ligfietsers.nl
Shimano Alfine 8 Naafversnelling in Challenge Furai - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html)
+--- Forum: Accessoires & Onderdelen (https://ligfietsers.nl/forum-10.html)
+--- Topic: Shimano Alfine 8 Naafversnelling in Challenge Furai (/thread-275.html)



Shimano Alfine 8 Naafversnelling in Challenge Furai - mrdigitalis - 03-Nov-2017

Goedemorgen,

Wie weet of ik zondermeer een Alfine 8 Naafversnelling in mijn Challenge Furai 26/26 kan inbouwen?

Op de plaats waar nu de derailleur hangt, zou ik dan een kettingspanner willen hangen. Lijkt mij handig
bij het inveren van de fiets en handig omdat het wiel niet in andere standen te zetten is om op de ketting
op te spannen ivm de remschijf.

Ik wil graag een naafversnelling voor het onderhoudsgemak en voor het kunnen schakelen vanuit stilstand,
na bijvoorbeeld een noodstop. Ben geen racer, en daarom lijkt deze naafversnelling prima geschikt voor mij.

Zijn er mensen die ervaring hebben met de ombouw van derailleur naar naafversnelling? Of gaat dat niet zo
eenvoudig als ik denk?

Graag uw reacties!


RE: Shimano Alfine 8 Naafversnelling in Challenge Furai - Wim -de roetsende - 03-Nov-2017

Ander wiel erin met een naaf + kettingspanner (inderdaad vanwege de vering van je fiets) en volgens mij ben je klaar.

Het is maar een schakelsysteem, verder verandert er niets aan je fiets.


RE: Shimano Alfine 8 Naafversnelling in Challenge Furai - ErikvanD - 03-Nov-2017

Heb destijds ook eens gezocht naar een Alfine 8 of 11 en daarbij gevonden dat ROSE in Duitsland de goedkoopste was/is met Alfine producten. Misschien handig om te weten.

En je zou je huidige derailleur kunnen vastzetten in een vaste stand en als kettingspanner kunnen gebruiken evt. om nog wat kosten te sparen. Op mijn winterfiets (geen ligger) met two speed kickshift (ook een versnellingsnaaf dus) heb ik deze spanner gemonteerd: klik. Kost geen drol en werkt prima, mooi sterke veer.

[Afbeelding: 20171010_174439.jpg]


RE: Shimano Alfine 8 Naafversnelling in Challenge Furai - Roepers - 03-Nov-2017

Mijn Sinner Record had een Shimano Nexus naaf. Die ging binnen niet al te lange tijd stuk. Nieuwe Nexus naaf erin en daar gebeurde hetzelfde mee. Toen ben ik overgestapt op een derailleurversnelling. Later heb ik mij laten uitleggen dat achtervork van deze ligfiets iets tordeert op bepaalde momenten. Dat kan een gewone naaf net wel hebben en een versnellingsnaaf niet. Op de Demon heb ik geen versnellingsnaaf meer overwogen omdat de achtervorkconstructie van de Demon niet wezenlijk verschilt met die van de Record.

Groet,

Marco


RE: Shimano Alfine 8 Naafversnelling in Challenge Furai - Wim -de roetsende - 04-Nov-2017

Hoeveel moet een achtervork torderen om dit te veroorzaken?

Ik vraag mij af of meer merken/modellen daar last van hebben.

Lijkt mij ook een verlies van energie.


RE: Shimano Alfine 8 Naafversnelling in Challenge Furai - Roepers - 04-Nov-2017

Wat ik begrepen heb van Anton Luijtink en zoals ik het mij het gesprek herinner treedt het op bij geveerde achtervorken zonder een extra stang naar boven. Ik wierp toen tegen dat bijvoorbeeld de Greenmachine wel een versnellingsnaaf heeft en nog wel een Rohloff. "Maar die zit in een tussenas", zei Anton en dan was het probleem voorbij.

Of het verlies is van energie weet ik niet. De tordering is wel zo klein dat een gewone naaf het verdraagt.


RE: Shimano Alfine 8 Naafversnelling in Challenge Furai - mrdigitalis - 19-Nov-2017

Bedankt voor de reacties tot dusver, maar .......

Wie wil er iets zeggen over de SRAM Dual Drive?

Die lijkt mij ook handig als je een noodstop hebt moeten maken en opnieuw weg moet rijden vanuit de verkeerde versnelling.

En vergt dat veel onderhoud?


RE: Shimano Alfine 8 Naafversnelling in Challenge Furai - Roepers - 19-Nov-2017

Voor zover ik weet is de SRAM Dual Drive uit productie Klik.
Maar er zullen nog wel oude voorraden beschikbaar zijn her en der.
Groet,

Marco


RE: Shimano Alfine 8 Naafversnelling in Challenge Furai - PietV* - 19-Nov-2017

Wat valt er te schrijven over de SRAM Dual Drive. Het is de dubbel schakelsysteem. Met voor- en nadelen. Belangrijke voordeel is dat je in stilstand 3 schakelmogelijkheden hebt. Het grootste nadeel is de extra weerstand of energieverlies door de interne overbrenging van de versnellingsnaaf in de standen 1 en 3. In de stand 2 staat de naaf in prise-direct en wordt de cassette direct gekoppeld aan de naaf. Voor anderen geldt als kleiner nadeel het extra gewicht. De naaf is geschikt voor 3 x 8 versnellingen.
Ik heb gelezen dat Nazca een grote partij naven heeft ingekocht.

https://www.nazca-shop.nl/nl/sram-dual-drive-3.html


RE: Shimano Alfine 8 Naafversnelling in Challenge Furai - ErikvanD - 20-Nov-2017

Hier en daar zijn de Dual Drives nog wel te vinden. Ik heb er één in het voorwiel van mijn Flevo Racer. Het is een mooi systeem. De naaf is wel wat zwaar maar het binnenwerk ziet er erg solide uit en vergt m.i. weinig onderhoud. Het rijdt fijn en het kunnen schakelen bij stilstand is handig.

Op mijn winterfiets zit een kickshift 2 speed. De versnelling waar ik altijd in rij is de zwaarste, dus niet de direct drive (die gebruik ik alleen bij hele steile viaducten etc.). Ik merk er weinig van dat deze wat minder efficiënt is. Ook toen ik met Alfine 8 reed heb ik nooit veel verschil gevoeld tussen de direct drive (de 5de volgens mij in de Alfine) en de overige versnellingen. Ik denk dat meer tussen de oren zit dan dat je dat in de dagelijkse praktijk voelt. Althans bij mij.


RE: Shimano Alfine 8 Naafversnelling in Challenge Furai - PietV* - 20-Nov-2017

De meeste 3 versnellingsnaven hebben stappen van circa 33%. Als je schakel vanuit prise-direct naar stand 1 of 3, zul je het rendementsverlies nooit merken. De documentatie even doorgelezen, zijn de verschillen voor de Sachs 3 en SRAM 3 zeer gering.

http://www.ihpva.org/HParchive/PDF/hp52-2001.pdf

http://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgradmessungen-an-nabenschaltungen-2/

Dat heeft niets te maken met tussen de oren. De transmissie verliezen op een testbank zijn keurig meetbaar. Daarbij wordt vaak gemeten bij een input van 50 , 80, 150 en 200 Watt. Opvallend is dat in sommige omstandigheden de prise-direct niet altijd het geringste verlies oplevert.

Ik heb voor mijn Alleweder in het verleden niet gekozen voor de Dual Drive 3 x 7, maar voor derailleur. Toen gewoon 7. Nu rij ik derailleur 8, met de keus voor 9 of 10.


RE: Shimano Alfine 8 Naafversnelling in Challenge Furai - ErikvanD - 21-Nov-2017

Uiteraard zijn de verliezen meetbaar. Wat ik bedoelde met "tussen de oren" is dat je dat in de praktijk op de fiets niet zult merken. Ik in ieder geval niet, zeker omdat je nooit een direct vergelijk hebt. Je kunt immers nooit even overschakelen van een verzet MET verlies naar hetzelfde verzet ZONDER verlies...


RE: Shimano Alfine 8 Naafversnelling in Challenge Furai - PietV* - 21-Nov-2017

Ben ik met je eens. De stappen in de diverse ”versnellingsbakken” lopen van 33% in de 3 speed, naar gemiddeld 13,6% in de Rohloff, tot 11,5% in de Pinion P1.18. Deze percentages zijn groter dan de percentages van de interne rendementsverliezen tussen de versnellingen onderling. Terugschakelen trapt dus gevoelsmatig altijd “lichter” en opschakelen altijd  "zwaarder".

Maar met de Shimano Nexus Inter 8 is de extra interne weerstand van 10% tussen 4 en 5 wel voelbaar. Zelfs als het verschil in verzet 17,7 % is van 4 naar 5 en 15% is van 5 naar 4.
Misschien de reden waarom Shimano die stap zo groot gemaakt heeft. Ook de stap van 5 naar 6, 22%, is erg groot. Ik vindt het middengebied van de Nexus 8 niet praktisch. De 4, 5 en 6 liggen in verhouding tot de overige versnellingen ver uit elkaar.

http://www.verhoeven272.nl/fietsen/hubs.html