Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[split] Ik vind het wel slecht dat alles nu per batterij aangedreven moet worden.
#1
Ik vind het wel slecht dat alles nu per batterij aangedreven moet worden. Hoeveel jeugd wel niet een elektrische fiets heeft . Misschien zelfs meer dan de helft. Maar ik zag ook wel luxe auto’s van vroeger, maar die ik zag gingen toch naar de meer welvarendere kindjes
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#2
(25-Jun-2023, 09:12 AM)Hardloper schreef: Ik vind het wel slecht dat alles nu per batterij aangedreven moet worden.
Eens. Er zou best wel een extra belasting op elektromotoren mogen komen (en een nog veel hogere op auto's!), welk geld dan weer ingezet wordt om ze te bekostigen voor mensen met een handicap en bejaarden (die het willen, uiteraard).
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
(26-Jun-2023, 11:07 AM)365cycle schreef:
(25-Jun-2023, 09:12 AM)Hardloper schreef: Ik vind het wel slecht dat alles nu per batterij aangedreven moet worden.
Eens. Er zou best wel een extra belasting op elektromotoren mogen komen (en een nog veel hogere op auto's!), welk geld dan weer ingezet wordt om ze te bekostigen voor mensen met een handicap en bejaarden (die het willen, uiteraard).

Je wilt dus elektrische fietsen duurder maken?  Juist elektrische fietsen kunnen een stimulans zijn om voor de wat langere ritjes de fiets te pakken in plaats van de auto of de brommer voor de jeugd.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT , kuŝbiciklo
#4
Exact ZoefZoef. Door elektrisch fietsen worden er minder auto- en brommerritten gemaakt, maar ook veel minder gewone fietsritten. Maar in totaal worden er veel meer fietsritten gemaakt. Ook de fietsinfrastructuur wordt beter benut, wat overheden weer stimuleert om meer fietspaden en aanverwante zaken aan te leggen, ruimer te maken en geschikt te maken voor hogere snelheden.
Antwoord }
Bedankt door: Frutsel , Willeke_IGKT , kuŝbiciklo
#5
Ik kreeg vandaag een folder van een (elektrische???)fietsen winkel. Alleen maar elektrische fietsen van zeg 1800-2200 euro. De duurste had niet eens kwa batterij capaciteit de grootste. Geen idee hoe efficiënt ze zijn. Maar ik vond het maar duur. En als ik zie hoeveel jeugd ik tegen kom tijdens mijn vele loopjes. Nou dan denk ik dat meer dan de helft een elektrische fiets heeft. En als ik dan de prijs zie. Dan verbaast me dat toch wel. Maar als de infrastructuur voor ons snelle fietsen er beter op wordt, dan is dat toch ook al iets.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Bij goed gebruik erg positief.

Echter zie ik in mijn omgeving vooral vervangingsmarkt voor de niet batterij fiets.
In Duitsland heeft de aloude gewone fiets zelfs een nieuwe naam: Biobike

Erg positief, veel meer bak/vrachtfietsen. Blijkbaar zijn die nu met batterij wel voor uit te branden. Die zie ik ook veel meer het hele jaar door.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(26-Jun-2023, 04:58 PM)Hardloper schreef: En als ik dan de prijs zie. Dan verbaast me dat toch wel. Maar als de infrastructuur voor ons snelle fietsen er beter op wordt, dan is dat toch ook al iets.

Veel jeugd hoeft nu misschien niet met de trein of de bus naar school. Dat tikt ook wel aan op een heel schooljaar, als je je daar op kan besparen. Dan is zo'n fiets ineens niet zo duur meer, gaat meerdere schooljaren mee.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(26-Jun-2023, 06:22 PM)Hoekie schreef: Erg positief, veel meer bak/vrachtfietsen. Blijkbaar zijn die nu met batterij wel voor uit te branden.
Ik heb een Batavus PTT bakfiets uit de jaren '50, een Long John en een Short John. Je trapt je lens op die dingen en ik snap de toegevoegde waarde van trapondersteuning wel als je er je brood mee moet verdienen.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(26-Jun-2023, 11:02 PM)melle z schreef:
(26-Jun-2023, 06:22 PM)Hoekie schreef: Erg positief, veel meer bak/vrachtfietsen. Blijkbaar zijn die nu met batterij wel voor uit te branden.
Ik heb een Batavus PTT bakfiets uit de jaren '50, een Long John en een Short John. Je trapt je lens op die dingen en ik snap de toegevoegde waarde van trapondersteuning wel als je er je brood mee moet verdienen.

Maar de bakfietsrijder van toen had wel een veel betere conditie.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Allicht, en zijn knieën waren versleten als hij op z'n 56e na veertig dienstjaren met pensioen mocht.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Frutsel
#11
(26-Jun-2023, 10:45 PM)Lopopodium schreef: Veel jeugd hoeft nu misschien niet met de trein of de bus naar school. 
Geloof je écht dat ze nu verder fietsen dan 11 a 12 km?
Dat deed ik vroeger gewoon zonder ondersteuning namelijk. En met mij een paar honderd andere kinderen. Die gemiddeld een stuk minder obees waren dan de kinderen van nu.

(26-Jun-2023, 06:22 PM)Hoekie schreef: Echter zie ik in mijn omgeving vooral vervangingsmarkt voor de niet batterij fiets.
In Duitsland heeft de aloude gewone fiets zelfs een nieuwe naam: Biobike
Juist. Dát. Leuk dat een enkeling de fiets vervangt door z'n auto... maar het zijn er minder dan die een gewone fiets vervangen door een E-bike.

(26-Jun-2023, 06:22 PM)Hoekie schreef: Erg positief, veel meer bak/vrachtfietsen. Blijkbaar zijn die nu met batterij wel voor uit te branden. Die zie ik ook veel meer het hele jaar door.
Ja, dat wel. Die heb ik ook nog zonder ondersteuning (want niet nodig), maar die Cargo Long van 45 kg is wel een serieuze workout, zeker als je op wil schieten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#12
Ik begrijp die kritiek op elektrische fietsen niet zo. De helft van onze autokilometers zijn recreatief. Afgelopen zondag fietste ik over de Knardijk. Dan passeren mij honderden auto's in een half uur. Ze rijden nog net niet in file. Mensen die op zoek zijn naar een manier om hun vrije zondag op een leuke manier door te brengen. Als die mensen uit de auto gehaald kunnen worden en op een e-bike stappen dan is er al veel gewonnen. De gewone fiets kent veel . . . compromissen . . . waardoor pensionados het niet leuk vinden er op te rijden. De e-bike ondervangt die nadelen. De e-bikers die ik ken zijn voornamelijk pensionados die nooit meer fietsten. De gewone fiets wordt dus inderdaad vervangen door een e-bike. Maar het zijn autokilometers die vervangen worden door fietskilometers.

En als Pa of Moe hun kroost niet meer bij school hoeven af te zetten met de auto, dan gaat het ook om autokilometers die vervangen worden door fietskilometers.

De fietsaccu is zo ontworpen dat hij uitnodigt er zo min mogelijk gebruik van te maken. Vroeger reed ik altijd op volle kracht. Maar nu zet ik de ondersteuning zo laag mogelijk.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT
#13
(27-Jun-2023, 01:34 AM)365cycle schreef: Juist. Dát. Leuk dat een enkeling de fiets vervangt door z'n auto... maar het zijn er minder dan die een gewone fiets vervangen door een E-bike.


Het gaat niet om het vervangen van  de auto door de e-fiets, maar het om het vervangen van autokilometers door (elektrische) fietskilometers.  En dat gebeurt wel veel. Mensen maken nu ritjes op hun elektrische fiets waar ze eerder de auto voor gebruikt hadden.  Ik denk ook dat dat het doel moet zijn. Het gaat om de kilometers, niet om het autobezit. Beter een een kilometer op de elektrische fiets dan in de elektrische auto.
Ik vind dan ook dat er bewaakte fietsstallingen moeten komen bij de stations in Harlingen en Franeker, zodat de bewoners in de omliggende dorpen hun dure e-fiets (en ook minder dure, maar wel waardevolle biofiets) daar zorgeloos kunnen stallen.


Groeten,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Dat bedoel ik ook, maar het gebeurt veel te weinig. In jouw regio zijn de afstanden wat groter en zie je dat misschien meer. Hier hoor ik wel mensen over het kopen van E-bikes, terwijl ze met de auto naar het schoolplein gereden zijn. Wat een verspilling.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , emgaron
#15
(27-Jun-2023, 01:34 AM)365cycle schreef:
(26-Jun-2023, 10:45 PM)Lopopodium schreef: Veel jeugd hoeft nu misschien niet met de trein of de bus naar school. 

Geloof je écht dat ze nu verder fietsen dan 11 a 12 km?

Dat deed ik vroeger gewoon zonder ondersteuning namelijk. En met mij een paar honderd andere kinderen. Die gemiddeld een stuk minder obees waren dan de kinderen van nu.

De enige reden dat iedereen vroeger zonder ondersteuning reed was omdat er geen e-bikes waren. Om dezelfde reden reden ze in een nog verder verleden zonder versnellingen op een lomp stalen geval, in plaats van een lichtgewicht hybride fiets met 27 versnellingen.

Ik vind het een beetje kansloos om te vinden dat iets niet goed/nodig is omdat je dat vroeger ook niet had. Dan kom je uiteindelijk uit op het niveau van de Amish...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
Dan lees je niet wat ik schrijf, en ben je blijkbaar even vergeten wat voor fiets ik rijd.
Het punt is dat er enerzijds voor ieder stukje verplaatsing kostbare en schaarse energie verstookt moet worden, en anderzijds gigantische bewegingsarmoede is in alle lagen van de bevolking.
We nemen zo in meerdere opzichten een vette stap terug, in plaats van vooruit.
Antwoord }
#17
Ik stond laatst op de pont met een voetbal elftal, ongeveer 12 jaar oud, die op aan het scheppen waren over hun e-bikes.
In deze buurt zijn er erg weinig scholieren die meer dan 5 km rijden naar school. Maar de e-bike is het nieuwe statussymbool.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , PieterTrapt
#18
(27-Jun-2023, 09:48 AM)365cycle schreef: Dan lees je niet wat ik schrijf, en ben je blijkbaar even vergeten wat voor fiets ik rijd.
Het punt is dat er enerzijds voor ieder stukje verplaatsing kostbare en schaarse energie verstookt moet worden, en anderzijds gigantische bewegingsarmoede is in alle lagen van de bevolking.
We nemen zo in meerdere opzichten een vette stap terug, in plaats van vooruit.

Helaas is zo'n beetje elk dier geconditioneerd om zo veel mogelijk resultaat met zo min mogelijk inspanning te bereiken. Dat dit slecht is voor mensen omdat ze al zo weinig doen zorgt er niet voor dat die programmering zomaar verdwijnt.
Om dezelfde reden prefereren mensen zoet en vet eten: Veel voedingswaarde = betere kans op overleven volgens onze primitieve hersenen.

Wat jammer is aan de e-bikes is dat ze absoluut niet nodig zijn. Die 25km/h kan je namelijk met gemak rijden op een ligfiets zonder veel van je lijf te vragen. Maar ja, een ligfiets is nu eenmaal een gefaald concept (Met grote dank aan de UCI), en wie wil wil nu op een raar ding gezien worden?

Overigens was voor de e-bike de snorscooter/brommer enorm populair als alternatief voor fietsen. Die zie je intussen veel minder. Naast een hoop stank en lawaai scheelt dat ook een hoop fossiele brandstof die voor niets verbrand werd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
(27-Jun-2023, 12:06 PM)Frutsel schreef: Helaas is zo'n beetje elk dier geconditioneerd om zo veel mogelijk resultaat met zo min mogelijk inspanning te bereiken. Dat dit slecht is voor mensen omdat ze al zo weinig doen zorgt er niet voor dat die programmering zomaar verdwijnt.
Om dezelfde reden prefereren mensen zoet en vet eten: Veel voedingswaarde = betere kans op overleven volgens onze primitieve hersenen.
Klopt, maar we zijn ook slim genoeg om bewust na te denken over dat soort dingen. Daarnaast: Ik ging laatst naar een festival in Zeeland (met mensen uit Zeeland). Ik had een dag gewerkt en dik 100 km weggetikt, maar m'n Garmin gaf aan dat m'n body battery nog 50% was, en ik voelde me ook meer dan prima. 
Dan is de vraag: Willen we in absolute zin zo min mogelijk inspanning doen, of relatief? Het zou me niet verbazen als mijn body battery nu 7 of 8x zoveel capaciteit heeft als 6 jaar geleden. En daarvoor rijd ik mezelf echt niet iedere dag naar de getver, juist niet zelfs.

(27-Jun-2023, 12:06 PM)Frutsel schreef: Wat jammer is aan de e-bikes is dat ze absoluut niet nodig zijn. Die 25km/h kan je namelijk met gemak rijden op een ligfiets zonder veel van je lijf te vragen. Maar ja, een ligfiets is nu eenmaal een gefaald concept (Met grote dank aan de UCI), en wie wil wil nu op een raar ding gezien worden?
Ik weet niet of we de UCI helemaal de schuld kunnen geven. Deels zeker wel, de rest denk ik ff over na.

(27-Jun-2023, 12:06 PM)Frutsel schreef: Overigens was voor de e-bike de snorscooter/brommer enorm populair als alternatief voor fietsen. Die zie je intussen veel minder. Naast een hoop stank en lawaai scheelt dat ook een hoop fossiele brandstof die voor niets verbrand werd.
Dat is inderdaad wel een enorm voordeel!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
(27-Jun-2023, 12:06 PM)Frutsel schreef:
(27-Jun-2023, 09:48 AM)365cycle schreef: Het punt is dat er enerzijds voor ieder stukje verplaatsing kostbare en schaarse energie verstookt moet worden, en anderzijds gigantische bewegingsarmoede is in alle lagen van de bevolking.
We nemen zo in meerdere opzichten een vette stap terug, in plaats van vooruit.

Helaas is zo'n beetje elk dier geconditioneerd om zo veel mogelijk resultaat met zo min mogelijk inspanning te bereiken. Dat dit slecht is voor mensen omdat ze al zo weinig doen zorgt er niet voor dat die programmering zomaar verdwijnt.
Om dezelfde reden prefereren mensen zoet en vet eten: Veel voedingswaarde = betere kans op overleven volgens onze primitieve hersenen.

Wat je beschrijft is de genetische aanleg wat maakt dat we zo min mogelijk doen. Onze hersenen zijn ook genetisch aangelegd; denken is ook een genetische aanleg.
Het is doemdenken dat we niet ander kunnen dan onze genen volgen. Ik denk hier anders over.

Niels, ik denk dus ik ben, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinR , 365cycle
#21
(27-Jun-2023, 12:06 PM)Frutsel schreef: Overigens was voor de e-bike de snorscooter/brommer enorm populair als alternatief voor fietsen. Die zie je intussen veel minder.

Wellicht waar jij woont, maar hier (Goes e.o.) wordt je nog altijd doodgegooid met brandstof scooters.
Ik denk zelfs af en toe, zeker in de winter, wat nou NL fietsland, my ass. NL, scooterland zal je bedoelen. (na de auto's dan)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#22
(27-Jun-2023, 12:43 PM)Hoekie schreef:
(27-Jun-2023, 12:06 PM)Frutsel schreef: Overigens was voor de e-bike de snorscooter/brommer enorm populair als alternatief voor fietsen. Die zie je intussen veel minder.

Wellicht waar jij woont, maar hier (Goes e.o.) wordt je nog altijd doodgegooid met brandstof scooters.
Ik denk zelfs af en toe, zeker in de winter, wat nou NL fietsland, my ass. NL, scooterland zal je bedoelen. (na de auto's dan)

Daar wonen meer arme ouders, die niet aan de gang blijven met dure vervoermiddelen voor het kroost kopen? Wink

Tussen Rotterdam en Amsterdam kom ik nog maar een paar snorfietsen/brommers tegen, de rest is e-bike (en dan in Amsterdam wel veel fatbike varianten daarvan, helaas)
In Rotterdam wel veel van die deelscooters, maar die zijn electrisch dus die tel ik niet mee
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#23
Ik gok dat het meer een mode-dingetje is dan een geldprobleem.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
Ik ken iemand die vroeger BMX’en erg leuk vond. Nu voelt hij er zich veel te oud voor. Hij leeft volgens mij in de bijstand, toch gaat hij met de auto naar de supermarkt nog geen km verderop van zijn huis schat ik. Op zo’n 10 a 15km van mijn ouders huis is er een lekkere bakker. We gaan er weleens met de auto naar toe. Maar als ik mijn Velomobiel heb, dan wil ik wel een keertje naar toe met de Velomobiel voor lekkere dingen te halen voor kerst. Volgens mij past er prima een koelbox achterin. Maar tja ik geef gewoon niks meer om maar in de auto te zitten en dan maar passief wachten tot we op plek van bestemming zijn. Maar ik heb dan ook minder druk gehaastst bestaan zoals sommige wel hebben.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
(27-Jun-2023, 01:43 PM)Frutsel schreef: Tussen Rotterdam en Amsterdam kom ik nog maar een paar snorfietsen/brommers tegen, de rest is e-bike (en dan in Amsterdam wel veel fatbike varianten daarvan, helaas) In Rotterdam wel veel van die deelscooters, maar die zijn electrisch dus die tel ik niet mee

Mooie ontwikkeling dan. Al fijn als er 's avonds niet meer van die herriedingen door de wijk rijden.

Wel nog veel geel kenteken brandstof scooters zeker?


(27-Jun-2023, 02:25 PM)Hardloper schreef: Maar als ik mijn Velomobiel heb, dan wil ik wel een keertje naar toe met de Velomobiel voor lekkere dingen te halen voor kerst.

Ideaal. Tijdens mantelzorg ben ik regelmatig met een kofferbak vol boodschappen gereden. Regelmatig werd dat voor de lol een groter rondje.
Zalig, vooral als het miezer weer is. Bij mij zijn door zulke leuke dingen veel auto kilometers weg gevallen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
(27-Jun-2023, 02:25 PM)Hardloper schreef: Hij leeft volgens mij in de bijstand, toch gaat hij met de auto naar de supermarkt nog geen km verderop van zijn huis schat ik. 
Leesvoer  Smile
Antwoord }
Bedankt door: Thijs OO , Hardloper


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat is echt goedko...Wim -de roetsende — 01:30 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schattin...365cycle — 12:35 PM
Medeliggers onderweg
Ik zag G. vandaag we...365cycle — 12:33 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mijn fietsen zijn ee...blokdoorn — 12:14 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Zou het -hoe hinderl...ZoefZoef — 10:30 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schatting ...Wim -de roetsende — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen wet...Willeke_IGKT — 09:28 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mij is altijd gele...Hardloper — 09:08 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel ong...Hoekie — 08:47 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM