Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Snelfietsroute's
#1
In NL worden de laatste jaren tal van snelfietsroute's aangelegd (denk aan de F35 in Twente en de F325 rijnwaalpad tussen Arnhem en Nijmegen)

In wezenlijke zin is een snelfietsroute een breed fietspad met zo min mogelijk kruisingen en verkeerslichten, echter een nadeel is dat fietsers vaak geen voorrang hebben bij kruisingen, soms zelfs met gevaarlijke situaties (zoals in de F35 tussen Hengelo en Enschede, maar ook de Ressensestraat in de F325).

Vaak worden snelfietsroutes langs drukke wegen of spoorlijnen aangelegd waar je als fietser zijnde de klos bent bij zowat elke kruising (haaientanden of verkeerslichten) wat voor oponthoud zorgt en ook meer risico op ongelukken.

Het Rijnwaalpad F325 is een goede snelfietsroute die ik vaak heb bereden (ook beste uit de test ANWB), alleen moeten ze die Ressensestraat aanpakken.
Ook het Maaswaalpad (deel tussen Nijmegen en Mook, de brug naar Cuijk is nog niet klaar) is een goed voorbeeld gezien deze vrijliggend is en door het bos loopt, maar hier is ook een gevaarlijk kruispunt waar fietsers geen voorrang hebben (scheidingsweg) en deze weg is in de spits zo druk dat oversteken haast onmogelijk en levensgevaarlijk is (oversteek ligt op een onoverzichtelijke plaats).

Andere lange fietspaden zonder hindernissen vind je anders alleen op de Houtribdijk en Afsluitdijk (vanaf eind 2022, werkzaamheden lopen iets uit, fietspad open eind 2022, mogelijk pas 2023)

Wat is jullie mening over snelfietsroute's in NL?
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Die brug bij Cuijk is ondertussen al klaar. Ik ben er zelf vorige week al overheen gefietst.

Die Ressensestraat in Ressen is inderdaad een behoorlijke onhandige en gevaarlijke oversteek. Voor de liefhebbers: https://www.google.com/maps/@51.8910605,...312!8i6656. Als je nou recht kon oversteken. Maar je moet nog een stukje over de weg zelf, en dan oversteken met verkeer dat vanachter je komt. Dit ondermijnt precies het nut van een snelfietsroute.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
als je op dat punt richting Nijmegen gaat, kom je nog een aanhangwagen tegen op het fietspad  Cool
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Hier in Groningen hebben we verschillende doorfietsroutes. In 2018 is de doorfietsroute Groningen-Ten Boer geopend. Deze gebruik ik geregeld.
.

Hij is niet perfect. Bij Noorddijk moet je even over de Noorddijkerweg om dan het fietspad Midscheeps te kunnen nemen door  de wijk Leeuwenborg heen. Ook heb je bij de kruising met de Pop Dijkemaweg geen voorrang als fietser. Toch ben ik er wel positief over omdat bij de totstandkoming van deze route fietsers op heel kruispunten wel voorrang hebben gekregen. Bovendien is het een stoplichtloze route tot hartje van de Stad.
[Afbeelding: 20180510084238-c39ec465-me.jpg]
Op de Doorfietsroute van Ten Boer naar Groningen bij het Thesinger Maar


De andere route die ik heb genomen is route van Groningen naar Assen (eigenlijk heb ik hem andersom gereden). Deze is nog af en het was even puzzelen waar bij Haren ik op deze route kon gaan fietsen. Ziet er wel veelbelovend uit.
De route naar Zuidhorn loopt volgens parallel aan de N355 en dat vind ik eigenlijk wat minder aantrekkelijk.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#5
Soms is het wel makkelijk als je de weg niet weet en ergens vlug wilt komen. Zo ben ik ooit eens van Oss naar s' Hertogenbosch gereden via de F59 ideale route, deze ging ook door dorpjes zoals Nuland. De F35 heb ik een stuk dichterbij huis, als ik de reguliere route naar Almelo fiets maak ik er wel gebruik van, het is goed asfalt en je bent zo in en door Almelo. Maar ik vind het leuker om door de dorpen/steden zelf te gaan, dan langs spoorlijnen waar de F35 vaak langsgaat.
Ik zie het ook als middelen om fietsen aantrekkelijk te maken. Maar die vlieger gaat denk ik niet op voor oom Arie en tante Truus die zondags denken, gunst laten we eens op de fietssnelweg gaan fietsen...

[Afbeelding: F35-almelo.jpg]
F35 Hartje Almelo

[Afbeelding: f59-Oss.jpg]
F59 nabij Oss
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#6
Ik kies liever altijd voor wat spannendere routes, ook hier heb ik net over de grens een fietssnelweg maar vind die oersaai. Die loopt van achter Antwerpen naar Gent toe.
Ik hou meer van wat natuurlijke paden, bossen en afwisseling. Hoewel een fiets snelweg vermoedelijk sneller is zou ik niet snel die keuze maken.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#7
Sinds een jaartje of anderhalf loopt er een mooie snelfietsroute van Kleef (begint zo'n beetje bij het treinstation) in Duitsland via Kranenburg en Groesbeek naar Nijmegen. Het loopt langs de oude spoorlijn die van Kleef naar Nijmegen liep.

In Duitsland moet je wel een paar keer een weg oversteken en onhandige stoplichten (de knop zit ver van het pad af, en op de paal met de lamp, waardoor je dus na het indrukken van de knop weer een paar meter naar achteren moet om de lamp ook te kunnen zien). Maarja, dat is Duitsland dus. Verder een zeer prima fietspad en zeker een aanwinst.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#8
Iedereen weet dat de politiek helaas traag gaat. En het geld bij de auto lobby ligt.
Eigenlijk best wel triest voor zo'n rijk land als Nederland. Misschien wanneer rekening rijden eindelijk eens doorgevoerd wordt dat het wat gaat opschieten met de snelfietspaden.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#9
Even ranten hoor...

Ik vind dat er veel te weinig gewicht aan aandacht gegeven wordt aan snelfietsroutes. 
We wonen hier in een vrij rijke wijk (4500 huizen, gemiddelde waarde ~€450.000), ik spreek hier voldoende mensen die hun beklag doen over de files in de wijk; bij de meeste van die mensen is ook gewoon behoefte aan én budget voor een alternatief. Ik zwaai 's ochtends regelmatig naar kennissen in de file, en naar Den Haag, Leiden, en zelfs Utrecht durf ik in een normale ochtendspits de strijd met zo'n automobilist vanaf hier prima aan te gaan; Het is allemaal tussen de 25 en 45 km, maar in 9/10 gevallen ben ik sneller op bestemming dan zij. 

Dat ze niet allemaal op de ligger of in de velomobiel duiken snap ik, al heb ik hier en daar al wel een overhaalsuccesje op m'n naam staan; de mooiste is nog wel een ondernemer die door fout gedrag z'n rijbewijs langdurig kwijt is, zich nu dus niet gemotoriseerd mag verplaatsen, inmiddels aan de ligger is én daardoor een flinke mentaliteitsverandering aan het ondergaan is.
De speed pedelec is wél relatief populair (bij mensen die niet alleen naar R'dam Centrum, maar ook naar Leiden en Den Haag rijden!), en de mensen die zich nog laten tegenhouden doen dat vooral op het veiligheidsaspect. De punten waar je met zo'n ding moet in- en uitvoegen zijn vaak levensgevaarlijk, er wordt voor nul overzicht op de fietspaden gezorgd bij zijstraten, en fratsen als een oversteek met zes (!) conflictpunten over 2 drukke straten en een druk fietspad worden hier gewoon toegepast. Diverse - laten we het voor het gemak even zo noemen - sleutelfiguren in het wijkbestuur begrijpen mijn verzoeken/adviezen m.b.t. verbeterpunten voor de fietsroutes (waarbij ik nog rekening houd met het autoverkeer - als je die gaat belemmeren wordt het plan sowieso afgeschoten), maar krijgen bij de betrokken gemeentes nul op het rekest. Wanneer ik zelf mail krijg ik ook telkens terug dat er "naar gekeken gaat worden" en daarna valt het gesprek stil. 

Ik vond mezelf de afgelopen tijd meermaals in een discussie over een maximumsnelheid op het fietspad, en kreeg op Twitter ook naar m'n digitale hoofd dat de fietssnelweg niet bedoeld is om "consequent 45 km/h" te mogen en kunnen rijden. Die houding snap ik niet, zéker niet van leden van fietsersbonden etcetera. Ik snap dat een ander misschien op z'n dooie gemakje wil touren, en be my guest, graag zelfs, liever dat dan dat ik ze in de auto tegenkom. Maar we maken de autosnelweg toch ook niet zo dat die alléén geschikt is voor vrachtwagens? Integendeel, die is erop ingericht om veilig en constant 130 km/h te kunnen rijden. Dus vind ik dat ik met mijn velomobiel ook met 45 over een fietssnelweg moet kunnen rijden, anders zie ik niet in waarom het snelweg moet heten.
Dat ik zélf uit moet kijken als ik daar 55 of 60 van maak snap ik - er zijn geen populaire fietsachtigen die zó hard gaan. Maar scooters en speed pedelecs (die overigens op veel fietssnelwegen beide geweerd worden - is een speed pedelec geen fiets...?) gaan ook zo hard, en ik heb me ook al eens flink kwaad moeten maken om een klein pelotonnetje wielrenners voor te blijven. Ze zijn er gewoon, en als het gefaciliteerd werd zouden er meer zijn. 

Onze maatschappij is auto-minded, dáár moet vooral aan gewerkt worden. Om dat te bewerkstelligen moeten fietsers méér gaan samenwerken, want de autolobby doet het iets te goed.

Het wordt hoog tijd dat fietssnelwegen écht snelwegen worden, met veilige voorrangskruispunten en voldoende ruimte om in te halen, zodat het momentum behouden kan worden. Niet omdat er nu al veel fietsforensen zijn, maar vooral omdat we die (nu nog) mafketels in de toekomst heel hard nodig gaan hebben. We moeten fietsen stimuleren, maar nu worden we gedwarsboomd. 

Wij die kinderen hebben groeten u  Wink
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende , Hoekie
#10
Mijn mening als jakkerende velomobilist over snelfietsroutes: in de stad een absolute aanwinst, daarbuiten vaak teveel compromissen gesloten. Voor Den Bosch-Nijmegen zijn twee alternatieven voor de F59 die een stuk fijner fietsen voor iemand die echt door wil rijden. Ik vind 10 km lang doorscheuren over een kaarsrechte weg gedeeld met auto's (60 km/uur) veel fijner dan een bochtige snelfietsroute met veel stop-en-go kruisingen (F59). Om maar te zwijgen over een niet-meewerkend dorp waar je gewoon over hobbelige klinkerwegen mag rijden.

Arnhem-Nijmegen zitten ook haakse bochten en full-stop kruisingen in.

Bij Waalwijk heb je een oude spoorlijn waar nu een brede strook rood asfalt ligt, en die waarschijnlijk ooit een snelfietsroute zal worden. Er zijn echter aan de lopende band onoverzichtelijke kruisingen waar je niet zomaar overheen kunt scheuren, voorrang of niet. Maar misschien zal het opwaarderen tot snelfietsroute wel iets doen aan de vier stoplichten waar je in Waalwijk mee te maken hebt, en die op dit moment de pret totaal bederven.

En de F261 Waalwijk-Tilburg tenslotte bevat een stuk (kruising met N260) met vier haakse bochten vlak achter elkaar. Elke bocht is weer een tiende van mijn gemiddelde af, verdorie!

Zoals gezegd, mijn perspectief is beperkt. Voor iemand die met een gangetje van 25 km/uur naar zijn werk wil fietsen zijn de verlichte en autoluwe paden die snelfietsroutes genoemd worden vast heel fijn.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#11
(16-Oct-2020, 12:50 PM)365cycle schreef: 1.

Ik vond mezelf de afgelopen tijd meermaals in een discussie over een maximumsnelheid op het fietspad, en kreeg op Twitter ook naar m'n digitale hoofd dat de fietssnelweg niet bedoeld is om "consequent 45 km/h" te mogen en kunnen rijden. Die houding snap ik niet, zéker niet van leden van fietsersbonden etcetera. Ik snap dat een ander misschien op z'n dooie gemakje wil touren, en be my guest.

2.

Onze maatschappij is auto-minded, dáár moet vooral aan gewerkt worden. Om dat te bewerkstelligen moeten fietsers méér gaan samenwerken, want de autolobby doet het iets te goed.

Het wordt hoog tijd dat fietssnelwegen écht snelwegen worden, met veilige voorrangskruispunten en voldoende ruimte om in te halen, zodat het momentum behouden kan worden. Niet omdat er nu al veel fietsforensen zijn, maar vooral omdat we die (nu nog) mafketels in de toekomst heel hard nodig gaan hebben. We moeten fietsen stimuleren, maar nu worden we gedwarsboomd. 

Wij die kinderen hebben groeten u  Wink

1. Fietsersbond moet je niet zo nauw nemen. Als je ziet wat die laatste tijd op Facebook posten zijn dit alleen maar niet relevante zaken. Heeft weinig met fietsen te maken. 

2. Begrijp ook dat er regio's in Nederland zijn waar je niet zonder auto kan. Mocht je denken dat dat overdreven is dan nodig ik je uit om hier in Zeeuws Vlaanderen te komen. 
Zeker nu met corona moet ik als ik Zeeuws Vlaanderen met de fiets wil verlaten eerst 45 km naar de boot in Breskens fietsen om vervolgens in Vlissingen mijn weg te vervolgen.
België is geen optie aangezien er een negatief reisadvies is gegeven. Anders kon je via fort liefkenshoek-lillo nog over.
Busvervoer is er 1 x per uur op schooltijden en werkuren. Na 18 u is er weinig meer. In het weekend rijden er veelal geen bussen naar kleinere plaatsen.
Treinverkeer is hier helemaal niet. 
Om die reden ben ik blij met mijn auto's erbij. 

Ik denk dat je niet moet proberen om automobilisten uit een auto te krijgen. Veel mensen hebben die ook voor hun werk of gezin. 
Want de aanleg van een fiets snelweg als fietssnelweg kost eerlijk is eerlijk een hoop natuur. Je hebt meerdere banen nodig voor trager en sneller verkeer. Dus eigenlijk kom je al op een 4 balans fietssnelweg aan met aan beide kanten ook een soort van pechstrook. 
Dat het voor een forens allemaal heel snel zal van geloof ik best. Maar om daar eens op een vrije zaterdag lekker over te gaan fietsen voor je plezier lijkt me ook niet heel interessant. 
Persoonlijk zie ik liever heide, bossen en parken boven een recht toe recht aan fietssnelweg.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
2. Niemand zegt dat de auto weg moet. Wel graag minder in aantallen. Ik, midden Zeeland, zou al zonder auto kunnen. Maar dat hoeft niet. Bedenk dat je in een velomobiel als het ware geen zorg over slecht weer hebt. Nee, ik denk niet dat fietssnelwegen waardevolle natuur hoeven te kosten. Heb je velomobiel ervaring ? Voor mij zou een open fiets nooit een auto vervanger kunnen zijn voor langere afstanden.

Snelfietspaden als goede rondwegen van een stad zou inderdaad heel veel winst geven. Daarna zouden er voor mij nog alleen een aantal knelpunten overblijven. Daarna kan het uiteraard nog beter, maar de grootste winst is behaald.

Voor mij is het besef/denkwerk pas gekomen na woon werk rijden in een velomobiel. Niet toen ik alleen nog een open fiets had. Besef/denkwerk dat iemand zich in zijn ééntje verplaatst in een voertuig die 10 to 20 keer zo zwaar is. Hoe mooi het zou zijn als er bijvoorbeeld 25% minder auto's zouden zijn. Op de weg en bij woningen. Daarvoor had ik alleen nagedacht over dubbel parkeren. En nee, ik veroordeel niemand. Ik neem zelf ook nog altijd af en toe de auto. Vanwege mijn werk kan hij alleen nog niet weg.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Die gekke kruisingen in de F35 tussen Hengelo en Enschede (Kettingbrugweg en Pruisische Veldweg) zijn aan de Enschedesestraat net zo lijp. Daar heb je als fietser welliswaar wel voorrang, maar krijg je het lang niet altijd. De F35 is ook relatief aantrekkelijker geworden sinds het fietspad langs de Enschedesestraat richting Enschede behandeld hebben met split...
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Ik woon in het oosten van het land en heb dan de F35 als fiets-'snelweg' . Op sommige punten inderdaad goed opletten met kruisingen. Verder vind ik het een relatief saaie route die hier vooral langs het spoor loopt. Voor woon-werk verkeer prima, maar in het weekend of als ik even meer tijd neem voor een stukje fietsen ga ik er juist niet over, dan kies ik zelf liever een alternatieve route.
En de F35 is als route hier ook zeker nog niet af, er moeten nog steeds stukken worden aangesloten. In Enschede houdt de F35 eerder op en is aansluiting richting centrum nog niet klaar en moet de route gaan doorlopen richting Gronau, maar dat stuk is nog helemaal niets aan gedaan. In Hengelo is op dit moment een stuk 'alternatieve' route, ik vermijd dat stuk eerder omdat het door de diverse kruisingen daar meer een city-survival run is dan snelweg!
En in Borne houdt de route ook ineens op en is het even zoeken hoe de route verder gaat... Tenminste een ruim half jaar geleden nog wel... ben daar al even niet meer langs gekomen. Maar dat is voor mij als ik het station daar voorbij ben, komend vanuit kant van Hengelo.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Stukje bij beetje wordt het verder aangelegd. Er zijn meer plaatsen waar het een gedrocht is om als fietser doorheen te komen.

De alternatieve routes liggen vaak naast de autoweg, of zijn 60 km/h wegen met veel harder rijdend sluipverkeer. Soms is het ook wel relaxed eens zonder constant auto's om je heen te kunnen fietsen. Nu alleen de snorscooters die >25 gaan wokken.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#16
1. Helaas wordt de Fietsersbond wel gezien als één van dé partijen om het gesprek over de plaats van fietsen in de maatschappij mee te voeren. Als we zo'n club niet serieus kunnen nemen, hebben wij fietsers een serieus probleem.
2. Ik zeg inderdaad niet dat auto's vanaf nu verboden moeten zijn. Heb zelf een auto, o.a. omdat mijn ouders in een regio wonen waar je - tenzij je een fietsgek bent zoals ik - je niet kan verplaatsen zonder auto. Ik ben daar ook opgegroeid, ben helaas bekend met de bus die 10 minuten te vroeg voorbij gereden is, en waardoor je je college mist omdat de volgende een uur later gepland staat + 10 minuten te laat komt.

Maar besef wel; Iedere keer dat je in die auto stapt, ben je zwaar aan het vervuilen en breng je mensen in gevaar; iedere keer dat je er alleen in zit is daarnaast een enorme verspilling van energie. Niet leuk om te horen of beseffen, onze maatschappij is hier nu eenmaal op ingericht, maar dat maakt het niet minder waar (klimaatontkenners laat ik even buiten beschouwing, dat gesprek ga ik echt niet meer aan). 

Ieder z'n ding natuurlijk, maar ik zit daar dus mee. En dan denk ik: Hoe kunnen we dit nou oplossen?

Nou, zo dus: Ik denk dat we vooral heel veel minder auto moeten rijden, en op andere plaatsen. M'n vrouw is een echte citygirl, ze heeft een rijbewijs, maar al zo lang niet meer achter een autostuur gezeten dat het vermoedelijk niet goed gaat komen zonder lessen. Ze heeft de auto gewoon nooit echt nodig gehad; heeft zich voor ik haar kende zelfs ooit gek laten maken en een nieuwe Mini Cooper gekocht, maar die heeft ze een jaar later met slechts 3500 km op de teller weer verkocht. Niet bruikbaar voor reizen binnen de stad, dus kapitaalvernietiging.
Daarbij is reizen op tijdstippen waarop de meeste mensen willen reizen (de spits) gewoon niet meer betrouwbaar te plannen. Mensen komen soms meer dan een uur te laat op een afstand die je met een beetje motorvoertuig binnen een uur kan afleggen. En laten we dan eens op de kaart kijken:

DE KAART

Ongeveer de helft van de bevolking van ons land woont in dat stukje. Ik durf te stellen dat voor 80% van de autoritten van mensen die binnen de uitgetekende route wonen met een beetje moeite een prima alternatief is. En laat het in plaats van 80% maar 30% zijn, dat betekent alsnog per direct dat jij en ik minder belasting gaan betalen. Álle uitbreidingen aan het wegennet die we op dit moment aan het doen zijn (zoals bijvoorbeeld de A16 bij Rotterdam, die ff dwars door één van de mooiste bossen die we hier hebben gejaagd wordt), zijn dan namelijk in één klap overbodig.

Veel minder gemotoriseerd verkeer zou voor de kwaliteit van leven én de volksgezondheid hier een flink verschil maken. Niet alleen via die uitstoot, ook door de teruggewonnen veiligheid. Er vallen meer dan 20.000 ernstig gewonden per jaar in het verkeer; eenderde daarvan is geen fietser die met volle vaart tegen de stoep op rijdt, maar iemand die relatief goed beschermd zat, namelijk in een auto. 
Die mensen die voor de Corona-crisis hun kind met de auto naar school brachten doen dat nu nog steeds, ze stappen nog nét niet in hun pyjama uit; ik vraag me dan af of het écht nodig is, en áls het dat is, of je dan ook écht dubbel moet parkeren met je parkanywherelichten oeps ehh ik bedoel alarmlichten aan. In mijn optiek kan je gebieden om scholen en grote delen van stadscentra prima afsluiten voor automobilisten. Uitzonderingskaart voor mensen die er wonen (x keer per jaar wél met een auto/bus het centrum in), een paar routes voor bevoorrading, vrije toegang voor mensen met een invalidenkaart en voila.

En ja, laten we het dan eens hebben over die gebieden die buiten de Randstad liggen. Heb je daar écht een auto nodig? Of gaat het eigenlijk om snel, gemotoriseerd vervoer? Ik denk dat we ook in die gebieden kritisch moeten kijken naar in hoeverre we onnodig autogebruik terug kunnen dringen. Voor mij zou het niet onlogisch geweest zijn om een Tesla van 2200 kg te rijden - elektrisch rijden heeft zeker fiscaal nog wel de nodige voordelen + de "status" (tussen aanhalingstekens want ik geloof er niet meer in) past wel bij mijn werk c.q. de sociale kring die daarbij hoort. Ik rijd echter in een soort veredelde wegluis met kenteken; een 834 kg zware VW Up. Zelfs daar is nog aan te tornen: Ik verplaats telkens eens doos van 3.50x1.60x1.50m, en de ballast die ik verplaats is nog altijd 8x mijn eigen gewicht; ondanks dat ik zoveel mogelijk fiets zit ik er in de meeste gevallen alleen in. Dit autootje zou een uur lang 200x zoveel vermogen kunnen opnemen als ik zelf een uur lang kan trappen - de verhoudingen zijn bijna niet te behappen. In dat energie-opzicht heeft Wijnand Zwart nog wel iets leuks bedacht én gebouwd, dat met wat meer budget nog veel efficiënter gemaakt zou kunnen worden:



En als het ergens dan druk wordt in bijvoorbeeld Zeeuws-Vlaanderen of Oost-Groningen, moeten we dan per se een snelweg aanleggen? Of kunnen we wat we hebben misschien efficiënter benutten? Ik denk dat we naar het laatste op zoek moeten.

Oneindige groei bestaat niet  Wink
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#17
Hey wat grappig, die van dat filmpje was mijn afstudeerdocent. Wat geinig om die zo tegen te komen.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Wat was het topic ook alweer? O ja, fietssnelwegen!
De Fietssnelweg tussen Arnhem en Nijmegen heb ik deze vakantie befietst op mijn Sinner.
[Afbeelding: 20200815164940-565fa168-me.jpg]
Over de snelfietsroute RijnWaalpad


Ik vond het een mooie eenvoudige route tussen Arnhem en Nijmegen. Je kon inderdaad doorfietsen als ik niet uitgebreid tijd had genomen om een foto te maken. Voor fietsers zoals ik mooi genoeg.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Officieel misschien geen snelfietsroute (weer ik eigenlijk niet), maar in ieder geval een hoofdroute om met de fiets de stad uit te komen vanuit Den Haag richting Zoetermeer. Dit pad heeft een 'pracht' van een kruising in petto voor fietsers. Zie https://www.google.com/maps/place/Den+Ha...d4.3006999

Vanuit Den Haag bekeken mag je eerst een ander tweerichtingsfietspad kruisen. Daarna een strook voor auto's van links. Daarna een strook voor auto's van rechts. Daarna een dubbel spoor van de trams. Vervolgens weer een tweerichtingsfietspad, en als toetje krijg je dan nog een tweerichtingsweg voor auto's. Volgens mij een route die veel kinderen ook nemen. Ik heb vreemd genoeg nog nooit gelezen over een dodelijk ongeluk op deze kruising...
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#20
(16-Oct-2020, 02:44 PM)Hoekie schreef: 1.

Nee, ik denk niet dat fietssnelwegen waardevolle natuur hoeven te kosten. Heb je velomobiel ervaring ? 

2.

Snelfietspaden als goede rondwegen van een stad zou inderdaad heel veel winst geven. Daarna zouden er voor mij nog alleen een aantal knelpunten overblijven. Daarna kan het uiteraard nog beter, maar de grootste winst is behaald.

3.

Besef/denkwerk dat iemand zich in zijn ééntje verplaatst in een voertuig die 10 to 20 keer zo zwaar is. Hoe mooi het zou zijn als er bijvoorbeeld 25% minder auto's zouden zijn. Op de weg en bij woningen. 


1. Ik heb geen ervaring met een velomobiel. Dat zou voor mij ook geen meerwaarde zijn. Ik zit nog steeds vast op een stuk vasteland wat afgesloten is van de rest. En door de Westerschelde tunnel kan ik er niet mee door.  Ik zal alsnog met de veerboot van Breskens Vlissingen moeten. Of via de voetgangers tunnel. De boot bij fort liefkenshoek kom je er ook niet mee op omdat die trap niet velomobiel proof is.
Daarbij kan ik hem moeilijk op straat laten staan aangezien ik erg klein woon.

2. Ik reageerde zoals365cycle de fiets snelwegen zou zien als echte fiets snelwegen. Dat betekend dat je dus per kant 2 stroken hebt en een soort van pechstrook zoals een echte snelweg. Dat maakt het erg breed ten koste van natuur.
Zeker in grote steden liggen net langs de rand toch wel wat natuurgebieden.

3. Dat hoor ik vaak maar het is maar net je groot je een auto neemt. Daarbij moet je ook niet vergeten dat een heleboel mensen ook kinderen hebben die ook vervoerd moeten worden in dezelfde auto. Dus je zit er niet altijd alleen in. Daarbij heeft niet iedereen veel tijd om zaken met een fiets te doen.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
(16-Oct-2020, 05:06 PM)Jurrien schreef: Hey wat grappig, die van dat filmpje was mijn afstudeerdocent. Wat geinig om die zo tegen te komen.

Wijnand (of moest jij meneer Zwart zeggen?) is een bekende van mij, leuke vent met bijzondere ideeen. Hij heeft op zijn website ook iets over een quest staan trouwens.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(16-Oct-2020, 04:53 PM)365cycle schreef: 1. Helaas wordt de Fietsersbond wel gezien als één van dé partijen om het gesprek over de plaats van fietsen in de maatschappij mee te voeren. Als we zo'n club niet serieus kunnen nemen, hebben wij fietsers een serieus probleem.

2. Maar besef wel; Iedere keer dat je in die auto stapt, ben je zwaar aan het vervuilen en breng je mensen in gevaar; iedere keer dat je er alleen in zit is daarnaast een enorme verspilling van energie.  
Ieder z'n ding natuurlijk, maar ik zit daar dus mee. En dan denk ik: Hoe kunnen we dit nou oplossen?


3. En ja, laten we het dan eens hebben over die gebieden die buiten de Randstad liggen. Heb je daar écht een auto nodig? Of gaat het eigenlijk om snel, gemotoriseerd vervoer? Ik denk dat we ook in die gebieden kritisch moeten kijken naar in hoeverre we onnodig autogebruik terug kunnen dringen.


1. Helaas staat de Fietsersbond niet altijd in voor de meest milieuvriendelijke of groene manier. Daarbij worden bepaalde groeperingen binnen het fietsen geweert.

2. Ik voel mij niet schuldbewust als ik in mijn zomer of winter auto stap. Ik breng ook niemand in gevaar. Want buiten dat ik met die 50 pk in mijn voorloper van jouw vw up niet harder dan 130 kan duurt het een eeuwigheid voor ik op de 100 zit. Of het verspilling is van energie dat mag ieder voor zich bepalen.
Ik las laatst wel ergens een stukje op ligfiets.net in het vrijdag bericht dat een velomobiel produceren ook niet geheel milieuvriendelijk is.  De velomobiel word vaak in Roemenië gemaakt en komt dan ook met een milieuvervuilend voertuig hierheen. 
Het produceren van elke fiets is een millieubelasting.
Het probleem ligt niet bij de auto of de fiets.
Het probleem ligt bij het feit dat er teveel mensen op de wereldbol zijn. Vroeger werden mensen minder oud, stierven er mensen door ziektes of oorlog en zo werd het biologisch in evenwicht gehouden. De mensen zijn zo "slim" dat ze ziektes kunnen overwinnen en zo humaan dat oorlogen niet meer in die mate gevoerd worden zoals in de historie.

Vergelijk het met een vijver waar teveel vissen in zitten. Daar breekt ook na verloop van tijd een ziekte uit. Er zullen vissen sterven en nadien word het evenwicht weer terug gebracht.
Dat is met de wereld net zo. Minder mensen betekend dat er geen fiets snelwegen nodig zijn, er minder auto's rijden minder fabrieken want er is minder afzet en meer natuur en biologisch evenwicht. 
Het probleem is de mens zelf.


Ook spullen bestellen via AliExpress of dergelijke is ook meedoen aan vervuiling want die komen ook niet per postduif

3. Ik nodig je graag een week uit hier in Zeeuws Vlaanderen en dan kan je er zelf achter komen of een fiets echt noodzakelijk is. Maar zo zijn er nog meer gebieden.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
(16-Oct-2020, 12:50 PM)365cycle schreef: Is een speed pedelec geen fiets...?

De speedpedelec is wettelijk een bromfiets (45 km) met trapondersteuning. Wink  En de Fietsersbond maakt zich nu ook druk om die bromfietsen. Dus ook een Bromfietsbond geworden.
Omdat Provincies wegbeheerders zijn op (snel)fietspaden buiten de bebouwde kommen, staan sommige Provincies toe dat speedpedelecs als bromfiets ook over snelfietspaden mogen rijden.
Antwoord }
Bedankt door:
#24
1. Dan is het lastig discussieren. Een velomobiel is heel wat anders dan een open fiets voor functioneel verkeer (praktisch en tijd).

2. Gewoon ruimte van de auto afsnoepen. Dat wordt tussen Ovezande en Borselle heel goed gedaan 
Dit is geen 'fietssnelweg', eerder een super fiets snelweg. Nog beter. Max 60 km/u. https://www.google.nl/maps/@51.4410131,3...6656?hl=nl
In de stad, zoals Goes-Noord, zouden doorgaande fietswegen al top zijn. Dat vele stoppen is voor ieder voertuig killing. Sinds een paar weken pak ik de rondweg Noord (waar auto's en scooters rijden). Heb ik eerder niet aangedurfd. En dat gaat boven verwachting. Auto's rijden regelmatig te langzaam voor me (45/47 voor mij is 50 voor hun op hun teller). Bij rotondes zijn het zelfs slomere voertuigen omdat ze door de breedte een veel grotere bocht moeten maken. Alleen weer op snelheid komen na 2x rood is behoorlijk vermoeiend. 
Op mijn meeste stukken woon werk heb ik geen reden tot klagen. Dat is genieten. Tot ik de knelpunten tegen kom.. 

3. Ik zeg 25% minder auto's, dus genoeg auto's voor gezinnen met kinderen. Ga eens met een auto op rijden door alleen al een kleine stad zoals Goes. Ook kleine auto's nemen belachelijk veel ruimte in. Van mijn part gaat iedereen op een moterfiets rijden. Dàn al hebben we ineens een zee aan ruimte. In het dorp waar jij woont zal het waarschijnlijk geen issue zijn, maar in Goes ziet het er inmiddels af en toe belachelijk uit met auto's in de stad.. En ja, ik ben zelf ook best verbaasd hoe mijn perceptie veranderd is door de andere blik op de weg.

Edit: correcties
Antwoord }
Bedankt door:
#25
(16-Oct-2020, 08:25 PM)Hoekie schreef:  . Van mijn part gaat iedereen op een stinkende moterfiets rijden.

Je had ervoor kunnen kiezen het woord "stinkende" weg te laten, voegt niets toe aan je betoog.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#26
(16-Oct-2020, 08:25 PM)Hoekie schreef: 1. Dan is het lastig discussieren. Een velomobiel is heel wat anders dan een open fiets voor functioneel verkeer (praktisch en tijd).


3.  In het dorp waar jij woont zal het waarschijnlijk geen issue zijn, maar in Goes ziet het er inmiddels af en toe belachelijk uit. En ja, Ik ben zelf ook verbaasd hoe mijn perceptie veranderd is.

1. Het hoeft niet lastig te discussiëren zijn. Zeeuws Vlaanderen is anders van infrastructuur als Walcheren. Ik heb zelf ook 3 jaar in Middelburg gewoond en bijna 5 jaar in bergen op zoom. Alles wat daar tussen zit heb ik overal al wel gefietst. Daarbij ben ik klaar met werken dus tijd hoeft geen obstakel te zijn. Walcheren heeft veel bredere fietspaden en ook betere wegen voor een velomobiel. Daarbij woon ik op een paar kilometer van de Belgische grens en daar is het helemaal niet makkelijk om een pad te rijden met een velomobiel. Om die reden is een velomobiel ook niet echt een optie. 
Ik begrijp wel dat het op andere plekken wel een vervanger kan zijn. Het is niet dat ik het niks vind want eerlijkheid gebied me te zeggen dat het vroeger ook op mijn verlanglijst stond. Zeker na het volgen van de ritten van Piet Andringa.

3. In Terhole waar ik woon met 530 inwoners inclusief de mensen die in de polder wonen is er ook weinig plek tot parkeren. Mijn auto's staan achter elkaar op privé terrein ruimtebesparend geparkeerd.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM