel van.
Even de rand insmeren met afwasmiddel en dan zegt ie plop..;-)

Ik ben het heeeel vaak tegen gekomen als ex-fietsenmaker..

Groeten Henk

Allemaal al gedaan. De vorige hadden het niet. Nu alleen de linker.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#29
Misschien een fabrieksfout.? Kan ook heel goed
Antwoord }
Bedankt door:
#30
Kan zomaar. Ik heb 1 F-lite die ik niet mooi rond op de velg krijg. Poep gebeurt.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#31
Nog eventjes wat over de Nutrac. Ze liggen er inmiddels zo'n 500 km op. Bij koude voelen ze duidelijk minder comfortabel als de Speed Contacts, ze zijn iets smaller, net zo breed als de bekende halfronde velg. Toch heb ik het idee dat het niet alleen aan die paar mm minder ligt. Ze voelen gewoon wat stugger.

Nu het warmer wordt, en ze wat zijn ingereden, veranderd dat gevoel. Ze lijken minder stug. Ik weet niet aan welke van beide het ligt... Ze lopen lekker stil, op droog wegdek is het voor mij, met relatief lage snelheid , veel ruimte op de weg, allemaal prima. Mijn snelheid ligt meest ergens tussen de 30 en 40. Ik kom echt niet aan de grenzen van deze bandjes. Gelukkig is het al een tijdje droog en kan ik de toplaag een beetje afslijten. De grip in de regen schijnt beroerd te zijn, maar dat was bij de Conti's ook al niet best.

Misschien ook weer vanwege de warmte, maar ik heb het idee dat ze wat sneller zijn als de Conti's. De snelheid is wat omhoog gegaan. Maar ondertussen is het ook warmer geworden, heb ik een geplooid stukje Carbon uit de kettingtunnel weg gehaald ( dat krijg je met zelfbouw soms) de ketting weer eens goed gesmeerd. Kortom ook andere factoren kunnen aan de iets hogere snelheid bijdragen, het zijn zeker niet alleen de bandjes.

Ik laat ze er lekker opliggen.

Groeten, Jeroen
Antwoord }
Bedankt door:
#32
Als het van 7 graden naar 17 graden gaat, dan gaat mijn snelheid sowieso 5km/u en soms wel 7 omhoog.

Niet gemiddeld, maar mijn kruissnelheid en die vind ik dan ook veel relevanter.


Wim -die voor een hoog gemiddelde te veel verkeerlichten op zijn route heeft
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#33
[/quote]

Met mijn sporing was niets mis, zeer zorgvuldig ingesteld. Ze waren volledig door aan de zijkanten, die zijn zo dun als vloeipapier en liepen aan bij scherp insturen.
De DTH's doen dat ook maar hebben juist daar extra "ribbeltjes" en slijten dus juist helemaal niet aan de zijkanten.
De F-Lites passen ook echt maar nét in de Mango...

[Afbeelding: 20190615_1606451041733391924258005.jpg?w=768]
[/quote]

Op een velomobiel heb ik liever geen vouwbanden. De zijkant is zeer dun en omdat een velomobiel (meestal) een 3 wieler is, hang je niet in de bochten, maar blijf je vlak rijden. Hogere stukken, zoals stoepranden, schuren hierdoor tegen de band. Bij een 2 wieler zouden ze tegen het loopvlak komen. Ook bij parkeren kom je vaak met je zijkant tegen iets hards. De stabiliteit en het gewicht van de velomobiel heeft hier als nadeel dat de volledige kracht van het contact op de zijkant van de band terecht komt.
Een vouwband is op dit contact niet berekend en zal doorscheuren.

20" dus liever draadbanden, de zijkant hiervan is een sterk genoeg.

Niels, uitgevouwen, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#34
Heeft iemand ooit dit bandje geprobeerd?


https://veetireco.com/product/bmx-speed-booster/

Veel keuzes in maten en met ronkende teksten
An evolution in racing competition, Speed Booster is designed for top BMX racers who demand lighter weight, better cornering stability and the lowest possible rolling resistance in high speed, grippy race courses. Thanks to our newly developed LSG+ compound, used exclusively for Speed Booster, this is now possible. Our Speed Booster is designed just for you to go as fast as ever.

Zelf ga ik nu een tijdje een F-lite proberen op de quest, had nog wat liggen

Groet,
Piet K
Antwoord }
Bedankt door:
#35
Interresante band,is ook in 451 te koop.
Je weet wel, de zeeuwse 20 inch
M5 shockproof 451, Azub tricon 26
Antwoord }
Bedankt door:
#36
Ik heb de VeeTire speedster in 451 op de Shockproof en de voorloper daarvan op de Performer en in 406 op de Kettwiesel. Bevallen erg goed. Op de Mango en mijn single speed rij ik Maxxis DTH en op de trike Schwalbe Shredda. Allemaal BMX banden dus! Ook in 451 De nodige keuze (heb 4 fietsen met 451...)

@Niels: mijn F-Lites waren doorgesleten aan de binnenkant, niet de buitenkant! Vanwege de extreem krappe passing bij de Mango. Rechtdoor als de brandweer maar als je ook af en toe bochten neemt dus in no time helemaal op. Voor de foto had ik het wiel even omgedraaid. Ik ben wel van vouwbanden, op al mijn fietsen. De F-Lites zijn ook echt wel extreem dun!
Antwoord }
Bedankt door:
#37
(26-Apr-2021, 07:49 PM)Piet K schreef: Heeft iemand ooit dit bandje geprobeerd?


https://veetireco.com/product/bmx-speed-booster/

Veel keuzes in maten en met ronkende teksten
An evolution in racing competition, Speed Booster is designed for top BMX racers who demand lighter weight, better cornering stability and the lowest possible rolling resistance in high speed, grippy race courses. Thanks to our newly developed LSG+ compound, used exclusively for Speed Booster, this is now possible. Our Speed Booster is designed just for you to go as fast as ever.

Zelf ga ik nu een tijdje een F-lite proberen op de quest, had nog wat liggen

Groet,
Piet K

Niet geprobeerd, ziet er wel interessant uit. 
Ik vind van hetzelfde merk ook nog een Elite model. Die heeft een glad loopvlak. Dat lijkt me wel wat voor onder mijn velomobiel. 
Misschien een keer een setje kopen en naar Wim Schermer brengen. 
Aan de andere kant... bij mij doen de f-lites/gocycles het prima en die zijn nog goedkoper ook. 
De keuze in maten zou wel een pré zijn voor velomobielen met krappere of dichte wielkasten.
Antwoord }
Bedankt door:
#38
@365cycle, ik ga de vraag even hier stellen:

Welke banden heb je nu voor op de Milan liggen?

Ik las je reactie op de Contact Speed in een ander draadje.

Ik ben wel benieuwd naar verhalen over een andere/betere voorband.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#39
Wat is een 20 inch band? Dat is een band met een buitendiameter van circa 20 inch. Sinds Napoleon hebben we in Nederland het metriek stelsel. Duim, el en voet werden afgeschaft. Niet elke duim, el of voet was even groot. Sinds 1960 hebben we het SI-stelsel. Het Internationaal Stelsel van Eenheden. Heb het op school moeten leren. Nu lees ik zelfs van een Zeeuwse 20 inch?

Of een band past ligt aan de velgmaat en of ie makkelijk te monteren aan de diepte van het velgbed. We kennen drie velgmaten voor de 20 inch band. 390 mm, 406 mm en 451 mm. Over welke 20 inch band gaat het?

