, 10:46 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 10:50 AM door Niels van der Wal.)
(, 10:20 AM)melle z schreef:(, 08:50 AM)Niels van der Wal schreef: Het gaat om kracht zetten per been: met het ene been duw je, met het andere been trek je.Ja, ik begrijp dat dat het idee is, maar ik kan me dus niet voorstellen dat je zo meer kracht kunt leveren dan alleen duwend, omdat de beperking van wat je kunt leveren naar ik denk niet in je benen zit. Nogmaals, ik kan ernaast zitten en ik probeer te begrijpen waar ik het eventueel mis heb. Met het woord 'holistisch' kan ik persoonlijk niet zoveel, volgens mij is dit gewoon biomechanica.
Voor jou zal misschien je longcapaciteit de beperking zijn, voor de ander is dit het vermogen wat de spieren kunnen leveren en voor weer een ander is dit het vermogen om zuurstof en energie aan te leveren (en afvalstoffen af te voeren). Dit bedoel ik met holistisch.
Als je longcapaciteit de beperking is: Voor mij was de begrenzing in sprinten of bij klimmen niet de kracht die ik kon leveren, maar het gevoel van ademtekort. Voor mij was het een Eye-opener toen ik las dat je ademimpuls niet gestuurd wordt door zuurstofschuld, maar gestuurd wordt door de hoeveelheid koolzuur in je bloed. Voor mij betekende dit dus niet meer focussen op inademen (zuurstof ophalen), maar focussen op uitademen (koolzuur lozen). Toen ik doorhad dat mijn ademnood kwam omdat ik mijn uitademen vertraagde (door hoorbaar en voelbaar uit te ademen) en dus focuste op zo ontspannen mogelijk uitademen, werd mijn begrenzing in wat ik aan vermogen kon leveren gesteld door mijn spieren.(Ik kon dus harder sprinten en beter klimmen).
Daarnaast heb je ook nog je vochtbalans, en snelle en trage suikers, etc. om geen hongerklop te krijgen. Er zitten overal grenzen.
Niels, relaxed, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Zelfbouw, M5blueglide, M5 lowrace (crmo), M5 lowracer (carbon), Quest 20", Quest 26", M5 Medium racer (prototype) Quest 26" (carbon), M5 Medium racer, DF, Snoek
Zelfbouw, M5blueglide, M5 lowrace (crmo), M5 lowracer (carbon), Quest 20", Quest 26", M5 Medium racer (prototype) Quest 26" (carbon), M5 Medium racer, DF, Snoek