Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Eindelijk mijn eigen ligfiets
#1
Na jaren eens per jaar huren was het zover: een mooie aanbieding op marktplaats (€175)
[Afbeelding: IMG-20200927-163740.jpg]

Een Challenge Focus Sport. 1 x 8 derailleur met gripshift.
Fietstas erbij gekocht (MP)
Mountainbike schoenen met kliksysteem gekocht (MP)
Dubbele pedalen (klik en gewoon) (winkel) 
Kleine tandwielen bij derailleur worden komende week vervangen (één kaal en één mist een tandje).

Als jullie nog tips en trucs hebben voor deze fiets dan hoor ik het graag.

Doel is om af en toe ermee naar mijn werk te gaan (40 km). Verder lekker veel cruisen. Dat is een mooi stuk fietsen over o.a Kampereiland en langs de IJssel naar Zwolle.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Die ziet er nog prachtig uit en lijkt prima in het lak te zitten. Vind het kleurtje eigenlijk ook erg mooi. Voor 175 euro kan je de gok eigenlijk alleen maar winnen.

Alleen één derailleur, of heb je ook nog een naafversnelling in het achterwiel?

Zelf heb ik geen ervaring met een onderstuur, nog met een klein voorwiel. Ik heb een bovenstuur en tweemaal 26 inch wielen. Daarmee fiets ik het halve land af, zowel zand- en gravelpaden en in de grote Nederlandse steden (en Antwerpen). Ik weet niet hoe het fietsen in de grote stad is op een onderstuur en de onverharde paden met een klein voorwiel. Hoe ziet jouw rit van huis naar werk eruit, in stedelijke regio of landelijk?

Een tip die ik eventueel nog kan geven is om op termijn te kijken of een ventisit iets is voor op je zitting. Dat ligt wellicht wat fijner dan een toch nog redelijk hard schuim wat er nu op zit. En het is iets beter om rugtranspiratie tegen te gaan. Niet enorm veel beter, maar kan zeker bij koeler weer het verschil wel maken.

De demper / veer onder de zitting kan nog een gaatje lager. Dus als je de zitschaal nog iets meer achterover wil hebben, kan dat nog. Dat fietst misschien ook iets fijner, en ietsjes sneller dan erg rechtop zitten. Maar dat moet je gewoon eens rustig op het gemak vergelijken.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Dank je voor de tips:
Dat de veer een tandje lager kon had ik nog niet gezien. De vorige eigenaar heeft wel extra bussen onder het zadel aangebracht om rechterop te zitten, dus die gaan er nog uit.
De rit gaat over goede fietspaden (Emmeloord-Ens-Kampereiland-Kampen-langs de IJssel naar Zwolle).
Zitting neem ik zeker mee als tip (en verjaardagscadeau Smile)


(27-Sep-2020, 05:19 PM)Lopopodium schreef: Die ziet er nog prachtig uit en lijkt prima in het lak te zitten. Vind het kleurtje eigenlijk ook erg mooi. Voor 175 euro kan je de gok eigenlijk alleen maar winnen.

Alleen één derailleur, of heb je ook nog een naafversnelling in het achterwiel?

Zelf heb ik geen ervaring met een onderstuur, nog met een klein voorwiel. Ik heb een bovenstuur en tweemaal 26 inch wielen. Daarmee fiets ik het halve land af, zowel zand- en gravelpaden en in de grote Nederlandse steden (en Antwerpen). Ik weet niet hoe het fietsen in de grote stad is op een onderstuur en de onverharde paden met een klein voorwiel. Hoe ziet jouw rit van huis naar werk eruit, in stedelijke regio of landelijk?

Een tip die ik eventueel nog kan geven is om op termijn te kijken of een ventisit iets is voor op je zitting. Dat ligt wellicht wat fijner dan een toch nog redelijk hard schuim wat er nu op zit. En het is iets beter om rugtranspiratie tegen te gaan. Niet enorm veel beter, maar kan zeker bij koeler weer het verschil wel maken.

De demper / veer onder de zitting kan nog een gaatje lager. Dus als je de zitschaal nog iets meer achterover wil hebben, kan dat nog. Dat fietst misschien ook iets fijner, en ietsjes sneller dan erg rechtop zitten. Maar dat moet je gewoon eens rustig op het gemak vergelijken.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Welkom op dit forum.

Veel lees- en vooral veel schrijfplezier gewenst.

Een Challenge Focus is een prima fiets. Voor weinig geld veel fiets en dus ook wel een tikje aan de zwaardere kant. Om lekker mee te cruisen maakt dat niet veel uit.

Ik heb ook een Challenge, maar dan de Taifun. Dat is nou gewoonweg simpelweg de allermooiste ligfiets die er ooit gemaakt is. Gelukkig verschillen de smaken  Big Grin 

Tip: plaats een kleinere spiegel
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#5
@Wim: waar moet ik bij spiegels op letten?

Gerard

(27-Sep-2020, 05:36 PM)Wim -de roetsende schreef: Welkom op dit forum.

Veel lees- en vooral veel schrijfplezier gewenst.

Een Challenge Focus is een prima fiets. Voor weinig geld veel fiets en dus ook wel een tikje aan de zwaardere kant. Om lekker mee te cruisen maakt dat niet veel uit.

Ik heb ook een Challenge, maar dan de Taifun. Dat is nou gewoonweg simpelweg de allermooiste ligfiets die er ooit gemaakt is. Gelukkig verschillen de smaken  Big Grin 

Tip: plaats een kleinere spiegel
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Niet al te groot en eentje die stabiel en trillingsvrij te monteren is.

Op ligfietsen wordt vaak een Busch & Müller Cycle Star geplaatst.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#7
Ja, ik heb er ook zoeentje (https://www.das-radhaus.de/busch-muller-...e-star-80/). Kan je in elke fietswinkel wel kopen, denk ik.

Die kan je ook makkelijk even stellen tijdens het fietsen. Weet niet of de spiegel die je er nu op hebt dat ook kan.

Overigens is het spiegeltje maar een centimeter of 6 doorsnede. Ik heb een bovenstuur, en dan is die grootte prima om goed naar achter te kijken. Kan me voorstellen dat op een onderstuur en de grotere afstand (en eventueel iets meer trilling van het stuur?) jouw huidige beter is.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Mijn spiegel kun je stellen tijdens de tocht, maar hij is wel een tikkie lam. Wim had het over een spiegel met korte steel. Die kan bij mij wel bovenop het stuur (je steekt hem in de buis van je stuureind). Ik denk dat ik dan langs mijn schouder kan kijken. Wordt denk ik een keer proberen.

(27-Sep-2020, 06:21 PM)Lopopodium schreef: Ja, ik heb er ook zoeentje (https://www.das-radhaus.de/busch-muller-...e-star-80/). Kan je in elke fietswinkel wel kopen, denk ik.

Die kan je ook makkelijk even stellen tijdens het fietsen. Weet niet of de spiegel die je er nu op hebt dat ook kan.

Overigens is het spiegeltje maar een centimeter of 6 doorsnede. Ik heb een bovenstuur, en dan is die grootte prima om goed naar achter te kijken. Kan me voorstellen dat op een onderstuur en de grotere afstand (en eventueel iets meer trilling van het stuur?) jouw huidige beter is.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Inderdaad een redelijk zware fiets, maar daarentegen wel voor- en achtervering, wat zeker in de stad wel lekker is. Ik prefereer onderstuur, dus de Challenge Focus met bovenstuur die ik had is weer weg.
Verwacht geen super snelheden, maar wel lekker comfortabel rijden.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Hallo vanuit twente ook een welkom. Mooie fiets, veel plezier ermee. Emmeloord zwolle is inderdaad goed te doen. Ik ben eens op en neer naar stavoren gereden. Kampen ook geregeld, je zult vast gemak hebben van de blalobrug want zwolle zorgt goed voor de fietsers. Als je ooit wat verer wilt altijd welkom in vroomshoop.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#11
Ik zal nog wel een duit in het zakje doen: Een ligfiets onderhouden is ook meteen een ligfietsketting onderhouden Smile En zo'n ketting is al snel 3,5 meter lang. De ketting is duurder (zelfs een eenvoudige KMC) dan een Shimano achter cassette. Hoe houden we de ketting schoon en goed gesmeerd zodat hij duizenden kilometers meer meegaat? Het antwoord is hot wax. Ik heb mijn eigen mix gemaakt van puur kaarsvet (paraffine B1) en 1.6 micron teflonpoeder. Dat gaat als een speer! Ik heb een 250 watt slowcooker met zelfgekluste thermostaat (handig om vlam in de pan te voorkomen) en dat werkt geweldig na bijv. een natte rit. Dan kan ik de ketting er zo afhalen (zonder gereedschap vanwege Wippermann quicklink, en zonder smeerboel, want wax) en met een timer in de wax leggen zodat al het water eraf kookt en hij weer 100% doorgesmeerd is.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Welkom op het forum. Gefeliciteerd met je onderstuur 20/26 fiets. Zo fiets ik al decennia en het bevalt met prima. Goede koop wat mij betreft.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Ook namens mij welkom. Als ik de foto goed bekijk, kun je je stuur smaller maken. Als het ligfietsen wat automatischer gaat, zou je kunnen kijken of een smallere stand nog steeds prettig fietst. Je verkleint daardoor de frontale weerstand.

Let wel: ik heb weinig tot geen ervaring met een onderstuur. Mijn bovenstuur maakte ik met de zaag steeds zo smal mogelijk...
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Welkom hier en veel plezier met je nieuwe aanwinst!!
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(27-Sep-2020, 10:13 PM)GertBr schreef: Ook namens mij welkom. Als ik de foto goed bekijk, kun je je stuur smaller maken. Als het ligfietsen wat automatischer gaat, zou je kunnen kijken of een smallere stand nog steeds prettig fietst. Je verkleint daardoor de frontale weerstand.

Let wel: ik heb weinig tot geen ervaring met een onderstuur. Mijn bovenstuur maakte ik met de zaag steeds zo smal mogelijk...

Helaas kan het stuur niet smaller. Dan verklein je namelijk ook de maximale stuuruitslag. En die is al niet groot bij deze fiets. De verticale stukken stuur komen op een gegeven moment gewoon tegen je zitje aan. Nasca doet dat beter met een stangetje tussen stuuras en vorkas. Bij deze zit het allemaal verbonden met vorkas.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(27-Sep-2020, 11:03 PM)Geinstein schreef: ....Helaas kan het stuur niet smaller....

Jammer. Je foto’s kunnen wel groter als je in het programma “Postimage” kiest voor “Hotlink for fora”  Smile
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Welkom op dit forum. En veel plezier met deze mooie fiets.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - Flevotrike - carbon Strada 073
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Een prachtige ligfiets en dat voor die prijs!

Twee dingen vallen mij op als ik de foto zie:

1. Kettingbuizen lijken me wel erg lang. Misschien , na wat ritjes, eens kijken of ze ingekort kunnen worden.
2. Een dynamo voor de fietsverlichting trapt beslist zwaarder.

Wat betreft spiegels, er bestaan ook bril c.q. helmspiegels/ petspiegels. Ze zijn niet duur en geven een prima beeld naar achter.
Wel is het even wennen.

https://www.ligfiets.net/product/accesso...d-eye.html

Verder veel plezier !
Alligt Kruiser-Huissoon racefiets
Antwoord }
Bedankt door: Geinstein
#19
(28-Sep-2020, 08:49 AM)GertBr schreef:
(27-Sep-2020, 11:03 PM)Geinstein schreef: ....Helaas kan het stuur niet smaller....

Jammer. Je foto’s kunnen wel groter als je in het programma “Postimage” kiest voor “Hotlink for fora”  Smile

Als je op de foto klikt krijg je de grote versie.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Ik heb een petspiegel, dan kan ik ook wisselen met zonnebril.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Geinstein


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Die man tilt gewoo...365cycle — 01:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Anatoly even langs...Wim -de roetsende — 01:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat ik weer nieu...Wim -de roetsende — 12:45 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Als hij iets voor de...365cycle — 12:23 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat ik weer nieuw ...Hardloper — 12:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Nou ik heb die aut...365cycle — 11:57 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik had een gymleraar...Atrike — 10:28 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik liet mijn velo zi...Hardloper — 10:28 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Nou ik heb die a...Wim -de roetsende — 09:58 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM