Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Shimano Alfine 8 Naafversnelling in Challenge Furai
#1
Goedemorgen,

Wie weet of ik zondermeer een Alfine 8 Naafversnelling in mijn Challenge Furai 26/26 kan inbouwen?

Op de plaats waar nu de derailleur hangt, zou ik dan een kettingspanner willen hangen. Lijkt mij handig
bij het inveren van de fiets en handig omdat het wiel niet in andere standen te zetten is om op de ketting
op te spannen ivm de remschijf.

Ik wil graag een naafversnelling voor het onderhoudsgemak en voor het kunnen schakelen vanuit stilstand,
na bijvoorbeeld een noodstop. Ben geen racer, en daarom lijkt deze naafversnelling prima geschikt voor mij.

Zijn er mensen die ervaring hebben met de ombouw van derailleur naar naafversnelling? Of gaat dat niet zo
eenvoudig als ik denk?

Graag uw reacties!
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ander wiel erin met een naaf + kettingspanner (inderdaad vanwege de vering van je fiets) en volgens mij ben je klaar.

Het is maar een schakelsysteem, verder verandert er niets aan je fiets.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#3
Heb destijds ook eens gezocht naar een Alfine 8 of 11 en daarbij gevonden dat ROSE in Duitsland de goedkoopste was/is met Alfine producten. Misschien handig om te weten.

En je zou je huidige derailleur kunnen vastzetten in een vaste stand en als kettingspanner kunnen gebruiken evt. om nog wat kosten te sparen. Op mijn winterfiets (geen ligger) met two speed kickshift (ook een versnellingsnaaf dus) heb ik deze spanner gemonteerd: klik. Kost geen drol en werkt prima, mooi sterke veer.

[Afbeelding: 20171010_174439.jpg]
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Mijn Sinner Record had een Shimano Nexus naaf. Die ging binnen niet al te lange tijd stuk. Nieuwe Nexus naaf erin en daar gebeurde hetzelfde mee. Toen ben ik overgestapt op een derailleurversnelling. Later heb ik mij laten uitleggen dat achtervork van deze ligfiets iets tordeert op bepaalde momenten. Dat kan een gewone naaf net wel hebben en een versnellingsnaaf niet. Op de Demon heb ik geen versnellingsnaaf meer overwogen omdat de achtervorkconstructie van de Demon niet wezenlijk verschilt met die van de Record.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Hoeveel moet een achtervork torderen om dit te veroorzaken?

Ik vraag mij af of meer merken/modellen daar last van hebben.

Lijkt mij ook een verlies van energie.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#6
Wat ik begrepen heb van Anton Luijtink en zoals ik het mij het gesprek herinner treedt het op bij geveerde achtervorken zonder een extra stang naar boven. Ik wierp toen tegen dat bijvoorbeeld de Greenmachine wel een versnellingsnaaf heeft en nog wel een Rohloff. "Maar die zit in een tussenas", zei Anton en dan was het probleem voorbij.

Of het verlies is van energie weet ik niet. De tordering is wel zo klein dat een gewone naaf het verdraagt.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Bedankt voor de reacties tot dusver, maar .......

Wie wil er iets zeggen over de SRAM Dual Drive?

Die lijkt mij ook handig als je een noodstop hebt moeten maken en opnieuw weg moet rijden vanuit de verkeerde versnelling.

En vergt dat veel onderhoud?
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Voor zover ik weet is de SRAM Dual Drive uit productie Klik.
Maar er zullen nog wel oude voorraden beschikbaar zijn her en der.
Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: mrdigitalis
#9
Wat valt er te schrijven over de SRAM Dual Drive. Het is de dubbel schakelsysteem. Met voor- en nadelen. Belangrijke voordeel is dat je in stilstand 3 schakelmogelijkheden hebt. Het grootste nadeel is de extra weerstand of energieverlies door de interne overbrenging van de versnellingsnaaf in de standen 1 en 3. In de stand 2 staat de naaf in prise-direct en wordt de cassette direct gekoppeld aan de naaf. Voor anderen geldt als kleiner nadeel het extra gewicht. De naaf is geschikt voor 3 x 8 versnellingen.
Ik heb gelezen dat Nazca een grote partij naven heeft ingekocht.

https://www.nazca-shop.nl/nl/sram-dual-drive-3.html
Antwoord }
Bedankt door: mrdigitalis
#10
Hier en daar zijn de Dual Drives nog wel te vinden. Ik heb er één in het voorwiel van mijn Flevo Racer. Het is een mooi systeem. De naaf is wel wat zwaar maar het binnenwerk ziet er erg solide uit en vergt m.i. weinig onderhoud. Het rijdt fijn en het kunnen schakelen bij stilstand is handig.

Op mijn winterfiets zit een kickshift 2 speed. De versnelling waar ik altijd in rij is de zwaarste, dus niet de direct drive (die gebruik ik alleen bij hele steile viaducten etc.). Ik merk er weinig van dat deze wat minder efficiënt is. Ook toen ik met Alfine 8 reed heb ik nooit veel verschil gevoeld tussen de direct drive (de 5de volgens mij in de Alfine) en de overige versnellingen. Ik denk dat meer tussen de oren zit dan dat je dat in de dagelijkse praktijk voelt. Althans bij mij.
Antwoord }
Bedankt door: mrdigitalis
#11
De meeste 3 versnellingsnaven hebben stappen van circa 33%. Als je schakel vanuit prise-direct naar stand 1 of 3, zul je het rendementsverlies nooit merken. De documentatie even doorgelezen, zijn de verschillen voor de Sachs 3 en SRAM 3 zeer gering.

http://www.ihpva.org/HParchive/PDF/hp52-2001.pdf

http://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgrad...ltungen-2/

Dat heeft niets te maken met tussen de oren. De transmissie verliezen op een testbank zijn keurig meetbaar. Daarbij wordt vaak gemeten bij een input van 50 , 80, 150 en 200 Watt. Opvallend is dat in sommige omstandigheden de prise-direct niet altijd het geringste verlies oplevert.

Ik heb voor mijn Alleweder in het verleden niet gekozen voor de Dual Drive 3 x 7, maar voor derailleur. Toen gewoon 7. Nu rij ik derailleur 8, met de keus voor 9 of 10.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Uiteraard zijn de verliezen meetbaar. Wat ik bedoelde met "tussen de oren" is dat je dat in de praktijk op de fiets niet zult merken. Ik in ieder geval niet, zeker omdat je nooit een direct vergelijk hebt. Je kunt immers nooit even overschakelen van een verzet MET verlies naar hetzelfde verzet ZONDER verlies...
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Ben ik met je eens. De stappen in de diverse ”versnellingsbakken” lopen van 33% in de 3 speed, naar gemiddeld 13,6% in de Rohloff, tot 11,5% in de Pinion P1.18. Deze percentages zijn groter dan de percentages van de interne rendementsverliezen tussen de versnellingen onderling. Terugschakelen trapt dus gevoelsmatig altijd “lichter” en opschakelen altijd  "zwaarder".

Maar met de Shimano Nexus Inter 8 is de extra interne weerstand van 10% tussen 4 en 5 wel voelbaar. Zelfs als het verschil in verzet 17,7 % is van 4 naar 5 en 15% is van 5 naar 4.
Misschien de reden waarom Shimano die stap zo groot gemaakt heeft. Ook de stap van 5 naar 6, 22%, is erg groot. Ik vindt het middengebied van de Nexus 8 niet praktisch. De 4, 5 en 6 liggen in verhouding tot de overige versnellingen ver uit elkaar.

http://www.verhoeven272.nl/fietsen/hubs.html
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM