Peiling: Heb je ervaring met de Quatrevelo?
Ja, ik heb er eentje (gehad).
27.27%
12 27.27%
Ja, ik sta op de wachtlijst.
2.27%
1 2.27%
Ja, ik heb er mee proef gereden.
13.64%
6 13.64%
Nee, wel al eens bekeken / gezien in het echt.
31.82%
14 31.82%
Nee, wel al bekeken op internet.
9.09%
4 9.09%
Nee, het is niet interrassant voor mij.
15.91%
7 15.91%
Totaal aantal stemmen: 44 100%
* U hebt op deze optie gestemd. [Resultaten weergeven]

Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe en wat met de Quatrevelo
(22-Oct-2023, 06:10 PM)365cycle schreef:
(22-Oct-2023, 06:02 PM)Willeke_IGKT schreef: Dat anderen met een hogere cadans rijden betekent niet dat het voor jou ook de juiste keuze is op dit moment. Misschien later, misschien nooit.

Maar let goed op je knieën, ze kapot rijden gaat veel te makkelijk, de weer goed krijgen heel moeilijk.
Als je cadans niet genoeg omhoog kan dan voorlopig genoegen nemen met de snelheid die de knieën halen.
Dat klopt zeker, maar zeker met sterke benen die een hardloper vaak al heeft is te lage cadans rijden óók een risico.

Ergens heb ik het gevoel dat met een hogere cadans rijden minder klachten geeft.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(22-Oct-2023, 08:16 PM)Hardloper schreef: Ergens heb ik het gevoel dat met een hogere cadans rijden minder klachten geeft.

Daar is op dit forum al heel veel over geschreven. Mocht je het willen lezen, dan is het redelijk snel te vinden.

Meestal wordt toch wel tussen de 70 en 90 aangeraden.

Sommigen vinden 100 veel prettiger. Ook prima dus.


Meestal hangt het enorm af van waar en met welke intensiteit je fietst.


Als ik ontspannen rijd, dan is mijn cadans rond de 70.
Fiets ik echt knallend weg bij een verkeerslicht dan loopt het op naar 110.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
(22-Oct-2023, 08:33 PM)Wim -de roetsende schreef:
(22-Oct-2023, 08:16 PM)Hardloper schreef: Ergens heb ik het gevoel dat met een hogere cadans rijden minder klachten geeft.

Daar is op dit forum al heel veel over geschreven. Mocht je het willen lezen, dan is het redelijk snel te vinden.

Meestal wordt toch wel tussen de 70 en 90 aangeraden.

Sommigen vinden 100 veel prettiger. Ook prima dus.


Meestal hangt het enorm af van waar en met welke intensiteit je fietst.


Als ik ontspannen rijd, dan is mijn cadans rond de 70.
Fiets ik echt knallend weg bij een verkeerslicht dan loopt het op naar 110.
Ik las toevallige kort geleden ook dit artikel:
https://wielerrevue.nl/artikel/584242/la...lossingen/ schreef:Met een zwaar verzet en een lage cadans doe je je knieën ook geen plezier. Voor je knieën is het immers een enorme belasting. Probeer daarom minstens 90 omwentelingen per minuut te maken. Welke cadans je precies moet trappen, verschilt van persoon tot persoon.

Vond ook al dit topic:
Pijn onderzijde voeten na een paar uur fietsen (ligfietsers.nl)

Volgens mij heb ik behoorlijk wat kracht in de benen en dan gelijk schakelen naar het 11 tanden blad is misschien niet zo handig.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik schrijf niet dat je de cadans laag moet houden, ik schrijf dat je de cadans moet zoeken die voor jou werkt, en niet een verwachte snelheid moet proberen te halen als je cadans dat nog niet haalt.

Een hogere cadans is beter voor de knieën.
Maar pas je snelheid aan aan wat goed voelt, niet aan wat je verwacht.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
Willeke ik probeer van uit het grootste blad : 32 tanden een zo soepele mogelijk beweging te krijgen en wanneer mijn cadans te hoog wordt, over de 100 a 110 dan schakel ik door naar een hogere versnelling. Zaterdag was ik meer aan het ontdekken en schakelde ik al door bij een cadans van zeg maar 50 a 70. Nou ik heb nu veel minder last van de knieën. En toen zag ik dat artikel en ben dat gaan proberen. En merk echt wel verschil. Een tocht van paar uur is nog te veel. Maar wat ik vandaag deed, is goed te doen naar mijn idee.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Laag cadans is inderdaad vrij belastend voor je knieën. Ik kan heel veel koppel leveren, maar als ik een paar keer vanuit stilstand voluit optrek heb ik daar de rest van de rit last van, als het geen paar dagen is (ik word een dagje ouder, hahaha). Als ik normaal rijd schakel ik met optrekken vaak bij 95 rpm, zodat het gemiddelde rond de 90 blijft hangen. Ik trap dan maximaal zo'n 500W. Als ik dan op de gewenste snelheid aankom schakel ik nog één keer door en dan kan ik prettig kruisen.
Wanneer ik pittig wil optrekken schakel ik pas rond de 110. Trek ik echt hard op, dan laat ik de cadans nog veel verder oplopen, maar da's meer een 365cycle-eigenschap dan dat het best practice is.

Wat handig is om te weten: een wat hogere cadans is een hogere belasting voor je hart, een wat lagere cadans is een hogere belasting voor je beenspieren en knieën. Vaak zie je bij hele lange ritten dus ook dat de cadans daalt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
(22-Oct-2023, 10:26 PM)365cycle schreef: Wat handig is om te weten: een wat hogere cadans is een hogere belasting voor je hart, een wat lagere cadans is een hogere belasting voor je beenspieren en knieën. Vaak zie je bij hele lange ritten dus ook dat de cadans daalt.

Ik had net ervoor ook wel 6,5km hardgelopen (avg 168bpm).

En na zo'n 2,8 km ging mijn hartslag ook wel richting 160, om over heel de linie gemiddeld 154 te hebben. Max bij interval is 200 nog wat, dus het hart is meer gewend.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(22-Oct-2023, 05:51 PM)Hardloper schreef: Eerlijk gezegd had ik al wat last van de knieën en heb toen bewust even rust gehouden. Geen fietsen / hardlopen en vandaag een stukje gerend. Droog shirt aan gedaan en daarna wat gefietst. Behoorlijk op de cadans gelet, om die ook rond minimaal de 90 te houden. Moet zeggen dit voelde echt wel beter en ja natuurlijk heb ik ook laten uitrollen, stond wel versteld van hoe ver je nog uitrolt. Ik had zeg maar 23km erop zitten in zo'n 47min.

Als hardloper ben je waarschijnlijk goed gewend naar je lichaam te luisteren. Dus als je je knieën voelt weet je dat wat je zojuist gedaan hebt op dit moment niet goed is. Ook het ritme vinden kun je als hardloper ook wel. Dat is hetzelfde op een fiets.

Gewoon fietsen en voelen. Bij het optrekken spelen er veel factoren, zeker hier waar het nergens vlak is, zoals in Brabant. Als ik al op een cadans reed ging het alleen om lange stukken, optrekken is gewoon gevoel. Maar ook de cadans kan weer afhangen van vorm van de dag.

Als ik jou was zou ik me eigenlijk niet bezighouden met de cadans. Leer de fiets aanvoelen en ook je lichaam. Cadans is prima als je sneller wil gaan fietsen of om te trainen.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , 365cycle
Ik was zelf al gewend veel te fietsen toen ik met een VM begon te rijden. Bij mij waren het de achillespezen die in het begin de limiet aangaven. Dat kan ook te maken hebben met de trapas die net te ver staat, terwijl de knieën gaan protesteren bij een trapas die te dichtbij staat (heb ik niet voorgehad bij de VM, wel ooit op de koersfiets met een te laag zadel). Het kan zijn dat je de eerste weken daar ook een beetje mee moet spelen om het optimum te vinden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , datakneder , Hardloper
(23-Oct-2023, 10:41 AM)datakneder schreef: Als ik jou was zou ik me eigenlijk niet bezighouden met de cadans. Leer de fiets aanvoelen en ook je lichaam. Cadans is prima als je sneller wil gaan fietsen of om te trainen.


Met een hogere cadans belast je je pezen minder maar het belangrijkste is dat je met een hogere cadans zorgt voor minder slijtage aan je gewrichten. Deze slijtage krijg je pas op latere leeftijd last van. Fietsen met een hogere cadans is preventief. Overigens is fietsten met plezier dit ook; dus probeer plezier te hebben in het ontwikkelen van een hoge cadans.

Niels, zen, van der Wal









preventief

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Hoe bergen jullie die schuim deksel op? boven de stuurstang werkt voor mij niet, die stoot ik omlaag. En achter past hij toch ook niet helemaal volgens mij. Of ik moet hem anders plaatsen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik ken iemand die heeft 'm in de smurfenmuts.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
(23-Oct-2023, 09:48 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik ken iemand die heeft 'm in de smurfenmuts.

Inderdaad. Past zowel in de korte (head out) als in de lange (head in) kap.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
(23-Oct-2023, 10:23 PM)Hoekie schreef: Inderdaad. Past zowel in de korte (head out) als in de lange (head in) kap.
Behalve wanneer je een kinderzitje hebt. Dan moet je 'm opvouwen en er iets onder spannen om te zorgen dat ie blijft zitten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
Dat heeft hij ook. Hij heeft een soort gaas met klittenband bevestigd onder de smurfenmuts en daar heeft hij alle lichte dingen op liggen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hardloper
(23-Oct-2023, 11:00 PM)365cycle schreef: Behalve wanneer je een kinderzitje hebt. Dan moet je 'm opvouwen en er iets onder spannen om te zorgen dat ie blijft zitten.

Dan is je zitje ook een klein beetje smaller. Zodat de beentjes van je kroost er langs kunnen. Daar had Theo het over tegen iemand.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(24-Oct-2023, 10:54 AM)Hardloper schreef: Dan is je zitje ook een klein beetje smaller. Zodat de beentjes van je kroost er langs kunnen. Daar had Theo het over tegen iemand.

Dat heeft toch niets met het schuimdeksel te maken? Daar ging toch jouw vraag over?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
(24-Oct-2023, 02:50 PM)Wim -de roetsende schreef:
(24-Oct-2023, 10:54 AM)Hardloper schreef: Dan is je zitje ook een klein beetje smaller. Zodat de beentjes van je kroost er langs kunnen. Daar had Theo het over tegen iemand.

Dat heeft toch niets met het schuimdeksel te maken? Daar ging toch jouw vraag over?

Heeft het ook niet. Maar ik heb hem ondertussen na de reacties van hier al in mijn bagage ruimte geplaatst.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(24-Oct-2023, 10:54 AM)Hardloper schreef: Dan is je zitje ook een klein beetje smaller. Zodat de beentjes van je kroost er langs kunnen. Daar had Theo het over tegen iemand.
Klopt, en er zijn nog wel meer kleine verschillen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
Uit nieuwsgierigheid. Welke dan?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
(23-Oct-2023, 09:44 PM)Hardloper schreef: Hoe bergen jullie die schuim deksel op? boven de stuurstang werkt voor mij niet, die stoot ik omlaag. En achter past hij toch ook niet helemaal volgens mij. Of ik moet hem anders plaatsen.
Ik heb hem boven mn knieën Smile
Heb twee stukjes klittenband tegen het 'dak' van de neus geplakt, net tussen de spiegels. Dat houdt het deksel mooi op zn plek en (voor mij) nét hoog genoeg.

Andere verschillen: ruitjes in de kap, en wat stukjes schuim her en der. Verder geen verschillen geloof ik
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
(23-Oct-2023, 09:44 PM)Hardloper schreef: Hoe bergen jullie die schuim deksel op? boven de stuurstang werkt voor mij niet, die stoot ik omlaag. En achter past hij toch ook niet helemaal volgens mij. Of ik moet hem anders plaatsen.

Gewoon in de smurfenmuts,, het voorste lipje van het deksel klit ik vast aan de klittenband van de muts, blijft prima zitten.
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Hardloper , Willeke_IGKT
(25-Oct-2023, 03:55 PM)Arend-Jan schreef: Andere verschillen: ruitjes in de kap, en wat stukjes schuim her en der. Verder geen verschillen geloof ik
Was het achterlichtje van de kap met ruitjes ook niet anders? Of was dat juist het verschil tussen korte en lange kap? Ik weet het niet meer.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
(25-Oct-2023, 04:44 PM)365cycle schreef:
(25-Oct-2023, 03:55 PM)Arend-Jan schreef: Andere verschillen: ruitjes in de kap, en wat stukjes schuim her en der. Verder geen verschillen geloof ik
Was het achterlichtje van de kap met ruitjes ook niet anders? Of was dat juist het verschil tussen korte en lange kap? Ik weet het niet meer.

Het vet gedrukte klopt

In heel die +40 km die ik vandaag deed en op zondag, die 16km. Heb ik geen last meer gehad van een ketting die eraf sprong.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle , Willeke_IGKT
(25-Oct-2023, 06:00 PM)Hardloper schreef: In heel die +40 km die ik vandaag deed en op zondag, die 16km. Heb ik geen last meer gehad van een ketting die eraf sprong.
Nieuwigheid Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
kettingbuis uiteinden optrompen
Ik heb dit toevallig...Victor — 06:41 AM
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
Dan zou je verwachte...Lopopodium — 11:25 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
De Milan heeft de ju...365cycle — 11:12 PM
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
Ik vermoed dat de ka...365cycle — 11:09 PM
VeloCam in Bülky
….Foto's van de ca...GertBr — 11:06 PM
kettingbuis uiteinden optrompen
Ik gebruik het handv...Jeroen S — 10:48 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Tja, de voornaamste ...Jeroen S — 10:42 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Gideonaut, ik zie ...Gideonaut — 10:11 PM
kettingbuis uiteinden optrompen
Het klinkt alsof j...Duncan — 10:10 PM
kettingbuis uiteinden optrompen
Ik gebruik voor veel...datakneder — 10:07 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ik heb de Strada wel...Willeke_IGKT — 10:00 PM
VeloCam in Bülky
Ligt niet aan jou. L...Hoekie — 09:42 PM
kettingbuis uiteinden optrompen
ik heb die van mij m...Gideonaut — 09:40 PM
kettingbuis uiteinden optrompen
Ik heb een lengte ni...Duncan — 09:33 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Op het VelomobielFor...Jeroen S — 08:42 PM
Bülk 4 more
De vorige eigenaar v...Jeroen S — 08:31 PM
VeloCam in Bülky
Foto's van de camera...twilwel — 08:31 PM