Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wat is defensief rijden?
#1
Vaak wordt het advies gegeven om defensief te rijden. Bijvoorbeeld in dit artikel:

(03-Jan-2024, 09:54 AM)Snoek043 schreef: Ik botste nog op volgend artikel: https://speedpedelecvlaanderen.be/2023/0...t-jaagpad/


In dat artikel staat het volgende:
Citaat:We vragen alvast aan de speed pedelec bestuurders die dit lezen om aan veilige snelheid en defensief te fietsen op het jaagpad. Hou je ogen op de weg en hou rekening met de andere weggebruikers. Net zoals eender waar anders dus.

Defensief rijden is een abstracte term. Het artikel vult dat in met "ogen op de weg houden en rekening houden met andere weggebruikers". Helaas is rekening houden met andere weggebruikers ook weer abstract.

Om het abstracte "defensief rijden" verder in te vullen zou ik zeggen: dat het vooral snelheid minderen is en handen aan aan de remmen. Bijvoorbeeld voor het inhalen. Eerst even bellen, dan het snelheidsverschil verkleinen en dan wanneer het het echt gemakkelijk kan, inhalen. Bij kruisingen rekening houden met verkeer en daarom wat snelheid minderen zodat er gemakkelijker kan worden gestopt.


Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Als ik het over defensief rijden heb, dan bedoel ik vooral op tijd remmen op plekken die minder overzichtelijk zijn of waar ik problemen kan gaan verwachten.

Ik ben dan ook nog scherper qua opletten en kijk echt goed en actief rond.


Op de N-weg richting mijn huis fiets ik daarentegen een stuk relaxter, heb ik de hand niet op de rem liggen en let ik uiteraard ook op, maar er zijn dan nauwelijks zijwegen, het is een voorrangsweg en ik heb wel 300m vrij zicht.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Het is wel grappig dat vooral de fietsers ' defensief' moeten rijden. Andere verkeersdeelnemers mogen blijkbaar doen waar ze zin in hebben (en dat doen ze vaak ook).
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT , martinR
#4
(03-Jan-2024, 10:13 AM)Roepers schreef: Vaak wordt het advies gegeven om defensief te rijden. Bijvoorbeeld in dit artikel:

(03-Jan-2024, 09:54 AM)Snoek043 schreef: Ik botste nog op volgend artikel: https://speedpedelecvlaanderen.be/2023/0...t-jaagpad/


In dat artikel staat het volgende:
Citaat:We vragen alvast aan de speed pedelec bestuurders die dit lezen om aan veilige snelheid en defensief te fietsen op het jaagpad. Hou je ogen op de weg en hou rekening met de andere weggebruikers. Net zoals eender waar anders dus.

Defensief rijden is een abstracte term. Het artikel vult dat in met "ogen op de weg houden en rekening houden met andere weggebruikers". Helaas is rekening houden met andere weggebruikers ook weer abstract.

Om het abstracte "defensief rijden" verder in te vullen zou ik zeggen: dat het vooral snelheid minderen is en handen aan aan de remmen. Bijvoorbeeld voor het inhalen. Eerst even bellen, dan het snelheidsverschil verkleinen en dan wanneer het het echt gemakkelijk kan, inhalen. Bij kruisingen rekening houden met verkeer en daarom wat snelheid minderen zodat er gemakkelijker kan worden gestopt.


Groet,

Marco

Een pedelec-bestuurder heeft standaard rijbewijs B, rijdt (verplicht) een helm en heeft een spiegel op zijn fiets.  Verlichting moet daar permanent opstaan (waarmee ik doel op de werking ervan).  De pedelec-bestuurder rijdt met andere woorden met een fiets die volledig voldoet aan de regelgeving.  Vervolgens begeeft die zich op het fietspad waar hij/zij dagelijks fietsers tegenkomt die zonder verlichting rijden.  

Iemand die rijbewijs B heeft, weet wat defensief rijden inhoudt.  Iemand die geen rijbewijs B heeft, heeft nooit een theoretisch en praktisch examen gedaan en heeft geen flauw benul wat die term wil zeggen, just saying. Het is een beetje kort door de bocht, maar dit zijn gewoon feiten die niet zomaar genegeerd mogen worden.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
In NL rijbewijs A, AM of B. Voor bepaalde leeftijdscategorieën is AM zonder enige vorm van examen beschikbaar.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Citaat:Iemand die rijbewijs B heeft, weet wat defensief rijden inhoudt. Iemand die geen rijbewijs B heeft, heeft nooit een theoretisch en praktisch examen gedaan en heeft geen flauw benul wat die term wil zeggen, just saying. Het is een beetje kort door de bocht, maar dit zijn gewoon feiten die niet zomaar genegeerd mogen worden.

-Iemand die geen rijbewijs B heeft, weet -afhankelijk van zn intelligentie en leeftijd- gewoon wat defensief rijden inhoudt.
-Iemand die geen rijbewijs B heeft, kan best een theoretisch en praktijkexamen gedaan hebben. Kijkend naar mezelf, zowel theorie- en praktijkexamens voor auto- en motorrijbewijs.
-Het is een beetje kort door de bocht om onwaarheden te presenteren als feiten.
-Onwaarheiden gepresenteerd als feiten kun je maar het best negeren.

Ik heb wel meerdere reacties gelezen, waarbij ik om eerlijk te zijn een beetje het idee heb dat je een ietwat afwijkende, aparte manier van denken hebt. Daaronder een aantal op het Duitse forum trouwens.




Citaat:Het artikel vult dat in met "ogen op de weg houden en rekening houden met andere weggebruikers"
Prima omschrijving van wat ik inderdaad zie als defensief rijden. Ik zou er alleen van maken 'en rekening houdend met het feit dat andere weggebruikers jou wellicht niet zien of verwachten'.

Als ligfietser ben je veelal lager en sneller, en daarmee ook verminderd zichtbaar voor de wat minder oplettende of snuggere weggebruikers.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#7
(03-Jan-2024, 10:13 AM)Roepers schreef: Om het abstracte "defensief rijden" verder in te vullen zou ik zeggen: dat het vooral snelheid minderen is en handen aan aan de remmen. Bijvoorbeeld voor het inhalen. Eerst even bellen, dan het snelheidsverschil verkleinen en dan wanneer het het echt gemakkelijk kan, inhalen. Bij kruisingen rekening houden met verkeer en daarom wat snelheid minderen zodat er gemakkelijker kan worden gestopt.


Als eerste juich ik het van harte toe om abstracte termen te verduidelijken. En daarnaast is het ook zeer welkom om dit te doen bij wetgeving, die vaak opzettelijk vaag is. En dan ook maar meteen onzinnige regelgeving af te schaffen.

Om met het laatste te beginnen het belachelijke art 28. waardoor ik niet mag bellen om daarna in te halen. In ieder geval niet om aan te geven dat ik er graag langs zou willen.

Daarnaast probeer je iets abstracte te verduidelijken, maar daarbij introduceer je weer nieuwe abstracte begrippen: "Rekening houden met" en "snelheid minderen".

Het probleem van concreet worden is voor mensen vaak dat ze dan ook de consequenties moeten dragen. Dus zielige gevallen die net buiten de regelgeving vallen krijgen dan ook geen pardon.  Vrijheidsgraden voor agenten dan ook niet. Waarschuwingen zijn niet mogelijk, tenzij dat natuurlijk in exact omschreven gevallen in de regelgeving is opgenomen. Het schept een hoop duidelijkheid, maar of dat nu een samenleving is waar je in wilt wonen is maar de vraag. (Ik denk dat ik het goed zou kunnen verdragen, maar ik gok de meeste mensen niet).
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Dat art. 28 RVV komt nogal vaak voorbij de laatste tijd.

Zal er ooit een fietser bekeurd zijn omdat ie zn fietsbel gebruikte omdat ie iemand in wilde halen? Denk het niet.
Volgens mij mag je dan ook gewoon met een belletje aangeven dat je in gaat halen of wilt halen. Vaak is de ruimte beperkt, soms kan het misschien een schrikreactie geven. Dat laatste, daar kun je dan bellen om dat gevaar af te wenden. Daarnaast wend je voor jezelf dreigend gevaar af door even te bellen, dus naar mijn interpretatie gewoon toegestaan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#9
Defensief rijden houdt ook in dat je fouten van jezelf en anderen kan opvangen zodanig dat het geen ongeluk veroorzaakt.
Ik vind mezelf in de auto defensiefer rijden dan met de fiets trouwens. Ik hou makkelijker afstand, rij makkelijker gaten dicht en verlaag makkelijker snelheid bij onoverzichtelijke kruispunten. Het kost namelijk geen moeite.
Als ik met de fiets met ieder onverwacht iets rekening moet houden kost me dat veel meer energie want dan ben je steeds aan het optrekken en afremmen. Natuurlijk let ik op en minder ik snelheid op gevaarlijke punten, maar op sommige plekken moet je bijna stapvoets om echt zeker te weten dat er niks komt, en ik merk dat ik dat niet altijd doe omdat de kans op een onverwacht iets daar klein is.
Antwoord }
#10
Ik rijd vaak heel defensief, ik ga dagelijks een potentieel ongeluk uit de weg door de Basisschool te vermijden en een kilometer om te rijden via het industrieterrein. Ik heb dan toch iets meer vertrouwen in de automobilisten daar, dan in de kindertjes. Ook heb ik er meer ruimte om uit te wijken. Bij de school ligt een smal 2 richtingen pad, op het industrieterrein mijd ik het fietspad en kies voor de rijbaan, die is daar heel erg breed.

Soms werkt agressief rijden ook defensief. Veel automobilisten hebben er geen probleem mee om je zowat van de weg te drukken, dan wel met te hoge snelheid te passeren. Een frontale aanrijding zien de meesten toch niet zitten. Ik ga dus regelmatig iets meer naar het midden van de weg als mijn tegenligger me te snel nadert. De meesten gaan dan toch wel in de rem, en ik ga dan naar de kant van de weg zodat we elkaar op een schappelijke snelheid voorbij kunnen.

Over het algemeen rijd ik niet zo hard, en wacht ik liever iets af dan het risico te nemen. Het verkeer is hier ook wel rustig genoeg om dan toch nog ergens te komen. In de zomer als de bejaarde E bikers weer buiten durven komen mijd ik bepaalde routes/fietspaden liever. Ook een vorm van defensief rijden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
#11
(03-Jan-2024, 08:53 PM)Jeroen S schreef: Soms werkt agressief rijden ook defensief. Veel automobilisten hebben er geen probleem mee om je zowat van de weg te drukken, dan wel met te hoge snelheid te passeren. Een frontale aanrijding zien de meesten toch niet zitten. Ik ga dus regelmatig iets meer naar het midden van de weg als mijn tegenligger me te snel nadert. De meesten gaan dan toch wel in de rem, en ik ga dan naar de kant van de weg zodat we elkaar op een schappelijke snelheid voorbij kunnen.
Jep, klopt. Dit doe ik ook regelmatig, net als de bocht net even wat sneller nemen dan strikt noodzakelijk, om te voorkomen dat een automobilist 'm ervoor gooit met de gedachte "die rare fiets remt vast wel"
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Als ik het goed begrepen heb:
- is de max snelheid op de Belgische jaagpaden langs de kanalen 30 km/u.
- dit is om de "peletons wielrenners" te weren ten gunste van de toerfietsers.
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(04-Jan-2024, 12:10 AM)TvWijk schreef: Als ik het goed begrepen heb:
- is de max snelheid op de Belgische jaagpaden langs de kanalen 30 km/u.
- dit is om de "peletons wielrenners" te weren ten gunste van de toerfietsers.
Ben eigenlijk wel benieuwd of er weleens een fietser veroordeeld is voor te hoge snelheid.
Lukt dat in België wel?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(04-Jan-2024, 12:49 AM)365cycle schreef: Ben eigenlijk wel benieuwd of er weleens een fietser veroordeeld is voor te hoge snelheid.
Lukt dat in België wel?

Ja, er is iemand die het te bont heeft gemaakt met een grijze DF in regio Aarschot. Omdat die wat dikwijls opdook bij bepaalde flitscamera's (ik vermoed vooral bij bergaf) is de politie daar actief achter gaan zoeken via het internet en hij is gevonden. Maar zolang je geen heel opvallend herhaaldelijk gedrag vertoont is de kans nogal klein denk ik.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , Willeke_IGKT
#15
Tja, die grijze DF kennen we wel.

Iedereen trouwens die ooit op een CV is geweest.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#16
(04-Jan-2024, 11:47 AM)qv-tester schreef: Ja, er is iemand die het te bont heeft gemaakt met een grijze DF in regio Aarschot. Omdat die wat dikwijls opdook bij bepaalde flitscamera's (ik vermoed vooral bij bergaf) is de politie daar actief achter gaan zoeken via het internet en hij is gevonden. Maar zolang je geen heel opvallend herhaaldelijk gedrag vertoont is de kans nogal klein denk ik.
Ok, maar is die persoon ook bekeurd en zo ja, op welke gronden?

>> Ik ben hier in NL al vaker dan eens staande gehouden voor snelheid, ook weleens gelaserd. De conclusie is telkens dat mijn overschrijding niet fors is (o.a. 39 na correctie in een 30-zone in Nieuwegein, 57 in een 50-zone in het Groene Hart), en dat men daarvoor niet wil of misschien zelfs kan bekeuren. Wel ben ik al een paar keer gewezen op dat een boete o.b.v. art. 5 WvW 1994 indien van toepassing wel mogelijk is. Maar deze overschrijdingen van de maximumsnelheid zijn telkens situaties waarin ik met het autoverkeer meerijd, dus dan is het heel moeilijk om gevaarlijk rijgedrag hard te maken. 

Voorlopig blijf ik wijzen op het feit dat ik als ongemotoriseerde fietser niet verplicht ben tot het hebben van een snelheidsmeter. Overigens kan ik mijn snelheid vaak ook niet actief bekijken - ik heb geen losse snelheidsmeter in m'n fietsen en als de Garmin op kaartmodus staat zie ik de snelheid niet.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Hardloper
#17
(04-Jan-2024, 12:08 PM)365cycle schreef: Ok, maar is die persoon ook bekeurd en zo ja, op welke gronden?
Zover ik het verhaal ken, is hij naar de politierechter gemoeten en is hij daar voor de verzameling van boetes moeten voorkomen. Ik geloof dat hij ze niet allemaal moest betalen, maar wel een gedeelte of de hoogste. Hij is in elk geval veroordeeld. In België kan iedere weggebruiker beboet worden voor overdreven snelheid, ook als een snelheidsmeter niet verplicht is. Er is geen regel die de toepassing van maximale snelheid beperkt tot bepaalde groepen zoals bijvoorbeeld in Nederland. Die vraag is al enkele keren opgedoken, ook in de media. De enige reden dat fietsers zeer zelden beboet worden is omdat ze moeilijk traceerbaar zijn (iets minder in het geval van een opvallend type fiets natuurlijk Wink )
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle , Hardloper
#18
(04-Jan-2024, 12:08 PM)365cycle schreef: Voorlopig blijf ik wijzen op het feit dat ik als ongemotoriseerde fietser niet verplicht ben tot het hebben van een snelheidsmeter. Overigens kan ik mijn snelheid vaak ook niet actief bekijken - ik heb geen losse snelheidsmeter in m'n fietsen en als de Garmin op kaartmodus staat zie ik de snelheid niet.

Geen idee welke Garmin je precies hebt, maar de vrij recentste Garmin modellen kunnen snelheid met de kaart combineren. Zelf vind ik de cadans interessanter om weer te geven. Zodat ik weet of ik beter kan op- of afschakelen. Maar volgens mij kun je 2 datavelden kwijt op mijn Edge met de kaart geopend. Dan kunnen snelheid en cadans getoond worden.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
(04-Jan-2024, 02:08 PM)Hardloper schreef: Geen idee welke Garmin je precies hebt, maar de vrij recentste Garmin modellen kunnen snelheid met de kaart combineren. Zelf vind ik de cadans interessanter om weer te geven. Zodat ik weet of ik beter kan op- of afschakelen. Maar volgens mij kun je 2 datavelden kwijt op mijn Edge met de kaart geopend. Dan kunnen snelheid en cadans getoond worden.
Verschilt sowieso per model, maar ik heb de Edge 840. Vind het kaartscherm zonder verdere data al klein genoeg Wink 
Echter wel een sterke voorkeur voor dit model ivm de combinatie van touchscreen+knoppen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#20
Voor mij betekent defensief rijden dat ik er vanuit ga dat ik onzichtbaar ben en dat ik geen voorrang ga afdwingen als ik dat heb maar voorrang dien te krijgen.

Dat doe ik zowel op de ligger als op de bukfiets en dat heeft al menig ongeval voorkomen. Op de ligger tevens rekening houden met een lagere zit, rij je achter geparkeerde auto's of hoge heggen dan weet je gewoon dat je niet goed zichtbaar bent dus even de snelheid eruit en ook voor de andere weggebruikers kijken.
Op de motorfiets wordt defensief rijden je ook wel aangeleerd om exact dezelfde redenen: Je bent snel en "onzichtbaar" voor automobilisten (die niet kijken)
Antwoord }
#21
(06-Jan-2024, 04:39 PM)metro2005 schreef: Voor mij betekent defensief rijden dat ik er vanuit ga dat ik onzichtbaar ben en dat ik geen voorrang ga afdwingen als ik dat heb maar voorrang dien te krijgen.

Op de motorfiets wordt defensief rijden je ook wel aangeleerd om exact dezelfde redenen: Je bent snel en "onzichtbaar"  voor automobilisten (die niet kijken)

Het fietspad nemen en niet de weg is ook een vorm van defensief rijden. Het is ook om reden van minder aanrijdingen/ongevallen dat de wegbeheerder fietspaden aanlegt.

Het is niet zo dat automobilisten niet kijken; het is zo dat automobilisten wel kijken maar je niet zien. Door de grote informatiestroom die automobilisten op zich af krijgen moeten de hersenen de beperkte mogelijkheid tot aandacht geven, verdelen. Primair wordt de aandacht gegeven aan dingen die gevaar voor de automobilist kunnen betekenen. Een fietser wordt vaker geregistreerd als niet gevaarlijk en dan 'over het hoofd' gezien.

Er wordt dus wel gekeken, maar niet gezien.


Niels, hoofdzaak, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
#22
(06-Jan-2024, 05:32 PM)Niels van der Wal schreef: Het fietspad nemen en niet de weg is ook een vorm van defensief rijden. Het is ook om reden van minder aanrijdingen/ongevallen dat de wegbeheerder fietspaden aanlegt.
Zeker met een velomobiel is dat lang niet altijd het geval. Ik rijd juist vaak op de weg... om beter gezien te worden.

(06-Jan-2024, 05:32 PM)Niels van der Wal schreef: Het is niet zo dat automobilisten niet kijken; 
Sorry, maar hier generaliseer je zo dat het onzin wordt. Ik zie zeker als ik m'n dashcamfilmpjes erop na sla juist vaak dat automobilisten écht niet kijken. Sowieso niet naar het fietspad, maar ook andere automobilisten worden vaak alleen bekeken met de ooghoeken. Precies níet wat ik tijdens m'n rijlessen geleerd heb; je denkt dat je wat ziet, maar het is gewoon niet zo. Het grote aantal ongevallen en dashcamfilmpjes online laat een zelfde beeld zien. 
Gemak i.c.m. gewenning (het gaat meestal goed, omdat die ander jou dan wel ziet) zorgt ervoor dat dat gedrag met meer ervaring vaak erger wordt. Ik ben zelf echt beter gaan autorijden sinds ik veel fiets; mijn snelheid is vaak lager omdat ik er níet meer vanuit ga dat ik het allemaal wel zie. Als je iedere zijstraat écht wil bekijken kom je vaak echt niet verder dan de maximumsnelheid, en soms haal je die niet eens.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers
#23
(07-Jan-2024, 06:23 PM)365cycle schreef: Als je iedere zijstraat écht wil bekijken kom je vaak echt niet verder dan de maximumsnelheid, en soms haal je die niet eens.

Klopt, ik vind tegenwoordig 50km/u met een auto in een dorp of stad veel te vaak gewoon simpelweg te hard.

Om alles goed en tijdig te kunnen overzien is te vaak niet goed genoeg mogelijk. Ik heb het dus niet over simpele en overzichtelijke situaties.

Als ik met 35km/u in de Milan op dezelfde wegen rijd, dan vind ik het vaak al te snel omdat ik het gewoon niet goed kan overzien.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#24
En om even mijn stokpaardje te berijden: vergeet de enorme dode hoeken niet in moderne auto's met hun veiligheidskooien. De A-stijl is echt heel breed en veroorzaakt een grote dode hoek. Dat is een slechte combinatie met matig kijkgedrag .

Groet,
Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie , 365cycle
#25
Dat vond ik ook opvallend met de Zafira in die slingerende bochten in de Eifel, geregeld moest ik me bewegen om goed te zien waar we bleven. Ik maar draaien aan het stuur om spul op de we te houden, vraagt er een naast me:,,snoeppie?"
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT
#26
(07-Jan-2024, 08:07 PM)Fietsbennie schreef: Dat vond ik ook opvallend met de Zafira in die slingerende bochten in de Eifel, geregeld moest ik me bewegen om goed te zien waar we bleven. Ik maar draaien aan het stuur om spul op de we te houden, vraagt er een naast me:,,snoeppie?"
Herkenbaar, maar dat is de spanning van de steller, op deze manier proberen ze dat te onderdrukken.

(07-Jan-2024, 06:23 PM)365cycle schreef: Sorry, maar hier generaliseer je zo dat het onzin wordt. Ik zie zeker als ik m'n dashcamfilmpjes erop na sla juist vaak dat automobilisten écht niet kijken.
Zeker waar, maar er is ook dat ze wel kijken maar niets zien. Wij zijn met onze fietsen bepaald niet een standaard en het plaatje zit bij deze mensen niet in het geheugen en al helemaal niet in combinatie met autorijden. Dus ze zien je wel, maar ze doen er niks mee omdat ze geen seintje vanuit de hersenen krijgen van "pas op!".
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: Niels van der Wal , 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM