Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jutlandroute
#1
Hallo, ik plan dit jaar (als covid het toelaat) met de fiets van Frederikshavn naar Emmen en dan verder naar Antwerpen te fietsen. Ik fiets met een trike met aanhanger met kampeergerief. Als ik verschillende foto's van de route bezie valt het op dat er veel onverharde wegen en grintpaden lijken te zijn. Met 5 wielen voel je daar een duidelijk verschil, dit houdt mij niet tegen maar het beïnvloedt natuurlijk wel eventuele lengte van de dagritten. Zijn er mensen die deze route al gereden hebben en die mij kunnen vertellen wat ongeveer de verhouding is tussen verharde wegen/onverharde (kiezel)paden, dit kan mij helpen bij de dagplanning. Alvast bedankt

Joppe

https://joppe-liggend.blogspot.com/
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Tussen Emmen en Rijn/Waal wil ik je wel wat adviseren en tips doen. Wat zoek je precies, juist wel die smalle fietspaadjes min. bepaalde breedte of doorgaande routes of afwisseling?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#3
Welkom, Joppe!

Leuke plannen. Ik denk dat je deze fietsroute bedoelt.  Dat is een mooi plan. Ik heb een oude uitgave van die route hier in huis liggen, maar ik heb hem nog nooit gefietst. Goed om plannen te maken ondanks dat het door Covid toch heel onzeker is.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Hoi,

Wij zijn in 2018 een rondje door Jutland gefietst.(https://www.polarsteps.com/GeBoelders/71...denemarken). We hebben van Viborg tot bij Billund (Legoland) deJutland route gevolgd. Ik heb geen idee meer hoeveel onverhard er precies op dat stuk lag, maar mijn algemene herinnering van die vakantie is dat onverharde fietspaden veel voorkomen. Ik ben geen fan geworden van kiezelpaden, maar ze zijn eigenlijk best goed te doen en qua vakantiegevoel zeker te verkiezen boven asfalt. Je moet er ook even aan wennen.

In mijn vakantieverslag geef ik aan dat ik vanwege een pijnlijke rib vanaf Billund over asfalt ben gaan routeren, dat is wel een aanwijzing dat het stuk vanaf Viborg relatief veel onverhard kent, maar helaas was mijn verslaglegging niet zo gedetailleerd. Ik zou er echt wel rekening mee houden dat je een groot deel van de route minder snel rijdt dan je in Nederland zou doen. Een trike geeft wel meer stabiliteit, met een beladen tweewieler fietsen over hobbels was bij tijd en wijle suboptimaal. In het Noorden van Jutland spelen ook hoogteverschillen een grotere rol, is ook iets om rekening mee te houden. Op onverharde paden is klimmen vervelend, maar afdalen zeker ook!

Ik vond het echt heel leuk om in Denemarken te fietsen, wij gaan zeker nog een keer terug!

Antwoord }
Bedankt door:
#5
(08-Jan-2021, 11:39 AM)Geboelders schreef: Hoi,

Wij zijn in 2018 een rondje door Jutland gefietst.(https://www.polarsteps.com/GeBoelders/71...denemarken). We hebben van Viborg tot bij Billund (Legoland) deJutland route gevolgd. Ik heb geen idee meer hoeveel onverhard er precies op dat stuk lag, maar mijn algemene herinnering van die vakantie is dat onverharde fietspaden veel voorkomen. Ik ben geen fan geworden van kiezelpaden, maar ze zijn eigenlijk best goed te doen en qua vakantiegevoel zeker te verkiezen boven asfalt. Je moet er ook even aan wennen.

In mijn vakantieverslag geef ik aan dat ik vanwege een pijnlijke rib vanaf Billund over asfalt ben gaan routeren, dat is wel een aanwijzing dat het stuk vanaf Viborg relatief veel onverhard kent, maar helaas was mijn verslaglegging niet zo gedetailleerd. Ik zou er echt wel rekening mee houden dat je een groot deel van de route minder snel rijdt dan je in Nederland zou doen. Een trike geeft wel meer stabiliteit, met een beladen tweewieler fietsen over hobbels was bij tijd en wijle suboptimaal. In het Noorden van Jutland spelen ook hoogteverschillen een grotere rol, is ook iets om rekening mee te houden. Op onverharde paden is klimmen vervelend, maar afdalen zeker ook!

Ik vond het echt heel leuk om in Denemarken te fietsen, wij gaan zeker nog een keer terug!


Afdalen met een trike is juist heeel leuk!!! Hier in het zeer heuvelachtige Värmland in Zweden is buiten de 'hoofdweg' alles onverhard. Grusväg noemen we het hier. Met mijn Sunseeker trike die schijfremmen heeft kan je juist op grusväg lekker hard omlaag knallen. Regelmatig wat bijremmen...Maar ik moet zeggen dat ik dan ook geen aanhanger achter de trike heb. Een aanhanger lijkt mij een behoorlijke beperking. Ik probeer alleen dat mee te nemen op vakantie wat echt nodig is. En hier in Värmland met al die heuvels wil je ook wel zo licht mogelijk. De Sunseeker is al behoorlijk zwaar maar zelfs met de standaard 7 versnellingen kom ik meestal 'boven'(eigenlijk een stuk makkelijker dan mijn Alligt Modern met 21 versnellingen..). Klimmen op een trike gaat nu eenmaal makkelijker,je valt met lage snelheden niet zo snel om...Ok,soms even 'afstappen' en douwen...En omlaag is geen probleem...
Maar mijn advies , probeer zo min mogelijk 'mee' te nemen. Kan er ook minder kapot gaan, een kapotte aanhanger op vakantie lijkt mij niet echt leuk.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Je zou eigenlijk de verhalen op http://www.fietsersafstappen.nl/reisverhalen/ even moeten lezen. Er is ook een deel over Denemarken bij. Ik kan me herinneren dat er hier en daar wel wat onverharde wegen zijn. Verder is er veel te lezen ter inspiratie.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(08-Jan-2021, 11:39 AM)Geboelders schreef: Ik vond het echt heel leuk om in Denemarken te fietsen, wij gaan zeker nog een keer terug!




Mooie site, geweldig om allemaal te lezen en de foto's te kijken!
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#8
Ik heb een groot deel van de Groene Weg gereden naar Zuid Frankrijk en een klein deel van de Jacobsroute.
Ik vind het jammer dat de Europafietsers niet op de kaartjes aangeven waar de weg onverhard is. Bikeline doet dit wel.
Onverharde wegen in Duitsland zijn doorgaans geen probleem, soms wel.
Met een ligfiets (bike, trike of velomobiel) heb ik toch liever geasfalteerde wegen.

Je kunt met BRouter.de een alternatieve route langs de route van de Europafietsers aanmaken en zo nodig af en toe wisselen van route.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Merk straks op de ...berth9999 — 01:48 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
De Milan reed vanoch...365cycle — 12:39 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Trouwens, een Milan ...365cycle — 12:20 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Erg veel mensen sn...Theo Mol — 10:45 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Voor kinderen: tra...Frutsel — 10:33 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Banaan.  Banan...Niels van der Wal — 08:28 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ik rij in een gele...berth9999 — 11:51 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Banaan.  Bananen...Wim -de roetsende — 11:03 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Banaan.  Bananen a...365cycle — 10:36 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ik rij in een gele Q...Willeke_IGKT — 09:16 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Zelf heb ik een zwar...Piet K — 09:01 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Wat is de kleur van ...PietV* — 08:13 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ik ben in totaal ach...Bart Verbeek — 08:11 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Het Verbond ...emgaron — 06:47 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Het Verbond van V...berth9999 — 04:06 PM
Fietspaden
Zoals fietsers het...365cycle — 03:57 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
De kleur bruin wat t...PietV* — 03:48 PM