|
Waarom zijn fietspaden rood?
|
Berichten: 1.870
Topics: 45
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 3096
2696 x bedankt in 981 berichten
Fietspaden hebben vaak een rode kleur.
Waarom heb ik nooit bij stil gestaan. Is het veiliger? Goedkoper misschien?
Voor de liefhebbers, de bedenker geeft zelf antwoord.
Ik had in elk geval geen blauw vermoeden.
Goed weekend allemaal
Berichten: 1.278
Topics: 30
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 820
2655 x bedankt in 1203 berichten
Leuke video. Leuk ook om die hoge-bi-rijder te zien. Die ken ik (een beetje). Hij woonde vlakbij een ex van mij.
Berichten: 1.013
Topics: 51
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 9
2439 x bedankt in 948 berichten
Ik vond het een leuk filmpje, dit soort weetjes zijn altijd welkom!
Berichten: 7.454
Topics: 183
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3521
10930 x bedankt in 5201 berichten
(24-May-2025, 10:13 PM)Bob Hagendijk schreef: Ik vond het een leuk filmpje, dit soort weetjes zijn altijd welkom!
Ik heb ook gelezen/gehoord dat gemeenten hun eigen kleur rood kiezen.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 2.346
Topics: 35
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
2063 x bedankt in 1154 berichten
Wel heel veel gekwebbel voordat het antwoord eens kwam. Conclusie: rood was het goedkoopst.
Maar dit betrof dus tegels, begrijp ik. Hoe zit dat dan met rood asfalt? En waarom is rood eigenlijk een soort roze?
Berichten: 2.993
Topics: 82
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 44913
4646 x bedankt in 1984 berichten
Rood verbleekt, dan gaat het richting roze.
Wat ik lastig vind is dat de ene keer rode klinkers fietspad betekent en de andere keer het gewoon de bestrating keuze was van de wegontwerpers en voor een wandelpad of voor auto's toegankelijke weg gebruikt wordt.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 7.454
Topics: 183
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3521
10930 x bedankt in 5201 berichten
Van een ambtenaar van de gemeente Deventer die met het wegbeheer is belast heb ik begrepen dat de kwaliteit van het rode asfalt vroeger slechter was dan van het grijze. Ook konden ze het toen niet in 1x leggen. Er was dus altijd een grens/breuk tussen grijs en rood. Aangezien automobilisten daar juist vaak op rijden, ontstaat er op die plek altijd veel schade.
Nu leggen ze het grijs en rood in 1x. En de kwaliteit van rood is nu hetzelfde als van grijs.
In het gebied waar ik fiets merk ik dit ook heel goed. Het oudere rode asfalt heeft veel meer slijtage dan het net zo oudere grijs ernaast. Op de grens van rood en grijs ontstaan dus inderdaad vaak scheuren.
Het nieuwere rode asfalt blijf kwalitatief hetzelfde als het grijze dat ernaast ligt.
Ik ben erg blij met deze ontwikkeling, want vaak moest ik vanwege de slechte kwaliteit van het rode asfalt noodgedwongen volledig op het grijze gaan rijden.
Nu kan ik volstaan met 1 wiel  Je moet uiteraard wel je plek opeisen
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 2.558
Topics: 15
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 1352
5043 x bedankt in 2393 berichten
Goh dat met die slechte kwaliteit van rood asfalt, dat had ik wel vermoed, op mijn woonwerk route heb ik daar ook een vervelend stukje van. Dat komt dus veel vaker voor.
Berichten: 7.128
Topics: 130
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 15405
12144 x bedankt in 5710 berichten
(25-May-2025, 11:23 AM)Jeroen S schreef: Goh dat met die slechte kwaliteit van rood asfalt, dat had ik wel vermoed, op mijn woonwerk route heb ik daar ook een vervelend stukje van. Dat komt dus veel vaker voor. Klopt. Je merkt op dat soort stukken soms ook dat je fors meer rolweerstand hebt. Heb weleens op een lang stuk in het Zuiden gewisseld tussen rood en zwart, daarbij veranderde mijn tempo telkens tussen 40-41 km/h en 43-44 km/h, bij exact hetzelfde vermogen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 7.454
Topics: 183
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3521
10930 x bedankt in 5201 berichten
(25-May-2025, 06:08 PM)365cycle schreef: Klopt. Je merkt op dat soort stukken soms ook dat je fors meer rolweerstand hebt.
Klopt, heel vaak hoor je het simpelweg zelfs.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 356
Topics: 19
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 166
523 x bedankt in 226 berichten
27-May-2025, 07:39 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-May-2025, 07:39 PM door TvWijk.)
In Tilburg en omgeving sprak men destijds dan ook over "hèt rooie fietspad" om deze velige en snelle route aan te duiden.
Heeft deze man al een lintje gekregen voor zijn bijdrage aan de verkeersveiligheid?
Even an absolute beginner has to start somewhere.
Berichten: 165
Topics: 6
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
235 x bedankt in 129 berichten
Fietspaden zijn rood als signaal voor de automobilist dat ze daar niet mogen komen, maar ja, net zoals bij stoplichten gaat dat niet werken omdat men kleurenblind is. Het is als een rode lap voor de stier, men trapt het gaspedaal in of parkeert zijn voertuig op de rode strook. Als er ergens een fietsje op het wegdek is te vinden riskeren ze wel een boete, maar ja, politie , hoe bedoel u?
Berichten: 520
Topics: 10
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 206
1179 x bedankt in 501 berichten
Het aantal keren dat ik een politieauto ben tegengekomen die vrijwel het volledige fietspad blokkeert, past niet op 1 hand…..
Berichten: 7.128
Topics: 130
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 15405
12144 x bedankt in 5710 berichten
(28-May-2025, 09:19 PM)blokdoorn schreef: Het aantal keren dat ik een politieauto ben tegengekomen die vrijwel het volledige fietspad blokkeert, past niet op 1 hand….. Past dus ongeveer net zo goed als die politieauto op het fietspad
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 7.454
Topics: 183
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3521
10930 x bedankt in 5201 berichten
Soms zijn die rode fietsstrookjes veel te smal én naast een rij met geparkeerde auto's, dan rijd ik er altijd naast.
Als ik commentaar krijg, dan leg ik aan deze mensen uit dat die strook rood is, omdat het te gevaarlijk is om daar te fietsen vanwege openslaande portieren van auto's.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 1.221
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 396
2416 x bedankt in 948 berichten
(29-May-2025, 08:25 AM)Wim -de roetsende schreef: Soms zijn die rode fietsstrookjes veel te smal én naast een rij met geparkeerde auto's, dan rijd ik er altijd naast.
Als ik commentaar krijg, dan leg ik aan deze mensen uit dat die strook rood is, omdat het te gevaarlijk is om daar te fietsen vanwege openslaande portieren van auto's.
Klopt; het rode asfalt markeert de doorzone; de witte stippellijn markeert de plek om te fietsen.
Niels, - -, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Zelfbouw, M5blueglide, M5 lowrace (crmo), M5 lowracer (carbon), Quest 20", Quest 26", M5 Medium racer (prototype) Quest 26" (carbon), M5 Medium racer, DF, Snoek
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|