Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verlichting: wat en waar?
#53
(03-Nov-2020, 12:17 PM)Frutsel schreef: Die reflectors op de trappers hebben lekker veel zin op een ligfiets, maar goed, befehl ist befehl, nietwaar?

Je mag overigens ook reflectors tussen je spaken hebben in plaats van reflecterende banden. (Maar geen verlichting)

Met een (tadpole) trike moet je twee koplampen voeren. Helaas houden trike bouwers daar geen rekening mee Sad

Mijn pedalen zie je niet. Zitten in de DF.
Mijn spaken zie je niet. Zitten achter de carbon wielkappen. Daar zitten dan wel weer reflecterende stickers/rondjes op.

Ik heb wel 3 koplampen. 1 in het midden en bij allebei de spiegels 1.
Ik heb ook 3 achterlichten  Wink  1 in het midden, 1 bovenop de smurfenmuts en 1 aan de zijkant.

Volgens mij voldoe ik volledig aan de wettelijke eisen  Cool
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#54
(04-Nov-2020, 08:48 PM)Burley1979 schreef: Oplaadbare batterijen en zeker accu's moet je gewoon periodiek bijladen. Dat garandeerd een langere levensduur.

(03-Nov-2020, 12:17 PM)Frutsel schreef: Die reflectors op de trappers hebben lekker veel zin op een ligfiets, maar goed, befehl ist befehl, nietwaar?

Je mag overigens ook reflectors tussen je spaken hebben in plaats van reflecterende banden. (Maar geen verlichting)

Met een (tadpole) trike moet je twee koplampen voeren. Helaas houden trike bouwers daar geen rekening mee Sad


Of het zin heeft of niet in Frankrijk word er wel erg op gecontroleerd. Evenals een reflecterend vest savonds.  Toen ik door frankrijk reed had ik ze wel.

De trappers staan redelijk vertikaal als je op een ligfiets rijdt. Tenzij iemand van boven of onder komt, reflecteren die niet zoveel.
Dubbele koplampen zijn wel nuttig; Een tadpole is breder, en met 2 koplampen straal je dat ook uit (pun intended)
Een reflecterend vest... Tja, dat heeft op een ligfiets waarschijnlijk ook wat minder effect. In Frankrijk is de infrastructuur minder op fietsen berekend, dus hoe meer je opvalt, hoe beter denk ik.
Antwoord }
Bedankt door:
#55
(04-Nov-2020, 11:50 PM)Frutsel schreef:
(04-Nov-2020, 08:48 PM)Burley1979 schreef: Oplaadbare batterijen en zeker accu's moet je gewoon periodiek bijladen. Dat garandeerd een langere levensduur.

(03-Nov-2020, 12:17 PM)Frutsel schreef: Die reflectors op de trappers hebben lekker veel zin op een ligfiets, maar goed, befehl ist befehl, nietwaar?

Je mag overigens ook reflectors tussen je spaken hebben in plaats van reflecterende banden. (Maar geen verlichting)

Met een (tadpole) trike moet je twee koplampen voeren. Helaas houden trike bouwers daar geen rekening mee Sad


Of het zin heeft of niet in Frankrijk word er wel erg op gecontroleerd. Evenals een reflecterend vest savonds.  Toen ik door frankrijk reed had ik ze wel.

De trappers staan redelijk vertikaal als je op een ligfiets rijdt. Tenzij iemand van boven of onder komt, reflecteren die niet zoveel.
Dubbele koplampen zijn wel nuttig; Een tadpole is breder, en met 2 koplampen straal je dat ook uit (pun intended)
Een reflecterend vest... Tja, dat heeft op een ligfiets waarschijnlijk ook wat minder effect. In Frankrijk is de infrastructuur minder op fietsen berekend, dus hoe meer je opvalt, hoe beter denk ik.

Ik Frankrijk fiets je soms gewoon op 80 km wegen en pak je ook die rotonde samen met de auto's. 
Gewoon zien en gezien worden, het reflecterend vest heeft wel degelijk nut en je word ook gezien. Zelfs ook een ligfiets.
Ik moet wel zeggen dat de Franse automobilisten meer afstand hielden als je ingehaald word en zelfs met 10 km klimmen omhoog bleven ze achter me rijden tot het breed genoeg was om in te halen. 
Het is misschien niet op fietsers ingericht en wordt er daarom meer rekening mee gehouden.
Antwoord }
Bedankt door:
#56
Fransozen zijn idd véél socialer naar fietsers dan Nederlanders. Schijnt dat er ook een vrij stevige boete op staat als je zelfs maar te krap inhaalt.
Antwoord }
Bedankt door:
#57
Voor de mensen die lampen willen vergelijken en een lichtbeeld willen hebben.

https://lights.road.cc/index-wide.php
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Chepap
#58
(29-Oct-2020, 07:17 PM)Burley1979 schreef: Voor een ravemen PR1200 met dim en grootlicht functie en afstandbediening..........

Als ik  een tegenligger met groot licht heb dan zet ik zelf met mijn ravemen PR 1200 op de groot licht functie en dan zie je ook de auto al weer dimmen. Werkt prima.
Eigenlijk zou elke fietsverlichting die functie met afstandsbediening moeten hebben.

Het binnenwerk van mijn Lezyne 1100 is verschoven of zoiets. Ik kan wel op het knopje drukken, maar er gebeurt niets meer. Knopje eraf gehaald en dan blijkt het binnenwerk niet meer goed bereikbaar te zijn. Heel vreemd.

Ik heb nu de Ravemen PR 1600 gekocht.
Mede op bais van jouw bovenstaande verhaal @Burley1979.

Die afstandsbediening is echt super handig.

Hier gekocht voor net geen €100,-
https://www.futurumshop.nl/ravemen-pr160...wart.phtml


Ik ben nu al heel blij met deze lamp. Vandaag voor het eerst mee gefietst.


Huh  Net toch een nadeel ontdekt. Voor het opladen is een apart kabeltje nodig. 
Het is geen mini-usb. Dat vind ik dus echt een gemiste kans en zou verboden moet worden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Chepap
#59
(26-Nov-2020, 09:39 PM)Wim -de roetsende schreef: Voor het opladen is een apart kabeltje nodig. 
Het is geen mini-usb. Dat vind ik dus echt een gemiste kans en zou verboden moet worden.

Is USB-C toch? Zou 'k juist een voordeel noemen. Minder kwetsbaar, kan je niet verkeerd om aansluiten en kan meer power hebben ie kan in potentie sneller opladen
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#60
(28-Nov-2020, 01:05 PM)Hoekie schreef:
(26-Nov-2020, 09:39 PM)Wim -de roetsende schreef: Voor het opladen is een apart kabeltje nodig. 
Het is geen mini-usb. Dat vind ik dus echt een gemiste kans en zou verboden moet worden.

Is USB-C toch? Zou 'k juist een voordeel noemen. Minder kwetsbaar, kan je niet verkeerd om aansluiten en kan meer power hebben ie kan in potentie sneller opladen
Inderdaad, mijn lablet/taptop laadt ook via USB-C op en er gaat tot maximaal 92W over dat lijntje (20V @ 4,62 A).
Mooie aan die lader is dat hij ook actief "overleg pleegt" met het aangesloten apparaat; een 5V device kan ik er ook probleemloos mee opladen.
Antwoord }
Bedankt door:
#61
(28-Nov-2020, 01:05 PM)Hoekie schreef:
(26-Nov-2020, 09:39 PM)Wim -de roetsende schreef: Voor het opladen is een apart kabeltje nodig. 
Het is geen mini-usb. Dat vind ik dus echt een gemiste kans en zou verboden moet worden.

Is USB-C toch? Zou 'k juist een voordeel noemen. Minder kwetsbaar, kan je niet verkeerd om aansluiten en kan meer power hebben ie kan in potentie sneller opladen

Al mijn lampen, knipperhalsbanden voor de honden, mijn telefoon, enz. zijn met mini-usb. Die kabeltjes liggen hier bij bosjes.

Nu moet ik er echt heel goed letten dat ik nou net dat ene kabeltje niet kwijt raak.

Of is de USB-C de nieuwe norm aan het worden? Gaat die de usb-mini vervangen?
Dan heb ik straks vanzelf een keer daar een hele bos kabeltjes van liggen  Cool
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#62
USB-C ís de nieuwe norm. Je zal daar dus inderdaad vanzelf een bos kabeltjes van hebben liggen.

Langere versie: 
De enige ellende met USB-C is dat je daar weer verschillende versies hebt. Niet wat betreft aansluiting maar wel in de kabel. Voor alleen data, voor data en video (DP Alt Mode) en met verschillende maximale doorvoersnelheden.

PS Ik heb de Ravemen PR1600 ook besteld. Eens kijken of dat gaat werken op de muts. Met klittenband. Zou mooi moeten werken samen met de wireless remote. Voor de donkere maanden. De shop heeft gratis retourneren, dus ik heb de gok maar genomen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#63
(28-Nov-2020, 06:40 PM)Wim -de roetsende schreef:
(28-Nov-2020, 01:05 PM)Hoekie schreef:
(26-Nov-2020, 09:39 PM)Wim -de roetsende schreef: Voor het opladen is een apart kabeltje nodig. 
Het is geen mini-usb. Dat vind ik dus echt een gemiste kans en zou verboden moet worden.

Is USB-C toch? Zou 'k juist een voordeel noemen. Minder kwetsbaar, kan je niet verkeerd om aansluiten en kan meer power hebben ie kan in potentie sneller opladen

Al mijn lampen, knipperhalsbanden voor de honden, mijn telefoon, enz. zijn met mini-usb. Die kabeltjes liggen hier bij bosjes.
Mini-USB?! Dan heb je een héle oude telefoon.
Micro-USB is tegenwoordig veel gebruikelijker. 

Hier zie je ze allemaal:
[Afbeelding: 109773513-realistic-detailed-3d-white-us...-vecto.jpg]

Toen we onze eerste USB-C devices kochten heb ik meteen 10 kabeltjes besteld. Scheelt een hoop geneuzel, en dat bespaart tijd  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#64
Het enige nadeel van USB-C is dat ze minder klemmen dan micro USB (micro USB heeft vaak van die 'tandjes' op z'n platte kant).
Mini USB wordt nog steeds gebruikt in de PlayStation 4 controllers.

En ja, USB C is al een behoorlijke tijd de standaard, behalve op dingen die geen computer of mobiele telefoon zijn.
Antwoord }
Bedankt door:
#65
Ik bedoelde natuurlijk micro-usb :-)

Telefoon is 2 jaar oud.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#66
In de neus van mijn Mango+ ziiten twee B+M Ixon IQ speed, achter een standaard led acterlicht en een enorme oranje reflectie sticker.

Ook langs onverlichte wegen geen enkel probleem om goed vooruit te kijken.
Bij groot licht van tegenliggers helpt het vaak om even de koplampen met het hendeltje hoger en lager te stellen.

De lampen worden gevoed uit een 5000 mAh modelbouw accu.
Deze heeft wat minder moeite met hogere ontlaadstromen dan een powerbank.

Aan de zijkant heb ik wat reflectie; zie profielfoto.

Nog niemand heeft geklaagd dat ik moeilijk zichtbaar ben in het donker.
Ook op 60 km wegen merk ik geen schrikreacties van automobilisten die mij niet gezien zouden hebben.
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door:
#67
Ik gebruik in m'n QuattroVelo inderdaad ook van die LiPo's. Die hebben inderdaad weinig moeite met hoge laadstromen. Heb er ooit 2 niet afgezekerd aan elkaar geprikt (per ongeluk) - dat gaat hard genoeg om een 6mm dikke kabelkern te smelten Doh Daar lopen ze overigens wel schade van op. Een 5 Ah accu (die vaak toch wel 5,2 Ah laadde, ondanks dat ik 'm nooit helemaal leeg laat gaan) was ineens gereduceerd tot zo'n 2,5 Ah capaciteit. De andere mag meer stroom leveren en heeft het goed overleefd.

Je kan ze ook gebruiken om de auto te starten indien nodig  Big Grin M'n krachtigste mag 180A leveren (3S dus 12,6V helemaal vol, rond de 9,5 beschouw ik ze als "leeg").

Overigens klagen automobilisten hier nog altijd dat ze me niet goed zien, en als het dat niet is dan is m'n licht te fel en verblind ik ze (2x 150 Lux dus dat is waarschijnlijker - zie m'n avatar). Moeilijke lui, in die grote vierwielers ;-)
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM