Draadloos schakelen
|
Berichten: 1.984
Topics: 116
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7958
3020 x bedankt in 1419 berichten
08-Jul-2025, 07:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Jul-2025, 07:20 PM door Hoekie.)
(30-Aug-2024, 04:27 PM)Tegelfanaat schreef: De ellende met 12 speed Di2 is dat er geen fatsoenlijke shifters zijn (waren?) voor op een tiller; ik behelp me nu enigszins met twee R9150 knopjes in combinatie met synchro speed, ik kan dus niet de tandwielen voor apart schakelen.
En dat is zojuist veranderd met de XTR M9200 Di2.
Gezien de 12 speed velomobielen met Shimano derailleurs komen, lijkt me dat de makkelijkste manier om naar draadloos schakelen te gaan.
En Shimano Di2 is nu ook geheel draadloos net als SRAM AXS al was.
Berichten: 6.305
Topics: 118
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13022
10058 x bedankt in 4912 berichten
08-Jul-2025, 08:33 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Jul-2025, 08:33 PM door 365cycle.)
(08-Jul-2025, 07:19 PM)Hoekie schreef: Gezien de 12 speed velomobielen met Shimano derailleurs komen, lijkt me dat de makkelijkste manier om naar draadloos schakelen te gaan.
En Shimano Di2 is nu ook geheel draadloos net als SRAM AXS al was. I could be wrong, maar in een carbon velomobiel a.k.a. kooi van Faraday lijkt me dat echt een toprecept voor schakelproblemen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.984
Topics: 116
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7958
3020 x bedankt in 1419 berichten
(08-Jul-2025, 08:33 PM)365cycle schreef: (08-Jul-2025, 07:19 PM)Hoekie schreef: Gezien de 12 speed velomobielen met Shimano derailleurs komen, lijkt me dat de makkelijkste manier om naar draadloos schakelen te gaan.
En Shimano Di2 is nu ook geheel draadloos net als SRAM AXS al was. I could be wrong, maar in een carbon velomobiel a.k.a. kooi van Faraday lijkt me dat echt een toprecept voor schakelproblemen.
Hoezo? Beide zitten toch in de fiets?
Berichten: 1.648
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 833
2850 x bedankt in 1310 berichten
Ik zou eerder signaalverlies verwachten door de grote hoeveelheid water tussen de zenders & ontvangers in een VM.
Berichten: 1.984
Topics: 116
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7958
3020 x bedankt in 1419 berichten
Hoe dan ook. Op het Duitse forum heb ik geen enkele issue kunnen lezen en daar is draadloos schakelen wijd in gebruik. Waaronder door de grote dealers.
Als er signaal isues zouden zijn, hadden we dat allang gehoord.
Berichten: 6.305
Topics: 118
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13022
10058 x bedankt in 4912 berichten
Nuttige informatie Hoekie!
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.984
Topics: 116
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7958
3020 x bedankt in 1419 berichten
, 11:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 uren geleden door Hoekie.)
Uit het Snoek topic https://ligfietsers.nl/thread-1893-post-...l#pid65386
verder in een eigen draadloos schakelen topic. Het is tenslotte niet fiets specifiek
In antwoord op
(08-Jul-2025, 07:19 PM)Hoekie schreef: (30-Aug-2024, 04:27 PM)Tegelfanaat schreef: De ellende met 12 speed Di2 is dat er geen fatsoenlijke shifters zijn (waren?) voor op een tiller; ik behelp me nu enigszins met twee R9150 knopjes in combinatie met synchro speed, ik kan dus niet de tandwielen voor apart schakelen.
En dat is zojuist veranderd met de XTR M9200 Di2.
Gezien de 12 speed velomobielen met Shimano derailleurs komen, lijkt me dat de makkelijkste manier om naar draadloos schakelen te gaan.
En Shimano Di2 is nu ook geheel draadloos net als SRAM AXS al was.
zijn er inmiddels ook twee goedkopere varianten in XT en Deore uitgebracht.
https://www.vojomag.nl/nieuw-shimano-xt-...-de-prijs/
@admins Wellicht een goed idee om de laatste paar reacties in dat topic naar dit topic te verplaatsen?! Bedankt
Berichten: 337
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 1002
679 x bedankt in 327 berichten
Hmmm... 380 euro voor een Deore (niet-XT) achterderaileur, dat is tweemaal de adviesprijs van een mechanische Chorus, en ook tweemaal het gewicht. Dan moet je wel heel erg graag draadloos willen schakelen.
Wat is trouwens het precieze voordeel van draadloos boven bedraad electrisch schakelen in een velomobiel? Plek zat voor zo'n draadje ergens toch? En waar komen die maffe mechanische derailleurkabelbreuken vandaan? Is dat specifiek voor Shimano 11-speed of komt het breder voor?
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 6.305
Topics: 118
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13022
10058 x bedankt in 4912 berichten
Ik heb vooral ruzie met fijnafstelling van zowel m'n huidige 11-speed als de vorige 12-speed. Peter heeft nu heeeeel erg z'n best gedaan en de derailleur vervangen en hij schakelt nu top, maar er ontstond toch weer in 1 versnelling een tikje na ~500 km.
Met Di2 heb je dat niet, of je kan het corrigeren voor die ene versnelling. Draadloos heeft in een VM geen voordeel, maar op de eigenlijke doelgroep wel.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.984
Topics: 116
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7958
3020 x bedankt in 1419 berichten
6 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 minuten geleden door Hoekie.)
Bedankt voor het aanzwengelen van de discussie.
Tijanus schreef: Hmmm... 380 euro voor een Deore (niet-XT) achterderaileur, dat is tweemaal de adviesprijs van een mechanische Chorus, en ook tweemaal het gewicht. Dan moet je wel heel erg graag draadloos willen schakelen.
Ik moest Chorus even opzoeken.
Gewicht: Het gewicht van de binnen en buitenkabels plus toebehoren mag je er af trekken. Per saldo is het verschil zo klein dat het voor mij een non issue is.
Prijs: Persoonlijk en budgetafhankelijk. Het moet het waard zijn, dan is de prijs geen enkele issue voor mij. Wat overdreven: kan je alleen mechanisch schakelen betalen, dan is er geen keuze.
Per saldo : Eenvoud in montage en onderhoud. Iets tot veel finetuning op de cassette of zelfs per tandwiel mogelijk. Geen kabelbijstelling meer nodig. Geen kabelbreukpech meer mogelijk. Een extra accu om op te laden. Kan verstoord worden. Reserve accu mee in plaats van reserve versnellingskabel. En last but not least integratie met fietscomputer: de gekozen versnelling kan je laten weergeven op het scherm en je krijgt data om te bekijken en mee te spelen.
Tijanus schreef: Wat is trouwens het precieze voordeel van draadloos boven bedraad elektrisch schakelen in een velomobiel? Plek zat voor zo'n draadje ergens toch?
Correctie: had niet goed gelezen. DI2 met deels draad is alleen voor koersfietsen. Met shifters alleen voor die fietsen. Het nieuwe DI2 is compleet draadloos en is ook voor MTB. Met MTB shifters. En is nog wat cleaner, net als SRAM AXS. Derailleur achter en shifter voor. Dat is het.
Tijanus schreef: En waar komen die maffe mechanische derailleurkabelbreuken vandaan? Is dat specifiek voor Shimano 11-speed of komt het breder voor?
Dat was met de 10 speed op de draaing op de derailleur zo ver ik weet. Destijds een keer met Strada 243 en een keer met QV 22 gehad. Met de 11 en 12 speed is er zover ik weet alleen de standaard slijtage.
|
Gebruikers die dit topic lezen: LowJob, 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|