3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door Lopopodium.)
(5 uren geleden)ZoefZoef schreef: Ik irriteer me mateloos aan die privacywetgeving. Verdachten van misdrijven die eerst geblurd worden omdat ze mogelijk minderjarig zijn bij bijv . Pech joh, had je je maar moeten gedragen. Dat is hier niet het geval, maar toch. We moeten ook weer niet doordraaien hierin.
Oei. Je denkt hier duidelijk erg makkelijk over.
Ik adviseer je eens wat boeken te lezen over dit onderwerp, en welke valkuilen er zijn. "Ik weet je wachtwoord" van Daniel Verlaan, bijvoorbeeld. Of "Je hebt wél iets te verbergen" van Maurits Martijn en Dimitri Tokmetzis.
Dat is allemaal nu al erg actueel. En dat wordt erger en gevaarlijker in de komende jaren met de digitale voortgang als je privacy niet wenst te waarderen als een van je belangrijkste zekerheden, gelijk aan gezondheid en algemene vrijheid. Ik als simpele forumbezoeker zou als ik wat meer over jou weet (en dat gaat wel lukken met jouw instelling als ik me er in het komende uurtje even in verdiep) je leven al erg zuur kunnen maken. Laat staan als ik echt haatgevoelens naar jou zou hebben of een financieel motief heb én ècht de mogelijkheden heb zoals hackersgroepen. Dat zal een grotere irritatie opleveren dan de irritatie die je nu gewoon even zelf in je hoofd hebt ontwikkelt omdat je denkt dat het onderwerp je niet aangaat...
En probeer je nu eens voor te stellen dat je een meisje van tien bent dat gewoon een stuurfoutje gemaakt heeft en uit schaamte of angst snel verder bent gefietst. En dat jouw foto nu rondzingt en jouw naam snel daarna volgt, en dat nu iedereen die digitaal stoer is je uitscheldt voor hoer, of je bedreigt. Ja, dat gebeurt. En dat is dan met wat pech de komende dertig jaar gewoon vindbaar voor iedereen... En voor wat nou precies?