Zou het niet gemakkelijker zijn om in het vervolg het metriek stelsel aan te houden op ons forum.
Antwoord }
Bedankt door:
#40
(15-Nov-2021, 07:18 AM)Wim -de roetsende schreef: @365cycle, ik ga de vraag even hier stellen:

Welke banden heb je nu voor op de Milan liggen?
Oeps, ik had m'n eigen draadje wel wat beter bij kunnen houden idd. Ik rijd nu rondom met banden waar ik een voorraadje van heb (omdat je ze met een lampje moet zoeken).
Voor: Maxxis Torch 20x1.50 120 TPI SilkWorm foldable (38-406) Deze band heeft niet zo heel veel zijdelingse grip op nat, op droog wegdek kan je er behoorlijk mee hoeken. In de rijrichting is de grip wél altijd goed, je kan er dus flink mee remmen. Ze gaan niet heel snel lek, levensduur bij mij was zo'n 5000 km (en ik ben zwaar).
Achter: Michelin Wild Run'R 26x1.40 (35-559) Wordt volgens mij niet meer gemaakt. De zijdelingse grip van deze band is wél goed, ook met nat weer en kou wekt ie vertrouwen. Grip rechtuit is belabberd, dus op je achterwiel optrekken zit er niet in  Big Grin 

Beide banden zijn niet zo rap als bijvoorbeeld de Pro One, maar het wil toch behoorlijk lopen.

Denk overigens dat mijn bandensetup voor jou te breed is. 38mm aan de voorkant bij een Milan SL is vooral fijn bij rechtdoor rijden, en een fietsmaatje heeft gisteren een filmpje geplaatst over wat er gebeurt als je zo'n 35mm band achter onder een Milan SL (Mk4 hardtail) plaatst:



Mogelijk is dat slijtprobleem er met wat fijnafstelling nog wel uit te krijgen, maar dat het krap is is duidelijk. Dat terwijl ik 42mm zelfs wel kwijt kan, met nog wat ruimte over. Wil voor de echt koude dagen kijken of een 47 past (een echte winterband), maar dat wordt martelen (of pech hebben).

Nog iets trouwens: Ik overweeg de Radio Raceline in 20x1.6" volgend jaar eens te proberen, als tubeless voorband. Wel benieuwd of het een beetje rap is.

(15-Nov-2021, 11:08 AM)PietV* schreef: Zou het niet gemakkelijker zijn om in het vervolg het metriek stelsel aan te houden op ons forum.
Iedereen met een velomobiel weet waar dit topic over gaat: 406 mm. 
V.w.b. metrisch stelsel: Als jij de bandenfabrikanten kan overtuigen om benamingen als "20 inch" en 1.6" te laten varen, help je ons allemaal. Bij voorbaat dank  Wink
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel
#41
Ik ben wel benieuwd wat ik onder mijn Mango zou kunnen hangen - én wat het voor verschil kan maken!

Op het moment liggen er 32-406 Conti Urbans rondom alle velgen. Prima band hoor, ik heb het gevoel dat ze op de max druk (vergeet altijd hoeveel het is maar dat kijk ik na bij het pompen) een prima lichte rolweerstand tentoonstellen. Het temperatuurverhaal doet wel een kwartje vallen waarom het in de middag makkelijker lijkt te rijden dan 's ochtends vroeg. Een steekproefje vertelt me inderdaad dat op een dag waar het in de middag eens níet zoveel makkelijker ging, de temperatuur rond de 7-8 graden lag Smile mogelijk is het een gevolg van de rubbersamenstelling.

Qua afmetingen - er is eigenlijk maar één bocht waar ik af en toe maximale stuuruitslag haal op snelheid. Bij het werk doe ik het ook als ik een u-bocht maak om de fiets te stallen, maar dan rijd ik rustig dus zal het schuureffect ook wel minder zijn (hopelijk). Regelmatig het zand uit de wielkasten halen zal daar ook bij helpen trouwens Tongue
Achter is ruimte zat. Wat wel een factor is, mijn reserve binnenbanden zijn geschikt van 28-40mm, dus een dikke knoepert van 47mm betekent dat ik daar óók een geschikte binnenband voor mee zal moeten nemen.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is of een 35mm band aan de voorwielen nog voldoende stuuruitslag overlaat om die éne bocht met enig beleid te kunnen nemen. Ik kan natuurlijk 3 stuks aanschaffen en ze anders als achterband oprijden (of om de kinderfietsen leggen Tongue )

Achter heb ik verder weinig te klagen, maar dat komt waarschijnlijk ook doordat mijn achtervering standaard is. Een iets steviger uitgevoerde vering icm een bredere achterband zal netto niet veel comfortverschil geven lijkt me.
Antwoord }
Bedankt door:
#42
(15-Nov-2021, 11:24 AM)365cycle schreef:
(15-Nov-2021, 11:08 AM)PietV* schreef: Zou het niet gemakkelijker zijn om in het vervolg het metriek stelsel aan te houden op ons forum.



Iedereen met een velomobiel weet waar dit topic over gaat: 406 mm. 



V.w.b. metrisch stelsel: Als jij de bandenfabrikanten kan overtuigen om benamingen als "20 inch" en 1.6" te laten varen, help je ons allemaal. Bij voorbaat dank  Wink

Ik hoef niet meer te overtuigen. Sinds de jaren 60 van de vorige eeuw staan de bandenmaten in mm op de band vermeld. Bandbreedte en velgmaat. Dat is voorgeschreven. Als ik bij mijn voormalige rijwielhersteller kwam voor de aanschaf van een 26 inch band, vroeg hij altijd om de velgmaat 559, 571, 584, 590 of 597. En naar de breedte. Als ik vroeg om een 37 - 559 pakte hij direct de goede maat.

Het zijn die domme fietsers die achter de reclame hollen en pochen dat ze rijden op 29 inch wielen, omdat een 622 velg met wat dikkere band over de 28 inch gaat. Pochen wie de grootste heeft.

37 - 559 komt ook voor onder een velomobiel. Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#43
Er zijn voldoende Nederlandse winkels die het hardnekkig bij inches houden...
Antwoord }
Bedankt door:
#44
Pak een willekeurige folder van een fietsfabrikant. Onder specificaties staat bijna altijd de wielmaat in inches. Het is hardnekkig om die oude Engelse maten te vergeten.
Antwoord }
Bedankt door:
#45
(15-Nov-2021, 11:08 AM)PietV* schreef: Wat is een 20 inch band? Dat is een band met een buitendiameter van circa 20 inch. Sinds Napoleon hebben we in Nederland het metriek stelsel. Duim, el en voet werden afgeschaft. Niet elke duim, el of voet was even groot. Sinds 1960 hebben we het SI-stelsel. Het Internationaal Stelsel van Eenheden. Heb het op school moeten leren. Nu lees ik zelfs van een Zeeuwse 20 inch?

Of een band past ligt aan de velgmaat en of ie makkelijk te monteren aan de diepte van het velgbed. We kennen drie velgmaten voor de 20 inch band. 390 mm, 406 mm en 451 mm. Over welke 20 inch band gaat het?

Zou het niet gemakkelijker zijn om in het vervolg het metriek stelsel aan te houden op ons forum.

@365cycle zei het al: onder een vm ligt een 406. Dat weet iedere vm-rijder. 
Ik ken geen enkele Nederlandse vm met een andere maat voorbanden, behalve de 'BrandweerQuest'.

De 'Zeeuwse' 20" is een 451. Voor iedereen waarvoor die info relevant is, weet dit ook als het goed is.


Ik gebruik zelf nooit de term 20". Ik praat altijd over een 406-band of een 559-velg. 

Ik heb dit draadje niet opgestart. Het heette al zo.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#46
Over die Michelin Wild runner was ik ook wel te spreken. Fijne band, weggedaan toen ie in het midden wel erg dun werd, en mijn dagelijkse route deels van vers scherp split was voorzien.
Helaas nog 3 kojaks en een speedcontact op voorraad voor het achterwiel, dus om dan nog een 5e slick erbij te kopen omdat ie net wat vlotter en lekkerder rijdt gaat me wat ver.

Voor houd ik het bij de Nutrac's bevalt nog steeds goed. Ik rijd vrij voorzichtig en niet hard. Niet bepaald ideaal als je veel klinkertjes en ander slecht wegdek hebt, want het comfort op hoge druk is beperkt.
Antwoord }
Bedankt door:
#47
Heb de SL nu voor op 40mm staan, en achter op 50mm, drempels zijn geen probleem meer.
Kettingloop aangepast naar de Hollandse versie, minder knik in ketting zowel horizontaal als verticaal, is ook efficiënter.
Stoel ook aangepast, nu nog ovaal erin en dan gaat hij als een speer.
Antwoord }
Bedankt door:
#48
(15-Nov-2021, 10:33 PM)Peter de Rond schreef: Heb de SL nu voor op 40mm staan, en achter op 50mm, drempels zijn geen probleem meer. 

En dan kun je ook nog bochten rijden  Big Grin 

Welke soort banden heb je er onder?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#49
Ja hoor, geen enkel probleem.
Antwoord }
Bedankt door:
#50
(15-Nov-2021, 04:41 PM)ThijsR schreef: Ik ben wel benieuwd wat ik onder mijn Mango zou kunnen hangen - én wat het voor verschil kan maken!
In de loop der tijd heb ik onder de Mango gehad:
  • Schwalbe Shredda 40-406 - best snel, comfortabel, weinig lekbescherming, niet meer leverbaar
  • Nutrak 28-406 - veel sneller dan de test van Wim laat vermoeden, goede ervaringen ook in het duitse forum, niet erg comfortabel, redelijk lekbestendig, grip bij regen zeer omstreden. Erg goedkoop - voor die prijs kan het bijna niet beter.
  • Schwalbe Marathon Greenguard 40-406 voor + Schwalbe Marathon+ 35-408 achter - die heb ik na twee weken er maar weer vanaf gegooid omdat het voelde alsof ik de hele tijd met aangetrokken rem reed Angry
  • Continental Contact Sport 28-406 - vergelijkbaar met de Nutraks, maar lekbestendiger, beperkt grip in regen, langzaam in de kou
  • Schwalbe One 2020 28-406 - sneller en comfortabler dan de Nutraks en de Contact Sport, maar slijten als de gekken (uiteindelijk minder dan 1500km gehaald) en gewoon niet rond te krijgen (de "Schwalbe Beulenpest", zoals ze in het duitse forum zeggen) - nooit meer
  • Continental Contact Urban 32-406 - die ben ik uiteindelijk niet meer zo lang gereden, maar ik vond ze erg op de Contact Sport lijken, alleen wat meer comfortabel en veel meer grip op natte ondergrond. Ook langzaam bij kou (wordt ook in het duitse forum bevestigd)
(15-Nov-2021, 04:41 PM)ThijsR schreef: Waar ik vooral benieuwd naar ben is of een 35mm band aan de voorwielen nog voldoende stuuruitslag overlaat om die éne bocht met enig beleid te kunnen nemen. Ik kan natuurlijk 3 stuks aanschaffen en ze anders als achterband oprijden (of om de kinderfietsen leggen Tongue )



40-406 kan in elk geval, zie lijstje boven. Ik ben de meeste tijd smaller gereden omdat ik op zoek naar snellere banden was - en rij nu op de Strada Continental Contact Urban 42-406 voor, die verbazingwekkend goed bevallen.
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , ThijsR
#51
Even voor de volledigheid:

Ik heb niets getest.

Bij bedoelt Wim Schermer.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#52
(15-Nov-2021, 11:34 PM)Wim -de roetsende schreef: Even voor de volledigheid:

Ik heb niets getest.

Bij bedoelt Wim Schermer.
Oeps, dat had ik weliswaar wat duidelijker kunnen schrijven, je hebt helemaal gelijk... Big Grin
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM