Peiling: Heb je ervaring met de Quatrevelo?
Ja, ik heb er eentje (gehad).
27.27%
12 27.27%
Ja, ik sta op de wachtlijst.
2.27%
1 2.27%
Ja, ik heb er mee proef gereden.
13.64%
6 13.64%
Nee, wel al eens bekeken / gezien in het echt.
31.82%
14 31.82%
Nee, wel al bekeken op internet.
9.09%
4 9.09%
Nee, het is niet interrassant voor mij.
15.91%
7 15.91%
Totaal aantal stemmen: 44 100%
* U hebt op deze optie gestemd. [Resultaten weergeven]

Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe en wat met de Quatrevelo
Hoekie nog altijd tevreden?
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1256937
Gaat dit iets voor mij zijn om niet zo snel meer door te rijden naar lekke band?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
Nee, het was leuk voor even, maar daarna brengt het eigenlijk onnodige complexiteit met zich mee.
De betrouwbaarheid werd op een gegeven moment ook onvoldoende. Toen was ik er klaar mee.
Heb uit garantie een nieuwe gekregen en de set vervolgens verkocht.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
Normaal gezien leer je vrij snel om op tijd een lekke band te herkennen, ook bij de QV. De eerste keer had ik het ook niet zo snel door en deed mijn achterband een poosje "flop flop flop" eer ik het door had. Ik heb wel altijd zo'n ventielringetje gebruikt, en nooit bijkomende schade gehad door te lang doorrijden.

Na enige tijd ken je het normale rijgedrag van je QV zo goed dat je wel weet wanneer er iets scheelt, hetzij door slechter bollen, hetzij door veranderd bochtengedrag. Gewoonlijk is de band wel al onder 1 bar gezakt als het achter is en ik het door heb, maar echt leeg is ie dan nooit. Voor valt het bij het betere bochtenwerk al sneller op.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
(22-Sep-2023, 07:26 PM)Jeroen S schreef: Houd er rekening mee das zo'n verbouwing best een klus is, niet een kwestie van een paar weekjes. Ondertussen blijft de kleine doorgroeien.  Ik heb nog nooit een kind in een QV gezien, maar ik vermoed dat vooral ook de hoogte op een gegeven moment problematisch gaat worden. Beentjes langs de stoel lukt mogelijk nog wel een tijdje. Het is een hele grote klus, waar je maar een zeer beperkte tijd lol van hebt. Want dan zijn ze ook voor de verlengde versie te groot. Ik zou het dus niet doen.

Het duurt ook niet heel erg lang meer, voor ze zelf een stukje kunnen gaan fietsen, afhankelijk van de omstandigheden en afstand natuurlijk. Heb voor de oudste ooit een micromini BMX gescoord. Mooi licht stalen frame, 451 wieltjes, singlespeed. Dat was een heerlijk vlot kinderfietsje. Weet niet meer of ze toen in groep 1 of 2 zat.

Hier zou ik inmiddels een Milan 4,2 nodig hebben.
Even deze scepticus beantwoorden.....
.....ik heb deze week vrij genomen en ben nu twee dagen bezig.

Gisterochtend (nieuwjaarsdag), de patiënt op de eetoperatietafel gezet, en met een marker de incisie alvast aangegeven 
[Afbeelding: IMG-20240101-100937254.jpg]
Et voila, geheel zonder narcose:
[Afbeelding: IMG-20240101-111407284-HDR.jpg]
Doorkijkje
[Afbeelding: IMG-20240101-111425226-HDR.jpg]
In de bodem verspringt de zaagsnede naar voren, want die kettingrol wil ik mee naar achteren verplaatst hebben.
Want tussen de rollen is de kettingtunnel laag en recht, naar de cassette toe is het een vorm die lastig (mooi) te verlengen is, en zou dat veel extra ruimte kosten.
[Afbeelding: IMG-20240101-111505731-HDR.jpg]
Hier zie je dan hoeveel extra ruimte er ontstaan is. De extreme spreidstand van de benen is weg, en omdat de wielkasten mee naar achteren gaan is er ruimte voor langere benen zonder dat de knietjes door de zijkant naar buiten willen.
[Afbeelding: IMG-20240101-113139013-HDR.jpg]
Besloten hoeveel verlenging ik wil (21cm) en vervolgens passende buisjes geprint (hol, 5 gram per stuk, niet structureel, enkel als hulpmiddel voor lamineren)
[Afbeelding: IMG-20240101-181240226-HDR.jpg]
Twee stuks, op hun plek. Ik heb ongeveer 10x gemeten of de fiets links en recht evenveel verlengd wordt  Wink
[Afbeelding: IMG-20240101-181414208-HDR.jpg]
En hier wat carbonband omheen gewikkeld. Deze moeten aardig sterk worden, anders stapt/trapt ze deze zo dubbel bij erin/eruitklimmen
[Afbeelding: IMG-20240101-201832941-HDR.jpg]
De volgende uitdaging (waar ik het meest tegenop keek) is het gootje waar de kap op/in rust. Foto gemaakt om het profiel enigszins na te kunnen tekenen
[Afbeelding: IMG-20240101-151411365-HDR.jpg]
En die geprint en erin gelijmd (beetje hotglue, is maar tijdelijk, is alleen als basis om tegenaan te kunnen lamineren)
[Afbeelding: IMG-20240102-105434621.jpg]
Dat groene spul is ondervloer die ik nog over had, dat is schuimplaat van maar 4mm dik en daardoor flexibel genoeg voor milde krommingen. Op dit moment voelde ik mij gerustgesteld dat ik op de juiste plek had gezaagd, het lijkt niet eens extreem lelijk te worden zo.
[Afbeelding: IMG-20240102-105448636.jpg]
En als ik nog eens zonder dochter naar een feestje ga, kan ik in ieder geval krankzinnig veel bier meenemen (want in een gewone QV past amper wat Rolleyes )
[Afbeelding: IMG-20240102-110322363.jpg]
Verder met viespeuken (wat een vies werk is dat toch, epoxy kliederen)
[Afbeelding: IMG-20240102-140943929.jpg]
(links zie je op de wielkast nog een restant oude schade, die mag nog een extra lapje krijgen, dat was een beetje zuinig hersteld in Dronten)
[Afbeelding: IMG-20240102-140952388.jpg]
Volgende dat ik aangepakt heb is het gat in de bodem en de kettingtunnel, ik ben aan deze kant begonnen.
[Afbeelding: IMG-20240102-161845465.jpg]
Hier een plaatje met een paar laagjes carbon erin
[Afbeelding: IMG-20240102-172929996-HDR.jpg]

Nu (on)geduldig wachten tot dit voldoende uitgehard is zodat de fiets op zijn kant kan, om de resterende stukken makkelijk/goed te kunnen bereiken
[Afbeelding: IMG-20240102-145325124.jpg]

Tot nu toe ben ik niet ontevreden met hoe het gaat, zeker omdat ik hiervoor pas 1x iets met carbon heb gedaan (en dat was een heel klein klusje). Natuurlijk gaat het er niet uitzien alsof hij zo uit de fabriek gekomen is, en zeker met lak erop zal iedere oneffenheid er enorm uit springen, maar dat vind ik niet erg. Dit was al een schadefiets toen ik hem kocht, maar ik geniet ervan! Omdat m'n dochter erin kan, kan ik de auto bijna altijd laten staan (en de file ook!) en nu hoop ik dat met deze aanpassing nog wat langer te kunnen blijven doen  Cool
Antwoord }
Wat voor betekenis hebben die fietsen in de woonkamer?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
Haha, echt supercool dit Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Arend-Jan
Wat een mooi beeldverhaal. Prachtig, echt heel duidelijk en overzichtelijk. 

Ik zou het nu ook wel misschien eventueel waarschijnlijk ooit een keer zelf kunnen.


Hoe heb je trouwens met die vieze kliedervingers foto's gemaakt?

Ik ben benieuwd of de kritische kijker iets ziet waarop hij/zij/die/hen kritiek kan hebben.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , Willeke_IGKT , Arend-Jan
Tof werk, lekker bezig!

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Arend-Jan
Wat gaaf! Ik ben. Vooral nieuwsgierig naar hoe je het gaat verstevigen gezien je geen vacuüm setup gebruikt. Ik volg met grote interesse Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Arend-Jan
Wat een inspirerend project! Heel inzichtelijk en leerzaam deze foto’s. Sinds ik qv rij begrijp ik de motivatie helemaal. Heb nu 2 qv’s staan omdat echtgenote en oudere kinderen ook graag mee willen (en er was er toevallig 1 met kinderzitje in mooie kleur te koop). Stiekem hoop ik dat de qv’s samen een kind maken, zodat mijn zoontje die nu nog net in het kinderzitje past straks zelf in een kleine qv kan rijden…  Smile

Als er nu een quest xxs ofzo bestond….
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , Willeke_IGKT , Arend-Jan
(02-Jan-2024, 09:45 PM)blokdoorn schreef: Als er nu een quest xxs ofzo bestond….
Die bestaat niet alleen, er staat hier zelfs een gele te koop Smile
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
Wat een ontzettend gaaf project. Ik hou er wel van dat je gewoon begint en vanzelf ziet hoe het gaat, wel goed doordacht uiteraard. Wat voor anderen een onbruikbaar misbaksel is kan voor jou de ideale velomobiel zijn. Lekker bezig dus!
Hoe het qua stevigheid etc verloopt kan ik niet beoordelen, misschien dit verhaal met fotos ook even met dronten delen of je op de goede weg bent?
Antwoord }
Bedankt door: Arend-Jan
(02-Jan-2024, 09:54 PM)365cycle schreef:
(02-Jan-2024, 09:45 PM)blokdoorn schreef: Als er nu een quest xxs ofzo bestond….
Die bestaat niet alleen, er staat hier zelfs een gele te koop Smile

Je hebt een quest xs ingekort zodat het een xxs of xxxs is geworden?
Antwoord }
Bedankt door:
(02-Jan-2024, 09:54 PM)365cycle schreef:
(02-Jan-2024, 09:45 PM)blokdoorn schreef: Als er nu een quest xxs ofzo bestond….
Die bestaat niet alleen, er staat hier zelfs een gele te koop Smile

Is dat niet gewoon een Quest XS? 
Waarschijnlijk moet zoon nog een paar jaar wachten tot het past.

Ik heb plannen voor een glasfiber kap als vervanging voor de schuimkap. Dit soort projecten vertellen mij dat ik het gewoon moet gaan doen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Arend-Jan
(02-Jan-2024, 10:05 PM)Willeke_IGKT schreef: Is dat niet gewoon een Quest XS? 
Waarschijnlijk moet zoon nog een paar jaar wachten tot het past.
Nee een Snoek. Maar vanaf ~1.45m is het met wat kunst- en vliegwerk wel passend te krijgen in zowel de QXS als de Snoek.

(02-Jan-2024, 10:05 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik heb plannen voor een glasfiber kap als vervanging voor de schuimkap. Dit soort projecten vertellen mij dat ik het gewoon moet gaan doen.
Zeker doen! Houd er bij je ontwerp wel even rekening mee dat die kap het eerste is dat je tegenkomt bij een aanrijding.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(02-Jan-2024, 09:26 PM)Hardloper schreef: Wat voor betekenis hebben die fietsen in de woonkamer?
De betekenis is dat mijn garage te klein is. Of ik heb teveel motoren en fietsen, NEEE de garage is te klein  Tongue
Antwoord }
Hier begint idee te ontstaan om een knutselproject te doen met een oudere opknap quest xs en die aan te passen voor kortere benen, vraag is alleen hoe ver je dan kunt gaan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Arend-Jan , 365cycle
Gaaf dat je het project nu ook echt in gang hebt gezet.
Benieuwd naar het eindresultaat.

Verwacht ook een mooie bijpassende fluwelen zit voor de jongedame in kwestie voor wie deze verlengde QV-limousine gebouwd wordt Wink
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Arend-Jan
(02-Jan-2024, 09:44 PM)Gideonaut schreef: Wat gaaf! Ik ben. Vooral nieuwsgierig naar hoe je het gaat verstevigen gezien  je geen vacuüm setup gebruikt. Ik volg met grote interesse Big Grin

Vacuümtrekken maakt het niet sterker, maar wel lichter, omdat je dan de overtollige hars eruit haalt die je anders opsluit. Het wordt dan alleen ook sterker als je zonder vacuüm veel luchtbellen opsluit tussen de lagen in (wat ik uiteraard probeer te voorkomen). Van de hars zelf wordt je composiet niet sterk, alleen zwaar. 

Natuurlijk is het mooier en beter om met vacuüm te werken. Maar ik heb die spullen niet, en volgens mij doet zelfs iemand als Daniël F het nog steeds zonder, dus het kán ook licht zonder. In Roemenië doen ze volgens mij ook nog steeds veel zonder vacuüm trouwens. De meeste bodies worden volgens mij in mallen gemaakt die buitenom sluiten, dus daar zou je hooguit een ballon in kunnen gebruiken (maar dat doen ze niet want dan blaas je zo'n eenvoudige glasvezel plug gewoon op, die overleeft dat niet). Ook wordt de binnenkant dan niet fraai als je dat zou doen.... 

Lang verhaal kort: volgens mij kan het prima zonder. Ik heb uiteraard goed gekeken hoe dik de body was, op de plekken waar ik hem doorsneed, ter indicatie van het benodigde aantal lagen carbonweefsel.




Ik was trouwens nog niet helemaal uit over de nieuwe naam van het beestje.
QV-XL ligt voor de hand
QV++ (maar het is geen +...)
QV-L2 vind ik ook wel grappig, zoals je ook lange VW Transporters hebt enzo
QV-LWB (long wheelbase)

Of..... (getriggerd door ZoefZoef)

QuattroVelimousine?
beetje lang woord wel, maar dat is misschien ook wel toepasselijk juist Tongue

Kom maar op met jullie suggesties!
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
QuattroVelimousine natuurlijk.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
Ik denk Quattrevelong
Antwoord }
Bedankt door: Arend-Jan
Quatreveelo of Quatrevelooooo

Eerste dekt de lading eigenlijk het best Big Grin 
En voor de duidelijkheid: Dan heb ik het niet over de passagier, maar over de plek waar de extra lengte zit
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Arend-Jan
(02-Jan-2024, 10:26 PM)Arend-Jan schreef: ..volgens mij doet zelfs iemand als Daniël F het nog steeds zonder, dus het kán ook licht zonder. 

https://www.youtube.com/watch?v=_-PDvYfNLyw

(DeepL) vertaling uit de comments:
@mvdriel
@LausbubDaniel Kun je uitleggen waarom het gebruik van vacuüm het resultaat zwaarder maakt? Ik had juist begrepen dat het resultaat daardoor hoogwaardiger en lichter wordt; overtollige hars wordt afgevoerd.

Antwoord

@LausbubDaniel
@mvdriel Trekken en duwen. Je hebt bijna altijd deukweerstand nodig. Vacuüm maakt laminaat dunner. De lichte hars wordt eruit gehaald. Dat wil ik hebben. Bovenal liggen de vezels mooi harmonieus in de ondulatie zonder druk. Vacuüm verzwakt de vezellaag enorm. Op een pure Ud streng heeft onderdruk of overdruk zin. We doen dit ook met de mast en de swingarm. Dus alleen waar het zinvol is.
Antwoord }
Bedankt door: Arend-Jan
(02-Jan-2024, 10:51 PM)Frutsel schreef: Ik denk Quattrevelong

Die is ook helemaal niet gek  thumb

Of de Italiaanse variant; QuattroVeLungo
misschien met een -a trouwens... Een Italiaanse fiets (bicicletta) is vrouwelijk.
Maar Velo is dan weer geen Italiaans, maar Frans, en velo is mannelijk, dus QuatreVeLong
Antwoord }
Bedankt door:
(02-Jan-2024, 10:26 PM)Arend-Jan schreef: Vacuümtrekken maakt het niet sterker, maar wel lichter, omdat je dan de overtollige hars eruit haalt die je anders opsluit. Het wordt dan alleen ook sterker als je zonder vacuüm veel luchtbellen opsluit tussen de lagen in (wat ik uiteraard probeer te voorkomen). Van de hars zelf wordt je composiet niet sterk, alleen zwaar. 

Ik ben zelf nog niet zo heel erg bekend in het lamineer wereldje maar waar ik op doel is de naad van de QV wat je gezaagd heb tussen de carbon wat je er zelf over heb gelamineerd. Zonder vacuüm techniek is de QV nogal zwakjes ge-sandwiched tussen het nieuwe carbon en is er een kans dat na een paar ritten over drempels of trillingen van slechte wegen in combinatie met volwassenen+kind de fiets langs de naden gaat scheuren? 

Tenminste dat idee heb ik.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik vermoed dat Arend-Jan nog niet helemaal klaar is.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Arend-Jan


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
kettingbuis uiteinden optrompen
Ik heb dit toevallig...Victor — 06:41 AM
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
Dan zou je verwachte...Lopopodium — 11:25 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
De Milan heeft de ju...365cycle — 11:12 PM
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
Ik vermoed dat de ka...365cycle — 11:09 PM
VeloCam in Bülky
….Foto's van de ca...GertBr — 11:06 PM
kettingbuis uiteinden optrompen
Ik gebruik het handv...Jeroen S — 10:48 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Tja, de voornaamste ...Jeroen S — 10:42 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Gideonaut, ik zie ...Gideonaut — 10:11 PM
kettingbuis uiteinden optrompen
Het klinkt alsof j...Duncan — 10:10 PM
kettingbuis uiteinden optrompen
Ik gebruik voor veel...datakneder — 10:07 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ik heb de Strada wel...Willeke_IGKT — 10:00 PM
VeloCam in Bülky
Ligt niet aan jou. L...Hoekie — 09:42 PM
kettingbuis uiteinden optrompen
ik heb die van mij m...Gideonaut — 09:40 PM
kettingbuis uiteinden optrompen
Ik heb een lengte ni...Duncan — 09:33 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Op het VelomobielFor...Jeroen S — 08:42 PM
Bülk 4 more
De vorige eigenaar v...Jeroen S — 08:31 PM
VeloCam in Bülky
Foto's van de camera...twilwel — 08:31 PM