Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ontwerpen van een velomobiel
#53
Ik daar uitgebreid over geschreven in het artikel "Spoort ie of spoort ie niet" in Ligfiets& 2021-1. Als de DF is aangepast met een modificatie op de stuurgeometrie, door het virtueel draaipunt verder naar buiten te plaatsen, kan het zo maar zijn dat de schuurstraal, die normaal bij achterwiel aangedreven voertuigen licht positief is, van positief naar licht negatief is gegaan. Ik heb dat niet kunnen meten. Heb geen DF
Als dat zo is, hebben de bestuurde wielen de neiging om onder invloed van de rolweerstand zich aan de voorzijde naar elkaar toe te rollen. Dus neiging toepoor. Die toespoor wordt versterkt door een negatief camber of wielvlucht.
Dat zal vermoedelijk de reden zijn dat de aangepaste DF een buitenbeentje is voor de afstelling van de sporing.
Ik weet dat de meningen over die modificatie verdeeld zijn.
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel
#54
(24-Oct-2021, 10:24 AM)PietV* schreef: Ik daar uitgebreid over geschreven in het artikel "Spoort ie of spoort ie niet" in Ligfiets& 2021-1. Als de DF is aangepast met een modificatie op de stuurgeometrie, door het virtueel draaipunt verder naar buiten te plaatsen, kan het zo maar zijn dat de schuurstraal, die normaal bij achterwiel aangedreven voertuigen licht positief is, van positief naar licht negatief is gegaan. Ik heb dat niet kunnen meten. Heb geen DF
Ik heb een nieuwe DF. Is dit iets wat ik eenvoudig zelf kan bepalen?
Antwoord }
Bedankt door:
#55
(24-Oct-2021, 11:54 AM)mvdriel schreef: Ik heb een nieuwe DF. Is dit iets wat ik eenvoudig zelf kan bepalen?

Nieuwe hebben volgens mij allemaal de gewijzigde stuurplaten.

Mailtje naar Ymte en je weet het 100% zeker.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: mvdriel
#56
Het virtueel draaipunt is geen vast punt in de stuurgeometrie. Elke wiel heeft een vast draaipunt boven tegen de zelfdragende carrosserie en aan de onderzijde een ongelijkzijdige 4 hoek als wieldraagarm met 4 bewegende draaipunten. Gebruikelijk is een driehoek. Van die vierhoek zijn er twee bevestigd aan de carrosserie en twee kogelgewrichten nabij het wiel. Die twee kogelgewrichten veranderen van plaats bij het insturen. Dit alles om het sturen mogelijk te maken in een smalle wielkast, voor zoveel mogelijk beenruimte.
In het verlengde van de wieldraagarmen, vanaf de carrosserie over de twee kogelgewrichten, ligt het in het snijpunt van die twee wieldraagarmen het virtueel draaipunt, dat in combinatie met de lijn door het verticale midden van het wiel, de schuurstraal bepaald.
https://www.mvwautotechniek.nl/wielgeometrie/

Als je een modificatie toepast aan een DF en de voorste draaipunt (kogel) naar voren verplaatst ontstaat een geheel veranderde ongelijkzijdige vierhoek en daarmee een veranderd virtueel draaipunt en dus het stuurkarakter.
https://www.intercitybike.nl/nieuws/58-r...voor-de-df

Foto's maken van de oorspronkelijke stuurinrichting en daarna van de modificatie kunnen uitsluitsel geven. Trek op beide foto's de lijnen door en je ziet het verschil in virtueel draaipunt.

In welke mate de stuurgeometrie is veranderd kun je het beste informeren bij de bouwer.
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel
#57
(24-Oct-2021, 12:46 PM)PietV* schreef: Het virtueel draaipunt is geen vast punt in de stuurgeometrie. Elke wiel heeft een vast draaipunt boven tegen de zelfdragende carrosserie en aan de onderzijde een ongelijkzijdige 4 hoek als wieldraagarm met 4 bewegende draaipunten. Gebruikelijk is een driehoek. Van die vierhoek zijn er twee bevestigd aan de carrosserie en twee kogelgewrichten nabij het wiel. Die twee kogelgewrichten veranderen van plaats bij het insturen. Dit alles om het sturen mogelijk te maken in een smalle wielkast, voor zoveel mogelijk beenruimte.
In het verlengde van de wieldraagarmen, vanaf de carrosserie over de twee kogelgewrichten, ligt het in het snijpunt van die twee wieldraagarmen het virtueel draaipunt, dat in combinatie met de lijn door het verticale midden van het wiel, de schuurstraal bepaald.
https://www.mvwautotechniek.nl/wielgeometrie/

Dank. Ik begrijp nu hoe ik de schuurstraal kan bepalen. Ik was even in verwarring gebracht door figuur 1 bij het artikel in Ligfiets&; het blijkt geen bovenaanzicht, maar een ondersteboven vooraanzicht.
Ik ben met het oog op de juiste sporing wel heel benieuwd of de schuurstraal positief of negatief is. Wordt vervolgd.
Antwoord }
Bedankt door:
#58
(24-Oct-2021, 01:24 PM)mvdriel schreef: Ik ben met het oog op de juiste sporing wel heel benieuwd of de schuurstraal positief of negatief is. Wordt vervolgd.

Bij mijn DF (van september 2021) heb ik een positieve schuurstraal gemeten van grofweg 2 cm. In dat opzicht lijkt de DF dus niet af te wijken van andere velomobielen.
Antwoord }
Bedankt door:
#59
Als de schuurstraal van de DF na modificatie positief blijft, dan een is toespoor van 1 a 2 en ten hoogste 3 mm aan te bevelen. Toespoor maakt de DF iets minder zijwind gevoelig. Alle beetjes helpen.
Informeer bij Intercitybikes naar de schuurstraal en de tolelanties voor de sporing. Maximaal 2 mm uitspoor is één gegeven, maar aanbevolen toespoor ken ik niet.

Eigenlijk zou elke fabrikant van velomobielen de optimale waarden toespoor moeten vermelden en of de afstelling ook onbelast mag worden afgesteld. De sporing van mijn Alleweder moet belast worden afgesteld. Vroeger voor de WAW ook. Of dat nu nog moet weet ik niet. Ik controleer met laser belast en onbelast.
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel
#60
Ik heb de berichten over stuurgeometrie naar dit draadje verplaatst omdat er hier zeer uitgebreid over gesproken is.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel
#61
(25-Oct-2021, 10:43 AM)PietV* schreef: Als de schuurstraal van de DF na modificatie positief blijft, dan een is toespoor van 1 a 2 en ten hoogste 3 mm aan te bevelen. Toespoor maakt de DF iets minder zijwind gevoelig. Alle beetjes helpen.
Informeer bij Intercitybikes naar de schuurstraal en de tolelanties voor de sporing. Maximaal 2 mm uitspoor is één gegeven, maar aanbevolen toespoor ken ik niet.

Eigenlijk zou elke fabrikant van velomobielen de optimale waarden toespoor moeten vermelden en of de afstelling ook onbelast mag worden afgesteld. De sporing van mijn Alleweder moet belast worden afgesteld. Vroeger voor de WAW ook. Of dat nu nog moet weet ik niet. Ik controleer met laser belast en onbelast.

Dank voor de tips!

Om dit topic compleet te maken zal ik de reactie van Ymte (van InterCityBike) op mijn vragen met betrekking tot dit onderwerp met zijn toestemming nog even toevoegen.

Ymte schreef:
mvdriel schreef:Klopt het dat mijn DF de nieuwe stuurplaten heeft? En dat deze stuurplaten een positieve schuurstraal hebben?

Wat zijn de optimale waarden voor toespoor bij mijn DF?
Alle fietsen van het laatste jaar hebben nieuwe stuurplaten.

wielen moeten paralel lopen, marge -1 toespoor tot 2 mm uitspoor

Ymte schreef:
mvdriel schreef:Weet je ook of de schuurstraal bij deze nieuwe stuurplaten positief of negatief is?

Alle velomobielen die ik ken gaan uit van een al dan niet onder belasting gemeten parallelle wielstand als optimum.
Een schuurstraal is niet gewenst omdat je fiets dan stuurt bij ongelijk remmen of grip bij remmen links en rechts. Schuurstraal perfect 0 werkt ook niet goed omdat je dan last kunt krijgen van shimmey.
Wat nagestreefd wordt is een velomobiel die licht stuurt maar niet windgevoelig is, niet trekt bij scheef remmen en geen spoorbreedte verandering heeft bij inveren. Dat kun je niet alleen op de tekentafel realiseren.
Er is ook getuned door gewoon te proberen. Ik weet niet hoe groot de schuurstraal precies is, wie het belangrijk vind moet het maar nameten, wat overigens niet heel eenvoudig is en het veranderd ook bij insturen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , berth9999


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM