Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zijn flink minder gaan bewegen
#1
Zie dit artikel op NOS.nl

Dat minder bewegen komt vooral doordat heel veel groepen veel minder zijn gaan fietsen.

Citaat:Vooral jongeren, jongvolwassenen en hoger opgeleiden zijn minder gaan bewegen. Allemaal zijn ze minder gaan fietsen en wandelen van en naar school, werk en in hun vrije tijd. Het RIVM vergeleek cijfers van voor de coronaperiode met cijfers van na corona.

Er moet weer een campagne worden opgestart: Trap eens wat vaker naar je baas. En ik vind dat er ook er weer nieuwe fietspaden mogen worden aangelegd.

Groet,

Marco
Antwoord }
#2
Als ik naar mezelf kijk, dan ben ik ook wat minder gaan bewegen. Maar mijn bewegen was misschien wel meer dan een uur per dag gemiddeld. Nu eerder 45min.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Bewegen is geen sporten maar een actieve lifestyle.
Je verplaatsen is een activiteit.
Bewegen doe je in een sportschool is hokjes-denken.

Start niet enkel een campagne, maar richt Nederland ook op actief leven in.

Niels, keuze, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#4
Herkenbaar. Ik ben ook minder gaan bewegen. Van 350 km per week naar 200-250 Tongue

Dit is wel ook precies wat ik om me heen zie, en waarom ik m'n directe omgeving probeer te stimuleren om aan actief vervoer te doen.
Wij kunnen hier dus bijdragen, en zowel de RIVM campagne gebruiken om ons punt kracht bij te zetten, als deze ondersteunen!
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT
#5
Ik ben meer gaan bewegen sinds ik een vm heb, dus iedereen aan de VM!!
(was 100km per week ww, nu 120-180km).
Quest 631
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#6
Ik beweeg ook minder. De voornaamste reden zit in het wat natte weer.
Net ook weer: ik dacht even op en neer te gaan naar Den Haag. Ongeveer 73km. Ben tot aan de Rotte gekomen toen ik druppels voelde en besloot om te leren. En nu, half uur later blijkt dat een juiste keuze want anders was ik echt doorweekt geweest.

Had ik de Quest nog, had ik waarschijnlijk wel gewoon gegaan. Dan zou het het petje op mn kop voor de regen zijn en gaan met de banaan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
#7
Wel goed dat hier, in het nieuws, wat aandacht voor is.

(net thuisgekomen met natte pet en bezwete rug)
Quest 631
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#8
(14-Nov-2023, 04:01 PM)ZoefZoef schreef: gaan met de banaan.
Altijd mooi als mensen met een gele Quest dit zeggen Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Citaat:Bewegen is geen sporten maar een actieve lifestyle.
Dit is het idd precies, de truc is om bewegen in je dagelijkse activiteiten in te bouwen: Fietsen naar je werk, boodschappen met de fiets of lopend, etc. Helaas ziet de gemiddelde Nederlander dat niet, die pakt liever de auto of ov voor de meest simpele dingen. 

Citaat:Ik beweeg ook minder. De voornaamste reden zit in het wat natte weer.
Ook ik fiets liever in de zon dan in de regen, maar toch is die angst om nat te regenen vooral psychisch. Vind ik dan :-) Ik ben net ook zeiknat thuis gekomen, wat maakt het uit. Fietsketting en velgen even afgedroogd, kleren in de was, douchen, klaar. Morgen weer :-)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers , PieterTrapt
#10
(14-Nov-2023, 07:55 PM)Victor schreef: Ook ik fiets liever in de zon dan in de regen, maar toch is die angst om nat te regenen vooral psychisch. Vind ik dan :-) Ik ben net ook zeiknat thuis gekomen, wat maakt het uit. Fietsketting en velgen even afgedroogd, kleren in de was, douchen, klaar. Morgen weer :-)

Als je net als ik harde lenzen hebt, en het regenwater loopt over je hoofd je ogen in, dan is het geen pretje! Dan krijg je wat er dan maar aan haartjes of stof of wat dan ook op je huid en in je haar zit onder je lens. En dan zie je niets meer door de pijnlijk tranende ogen! Ook met een bril op is het geen pretje, dan zit je telkens tegen de druppels op je bril aan te kijken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#11
(14-Nov-2023, 05:37 PM)365cycle schreef:
(14-Nov-2023, 04:01 PM)ZoefZoef schreef: gaan met de banaan.
Altijd mooi als mensen met een gele Quest dit zeggen Big Grin

Ik mis mn Quest af en toe best wel Sad




Citaat:Ook ik fiets liever in de zon dan in de regen, maar toch is die angst om nat te regenen vooral psychisch. Vind ik dan :-) Ik ben net ook zeiknat thuis gekomen, wat maakt het uit. Fietsketting en velgen even afgedroogd, kleren in de was, douchen, klaar. Morgen weer :-)

Een beetje nattigheid is niet erg. Miezerweer vind ik vaak wel lekker verfrissend, dus dat boeit me niet zo zeer als ik daar een buitje van tegenkom. Echter, als je zeiknat wordt, doorweekt zal zijn en het is ook nog eens redelijk fris aan het worden dan wordt het een beetje vervelend als je je ook niet direct wat droogs aan kan trekken. Zeker als je een spijkerbroek aanhebt of je jas ook niet helemaal waterdicht is. Tel daar de regendruppels op mn bolletje bij en je hebt de reden waarom ik besloot om toch maar om te keren.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#12
De gemeente Waadhoeke heeft de brug in Hitzum er uit gehaald omdat die verhoogd moet worden. De fietsbrug is wel blijven liggen. De snelste manier om  van Achlum in Hitzum te komen is nu de fiets geworden. Zelfs Franeker is nu veel beter bereikbaar geworden per fiets.  Ik zie inderdaad meer fietsers op het fietspad tussen Achlum en Hitzum en op het Hitzummer binnenpad.


Groet,

Marco
Antwoord }
#13
Voor lezers van wetenschappelijk onderzoek, hier een boeiende studie .

Er is gekeken naar het verband tussen wijze van transport en lichaamsgewicht. Wat blijkt:
- lichtste zijn de fietsers
- dan wandelaars
- dan mensen die per OV reizen
- dan motorfiets of brommer
- dan e-bike
- en het zwaarste zijn automobilisten

Fietsers zijn gemiddeld zo'n 3 kilo lichter dan automobilisten.

Hoe komt dat nou? Deels is het een oorzakelijk verband (van fietsen val je af), deels is het een selectie-effect (wie heel dik is, gaat niet fietsen, maar pakt de auto. Die auto is dan dus geen oorzaak, maar een gevolg van het overgewicht).

Maar er is natuurlijk ook een oorzakelijk verband. Er is gekeken naar het effect van wisselen van vervoersmiddel: val je af, als je overstapt van de auto op de fiets? Ja. Wie gaat fietsen valt af, en wie stopt met fietsen wordt dikker.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Tijanus , TimSch , Willeke_IGKT
#14
Klinkt zo logisch allemaal, hè  Tongue Maar fijn dat ze het nu ook officieel bevestigen. 

Mijn eigen N=1 ervaring staaft overigens deze conclusies: ik weeg nu ook zo'n 10kg minder nu ik naar werk (en bijna alle andere bestemmingen ;-)) fiets.
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#15
De positie van de 'e-bike' verbaasd me wel wat. Blijkbaar rijdt het overgrote deel er mee alsof het een brommer/scooter is.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt
#16
(21-Mar-2024, 06:52 PM)Hoekie schreef: De positie van de 'e-bike' verbaasd me wel wat. Blijkbaar rijdt het overgrote deel er mee alsof het een brommer/scooter is.

Ja, zag ik ook. Sluit wel aan bij mijn waarneming op de fietspaden in en rond Groningen. Ondersteuning op max en dan voor de vorm een beetje meepeddelen. En dan zit een elektrische fiets in de praktijk inderdaad dicht bij auto- of scooterrijden, wat calorieën verbranden betreft.

-Auto/brommer/scooter: 75 kcal/uur
-E-bike: 100 kcal/uur (als de ondersteuning op maximaal staat, wat veel mensen doen)
-Fiets: 700 kcal/uur (uitgaand van een fietser van circa 75kg en een snelheid van 21 km/u)

Maar er zit volgens mij ook een selectie-effect in. Ik zou de studie beter moeten bekijken, maar het zou best kunnen dat bij die OV-reizigers in verhouding veel jongeren zitten (hebben geen rijbewijs; wel OV-studentenkaart), en jongeren zijn gemiddeld lichter dan ouderen. En hoewel de e-bike nu ook massaal door scholieren wordt gebruikt, zou 't me niks verbazen als de gemiddelde e-biker ouder is dan de gemiddelde gewone fietser. 

Dus misschien is een deel van de verklaring dat OV-reizigers jonger (en dus gemiddeld lichter) zijn, en e-bikers ouder (en dus gemiddeld zwaarder).
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#17
(21-Mar-2024, 08:20 PM)PieterTrapt schreef: -Fiets: 700 kcal/uur (uitgaand van een fietser van circa 75kg en een snelheid van 21 km/u)


Ik maak vast een denk-/rekenfout maar:

700 kcal/uur is
2928800 Joule/uur en dat is
813 J/s en dat is
813 Watt.

Nou weet ik dat niet alle energie die ik verbruik in de voortbeweging gaat zitten, maar verbruikt een 75kg zware fietser bij 21 km/h echt 800 Watt?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#18
Dat is inderdaad een denk en rekenfout ;-)
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: datakneder
#19
(21-Mar-2024, 08:41 PM)voodoo schreef: Dat is inderdaad een denk en rekenfout ;-)

Ja dank je wel thumb 

Is er iemand die mij dan ook wil vertellen waar het fout gaat?
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Heel goed, scherpe lezers! thumb

Ik haalde het hier vandaan: https://www.hartstichting.nl/gezond-leve...et-fietsen

Even meerekenen: 1 kcal = 4,2 kJ.  Dus 700 kcal = 2.940 kJ. In één uur. Dus dat is per seconde 2.940/3.600 = 0,82 kJ = 820 Watt

Hmmmm....... ik begrijp het ook niet, dit kan niet kloppen. Sorry!
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Efficiency 20%.
Dus maar 160 Watt effectief beschikbaar.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(21-Mar-2024, 09:14 PM)PieterTrapt schreef: Hmmmm....... ik begrijp het ook niet, dit kan niet kloppen. Sorry!


Dat sorry lijkt me niet nodig. Ik heb even wat websites bekeken en allemaal ergens tussen de 600 en 700 kcal. Over het getal bestaat dus blijkbaar wel consensus. Wat ik tot nu toe begrijp is dat het heel erg afhankelijk is van je conditie. Hoe slechter de conditie hoe hoger het verbruik. En dat kan dan maximaal 700 kcal zijn voor een niet getrainde fietser.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#23
(21-Mar-2024, 09:29 PM)LigfietsWilsum schreef: Efficiency 20%. Dus maar 160 Watt effectief beschikbaar.

He wat goed. Is dit de sleutel tot het raadsel? 160 Watt kun je inderdaad leveren, zegt de Fietsersbond

Fietsersbond website schreef:100 watt is een inspanning die elke fitte volwassene en jongere probleemloos een uur kan volhouden.  75 watt is een inspanning waarmee ouderen aan de norm gezond bewegen voldoen en voor fitte jongeren en volwassen een rustige inspanning. 150 watt is een inspanning die een getrainde fietser goed elke dag een uur kan volhouden. Van een uur 200 watt trappen wordt een goed getrainde fietser lekker moe. En 250 watt trappen is voor een goed getrainde fietser voluit fietsen en net een uur vol te houden.

Dus inderdaad, 160 Watt "op de trapas" betekent dat je 5x160 = 800 Watt verstookt.

Applaus voor Datakneder voor het signaleren van het probleem, en voor LigfietsWilsum voor de oplossing. applause

(14-Nov-2023, 12:50 PM)Niels van der Wal schreef: Bewegen is geen sporten maar een actieve lifestyle.
Je verplaatsen is een activiteit.
Bewegen doe je in een sportschool is hokjes-denken.

Start niet enkel een campagne, maar richt Nederland ook op actief leven in.

Niels, keuze, van der Wal

Eens. Is ook mijn stokpaardje. Ik heb er eigenlijk meerdere:
- haal maximaal beweging uit je dagelijkse activiteiten, zoals woon-werk verkeer en boodschappen per fiets of lopend
- om te sporten heb je geen dure spullen nodig. Je kunt hardlopen zonder telefoon, hartslagmeter, 'oortjes', waterfles en horloge. Ga gewoon eens lekker lopen, naar de vogeltjes luisteren, en een beetje om je heen kijken. Al die spullen leiden alleen maar af.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , blokdoorn , Tijanus
#24
(21-Mar-2024, 08:20 PM)PieterTrapt schreef: -Auto/brommer/scooter: 75 kcal/uur
-E-bike: 100 kcal/uur (als de ondersteuning op maximaal staat, wat veel mensen doen)
-Fiets: 700 kcal/uur (uitgaand van een fietser van circa 75kg en een snelheid van 21 km/u)
En hoeveel verbruik je bij een uurtje winkelen? Ik heb ooit ergens gelezen dat winkelen gezonder is dan op de EBike.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#25
Helemaal eens, sportschool is symptoombestrijding, als dat nodig is heb je veel te weinig beweging in je dagelijks leven in gebouwd. Met de auto naar de sportschool is vanuit mijn misschien wat wereldvreemde perspectief echt volslagen ridicuul.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt , Hoekie , Atrike
#26
(21-Mar-2024, 10:19 PM)blokdoorn schreef: Helemaal eens, sportschool is symptoombestrijding, als dat nodig is heb je veel te weinig beweging in je dagelijks leven in gebouwd. Met de auto naar de sportschool is vanuit mijn misschien wat wereldvreemde perspectief echt volslagen ridicuul.

Ik kom weleens langs de sportschool. En dan zie je ze allemaal zweten en maar weinig fietsen zie je dan daar geparkeerd. Maar heel veel auto's. Ik vind heel die Zwift gedoe niks. Soms vind ik het maar fris en guur dat regen weer. Maar eenmaal bezig vind ik het niet meer erg. En wat heb ik daarna toch een fijne beloning: Een warme douche / bad (deze doe ik ook nog niet eens extreem vol. Een laagje water van +/- 10 cm).
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM