Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
OBT 2025 Groningen
De snelheid met de OBT is eigenlijk altijd zo dat iedereen mee kan. Volgens mij staat in het artikel op ligfiets.net ook weer een link naar de regels voor rijden in een groep, neem die zeker even door zou ik zeggen.
Als je een tragere rijder bent kan je beter voorin de groep rijden (bij Willeke, nog gezellig ook). Hoe verder naar achteren, hoe sterker het harmonica-effect, dus als je plezier hebt in kleine stukjes 40 - 50 knallen wil je daar zitten Smile
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Richard107 , TimSch , Willeke_IGKT
Ach er rijden ook mensen met langzamere of oude fietsen mee. Ook 80 plus rijders zitten er mogelijk tussen. Op zich gaat het niet zo hard, maar af en toe valt er een gat, wat dan weer dicht gereden moet worden. Dan gaat het wel even wat harder soms. Het is zeker geen wedstrijd. En er is een bezem velomobiel aan het eind.

Bij de rit in Arnhem werd die wat ongerust van mijn stop op de Pleybrug, (da's wel echt een lange hoge brug)maar ik moest even wateren. Vond ie ook wel een goed idee. Liepen we toch effe een paar minuten achter. Onderaan de brug stond de rest nog te wachten aan de overkant van de straat, dan wel in de file voor het fietsstoplicht om over te steken.

Voor mij zou het een driedaags evenement worden, en dat wordt me toch wat te gek ook voor de rest van het gezin.
Antwoord }
Bedankt door: Richard107 , Willeke_IGKT , 365cycle
Zijn er hier mensen actief die het evenement organiseren. Want ik neem mijn fiets mee in een grote bus, kan ik die parkeren ter plaatse?

Grtz Richard
Heeft een Quest, bijna antiek #107
Gaat in 2026 naar Frankrijk velomobielen (voor het goede doel)*

*Geld ophalen voor Stichting ALS Nederland
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(, 08:26 PM)Richard107 schreef: Zijn er hier mensen actief die het evenement organiseren. Want ik neem mijn fiets mee in een grote bus, kan ik die parkeren ter plaatse?

Grtz Richard

(26-Nov-2025, 09:49 AM)TimSch schreef:
(26-Nov-2025, 09:48 AM)Willeke_IGKT schreef:
(26-Nov-2025, 08:25 AM)TimSch schreef: Mooi avontuur Willeke!

Om hoeveel fietsen gaat het? Ik heb zelf ook nog wel ruimte in de schuur en woon nog geen 10km van start/finish.

Het gaat om alleen mijn fiets, de rest van de groep fietst van huis naar ons onderdak.
Dus graag, als jouw schuur bereikbaar is met trein, bus en tot 2 km lopen.

Geen probleem, bushalte om de hoek, ik DM je even!

Mocht nog iemand een stalling nodig hebben, ik denk dat ik er 4 a 5 kwijt kan (nu dus nog 3 a 4 ;-))
Neem even contact op met bv: TimSch. Hij organiseert het mee.
Oliebollentocht 2025 — Ligfiets.net
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , 365cycle
(, 08:26 PM)Richard107 schreef: Zijn er hier mensen actief die het evenement organiseren. Want ik neem mijn fiets mee in een grote bus, kan ik die parkeren ter plaatse?

Grtz Richard

Ruimte genoeg voor de bus, Richard. Geen probleem!

(, 08:01 PM)Richard107 schreef: Ik heb een vraag over de snelheid van OBT2025. Wat voor snelheid wordt er aangehouden? Ik heb nul ervaring nog met fietsen, ben een watersporter. Maar zou misschien wel mee willen fietsen. Maar ik wil niet ergens achteraan hangen en dat iedereen op mij moet wachten en dat ik de boel ophoud..

Ik hoor het graag,

Grtz Richard

Leuk dat je mee wilt, Richard! Ik ben ook een fietsende watersporter, er zijn er meer, LigfietsWilsum en zo nog wat. Het is een goede combinatie ;-)

OBT is voor iedereen en het belangrijkste advies is al gegeven: kom lekker helemaal vooraan rijden. Ik ben de voorrijder en ga mezelf de missie opleggen om niet boven de 30 te komen de hele dag. Streven is kruissnelheid rond de 25 km/u.

(, 07:49 PM)365cycle schreef:
(, 10:35 AM)TimSch schreef: Nu alleen nog mezelf voorbereiden op het rustig voorrijden, zo'n 20 km/u onder mijn gebruikelijke kruissnelheden... Rolleyes
Twee tips:
- rijd niet alleen rustig, maar trek ook rustig op en ga langzaam door bochten. Er zit tegenwoordig een stuk soepelheid in mijn rijstijl en dat + pittig optrekken is vaak echt teveel voor minder ervaren rijders, zelfs als ik het tempo laag houd.
- kleed je warm aan! Ik zag voorrijder Arend-Jan vorig jaar in een ijsklompje veranderen. Z'n kachel stond uit geloof ik Tongue

Haha! Ik had AJ al gemaild of hij tips had en het warm aankleden kwam hij als eerste mee Wink En toen ik begin dit jaar voorreed bij de Noordelijke Velomobiel Tocht werd ik er door Veloquest achteraf ook al op gewezen dat ik na elke bocht de boel uit elkaar trok door te hard weg te rijden. Die had ik ook al onthouden voor de 28e. 

Het wordt een mooie tocht en met Willeke en Richard dus in de spiegels lukt het me vast om me in te houden  Big Grin
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
(, 09:17 PM)TimSch schreef: En toen ik begin dit jaar voorreed bij de Noordelijke Velomobiel Tocht werd ik er door Veloquest achteraf ook al op gewezen dat ik na elke bocht de boel uit elkaar trok door te hard weg te rijden. Die had ik ook al onthouden voor de 28e. 

Het wordt een mooie tocht en met Willeke en Richard dus in de spiegels lukt het me vast om me in te houden  Big Grin

Dit is inderdaad de beste tip voor een voorrijder.

Na iedere bocht, kruispunt, stijging, daling en verandering in de route moet je heel rustig optrekken. 
Een lange rij heeft 'het veereffect'. De voorste rijders rijden met 2 vingers in de neus en de achtersten rijden zich soms het snot voor de ogen.

Voor alle anderen:
Ik heb bij OBT's, in Utrecht en bij de jubileumtocht van velomobiel.nl soms gaten dichtgereden met snelheden boven de 40km/u.
Ook die gaten dichtrijden moeten vooral de snelle rijders eigenlijk rustig en geleidelijk doen, zodat de rijders achter hen mee kunnen komen.

Ik probeer altijd de gaten voor en achter mij even groot te houden. Dan zorg je voor verbinding in de rij. Ga je als een gek aansluiten, dan ontstaat er juist achter jou weer een gat.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Als deelnemer moet ik bekennen dat ik me ook schuldig heb gemaakt aan even goed aanzetten om een gat dicht te rijden. En eerlijk is eerlijk, ik vond dat dan best lekker: even stevig trappen en wat opwarmen tijdens een verder rustige tocht. 

Daarmee niet ontkennend dat je daarmee degene achter je opzadelt met de noodzaak om er ook een schep bovenop te doen. Dus eigenlijk moet je dat vooral in de staart doen...als je het al doet...Dus succes @NielsKo, onze achterrijder  Wink Gelukkig weet ik dat hij voldoende explosiviteit heeft daarvoor  Cool

Ik zal handschoenen, mutsen, merino ondergoed en dikke truien aantrekken om warm te blijven. En gaten (te snel) dichtrijden is als eerste in de rij sowieso niet aan de orde  Big Grin
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Volgens mij was 25km/h kruissnelheid al te optimistisch, en heeft Arend-Jan het tempo verder verlaagd naar zo'n 20km/h.
Als 'vliegendene keep' kan je je helemaal uitleven met sprintjes, maar vooraan zit dat er niet in
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(11 uren geleden)Frutsel schreef: Volgens mij was 25km/h kruissnelheid al te optimistisch, en heeft Arend-Jan het tempo verder verlaagd naar zo'n 20km/h.
Als 'vliegendene keep' kan je je helemaal uitleven met sprintjes, maar vooraan zit dat er niet in
Ja, klopt, 25 km/h was al direct iets te veel. Volgens mij zaten we daarna op ongeveer 22km/h. Ik zat in de kopgroep.
Antwoord }
Bedankt door: Frutsel , Willeke_IGKT
Die 20km klinkt voor mij een stuk aantrekkelijker :-)
Heeft een Quest, bijna antiek #107
Gaat in 2026 naar Frankrijk velomobielen (voor het goede doel)*

*Geld ophalen voor Stichting ALS Nederland
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(11 uren geleden)Richard107 schreef: Die 20km klinkt voor mij een stuk aantrekkelijker :-)

Mij ook.
We gaan samen plek twee en drie vullen.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
(11 uren geleden)Willeke_IGKT schreef:
(11 uren geleden)Richard107 schreef: Die 20km klinkt voor mij een stuk aantrekkelijker :-)

Mij ook.
We gaan samen plek twee en drie vullen.

Net ingeschreven.. wordt een gokje of ik het ga bijhouden. Maar ach, we gaan het zien.
En anders snij ik het laatste stuk gewoon af, dat kan en mag heb ik begrepen ?
Heeft een Quest, bijna antiek #107
Gaat in 2026 naar Frankrijk velomobielen (voor het goede doel)*

*Geld ophalen voor Stichting ALS Nederland
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Ik ben gewend om te "dieselen" als ik in een groep rijd. Bij de vorige OBT heb ik alleen de turbo open gezet nadat ik terug moest inhalen na een lekke band door een gebroken hieldraad. Ik geef wel toe dat ik zelfs in die modus nog redelijk vlot optrek naar andermans normen (mij baserende op opmerkingen van onze lokale club Big Grin) Ook ik zal dus niet liggen te vlammen om steeds direct achter mijn voorligger te zitten, zolang ik visueel contact kan houden om de route te volgen is het mij goed (en anders heb ik de GPS nog)

Ik ben wel benieuwd naar het weer, het lijkt toch een stukje te gaan afkoelen. Gelukkig rijden we in 2x 2 etappes van en naar Groningen, dus zolang er geen sneeuwlaag ligt zal het wel lukken. Het zal waarschijnlijk geen diepvriesweer worden, maar eerder 's nachts iets onder nul en overdag iets erboven. Wel zeer waarschijnlijk droog of zo goed als droog weer, da's alvast fijn meegenomen Smile
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT , 365cycle , Richard107
Iemand aanraders om te dragen qua kleding, zowel op je hoofd alswel je lijf?
Heeft een Quest, bijna antiek #107
Gaat in 2026 naar Frankrijk velomobielen (voor het goede doel)*

*Geld ophalen voor Stichting ALS Nederland
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
We gaan uiteraard op gepaste snelheid fietsen. Er zitten in de route lange, rechte snelfietspaden waar de snelheid logischerwijs wat hoger zal zijn dan in bijvoorbeeld hartje stad Groningen. Om te zorgen dat we een beetje op tijd weer terug zijn, kan de snelheid daar echt wel boven die 20 km/u uitkomen.


(10 uren geleden)Richard107 schreef: Iemand aanraders om te dragen qua kleding, zowel op je hoofd alswel je lijf?

Voorspellingen nu zijn fris (4 graden) en oostenwind. Dat kan guur zijn. Zou zeker een muts of iets dergelijks dragen om je hoofd warm te houden in de wind. In de Groningse polders is lang niet overal beschutting Wink 

Binnenin de fiets is beetje afhankelijk van welke inspanning je moet doen om bij te blijven. Doordat je 'binnen' zit heb je minder last van 'wind chill'.
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Richard107
Ik ga voor een fleece pet met oorflappen, dik fleece vest wat uit kan als het te warm wordt en een sweater vest en polo shirt.
En in plaats van een sjaal draag ik een kaproen, een vroeg middeleeuwse capuchon met schoudermantel. Waarvan de capuchon alleen op gaat als ik met regen uit moet stappen.

Handschoenen zijn bij een koude start ook welkom.

De broek is meestal nauwsluitend en stretch, bij echt koud weer een tweede laag.

Probeer de kleding wel uit, te dik zit ook niet lekker.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Richard107
Na de laatste keer proeffietsen hebben we overigens besloten de route iets in te korten. Ook omdat er toch wel wat uitdagende bochtjes in een deel zaten die we proeffietsend net wel net niet haalden en waar we opstoppingen verwachten.

De route is nu 67km geworden.

Nog 2 dagen inschrijven!
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
(10 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: Ik ga voor een fleece pet met oorflappen, dik fleece vest wat uit kan als het te warm wordt en een sweater vest en polo shirt.
En in plaats van een sjaal draag ik een kaproen, een vroeg middeleeuwse capuchon met schoudermantel. Waarvan de capuchon alleen op gaat als ik met regen uit moet stappen.

Handschoenen zijn bij een koude start ook welkom.

De broek is meestal nauwsluitend en stretch, bij echt koud weer een tweede laag.

Probeer de kleding wel uit, te dik zit ook niet lekker.

Fijn, heb ik allemaal, geen probleem dus..
Heeft een Quest, bijna antiek #107
Gaat in 2026 naar Frankrijk velomobielen (voor het goede doel)*

*Geld ophalen voor Stichting ALS Nederland
Antwoord }
Bedankt door:
(, 10:18 AM)TimSch schreef: Als deelnemer moet ik bekennen dat ik me ook schuldig heb gemaakt aan even goed aanzetten om een gat dicht te rijden. En eerlijk is eerlijk, ik vond dat dan best lekker: even stevig trappen en wat opwarmen tijdens een verder rustige tocht. 

Daarmee niet ontkennend dat je daarmee degene achter je opzadelt met de noodzaak om er ook een schep bovenop te doen. Dus eigenlijk moet je dat vooral in de staart doen...als je het al doet...Dus succes @NielsKo, onze achterrijder  Wink Gelukkig weet ik dat hij voldoende explosiviteit heeft daarvoor  Cool
Zolang je niet voorin zit maakt dat niet uit. Degene die achter jou zitten en dat te hard vinden gaan kunnen je dan beter inhalen zodra ze weer bij zijn.

(11 uren geleden)Frutsel schreef: Volgens mij was 25km/h kruissnelheid al te optimistisch, en heeft Arend-Jan het tempo verder verlaagd naar zo'n 20km/h.
Als 'vliegendene keep' kan je je helemaal uitleven met sprintjes, maar vooraan zit dat er niet in
Klopt, wij hadden (zoals Frutsel natuurlijk weet) Rotte Rijders in het midden, AJ voorin en ik helemaal achteraan als bezemvelo, dus ff snel via de appgroep contact houden ging makkelijk. Een signaal "het gaat te hard" was dus ook makkelijk over te brengen.

(11 uren geleden)Richard107 schreef: Net ingeschreven.. wordt een gokje of ik het ga bijhouden. Maar ach, we gaan het zien.
En anders snij ik het laatste stuk gewoon af, dat kan en mag heb ik begrepen ?
Bij ons (Rotterdam) mocht het, we hadden zelfs een afsnij-route voorbereid. Maar belangrijk is vooral ook om het aan te geven voor het echt niet meer gaat, dan kan TimSch maatregelen nemen.

(11 uren geleden)qv-tester schreef: Ik ben gewend om te "dieselen" als ik in een groep rijd. Bij de vorige OBT heb ik alleen de turbo open gezet nadat ik terug moest inhalen na een lekke band door een gebroken hieldraad. Ik geef wel toe dat ik zelfs in die modus nog redelijk vlot optrek naar andermans normen (mij baserende op opmerkingen van onze lokale club Big Grin) Ook ik zal dus niet liggen te vlammen om steeds direct achter mijn voorligger te zitten, zolang ik visueel contact kan houden om de route te volgen is het mij goed (en anders heb ik de GPS nog)
Dat was inderdaad het voordeel aan het nadeel dat jouw platte band was. Even gas erop om weer bij de groep te komen Big Grin
Ook het feit dat ik afgesproken had om me bij de Van Nellefabriek te melden was voor mij als achterrijder leuk, want daardoor moest ik het stokje even overdragen en vervolgens de hele groep voorbij vlammen met 50 Tongue Duurt best effe met zo'n sliert van dik 120 velomobielen; laten we zeggen gemiddeld 10 meter per velo, dan is het dus een rits van 1,2 km, en met 40 km/h gemiddeld (best pittig in een stedelijke omgeving zoals hier) rijd je dan een kleine 20 km/h sneller dan de groep, dus 4 minuten gas erop om voorin te komen. Ik was weer warm toen ik in de Van Nelle stond, haha.

(10 uren geleden)Richard107 schreef: Iemand aanraders om te dragen qua kleding, zowel op je hoofd alswel je lijf?
Muts en in een Quest ook iets om je benen, dus een lange sportbroek is wel lekker.
Als je snel transpireert zou ik een droog sportshirt en een klein handdoekje meenemen, dan blijft je bovenlijf in de pauze in ieder geval warm (want niet nat).

(10 uren geleden)TimSch schreef: Na de laatste keer proeffietsen hebben we overigens besloten de route iets in te korten. Ook omdat er toch wel wat uitdagende bochtjes in een deel zaten die we proeffietsend net wel net niet haalden en waar we opstoppingen verwachten.
Kill your darlings... vond ik het moeilijkste aan het organiseren van zo'n tocht Smile
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
(, 10:18 AM)TimSch schreef: Daarmee niet ontkennend dat je daarmee degene achter je opzadelt met de noodzaak om er ook een schep bovenop te doen. Dus eigenlijk moet je dat vooral in de staart doen...als je het al doet...Dus succes @NielsKo, onze achterrijder  Wink Gelukkig weet ik dat hij voldoende explosiviteit heeft daarvoor  Cool

Wat wil je nog meer dan zo'n compliment?  Angel Ik heb er waanzinnig veel zin in in elk geval! Tim & Henk hebben goed werk geleverd wat betreft de route, het voorgenomen stuk bevingsgebied vind ik ook echt een goed idee. De Milan heeft zich ook als openluchtzwembad goed verhouden, los van mijn voorhoofd heb ik het de gehele rit niet koud gehad, met uitzondering bij het in en uitstappen! Ik denk dat de grote stoet voor mij erg motiverend zal zijn om door te trappen  Tongue en anders zullen de CCU's me vast en zeker warmhouden! Gelukkig staat het aantal inschrijvingen al op 89, ik probeer toch nog maar een keer om mijn vriendin over te halen, als ik vertel hoe Henk & Tim de dag vorm gaan geven zal ze geen nee kunnen zeggen. (Hint!) Succes met de laatste loodjes Heren!
Antwoord }
Inclusief alle inschrijvingen voor meer dan 1 persoon hebben we er nu 96. 

Zou wel heel leuk zijn om de 100 te halen  Big Grin
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
(2 uren geleden)NielsKo schreef: ik probeer toch nog maar een keer om mijn vriendin over te halen
Zeg maar dat die dude met baard met die rood/zwarte Tuna van de LEL ook nog steeds vindt dat ze gewoon in moet stappen. Komt goed!

Ik spreek uit ervaring, mijn ex reed vroeger afstanden tot 100 km in die roze Milan die nu bij jullie in de buurt rijdt Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , NielsKo


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: TimSch, 5 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Ervaringen met de Tuna
De laatste tijd moes...365cycle — 10:33 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Eigenlijk was ik gis...365cycle — 10:27 PM
OBT 2025 Groningen
ik probeer toch nog...365cycle — 09:57 PM
Ligfiets video's maken?
Hoezo niet meer bewe...Hardloper — 09:56 PM
Ligfiets video's maken?
Een voornemen waar i...PlantageBohémien — 08:42 PM
Medeliggers onderweg
Over oud gesproken, ...Hardloper — 08:34 PM
OBT 2025 Groningen
Inclusief alle insch...TimSch — 08:31 PM
Medeliggers onderweg
Herkenbaar hoor! Ik ...NielsKo — 08:11 PM
OBT 2025 Groningen
Daarmee niet ont...NielsKo — 08:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik mijn ketting br...Bob Hagendijk — 07:55 PM
Medeliggers onderweg
Nee, minstens de h...Bianca F — 06:59 PM
Medeliggers onderweg
De bestuurder wa...Willeke_IGKT — 03:50 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik zag voorrijde...LigfietsWilsum — 02:16 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
......In Fietse365cycle — 02:01 PM
OBT 2025 Groningen
Als deelnemer moet...365cycle — 01:54 PM
OBT 2025 Groningen
Ik ga voor een fle...Richard107 — 01:44 PM
Medeliggers onderweg
Gideon, Zoefzoef...Frutsel — 01:42 PM