Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schoenplaatjes positie ? - ligfietsen
#1
Ik loopt weer wat te kloten met zere voeten. Het was goed met nieuwe schoenen (duurde veel langer voordat ik last kreeg)
maar na een >200km rit een paar weken geleden, heb ik weer af en toe last.
Soms maar iets en snel weer weg en soms houd het langer aan. Ik heb zelfs al een paar keer een rustdag ingelast.
Naast spelen met positie schoenplaatjes, sta nu op het punt om inlegzolen te nemen.

Voordat ik dat doe, graag feedback over het volgende:
Fiets leverancier Angletech op Laidback Bike Report Youtube kanaal zegt hier https://youtu.be/yUwlKoqs5N0?t=1906 
dat je voor ligfietsen het beste de schoenplaatjes helemaal van achteren plaatst.

Is dat jullie ervaring ook?
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Harry Lieben is jou voorgegaan en heeft daar veel mee geëxperimenteerd en over geschreven.

Sowieso hier: https://fietseninnederland.blogspot.com/...atjes.html

Van een ergotherapeut heb ik ook begrepen dat op een ligfiets de plaatsjes zo ver mogelijk richting de hak/naar achteren geplaatst moeten worden.
Zo extreem als Harry heb ik ze niet, maar wel in de maximale stand naar achteren.



Als je zere voeten hebt, dan moet je eigenlijk eerst vaststellen of je schoenen goed passen.
Vanwege mijn brede voeten heb ik blijkbaar lang met te grote schoenen rondgereden. Je voeten gaan dan iets schuiven, worden heet en gaan ongelooflijk pijn doen.

Ik heb daarom mijn voeten goed laten opmeten en heb nu schoenen van Lake. Links maat 44 en rechts maat 43. Kostte mij €50,- extra. Dat is echt heel goedkoop. Meestal moet je gewoon 2 paar schoenen kopen.

-
-
-
-
En hier: http://fietseninnederland.blogspot.com/2...pdate.html
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#3
Mmm, dat lijkt het verhaal van Angletech te bevestigen.

En ja de schoenen moeten wel goed passen. Ik had eerste te smalle schoenen (Northwave) en na ongeveer 60km last.
Daarna heb ik kleinere (kan slechts een vinger achter de hak doen, op advies van Lake dat dat goed was) en iets bredere Lake CX237 +SPD-SL gekocht.
Zat gelijk fantastisch. Een genot om mee te fietsen. Pas na >120km voelde ik wat. Wat ook snel weer wegging.
Echter na die lange >200km rit loop ik weer te klooien.
Ook heb ik veel met gewone lichte slappe schoenen rondgelopen thuis en op het werk (lekker licht voor mee in de fiets) Dat helpt ook niet natuurlijk.
En ik fiets best veel. Bijna iedere dag 2x 30km.

Wellicht dat de Lakes iets uitgelubberd (Lakes zijn leer) zijn doordat ik een keer dikkere sokken geprobeerd heb, maar dat is gissen.
Ik merkte van de week wel dat ik te los in de schoenen zat. Goed vastsjorren helpt al wat. Al moet dat niet te strak want voelt ook niet lekker. Ik gebruik hele dunne sokken.

Gezien die video en je links, ga ik nu de schoenplaatsjes helemaal naar achter proberen.
Ik moet zeggen dat ik vorige week tijdens proefrit in een andere fiets, SPD pedalenen dus met de Northwave + SPD, waar de schoenplaatjes helemaal van achteren zitten, goed aanvoelde.

Bedankt voor de links.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Als je wat zoekt op dit forum is daar al meer over geschreven. Ik heb mijn plaatjes op mijn ligfiets schoenen ook zo ver mogelijk naar achter gezet, heb mijn schoenen daarop aangepast. Dat heeft bij mij wat verbetering gebracht bij mijn zere voeten. Ik wil ze nog wat verder naar achter hebben maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad.

Bij mij helpt het juist om mijn schoenen zo los mogelijk als werkt te doen. En zo rond mogelijk proberen te trappen. (duwen en trekken). En regelmatig even stoppen om de benen te strekken. In het weekend van het Grenslandtreffen heb ik zo 460 km gefietst en daarbij kreeg ik pas de laatste 40 km meer last. Maar dat was wel op die extreem warme zondag afgelopen week. Het gaat dus steeds beter Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Als je schoenen goed moet 'vastsjorren', dan lijkt mij dat de maat niet helemaal optimaal is.

Ik draag mijn schoenen aansluitend. Niet strak, maar ook niet los.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#6
(08-Jun-2019, 10:09 PM)Wim -de roetsende schreef: Als je schoenen goed moet 'vastsjorren', dan lijkt mij dat de maat niet helemaal optimaal is.

Ik draag mijn schoenen aansluitend. Niet strak, maar ook niet los.

Dat was een kwestie van testen. Of het hielp weet ik niet. Kan ook een placebo-effect geweest zijn.
Ik ben ook maar wat aan het uitproberen Big Grin
Het was zeker geen oplossing.

Ik denk dat ik teveel naar rechtop-fiets-waar-plaats-ik schoenplaatjes gekeken heb in plaats van zelf meer uit te proberen. Ik dacht dat schoenplaatjes helemaal naar achteren niet goed was. Nu weet ik beter.
Vanavond heb ik een klein rondje gedaan met de schoenplaatjes helemaal naar achteren. Schoenen normaal vastgesjord. En dat voelde gelijk al beter.
Dat geeft hoop.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Mijn schoenplaatjes zaten nog in de “Mountainbike positie” Heb ze gisteravond op de meest achterste positie onder mijn schoenen geplaatst. Ik wilde het wel eens proberen... Vandaag gemerkt dat ik meer kracht kan zetten, makkelijker met een hogere trapfrequentie kan fietsen en dus sneller ga. Bedankt voor de tip!
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Doe maar kalmpjes aan. Bij iedere verandering heeft je lijf tijd nodig om te wennen. Je spieren, pezen, enz. zijn ingesteld op die andere houding/positie.

Neem de tijd en doe het iets rustiger aan.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#9
Goede tip. Dat denk ik ook. Het is nu wat gevoeliger. En doordat de plaatjes naar achteren zijn gegaan, heb ik pedalen ook iets naar me toe moeten zetten. Wellicht iets te veel. Eerst maar eens een paar dagen fietsen. Was goed in de spieren te merken.

Waar ik vandaag aan dacht, is dat het zelfs wel eens direct niet eens (alleen) aan veel fietsen ligt, maar aan het slappe schoeisel wat ik meeneem in de fiets. En vervolgens mee rond loop op het werk. Lekker licht maar ook slap zonder steun.

Voortaan neem ik iets zwaardere maar wel schoenen met duidelijk betere steun mee. Wordt vervolgd.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Ik heb zelf de plaatjes van mijn ligfiets schoenen gister nog wat verder naar achter gezet. Ze zaten al dicht bij het midden en dat beviel goed. Maar ik had het idee dat als ze nog iets verder naar achter zouden zitten, dat dat misschien nog beter zou kunnen werken. Nu dus geprobeerd. Ben benieuwd!

[Afbeelding: 20190611_1907225096371377627379376.jpg]

Heb mijn schoenen er aardig voor aan moeten passen maar dat is goed gelukt. En werkt het niet, dan zet ik ze weer terug waar ze zaten.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(11-Jun-2019, 11:25 PM)Hoekie schreef: Waar ik vandaag aan dacht, is dat het zelfs wel eens direct niet eens (alleen) aan veel fietsen ligt, maar aan het slappe schoeisel wat ik meeneem in de fiets.

Ik laat op mijn werk een paar schoenen staan, die ik aantrek als ik op de fiets kom. Ik wissel ze na een tijdje om voor een ander paar.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Erik, zou je me eens zeggen welke schoenen dat precies zijn, en op welke klikpedalen ze passen?
Ik heb nog een vracht aan VVV- en boekenbonnen liggen die ik dan bij Bol kan verzilveren hiervoor....
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#13
Het zijn Vittoria classic 1976 schoenen. Met SPD zool en één maat groter dan mijn normale schoenmaat. Past op alle SPD pedalen. Er is ook een versie voor SPD-SL (gladde zool voor racefiets pedalen/plaatjes) en een versie zonder gaten voor toe-clips pedalen.

Ik hou van retro en heb deze ook gekozen omdat ik ze erg mooi vind. En omdat mijn favoriete schoenenmerk failliet was (Dromarti). Maar ze zitten ook prima Smile Overigens vraag ik me af of Bol ze verkoopt, ik heb ze in Engeland besteld destijds...

[Afbeelding: vittoria-1976-series-cycling-shoes-8.jpg]

Hier een link met meer plaatjes 

Deze draag ik alleen op mijn ligfietsen, voor mijn gewone fietsen heb ik andere schoenen waar het plaatje op de conventionele plaats zit (bal van de voet) ipv het midden.

Ik heb de schoenen wel aan moeten passen, een stuk van de zool wegsnijden en de sleuven voor de plaatjes langer frezen. En dat het voor mij werkt wil uiteraard niet zeggen dat dat voor jou ook zo is.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Ook in racefietswereld zijn geluiden te horen dat de plaatjes beter wat naar achteren kunnen staan ipv de traditionele positie waarbij de as van het pedaal onder de bal van je voet moet vallen. Zelf vind ik deze website informatief:
https://www.stevehoggbikefitting.com/bik...-position/
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(11-Jun-2019, 11:25 PM)Hoekie schreef: Goede tip. Dat denk ik ook. Het is nu wat gevoeliger. En doordat de plaatjes naar achteren zijn gegaan, heb ik pedalen ook iets naar me toe moeten zetten. Wellicht iets te veel. Eerst maar eens een paar dagen fietsen. Was goed in de spieren te merken.

Waar ik vandaag aan dacht, is dat het zelfs wel eens direct niet eens (alleen) aan veel fietsen ligt, maar aan het slappe schoeisel wat ik meeneem in de fiets. En vervolgens mee rond loop op het werk. Lekker licht maar ook slap zonder steun.

Voortaan neem ik iets zwaardere maar wel schoenen met duidelijk betere steun mee. Wordt vervolgd.

Mijn fietsschoenen zijn trouwens wel superstijf.

Mijn gewone schoenen zijn zo licht mogelijk, maar wel met voldoende steun.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#16
Al weer even terug dat we hierover schreven...

Op MP worden met regelmaat (bijna) nieuwe fietsschoenen aangeboden, waarschijnlijk door fietsers die via internet schoenen kochten in de zelfde maat als hun dagelijkse exemplaren. Ik kocht laatst zo een paar nauwelijks gebruikte MTB schoenen voor een goede prijs. Bij het monteren van de schoenplaatjes bleek ik deze op de nieuwe schoenen ruim 2 cm verder naar achter te kunnen plaatsen, vergeleken met mijn tot dan toe gebruikte schoenen. Nadeel: ik kon het schuimdeksel niet in het “vooronder“ houden, ik raakte het steeds met mijn tenen.
Na een paar tochten begon ik mij zorgen te maken over mijn snelheid die ik niet meer “op mijn niveau” kon krijgen. Het zelfde gold voor de trapfrequentie. Het verbeterde ook niet in de loop van de tijd. Met het naar voren plaatsen van de plaatjes gelijk aan de positie die ik gewend was, kon ik ook met deze schoenen fietsen als voorheen.
Conclusie: voor mij geldt niet dat het zo ver mogelijk naar achteren plaatsen voordelen oplevert. Ik raak dan de souplesse kwijt.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Had je wel de positie van de trapas aangepast, het lijkt me dat die naar achteren moet wanneer je de schoenplaatjes naar het midden van je schoen verplaatst. Anders zou je kunnen gaan overstrekken.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: twilwel
#18
(27-Oct-2020, 10:43 AM)GertBr schreef: Al weer even terug dat we hierover schreven...
Na een paar tochten begon ik mij zorgen te maken over mijn snelheid die ik niet meer “op mijn niveau” kon krijgen. Het zelfde gold voor de trapfrequentie. Het verbeterde ook niet in de loop van de tijd. Met het naar voren plaatsen van de plaatjes gelijk aan de positie die ik gewend was, kon ik ook met deze schoenen fietsen als voorheen.
Conclusie: voor mij geldt niet dat het zo ver mogelijk naar achteren plaatsen voordelen oplevert. Ik raak dan de souplesse kwijt.

Voor mij geldt hetzelfde. Heb de schoenplaatjes meerdere keren versteld, maar in de middenstand van de schoen fiets ik met de meeste souplesse. Net als met hardlopen ben ik een gematigde voorvoet lander en maak gebruik van alle beenspieren. Als ik mijn kuiten normaal gebruik, inclusief de achillespezen, dan loop of fiets ik het soepelste "rond". Hoe meer ik naar de hak ga hoe onnatuurlijker ga bewegen.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(15-Jan-2024, 11:30 PM)365cycle schreef: Ik rijd idd met raceschoenen. En zoals jij in de SL zit zit ik in de Bülk, past gewoon perfect. Arend-Jan past er echter niet goed in, grappig genoeg.
Overigens ben ik vrij compact gebouwd, AJ is bijvoorbeeld ook best wel wat breder in z'n schouders.

Misschien vergeten jij en Twilwel dat ik een MK7 heb en deze heeft een neusklep/front cover.

Rondom die neusklep zit een versteviging in de body gelamineerd en daardoor is daar minder ruimte voor de zij-/binnenkant van de neus van je schoenen.

Ik heb juist de schoenplaatjes iets verder naar binnen geplaatst, zodat mijn schoenen iets verder naar buiten komen.
Daardoor raak ik die versteviging niet meer.

Daarvoor raakte ik soms ook met de binnenkant van mijn hak de zij-/binnenkant van het voetenbakje.
Na het verplaatsen van de schoenplaatjes heb ik daar ook geen last meer van.

Maar het past dus maar net met 1.77m en maat 44.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
Mensen, alsjeblieft, stop met het zonder disclaimer praten over "gewoon" je schoenplaatjes verplaatsen om ruimte te maken. Ik lees het vaak... en vervolgens ook vaak dat mensen rare blessures oplopen.
Bovendien kan je alleen je maximale vermogen (zowel duur als piek) leveren als je schoenplaatjes precies goed zitten. In alle andere posities verlies je power aan het compenseren van een onnatuurlijke beweging.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
Die 3mm was niet echt problematisch hoor.

Heeft ook niet gezorgd voor blessures.

Mijn SL heeft een smalle Q-factor. Iets breder maken zorgde dus sowieso niet voor problemen.



Heb jij de plaatjes door een bikefitter laten plaatsen? Die ik ken begon er niet aan bij een ligfiets.


Ik heb mijn schoenplaatjes al zo vaak verplaatst en ik heb er nog nooit problemen door gekregen.

Twilwel heeft het echt over een serieuze aanpassing. Ik heb het over mm's.


Een ergotherapeut vertelde mij ooit dat je op een ligfiets het pedaal net voor je hak moet plaatsen, omdat dit ergonomisch het beste zou zijn. Vooral wat energieoverbrenging betreft.

Twilwel komt daarbij het dichtst in de buurt.

Als ik met gewone schoenen fiets, dan heb ik ook graag het pedaal net voor mijn hak.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel
#22
Ik ben het eens met 365cycle!

In de A7 en M9 bijvoorbeeld, zit de trapas imho gewoon te laag (of de bodem te hoog, whatever). Schoenplaatjes richting je hielen verplaatsen maakt dat je dan de bodem niet meer raakt, maar verkort gewoon de slag die je kan maken, en je kuiten hebben minder te doen. Dan kan je vervolgens wel korte cranks monteren om daarvoor te compenseren, maar de belasting van pezen en gewrichten neemt dan juist weer toe (en je eigen mobiliteit neemt af).

 Ieder zn ding, maar als ik ugh-duizend uitgeef aan een fiets wil ik dat die mij gewoon goed past. En als ik normale cranks wil trappen moet dat kunnen, dan maar niet het aller- allerkleinste fietsje ooit, snelheidsrecords fiets ik niet voor  Rolleyes
Antwoord }
#23
(16-Jan-2024, 10:35 PM)Wim -de roetsende schreef: Heb jij de plaatjes door een bikefitter laten plaatsen? Die ik ken begon er niet aan bij een ligfiets.
Jup, bij twee verschillende zelfs. In beide gevallen kwam er nagenoeg hetzelfde resultaat uit. M'n vermogen nam meetbaar toe. 



(16-Jan-2024, 10:35 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb mijn schoenplaatjes al zo vaak verplaatst en ik heb er nog nooit problemen door gekregen.
Da's nogal beperkt onderzoek Wink 

(16-Jan-2024, 10:35 PM)Wim -de roetsende schreef: Een ergotherapeut vertelde mij ooit dat je op een ligfiets het pedaal net voor je hak moet plaatsen, omdat dit ergonomisch het beste zou zijn. Vooral wat energieoverbrenging betreft.
Een ergotherapeut die zelf ook (lig-)fietst? En dan bij voorkeur met vaste voetplaatjes (geen verschuiven of draaien mogelijk)?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
In hoeverre kunnen mijn schoenplaatjes niet goed zijn afgesteld en wat voor verlies heeft dit dan? Ik heb geen extra gaatjes bij gemaakt. Gebruik gewoon de standaard gaatjes in de schoen. En de winkelier heeft ze op gevoel al eventjes afgesteld voor mij. Heeft X / O benen nog iets van invloed van hoe je het moet afstellen? En misschien een hele gek aanvullende vraag vanuit het afstellen door de winkelier. Kan het zijn dat je de plaatjes anders moet afstellen voor een ligfiets als een een fiets met zo'n klein zadeltje, dus die de meeste lekker aan andere over laten? Want de verkoper is die fietsen gewend. Maar ik ben nog niet geneigd om mijn plaatjes te veranderen van positie.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
Als je nergens last van hebt, niks zeer doet na een poos trappen, dan zit het waarschijnlijk wel goed. Als het niet goed zit, meldt je lichaam dat vrij snel, is mijn ervaring. Mijn rechterbeen staat een beetje in een X. Ik kan daarom op bepaalde fietsen niet zo goed overweg met een smalle pedaalpositie. Zeker als de knie in de pedaalstelling waarin je druk kunt zetten, langs een framebuis loopt. Bij een lowracer b.v. Met de rechter voet wat verder naar buiten is er niks aan de hand.

Sommige mensen willen de plaatjes midden onder de schoen, dus veel verder richting hak als bij een normale positie. Die heb je bij rechtop fietsen ook. Maar dat doet geen winkelier. Behalve dan die ene uit Rolde. Het is allemaal erg afhankelijk van persoonlijke voorliefde en er is niks wat voor iedereen werkt.
Antwoord }
#26
(16-Jan-2024, 10:47 PM)365cycle schreef: Een ergotherapeut die zelf ook (lig-)fietst? En dan bij voorkeur met vaste voetplaatjes (geen verschuiven of draaien mogelijk)?

Hij werkte bij USVA.

Was dus zeer ervaren met het aanpassen van fietsen en zorgen voor een optimale energieoverbrenging.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik ben me zeker be...Niels van der Wal — 01:42 PM
Wie fietst er dagelijks woonwerkverkeer...
Elke dag op de Gazel...voodoo — 01:31 PM
Q501: het project
Het enige dat je ech...Merijn — 01:13 PM
PODBike
Sneeuwwitje heeft ...Hardloper — 01:01 PM
Q501: het project
Ik heb het 'accu d...365cycle — 12:59 PM
Spot
Ik heb de hotspot ...Hardloper — 12:53 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Maar ik had me eer...365cycle — 12:38 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Kon net ook een glim...ZoefZoef — 12:23 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Vandaag nog steeds n...datakneder — 12:19 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Kon hij niet op de w...365cycle — 11:53 AM
Wie fietst er dagelijks woonwerkverkeer...
Ik fiets het hele ja...Victor — 11:29 AM
PODBike
De wielen zullen wel...Jeroen S — 11:21 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hij kwam wel met een...Jeroen S — 11:18 AM
Wie fietst er dagelijks woonwerkverkeer...
Ik heb het jaren ged...Jeroen S — 11:08 AM
PODBike
Dit ding gaat op de ...365cycle — 11:04 AM
Wie fietst er dagelijks woonwerkverkeer...
Ik gebruik mn fietse...ZoefZoef — 11:01 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..omdat ik naar buit...ZoefZoef — 10:57 AM