Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De GENIALE marketing van de e-bike
#1
Zoals veel fietsers heb ook ik gemengde gevoelens bij de e-bike. Maar als marketing-concept is het in mijn ogen geniaal

Kijk even mee: 
1. e-bikes spelen in op de menselijke (evolutionaire?) neiging tot luiheid

2. e-bikes bieden daarbji een ijzersterk verhaal! Je gaat niet e-biken omdat je lui bent, nee hoor, maar als alternatief voor de auto! Je gaat veel meer en verder fietsen, echt waar! Volgens de e-bike fabrikanten zijn e-bikes zelfs gezonder zijn dan gewoon fietsen , echt waar!  Rolleyes Doh

3. e-bikes zijn elektrisch, en "elektrisch is schoon", toch? Plus, de e-biker draait zichzelf een rad voor ogen: de elektromotor is netjes weggewerkt, is stil, je kunt jezelf wijsmaken dat je zelf zo hard fietst. Bij de ouderwetse Spartamet, met z'n uitlaatpijp, ging dat niet. Met een e-bike wél. 

4. e-bikes zijn een godsgeschenk voor de fietsenhandel. E-bikes zijn duurder, hebben een kortere levensduur en vergen meer onderhoud. Ideaal dus! 

5. e-bikes zijn verslavend: wie eenmaal elektrisch rijdt zal niet snel meer zelf gaan fietsen. Al was het maar omdat de conditie en de spierkracht minder worden door een e-bike.

6. e-bikes zijn besmettelijk: niemand wil de laatste 'analoge fietser' zijn in zijn clubje. Ouderen, scholieren, ouders met kinderen: iedereen jut elkaar op. Er is veel peer pressure om óók een e-bike aan te schaffen. 

Ik ken zo snel geen enkel ander product dat zó "raak" is. Als fietser vind ik het jammer. "Kun je zelf niet fietsen, luilak?" denk ik soms. Maar commercieel gezien zijn e-bikes zijn briljant!  

Eens?
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
#2
Die tekst van Stella is wel heel erg zeg, ik heb het originele artikel van science direct opgezocht, en daar staat het toch "genuanceerd anders":

Citaat:Therefore, this data suggests that e-bike use leads to substantial increases in physical activity in e-bikers switching from private motorized vehicle and public transport, while net losses in physical activity in e-bikers switching from cycling were much less due to increases in overall travel distance.
Antwoord }
#3
Uit onderzoek in Nederland blijkt, dat e-bike-kilometers vooral ten koste gaan van gewone fietskilometers en veel minder van autokilometers. https://www.academia.edu/download/638907...qq8ybh.PDF

Een ander onderzoek zegt dat het ongeveer 50-50 is: https://www.sciencedirect.com/science/ar...0517306564. Wel leuk: hoe minder blij mensen zijn met hun woon-werk autotrip, hoe groter de geneigdheid tot het pakken van een e-bike. We moeten dus niet meer investeren in wegen/wegonderhoud, maar in fietssnelwegen.

Trouwens, hadden ligfietsen en in het bijzonder velomobielen maar zo'n goede marketingmachine achter zich. Ik droom van een autoloze wereld waarin je lekker in je velomobiel over de snelweg kan scheuren.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - Flevotrike - carbon Strada 073 - besteld: Quatrevelo
Antwoord }
#4
(01-Nov-2023, 11:48 AM)PieterTrapt schreef: 1. e-bikes spelen in op de menselijke (evolutionaire?) neiging tot luiheid

Ik wil dat nuanceren. Energieconservatie is nuttig tijdens schaarste, maar we zijn ook een "homo ludens" algemeen gesproken is er geen schaarste meer, dus er is tijd om te spelen. Ik denk dat heel veel lichaamsbeweging-aversiviteit te verklaren is door:

* ongediagnosticeerde slaap-ademstoornissen (dat is een echte ijsberg)
* tekort aan micronutrienten
* metabole ziekte (door ongezond "modern" dieet)

Dat is dan een gat waar je in belandt waarna het aardig wat moeite kost om de vicieuze cirkel te doorbreken, als je al inziet dat er een probleem is.

En verder is er inderdaad de mode en de drang tot conformeren. De realiteit is dat ~90% van de mensen helemaal niet zo diep nadenkt over de lange-termijn gevolgen van hun keuzes rond levensstijl. Geboren consumentenslaven dus.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , PieterTrapt , Willeke_IGKT
#5
(01-Nov-2023, 11:48 AM)PieterTrapt schreef: Zoals veel fietsers heb ook ik gemengde gevoelens bij de e-bike. Maar als marketing-concept is het in mijn ogen geniaal

Kijk even mee: 
1. e-bikes spelen in op de menselijke (evolutionaire?) neiging tot luiheid

2. e-bikes bieden daarbji een ijzersterk verhaal! Je gaat niet e-biken omdat je lui bent, nee hoor, maar als alternatief voor de auto! Je gaat veel meer en verder fietsen, echt waar! Volgens de e-bike fabrikanten zijn e-bikes zelfs gezonder zijn dan gewoon fietsen , echt waar!  Rolleyes Doh

3. e-bikes zijn elektrisch, en "elektrisch is schoon", toch? Plus, de e-biker draait zichzelf een rad voor ogen: de elektromotor is netjes weggewerkt, is stil, je kunt jezelf wijsmaken dat je zelf zo hard fietst. Bij de ouderwetse Spartamet, met z'n uitlaatpijp, ging dat niet. Met een e-bike wél. 

4. e-bikes zijn een godsgeschenk voor de fietsenhandel. E-bikes zijn duurder, hebben een kortere levensduur en vergen meer onderhoud. Ideaal dus! 

5. e-bikes zijn verslavend: wie eenmaal elektrisch rijdt zal niet snel meer zelf gaan fietsen. Al was het maar omdat de conditie en de spierkracht minder worden door een e-bike.

6. e-bikes zijn besmettelijk: niemand wil de laatste 'analoge fietser' zijn in zijn clubje. Ouderen, scholieren, ouders met kinderen: iedereen jut elkaar op. Er is veel peer pressure om óók een e-bike aan te schaffen. 

Ik ken zo snel geen enkel ander product dat zó "raak" is. Als fietser vind ik het jammer. "Kun je zelf niet fietsen, luilak?" denk ik soms. Maar commercieel gezien zijn e-bikes zijn briljant!  

Eens?

Mijn moeder is gestopt met roken omdat ze te lui was o der pak shag uit haar jas te pakken die op de gang hing. 
en sinds dat ze een ebike heeft nu al 1,5 jaar heeft ze toch alweer 500km gefietst. 
En zonder die ebike was ze toch echt niet gaan fietsen. 
Maar ik moedig mijn moeder wel aan hoor om meer de fiets te pakken. en iedere keer als we bellen nu vraag ik ook
of ze ergers heen is gefietst. want ik fiets sinds ik van mijn velomobiel een ebike heb gemaakt ook vaker naar familie toe.
en daardoor fiets ik ook veel meer. Maar zonder e-assist zou ik het niet redden denk ik om in 9 uur beweegtijd en 2 soms 3 uurtjes pauze 
van groningen naar breda te fietsen wat 275km is. 

Maar net als school jeugd dat verder naar school moet fietsen dan de meeste kinderen. mogen best op een ebike naar school. Maar na school moeten ze hun ebike gewoon thuis laten en een normale fiets pakken. En hoe sneller je weer thuis bent hoe eerder je huiswerk af is dus meer tijd je overhoud voor leuke dingen. 

Dus een ebike hoeft niet negatief te zijn. Maar misbruik ervan is al makkelijk gemaakt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt , Hoekie
#6
@PieterTrapt,

Ik vind dat je echt een heel goed en kloppend overzicht hebt gemaakt.

Eigenlijk was ik al een tijdje op zoek naar zo'n duidelijk verhaal.
Vooral in gesprek met e-Bikers is het handig om zo'n verhaal achter de hand te hebben.

Je noemt een aantal aspecten die ik echt goed vind:

-elektrisch is schoon
Dit hoor ik mensen met een e-Bike ook echt vaak zeggen.

-verslavend
Ermee stoppen gaat inderdaad bijna niemand meer lukken. Ik las een tijdje terug het verhaal van iemand die gestopt was en hij was echt heel erg geschrokken van het feit dat zijn fietsconditie zo extreem achteruit was gegaan. Het gewone fietsen viel hem zo zwaar dat hij telkens weer naar zijn e-Bike terug verlangde. Het is dus echt een soort verslaving.

-besmettelijk
Vaak worden mensen ook voor gek verklaard dat ze nog met een gewone fiets fietsen. En het is ook lastig om het tempo van een e-Bike te rijden met een gewone fiets. Je fietst dus ook letterlijk achter je groepje.
Je 'hoort' er dus niet meer echt bij. Psychologisch gezien zal dit echt wel effect hebben.

Dus, dankjewel voor dit overzicht.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#7
(02-Nov-2023, 07:20 AM)Wim -de roetsende schreef: het is ook lastig om het tempo van een e-Bike te rijden met een gewone fiets.

Ik heb een alu hybride bukker van ~20 jaar oud en zonder al te veel tegenwind kan ik m'n kruissnelheid makkelijk boven 25 km/h houden. Met windkracht 4+ ja, dan wordt het lastig.

Nog even ventileren over iets wat me is opgevallen over boomer+ en bejaarde echtparen op ebikes. Ze zetten verdorie altijd het hele fietspad dicht door zij aan zij te rijden, en ik krijg nog kapsonespraatjes ook als ik bel omdat ik erlangs wil. Grrrrrrr.
Antwoord }
#8
(02-Nov-2023, 11:20 AM)kuŝbiciklo schreef: Nog even ventileren over iets wat me is opgevallen over boomer+ en bejaarde echtparen op ebikes. Ze zetten verdorie altijd het hele fietspad dicht door zij aan zij te rijden, en ik krijg nog kapsonespraatjes ook als ik bel omdat ik erlangs wil. Grrrrrrr.


Ook hier in Duitsland veel zij aan zij gefiets, maar gelukkig geen kapsonepraatjes. Wel zijn ze soms behoorlijk doof. (Laat aan de kant)

Maar of het kapsonepraatjes zijn weet ik niet. In Nederland is het verboden om te bellen om langs twee naast elkaar rijdende fietsers te passeren. Ik erger me aan die wet, maar zo is het nu eenmaal besloten.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#9
(02-Nov-2023, 05:25 AM)Veloquest schreef: Mijn moeder is gestopt met roken omdat ze te lui was o der pak shag uit haar jas te pakken die op de gang hing. 
Toont maar weer aan dat luiheid in sommige gevallen ook gewoon heel positief is Big Grin

(02-Nov-2023, 05:25 AM)Veloquest schreef: en sinds dat ze een ebike heeft nu al 1,5 jaar heeft ze toch alweer 500km gefietst. 
En zonder die ebike was ze toch echt niet gaan fietsen. 
Een e-bike kan best wel een opstap zijn, en als ik jouw leeftijd zo inschat is je moeder mogelijk al op een leeftijd waarbij from scratch conditie opbouwen niet echt een optie meer is zonder dat ze daar een heel uitgesproken keuze voor moet maken.

(02-Nov-2023, 05:25 AM)Veloquest schreef: want ik fiets sinds ik van mijn velomobiel een ebike heb gemaakt ook vaker naar familie toe.
en daardoor fiets ik ook veel meer. Maar zonder e-assist zou ik het niet redden denk ik om in 9 uur beweegtijd en 2 soms 3 uurtjes pauze 
van groningen naar breda te fietsen wat 275km is. 
In jouw geval ligt dat mijns inziens anders. Je bent een jonge kerel met een voor zover ik gezien heb redelijk sportieve bouw. De QV is misschien wat teveel gevraagd gezien jouw lengte en gewicht en de verhouding daarvan tot de QV, maar tenzij je een handicap hebt die ik gemist heb twijfel ik er niet aan dat je die 275 km met je Quest XS op eigen kracht zou kunnen doen, en daar ook nog eens redelijk snel in zou kunnen worden. Dat moet niet van mij ofzo, ik probeer het alleen bij zoveel mogelijk mensen te stimuleren vanwege de voordelen die daar aan zitten.
Eerder vertelde ik al eens over de kennis die dankzij mijn betoog uit de auto en op de speed pedelec stapte. Inmiddels rijdt hij regelmatig een dagje op de wielrenfiets naar kantoor (45km enkel!) en begint hij iedere keer dat we elkaar spreken over dat hij zoveel meer energie heeft dan vroeger.
In het geval van mijn eigen lijf haal ik er zeker nog niet uit wat erin zit; met een dieet en heel gerichte training zou ik denk ik nog wel 30% meer duurvermogen kunnen opbouwen. Voor mij is dat niet nodig en ik mis de discipline, maar dankzij de vanzelfsprekendheid van regelmatige beweging heb ik nu wel een enorme beweegreserve opgebouwd, en daarmee is een mooi parallel te trekken naar wat velonauten ervaren bij een viaduct; als je al een flinke vaart hebt ga je makkelijker over een heuvel heen dan wanneer je langzaam naar boven moet rijden.

(02-Nov-2023, 05:25 AM)Veloquest schreef: Maar net als school jeugd dat verder naar school moet fietsen dan de meeste kinderen. mogen best op een ebike naar school. Maar na school moeten ze hun ebike gewoon thuis laten en een normale fiets pakken. En hoe sneller je weer thuis bent hoe eerder je huiswerk af is dus meer tijd je overhoud voor leuke dingen. 
Juist de jeugd zou die e-bike niet nodig moeten hebben. Ik fietste vroeger eerst 12 km en later 11 km enkele reis naar de middelbare school, en ben ervan overtuigd dat de basis van mijn explosief vermogen en conditie daar gelegd is. Dan heb ik het nog niet eens over mijn huidige duurconditie; ik kan me nog als de dag van gisteren herinneren dat ik op m'n (oude maar prima) wielrenfiets richting het grotere dorp in de regio fietste en een kennis voor me zag; Xander was een jongen uit hetzelfde dorp als ik, die na z'n MAVO bij de landmacht was gegaan en als eens gezegd had dat de fysieke trainingen die hij daar onderging ontzettend zwaar waren. Dat bleek inderdaad; hij reed op z'n omafiets naar het station met een enorme legertas op z'n rug. Zijn cadans was extreem hoog, mijn fietscomputertje gaf continu 32 a 33 km/h aan, en ik had in m'n bukhouding de grootste moeite om een rechtopzittende militair met een legertas bij te houden Big Grin
Obesitas ís al een probleem onder jongeren, terwijl juist kinderlijven enorm goed reageren op training en daarmee hun toekomst een hoop makkelijker kunnen maken. Laten we alsjeblieft zorgen dat zelf bewegen de norm blijft. Ook als ze dat wat tijd kost; die hebben ze namelijk nog gewoon.

(02-Nov-2023, 05:25 AM)Veloquest schreef: Dus een ebike hoeft niet negatief te zijn. Maar misbruik ervan is al makkelijk gemaakt.
Dat hoeft het zeker niet, maar laten we 'm inderdaad alleen inzetten waar het nodig is.

(02-Nov-2023, 07:20 AM)Wim -de roetsende schreef: -verslavend
Ermee stoppen gaat inderdaad bijna niemand meer lukken. Ik las een tijdje terug het verhaal van iemand die gestopt was en hij was echt heel erg geschrokken van het feit dat zijn fietsconditie zo extreem achteruit was gegaan. Het gewone fietsen viel hem zo zwaar dat hij telkens weer naar zijn e-Bike terug verlangde. Het is dus echt een soort verslaving.
Dit niet alleen. Je voert door het gebruiken van een e-bike ook gewoon wijzigingen door aan je lichaam die niet iedereen meer kan terugdraaien.
M'n schoonvader (81) is nog niet zo heel lang geleden overgestapt op een E-bike, en merkt nu dat "squatten" eigenlijk niet meer echt gaat. Hij moet nu omrollen en dan weer overeind kruipen, de explosieve kracht is weg. Zie dat er maar weer eens aan te trainen op die leeftijd...
Antwoord }
#10
(02-Nov-2023, 07:20 AM)Wim -de roetsende schreef: @PieterTrapt,

Ik vind dat je echt een heel goed en kloppend overzicht hebt gemaakt.

Dank je wel, Wim!
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#11
(02-Nov-2023, 11:38 AM)datakneder schreef: .... In Nederland is het verboden om te bellen om langs twee naast elkaar rijdende fietsers te passeren. ...

Daarom toeter ik.  Big Grin
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - Flevotrike - carbon Strada 073 - besteld: Quatrevelo
Antwoord }
#12
(02-Nov-2023, 11:38 AM)datakneder schreef:
(02-Nov-2023, 11:20 AM)kuŝbiciklo schreef: Nog even ventileren over iets wat me is opgevallen over boomer+ en bejaarde echtparen op ebikes. Ze zetten verdorie altijd het hele fietspad dicht door zij aan zij te rijden, en ik krijg nog kapsonespraatjes ook als ik bel omdat ik erlangs wil. Grrrrrrr.


Ook hier in Duitsland veel zij aan zij gefiets, maar gelukkig geen kapsonepraatjes. Wel zijn ze soms behoorlijk doof. (Laat aan de kant)

Maar of het kapsonepraatjes zijn weet ik niet. In Nederland is het verboden om te bellen om langs twee naast elkaar rijdende fietsers te passeren. Ik erger me aan die wet, maar zo is het nu eenmaal besloten.

Fietsers mogen met 2 naast elkaar rijden. Die fietsers mogen alleen het andere verkeer niet hinderen.
En wat bellen aangaat? Handsfree mag wel, maar dan moet je nog het nummer weten van de mensen die je wilt inhalen Huh
Antwoord }
#13
(02-Nov-2023, 02:04 PM)Frutsel schreef: Fietsers mogen met 2 naast elkaar rijden. Die fietsers mogen alleen het andere verkeer niet hinderen.

En wat bellen aangaat? Handsfree mag wel, maar dan moet je nog het nummer weten van de mensen die je wilt inhalen Huh




RVV 1990
Artikel 28
     
Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.


Het klopt dat ze ander verkeer niet mogen hinderen. Maar hinderen is geen dreigend gevaar.

Maar deze wet verhinderd ook het onderling praten op de fiets en ook het handsfree-bellen, omdat je dan nog steeds een geluidssignaal maakt. En om de discussie te voorkomen is elk geluid ook een signaal en dit is allemaal bevestigd aan mij door het Ministerie van verkeer en waterstaat, of hoe dat tegenwoordig ook mag heten.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(02-Nov-2023, 07:20 AM)Wim -de roetsende schreef: Vooral in gesprek met e-Bikers is het handig om zo'n verhaal achter de hand te hebben.
Waar heb je dat verhaal precies voor nodig? Om ze de maat te nemen?

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(02-Nov-2023, 02:31 PM)datakneder schreef: RVV 1990
Artikel 28
     
Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.


Het klopt dat ze ander verkeer niet mogen hinderen. Maar hinderen is geen dreigend gevaar.
In dit opzicht, als ik met 60 km/h aan kom kachelen is er wel degelijk dreigend gevaar dat afgewend dient te worden Big Grin
Antwoord }
#16
(02-Nov-2023, 11:38 AM)datakneder schreef: Ook hier in Duitsland veel zij aan zij gefiets, maar gelukkig geen kapsonepraatjes. Wel zijn ze soms behoorlijk doof. (Laat aan de kant)

Maar of het kapsonepraatjes zijn weet ik niet. In Nederland is het verboden om te bellen om langs twee naast elkaar rijdende fietsers te passeren. Ik erger me aan die wet, maar zo is het nu eenmaal besloten.

Wel als je de telefoon pakt om die fietsers te bellen met het verzoek om plaats te maken zodat je veilig kan passeren Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(02-Nov-2023, 03:08 PM)melle z schreef:
(02-Nov-2023, 07:20 AM)Wim -de roetsende schreef: Vooral in gesprek met e-Bikers is het handig om zo'n verhaal achter de hand te hebben.
Waar heb je dat verhaal precies voor nodig? Om ze de maat te nemen?

De maat nemen is natuurlijk niet nodig en ook niet effectief. Iedereen moet maar op z'n eigen wijze gelukkig worden. 

Ik heb ook zitten piekeren waarom e-bikes mij soms storen. Vreemd genoeg denk ik bij automobilisten nooit: "Luilak, ga toch gewoon fietsen!".
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
(02-Nov-2023, 03:08 PM)melle z schreef:
(02-Nov-2023, 07:20 AM)Wim -de roetsende schreef: Vooral in gesprek met e-Bikers is het handig om zo'n verhaal achter de hand te hebben.
Waar heb je dat verhaal precies voor nodig? Om ze de maat te nemen?

Uiteraard.

Je stelt wel een vraag, maar je geeft ook al meteen zelf een soort van antwoord. 

Dat zal het dan wel zijn voor jou. 


Ik ga graag in gesprek met argumenten.

-
-
(02-Nov-2023, 11:20 AM)kuŝbiciklo schreef:
(02-Nov-2023, 07:20 AM)Wim -de roetsende schreef: het is ook lastig om het tempo van een e-Bike te rijden met een gewone fiets.

Ik heb een alu hybride bukker van ~20 jaar oud en zonder al te veel tegenwind kan ik m'n kruissnelheid makkelijk boven 25 km/h houden. Met windkracht 4+ ja, dan wordt het lastig.

Dit geldt voor jou en vast ook nog voor veel anderen.

Maar voor nog veel meer anderen geldt dit niet. Ik zie zelden iemand boven de 20km/u rijden op een gewone fiets. Als ik een schatting moet maken, dan is dat er 1 op de 50.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT , emgaron
#19
(02-Nov-2023, 11:38 AM)datakneder schreef: In Nederland is het verboden om te bellen om langs twee naast elkaar rijdende fietsers te passeren. Ik erger me aan die wet, maar zo is het nu eenmaal besloten.


Echt waar? daar had ik nog nooit van gehoord. Heb je een link voor me waar ik dit kan nalezen?

Als dit verboden is, dan is het een verbod dat ik bij vrijwel elke wat langere fietsrit overtreed. De reactie van de naast elkaar rijdende fietsers is over het algemeen goed, ze gaan achter elkaar rijden om je er langs te laten, en ik roep meestal dankuwel tijdens het inhalen.

Wat ik ook wel vaker doe is naast elkaar rijdende fietsers over de autorijbaan inhalen, als ik in mijn spiegels zie dat er geen autoverkeer aankomt.

Naast elkaar fietsen zie ik niet alleen bij ouderen maar in alle leeftijdsgroepen. Ik ben er voorstander van dat dit toegestaan is, hoewel ik er vaker last van heb dan dat ik het zelf doe.

Een paar blokken van mijn huis vandaan staat een middelbare school, ik kom daar wel eens langs tijdens lesuren. Ik zie daar maar een klein percentage elektrische fietsen staan. Ik heb de indruk dat het nog best meevalt hoeveel scholieren op elektrische fietsen rijden. Degenen die een elektrische fiets hebben zijn degenen die vroeger een brommer gehad zouden hebben, denk ik.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie , martinR
#20
(02-Nov-2023, 08:56 PM)Martin van Mourik schreef: Als dit verboden is, dan is het een verbod dat ik bij vrijwel elke wat langere fietsrit overtreed.
Ik ook  Shy

(02-Nov-2023, 08:56 PM)Martin van Mourik schreef: De reactie van de naast elkaar rijdende fietsers is over het algemeen goed, ze gaan achter elkaar rijden om je er langs te laten, en ik roep meestal dankuwel tijdens het inhalen.
Ik ook  Rolleyes

(02-Nov-2023, 08:56 PM)Martin van Mourik schreef: Wat ik ook wel vaker doe is naast elkaar rijdende fietsers over de autorijbaan inhalen, als ik in mijn spiegels zie dat er geen autoverkeer aankomt.
Ik ook Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
(02-Nov-2023, 08:56 PM)Martin van Mourik schreef: Echt waar? daar had ik nog nooit van gehoord. Heb je een link voor me waar ik dit kan nalezen?


Scroll een stukje omhoog dan zie je mijn quote van RVV 1990 Art. 28.

Ik realiseerde me dat de consequentie van dit artikel is dat bellen om te kunnen inhalen niet toegestaan is. Daarop contact het Min. v Verkeer en Waterstaat gehad en gevraagd hoe ik naast elkaar fietsende fietsers kan vragen aan de kant te gaan. Hun reactie was dat dat inderdaad niet mogelijk is.

Alles wat jij doet, doe ik ook. Maar ik baal er elke keer van dat ik dus een wet moet overtreden omdat er blijkbaar niet is nagedacht over deze toch veelvoorkomende situatie. Of ze willen het juist, maar ik heb niet het gevoel dat de Nederlandse overheid extreem tegen fietsers is. De duitse wel!
Antwoord }
#22
Stel je niet zo aan, zeg!

(02-Nov-2023, 09:03 PM)365cycle schreef:
(02-Nov-2023, 08:56 PM)Martin van Mourik schreef: Als dit verboden is, dan is het een verbod dat ik bij vrijwel elke wat langere fietsrit overtreed.
Ik ook  Shy

(02-Nov-2023, 08:56 PM)Martin van Mourik schreef: De reactie van de naast elkaar rijdende fietsers is over het algemeen goed, ze gaan achter elkaar rijden om je er langs te laten, en ik roep meestal dankuwel tijdens het inhalen.
Ik ook  Rolleyes

(02-Nov-2023, 08:56 PM)Martin van Mourik schreef: Wat ik ook wel vaker doe is naast elkaar rijdende fietsers over de autorijbaan inhalen, als ik in mijn spiegels zie dat er geen autoverkeer aankomt.
Ik ook Big Grin

Ik ook!


Vier op een rij. Ik win!
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#23
Nog even over de e-bike. Ik sluit me aan bij dit mooie overzicht. Maar de vraag omkeren levert misschien nog wel meer (zelf)inzicht op. Dus:

Waarom fietsen wij niet met een e-bike?

Voor mij zijn het heel veel diverse redenen, in mijn geval zal een speed-pedelec een eventueel alternatief kunnen zijn, een normale e-bike niet (voor mijn ww-verkeer, ca 57km per dag) want die haal ik meestal met mijn zitfiets al in.

- De afhankelijkheid van een accu, die groot genoeg moet zijn voor de afstand.
- De afhankelijkheid van meer techniek die moeilijk zelf te repareren is.
- Het niet 'zelf' doen, als het wel kan (als ik zelf de trap op kan lopen dan ook geen roltrap, hier net zo).
- De maandelijks extra kosten voor verzekering etc.
- Het verplicht moeten dragen van een helm.
- De 'hipheid' rondom de speed-pedelecs, ik hou wel van het 'nerderige' rondom vm's. Of verkopers vs liefhebbers.
- Energie-efficientie: eerder kiezen om energie te besparen (aerodynamische schil) ipv extra energie toevoegen (accu).
- Afhankelijkheid van niet duurzame materialen voor met name de accu.
- Minder duurzaam concept (levensduur).
- Fitheid.
- Minder 'jat'gevoelig.

Nadelen:
- Je moet het niet erg vinden op te vallen.
- Stuk minder praktisch met stallen / parkeren.
- Altijd bezweet aankomen.
- Omdat mijn vm buiten staat (onder zeil), is het wegfietsen als het al regent niet zo leuk. Dat is met een fiets die in de schuur staat minder erg.
Quest 631
Antwoord }
#24
(01-Nov-2023, 11:48 AM)PieterTrapt schreef: Zoals veel fietsers heb ook ik gemengde gevoelens bij de e-bike. Maar als marketing-concept is het in mijn ogen geniaal

Kijk even mee: 
1. e-bikes spelen in op de menselijke (evolutionaire?) neiging tot luiheid

2. e-bikes bieden daarbji een ijzersterk verhaal! Je gaat niet e-biken omdat je lui bent, nee hoor, maar als alternatief voor de auto! Je gaat veel meer en verder fietsen, echt waar! Volgens de e-bike fabrikanten zijn e-bikes zelfs gezonder zijn dan gewoon fietsen , echt waar!  Rolleyes Doh

3. e-bikes zijn elektrisch, en "elektrisch is schoon", toch? Plus, de e-biker draait zichzelf een rad voor ogen: de elektromotor is netjes weggewerkt, is stil, je kunt jezelf wijsmaken dat je zelf zo hard fietst. Bij de ouderwetse Spartamet, met z'n uitlaatpijp, ging dat niet. Met een e-bike wél. 

4. e-bikes zijn een godsgeschenk voor de fietsenhandel. E-bikes zijn duurder, hebben een kortere levensduur en vergen meer onderhoud. Ideaal dus! 

5. e-bikes zijn verslavend: wie eenmaal elektrisch rijdt zal niet snel meer zelf gaan fietsen. Al was het maar omdat de conditie en de spierkracht minder worden door een e-bike.

6. e-bikes zijn besmettelijk: niemand wil de laatste 'analoge fietser' zijn in zijn clubje. Ouderen, scholieren, ouders met kinderen: iedereen jut elkaar op. Er is veel peer pressure om óók een e-bike aan te schaffen. 

Ik ken zo snel geen enkel ander product dat zó "raak" is. Als fietser vind ik het jammer. "Kun je zelf niet fietsen, luilak?" denk ik soms. Maar commercieel gezien zijn e-bikes zijn briljant!  

Eens?
Mijn oma maalde de koffie bonen met de hand, 5 minuten draaien, klaar, ik had nooit de indruk dat ze daar moe van werd of moest zweten, toch is met de hand koffie malen uit de mode geraakt, grote bedragen worden uitgegeven voor een ingewikkelde koffie zet machine.
En zo gaat het met veel gewoontes in een modern leven, kapitale keukens en dan eten laten bezorgen, vakanties liggend en zittend doorbrengen, wie bouwt er nog zelf een huis? een project ontwikkelaar bedenkt een plan, een bouwbedrijf voert het uit, en de koper moet zien gelukkig te worden met huis en hypotheek.
Al deze gewoontes terug te dringen zal niet meevallen, leven met techniek is een must als je er nog bij wil horen, dat was vroeger al zo, daar mee kon je opscheppen bij een verjaardag visite .
Terug naar de E bike, als je het auto gebruik wil terug dringen, kom je om een E bike niet omheen, de overstap van een auto naar een gewone fiets is voor de meeste automobilisten te groot, te saai, een geen techniek, niks om een gesprek over te beginnen.
Daar liggen juist de kansen voor de ligfiets, de moderne mens wil techniek, toeters en bellen, kom je dan aan met een verhaal dat de bestuurder zich in het zweet moet werken om vooruit te komen, is de belangstelling snel over.
Als ik ergens parkeer met mijn chopper of trike, heb ik vaak gesprekken met passanten, dat gaat vaak over techniek, hoe snel?  en , ziet er leuk uit, en dan moet ik nog duidelijk maken, dat ik niet invalide ben, en mijn trike ook gebruik voor boodschappen doen en om autogebruik terug te dringen. bij dit laatste thema heb ik ook al meegemaakt dat mensen het gesprek afbreken en weglopen, zo moeilijk ligt dit onderwerp.
Nog een voordeel van een E bike, je wordt niet voor een arme sloeber aangezien, ik heb lang  gefietst met een trekking fiets met een grote plastic tas achterop voor de boodschappen, als ik dan ergens in een parkje  op een bankje pauze nam, kreeg ik soms afkeurende blikken, sommige in Duitsland houden je dan voor een penner, iemand die dakloos is , aan de drank, en zijn hele bezit bijeen heeft gebracht in een Aldi tas.
Ook in Tsjechië heb ik meegemaakt dat er voor mij een auto stopte, stapten drie mannen uit, bleek de vreemdelingen politie te zijn, hadden ook al assistentie opgeroepen van de plaatselijke politie, men verwachte kennelijk een grote klus, dan kan men beter met voldoende manschappen zijn.
De eerste vraag was naar mijn paspoort, toen dat een Nederlands paspoort bleek, had de plaatselijke agent geen belangstelling meer er reed weg, de andere agent wilde weten waar ik de nacht doorbracht,  had ik geantwoord, onder een brug of boom, had ik waarschijnlijk problemen gekregen, daarom verteld dat ik hier onroerend goed heb,  en waar dan wel?  de straat doorgegeven, dan konden ze daar gaan kijken, ik heb er nooit wat van weer gehoord.
Wat ik nadien wel dacht, waarom hebben ze mij aangehouden?  ik schuif het op mijn witte action tas die ik achterop had, daarom heb ik op mijn trike alu koffers gemonteerd, maakt een betere indruk schijnbaar.
Antwoord }
Bedankt door: martinR , PieterTrapt , hmplantinga
#25
(03-Nov-2023, 02:58 AM)PlantageBohémien schreef: Mijn oma maalde de koffie bonen met de hand, 5 minuten draaien, klaar, ik had nooit de indruk dat ze daar moe van werd of moest zweten, toch is met de hand koffie malen uit de mode geraakt, grote bedragen worden uitgegeven voor een ingewikkelde koffie zet machine.
Dat deed ik tot voor kort ook. Tegenwoordig staat er wel een elektrische molen, maar om de koffie beter te zetten, niet sneller.
Pistonmachines en zelfs hevelmachines als de La Pavoni Europiccola zijn daarnaast echt in opkomst voor thuis.

(03-Nov-2023, 02:58 AM)PlantageBohémien schreef: En zo gaat het met veel gewoontes in een modern leven, kapitale keukens en dan eten laten bezorgen, vakanties liggend en zittend doorbrengen, wie bouwt er nog zelf een huis? een project ontwikkelaar bedenkt een plan, een bouwbedrijf voert het uit, en de koper moet zien gelukkig te worden met huis en hypotheek.
Al deze gewoontes terug te dringen zal niet meevallen, leven met techniek is een must als je er nog bij wil horen, dat was vroeger al zo, daar mee kon je opscheppen bij een verjaardag visite .
Slechts ten dele. Ook op actieve vakanties worden complete bedrijven gebouwd.

(03-Nov-2023, 02:58 AM)PlantageBohémien schreef: Terug naar de E bike, als je het auto gebruik wil terug dringen, kom je om een E bike niet omheen, de overstap van een auto naar een gewone fiets is voor de meeste automobilisten te groot, te saai, een geen techniek, niks om een gesprek over te beginnen.
Daar gaat dit topic juist níet over. De E-bike wordt gemarket als "gemakkelijke" vervanger van de gewone fiets, om in te spelen op de mensen die je hierboven noemt.
De E-bike als vervanger van de auto is niets mis mee, sterker nog; ik knok net zo hard voor de speed pedelec als voor de velomobiel, ook al is die laatste om bovengenoemde redenen en nog veel meer mijn persoonlijke favoriet.

(03-Nov-2023, 02:58 AM)PlantageBohémien schreef: Daar liggen juist de kansen voor de ligfiets, de moderne mens wil techniek, toeters en bellen, kom je dan aan met een verhaal dat de bestuurder zich in het zweet moet werken om vooruit te komen, is de belangstelling snel over.
Als ik ergens parkeer met mijn chopper of trike, heb ik vaak gesprekken met passanten, dat gaat vaak over techniek, hoe snel?  en , ziet er leuk uit, en dan moet ik nog duidelijk maken, dat ik niet invalide ben, en mijn trike ook gebruik voor boodschappen doen en om autogebruik terug te dringen. bij dit laatste thema heb ik ook al meegemaakt dat mensen het gesprek afbreken en weglopen, zo moeilijk ligt dit onderwerp.
Valt bij mij meestal wel mee. De velomobiel is dan toch net wat interessanter. Wijzen op het feit dat ik een man van middelbare leeftijd ben, maar dat m'n benen op het eerste gezicht niet onderdoen voor die van een profvoetballer doet het in deze regio vol welvaartszieken trouwens helemaal prima. Daar echt iets voor moeten doen is dan vaak helaas weer teveel gevraagd...

(03-Nov-2023, 02:58 AM)PlantageBohémien schreef:
Nog een voordeel van een E bike, je wordt niet voor een arme sloeber aangezien, ik heb lang  gefietst met een trekking fiets met een grote plastic tas achterop voor de boodschappen, als ik dan ergens in een parkje  op een bankje pauze nam, kreeg ik soms afkeurende blikken, sommige in Duitsland houden je dan voor een penner, iemand die dakloos is , aan de drank, en zijn hele bezit bijeen heeft gebracht in een Aldi tas.
Ook in Tsjechië heb ik meegemaakt dat er voor mij een auto stopte, stapten drie mannen uit, bleek de vreemdelingen politie te zijn, hadden ook al assistentie opgeroepen van de plaatselijke politie, men verwachte kennelijk een grote klus, dan kan men beter met voldoende manschappen zijn.
De eerste vraag was naar mijn paspoort, toen dat een Nederlands paspoort bleek, had de plaatselijke agent geen belangstelling meer er reed weg, de andere agent wilde weten waar ik de nacht doorbracht,  had ik geantwoord, onder een brug of boom, had ik waarschijnlijk problemen gekregen, daarom verteld dat ik hier onroerend goed heb,  en waar dan wel?  de straat doorgegeven, dan konden ze daar gaan kijken, ik heb er nooit wat van weer gehoord.
Wat ik nadien wel dacht, waarom hebben ze mij aangehouden?  ik schuif het op mijn witte action tas die ik achterop had, daarom heb ik op mijn trike alu koffers gemonteerd, maakt een betere indruk schijnbaar.
Misschien toch ook eens iets aan je kapsel en je kleding doen Tongue Big Grin  Angel
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinR
#26
Natuurlijk zijn wij ligfietsers op Oud Hollandsche spierkracht superieur en hebben wij het gelijk aan onze zijde wat betreft de beste manier om je fietsend over 's lands wegen voort te bewegen. Dat betwist ik niet. En die andere 99% van de fietsers hebben het bij het verkeerde eind, en al helemaal die helft daarvan die dat rechtop fietsen ook nog eens met een motortje doet!! FOEI! En dat komt ook nog eens allemaal door de marketing die ze voorliegt. Als diezelfde marketeers zich druk hadden gemaakt over de velomobiel had het hele land daarin gereden....  Tongue

Ik deel de mening van een aantal voor me dat de e-bike er voor zorgt dat er mensen fietsen die dat anders niet hadden gedaan. De moeder van VeloQuest bijvoorbeeld, maar ik zie dagelijks meerdere mensen waarvan ik eerst denk: "tjonge, zit je daar op je e-bike met je dikke pens, ga gewoon fietsen" maar meteen daarna realiseer ik me: deze meneer/mevrouw had NIET gefietst zonder die e-bike. Ik vind dat goed nieuws en zie dat als winst. 

Begrijp me niet verkeerd hoor: ik verkondig aan iedereen die het wil horen hoe ik me topfit en gezond (mentaal en fysiek) voel doordat ik overal in mijn gekke banaanfiets heen fiets ipv de auto pak. Hoe ik geen sport beoefen afgezien van mezelf functioneel verplaatsen waar ik heen moet op spierkracht en zo tijd en geld bespaar. Ik onderschrijf persoonlijk alle genoemde voordelen. En dat zou natuurlijk voor iedereen een aanrader zijn, maar we moeten voor ogen blijven houden dat wij de grote uitzondering zijn. Wij zijn dat kleine clubje mafkezen die door weer en wind tientallen kilometers enkele reis trappen in een duizenden euros kostende carbon/glasvezel banaan en bezweet aankomen, omkleden en fris en fruitig aan de werkdag beginnen. Wij zijn gek, zij niet  Wink

Citaat:Laten we alsjeblieft zorgen dat zelf bewegen de norm blijft.


De norm blijft? That ship has sailed. En terugdraaien is utopisch. Ik vind bovendien "ik reed vroeger als kind toch ook 10+km door weer en wind naar school op mijn gewone fiets" geen argument: je had geen keuze. Je had in die tijd ook geen smartphone denk ik? En je televisie was zo dik als de salonkast met een beeldbuis in het formaat van een A4tje. Je internetverbinding, als je hem al had, begon met een orkest van gekraak van je modem en als je geluk had, had je ISDN en kon je tegelijkertijd bellen en internetten. Tijden veranderen. Mijn kind moet als ze naar de middelbare school gaat waarschijnlijk ook 15+km door de winderige, Groningse polder en reken maar dat die een e-bike krijgt.


Citaat:In jouw geval ligt dat mijns inziens anders. .... twijfel ik er niet aan dat je die 275 km met je Quest XS op eigen kracht zou kunnen doen, en daar ook nog eens redelijk snel in zou kunnen worden. 

Laten we vooral mensen die in een dag van Groningen naar Breda FIETSEN om familie te bezoeken niet bekritiseren over het feit dat ze daar enige ondersteuning bij hebben geregeld. Ik vind dit wel ver gaan. Dit lijkt me niet waar we de winst kunnen halen...

------------

Al met al vind ik e-bikes zo kwalijk niet, ook niet de marketing van deze productcategorie. Er zijn marketinginspanningen die ik vele malen misselijker vind: Bol. die het Sinterklaasfeest ongeveer opkoopt en met apps, dikke boeken vol speelgoed, bioscoopfilms vol productplacements en Youtube reclames aan niks minder dan verboden kindermarketing doet. Om maar te zwijgen over de tabaksindustrie die tieners aan het vapen krijgt als opstapje naar nog minder gezonde alternatieven. DAT is kwalijke marketing. Mensen op de fiets krijgen, ondersteund of niet, een heeeeeel stuk minder...
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM