Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Het genezen(de) petrolheads topic
#53
Toen ik dertig was heb in de VS in twee weken mijn rijbewijs gehaald. Ik moest autorijden voor mijn nieuwe baantje als fietsvakantiereisleider voor Amerikanen in Europa, ik reed in busjes met veel fietsen erop en erin.

Op Terschelling zag ik op een erf een oude rode Citroen Mehari staan, verwaarloosd en zonder huif. Die heb ik voor FL 400,- gekocht en met hulp van vriend Kees Jan opgeknapt.

Ik reed er jaren mee heen en weer Bourgogne waar de fietsvakantieclub zat. Ik vond het sleutelen eraan leuk totdat ik het niet meer leuk vond. Dat gold ook voor het autorijden: geen auto meer en probeer alles per OV, stadsfiets of velomobiel te doen. Dat lukt prima. De velomobiel is eigenlijk een pure en motorloze Mehari. Heerlijk!
Antwoord }
#54
(07-Dec-2023, 12:56 PM)Frutsel schreef:
(07-Dec-2023, 12:42 PM)LigfietsWilsum schreef:
(07-Dec-2023, 12:23 PM)Willeke_IGKT schreef: Het zijn nu niet meer de brommertjes die opgevoerd worden maar de scooters en de e-bikes of fatbikes, en die net zo veel en net zo asociaal ( of het gedrag erop.)

De jeugd van tegenwoordig is al eeuwen een doorn in het oog van de ouder wordende volwassenen en iedere generatie weer evenveel.


Gelukkig is een e- of fatbike een stuk stiller dan zo'n opgevoerd brommertje.  Big Grin

Dat heeft zowel voor- als nadelen: Voordeel: Het is een stuk rustiger als ze door de straat jagen. Nadeel: Je hoort die krengen niet aankomen als je zelf fietst

De stilte van een fat-bike is inderdaad erg prettig voor de stads-akoestiek. Ik vind fossiele scooters ook gewoon vies ruiken. Vooral in een velomobiel valt die lucht me op omdat je op uitlaathoogte zit en de uitlaat lijkt laag te blijven hangen (denk door hitte van die verbrandingslucht waardoor hij als rookpluim condenseert, en condens is zwaarder dan lucht). Achter een e-scooter of fat-bike kun je overigens lekker ademen, het is er prima plakken!

Nadeel van de stille fat-bike en e-scooter is dat je ze inderdaad niet hoort aankomen. Mijn theorie is dat fossiele scooteraars van dat lawaai onbewust gebruik maken en en met relatief hoge snelheid door een straatje in een stad menen te kunnen scheuren: ze horen me toch wel aankomen. Ik vermoed dus dat fat-bikers en e-scooteraars voorzichtiger door de stad manoeuvreren omdat ze zich na een tijdje, en een paar bijna-ongelukken, ook wel doorhebben dat ze niet gehoord worden. Net als velonauten overigens, ik rijd ook niet met 40 km/u door het oude binnenstad van Utrecht. Ik vind dat voor mezelf en anderen onverantwoord en ben niet gek! 

Wat ik met die fat-bikes voorzie is dit. Wat ze nog aan ketting aandrijving hebben via ketting, derailleur en cassettenaaf is volledig blootgesteld aan de elementen. Die aandrijving is overigens niet meer dan voor de show laag onderuitgezakt je benen wat mee bewegen. Die boel gaat dus gigantisch roesten want de doorsnee jeugdige gebruiker pleegt geen kettingonderhoud. Dat gaat letterlijk dus schuren na een winter en dan gaat de hele boel kapot of zit muurvast. Meneer (of mevrouw):het kraak en het piep. Leuk voor de omzet van de fietsenmaker want die vervangt dan ketting en cassette, maar echt duurzaam nou nee. En de electronica en accu raken verouderd, gaan stuk en hup naar het afvalstation. Nieuwe, betere, snellere. 

Marketing technisch heeft het ding zijn naam ook niet mee: je zult zien dat na verloop van de de jaren de fat-bike berijder op zijn "fiets" gaat lijken: vadsig en vet (niet geheel woke om dit te schrijven maar wel de realiteit). Jong fit persoon wordt Fat Biker. 

Wat heeft dit alles met petrol-heads te maken? Nou dat de fiets steeds meer een auto wordt: je drukt op een knop en je beweegt je voort. Automobiliteit. Dat is eerst erg leuk als je jong bent, en superspannend en gevaarlijk! Maar na een tijdje geleefd te hebben is de lol daarvan voor mij op. 
Je maakt mee hoe auto's de meest ellendige ongelukken kunnen veroorzaken, hoeveel publieke ruimte ze innemen en het milieu belasten (ook de EV). Het gebruik ervan lijdt tot overgewicht en allerlei daaraan gerelateerde welvaartsziekten. Eigenlijk kleven er enorm veel grote nadelen aan automobiliteit. E-fietsen, fat-bikes en scooters zie ik dus als onderdeel daarvan, voor de jeugd zijn ze het 'opstapjes naar de auto als ik 18 ben' en wat zij zien als volwassenheid. En voor de echte senioren die gewoon geen spierkracht meer hebben? Natuurlijk pak gewoon die fat-bike en onderuitgezakt racen maar! Voetjes fijn dicht bij de vloer, helm niet nodig en het ambu-busje komt zo. De fat-bike is voor de hippe Max-gerechtigde groep in spijkerbroek nog een heuse onontgonnen groeimarkt, zo voorzie ik. De fat-bike gaat van jong naar oud zoals de e-fiets van oud naar jong is gegaan.

Als maatschappij accepteren we vrijwel alle automobiele nadelen. Je kunt als fietser of velonaut gelukkig er voor kiezen om niet aan automobiliteit bij te dragen. Dat is precies wat ik doe, en ik word steeds meer een geradicaliseerd HPV-persoon want ook steeds meer oude zeur.
Het meest zinvol is om te zeggen dat je fietsen enorm leuk vindt en dat het fijn is om te bewegen. De bovengenoemde bezwaren worden vaak lachend weggewimpeld: zo is het leven en de dood nu eenmaal! Of ja maar ik heb een auto echt nodig voor mijn werk, mijn hobby, ik ben ziek, oud, woon achteraf en kom anders nergens meer, de kinderen moeten naar school of hockey, ik ben autodealer en ben verslaafd, woon in Utrecht, mijn vrouw werkt in Groningen en ik heb een baan in Breda, het is mijn inkomen, ik heb een caravan en het trekt zo lastig achter een fiets of met de hand. Tsja. 

Uiteindelijk kom ik altijd uit bij de Partij Voor de Volledige Vrijheid: die wil ook de ruimst mogelijke baan voor auto's en weer lekker hard 140 km/u op de snelweg. De PVV is immers de ultra-VVD voor volledig uit de bocht gevlogen liberalen. Herinnert u zich Ed Nijpels nog? Hij is de Last Liberal of the VVD-Mohicans en loopt stiekem mee met XR op de Haagse snelweg. Wordt door mooie ouderdom nauwelijks nog op straat herkend. Tragische held en milieu-man! Hij schijnt ook een hypnotiserende gave te hebben overigens, handig voor de politicus.

Uiteindelijk gaat het er dus om wat we kiezen. Ik kies voor de fiets of voor het OV. En inderdaad niét voor de VVD. 

Een ambulance sla ik te zijner tijd natuurlijk ook niet af. De begrafenisauto wél want ik heb in mijn testament opgenomen dat ik per bakfiets naar het crematorium vervoerd wil worden. Wie me dan trapt (zónder ondersteuning!) is van latere zorg en niet meer de mijne. Ik heb mijn zoon hierover natuurlijk ingelicht. Gelukkig merk ik het dan niet meer van als hij e-smokkelt. En mijn allerlaatste uitlaatlucht plus CO2 belasting dan? Je gaat maar één keer in je leven rokend de pijp uit. Ashes to ashes, vrij naar Bowie.
Zeg, mag je nog een beetje lol hebben in Nederland, ja toch, niet dan? Dan liever de lucht in, lang leve de aerodynamica!
Antwoord }
#55
Over zonder auto leven gesproken. Gisteren vroeg een wielrenster of een andere fietser op sportief uitziende fiets wat kost zo'n ding (mijn velo) en hoe snel ga je ermee. Dus erover gehad en dat ik geen rijbewijs had. Ah het zal dan ook wel je soort van auto zijn ging het en waarschijnlijk zal het dat ook wel steeds meer worden. Al zijn er ook momenten dat andere voor mij de auto bestuderen  Blush
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#56
(15-Dec-2023, 01:54 PM)Arjen Meurs schreef: Marketing technisch heeft het ding zijn naam ook niet mee: je zult zien dat na verloop van de de jaren de fat-bike berijder op zijn "fiets" gaat lijken: vadsig en vet (niet geheel woke om dit te schrijven maar wel de realiteit). Jong fit persoon wordt Fat Biker.
Wie wil pluk ik er onderweg ff tussenuit, om ze weer aan het fietsen te maken als ze merken dat al dat vet toch niet zo lekker loopt Wink 

(15-Dec-2023, 01:54 PM)Arjen Meurs schreef: voor de jeugd zijn ze het 'opstapjes naar de auto als ik 18 ben' en wat zij zien als volwassenheid.
Been there, done that. En nu ben ik hier. Langzaam worden dat er meer, ben ik echt van overtuigd.

(15-Dec-2023, 01:54 PM)Arjen Meurs schreef: Het meest zinvol is om te zeggen dat je fietsen enorm leuk vindt en dat het fijn is om te bewegen. 
Mwah... ik spreek ijdele jonge mannen nog weleens aan op hun onzekerheid; mijn oude lijf ziet er fitter uit dan dat jonge van hun. Gebeurt misschien niet meteen wat mee, maar je merkt dat het wel blijft hangen.

(15-Dec-2023, 01:54 PM)Arjen Meurs schreef: per bakfiets naar het crematorium 
[...]
Wie me dan trapt (zónder ondersteuning!) is van latere zorg en niet meer de mijne. Ik heb mijn zoon hierover natuurlijk ingelicht. 
Laat 'm maar bellen hoor, als hij er zelf geen zin in heeft. Ik fiets een gewaardeerd medefietser met plezier naar z'n laatste rustplaats. En als je er nog een rondje Utrechtse Heuvelrug bij wil hebben om je te eren, ook prima. Stel vantevoren dan ook maar ff een lijst op wie er met mag, en wie er zonder E- op z'n bike moet volgen  Wink Big Grin

(15-Dec-2023, 01:54 PM)Arjen Meurs schreef: En mijn allerlaatste uitlaatlucht plus CO2 belasting dan? Je gaat maar één keer in je leven rokend de pijp uit. Ashes to ashes, vrij naar Bowie.
Zeg, mag je nog een beetje lol hebben in Nederland, ja toch, niet dan? Dan liever de lucht in, lang leve de aerodynamica!
Mocht je het toch milieubewuster aan willen pakken: Er is nog een derde optie.

[Afbeelding: volvosnipper.png]
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
#57
(15-Dec-2023, 01:54 PM)Arjen Meurs schreef: Marketing technisch heeft het ding zijn naam ook niet mee: je zult zien dat na verloop van de de jaren de fat-bike berijder op zijn "fiets" gaat lijken: vadsig en vet (niet geheel woke om dit te schrijven maar wel de realiteit). Jong fit persoon wordt Fat Biker.
Wie wil pluk ik er onderweg ff tussenuit, om ze weer aan het fietsen te maken als ze merken dat al dat vet toch niet zo lekker loopt Wink 

(15-Dec-2023, 01:54 PM)Arjen Meurs schreef: voor de jeugd zijn ze het 'opstapjes naar de auto als ik 18 ben' en wat zij zien als volwassenheid.
Been there, done that. En nu ben ik hier. Langzaam worden dat er meer, ben ik echt van overtuigd.

(15-Dec-2023, 01:54 PM)Arjen Meurs schreef: Het meest zinvol is om te zeggen dat je fietsen enorm leuk vindt en dat het fijn is om te bewegen. 
Mwah... ik spreek ijdele jonge mannen nog weleens aan op hun onzekerheid; mijn oude lijf ziet er fitter uit dan dat jonge van hun. Gebeurt misschien niet meteen wat mee, maar je merkt dat het wel blijft hangen.

(15-Dec-2023, 01:54 PM)Arjen Meurs schreef: per bakfiets naar het crematorium 
[...]
Wie me dan trapt (zónder ondersteuning!) is van latere zorg en niet meer de mijne. Ik heb mijn zoon hierover natuurlijk ingelicht. 
Laat 'm maar bellen hoor, als hij er zelf geen zin in heeft. Ik fiets een gewaardeerd medefietser met plezier naar z'n laatste rustplaats. En als je er nog een rondje Utrechtse Heuvelrug bij wil hebben om je te eren, ook prima. Stel vantevoren dan ook maar ff een lijst op wie er met mag, en wie er zonder E- op z'n bike moet volgen  Wink Big Grin

(15-Dec-2023, 01:54 PM)Arjen Meurs schreef: En mijn allerlaatste uitlaatlucht plus CO2 belasting dan? Je gaat maar één keer in je leven rokend de pijp uit. Ashes to ashes, vrij naar Bowie.
Zeg, mag je nog een beetje lol hebben in Nederland, ja toch, niet dan? Dan liever de lucht in, lang leve de aerodynamica!
Mocht je het toch milieubewuster aan willen pakken: Er is nog een derde optie.

[Afbeelding: volvosnipper.png]
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
#58
Cycle365 schreef

Citaat:Ik vind het allemaal wel meevallen. Als je de juiste software hebt probeert de auto je zelf te vertellen wat er mis is.

Klopt, zo heb ik eens zelf een punto die ik voor 100 euro gekocht had, uitgelezen en gerepareerd! Moest daarna nog wel een gaatje in de bodem dicht laten lassen maar daarna bleek t een goed rijdende auto enkel niet moeders mooiste. Wat een zuinige auto was dat, 1:18 was vaak haalbaar zelfs bij 120 nog wel. Nu met de 100 km overdag haal ik zulke lage verbruik met de huidige Colt niet, wel nooit meer vage problemen. Wel vaak vage problemen bij die Punto, dus t was wel nodig m nu en dan uit te lezen om te achterhalen wat er mee was, soms zo ineens doorslaande bougiekabels bij dat 16 v 1,2 blokje. Er was een leuk Engels Fiat forum die heb ik toen aardig uitgelezen. Uiteindelijk vier jaar en 140000 km mee gereden.

Freek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#59
Hebben jullie dat gehoord van Daihatsu?

Ze hebben gesjoemeld met de crash testen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#60
Lullig als je een >10 jaar oude Daihatsu crasht. Daihatsu levert al ruim 10 jaar geen auto's meer in Europa...

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
#61
Voor zover ik weet werken Japanners vanuit hun eer.

Dat Daihatsu al sinds 1989 sjoemelt met de resultaten van hun bostproeven, vind ik echt schokkend.

Dan is het morele kompas al ruim 30 jaar met een dikke magneet gemanipuleerd.
Dat zijn meerdere generaties managers die niks om het spel geven en alleen maar knikkers willen.
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#62
Daihatsu is onderdeel van Toyota. Dus de volgende vraag is: Hoe staat het met de crashveiligheid van Toyota's?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#63
(28-Dec-2023, 01:05 AM)TvWijk schreef: Voor zover ik weet werken Japanners vanuit hun eer. [...] Dat zijn meerdere generaties managers die niks om het spel geven en alleen maar knikkers willen.
Ook Japanners zijn mensen, het bestaan van zoiets als een volksaard lijkt mij een mythe.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#64
(28-Dec-2023, 12:33 PM)melle z schreef:
(28-Dec-2023, 01:05 AM)TvWijk schreef: Voor zover ik weet werken Japanners vanuit hun eer. [...] Dat zijn meerdere generaties managers die niks om het spel geven en alleen maar knikkers willen.
Ook Japanners zijn mensen, het bestaan van zoiets als een volksaard lijkt mij een mythe.

Inderdaad, vooral omdat de term volksaard suggereert dat hem een onveranderlijke essentie zou gaan. Er zijn culturele verschillen, maar die zijjn dynamisch, aan verandering onderhevig, en sterk verschillend tussen subgroepen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#65
Voor de duidelijkheid, "volksaard" was mijn interpretatie van wat TvWijk schreef.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: TvWijk , 365cycle
#66
Music 
Strikt bezien zijn er maar een paar automobielen in de wereld. Bijna alle automobielen hebben last van dat er van tijd tot tijd er een slang in moet of anders een snoer. Dat is bepaald niet automobiel. Maar ja, mijn visie, zal wel weer veel commentaar opleveren Big Grin
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
#67
(29-Dec-2023, 04:22 PM)Joop99 schreef: Strikt bezien zijn er maar een paar automobielen in de wereld. Bijna alle automobielen hebben last van dat er van tijd tot tijd er een slang in moet of anders een snoer. Dat is bepaald niet automobiel. Maar ja, mijn visie, zal wel weer veel commentaar opleveren Big Grin

Maar in die van ons moeten ook oliebollen, appelgebak en erwtensoep!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , 365cycle
#68
(29-Dec-2023, 06:01 PM)LigfietsWilsum schreef:
(29-Dec-2023, 04:22 PM)Joop99 schreef: Strikt bezien zijn er maar een paar automobielen in de wereld. Bijna alle automobielen hebben last van dat er van tijd tot tijd er een slang in moet of anders een snoer. Dat is bepaald niet automobiel. Maar ja, mijn visie, zal wel weer veel commentaar opleveren Big Grin

Maar in die van ons moeten ook oliebollen, appelgebak en erwtensoep!

Deze is veel leuker dan waarop je Quote.  Big Grin
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#69
(29-Dec-2023, 06:01 PM)LigfietsWilsum schreef: Maar in die van ons moeten ook oliebollen, appelgebak en erwtensoep!
Tip: Als je er erwtensoep in stopt, en je moet in de daaropvolgende 24 uur nog een lange afstand rijden, doe dat dan zonder toerkap.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , LigfietsWilsum


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM