Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De juiste 20 inch voorband...
#1
Ja, ik heb al vanalles geprobeerd, maar ben toch even op zoek naar de juiste voorband voor m'n Milan.
De wensen zijn:

1. ETRTO 406
2. Tussen de 35 en 43mm breed (liever niet smaller ivm comfort, breder dan 43mm kan niet want dan kom ik de hoek niet meer om)
3. Soepel (niet teveel last van lage temperaturen m.b.t. snelheid)
4. Snel (dus in de basis al rap)
5. Minimaal redelijke grip op de weg (zowel nat als droog)
6. Niet snel lek
7. Slijtage in verhouding tot de prijs. €90/stuk en binnen 3000 km op is niet oké, maar als ze €15 kosten vind ik dat weer niet zo erg. €90 en 10.000 km heel is wél oké.
8. Bij voorkeur een vouwband (ivm reserves meenemen).

Ik vermoed dat ik een slick of semislick zoek, zodat er geen steentjes in het profiel blijven zitten. 

Een paar banden waar ik zelf al aan gedacht heb:
KHE Mac 1: Deze heb ik, maar ze worden helaas niet meer gemaakt, heel jammer want ze voldoen in ieder geval aan punten 1, 2, 3, 4, 5, 7 en 8. Op nat wegdek zijn het wel magneten voor scherpe steentjes, ik kreeg dit met andere biba's en antilek helaas niet opgelost. 
Greenspeed Scorcher: Overwogen om z'n bijna buitenaardse snelheid. Met antilekvloeistof schijnen ze best betrouwbaar te zijn. Ze zijn echter ook duur en slijten snel, en staan bekend om belabberde grip als het nat is; om dat laatste zie ik er toch vanaf. Ik heb geen zin om met 50+ een auto te koppen.
Continental Contact Urban: 406-32 dus aan de smalle kant, maar goedkoop, schijnt best goede grip te hebben en lang mee te gaan. Volgens de spreekwoordelijke wandelgangen niet snel en al helemaal niet als het koud wordt. 
Continental Contact Speed: Hierop rijd ik nu. Op punten 1, 6 en 7 scoren ze fantastisch want ze zijn idioot goedkoop, slijten nauwelijks (tenzij je de wielen laat blokkeren), en je krijgt er volgens mij nog geen spijker in. Ze zijn echter smal en oncomfortabel, niet heel snel (zeker niet met koud weer), en op nat wegdek zitten ze ergens tussen spannend en gevaarlijk in qua grip.
Schwalbe G-One: Niet supersnel maar wel een fijn rijdende band en veel grip. Echter ook niet geschikt met nat weer, want snel lek.
Schwalbe Pro One: 28mm dus smal, maar schijnt het tubeless heel goed te doen en onwijs snel te zijn. Echter heb ik geen tubeless ready velgen meer (want niet sterk genoeg voor mijn gewicht). Er zijn veel mensen die zeggen dat het tóch werkt op de gewone Alex Rims velgen (eventueel met een dubbel velglint); ik zie en profil echter wel een verschil in vorm tussen die velg en de TL Ready velg. Durf het niet aan het risico te lopen dat de band me in een bocht van de velg schiet.
Schwalbe Marathon: Qua antilek de ideale band, maar áls ie dan lek is is ie bijna niet van de velg te krijgen. Tenminste, dat had ik. Daarnaast verloor ik destijds erg veel snelheid met die banden. Heeft er iemand ervaring met de Racer of GreenGuard van dit jaar?
Maxxis Drop The Hammer: Best oké, maar niet supersnel en wil toch ook nog best vaak lek gaan. Naar mijn idee net het verkeerde compromis. 
Schwalbe Kojak: 406-35, zou best wel eens een mooie kunnen zijn maar ik ken niemand die ze gebruikt en zie ze ook niet veel te koop aangeboden worden. Is daar een reden voor?
Vittoria Randonneur: Ik vond 'm op Ligfiets.net. Op papier een fraai bandje, maar nergens meer te vinden en Vittoria maakt volgens mij niks smals meer voor 20"
Vredestein Perfect Moiree: Zelfde verhaal als de Vittoria; ik vind 'm helaas niet meer.
Vredestein GoCycle: Hier was ik destijds met de Quest super blij mee. Snel, soepel, comfortabel, veel grip, ging lang genoeg mee en was dan ook behoorlijk lekbestendig. Ze zijn echter 50mm breed, met een Milan kan je dan alleen nog maar rechtdoor.

Mis ik iets? Heeft er nog iemand een goeie tip? Ik ben benieuwd!
Antwoord }
Bedankt door:
#2
(16-Mar-2021, 03:15 PM)365cycle schreef: [...]
Schwalbe Kojak: 406-35, zou best wel eens een mooie kunnen zijn maar ik ken niemand die ze gebruikt en zie ze ook niet veel te koop aangeboden worden. Is daar een reden voor?
[...]

Ik heb ze zelf alleen in 35-559 op m'n open ligger gereden, maar in het Velomobilforum blijkt de mening over de Kojaks vooral "kan van alles nix" te zijn, dwz. niet bijster snel, niet bijster lekbestendig, niet bijster veel grip (vooral nat).

Op de Mango heb ik vorig jaar de Schwalbe One gehad en was daar best tevreden mee (nog te vroeg om iets over slijtage te zeggen), maar die zijn ook smal (28-406). Ik rij nu de Contact Speed als "winterband" (heb veel over gripproblemen gehoord, maar nooit echt last gehad - echter is mijn Mango wat trager dan een Milan... Wink ).
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#3
(16-Mar-2021, 03:15 PM)365cycle schreef: Mis ik iets? Heeft er nog iemand een goeie tip? Ik ben benieuwd!

Volgens mij is je lijst behoorlijk volledig.

Als winterband is de Contact Urban voor mij een blijvertje.
Met inderdaad het nadeel dat hij bij kouder weer merkbaar trager is.
Of anders gezegd, bij >10 graden veel sneller wordt.
Met bovenal al: GRIP.

Op het Duitse forum wordt al gekscherend gezegd dat ze vrezen voor ongelukken wanneer ze weer naar zomerbanden over gaan en onvoldoende rekening houden met verminderde grip.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#4
Zelf heb ik DTH's op de Mango en op mijn single speed en ik vind het erg fijne, snelle banden. Shredda's ook fijn maar lastig meer te vinden.
Verder rij ik op de Shockproof de VeeTire Speedster en op de Performer de voorloper daarvan, de ITS microknobby. Wel in 451 maar die zijn er wellicht ook in 406. Erg soepele bandjes met naar mijn idee veel grip en ze voelen snel (sneller dan Durano in ieder geval, een van de weinige andere banden in 451).
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#5
Ik heb marathon greenguards in de 40mm niet-vouw uitvoering, ik was voorbereid op een grote snelheidsafname tov de F-lites en dat viel enorm mee.
De marathons hangen ondertussen weer te wachten op de volgende winter, dus als je ze een paar honderd kilometer wilt proberen dan kan dat.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#6
Ik heb op de voorwielen van mijn Mango kort na aanschaf van de VM een vers setje Kojaks gemonteerd en na ca 3000 km vervangen. Twee lekke banden in een maand na 3000 km lekvrij. Zijkanten vond ik ook niet fraai meer.

Achter heb ik Marathon Racer. Deze zat er al gebruikt op toen ik de Mango kocht (dik 3000 km er bij gereden zonder lekkage). Beter lekbestendig dan de Kojak in mijn beperkte ervaring.
Heb er voor het geruste gevoel een verse op gelegd. (Bij velomobiel.nl mee besteld met de Kojaks)
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#7
Na de speedcontacts heb ik er nu een setje nutrac's op liggen. Het was vandaag nogal winderig, dus ik kan er nog weinig over zeggen. Een andere optie zijn misschien nog de Panaracer Pasela's in 406 -1,5 die zijn ongeveer 37 mm breed. Ik heb op de midracer een 1,25 in 26 inch gehad, zonder antileklaag. Was een fijn bandje veel comfort, goede grip. Bij 5,5 bar optimaal, bij 6 bar ineens keihard. Op de velomobiel achter in 1,75 nooit een lekke band mee gehad in ongeveer 3-4000km, was de winterband. Echter wel duidelijk langzamer dan een wildrunner 1,4.

Deze winter is er niet de dagelijkse rit naar het werk, voor af en toe durf ik het risico te nemen met een conti gp achter.

De kojak heb ik op de lowracer gehad, was niet echt een fantastisch bandje. Ondanks de beperkte grip heb ik toch liever de speedcontacts.

Groeten, Jeroen
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#8
Panaracers heb ik op mijn oude racefiets (draad) en op mijn vakantiefiets (vouw). Fijne banden, nog niet lek mee mee gereden. Kojaks (vouw) heb ik op de weg wielset van de MTB (50-559) en die bevallen me daarop erg goed. En voelen ook snel.
Overigens staat mijn hoogste gemiddelde op de Mango nog steeds op een rit met 3 Marathon Plus (terwijl ik ook F-Lites daarop heb gehad, na 1500 km op)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#9
Kojak zijn steentjesverzamelaars en erg snel lek bij nat weer.

Ik vind de Shredda's ook heel fijn. Had ik op de Taifun, zijn echt lekker snel.

Ik vind de Continental Contact Speed helemaal niet zo langzaam. Scheelt maar zo'n 2km/u met de One en die is 3x zo duur.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#10
Een topic wat steeds weer terugkomt en waar ik toch weer blij mee ben. Het aanbod verandert met de jaren en de discussie groeit mee.

Laat ik even tussen neus en lippen door vermelden dat ik de kaas-Quest bij Peter heb aangekocht. (En ik als schuchtere beginner mij nu dus in een permanente pocket-carnavalswagen voortbeweeg. Still worth it, gezien de huidige schaarste in het tweedehands aanbod.)

De voorbanden zijn contact speeds, en na wat research snap ik de appeal wel, maar ik ben wel benieuwd of ik ze icm de buitentemperatuur niet toevallig een heel klein beetje de schuld kan geven van die 3-5 km/u die ik voor mezelf tekortschiet. (En die ik in de Hilgo ook al miste, en die Kreuzotter mij ook steeds ontzegt. Blijven ontkennen en doorfietsen, dan komt het vanzelf!)

Misschien moest ik eens beginnen met een pomp met manometer aanschaffen. (Winkelen op afspraak, jeej.)
Evengoed: gezien de stelling dat dit “winterbanden” zijn (die niet tegen de kou kunnen Huh ): wat zijn dan goede zomerbanden?

(eerdere half-affe dikkevinger-geplaatste versie verwijderd)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#11
Schwalbe One en Pro One
Mijn ervaring is, dat als je van lekke banden houdt, dan moet je met Schwalbe One of Pro One 28-406 gaan rijden. Big Grin
Ik heb vorige week om uit te proberen of de lekbestendigheid van de Schwalbe One is verbeterd een nieuw setje gemonteerd. Helaas de lekbestendigheid is nog steeds niet geweldig (240 km 2x lek gereden)  Cry

Continental Contact Speed

"Hierop rijd ik nu. Op punten 1, 6 en 7 scoren ze fantastisch want ze zijn idioot goedkoop, slijten nauwelijks (tenzij je de wielen laat blokkeren), en je krijgt er volgens mij nog geen spijker in. Ze zijn echter smal en oncomfortabel, niet heel snel (zeker niet met koud weer), en op nat wegdek zitten ze ergens tussen spannend en gevaarlijk in qua grip."

Klopt allemaal ik gebruik ze ook. 
Bij regen pas ik mijn rijgedrag aan. 
Na 12000 km waren ze echt versleten.  Smile
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#12
Ik heb deze winter met Gocycle op de voorwielen gereden, nu 2500 km zonder lek te rijden en zonder zichtbare slijtage.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Brompton - Koga LightSpeed
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#13
(16-Mar-2021, 09:37 PM)pflipp schreef: Evengoed: gezien de stelling dat dit “winterbanden” zijn (die niet tegen de kou kunnen Huh ): wat zijn dan goede zomerbanden?

Ik heb al een paar zomers met de One gereden.

Eerst onder de XS en later onder de DF.

Eén keer was ik vergeten om de Speed Contact te vervangen door de One en eigenlijk merkte ik niet eens zoveel verschil in snelheid. 
De volgende dag nadat ik ze had vervangen, merkte ik wel verschil. Maar minder spectaculair als ik had verwacht.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#14
(16-Mar-2021, 03:40 PM)emgaron schreef: (heb veel over gripproblemen gehoord, maar nooit echt last gehad - echter is mijn Mango wat trager dan een Milan... Wink ).
Dat scheelt denk ik wel. Zeker de Brienenoord en de Moerdijkbrug af durf ik de Milan op dit moment niet flink te laten gaan. Met de KHE's was het meer "stuur vasthouden en rollen maar!".

(16-Mar-2021, 04:04 PM)Hoekie schreef: Volgens mij is je lijst behoorlijk volledig.
Jammer, denk ik....

(16-Mar-2021, 04:04 PM)Hoekie schreef: Als winterband is de Contact Urban voor mij een blijvertje.
Met inderdaad het nadeel dat hij bij kouder weer merkbaar trager is.
Of anders gezegd, bij >10 graden veel sneller wordt.
Hmm... misschien toch maar eens een kansje geven dan.

(16-Mar-2021, 04:04 PM)Hoekie schreef: Met bovenal al: GRIP.

Op het Duitse forum wordt al gekscherend gezegd dat ze vrezen voor ongelukken wanneer ze weer naar zomerbanden over gaan en onvoldoende rekening houden met verminderde grip.
KHE  Heart Ik denk dat zelfs de QV om te kiepen is met die banden, haha.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(16-Mar-2021, 09:37 PM)pflipp schreef: De voorbanden zijn contact speeds, en na wat research snap ik de appeal wel, maar ik ben wel benieuwd of ik ze icm de buitentemperatuur niet toevallig een heel klein beetje de schuld kan geven van die 3-5 km/u die ik voor mezelf tekortschiet. (En die ik in de Hilgo ook al miste, en die Kreuzotter mij ook steeds ontzegt. Blijven ontkennen en doorfietsen, dan komt het vanzelf!)
De buitentemperatuur heeft de meeste invloed op de luchtweerstand en nauwelijks op de banden, als die op de juiste spanning zijn gebracht. Bij circa 27 graden afkoeling neemt de luchtmassa 10% toe. De drie belangrijke weerstanden zijn: de luchtweerstand, de luchtweerstand en de luchtweerstand. Tel uit je verlies in snelheid.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(16-Mar-2021, 04:10 PM)ErikvanD schreef: VeeTire Speedster
Naar dit soort tips zocht ik dus - thanks!!

(16-Mar-2021, 06:47 PM)voodoo schreef: Ik heb marathon greenguards in de 40mm niet-vouw uitvoering, ik was voorbereid op een grote snelheidsafname tov de F-lites en dat viel enorm mee.
De marathons hangen ondertussen weer te wachten op de volgende winter, dus als je ze een paar honderd kilometer wilt proberen dan kan dat.
Een keer lenen is misschien wel interessant. Ben erg benieuwd of ze nog steeds zo verschrikkelijk zijn  Big Grin Hoop natuurlijk van niet - een snelle Marathon zou ik zo het hele jaar laten zitten...

(16-Mar-2021, 07:37 PM)TvWijk schreef: Ik heb op de voorwielen van mijn Mango kort na aanschaf van de VM een vers setje Kojaks gemonteerd en na ca 3000 km vervangen. Twee lekke banden in een maand na 3000 km lekvrij. Zijkanten vond ik ook niet fraai meer.

Achter heb ik Marathon Racer. Deze zat er al gebruikt op toen ik de Mango kocht (dik 3000 km er bij gereden zonder lekkage). Beter lekbestendig dan de Kojak in mijn beperkte ervaring.
Heb er voor het geruste gevoel een verse op gelegd. (Bij velomobiel.nl mee besteld met de Kojaks)
Kojak valt dus af, Marathon Racer is er inderdaad ook (al heb ik wel bekenden die er niet superenthousiast over zijn)

(16-Mar-2021, 07:51 PM)Jeroen S schreef: Na de speedcontacts heb ik er nu een setje nutrac's op liggen. 
Die hebben geen slechte naam, maar zijn naar wat ik hoor eignelijk niet snel. Ben benieuwd naar jouw ervaringen!

(16-Mar-2021, 07:51 PM)Jeroen S schreef: Een andere optie zijn misschien nog de Panaracer Pasela's in 406 -1,5 die zijn ongeveer 37 mm breed. Ik heb op de midracer een 1,25 in 26 inch gehad, zonder antileklaag. Was een fijn bandje veel comfort, goede grip. Bij 5,5 bar optimaal, bij 6 bar ineens keihard. Op de velomobiel achter in 1,75 nooit een lekke band mee gehad in ongeveer 3-4000km, was de winterband. Echter wel duidelijk langzamer dan een wildrunner 1,4.
Hmm, zal ze eens even googlen. Panaracer ken ik alleen van 451 :-)

(16-Mar-2021, 07:51 PM)Jeroen S schreef:
Deze winter is er niet de dagelijkse rit naar het werk, voor af en toe durf ik het risico te nemen met een conti gp achter.

De kojak heb ik op de lowracer gehad, was niet echt een fantastisch bandje. Ondanks de beperkte grip heb ik toch liever de speedcontacts.
Er moet toch wel wat beters zijn? Haha..

(16-Mar-2021, 08:41 PM)ErikvanD schreef: (terwijl ik ook F-Lites daarop heb gehad, na 1500 km op)

Klopt je sporing wel? Mijn Quest was 150 kg met mij en bagage. Ik kreeg de goCycles niet op...

(16-Mar-2021, 09:10 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik vind de Continental Contact Speed helemaal niet zo langzaam. Scheelt maar zo'n 2km/u met de One en die is 3x zo duur.
Hangt er sterk vanaf waar je rijdt. Ik heb vandaag slechte klinkerwegen gereden in diverse windrichtingen, zodra het wegdek slechter wordt loopt het tempo enorm terug. Met de KHE eronder kon ik dan gewoon door rammen.

(16-Mar-2021, 09:37 PM)pflipp schreef: Laat ik even tussen neus en lippen door vermelden dat ik de kaas-Quest bij Peter heb aangekocht. (En ik als schuchtere beginner mij nu dus in een permanente pocket-carnavalswagen voortbeweeg. Still worth it, gezien de huidige schaarste in het tweedehands aanbod.)
Leuk, gefeliciteerd! En opvlalen doe je toch wel in een velomobiel.

(16-Mar-2021, 09:37 PM)pflipp schreef: De voorbanden zijn contact speeds, en na wat research snap ik de appeal wel, maar ik ben wel benieuwd of ik ze icm de buitentemperatuur niet toevallig een heel klein beetje de schuld kan geven van die 3-5 km/u die ik voor mezelf tekortschiet. (En die ik in de Hilgo ook al miste, en die Kreuzotter mij ook steeds ontzegt. Blijven ontkennen en doorfietsen, dan komt het vanzelf!)
Slecht wegdek scheelt vooral ook een hoop. En dat hebben we nogal veel in NL Big Grin 

(16-Mar-2021, 09:37 PM)pflipp schreef: Misschien moest ik eens beginnen met een pomp met manometer aanschaffen. (Winkelen op afspraak, jeej.)

Tip: Koop een goeie. Onze fietsenwinkel-pomp zit er standaard tot een dikke bar naast. Ik heb altijd een SKS Airkompressor bij me en heb thuis ook nog een Rennkompressor.
Pompt fijn (met gemak naar enorme druk), en is nauwkeurig en robuust.

(16-Mar-2021, 09:37 PM)pflipp schreef:
Evengoed: gezien de stelling dat dit “winterbanden” zijn (die niet tegen de kou kunnen Huh ): wat zijn dan goede zomerbanden?
In Nederland hopelijk dezelfde. Het regent hier best regelmatig :-)
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(17-Mar-2021, 12:12 AM)365cycle schreef:
(16-Mar-2021, 08:41 PM)ErikvanD schreef: (terwijl ik ook F-Lites daarop heb gehad, na 1500 km op)

Klopt je sporing wel? Mijn Quest was 150 kg met mij en bagage. Ik kreeg de goCycles niet op...

Met mijn sporing was niets mis, zeer zorgvuldig ingesteld. Ze waren volledig door aan de zijkanten, die zijn zo dun als vloeipapier en liepen aan bij scherp insturen.
De DTH's doen dat ook maar hebben juist daar extra "ribbeltjes" en slijten dus juist helemaal niet aan de zijkanten.
De F-Lites passen ook echt maar nét in de Mango...

[Afbeelding: 20190615_1606451041733391924258005.jpg?w=768]
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(17-Mar-2021, 08:25 AM)ErikvanD schreef: Met mijn sporing was niets mis, zeer zorgvuldig ingesteld. Ze waren volledig door aan de zijkanten, die zijn zo dun als vloeipapier en liepen aan bij scherp insturen.
De DTH's doen dat ook maar hebben juist daar extra "ribbeltjes" en slijten dus juist helemaal niet aan de zijkanten.
De F-Lites passen ook echt maar nét in de Mango...
Ah, dat is inderdaad wel lastig. Bij de Quest liepen ze wat meer op het loopvlak aan, waardoor ik er een beetje "schuine" kanten aan maakte, maar geen canvas zichtbaar.
Ze gingen ruim 5000 km mee (waarbij ze de laatste 1500 km wel snel lek gingen)
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Als ik jou was, zou ik een setje Continental Contact Urban 406-32 proberen.
Volgens menig reactie op de Duitse forum is 32 het mooiste compromis tussen snelheid, comfort en draaicirkel.

Ik merk sowieso dat die CCU 406-32 comfortabelere is als een Speed Contact in 406-28. Ziet er ook duidelijk breder uit. Grip is een wereld van verschil. Het grippen is zelfs te horen. Ook met een noodstop op snelheid blokkeerden de voorwielen niet. Hard knijpen maar ook een heel goed rem resultaat.

De volgende maat is 42. Lijkt al een ballonband, heb ik van achteren liggen, maar dat zou te veel draaicirkel kosten voor van voren.

En....officieel goedgekeurd voor >50km/u Smile
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#20
(17-Mar-2021, 01:30 PM)Hoekie schreef: Als ik jou was, zou ik een setje Continental Contact Urban 406-32 proberen.
Volgens menig reactie op de Duitse forum is 32 het mooiste compromis tussen snelheid, comfort en draaicirkel.
Ik ga ze sowieso aanschaffen en eens kijken of Wim zin heeft om de pendel nog een keer aan te zwengelen. Zijn resultaten komen vaak vrij goed overeen met wat ik ervaar, en ook daar werd bevestigd; zeker voor z'n breedte en profiel is de KHE een snel bandje. Dat er tóch geen nieuwe batch gemaakt wordt was een tegenvaller.
Voor mijn gevoel is 32mm nog wat aan de smalle kant; een band is bij mij al snel te zacht (ivm gewicht, en dan ook het gewicht waarmee ik rijd).
De meeste velonauten op het Duitse forum zijn duidelijk lichter.

(17-Mar-2021, 01:30 PM)Hoekie schreef: Ik merk sowieso dat die CCU 406-32 comfortabelere is als een Speed Contact in 406-28. Ziet er ook duidelijk breder uit. Grip is een wereld van verschil. Het grippen is zelfs te horen. Ook met een noodstop op snelheid blokkeerden de voorwielen niet. Hard knijpen maar ook een heel goed rem resultaat.
Dat verbaasde me zo aan die KHE's. Met 8 bar zit er knetterveel druk in, zeker voor zo'n brede band, maar ze blijven relatief zacht aanvoelen en vinden grip op plekken waar ik me zelfs met de auto zorgen zou maken. Het helpt ook de gemiddelde snelheid, als ik een bocht kan overzien hoef ik gewoon niet echt te remmen met die dingen. 

(17-Mar-2021, 01:30 PM)Hoekie schreef: De volgende maat is 42. Lijkt al een ballonband, heb ik van achteren liggen, maar dat zou te veel draaicirkel kosten voor van voren.
Ik gebruikte dus 43mm. Soms even braaf lijnen rijden, maar zelfs dit bochtje kom ik probleemloos door:

[Afbeelding: hoekie.png]

Door ongeveer de rode lijn te volgen dus (er staat een paaltje in het midden rechtsonder) Breder zou ik niet willen, maar 43mm vind ik nog prima leefbaar.

(17-Mar-2021, 01:30 PM)Hoekie schreef: En....officieel goedgekeurd voor >50km/u Smile
Dat geeft ergens idd wel rust.  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#21
(16-Mar-2021, 09:10 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik vind de Continental Contact Speed helemaal niet zo langzaam. Scheelt maar zo'n 2km/u met de One en die is 3x zo duur.


Mwah, minder dan twee keer zo duur:
https://www.ginkgo-veloteile.de/ginkgosh...es-406-mm/

Ginkgo heeft ook een leuke en vrij uitgebreide keuze aan banden, juist voor 406.

Iemand noemde ook nog de Nutraks - die heb ik de afgelopen jaren ook veel gebruikt en qua snelheid liggen ze voor mij minimaal in dezelfde klasse als de Conti Speed Contacts, zo niet iets beter. Ze zijn wel lekgevoeliger en slijten sneller (maar zijn wel nog goedkoper).

Met de nieuwe Schwalbe Ones (2020 - volgens sommigen in het Velomobilforum hebben ze meer gemeen met de vroegere Durano's dan met de oudere One's) was ik vorige zomer erg tevreden - zeker sneller dan de Speed Contact, ook meer comfort en de hele zomer geen problemen met lekkages gehad. Slijtage viel me nog mee (maar ze slijten zeker sneller dan de Speed Contact). Ik ga ze binnenkort weer op de Mango zetten en oprijden.
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#22
(16-Mar-2021, 03:15 PM)365cycle schreef: Schwalbe Marathon: Qua antilek de ideale band, maar áls ie dan lek is is ie bijna niet van de velg te krijgen. Tenminste, dat had ik. Daarnaast verloor ik destijds erg veel snelheid met die banden. Heeft er iemand ervaring met de Racer of GreenGuard van dit jaar?


Tenzij ik ijskoude vingers heb doe ik zowel Marathon in zowel 622, 406 als 349 zonder bandenlichters.

Nog geen ervaring met de Marathons van dit jaar... ze gaan dan ook zo lang mee.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#23
Ik zou gaan voor de Continental Contact Urban 406-32. Goede zijdelingse grip. Snelheidverschil met zomer temepraturen moet ik nog meten/ervaren. Een paar duizend kilometer over polderwegen en geen lek (ook geen angst voor. Achter heb ik de 559-55 vanwege de lekbestendigheid.

Groet,

Piet
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#24
(17-Mar-2021, 04:06 PM)emgaron schreef:
(16-Mar-2021, 09:10 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik vind de Continental Contact Speed helemaal niet zo langzaam. Scheelt maar zo'n 2km/u met de One en die is 3x zo duur.


Mwah, minder dan twee keer zo duur:
https://www.ginkgo-veloteile.de/ginkgosh...es-406-mm/


Met de nieuwe Schwalbe Ones (2020 - volgens sommigen in het Velomobilforum hebben ze meer gemeen met de vroegere Durano's dan met de oudere One's)

Excuus, ik had het over de oude One. Die waren tussen de €40,- en de €45,-
De nieuwe One vind ik echt waardeloos. Ik ben het met de Duitsers eens.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door: emgaron
#25
Op zich ben ik wel tevreden over de Continental Contact Speed: weinig lekke banden en meer dan 10.000 km is geen probleem.
Dat ze wat langzamer zijn bij lage temperaturen is wel goed voor de conditie.

Wat ik niet zo fijn vindt is dat de exemplaren die nu onder mijn QV liggen niet helemaal rond zijn.Daardoor huppelt de fiets wat, hetgeen vooral op mooi glad asfalt opvalt. Schwalbe marathons op andere fietsen hebben dit niet en het is me vroeger eigenlijk niet zo opgevallen.

Ik pomp de banden tot 7 a 8 bar op.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Hé, dat heb ik ook. Linksvoor hobbelt licht. 
Al minstens 3x eraf gehad en er weer op gelegd.

Ik dacht dat het aan mijn bandenoplegtechniek lag  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Merk straks op de ...berth9999 — 01:48 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
De Milan reed vanoch...365cycle — 12:39 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Trouwens, een Milan ...365cycle — 12:20 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Erg veel mensen sn...Theo Mol — 10:45 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Voor kinderen: tra...Frutsel — 10:33 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Banaan.  Banan...Niels van der Wal — 08:28 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ik rij in een gele...berth9999 — 11:51 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Banaan.  Bananen...Wim -de roetsende — 11:03 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Banaan.  Bananen a...365cycle — 10:36 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ik rij in een gele Q...Willeke_IGKT — 09:16 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Zelf heb ik een zwar...Piet K — 09:01 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Wat is de kleur van ...PietV* — 08:13 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ik ben in totaal ach...Bart Verbeek — 08:11 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Het Verbond ...emgaron — 06:47 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Het Verbond van V...berth9999 — 04:06 PM
Fietspaden
Zoals fietsers het...365cycle — 03:57 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
De kleur bruin wat t...PietV* — 03:48 PM