Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
New bike day (Raptobike Midracer)
#1
[Afbeelding: 20180623_175852.jpg]

Sinds vanmiddag ben ik de trotse bezitter van deze mooie Raptobike Midracer Smile Het was even een eindje rijden naar het verre Friesland maar de fiets was de reis waard. Conditie nagenoeg als nieuw met twee sets banden, twee sets pedalen en een Radical tas. Ben heel benieuwd hoe hij gaat bevallen. Ik zal van de week wat meer foto's maken. Op mijn blog nog wat meer info.
Antwoord }
Bedankt door: emgaron
#2
Mooi is die zeker, daar ga je vast veel plezierige ritten mee maken
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Leuke fiets mooie basis om te verbeteren met de nodige upgrades. Veel fietsplezier ermee
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Schitterende fiets #jaloers

Staat ook al een tijdje op mijn favorieten-lijstje.
Is vaak nog te duur voor een 'zomaar-erbij-fiets'.

Oranje --> ook mooi, want MooiOranjeisNietLelijk



Mocht na verloop van tijd blijken dat de Rapto toch niet 'jouw fiets' is, dan houd ik mij aanbevolen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#5
Vind de prijzen best meevallen Wim, heb er laatst ook één gekocht in nieuwstaat voor nog geen 1000 euro.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Ben er ook heel blij mee maar heb een probleempje.. ik probeer hem net op de juiste lengte te zetten en dat lijkt niet te lukken. Tot dusver krijg ik hem niet kort genoeg! Ik ben 1,78 dus niet heel klein. Hij staat nu op zijn kortst, nog korter kan niet denk ik want de buis begint daar al met de bocht over het voorwiel. 

Ik zal morgen verder kijken (regent nu). Het zou nog kunnen dat de voorste bevestiging van het zitje te ver naar voren zit. Ook heeft de fiets 175 mm cranks, dus vrij lang. Met bv 160 mm cranks zou ik het wel net halen. Aan de andere kant heb ik op al mijn fietsen 170/175 mm cranks zitten. Ik doe vast iets fout, op Ligfiets.net lees ik dat de fiets geschikt is voor mensen vanaf 162 cm...

@Pieter/Gideon: kunnen jullie misschien een keer een foto maken van hoever jullie buis ingeschoven zit? En eens opmeten wat de afstand is van de voorste punt van het zitje tot de voorste stoelbevestiging? En wat voor lengte cranks gebruiken jullie? Jullie maken niet veel met mijn lengte dus het zou moeten werken!

EDIT: heb net een aantal foto's gezocht op internet en vergeleken met mijn fiets en het ziet er naar uit dat de voorste bevestiging inderdaad flink verder naar voren zit. Als ik die een paar cm opschuift ben ik er waarschijnlijk.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Er zitten 2 bouten onder je zitje. Deze moet je er helemaal uit draaien. Dan komt de achterste helft los en kan je hem er helemaal uit halen. Ik had dit probleem ook en kreeg op het Ligfietsforum de tip om het af te zagen. Doe dit niet.
Als je de achterste helft los hebt zie je dat er een sleuf aan de bovenkant ingefreesd zit. Je moet die zelf verlengen met bijvoorbeeld een Dremel.

Dit heb ik zelf ook

Als je de helften weer monteerd gebruik montage pasta zodat niks corrodeerd en je minder kracht op de bouten onderaan hoeft te zetten om te klemmen. Deze schijnen wel eens af te breken.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Dank voor de tips! Ben nu bij mijn schoonmoeder en kan hier niet zoveel meer doen (weinig ruimte en gereedschap beschikbaar). Morgen fietsen zit er dus niet in helaas.

Ik zal van de week alles eens uit elkaar halen en kijken waar het nu fout gaat. Die twee bouten had ik er nu even helemaal uitgehaald om te passen. Maar zelfs daarmee kan ik hem dus niet ver genoeg inschuiven dus ik denk dat ik ook naar de bevestiging van het zitje moet kijken. 

Ach, gaat zeker goed komen, bij jullie past het immers ook Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Ik denk dat je zitje ook te groot is voor je. Aangezien voor 1.78 meestal een M zitje word gebruikt kan daar het probleem ook zitten.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Het is inderdaad een L zitje. Het voelt en zit lekker. Voelt niet te groot maar dat merk je ook pas als je het langer hebt gebruikt denk ik...
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(23-Jun-2018, 08:42 PM)pietermels1979 schreef: Vind de prijzen best meevallen Wim, heb er laatst ook één gekocht in nieuwstaat voor nog geen 1000 euro.


Mijn Taifun in nieuwstaat heb ik voor veel minder geld gekocht  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#12
Wel interessant, die hoge Raptobike. Zat ik ook over na te denken toen ik mij orienteerde op een nieuwe fiets. Het ontbreken van een vering in het achterwiel was een manco.

Een voordeel is denk ik wel dat je de fiets in tweeën kan delen. Gaat dat makkelijk, snel? Is zoiets in een paar seconden te doen? En hoe zit het met die kabel naar de achterrem (of naafversnelling? Is een Raptobike met een naafversnelling mogelijk, eigenlijk?), is die aan de ene zijde makkelijk los te maken zodat je twee helften hebt die je afzonderlijk van elkaar ergens kan neerzetten?
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Ik ken iemand die heeft hem met een rohloff. Hoe dat fietst weet ik niet.
Ik vraag me af waarom je hem in 2en zou willen delen hij past zelfs in een VW Lupo als je alleen het achterwiel eruit haalt.
Achtervering mis je niet aangezien hij zelf met 5 cm hoge carbon velgen en 25 mm banden comfortabeler fietst dan bijvoorbeeld mijn 20/20 met achtervering.

Dan vraag ik mezelf af met wat de taifun is afgemonteerd. Vast geen hoogwaardige versnellingsgroep en wielen.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(24-Jun-2018, 11:50 AM)Lopopodium schreef: Wel interessant, die hoge Raptobike. Zat ik ook over na te denken toen ik mij orienteerde op een nieuwe fiets. Het ontbreken van een vering in het achterwiel was een manco. 

Grappig......het ontbreken van de achtervering was/is voor mij juist de reden om dit een potentiële kandidaat te vinden voor mijn fietsenparkje.

"Zoveel hoofden, zoveel fietsen."  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#15
Bij mijn Midracer kan de buis nog wel 9 cm verder ingeschoven worden, of die gleuf in de voorste buis ver genoeg doorloopt weet ik niet. Ik heb 170mm cranks.

Je kan Frank Berens (uit Gouda) vragen via Ligfiets.net, hij heeft ook een midracer. Volgens mij is hij iets kleiner dan ik.
Antwoord }
Bedankt door:
#16

Thx Gideon! Die 9cm heb ik bij lange na niet beschikbaar, morgen volgt nader onderzoek...

Dat delen is niet iets dat op het perron doet om de fiets als vouwfiets mee te nemen. Echt veel werk is ook weer niet. 


Heb vanavond geen tijd meer gehad om te sleutelen maar heb wel mijn Shockproof eens voor de Rapto gezet en de verschillen/overeenkomsten bekeken. Buiten uiteraard de kleur, wielmaat, frame materiaal, remmen en het aangedreven wiel viel me op dat:
  • de wielbasis exact gelijk is, beide 112 cm bij de huidige inschuifpositie van het Rapto frame. Ik had gedacht dat de Rapto een stuk langer zou zijn
  • ik de zithoek op het oog nagenoeg gelijk had ingesteld Smile
  • Het stuur op beide fietsen ongeveer even hoog zit en de hoek ongeveer gelijk is. Hetgeen verklaart waarom ik er op de Rapto echt onder moet kruipen, de afstand tot het zitje is veel kleiner...
  • de crank van de Rapto hoger zit tov het zitje dan op de Shockproof. Dat zou wel eens net dat beetje verschil kunnen maken voor mijn knieën. Op de trike zit de crank ook hoger en daar heb ik ook geen last (mits ik de juiste schoenen aan heb...)
  • het zitje van de Rapto enorm breed is bij de schouders. Aanzienlijk breder dan dat van de M5 en nog veel breder tov het Nazca zitje op de trike. Sowieso is het materiaal van het zitje ook erg dik, heb het (nog) niet gewogen maar het zou best weleens behoorlijk zwaar kunnen zijn
Gereden heb ik dus nog niet dus daar houden jullie mijn "verschillen analyse" tegoed Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#17
zo staat die van mij afgesteld
https://www.flickr.com/photos/46672334@N...143728202/
Antwoord }
Bedankt door:
#18
@Gideon: Met jouw foto en de foto's en maten die Frank Berens me heeft gestuurd weet ik nu 99,9% zeker dat de fout zit in de voorste bevestiging van de zitschaal. Ik ga er morgen verder mee aan de slag.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Je zou ook @arnoldl kunnen benaderen.

Hij zit op dit forum en is tenslotte de ontwerper en was de bouwer van de RaptoBike.

Ook van de MidRacer.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#20
Hoe kan ik daar nu niet aan gedacht hebben...  Doh
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Veel veilige km gewenst Erik!
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#22
Inderdaad veel veilige kilometers gewenst. Ik zie dat je al de oorzaak weet van het probleem. De Sinner Demon werd gemaakt in 2 maten. ! voor lange mensen en 1 voor korte mensen. Het lage frame is langer voor het balhoofd. Ik heb een kort frame. Ik heb mijn Sinner nieuw gekocht, maar ik vraag mij wel af hoe mensen kunnen weten als ze een gebruikte fiets kopen of zij het frame met de juiste lengte aanschaffen. Gelukkig is dit bij Raptobike (waarschijnlijk) niet het geval

Er blijken niet 2, maar 3 verschillende frame-maten te zijn
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Erik, hoe zitten jou idlers vast? met M6 of een grotere maat?
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Ze gaan in bosjes...

Raptobike 2x26 inch in nieuwstaat
Zie omschrijving
http://link.marktplaats.nl/m1299375425?u...ialbuttons
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Is vast van Gerrit. Ik zie Den Helder en dat noemt hij meestal als woonplaats.

Is weer een mooie fiets en een mooie prijs.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#26
Zeker! Hele nette prijs idd. 

@Gideon: ik heb even gekeken en het zijn 6mm inbusbouten. Eigenlijk best dun...
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM