Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
14 km door stad en buitenwijk - Ligfiets of Racefiets?
#1
Hoi allen, ik heb me daarnet voorgesteld in het voorstel-forum :-)   Ik heb een adviesvraag, graag jullie eerlijke mening! Ligfiets of racefiets? 

Ik woon net ten zuiden van de stad Groningen, mijn werk is aan de noordkant van die stad. Is ongeveer 14 km heen, 14 km terug.  Dus ik fiets dwars door de stad, of (deels) buitenom: door industriegebieden en buitenwijken. Niet echt inspirerend  Tongue maar minder stoplichten enz. 

Ik rijd al jaren op een fixie (mét rem! ja dat kan gewoon hoor!) Mijn kruissnelheid is zo'n 28 km/u, gemiddelde ligt natuurlijk wat lager. Ik ben al lang gefascineerd door ligfietsen, heb ook weleens proef gereden, maar ik twijfel of ze voor mijn traject geschikt zijn. Omdat ik toch veel door de stad fiets, en over drukke fietspaden met veel e-idioten. 

Fietsroute Eelde-Groningen

Dus wat zouden jullie zeggen? 

(Geen zorgen, graag eerlijk advies, ook als jullie DIT traject ongeschikt vinden voor ligfiets, koop ik er misschien toch één, maar dan een lowracer, om buiten de stad over rustige wegen onbenullig hard te fietsen  Big Grin  ) 


Alvast dank !
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik zou voor een ligfiets gaan, maar dan geen racer (al dan niet low). Met een wat hogere fiets waar je wat rechterop zit kan je goed in een stad navigeren.
Disclaimer: Ik rij helemaal geen ander type fiets dan ligfietsen meer: Geen zadelpijn/last van mijn polsen/nek is me veel waard Smile
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#3
En ik zou hier zonder twijfel voor een racefiets kiezen.
Ligfietsen in de stad vind ik echt ruk.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#4
In het algemeen rijd ik, na jaren ervaring op de ligfiets, graag met een ligfiets door de stad, in het begin was dat anders, en liefst wel op een exemplaar met niet te hoge zit en niet te hoge trapas zodat je makkelijk je benen op de grond kan zetten indien nodig. Tegelijkertijd, ik heb daar ook een tijdje gewerkt, het kan er extreem druk zijn met studenten e.d., zou ik voor dit traject toch wel aarzelen, of een omweg buitenom proberen.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#5
(29-Sep-2023, 04:02 PM)voodoo schreef: En ik zou hier zonder twijfel voor een racefiets kiezen.
Ligfietsen in de stad vind ik echt ruk.

Op zich merk ik niet veel verschil tussen een stadsfiets en een ligfiets om door een stad te fietsen. Op een ligfiets ben ik sneller, dus dan ook eerder geneigd veel in te moeten halen. Dat is soms wat gedoe. En op een ligfiets vind ik hobbelweggetjes met klinkers en dergelijk een stuk minder prettig. Maar als het fietspad of de weg een beetje goed is, is ook een ligfiets prima. En ik fiets veel door grote steden met de ligfiets: Den Haag, Rotterdam, Leiden, Amsterdam, Utrecht, Arnhem en Nijmegen als voornaamste steden die ik regelmatig doorfiets, ook dwars door het centrum in de drukte en door kleine kronkelstraatjes als het moet.

Op zich zou ik verder gewoon adviseren een tweedehands ligfiets te kopen, en het gewoon eens zelf te proberen een paar weken / maanden lang (je hebt misschien een paar honderd kilometer inrijdtijd nodig om je er echt op het gemak mee te voelen). Je kan het altijd nog verkopen voor dezelfde prijs, mocht het toch niet bevallen. Zo ben ik er ook ingerold. Ik heb mijn eerste ligfiets ook nog steeds (helaas niet meer berijdbaar).

Een hoge fiets is misschien wat beter dan een lage fiets. Op marktplaats is net een interessante fiets gekomen, een Nazca Pioneer (https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-...45826d5acd). Een stevig stalen frame en je zit op dezelfde hoogte als een gemiddelde automobilist. Ik heb zelf een Nazca Gaucho, nagenoeg dezelfde fiets vanuit mijn beleving. Maar je benen moeten er wel lang genoeg voor zijn zodat je jezelf kan 'opvangen' met een uitgestoken been (hoe lang ben je?).
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Als je een 2dehands Flevobike Greenmachine met bovenstuur kan vinden dan zit je voor de rest van je leven goed, heerlijk zelfs :p
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#7
(29-Sep-2023, 03:34 PM)PieterTrapt schreef: Fietsroute Eelde-Groningen

Dus wat zouden jullie zeggen? 

(Geen zorgen, graag eerlijk advies, ook als jullie DIT traject ongeschikt vinden voor ligfiets, koop ik er misschien toch één, maar dan een lowracer, om buiten de stad over rustige wegen onbenullig hard te fietsen  Big Grin  ) 


Alvast dank !

Ik heb even vluchtig het traject bekeken en zou vanwege de weginrichting een ligfiets prefereren. Het traject bevat voor mij geen punten waar ik in de problemen zou komen op een ligfiets. Maar daar is nog lang niet alles mee gezegd. Want ik kan niet zien hoe druk het is. En dan heb je nog de ervaring. Als ervaren fietser kom je minder snel in de problemen, en kan het traject, ondanks dat het druk is nog goed te doen zijn.

Wat in ieder geval heel anders zal zijn is het zicht naar achteren. Op je fixie kun je snel even omkijken en versnellen om nog ergens voorlangs/tussendoor te rijden. Dat gaat je op een ligfiets niet lukken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Goede spiegeltjes kopen helpt ook.

Volgens mij lukt het minder met de low racer. Kijk naar een hogere fiets met meer stuuruitslag. Dat is belangrijk. De wat oudere low racers hebben een beperkte stuuruitslag.
Verder ben ik eens met datakneder.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#9
Een ligfiets is vooral sneller op lange rechte stukken; dan heb je het voordeel van minder luchtweerstand. Een racefiets is sneller in sprinten en optrekken; dan heb je het voordeel direct veel kracht op de pedalen kunnen zetten en het makkelijk kunnen sturen.
Door defensief te rijden houd je je route veilig; al is het minder ontspannen en meer bezig zijn met ander verkeer dan op een racefiets.

Het ligt dus aan de route door de stad of dit veel kruispunten; stoplichten, haakse bochten en andere vertragende weginrichting kent.

Persoonlijk vind ik een ligfiets geen stadsfiets; op lange routes plan ik mijn weg hierom vaak om de bebouwde kom heen. Dit is in kilometers vaak langer, maar in tijd vaak korter en het rijdt ontspannender.

Het is langer geleden dat ik in Groningen geligfietst heb; volgens mij was het een ruim opgezette stad waar het goed doorfietsen was. Het zal dus aan de route liggen of dit prettig is met een ligfiets. Je kan ook kijken of een route door buitenwijken of buiten de bebouwde kom sneller is en hoe ontspannen je wilt fietsen. Als je buiten de spits fietst is het ook in de stad verkeersrustiger.

Niels, relax, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#10
Ligfiets door de Onlanden, rechtop door de stad.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(29-Sep-2023, 04:29 PM)Lopopodium schreef:
(29-Sep-2023, 04:02 PM)voodoo schreef: En ik zou hier zonder twijfel voor een racefiets kiezen.
Ligfietsen in de stad vind ik echt ruk.

Een stevig stalen frame en je zit op dezelfde hoogte als een gemiddelde automobilist. Ik heb zelf een Nazca Gaucho, nagenoeg dezelfde fiets vanuit mijn beleving. Maar je benen moeten er wel lang genoeg voor zijn zodat je jezelf kan 'opvangen' met een uitgestoken been (hoe lang ben je?).

Dank voor je suggestie en linkje! 

Ik ben 1m85 

(ik zag ook ergens een 2x24" Gaucho, ook een optie?

(29-Sep-2023, 04:59 PM)melle z schreef: Ligfiets door de Onlanden, rechtop door de stad.

Ja, zou ideaal zijn. Met een fietswissel bij de rand van de stad  Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(29-Sep-2023, 04:59 PM)PieterTrapt schreef: Dank voor je suggestie en linkje! 

Ik ben 1m85 

(ik zag ook ergens een 2x24" Gaucho, ook een optie?

Mogelijk. Maar de Gaucho zal wel een stuk duurder zijn. Daarentegen wel weer prima te verkopen, want volgens mij is de Gaucho best populair en wordt deze niet vaak aangeboden op marktplaats (deze fiets is net een jaar uit productie). En bij 24 inch zit je wel een fractie lager (een paar centimeter). Weet uit ervaring verder het verschil niet tussen 24 en 26 inch. De 26 inch zal wel iets comfortabeler zijn, want groter. Ik weet wel dat buiten- en binnenbanden van 26 inch prima te vinden zijn bij de lokale fietsenmaker. Ik heb een 26 inch Gaucho, ik ben nog wat langer dan jij. Maar met jouw lengte moet een Gaucho of Pioneer met 26 inch prima te doen zijn, verwacht ik.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#13
(29-Sep-2023, 04:36 PM)datakneder schreef: Ik heb even vluchtig het traject bekeken en zou vanwege de weginrichting een ligfiets prefereren. Het traject bevat voor mij geen punten waar ik in de problemen zou komen op een ligfiets. Maar daar is nog lang niet alles mee gezegd. Want ik kan niet zien hoe druk het is. En dan heb je nog de ervaring. Als ervaren fietser kom je minder snel in de problemen, en kan het traject, ondanks dat het druk is nog goed te doen zijn.

Wat in ieder geval heel anders zal zijn is het zicht naar achteren. Op je fixie kun je snel even omkijken en versnellen om nog ergens voorlangs/tussendoor te rijden. Dat gaat je op een ligfiets niet lukken.

Super, dank je! Ja dat kijken zal een verschil zijn. Aardig van je dat je even snel op het traject hebt gekeken ! 

(ik behoor inmiddels tot de slinkende minderheid die nog fietst op dat traject, ik schat dat 2/3 van de fietsen een hulpmotor hebben. Maar goed, ik kauw ook m'n eten nog zelf, gewoon, op spierkracht. Ik pureer het niet eerst met een staafmixer  Big Grin )
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Arend-Jan
#14
Ik zou je er niet mee kunnen helpen.
En wat betreft je route. Je zou eens kunnen spelen met deze software of er een geschiktere route is voor je gekozen type fiets:
https://brouter.de/brouter-web/#map=13/5...ad-schnell
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Gewoon een tweedehands ligfiets kopen.

Mocht het niet bevallen, dan verkoop je 'm weer voor hetzelfde geld of iets minder/meer.



Citaat:ik behoor inmiddels tot de slinkende minderheid die nog fietst op dat traject, ik schat dat 2/3 van de fietsen een hulpmotor hebben. Maar goed, ik kauw ook m'n eten nog zelf, gewoon, op spierkracht. Ik pureer het niet eerst met een staafmixer 

Deze ga ik van je lenen. Echt geweldig  applause
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#16
Ik zou vooral lekker bij je fixie blijven Smile
Veel fijner om mee door de stad te scheuren!

...ik mis de mijne nog weleens


En bij 14km kan je met zo'n ding nog enigszins fatsoenlijk arriveren. Met een ligfiets is het precies voldoende afstand om een zeiknatte rug te creeeren Tongue
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#17
(29-Sep-2023, 05:23 PM)Wim -de roetsende schreef: Gewoon een tweedehands ligfiets kopen.

Mocht het niet bevallen, dan verkoop je 'm weer voor hetzelfde geld of iets minder/meer.



Citaat:ik behoor inmiddels tot de slinkende minderheid die nog fietst op dat traject, ik schat dat 2/3 van de fietsen een hulpmotor hebben. Maar goed, ik kauw ook m'n eten nog zelf, gewoon, op spierkracht. Ik pureer het niet eerst met een staafmixer 

Deze ga ik van je lenen. Echt geweldig  applause

Ja, van die staafmixer uitspraak moest ik ook hardop lachen!
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#18
(29-Sep-2023, 05:05 PM)PieterTrapt schreef: …ik behoor inmiddels tot de slinkende minderheid die nog fietst op dat traject, ik schat dat 2/3 van de fietsen een hulpmotor hebben. Maar goed, ik kauw ook m'n eten nog zelf, gewoon, op spierkracht. Ik pureer het niet eerst met een staafmixer  Big Grin …

Daarop aansluitend: de fietsers met hulpmotor hebben ook bijna allemaal een fiets op spierkracht. De Nederlandse boxen en schuurtjes moeten vol staan met verstoffende rijwielen.

Evenzo de aluminium en stalen racefietsen… Waar zijn die gebleven nu iedereen op een carbon exemplaar rijdt Huh
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#19
(29-Sep-2023, 05:14 PM)Hardloper schreef: Ik zou je er niet mee kunnen helpen.
En wat betreft je route. Je zou eens kunnen spelen met deze software of er een geschiktere route is voor je gekozen type fiets:
https://brouter.de/brouter-web/#map=13/5...ad-schnell

Hé wat handig!

En dank iedereen voor de fijne reacties.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#20
(29-Sep-2023, 05:43 PM)GertBr schreef: Evenzo de aluminium en stalen racefietsen… Waar zijn die gebleven  Huh

Volgens mij zag ik bij mijn ouders in de garage nog eentje staan geweest van mijn broer. Vraag me nu eigenlijk af waar de huidige racefiets van hem en zijn vrouw van zijn. Maar mijn hardloop vriendin / corona buddy heeft een aluminium race fiets. Maar waarschijnlijk dus ook een fixie fiets als ik het goed toepas. Maar als ik zo lees van natte rug, heeft de topic starter een douche op zijn werk? Dan kun je het argument van een droge rug ook minder nauw nemen als voordeel voor de race fiets.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
(29-Sep-2023, 05:43 PM)GertBr schreef: Evenzo de aluminium en stalen racefietsen… Waar zijn die gebleven nu iedereen op een carbon exemplaar rijdt Huh
Aan de muur bij hippe koffietenten.

Ik heb de stalen Koga Miyata uit 1979 die ik in Groningen heb afgelopen zomer compleet gereviseerd, in Engeland heb ik net een aluminium Koga Fulproscandium uit 2009 (7,7kg!) gekocht, beide worden goed gebruikt. Smile

(29-Sep-2023, 05:52 PM)Hardloper schreef: een fixie fiets als ik het goed toepas.
Check hier of je het goed toepast.

Ik heb trouwens nog een fixie. Wink

[Afbeelding: 50519868878_ed0e7236b1_b.jpg]

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
#22
Of je een natte rug krijgt ligt grotendeels aan de persoon, aan zijn/haar manier van inspannen, dan aan het weer, de kleding en de ventilatie van het zitje. En pas als laatste aan de afstand.

Mensen die makkelijk zweten en snel rijden hebben er soms al binnen een paar kilometer last van, anderen alleen op lange ritten op hete dagen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#23
Natuurlijk heb je daarin gelijk. Maar 28 per uur kruissnelheid op een fixie is naar mijn maatstaven geen gezapig toertempo Wink

Ik reed dat ook, op mijn singlespeedje, maar droog blijven is mij niet vaak gelukt (laat staan op een ligfiets... en in de velo vind ik het al helemaal moeilijk!)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
(29-Sep-2023, 06:44 PM)Arend-Jan schreef: Natuurlijk heb je daarin gelijk. Maar 28 per uur kruissnelheid op een fixie is naar mijn maatstaven geen gezapig toertempo Wink

Ik reed dat ook, op mijn singlespeedje, maar droog blijven is mij niet vaak gelukt (laat staan op een ligfiets... en in de velo vind ik het al helemaal moeilijk!)

Nee, ik hou inderdaad van pittig doorrijden  Big Grin   En dan ga je ook zweten, helaas. Op het werk is er wel een douche, maar die is niet super handig (beetje ver weg), vaak neem ik wat droge kleding mee en als het heel warm is *probeer* ik langzamer te rijden :-) 

Zo zie je ook het verschil tussen fietsers en e-peddelaars. De fietsers (kleine minderheid op het fietspad inmiddels) krijgen het warm en rijden dus in t-shirt of met open jas. De e-peddelaars leveren nauwelijks inspanning en zijn dus dik aangekleed.   

Heb er nu Continental GP 4000 banden onder zitten, eerder had ik bandjes van Grand Bois. Banden zijn trouwens verrekte duur geworden   Sad
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
Je hoeft bij een natte rug ook niet direct te douchen. Een vers droog t-shirt aan doen in de fietsenstalling kan al genoeg zijn, zeker als het fietsshirt niet doorweekt is.
Ik ben wel een rugzweter, maar denk dat ik na 14 kilometer nog geen natte rug heb. Zeker niet als het ruim onder de twintig graden is. Zelf kan ik ook niet echt rustig aan fietsen...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
Ik heb jaren van Nieuwegein naar de andere kant van Utrecht gefietst. Met de ligfiets, zelfs met diverse lage racers, en een Alleweder.

Met de Alleweder was ik het snel zat. Ik had een heel groot stuk langs een kanaal twee richtingen fietspad, waarvoor geen alternatief was. Inhalen met een 40 kilo zware en 80 cm brede velomobiel gaat niet echt makkelijk, en het was er ook gewoon te druk voor. Kwam er niet langs, of moest dan een eindje verder voor de volgende weer op de rem.

Met de andere ligfietsen gaat het prima. Een hogere, wendbare ligfiets kan best redelijk meekomen met een vlotte racer. Op de lage racer nam ik toch iets minder risico, kijk je niet over of door een auto, en heb je als je heel langzaam rijdt veel plek nodig. Soms staat of rijdt er dan een ander in de weg. In werkelijke reistijd scheelde het bijna niks, tussen een m5 of Baron Lowracer, vs een m5 20-20. Die laatste is hoog, maar ik had een smal stuurtje, 18 spaaks wielen en hij was erg licht, zo'n 13 kilo. De Lowracers waren iets zwaarder en met name de M5 heeft soms wel last van de ketting naast het wiel. Zit je boven de 25 is er niks meer aan de hand en kun je gewoon hangen ipv sturen, maar dat is niet altijd verantwoord. Wat ik op het rechte stuk langs het kanaal won met de lowracers, verloor ik dan weer in de stukjes door de stadswijk, waar de wendbare hogere in het voordeel was.

Ik ligfiets al bijna 30 jaar, o.a. in Arnhem en Utrecht heb ik veel gefietst, Groningen ken ik niet zo. In al die jaren steeds zo'n 10-15 km woonwerk. Ik heb nog wel twee rechtopfietsjes maar die maken beide nauwelijks kilometers, als de ritjes langer worden dan een half uurtje gaan de nadelen overwegen.

je moet niet de verwachting hebben dat je sneller wordt als je een ligfiets koopt, er zijn heel erg veel langzame ligfietsen. Je moet echt zoeken om een snelle te vinden. Het comfort wordt wel beter en helpt misschien om een beetje te onthaasten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ook getekend, we wil...Arno boogaart — 12:31 AM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Ik ben vandaag terug...Martin van Mourik — 11:56 PM
Spezi 2024
De stand buurman v...365cycle — 11:51 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Getekend. Verbod...ZoefZoef — 11:13 PM
Foto's Fietsbennie
Nu ik 1499 bijdragen...Fietsbennie — 10:56 PM
Spezi 2024
Hydrauliek is vooral...Hoekie — 10:42 PM
montage standaard
Het voordeel van een...melle z — 10:07 PM
Spezi 2024
Denk ik ook. A...Gideonaut — 10:07 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Getekend. Verbod v...Merijn — 09:50 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
25 km per uur gemi...Tom Fekkes — 09:36 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik ook, met commenta...Tom Fekkes — 09:33 PM
montage standaard
Jouw oplossing is ee...Duncan — 09:24 PM
Spezi 2024
Waarom worden velo...Hoekie — 09:21 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik heb ook getekend.Willeke_IGKT — 09:20 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen...Willeke_IGKT — 09:19 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
DoneHoekie — 09:12 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tan...
Hallo,  Ik heb de...Mauricem — 08:52 PM