Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ratelend geluid van achterin Strada
#1
Toen ik gisteren in het schemerdonker naar huis reed, had ik op een gegeven moment een wat ratelend geluid dat achteruit mijn Strada kwam. Als ik ophield met trappen, hield het geratel ook op, dus het zal iets met de ketting te maken hebben, vermoed ik. Als ik rustig trapte, was het in het begin weer weg, met hard trappen was het ritmische geratel beter te horen. Later hoorde ik het bijna continu. Het was een paar km voor ik thuis was, dus ik ben even gestopt, gecheckt of het wiel nog goed vast zat (je weet het niet he?) en doorgefietst. Onderweg werd het geratel steeds erger. Na schakelen steeds even weg, maar daarna snel weer terug. Als ik een bocht naar links maakte, was het geluid even weg, naar rechts kwam het harder terug. 

Thuis heb ik de beschermkap van de ketting eraf gehaald om te kijken en het valt me op dat de ketting, als hij op het grootste tandwiel achter zit (zo zet ik hem weg) nauwelijks over het scharnierpunt van de achterbrug komt. Daar zit misschien een centimeter speling tussen. Dat lijkt mij weinig, want zo'n lange ketting zwiept natuurlijk ook wat op en neer tussen de kettingrol onder mijn stoel en het tandwiel achter. Ook heeft de ketting veel zijdelingse speling, in de zin dat ik met vrij weinig kracht de ketting tegen de kap om het achterwiel kan duwen. 

In eerste instantie dacht ik dat de veer van mijn derailleur het begeven had en de ketting niet meer strak werd gespannen, maar die veer zorgt ook voor het schakelen en dat kon ik nog gewoon en dat ging ook goed. Misschien is de veerspanning verminderd, net genoeg om de ketting niet meer strak te houden, maar te weinig om effect te hebben op schakelen? Mis ik nog ergens een kettingwiel dat is losgeraakt (of ik ben kwijtgeraakt)? Volgens de Strada maatschets zit er maar 1 kettingwiel onder mijn stoel en die zit gewoon vast. Hoeveel ruimte zit er bij jullie op dat punt tussen ketting en achterbrug? Ik heb trouwens een glasvezel Strada, dus ook een aluminium achterbrug. 

Het was gisteren donker toen ik thuis kwam, dus ik kon moeilijk meer onderzoek doen. 

Edit: Shit, dit had ik natuurlijk in https://ligfietsers.nl/forum-8.html moeten plaatsen. Als iemand hem kan verplaatsen, heel graag.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Gerapporteerd ivm verkeerde forum.
Vragen:
- Kan je het klepje er niet gewoon vanaf schroeven en even kijken?
- is er geen bagage bij de derailleur/onder de ketting terecht gekomen?
- Ligt de ketting nog netjes over de spanrol of loopt ie ernaast?
- Doe even een stukje schilderstape ofzo over dat punt waar je denkt dat hij raakt, en rijd een paar honderd meter. Is het vies? dan wordt het geraakt door de ketting. Als het kapot is weet je zeker dat dat de oorzaak is.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT
#3
Verplaatst
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#4
Is het ritme gelijk aan het trapritme, of bijvoorbeeld bij elke 5 omwentelingen van je voorblad?

En is het gelijk bij verschillende versnellingen. Je schrijft nl. dat je hem wegzet met de ketting op het grootste blad achter. Maar ik neem aan dat je dat meestal niet op hebt bij het fietsen. Als het bij alle versnellingen ongeveer gelijk is verwacht ik niet dat het de ketting in be buurt van het achterwiel is, omdat die een hele andere loop heeft bij verschillende versnellingen. Dan zou ik eerder kijken in de buurt van de kettingrol omdat daar de loop bijna gelijk blijft.

En natuurlijk: weet je zeker dat het van achter komt. De klankkast van een vm maakt soms plaatsbepaling van een geluid bijzonder tricky.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle
#5
Dat wisselende geluid in bochten had ik bij mijn quest achterbrug ( de alu versie) als er iets met de as en de lagers mis is. Gewoon even dat klepje eraf.

Kijk van onderen eens of de cassette goed op de naaf zit. Kijk eens of er wat beweegt als je met je vingers probeert de cassette zijdelings te verschuiven. Als het blok zijdelings te schuiven is, is dat niet goed. Zie je van onderen duidelijk sleufjes en lange stukjes daarvan tussen de spaken en de tandwielen, dan kan het daar mis zijn. Zeker als de fiets in de bochten ook raar schakelt.

Als je de astrekker hebt, wordt het tijd die eens te gebruiken, let op want dit is een klusje wat best tijd kost en niet altijd even vlot verloopt. Ik denk aan 1 van de volgende 2 problemen.

Probleem 1, de cassette body zit niet goed op de naaf. De oplossing daarvoor is de as losmaken en de body weer goed op de naaf schuiven. De tips hierboven kunnen je helpen bij de diagnose.
Probleem 2, er zijn lagers versleten. Dat vindt je pas als je de hele boel nog wat verder uit elkaar haalt en de lagers uit de achterbrug haalt, daarvoor moet ook de achterbrug uit de fiets. Trek daar maar rustig een weekend voor uit. Of ga naar een velomobielen reparatiebedrijfje. Het klinkt ongeveer zo als de rateltjes van een cassette als je freewheelt, maar dan niet goed.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#6
(14-Feb-2024, 12:28 PM)365cycle schreef: Gerapporteerd ivm verkeerde forum.
Vragen:
- Kan je het klepje er niet gewoon vanaf schroeven en even kijken?
- is er geen bagage bij de derailleur/onder de ketting terecht gekomen?
- Ligt de ketting nog netjes over de spanrol of loopt ie ernaast?
- Doe even een stukje schilderstape ofzo over dat punt waar je denkt dat hij raakt, en rijd een paar honderd meter. Is het vies? dan wordt het geraakt door de ketting. Als het kapot is weet je zeker dat dat de oorzaak is.

Even een voor een antwoord geven op de vragen:
- Uiteraard kan ik het kapje er even afschroeven, maar ik kwam in het schemerdonker thuis, in de regen, dus ik zag er weinig van. Dat komt dit weekend wel. Dat is ook wel een beetje het nadeel van de wintermaanden: ik vertrek in het donker en kom in het donker weer thuis. 
- Bagage bij de derailleur is onwaarschijnlijk. Ik zet mijn tas altijd links naast het achterwiel, rechts vermijd ik ivm de achterbrug die beweegt en de dunne afdekkapjes over de ketting waar ik geen druk op wil zetten of opzij duwen. 
- De ketting loopt netjes over de spanrol en de kettingbuis vanaf de spanrol zit nog goed vast met een tweetal ty-raps. 
- Dat is een goede tip, zal ik zaterdag even doen als ik een proefrit maak.

(14-Feb-2024, 01:38 PM)datakneder schreef: Is het ritme gelijk aan het trapritme, of bijvoorbeeld bij elke 5 omwentelingen van je voorblad?
Dat komt beide op hetzelfde neer toch? Als ik in een lagere versnelling ging rijden, dus hogere trapfrequentie, hoorde ik het tikken ook in een hogere frequentie. Zeker niet ieder omwenteling van de ketting een keer, maar iedere omwenteling van het voorblad komt meer in de richting (waarmee ik het voorblad niet wil verdenken, maar goed).

Citaat:En is het gelijk bij verschillende versnellingen. Je schrijft nl. dat je hem wegzet met de ketting op het grootste blad achter. Maar ik neem aan dat je dat meestal niet op hebt bij het fietsen. Als het bij alle versnellingen ongeveer gelijk is verwacht ik niet dat het de ketting in be buurt van het achterwiel is, omdat die een hele andere loop heeft bij verschillende versnellingen. Dan zou ik eerder kijken in de buurt van de kettingrol omdat daar de loop bijna gelijk blijft.

Hij deed het in alle versnellingen achter. Tijdens het fietsen op kruissnelheid zit ik inderdaad in het midden van de cassette tot richting de kleinste tandwielen, dus ver van het achterwiel af. Ik heb de inspecties alleen gedaan met de ketting op het grootste tandwiel, vandaar mijn verbazing hoe dicht hij toen al op de achterbrug zat. Als ik naar een kleiner tandwiel achter schakel, moet dat NOG dichter erop zijn (of zelfs er tegenaan). Overigens weet ik niet of ik duidelijk genoeg heb gezegd dat het geluid erger werd als ik harder kracht zette. Met lichte pedaalkracht hoorde ik, zeker in eerste instantie, niks. Later toen ik bijna thuis was, was licht trappen ook niet genoeg meer om het geluid weg te houden.

Citaat:En natuurlijk: weet je zeker dat het van achter komt. De klankkast van een vm maakt soms plaatsbepaling van een geluid bijzonder tricky.
Dat is waar, zo zeker moet ik daar dan misschien niet van zijn, maar de loop voor verandert niet zo heel erg en wordt minder (?) beïnvloed door bochten, hoewel ik wel meen te zien dat de body een beetje tordeert als je hard door een bocht gaat. Die aluminium balk die naar voren loopt, trekt een klein beetje krom voor mijn gevoel, maar niet schokkend veel en ongetwijfeld binnen de grenzen van wat normaal is.



(15-Feb-2024, 12:12 AM)Jeroen S schreef: Dat wisselende geluid in bochten had ik bij mijn quest achterbrug ( de alu versie) als er iets met de as en de lagers mis is. Gewoon even dat klepje eraf.
Zoals gezegd: dat ga ik zaterdag doen als ik het in daglicht kan bekijken. Het is dan ook droog, dus ik kan hem gewoon op z'n zij in het gras leggen en er rustig aan werken.

Citaat:Kijk van onderen eens of de cassette goed op de naaf zit. Kijk eens of er wat beweegt als je met je vingers probeert de cassette zijdelings te verschuiven. Als het blok zijdelings te schuiven is, is dat niet goed. Zie je van onderen duidelijk sleufjes en lange stukjes daarvan tussen de spaken en de tandwielen, dan kan het daar mis zijn. Zeker als de fiets in de bochten ook raar schakelt.

Ik heb niet geprobeerd te schakelen in bochten, dat doe ik meestal al voor de bocht, maar ook dat valt te testen in een korte proefrit dichtbij huis. Met "het blok" dat eventueel zijdelings te schuiven is, doel je op de cassette? Die moet gewoon niet zijdelings kunnen schuiven t.o.v. het wiel of de ophanging. Sowieso hoort er niks zijdelings te schuiven, gok ik zo, maar ik zal er naar kijken zaterdag. Bedankt voor de tips.

Citaat:Als je de astrekker hebt, wordt het tijd die eens te gebruiken, let op want dit is een klusje wat best tijd kost en niet altijd even vlot verloopt. Ik denk aan 1 van de volgende 2 problemen.

Die heb ik helaas niet. Mocht het zoiets zijn, dan breng ik hem ergens langs om te laten repareren.

Citaat:Probleem 1, de cassette body zit niet goed op de naaf. De oplossing daarvoor is de as losmaken en de body weer goed op de naaf schuiven. De tips hierboven kunnen je helpen bij de diagnose.
Probleem 2, er zijn lagers versleten. Dat vindt je pas als je de hele boel nog wat verder uit elkaar haalt en de lagers uit de achterbrug haalt, daarvoor moet ook de achterbrug uit de fiets. Trek daar maar rustig een weekend voor uit. Of ga naar een velomobielen reparatiebedrijfje. Het klinkt ongeveer zo als de rateltjes van een cassette als je freewheelt, maar dan niet goed.
Nee, het was echt meer een ritmisch getik dat mee ging met het trapritme. Als ik niet trapte, hoorde ik niks, ook niet in bochten. Vandaar dat ik dus de conclusie had getrokken dat het "iets" met de ketting was. Vandaar ook mijn vraag: hoeveel speling heeft jullie ketting (liefst bij een Strada, maar wellicht is een Quest op dat vlak identiek) bij het scharnierpunt van de achterbrug, onder de stoel? Is het normaal dat hij er zo dicht langs gaat, want het is bijna vragen om getik en geratel door gezwiep van de ketting.

Trouwens: lagers versleten klinkt als iets wat heel geleidelijk moet ontstaan. Dit was juist heel plotseling, alsof er iets is afgebroken of losgelopen en z'n functie van het ene op het andere moment niet meer vervult. Daarna werd het wel steeds erger, maar het geluid heb ik nooit eerder gehoord en nu ineens wel en gedurende de rit naar huis steeds erger (heb nog nooit zo langzaam gefietst in de Strada, haha).

Verder: Ik ben een redelijk zware fietser. Ik weeg zelf een kilo of 105 en met kleding (licht), kleding voor op werk (spijkerbroek, trui, t-shirt, schoon ondergoed, etc) en werkschoenen (veiligheidsschoenen, zwaar) en een tas met een laptop, bandenplaksetje, pompje, reservebinnenbanden, etc kan het goed zijn dat ik een kilo of 120 weeg met bepakking. Ik heb geen referentie voor of ik hard door bochten ga, maar misschien moet ik dat rustiger doen en leidt dat tot veel slijtage? Ik merk dat de achterbrug niet heel stijf is. Ik kan de fiets aardig links/rechts laten schommelen. Dat is geen speling voor mijn gevoel, maar elasticiteit in de achterbrug of diens ophanging.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(15-Feb-2024, 08:47 AM)Grrrrrene schreef: Trouwens: lagers versleten klinkt als iets wat heel geleidelijk moet ontstaan. Dit was juist heel plotseling, alsof er iets is afgebroken of losgelopen en z'n functie van het ene op het andere moment niet meer vervult. Daarna werd het wel steeds erger, maar het geluid heb ik nooit eerder gehoord en nu ineens wel en gedurende de rit naar huis steeds erger (heb nog nooit zo langzaam gefietst in de Strada, haha).
Bij mijn Kettwiesel begon het ook heel plotseling.

(15-Feb-2024, 08:47 AM)Grrrrrene schreef: Verder: Ik ben een redelijk zware fietser. Ik weeg zelf een kilo of 105 en met kleding (licht), kleding voor op werk (spijkerbroek, trui, t-shirt, schoon ondergoed, etc) en werkschoenen (veiligheidsschoenen, zwaar) en een tas met een laptop, bandenplaksetje, pompje, reservebinnenbanden, etc kan het goed zijn dat ik een kilo of 120 weeg met bepakking. Ik heb geen referentie voor of ik hard door bochten ga, maar misschien moet ik dat rustiger doen en leidt dat tot veel slijtage? Ik merk dat de achterbrug niet heel stijf is. Ik kan de fiets aardig links/rechts laten schommelen. Dat is geen speling voor mijn gevoel, maar elasticiteit in de achterbrug of diens ophanging.
Als je je druk maakt over of je té zwaar bent: Nee hoor. Het kan allemaal best wel wat hebben. De fabrikant zei het ooit zelf: zo hard over een drempel dat je met drie wielen van de grond komt... moet ie in principe tegen kunnen Wink  Dat is me weleens overkomen en ik ben ook geen vedergewicht, maar de boel bleef heel.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#8
Ja, dat zeiden ze ook letterlijk tegen mij: ik kan minder hebben dan die hele fiets Big Grin Ik heb er wel van geleerd dat ik niet schuin over een drempel moet gaan, want dan eindig je al snel op de kant... Maar goed, ik heb wat te doen dit weekend. Ik hoop nog een beetje dat er ergens een takje naar binnen is geschoten, maar als ik zie hoe alles is afgeschermd achter, is dat erg onwaarschijnlijk.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#9
(15-Feb-2024, 08:47 AM)Grrrrrene schreef: Zeker niet ieder omwenteling van de ketting een keer, maar iedere omwenteling van het voorblad komt meer in de richting (waarmee ik het voorblad niet wil verdenken, maar goed).


Als het iedere omwenteling van het voorblad is zou ik sterk vermoeden dat het probleem aan de voorkant zit. Het is niet logisch dat dan het iets bij de geleidewielen is. En als de frequentie (wat ik bedoelde met ritme) niet veranderd t.o.v. de versnelling, verwacht ik het ook niet achter omdat die frequentie heel anders is dan de trapfrequentie.

Het hoeft natuurlijk niet het voorblad te zijn. Kan ook dat de crank aanloopt tegen bv. de voorderailleur. Of iets in de lagering.

Het kan ook zo zijn dat het optreed op het moment dat je kracht op de pedaal zet. Dan kan het wel weer achterin zijn. Maar dan zou ik het twee keer per omwenteling voor verwachten.

Je schrijft ook nog dat je bij bochten merkt dat de fiets tordeert. Dan zou het ook kunnen zijn dat als je rechts trapt de hele behuizing naar links beweegt en hierdoor de ketting ergens langs schuurt. Ik heb bij mijn fiets juist ontdekt hoeveel (rechts kracht enkele mm naar links, links kracht tot wel een centimeter naar rechts) de hele boom naar links en rechts beweegt als ik veel kracht zet op de trappers. Dat verklaart voor mij ook het feit dat ik niet snel kan optrekken. Je kunt dit testen door met ingeknepen remmen eens veel kracht op één van de pedalen te zetten en kijken wat er voorin gebeurd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Voor je je fiets uit elkaar trekt: kijk of je de bron van het geluid kan lokaliseren.
Heeft de Strada een kettingbuis die los zit?
Is er ergens een tie-rap losgeraakt?
Is er iets in de kettinggoot terecht gekomen?
Is er iets los getrild wat vast hoort te zitten?

Niels, denk klein, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT
#11
(15-Feb-2024, 01:38 PM)Niels van der Wal schreef: Voor je je fiets uit elkaar trekt: kijk of je de bron van het geluid kan lokaliseren.

Inderdaad. Het zou ook een geleiderol kunnen zijn die gewoon probleemloos ronddraait, behalve als er spanning op de ketting staat.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(15-Feb-2024, 01:38 PM)Niels van der Wal schreef: Voor je je fiets uit elkaar trekt: kijk of je de bron van het geluid kan lokaliseren.
Heeft de Strada een kettingbuis die los zit?
Is er ergens een tie-rap losgeraakt?
Is er iets in de kettinggoot terecht gekomen?
Is er iets los getrild wat vast hoort te zitten?

De kettingbuis had ik al gecontroleerd en die zit vast. Wel bijzonder, maar het werkt, hij zit om de ketting die op weg naar het voorste tandwiel is en zit alleen aan de achterkant met 2 ty-raps vast aan (als ik het me goed herinner) het beugeltje van het kettingwiel. Dat van die kettinggoot is een goeie, dat is natuurlijk een plek waar makkelijk iets in terecht komt, maar dan zou ik een continue raten verwachten en niet iets wat grofweg overeen komt met iedere omwenteling van het voorblad of het achterwiel (ik weet niet 100% zeker welke het is). 

Morgen werk ik thuis, zal dan overdag ook eens kijken of ik enkele simpele dingen die hier genoemd zijn kan checken. Dan rapporteer ik meteen wel even terug :-)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(15-Feb-2024, 01:26 PM)datakneder schreef:
(15-Feb-2024, 08:47 AM)Grrrrrene schreef: Zeker niet ieder omwenteling van de ketting een keer, maar iedere omwenteling van het voorblad komt meer in de richting (waarmee ik het voorblad niet wil verdenken, maar goed).
Als het iedere omwenteling van het voorblad is zou ik sterk vermoeden dat het probleem aan de voorkant zit. Het is niet logisch dat dan het iets bij de geleidewielen is. En als de frequentie (wat ik bedoelde met ritme) niet veranderd t.o.v. de versnelling, verwacht ik het ook niet achter omdat die frequentie heel anders is dan de trapfrequentie.
Een krakend bottom bracket lager klonk bij mij ook alsof het van achterin kwam. Niet schrikken van het filmpje (ik reed een kat aan nl.), maar het klinkt zo:

In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(15-Feb-2024, 12:12 AM)Jeroen S schreef: Probleem 2, er zijn lagers versleten. Dat vindt je pas als je de hele boel nog wat verder uit elkaar haalt en de lagers uit de achterbrug haalt, daarvoor moet ook de achterbrug uit de fiets. Trek daar maar rustig een weekend voor uit. Of ga naar een velomobielen reparatiebedrijfje.


Stop de tijd!
Anderhalf uur: lagers verwisseld, band geplakt, testrondje, weer op de workmate omdat de derailleur niet goed zat,  weer testrondje, en toen nog even uitgevogeld hoe ik een balkje van 150 cm kon vervoeren.
Valt wel mee dus.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Nou, dat was een storm in een glas water, vrees ik. Ik heb net een proefrit gemaakt en ik hoor niks meer. Het grote verschil: ik heb geen bagage bij me. Ik denk dat de bagage onder mijn stoel terecht is gekomen en toen ik erop ging zitten verschoven is naar de afdekkap van de ketting. Misschien dat die de kettingloop heeft beïnvloed of zelf voor het geratel heeft gezorgd. Hoe dan ook: probleem is nu opgelost en ik heb er een aandachtspunt bij als ik de fiets inpak. Alles zoveel mogelijk naast de stoel en alleen de laptoptas in de punt linksachterin. 

Wel bizar hoe de klankkast van een Strada ervoor kan zorgen dat je de geluiden zo hard door hoort dat het lijkt alsof er weet ik het wat mis gaat.
Antwoord }
#16
Wel bizar; hoe er bij een beetje lawaai een rampscenario door je hoofd gaat en je probeert dit scenario bevestigd te krijgen.
Niets menselijks is je vreemd. :-)

Niels, mensenmens, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , datakneder
#17
Ligfietswilsum, het hangt er maar net vanaf of alles loopt zoals het moet of niet. Bij het losdraaien van de asmoer kwam ik tot de ontdekking dat een vorige eigenaar meer loctite op de bout in de wielkast had gedruppeld dan de bedoeling was, zodat het m8 stompje aan de ketting kant los kwam, terwijl de bout vast bleef zitten. Stompje stelschroef schoonmaken en opnieuw vastlijmen, nachtje wachten tot de lijn uitgehard is. Kom je tot de ontdekking dat de lagers met een Seegerring vastgehouden worden, terwijl je geen Seegerring losmaak tang hebt enz. Astrekkertje heb ik ook nog even moeten knutselen, enzovoorts.

Als alles ideaal verloopt en je weet wat je moet doen, dan geloof ik best dat het in 1,5 uur kan. Maar als er iets tegenzit, kan het snel escaleren qua tijd.

Gelukkig is het al opgelost.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Ja, daar heb je wel gelijk in, ik heb een tang voor die seegerring, de tegenslag was slechts: lekke band en derailleur niet goed gemonteerd.
(Anders was het in 50 minuten klaar geweest :-) )

Ik moet er ook voor oppassen dat ik geen kleine dingetjes laat slingeren op de bodem, die belanden namelijk uiteindelijk in het derailleurafdekkapje. Heb daar al heel wat zakkensluiters en andere kleine dingen uitgevist.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#19
Haha, dat kapje had ik inderdaad ook even los om te achterhalen waar het geluid vandaan kon komen. Ik heb gelukkig niet meer dan zand en stof gevonden, wel goed aangekoekt, maar niks wat een harde borstel niet weg kon vegen. De fiets is weer wat lichter ;-)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
Vanochtend deed hij het toch weer. Door jullie geattendeerd dat het kan lijken alsof geluid van achteren komt, maar dat het dan werkelijk van voren komt toch nog eens goed geluisterd en inderdaad, als ik mijn hoofd draai, zodat mijn horen niet door rijwind worden "gedempt", lijkt het van voren te komen en precies in de trapfrequentie. Ik denk dat de beugel waarmee de trapas vast zit wat speling begint te krijgen. Gek genoeg hield het geluid halverwege ook weer op, dus misschien dat ik met stevig trappen (vals plat) de beugel in zo'n positie heb gedrukt dat hij weer even vast zit.

Anyway: dit is eenvoudig op te lossen met een momentsleutel uit mijn schuur.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , 365cycle
#21
Daar ging ik mijn gedachte ook naar uit. Heb bij mijn Quest ook weleens het idee gehad dat ergens daar iets weleens wat kraakte.

Of, het zou de vering kunnen zijn, misschien zelfs de trappers.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
Als het voor is, dan zou ik ook maar eens naar die beugeltjes kijken waarmee het trapasblok op zijn plek gehouden wordt. Die willen nog wel eens stuk gaan. En als ie gebroken is helpt aandraaien van het boutje ook niet meer. Tijdelijk kun je er een fikse slangklem over doen, als je wilt/moet blijven fietsen terwijl je op de post wacht.

Als het geluid weg blijft wil dat helaas nog niet zeggen dat het probleem ook opgelost is. Zoals je al merkt komt het soms toch gewoon weer terug. Maar het kan soms wel erg lang zoeken zijn, voor je het hebt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM