4 uren geleden
Het valt me op dat als ik mijn ketting smeer -meestal tijdens vakantie na een paar regendagen- het altijd een enorme bende wordt. Ik zet de ketting ruim in het vet en neem hem daarna zorgvuldig af met een doek. Toch spettert en sproeit de olie lustig tegen alle mogelijke framedelen en wordt het altijd een vieze vette boel.
Nu wil ik graag over naar wax. Ik heb het idee dat dit minder viezigheid oplevert. Ik heb gelezen dat de ketting dan heel goed schoon en ontvet moet worden. Wie heeft daar ervaring mee? Wat is de beste manier om grondig te ontvetten, liefst met niet al te milieubelastende middelen?
En welke wax gebruik je vervolgens? Prijzen bij Mantel variëren van €60,- (Cyclon) tot €300,- (Dynamic) per liter.
Nu wil ik graag over naar wax. Ik heb het idee dat dit minder viezigheid oplevert. Ik heb gelezen dat de ketting dan heel goed schoon en ontvet moet worden. Wie heeft daar ervaring mee? Wat is de beste manier om grondig te ontvetten, liefst met niet al te milieubelastende middelen?
En welke wax gebruik je vervolgens? Prijzen bij Mantel variëren van €60,- (Cyclon) tot €300,- (Dynamic) per liter.
Batavus Sprint, Giant Expedition, Vittorio randonneur, zelfbouw Hoge ligger, Snel Savanne, Giant Downtown, Challenge Wing, Schauff tandem, Drössiger TDA Street tandem, Challenge Furai, Cangoo bakfiets, Flevobike bike.