Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"?
Topic gesplitst. De berichten over spierpijn hebben een eigen draadje gekregen: Spierpijn [split] Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"?


Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
(10-Jan-2022, 10:32 AM)Roepers schreef: Topic gesplitst. De berichten over spierpijn hebben een eigen draadje gekregen: Spierpijn [split] Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"?


Groet,

Marco

Right. bad timing... Kan je mijn bericht ook verplaatsen? Smile
Antwoord }
Bedankt door:
Reeds gebeurd
Antwoord }
Bedankt door:
(10-Jan-2022, 09:48 AM)Roepers schreef: Een velomobiel is sneller dan een tweewielligfiets en heeft niet de stabiliteitsproblemen van tweewielligfiets. Daardoor zullen in ligfietsen geïnteresseerden eerder een velomobiel kopen en nooit meer een tweegewielde ligfiets. Dat vraagt immers een leerproces. [...]

Nog even over de door mij genoemde extra stabiliteit van de Velomobiel. Dat is ook maar situationeel. Tweewielers kunnen sneller door de bocht.

Ik zou daar in ligfietsland niet zozeer de velomobielen maar vooral ook de niet-overkapte trikes "de schuld" van geven. Een tweewielligger ziet er in eerste instantie inderdaad wel wat indrukwekkend uit maar om nu te zeggen dat hij daadwerkelijk inherent een stabiliteitsprobleem heeft, vind ik toch wat sterk. Met drie wielen ben je wel stabiel in stilstand, een situatie die ik persoonlijk zoveel mogelijk probeer te ontwijken op de fiets. Big Grin
Ik zie een velomobiel eigenlijk vooral als comfortabeler dan een open tweewieler, niet per definitie veel efficiënter of sneller. (ik verwacht dat 365cycle daar wel een meer onderbouwde mening over heeft) Daarmee zie ik hem eerder met kleine auto's concurreren dan met open tweewielliggers.
Antwoord }
Bedankt door:
(10-Jan-2022, 12:14 PM)Bacchus schreef:
(10-Jan-2022, 09:48 AM)Roepers schreef: Een velomobiel is sneller dan een tweewielligfiets en heeft niet de stabiliteitsproblemen van tweewielligfiets. Daardoor zullen in ligfietsen geïnteresseerden eerder een velomobiel kopen en nooit meer een tweegewielde ligfiets. Dat vraagt immers een leerproces. [...]

Nog even over de door mij genoemde extra stabiliteit van de Velomobiel. Dat is ook maar situationeel. Tweewielers kunnen sneller door de bocht.

Ik zou daar in ligfietsland niet zozeer de velomobielen maar vooral ook de niet-overkapte trikes "de schuld" van geven. Een tweewielligger ziet er in eerste instantie inderdaad wel wat indrukwekkend uit maar om nu te zeggen dat hij daadwerkelijk inherent een stabiliteitsprobleem heeft, vind ik toch wat sterk. Met drie wielen ben je wel stabiel in stilstand, een situatie die ik persoonlijk zoveel mogelijk probeer te ontwijken op de fiets. Big Grin
Ik zie een velomobiel eigenlijk vooral als comfortabeler dan een open tweewieler, niet per definitie veel efficiënter of sneller. (ik verwacht dat 365cycle daar wel een meer onderbouwde mening over heeft) Daarmee zie ik hem eerder met kleine auto's concurreren dan met open tweewielliggers.

In de stad (waar over het algemeen meer functioneel gefietst wordt dan erbuiten) heb je juist vaak te maken met stilstaan en achterom moeten kijken. Dat is op een tweewielige ligfiets echt moeilijker dan op een 'gewone' fiets (nou ja, het stilstaan _zelf_ niet zozeer, als wel de overgang van en naar)

Of een velomobiel zo comfortabel is weet ik ook nog zo net niet. Ja, je zit droger en warmer dan op een open fiets, maar daarmee heb je de voordelen wel gehad. (en het warmer gedeelte is alleen een voordeel in de winter, maar een nadeel in de zomer)

Ik denk ook dat je makkelijker een fiets uit de schuur pakt dan een velomobiel om 'even ergens heen' te gaan.

Voor afstanden gebruik ik de velomobiel of een lowracer, voor de stad een comfortabele 2 wieler (M5 Streetlegal) of een  (tadpole) trike.
(Die laatste twee pak ik ook als ik ontspannen wil toeren).

Het grootste probleem met ligfietsen is dat ze 'raar' zijn, en de Flevobike heeft een hoop verziekt (Moeilijk te rijden, je moet opnieuw leren fietsen, bla bla)
Het grootste probleem met velomobielen is de prijs. Voor dat geld koop je 2 e-bikes, of 1 auto.
Antwoord }
Bedankt door: PlantageBohémien , Bacchus
(10-Jan-2022, 01:00 PM)Frutsel schreef: In de stad (waar over het algemeen meer functioneel gefietst wordt dan erbuiten) heb je juist vaak te maken met stilstaan en achterom moeten kijken. Dat is op een tweewielige ligfiets echt moeilijker dan op een 'gewone' fiets (nou ja, het stilstaan _zelf_ niet zozeer, als wel de overgang van en naar)
Hangt sterk van de fiets af. Op m'n Challenge kijk ik net zo makkelijk achterom als op m'n bakfiets. Je zit daarop relatief rechtop, dus je draait je rug makkelijk mee en dat heeft dan ook nut. Als ik op een M-Racer m'n rug ga draaien kost dat eerst veel moeite en daarna kijk ik vooral naar de grond.

(10-Jan-2022, 01:00 PM)Frutsel schreef: Of een velomobiel zo comfortabel is weet ik ook nog zo net niet. Ja, je zit droger en warmer dan op een open fiets, maar daarmee heb je de voordelen wel gehad. (en het warmer gedeelte is alleen een voordeel in de winter, maar een nadeel in de zomer)

Ik denk ook dat je makkelijker een fiets uit de schuur pakt dan een velomobiel om 'even ergens heen' te gaan.
Met beide statements ben ik het zeker niet eens. Een velomobiel is even wennen, maar het is prima mogelijk om een modus te vinden waarin je de velomobiel juist heel snel pakt. Het tempo dat je ermee kan rijden is een stukje comfort, en dat dat onafhankelijk van de weersomstandigheden kan eveneens. Daarnaast heb je mijns inziens een stukje botsveiligheid (ik zet mijns inziens er even bij om discussie te voorkomen, want ik weet dat er ook hier mensen het er niet mee eens zijn), is het makkelijker om er even iets in te laten liggen (zaken liggen makkelijk uit het zicht, een velomobiel open maken valt op en kost wat moeite). 
Ik pakte de velomobiel eerder echt vaak voor de twee kilometer naar de supermarkt, en ken ook een Groninger die vrijwel alleen korte (2-5 km) afstanden in de stad rijdt met een Quest. Inmiddels doe ik het zelf niet meer, omdat de 2 door mij meest bezochte supermarkten nu nog maar 400 meter verderop liggen, en ik dan liever even loop. Voor de maandboodschappen pak ik dan weer de bakfiets, maar dan haal ik ook zoveel dat ik het op een gewone fiets ook niet mee zou krijgen (letterlijk een laadbak vol).

(10-Jan-2022, 01:00 PM)Frutsel schreef: Voor afstanden gebruik ik de velomobiel of een lowracer, voor de stad een comfortabele 2 wieler (M5 Streetlegal) of een  (tadpole) trike.
(Die laatste twee pak ik ook als ik ontspannen wil toeren).
Die M5 is idd een fijne fiets Big Grin 

(10-Jan-2022, 01:00 PM)Frutsel schreef: Het grootste probleem met ligfietsen is dat ze 'raar' zijn, en de Flevobike heeft een hoop verziekt (Moeilijk te rijden, je moet opnieuw leren fietsen, bla bla)
De Flevobike had eigenlijk de verkeerde naam. Het is een kantelknikfiets, geen "gewone" ligfiets. De roeifiets heet ook écht anders.

(10-Jan-2022, 01:00 PM)Frutsel schreef: Het grootste probleem met velomobielen is de prijs. Voor dat geld koop je 2 e-bikes, of 1 auto.
Ja, dat blijf ik dus een rare redenering vinden, en met mij de meeste mensen die een velomobiel bij me proberen. 
Ik ben vanochtend weer eens met de auto naar kantoor gegaan (lui!) en had na 10 minuten al spijt. Irritante lui op de weg, en vanavond heb ik 16 euro door de plee gespoeld (alléén benzine!), 2 uur op m'n kont gezeten en alleen een middagwandeling van 20 min. aan beweging gehad. Het plan is nu dus om vanavond nog even een klein rondje te fietsen, en onder de streep heb ik dan dus 2 uur weggegooid én 1,5 uur minder vrije tijd vandaag.

Dankzij de "normale" dagen ben ik fitter dan ooit, en met een beetje mazzel word ik daardoor nog ouder ook én heb ik de luxe dat ik dik 50 km van huis kan werken. Een velomobiel is spotgoedkoop.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
Een velomobiel is vooral 1x even 'wat meer geld uitgeven dan we gewend zijn' om 'm aan te schaffen.

Bij een volgende aanschaf heb je de inruilwaarde die vaak nog enorm hoog blijkt te zijn.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle
In de gesprekken over ligfietsen met niet-ligfietsers wordt het mij duidelijk dat de buitenwacht ligfietsen op 2 wielen als heel moeilijk ziet. Als ik dan eenvoudig wegfiets word ik met bewonderende blikken gadegeslagen alsof ik een circusact uitvoer op een eenwieler.

Even voor de mensen die misschien op dit forum terecht komen om uit te zoeken hoe moeilijk ligfietsen nu eigenlijk is: Het is volledig onterecht. Een eenwieler beheersen is echt veel en veel moeilijker dan een ligfiets. Eigenlijk fietsen heel veel mensen zo op een ligfiets weg. Het je helemaal 1 met de ligfiets voelen vraagt om gewenning en daar gaan de nodige liggende kilometers overheen, maar het wegfietsen op een ligger met 2 wielen is helemaal niet moeilijk. De buitenwacht is helaas moeilijk te overtuigen.

Mijn these is dat als een jonger persoon belangstelling heeft voor ligfietsen, het snelheidsaspect vaak een rol speelt. Dan komen de velomobielen snel in beeld en wordt er een tweedehands aangeschaft. Die is in de perceptie van de jongere (tot 40 jaar) sneller dan een tweewielige ligfiets en de veronderstelde moeilijkheidsgraad maakt de keuze eenvoudig. De tweewielige ligfiets komt voor de jongere garde ook niet meer in beeld.

De 50-plussers kiezen vaak voor een open driewieler omdat ze bang zijn om te vallen. Ik vraag mij wel af of hier afnemend motorisch leervermogen en flexibiliteit misschien inderdaad voor een hogere drempel zorgen bij de oudere beginnende ligfietser.

Het staat buiten kijf dat door de elektrische ondersteuning je nu gewoon straffeloos rechtop tegen de wind in kan fietsen, zonder al te veel af te wijken van het gemiddelde beeld van een fietser. Dat alles heeft helaas het wonderbare concept van de tweewielige ligfiets onder doen sneeuwen.

Groet,

Marco
Antwoord }
(10-Jan-2022, 10:21 PM)Roepers schreef: Mijn these is dat als een jonger persoon belangstelling heeft voor ligfietsen, het snelheidsaspect vaak een rol speelt.  Dan komen de velomobielen snel in beeld en wordt er een tweedehands aangeschaft. Die is in de perceptie van de jongere (tot 40 jaar) sneller dan een tweewielige ligfiets en  de veronderstelde moeilijkheidsgraad maken  de keuze eenvoudig. De tweewielige ligfiets komt voor de jongere garde ook niet meer in beeld.
Klopt helemaal. Ik vond velomobielen echter wel héél duur, en ontdekte zo Meer Meters Met Minder Moeite  Wink Zo'n M5 Low Racer is vanaf een Pinarello ook al een flinke stap omhoog in tempo, en dan moet je nog aan de vlakke houding en de verschrikkelijk slechte manoeuvreerbaarheid wennen  Rolleyes Al snel reed ik kruissnelheden van 7-9 km/h hoger, zonder tegenwind. Voelde alsof ik als enige een mooi nieuw geheim had, en dat begin was daarom misschien nog wel het leukst van m'n ligfietscarrière. Nou, het concurreert met m'n eerste rit in een (verlaagde, spijkerhard afgeveerde, raceklare) DF, en het moment waarop ik het podium van een conferentie met 1500 vakgenootjes op mocht fietsen. Big Grin 

(10-Jan-2022, 10:21 PM)Roepers schreef: Het staat buiten kijf dat door de elektrische ondersteuning je nu gewoon straffeloos rechtop tegen de wind in kan fietsen, zonder al te veel af te wijken het gemiddelde beeld van een fietser. Dat alles heeft helaas het wonderbare concept van de tweewielige ligfiets onder doen sneeuwen.
Tot de accu leeg is... ik benadruk het tot de E-bikende medemens moe van me wordt, en daarna misschien ook nog wel een beetje  Tongue
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt
(10-Jan-2022, 10:37 PM)365cycle schreef: Tot de accu leeg is... ik benadruk het tot de E-bikende medemens moe van me wordt, en daarna misschien ook nog wel een beetje  Tongue


Daarom heb ik drie accu's.

Een e-trike betekent voor mij een vergroting van de actieradius van de e-bike. Zowel vanwege de lagere luchtweerstand als vanwege geen zadelpijn. De velomobiel zie ik weer als een logisch vervolg op de e-trike. Grotere actieradius, comfort bij slecht weer, hogere kruissnelheid. Jammer dat elektrische ondersteuning niet zinvol is voor een velomobiel. Dat laatste is  nu achterhaald door mijn gezondheidssituatie, opeens is fietsen op eigen kracht van belang voor mijn fysieke conditie.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: PlantageBohémien , 365cycle
Fietsen op eigen kracht is in het belang van ieders gezondheid.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt
(10-Jan-2022, 09:53 PM)Wim -de roetsende schreef: Een velomobiel is vooral 1x even 'wat meer geld uitgeven dan we gewend zijn' om 'm aan te schaffen.

Bij een volgende aanschaf heb je de inruilwaarde die vaak nog enorm hoog blijkt te zijn.


Een velomobiel is duur!
Je moet regelmatig tanken,
dan heb je nog de verzekering en de wegenbelasting,
en de kosten van snelheidsovertredingen en parkeergeld,
en ook de kosten van onderhoud, reparatie en schade,
en dan ook nog de apk.


nee, doe mij maar een auto.



Niels, puf puf club, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle
(11-Jan-2022, 07:17 AM)Wim -de roetsende schreef: Fietsen op eigen kracht is in het belang van ieders gezondheid.

Het is prettig daarin een keus te hebben.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: ThijsR , 365cycle , Hoekie
Bart is natuurlijk het voorbeeld dat elektrisch fietsen een zegen is. Het is soms een keuze tussen elektrisch fietsen of niet fietsen. De elektrische fiets heeft er ook voor gezorgd dat mensen niet meer de auto pakken maar de elektrisch ondersteunde fiets in bepaalde gevallen. Ik ken verschillende ouderen die door elektrisch fietsen mobiel bleven. Soms is er een keuze tussen scootmobiel of elektrische (driewiel-)fiets Het is dus niet zwart-wit.

Ook zijn er elektrisch ondersteunde ligfietsen. Het is dus niet zo dat je moet kiezen tussen ligfiets of een elektrische fiets.

Ik fiets ook om als diabeet mijn insulinebehoefte te verlagen en om de groei van mijn gewicht tegen te gaan. Dat laatste ligt voor diabeten nogal op de loer en ik ben er ook gevoelig voor. Mijn voorkeur ligt dan ook bij de niet-elektrisch-ondersteunde ligfiets. Die is gewoon effectiever op deze punten dan een elektrische fiets

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: PietV* , 365cycle
(10-Jan-2022, 10:21 PM)Roepers schreef: Even voor de mensen die misschien op dit forum terecht komen om uit te zoeken hoe moeilijk ligfietsen nu eigenlijk is: Het is volledig onterecht. Een eenwieler beheersen is echt veel en veel moeilijker dan een ligfiets. Eigenlijk fietsen heel veel mensen zo op een ligfiets weg. Het je helemaal 1 met de ligfiets voelen vraagt om gewenning en daar gaan de nodige liggende kilometers overheen, maar het wegfietsen op een ligger met 2 wielen is helemaal niet moeilijk. De buitenwacht is helaas moeilijk te overtuigen.

Maar doe jezelf een plezier en laat je even begeleiden bij je eerste keer opstappen. Het is technisch niet nodig want je rijdt inderdaad zo weg maar dat extra vertrouwen van een ervaren begeleider helpt wel de eerste keer.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , PietV* , 365cycle
(11-Jan-2022, 09:18 AM)Roepers schreef: Bart is natuurlijk het voorbeeld dat elektrisch fietsen een zegen is. Het is soms een keuze tussen elektrisch fietsen of niet fietsen. De elektrische fiets heeft er ook voor gezorgd dat mensen niet meer de auto pakken maar de elektrisch ondersteunde fiets in bepaalde gevallen. Ik ken verschillende ouderen die door elektrisch fietsen mobiel bleven. Soms is er een keuze tussen scootmobiel of elektrische (driewiel-)fiets Het is dus niet zwart-wit. 

Ook zijn er elektrisch ondersteunde ligfietsen. Het is dus niet zo dat je moet kiezen tussen ligfiets of een elektrische fiets.

Ik fiets ook om als diabeet mijn insulinebehoefte te verlagen en om de groei van mijn gewicht tegen te gaan. Dat laatste ligt voor diabeten nogal op de loer en ik ben er ook gevoelig voor. Mijn voorkeur ligt dan ook bij de niet-elektrisch-ondersteunde ligfiets. Die is gewoon effectiever op deze punten dan een elektrische fiets

Groet,

Marco

Ik ben zonder twijfel enorm bevooroordeeld. In 1984 reed ik al met een autoaccu op mijn bagagedrager en een elektromotor op mijn voorwiel. En fysiek heb ik elektrische ondersteuning op dit moment ook echt wel nodig. Maar de ziekte van Kahler is op dit moment weliswaar onder controle, maar vroeger of later komt  het weer terug. Hopelijk pas na vele jaren, zo is eigenlijk wel de verwachting. Maar als het zover is, kan ik maar beter in een goede conditie zijn. Dat vergroot het aantal behandelopties dramatisch. En dat is een mooi gelegenheidsargument om een velomobiel aan te schaffen   Big Grin
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
(11-Jan-2022, 01:38 AM)Bart Verbeek schreef: Daarom heb ik drie accu's.

Een e-trike betekent voor mij een vergroting van de actieradius van de e-bike. Zowel vanwege de lagere luchtweerstand als vanwege geen zadelpijn. De velomobiel zie ik weer als een logisch vervolg op de e-trike. Grotere actieradius, comfort bij slecht weer, hogere kruissnelheid. Jammer dat elektrische ondersteuning niet zinvol is voor een velomobiel. Dat laatste is  nu achterhaald door mijn gezondheidssituatie, opeens is fietsen op eigen kracht van belang voor mijn fysieke conditie.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen elektrische ondersteuning. Ik heb vooral iets tegen energieverspilling; de huidige trend is om zaken energieverspillend te ontwerpen en er dan maar gewoon meer energie tegenaan te gooien, óók als dat in het nadeel van de gebruiker is. 
Bij elektrische auto's bijvoorbeeld: We maken ze hoog, breed, hoekig en zwaar, monteren een extreem krachtig, en moeten dan de constructie verzwaren omdat de auto dan wel heel moet blijven en er dankzij al dat vermogen en gewicht ook nog een zwaardere (100 kWh) accu in moet.

Met de auto als uitgangspunt zijn BMW (eerste i3) en Hyundai (eerste Ioniq) de enigen die begrepen hebben dat een elektrische auto vooral efficiënt moet zijn. Tesla noem ik hier bewust niet omdat ze de prima efficiency meteen de deur weer uit gooien met brede banden en een totale overload aan power. 

Gaan we terug naar de fietsen, dan zetten we die fietser zo rechtop mogelijk, monteren dan flapperende fietstassen, een motor en een dikke accu om te zorgen dat het tempo niet terug zakt, en adviseren de fietser om vooral een dikke jas aan te trekken omdat het zo koud wordt op zo'n ding. Zelfs een Giant Revive zou al een beter idee zijn, ondanks de iets hogere rolweerstand...
Een trike is - zeker op goede banden - juist een veel beter idee dan zo'n gewone E-bike, simpelweg omdat zelfs een driewieler efficiënter is dan een gewone fiets. Alsof dat nog niet genoeg is is er nog comfort, ook in de vorm van betere "climate control" Smile 

Als je niet bij machte bent om voor alle voor jou noodzakelijke/gewenste ritten voldoende vermogen te leveren op die trike, by all means, bouw er een motor op. Beter voor jou, en beter voor mij omdat jij dan niet in de auto zit. M.a.w.: Blij dat je erbij bent  Cool
Antwoord }
(11-Jan-2022, 12:50 PM)365cycle schreef: Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen elektrische ondersteuning. Ik heb vooral iets tegen energieverspilling; de huidige trend is om zaken energieverspillend te ontwerpen en er dan maar gewoon meer energie tegenaan te gooien, óók als dat in het nadeel van de gebruiker is. 


Ik heb mijn auto weggedaan en kijk nu naar wat de opties zijn op ligfietsgebied. Dan is alles wat werkt energiezuiniger dan een auto. Daar maak ik me dus geen zorgen over. Zolang het maar werkt voor mij.

Ik heb het grootste deel van mijn werkzame leven in een leaseauto gereden. 65.000 km per jaar op de teller was voor mij heel normaal. Wat ik totaal niet zag aankomen is hoezeer het fietsen mij  verlost van de spanning die autorijden met zich meebrengt. Spanning waar ik mij eigenlijk nooit bewust van ben geweest. Ik ben dus wel behoorlijk gemotiveerd om dit te laten werken.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
(11-Jan-2022, 01:45 PM)Bart Verbeek schreef: Ik heb het grootste deel van mijn werkzame leven in een leaseauto gereden. 65.000 km per jaar op de teller was voor mij heel normaal. Wat ik totaal niet zag aankomen is hoezeer het fietsen mij  verlost van de spanning die autorijden met zich meebrengt. Spanning waar ik mij eigenlijk nooit bewust van ben geweest. Ik ben dus wel behoorlijk gemotiveerd om dit te laten werken.
Heel herkenbaar, al reed ik 5000 km minder dan jij  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
(11-Jan-2022, 08:36 AM)Bart Verbeek schreef:
(11-Jan-2022, 07:17 AM)Wim -de roetsende schreef: Fietsen op eigen kracht is in het belang van ieders gezondheid.

Het is prettig daarin een keus te hebben.

Ik schrijf links en rechts behoorlijk kritisch over de e-bike, maar dan gaat het altijd over gezonde mensen en vooral jongeren die echt geen ondersteuning nodig hebben. Ook niet als de vo-school 17km verderop staat. Generaties lang hebben jongeren dat soort afstanden gefietst en nu zouden kinderen het opeens niet meer kunnen en geven de ouders ze een e-bike. Daar ageer ik tegen.

Toen ik in 2003 ziek ben geworden heb ik 2 jaar niet of nauwelijks gefietst. In het jaar daarna heb ik een elektrische Sinner Comfort gekocht. Door deze trike ben ik weer aan het fietsen gekomen. Ik ben dus zeker geen tegenstander van de e-bike voor sommige groepen mensen. Voor andere groepen wel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Roepers , ThijsR , emgaron
(11-Jan-2022, 06:43 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik schrijf links en rechts behoorlijk kritisch over de e-bike, maar dan gaat het altijd over gezonde mensen en vooral jongeren die echt geen ondersteuning nodig hebben. Ook niet als de vo-school 17km verderop staat. Generaties lang hebben jongeren dat soort afstanden gefietst en nu zouden kinderen het opeens niet meer kunnen en geven de ouders ze een e-bike. Daar ageer ik tegen.
100% eens, en niet in de minste plaats om wat fietsen de afgelopen jaren met m'n lichaam en geest gedaan heeft.
Geestelijk heb ik behoorlijk wat klappen gehad het afgelopen jaar, ik denk dat 365cycle van 3 jaar geleden daar aan onderdoor gegaan was.
Fysiek heb ik nu weer het gevoel dat ik de wereld aan kan, zoals dat ook voelde toen ik 25 was. Mensen verbazen zich over hoe energiek ik nog ben nadat ik 25 km naar een winkel gefietst ben, en dan heb ik de avond ervoor na m'n werkdag 155 km weggetikt. Dat soort dingen.

Een E-bike is voor een gezonde tiener een nadeel, geen voordeel. Ouders die zo'n kind een E-bike geven beseffen zich - net als ouders die hun basisschoolkinderen consequent met de auto naar school brengen - niet hoeveel ze hun kind afnemen.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
(11-Jan-2022, 06:43 PM)Wim -de roetsende schreef:
(11-Jan-2022, 08:36 AM)Bart Verbeek schreef:
(11-Jan-2022, 07:17 AM)Wim -de roetsende schreef: Fietsen op eigen kracht is in het belang van ieders gezondheid.



Het is prettig daarin een keus te hebben.



Ik schrijf links en rechts behoorlijk kritisch over de e-bike, maar dan gaat het altijd over gezonde mensen en vooral jongeren die echt geen ondersteuning nodig hebben. Ook niet als de vo-school 17km verderop staat. Generaties lang hebben jongeren dat soort afstanden gefietst en nu zouden kinderen het opeens niet meer kunnen en geven de ouders ze een e-bike. Daar ageer ik tegen.

Generaties lang hebben scholieren met een rekenlineaal gewerkt, en nu zouden ze het opeens niet meer kunnen en geven ouders ze een rekenmachine.

Big Grin 

Ik fietste niet voor mijn plezier naar school, en toen ik oud genoeg was en een brommer kon kopen heb ik voornamelijk de brommer gebruikt. Dan kan je beter een e-bike hebben.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , 365cycle
Big Grin Big Grin Cool

Van die rekenmachine werd je niet steeds minder fit.
Van die bromfiets trouwens wel  Rolleyes
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
(12-Jan-2022, 10:14 PM)Frutsel schreef: Ik fietste niet voor mijn plezier naar school, en toen ik oud genoeg was en een brommer kon kopen heb ik voornamelijk de brommer gebruikt. Dan kan je beter een e-bike hebben.


Big Grin Big Grin
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
(11-Jan-2022, 07:30 PM)365cycle schreef: E-bike is voor een gezonde tiener een nadeel, geen voordeel. Ouders die zo'n kind een E-bike geven beseffen zich - net als ouders die hun basisschoolkinderen consequent met de auto naar school brengen - niet hoeveel ze hun kind afnemen.

(11-Jan-2022, 07:17 AM)Wim -de roetsende schreef: Fietsen op eigen kracht is in het belang van ieders gezondheid.

Ik schrijf links en rechts behoorlijk kritisch over de e-bike, maar dan gaat het altijd over gezonde mensen en vooral jongeren die echt geen ondersteuning nodig hebben. Ook niet als de vo-school 17km verderop staat. Generaties lang hebben jongeren dat soort afstanden gefietst en nu zouden kinderen het opeens niet meer kunnen en geven de ouders ze een e-bike. Daar ageer ik tegen.

(12-Jan-2022, 10:14 PM)Frutsel schreef: Ik fietste niet voor mijn plezier naar school, en toen ik oud genoeg was en een brommer kon kopen heb ik voornamelijk de brommer gebruikt. Dan kan je beter een e-bike hebben.
Een mens is van nature lui en houdt ervan om zich met zo weinig mogelijke inspanning een leuk leven te leiden. 
Bewegen is gezond, maar 17 km enkele reis voor het voortgezet onderwijs maakt de scholier niet gezonder. Een e-bike over die afstand geeft meer dan voldoende beweging op gezond te blijven en hou je meer energie over voor je studie of hobby's.
Dat fietsen op eigen kracht in het belang van ieders gezondheid is is een fabel. Voor menigeen wel, afhankelijk van de afstand, maar zeker niet voor iedereen.
Ouder die hun kind een e-bike geven ontnemen hun kind een hoop extra vermoeidheid. Meer niet. Zolang die kinderen maar voldoende bewegen en energie overhouden voor andere bewegende hobby's.

Dat ik op mijn bejaarde leeftijd nog geen behoefte heb aan een e-bike is nog geen reden om voor anderen het gebruik een e-bike af te keuren. Laat staan ageren. Mijn motortje functioneert nog optimaal en kan nog lang genoeg wandelen en zwemmen. Niet iedereen zit graag achter de geraniums.
Antwoord }
Bedankt door: Bart Verbeek
(12-Jan-2022, 11:08 PM)Wim -de roetsende schreef: Van die rekenmachine werd je niet steeds minder fit.

Zullen we maar zeggen dat dat weer een hele andere discussie is? Wink
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door: ThijsR


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Anatoly even langs...Wim -de roetsende — 01:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat ik weer nieu...Wim -de roetsende — 12:45 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Als hij iets voor de...365cycle — 12:23 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat ik weer nieuw ...Hardloper — 12:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Nou ik heb die aut...365cycle — 11:57 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik had een gymleraar...Atrike — 10:28 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik liet mijn velo zi...Hardloper — 10:28 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Nou ik heb die a...Wim -de roetsende — 09:58 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM