Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1 afgeschreven M-racer?
#1
Photo 
Ik ben boos en verdrietig. Vandaag had ik, zoals vaker, mijn banaantassen mee op de M-racer. Veel spullen mee dus bolle tassen, maar niet extreem zwaar. Ik rij van 1 stoplicht naar de volgende dus heb weinig snelheid (15-20 km/u?) Als mijn fiets achter ineens ratelt en de fiets snel afremt tot stilstand. Afgestapt, ketting tussen de spaken en de cassette. Is me in 3500 km niet eerder gebeurd dus ik was al chagrijnig. En tijd aan het prutsen geweest maar uiteindelijk los gekregen. Ik wil opstappen en merk dat er voor iets niet goed zit. Ik weet niet hoe, maar op de een of andere manier is door het euvel spanning op de ketting gekomen, zoveel dat de hele voorboom voor de stuurstang is kromgetrokken tot naast het voorwiel. Ik kan wel janken, want ik kan me niet voorstellen dat dit goed te repareren is. Misschien een heel nieuw stuk aanlassen, maar dat zal economisch niet rendabel zijn denk ik... g
Gelukkig maar 2 km van huis dus de fiets bij iemand in de tuin laten staan en met de auto opgehaald. Ik weet niet of het dikke pech was of dat de tassen de ketting tegen de spaken drukten, tijdens het fietsen heb ik in ieder geval niets gemerkt.

Resten alleen de foto's nog.  

[Afbeelding: IMG-20230920-182617-284.jpg] [Afbeelding: IMG-20230920-182612-109.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie , Lig-hen
#2
Oh, wat heftig.

Kan zoiets echt gebeuren door een te grote kettingspanning. Ik kan het mij gewoon niet voorstellen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Dat is erg, ik leef met je mee.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ik heb dat met m'n eerste Amigo een keer meegemaakt. Geen schade aan het frame, maar de Amigo was ook een tank. De krachten zijn enorm, ik had daarna de ketting plat gelegd en deze was meer dan 360 graden in de lengte tot een schroefvorm (denk DNA streng) getrokken.

Daarna wist ik het wel, altijd met zo'n plastic schijfje rijden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(20-Sep-2023, 07:59 PM)kuŝbiciklo schreef: Daarna wist ik het wel, altijd met zo'n plastic schijfje rijden.

Welk plastic schijfje?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Een spaakbeschermer a.k.a. "dork disc"
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Voorvork is ook krom, of niet?

Vrees dat je het frame sowieso kan afschrijven. Dat is echt niet meer rendabel te repareren. Bovendien zou het wel te repareren zijn, moet je je afvragen of je dat wel zou willen.

Dit verbaast me trouwens wel. Ik had echt wel verwacht dat zo'n buis een forse kracht zou kunnen verwerken, al gaan deze krachten bij een compleet vastgelopen en blokkerend achterwiel een andere kant op
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(20-Sep-2023, 07:15 PM)Wim -de roetsende schreef: Oh, wat heftig.

Kan zoiets echt gebeuren door een te grote kettingspanning. Ik kan het mij gewoon niet voorstellen.

Ook ik kan het me nauwelijks voorstellen omdat de hoek tussen de ketting en de buis vrij klein is en er dan dus echt een enorme kracht op de ketting had moeten komen te staan. Dan zou ik eerder verwachten dat de ketting breekt.

Maar los daarvan wel balen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Jammer Bob, je had je zo verheugd deze aan de kinderen te laten zien.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(20-Sep-2023, 08:37 PM)datakneder schreef:
(20-Sep-2023, 07:15 PM)Wim -de roetsende schreef: Oh, wat heftig.

Kan zoiets echt gebeuren door een te grote kettingspanning. Ik kan het mij gewoon niet voorstellen.

Ook ik kan het me nauwelijks voorstellen omdat de hoek tussen de ketting en de buis vrij klein is en er dan dus echt een enorme kracht op de ketting had moeten komen te staan. Dan zou ik eerder verwachten dat de ketting breekt.

Maar los daarvan wel balen.

De trapbuis gaat schuin naar beneden, en de ketting recht naar achteren bij een M-racer, dat geeft een best wel grote arm waaraan getrokken wordt. En een ketting kan veel hebben hoor.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(20-Sep-2023, 08:51 PM)LigfietsWilsum schreef: De trapbuis gaat schuin naar beneden, en de ketting recht naar achteren bij een M-racer, dat geeft een best wel grote arm waaraan getrokken wordt. En een ketting kan veel hebben hoor.

Het leek mij dat de trapbuis horizontaal was (toen hij nog niet krom was), maar het kan goed zijn dat ik me hier vergis.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Photo 
(20-Sep-2023, 09:14 PM)datakneder schreef: [quote="LigfietsWilsum" pid='37027' dateline='1695235909']

De trapbuis gaat schuin naar beneden, en de ketting recht naar achteren bij een M-racer, dat geeft een best wel grote arm waaraan getrokken wordt. En een ketting kan veel hebben hoor.



Het leek mij dat de trapbuis horizontaal was (toen hij nog niet krom was), maar het kan goed zijn dat ik me hier vergis.



[Afbeelding: 1780.1.jpg]

Nou OK, de hoeken tov de grond zijn iets anders, maar de hoek tussen buis en ketting is best wel groot.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Kunnen ze bij M5 (bestaan ze nog?) niet gewoon het kapotte stuk weg slijpen en er een nieuw buisje op plakken? (lassen)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
De hal van M5 is leeg,geen onderdelen meer.Laat dit op het Duitse forum ( https://www.velomobilforum.de/forum/index.php ) zien,daar zitten behoorlijk wat techneuten en 'freaks' tussen.Vragen kun je altijd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Oei. Dat ziet er best naar uit. De suggestie van Gideonaut klinkt eigenlijk nog wel redelijk. Het frame is van staal, toch? Maar dan moet je je fiets wel (laten) demonteren, laten lassen, opnieuw laten poedercoaten en dan weer opbouwen. Dat is nog wel wat werk en geld.

Je zou ook de mensen van Rainbow in Aalten kunnen contacteren wat zij eventueel voor je kunnen betekenen. Zij lasten voorheen de (stalen) frames van Nazca (en hun eigen Rainbow fietsen natuurlijk, ook staal denk ik?). Ook hebben ze voor mij het frame van mijn Optima Orca eens gelast van een breuk bij een bevestiging op het achterframe (dat frame is van aluminium).
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
Bram is nog wel een beetje in zaken. je kunt hem eens bellen. Ook van mijn kant positieve ervaringen met Rainbow, ze denken fijn mee. Hoewel ik uiteindelijk een andere keuze maakte en ze niet nodig had. Wel hebben ze een framepje heel mooi gepoedercoat. Ze doen ook prototypebouw.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Hans van Vugt, de eigenaar van Elan ligfietsen, is ook bepaald niet onhandig.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Ik kwam trouwens op marktplaats een advertentie tegen, 400,- voor 2 M5 lowracers, waarvan 1 een opknapper is!

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-...lassiekers
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , kuŝbiciklo
#19
Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat je de verwrongen trapboom pas na het losmaken van de ketting opmerkte.

Voor wat het waard is: op basis van de foto's denk ik dat ik het frame wel zou kunnen repareren als het mijn fiets was, maar ik zou er niet aan beginnen en een ander frame of een complete andere fiets zoeken.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
Een paar maanden geleden had iemand diverse M5 frames te koop op marktplaats (oude voorraad van M5?). Ik weet zeker dat er M-racer hoofdframes bij zaten. Ze zijn er dus nog wel! Je zou er een "te koop gevraagd " aan kunnen wagen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
(21-Sep-2023, 08:48 PM)Victor schreef: Een paar maanden geleden had iemand diverse M5 frames te koop op marktplaats (oude voorraad van M5?). Ik weet zeker dat er  M-racer hoofdframes bij zaten. Ze zijn er dus nog wel! Je zou er een "te koop gevraagd " aan kunnen wagen.

Jarno Hoogland. Zit/zat hier ook op het forum had een m-racer frame. Vermoed echter dat die al verkocht is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
(20-Sep-2023, 08:30 PM)ZoefZoef schreef: Voorvork is ook krom, of niet?

Vrees dat je het frame sowieso kan afschrijven. Dat is echt niet meer rendabel te repareren. Bovendien zou het wel te repareren zijn, moet je je afvragen of je dat wel zou willen.

Dit verbaast me trouwens wel. Ik had echt wel verwacht dat zo'n buis een forse kracht zou kunnen verwerken, al gaan deze krachten bij een compleet vastgelopen en blokkerend achterwiel een andere kant op

De voorvork lijkt nog recht, net als de rest van het frame. Ik had ook verwacht dat het iets meer kon hebben dan dit, zeker omdat ik niet hard reed. Maar, het is maar een dunne buis, en gebouwd voor kracht de andere kant op. Ik heb het gevoel dat er bij andere fietsen die ik tot nu toe had een dikkere buisis gebruikt, maar dat weet ik nog niet met feiten te onderbouwen.

(20-Sep-2023, 11:24 PM)Lopopodium schreef: Je zou ook de mensen van Rainbow in Aalten kunnen contacteren wat zij eventueel voor je kunnen betekenen. Zij lasten voorheen de (stalen) frames van Nazca (en hun eigen Rainbow fietsen natuurlijk, ook staal denk ik?). Ook hebben ze voor mij het frame van mijn Optima Orca eens gelast van een breuk bij een bevestiging op het achterframe (dat frame is van aluminium).
Daar zat ik ook aan te denken, het is redelijk bij mij in de buurt. Ik kan zelf niet lassen maar wat ik zou doen is een extra neuspijp kopen (of stalen buis van vergelijkbare dikte), de pijp afzagen net na de driekhoek waar de pijp is verbogen, dus zo ver mogelijk bij het balhoofd vandaan, pijp erin, vastlassen, afgezaagde pijp eroverheen, vastlassen, en klaar. Uiteraard afwerken etc, maar dan heb je denk ik de meest stevige reparatie.

De suggesties van Bram en Elan snap ik ook, maar zijn een stuk verder bij me vandaan.

(21-Sep-2023, 12:43 PM)Gideonaut schreef: Ik kwam trouwens op marktplaats een advertentie tegen, 400,- voor 2 M5 lowracers, waarvan 1 een opknapper is!

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-...lassiekers

Heb ik ook gezien, als tijdelijke oplossing zou het wel wat zijn, maar als langdurige oplossing heb ik liever grote wielen ivm smerigheid ketting in de herfst/winter, en zit ik liever iets hoger voor in de stad, dus liever een midracer.

(21-Sep-2023, 03:23 PM)melle z schreef: Voor wat het waard is: op basis van de foto's denk ik dat ik het frame wel zou kunnen repareren als het mijn fiets was, maar ik zou er niet aan beginnen en een ander frame of een complete andere fiets zoeken.
Met de suggestie die ik boven deed qua reparatie, waarom zou je er niet aan beginnen? Waarin zie jij de beperking? Dit is niet bedoeld als aanval, maar om te snappen waarom ik er misschien niet mee verder moet gaan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
Ik weet dat de frame van de lowracer niet hetzelfde is als de midracer maar is het verschil zo groot dat het onmogelijk is om jouw midracer onderdelen op de lowracer frame te gooien?

met de Raptobike is het namelijk wel te doen, en volgens de weinigen die dit gedaan hebben fietst het prima.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
(25-Sep-2023, 02:03 PM)Gideonaut schreef: Ik weet dat de frame van de lowracer niet hetzelfde is als de midracer maar is het verschil zo groot dat het onmogelijk is om jouw midracer onderdelen op de lowracer frame te gooien?

met de Raptobike is het namelijk wel te doen, en volgens de weinigen die dit gedaan hebben fietst het prima.
Bedoel je de 28" wielen van de midracer op de lowracer? Geen idee of dat past. De voorvork zal wel passen, maar ik weet niet of de geometre die je overhoudt fietsbaar is. Ik weet ook niet of de achtervork genoeg ruimte heeft voor een 28"wiel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
(25-Sep-2023, 01:28 PM)Bob Hagendijk schreef: Met de suggestie die ik boven deed qua reparatie, waarom zou je er niet aan beginnen? Waarin zie jij de beperking?
Als het mooi en goed moet is het verschrikkelijk veel werk, zonder de garantie dat het ook mooi en goed wordt. Met een beetje geduld vind je een ander schadevrij frame of een complete fiets, als je het moet laten doen is dat denk ik goedkoper. Ik zou overigens om twee redenen de hele buis vervangen, dus niet een stukje laten zitten en een koppelbuis er in waar je een nieuw stuk buis overheen schuift. Eén) het is sterker omdat je een veel langere lasverbinding met het frame krijgt, twee) omdat het lichter is. Daarnaast is de vraag hoe rond de buis nog is boven de verstevigingsrib en of je er überhaupt een buis inkrijgt. Al heb ik behoorlijk wat aan fietsen gelast en ben ik over het algemeen niet bang om iets te proberen, ik ben geen framebouwer, dus wellicht heeft een professional er hele andere ideeën over.

(25-Sep-2023, 02:25 PM)Bob Hagendijk schreef: Ik weet ook niet of de achtervork genoeg ruimte heeft voor een 28"wiel.
Een M5 Low Racer heeft standaard een 28" achterwiel.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
Bob,

Is dit niet wat voor jou: https://ligfiets.net/advertisements/19832
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM