Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rotor Q-rings?
#1
Vraagje:
Zijn Rotor Q-rings zinvol op een ligfiets? En zo ja, ga je dan wat sneller?
Mijn Challenge Chamsin heeft een triple voorblad (30-39-52), maar ik kan overwegen een double erop te zetten. Ik overweeg een midden tandwiel van 42 tanden te monteren (ik heb een 9-speed cassette en ik rij vaak in de 8 of 9, mijn voorderailleur werkt niet waarbij de ketting zelfs een keer is gebroken)

Het monteren wil ik laten doen eventueel bij Tempelman in Dronten (62 km van mijn huis en de dichtstbijzijnde), of weten jullie nog een ligfietsenwinkel in Noord Holland?


(EDIT: Ik postte deze vraag eerst in "Open Tweewielers" Maar deze topic leek mij wat beter geschikt voor deze post)
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Of je sneller gaat is relatief. Ik weet niet hoe snel je nu rijd.
Je moet opletten of je crank geschikt is voor q rings. De positie op een racefiets is anders dan op een ligfiets. Bij de modernere Shimano is er een asymmetrische 4x110 steek waardoor je het blad niet kan draaien.
Bij een oudere 5x130 of 5x110 kan dit wel.

Op een ligfiets geen ervaring maar rijd ermee op een racefiets. Je cadans gaat omhoog en het dode punt ga je sneller overheen. Ik gebruik het om te klimmen. Maar alles is persoonlijk, de één vind het iets de ander niks. 

Ik heb het wel overwogen op mijn raptobike maar ik ga liever voor een andere optie dan ovaal.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
(14-Oct-2020, 08:53 PM)jellebakker83 schreef: Het monteren wil ik laten doen eventueel bij Tempelman in Dronten (62 km van mijn huis en de dichtstbijzijnde), of weten jullie nog een ligfietsenwinkel in Noord Holland?

In Zaandam / Amsterdam zit nog een ligfietswinkel: https://www.ligfiets.net/company/39/ligf...erdam.html

Weet alleen niet hoe actief hij daar nog is. Maar daar kan je vanzelf achterkomen.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Na gewenning levert het meer kracht en vermogen op. Mits het ovale kettingwiel juist gemonteerd kan worden.
http://members.home.nl/vd.kraats/ligfiet...ervaringen
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ik ga het ook eens proberen, ben er wel nieuwsgierig naar. Wil het eerst eens gaan proberen op een van mijn handbikes, vooral op de Quickie voel ik een duidelijk dood punt in mijn trapbeweging. Eens kijken of dat daarmee wat kan verminderen.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(15-Oct-2020, 01:12 AM)PietV* schreef: Na gewenning levert het meer kracht en vermogen op. Mits het ovale kettingwiel juist gemonteerd kan worden.
http://members.home.nl/vd.kraats/ligfiet...ervaringen

Het niet juist monteren van Ovalen is jaren geleden de doodsteek ervan geweest.
Ze werden toen zo verkeerd afgesteld dat je op het punt dat je de minste kracht kunt leveren juist de meeste kracht moest leveren (ketting lag dan op het 'grootste' gedeelte).

Veel wielrenners denken daardoor nog steeds dat het geen nut heeft om ovalen te monteren.

Ik heb ermee in de XS gereden. Ik vond het fijn fietsen, vooral heuvelop. In de DF heb ik ze niet en vreemd genoeg mis ik ze niet. Was ik zelf ook verbaasd over.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun  -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Dank voor je antwoord. Ik had ook emails gestuurd naar Elan en Tempelman, maar zij reageren niet op email. Mijn Chamsin heeft een 5x130 steek. Ik ben ook van plan een watt power meter erop te zetten (rotor heeft die ook, maar dan moet er ook een nieuwe trapas in). Mijn huidige voorbladen zijn aardig versleten en zijn toch binnenkort aan vervanging toe.
Mijn snelheid op de chamsin is nu rond 25 tot 27 km/h bij windkracht 4 tegen, normaal rond 32 tot 33 km/h en met wind mee boven 35 km/h.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Peter de Rond (what's in a name  Big Grin ) monteert ovalen in vm-en en ook bij open liggers.

Hij woont echter wel heel erg in het oosten van het land.


Dit is zijn website: https://velomobielservice.nl

Hij heeft ook een blog waar veel verhalen over de ovalen op staan: https://pdrond.blogspot.com



Hier staat mijn ervaring met/verhaal over de ovalen: https://roeifietsen.blogspot.com/2014/12...ndruk.html
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun  -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(15-Oct-2020, 08:32 PM)Wim -de roetsende schreef: Peter de Rond (what's in a name  Big Grin ) monteert ovalen in vm-en en ook bij open liggers.

Hij woont echter wel heel erg in het oosten van het land.


Dit is zijn website: https://velomobielservice.nl

Hij heeft ook een blog waar veel verhalen over de ovalen op staan: https://pdrond.blogspot.com



Hier staat mijn ervaring met/verhaal over de ovalen: https://roeifietsen.blogspot.com/2014/12...ndruk.html

Dank je! 
Ik heb nu 170 mm cranks en een 130x5 spider en de voorbladen zijn 30-39-52 (maar ik zit ook te denken aan een 2-speed voorblad) Mijn voorderailleur werkt niet, dan vliegt de ketting eraf.

En wat voor power meter raden jullie mij aan? Ik zat te denken die van Rotor als ik toch q-rings wil gezien de positieve verhalen.

Maar het punt is dat ik ivm covid19 + mijn moeder's zwakke gezondheid niet zomaar met de trein op pad kan. Als ik q-rings wil laten monteren, dan moet ik dit bij Tempelman of ligfietswinkel Zaandam doen. Alleen de website van ligfietswinkel zaandam weigert toegang.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Gerrit Tempelman kan je beter bellen.

Mailtjes worden vaak niet beantwoord.

Hij is wel erg druk met het elektrisch maken van Trikes vertelde hij een paar maanden geleden toen ik bij hem was.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun  -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(15-Oct-2020, 09:08 PM)jellebakker83 schreef: ....alleen de website van ligfietswinkel zaandam weigert toegang....

Ik vraag me af wat de status van deze winkel is. Las ergens dat de eigenaar een partner zoekt die de winkel ook een financiële injectie kan en wil geven. De website en de winkelvoorraad is al 2 jaar gelijk....
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Challenge Alize - Strada - Brompton - Koga LightSpeed
Antwoord }
Bedankt door:
#12
OK dank je, anders bel ik ze morgen. Ik had hun al eens gebeld voor een hoofdsteun van ICE trikes waar ik al 3 weken op aan het wachten ben.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(15-Oct-2020, 09:08 PM)jellebakker83 schreef: Dank je! 
Ik heb nu 170 mm cranks en een 130x5 spider en de voorbladen zijn 30-39-52 (maar ik zit ook te denken aan een 2-speed voorblad) Mijn voorderailleur werkt niet, dan vliegt de ketting eraf.

En wat voor power meter raden jullie mij aan? Ik zat te denken die van Rotor als ik toch q-rings wil gezien de positieve verhalen.

Als je voorderrailleur eraf vliegt staan de limit schroefjes niet goed. Die kan je gewoon afstellen. Dat is niet heel moeilijk. Op YouTube vind je genoeg beschrijvingen en filmpjes.

Ik lees het vaker hier over een powermeter maar ben benieuwd wat je ermee wil doen of wat je ervan verwacht.

Wil je trainen op vermogen of alleen aflezen hoeveel watt je trapt.
Wat voor powermeter je wil hangt af van vooral jouw budget. Hou er ook rekening mee dat niet alle powermeters overweg kunnen met ovale tandwielen. 
Voor een powermeter van rotor kan je gewoon een passende bsa trapas monteren voor een 30 mm as.
Rotor powermeters gebruiken een losse spider en  kan je de spider ook los halen en kan je die per graad verstellen. 
Als je toch geld wil uitgeven zou dat mijn keuze zijn.  Maar zou dan toch eerst contact opnemen met rotor zelf of een verdeler.

Wat je zou kunnen doen is je crank eraf halen en opsturen naar Peter de rond, dat hij ze monteerd en daarna terug stuurt. 5x130 bladen kan je later ook gewoon halen bij webshops als mantel etc. Al moet je er wel rekening mee houden dan 5x130 er met verloop van tijd uitgaat. Meeste is 5x110 of 4x110.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Let even op met powermeters i.c.m. ovalen. Niet alle powermeters ondersteunen ze, en powermeters die niet goed afgesteld staan of ingeregeld zijn op waar ze aan hangen, gaan rare waarden geven. Ik heb al ooit eens een vrij windstil traject van 4km afgelegd met 62,6 km/h @ 130W. Zó efficient is die DF nou ook weer niet  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Ik fiets net weer een kleine 2 maanden met Qrings op de M5 na anderhalf jaar zonder. Via Marktplaats heb ik 2 goede bladen op de kop getikt. In mijn Quest heb ik er ook jaren mee gefietst. Heb ze zelf gemonteerd en wil ze tzt nog wel even laten controleren bij Peter de Rond net als toen. Maar voor mijn gevoel klopt het aardig. Als ik kijk naar de gemiddelde snelheid van mijn ritten zie ik geen grote verschillen, deze ligt met mijn ritjes door met name de polders hier meestal tussen de 33 en 37 kmph.

Ik kan met de Qrings een veel fijnere kadans fietsen. Of het met een normale powermeter te combineren is weet ik niet. Met een power meter in de pedalen als de Garmin Vector kan natuurlijk altijd. Voordeel daarvan is dat je ze ook makkelijk kunt wisselen van fiets....

Groet Dirk
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Goed dat je mij op de hoogte brengt van de q-rings icm power meter, ikzelf zat inderdaad ook te denken aan de Garmin Vector of de Vavero pedaal power meter. In eerste instantie overweeg ik de enkelvoudige omdat de dubbele aanzienlijk duurder zijn en meer bedoelt is voor profwielrenners. En ik will alleen weten hoeveel watt ik trap en zo kan ik (als het goed is) ook zien hoeveel Kj en Kcal ik verbruik.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(19-Oct-2020, 11:57 AM)jellebakker83 schreef: In eerste instantie overweeg ik de enkelvoudige omdat de dubbele aanzienlijk duurder zijn en meer bedoelt is voor profwielrenners. En ik wil alleen weten hoeveel watt ik trap en zo kan ik (als het goed is) ook zien hoeveel Kj en Kcal ik verbruik.


Hoeveel Watt je kunt trappen is een leuk gegeven. Dat is namelijk wat je netto aan trapenergie kunt leveren. Het verbruik is minder interessant. 2/3 van je innamen aan voedsel gaat op aan je basaalstofwisseling. Je dagelijks verbruik in rust. Elke dag wordt tussen 1 en 2% van je spiercellen afgebroken tot aminozuren en gebruik voor nieuwe spiercellen. Delen van je longen worden 2 tot 3 weken oud. Levercellen 5 maanden oud, bloedcellen 4 maanden oud. Dan het verbruik van energie voor ventilatie, bloedsomloop en temperatuurhuishouding enz.

https://www.voedingscentrum.nl/encyclope...eling.aspx

Die overgebleven 1/3 energie uit voeding kan aangewend worden voor beweging. Belangrijk blijft hoe je die energie zodanig efficiënt inzet dat je netto resultaat op de trappers het hoogst is. Een optimale hartslag en ademfrequentie geven het hoogste netto resultaat. Hijgen en veel transpireren is verspilde energie, maar leveren wel een hoger verbruik op aan kJ of Kcal. Maar niet op de trappers.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(19-Oct-2020, 01:22 PM)PietV* schreef:
(19-Oct-2020, 11:57 AM)jellebakker83 schreef: In eerste instantie overweeg ik de enkelvoudige omdat de dubbele aanzienlijk duurder zijn en meer bedoelt is voor profwielrenners. En ik wil alleen weten hoeveel watt ik trap en zo kan ik (als het goed is) ook zien hoeveel Kj en Kcal ik verbruik.


Hoeveel Watt je kunt trappen is een leuk gegeven. Dat is namelijk wat je netto aan trapenergie kunt leveren. Het verbruik is minder interessant. 2/3 van je innamen aan voedsel gaat op aan je basaalstofwisseling. Je dagelijks verbruik in rust. Elke dag wordt tussen 1 en 2% van je spiercellen afgebroken tot aminozuren en gebruik voor nieuwe spiercellen. Delen van je longen worden 2 tot 3 weken oud. Levercellen 5 maanden oud, bloedcellen 4 maanden oud. Dan het verbruik van energie voor ventilatie, bloedsomloop en temperatuurhuishouding enz.

https://www.voedingscentrum.nl/encyclope...eling.aspx

Die overgebleven 1/3 energie uit voeding kan aangewend worden voor beweging. Belangrijk blijft hoe je die energie zodanig efficiënt inzet dat je netto resultaat op de trappers het hoogst is. Een optimale hartslag en ademfrequentie geven het hoogste netto resultaat. Hijgen en veel transpireren is verspilde energie, maar leveren wel een hoger verbruik op aan kJ of Kcal. Maar niet op de trappers.

Transpireren is een reactie van je lichaam om je temperatuur te regelen. Dat is dus zeker geen verspilde energie. Daarnaast is dat iets wat je niet bewust kunt beheersen, dus heeft het geen zin om daar iets over te zeggen bij je energieverbruik.
Hijgen is niet zo'n probleem (mits het geen hyperventileren wordt), maar je ademhaling reguleren kan ook maar tot op zekere hoogte. Door de extreme vraag naar zuurstiof ga je sneller en/of dieper ademhalen. Hierdoor adem je ook meer koolzuurgas uit, wat uiteindelijk de zuurgraad van je bloed verstoord.

Wanneer je meer getraint raakt, wordt je ademhaling ook rustiger tijdens inspanning.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(19-Oct-2020, 11:41 PM)Frutsel schreef: Transpireren is een reactie van je lichaam om je temperatuur te regelen. Dat is dus zeker geen verspilde energie. Daarnaast is dat iets wat je niet bewust kunt beheersen, dus heeft het geen zin om daar iets over te zeggen bij je energieverbruik.
Hijgen is niet zo'n probleem (mits het geen hyperventileren wordt), maar je ademhaling reguleren kan ook maar tot op zekere hoogte. Door de extreme vraag naar zuurstof ga je sneller en/of dieper ademhalen. Hierdoor adem je ook meer koolzuurgas uit, wat uiteindelijk de zuurgraad van je bloed verstoord.

Het is off topic, maar toch.
Ik schreef dat veel transpireren een uiting is van verspilde energie. Dus meer zweten dan voor koeling noodzakelijk is. Dat hangt vaak samen met hijgen. Dus te veel transpireren is te voorkomen.
Hijgen is geen probleem, maar wel verspilde energie. Je ademhaling onder controle houden kan altijd. Tenzij je een stresskip bent. Wink
Dat bij inspanning de vraag naar zuurstof toeneemt betekent niet dat je met gaan hijgen. Je slagaderlijk bloed is vrijwel altijd verzadigd met zuurstof. Hijgen werkt negatief omdat je koolzuurniveau te laag wordt in het aderlijk bloed en de gladde spieren in je darmen, bloedvaten en luchtwegen sterk vernauwen, om de pH waarde op peil te houden. Ook die openstaande bloedvaten onder je huid voor je koeling. Bovendien belemmer je de afgifte van zuurstof aan de meest werkende spieren, een negatief  Bohr-effect, en verspil je nog meer energie aan extra ademhaling en hartslag, wat tot gevolg heeft dat je gaat zweten als een otter.
Dat je dieper gaat ademhalen is een feit, maar sneller dan 12 teugen per minuut is onnodig. Smile
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Ligfietser zwaargewond na harde botsing ...
Een man in een geslo...Goosen — 11:42 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Jammer voor jou. Voo...Lopopodium — 10:58 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het weer was vandaag...Roepers — 10:54 PM
Verlichting: wat en waar?
Ik heb ook een groot...Wim -de roetsende — 10:37 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
...omdat ik vandaag ...Lopopodium — 10:09 PM
Verlichting: wat en waar?
Een foto zegt meer...Hoekie — 08:50 PM
Even voorstellen (na 8 jaar stiekem mee...
Niet groot, maar wel...Wim -de roetsende — 01:05 PM
Even voorstellen (na 8 jaar stiekem mee...
Dat comfort idd! M'n...365cycle — 11:55 AM
Even voorstellen (na 8 jaar stiekem mee...
...klopt, ze vrage...GertBr — 11:15 AM
Veloquest is nieuw hier
Hallo Mark,  Wij ...Chepap — 11:03 AM
Verlichting: wat en waar?
De lichtjes van AXA ...Chepap — 10:23 AM
Even voorstellen (na 8 jaar stiekem mee...
Klopt, ze vragen alt...Wim -de roetsende — 09:30 AM
Even voorstellen (na 8 jaar stiekem mee...
Goed punt en nob...Burley1979 — 08:34 AM
Even voorstellen (na 8 jaar stiekem mee...
Ik zou het jammer ...365cycle — 12:45 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
I know... Als de kni...ErikvanD — 10:52 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
...en dat krijg ik...GertBr — 10:39 PM
Even voorstellen (na 8 jaar stiekem mee...
Hier staat een adres...Lopopodium — 08:31 PM