Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verlichting: accu, batterij of naafdynamo?
#1
We hebben in NL een uitdaging erbij die niet standaard wordt geleverd door de leveranciers van trikes en soms ook velomobielen. In de wet staat dat wij met twee voorwielen ook twee koplampen moeten hebben, de plaatsing daarvan moet symmetrisch links en rechts van het midden.
Je kunt zonder rijden, maar bij ongunstige omstandigheden en in de avond/nacht kun je dan niet rijden, doe je dat wel dan kun je een boete tegemoet zien.

Dus dan maar lampen, alleen twee koplampen geeft zo zijn eigen probleem. Als je dat wil voorzien van stroom, ga je dan voor een accu, een batterij of een naafdynamo?
De laatste is altijd aanwezig en geeft normaal gesproken ook altijd spanning. De verlichting moet daar wel op aangepast zijn.
Op de fietsaccu (bij elektrische ondersteuning) wordt vaak ook de verlichting gekoppeld, maar dat lijkt me niet zo handig. Fietsaccu leeg, geen verlichting, maar je kunt in de meeste gevallen nog wel fietsen,alleen zie boven.
Een eigen accu is nog een oplossing, maar dat is weer niet standaard in de handel. En je moet het opladen ook onderweg als het een lange tocht is.
Batterij dan? Kun je makkelijk meenemen, alleen aan de voorzijde heb je snel genoeg door als de batterijen leeg zijn, het achterlicht kun je niet zien, dus je zou zomaar onder achterlicht kunnen rijden en pas meneer agent geeft je een prent. (is mij een keer overkomen) .

Wat is volgens jullie de beste keuze of zie ik nog iets over het hoofd?
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Ik ben heel blij met mijn Fenix lamp.
Heb er al veel mee in het donker gereden.
Je hebt 4 standen, dimlicht, extra, groot licht en standje lasogen. De lichtste (mooie woordspeling) is mij goed genoeg. Zelfs straatnaamborden zijn er goed mee te zien.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Geboelders , Willeke_IGKT
#3
(23-Jul-2023, 06:18 PM)Fietsbennie schreef: Ik ben heel blij met mijn Fenix lamp.
Heb er al veel mee in het donker gereden.
Je hebt 4 standen, dimlicht, extra, groot licht en standje lasogen. De lichtste (mooie woordspeling) is mij goed genoeg. Zelfs straatnaamborden zijn er goed mee te zien.
Dat is dus een accu die via USB moet worden opgeladen, vind de stand tijd niet spectaculair, je moet al snel naar de laagste of op een na laagste stand.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Willeke_IGKT
#4
heb een tijdje 2 topeak lampen gehad met usb oplaadpunt beviel niet, snel leeg en snel stuk,
toen 2 sigma karma evo, goed licht ,alleen 2x aparte accu 7.2v.
nu de verlichting aangesloten op de bafang ondersteuning 2 koplampen 1 achterlicht 2 knipperlicht en 2 toeters.accu heeft nog voldoende power voor verlichting wanneer die te leeg is om de fiets nog te ondersteunen.bevalt tot op heden goed
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(23-Jul-2023, 05:59 PM)Joop99 schreef: We hebben in NL een uitdaging erbij die niet standaard wordt geleverd door de leveranciers van trikes en soms ook velomobielen. In de wet staat dat wij met twee voorwielen ook twee koplampen moeten hebben, de plaatsing daarvan moet symmetrisch links en rechts van het midden.
Je kunt zonder rijden, maar bij ongunstige omstandigheden en in de avond/nacht kun je dan niet rijden, doe je dat wel dan kun je een boete tegemoet zien.

Volgens mij wordt er al meer dan 20 jaar door velomobilisten met 1 koplamp door het donker gereden. Hoeveel zouden er bekeurd zijn omdat ze met 1 koplamp reden? Ik heb er nog niet over gelezen, dus ik vermoed dat het nog niet is voorgekomen. Maar misschien heeft iemand hier die ervaring wel opgedaan.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Ik heb het ook nog nooit gehoord.

De meeste politieagenten zijn ook echt niet op de hoogte van die regel én de meesten zijn blij als er eens een keer een fietser rijdt met het licht aan.

Ik heb 3 koplampen. Die ene in het midden en twee bij de spiegels. Die twee zijn oplaadbaar via usb. Bevalt goed.

Achter heb ik zelfs 4 achterlichten. Eentje standaard én dat zijn bij de Milan eigenlijk al twee lampjes. Dan heb ik er nog eentje bovenop de smurfenmuts die lekker fel is, zodat ik echt nooit van achteren over het 'hoofd' wordt gezien. En bij de spiegels heb ik aan mijn lampensteuntjes van de koplampen ook nog twee achterlichtjes die de breedte van de fiets duidelijk weergeven. 

Alle extra lampen zijn usb oplaadbaar. Is er een keer eentje leeg, dan heb ik er nog genoeg over  Cool 

Ik krijg trouwens alleen maar complimenten over mijn goede zichtbaarheid. Vooral mijn reflectie wordt heel vaak genoemd.

Zie hier: https://roeifietsen.blogspot.com/2021/12...rheid.html
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(23-Jul-2023, 05:59 PM)Joop99 schreef: We hebben in NL een uitdaging erbij die niet standaard wordt geleverd door de leveranciers van trikes en soms ook velomobielen. In de wet staat dat wij met twee voorwielen ook twee koplampen moeten hebben, de plaatsing daarvan moet symmetrisch links en rechts van het midden.
Je kunt zonder rijden, maar bij ongunstige omstandigheden en in de avond/nacht kun je dan niet rijden, doe je dat wel dan kun je een boete tegemoet zien.

1x een opmerking over gehad, in m'n Milan had ik de oude lichtsetup en die had wel 2 koplampen. Is nog altijd te krijgen op speciaal verzoek. Dat voldeed aan de wet. De Quatrevelo is nog altijd conform regels. Twee spiegellampen zoals arend-jan heeft werkt ook goed.
Verder: gebruik 1 boordaccu en het liefst nog een spanningsmeter.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(24-Jul-2023, 07:36 AM)Roepers schreef:
(23-Jul-2023, 05:59 PM)Joop99 schreef: We hebben in NL een uitdaging erbij die niet standaard wordt geleverd door de leveranciers van trikes en soms ook velomobielen. In de wet staat dat wij met twee voorwielen ook twee koplampen moeten hebben, de plaatsing daarvan moet symmetrisch links en rechts van het midden.
Je kunt zonder rijden, maar bij ongunstige omstandigheden en in de avond/nacht kun je dan niet rijden, doe je dat wel dan kun je een boete tegemoet zien.

Volgens mij wordt er al meer dan 20 jaar door velomobilisten met 1 koplamp door het donker gereden. Hoeveel zouden er bekeurd zijn omdat ze met 1 koplamp reden? Ik heb er nog niet over gelezen, dus ik vermoed dat het nog niet is voorgekomen. Maar misschien heeft iemand hier die ervaring wel opgedaan.

Groet,

Marco

Ik heb het altijd al vreemd gevonden dat er fietsen verkocht worden in Nederland die niet aan de Nederlandse wetgeving voldoen. Gelukkig woon ik tegenwoordig in Duitsland en moet mijn vm voldoen aan de duitse wetgeving. Voor elk wiel aan de voorkant moet er een lamp zijn binnen 40 cm in het horizontale vlak. Hierdoor kan mijn enkele lamp voor beide wielen gelden.

De redenering dat het ok is als er niet voor bekeurd wordt leidt bij mij tot de conclusie dat het ook ok moet zijn bij alle andere overtredingen die niet bekeurd worden. Elke keer als bijvoorbeeld iemand door rood rijdt en niet bekeurd word is ok. Dat is nogal rechtlijnig, maar zo ben ik nou eenmaal. Dit is mijn persoonlijk gevoel en geen veroordeling naar mensen die deze conclusie niet trekken. Het enige is dat ik die mensen niet begrijp.

(24-Jul-2023, 07:59 AM)365cycle schreef: 1x een opmerking over gehad, in m'n Milan had ik de oude lichtsetup en die had wel 2 koplampen. Is nog altijd te krijgen op speciaal verzoek. Dat voldeed aan de wet. De Quatrevelo is nog altijd conform regels. 


Ik ben geen QV-expert, maar voor zover ik weet heeft de QV 2 achterlichten. Dat zou dan niet conform de wet zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Ik zou nooit meer in een vm in het donker gaan fietsen zonder 'spiegel-lampjes'.

Sinds ik die heb, gaan automobilisten veel beter aan de kant en dimmen ook keurig op tijd.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Citaat:Ik ben geen QV-expert, maar voor zover ik weet heeft de QV 2 achterlichten. Dat zou dan niet conform de wet zijn.
hij heeft ook 2 achterwielen? En eigenlijk 3 achterlichten, aan de onderkant aan beide kanten. Een in het midden in de beide kappen met daarbij 2x rem en knipperlichten.

Maar naar aanleiding van dit topic vroeg ik me al af. Hoe zit het met bv de DF kwa wetgeving en die enkele lamp. Ergens lijkt er soms op dat de overheid geen rekening houdt met Velomobielen. In veel Staten bv van Amerika zou bv de QV illegaal zijn wegens 4 wielen en niet 3.

Maar weer to de point. Hoe fel is je primaire verlichting Wim ?? Ik heb geen extra lamp support genomen voor de QV. Ik vind die 2x 150 lux wel voldoende voor nu

Wel heb ik weleens gedacht, eigenlijk zou men in die spiegelkapjes extra knipperlichten / koplamp kunnen plaatsen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
.                   .
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Als je een goed verhaal hebt, denk ik niet dat een agent je een boete gaat geven voor effectieve verlichting die niet naar de letter van de wet is. Op een voertuig dat aanmerkelijk breder is dan een gewone fiets, lijkt me twee lichten voor en twee achter altijd goed te verdedigen.

Ik ben fan van accu-lampen maar met zoveel lampjes zou ik de accu wel centraal maken. Dan moet je wel een oplossing vinden om te voorkomen dat iets achter die kwetsbare dunne draadjes haakt. Ik snap je argumenten om niet op de tractieaccu aan te haken. Puur op dynamo zit je ook met het probleem dat je onzichtbaar raakt zodra je stilstaat.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Ik zou zeker gaan voor een losse accu, en dan ook een reserveaccu er bij.
Dan heb je namelijk de mogelijkheid om, als je halverwege in het donker zit, toch nog verder te fietsen.
Als extra heb ik twee mistlampen (voor auto's en motoren) op de spiegels zitten, die geven een enorme bak licht. Knopje daarvan zit op het stuur, zodat ik ermee kan seinen.
Die gebruiken dan weer zoveel dat ik ze niet permanent aan heb, misschien nog eens een dimmer voor maken.

Die dubbele voorlampen... nee die heb ik niet standaard aan. Maar wat mij bevreemd is dat veel bukfietsers tegenwoordig aan beide zijden van het voorwiel lampen op de vork hebben. Dat klopt dan ook weer niet.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Ik had op de Quest knipperlichten in de uiteinden van de spiegelsteunen.
Dit vooral omdat de knipperlichten aan een kant van de fiets het niet deden. Bij daglicht arm uitsteken, in het donker even het lichtje aan de juiste kant aantikken.

Ik moet nog nieuwe bestellen maar voelde mij in het donker veel beter zichtbaar.

Ook op die steunjes kleine oplaadbare voorlichtjes. Nog niet leeg gebruikt maar ik heb er 3 zodat ik er een op kan laden tijdens het rijden als dat nodig is.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Naafdynamo valt af (in een VM). Voorwielen hebben trommelremmen dus geen keus in naaf. En ik heb nog nooit een naafdynamo gezien waar je een cassette body op kunt zetten, laat staan eentje geschikt voor een 19mm as en éénzijdige ophanging.

Batterijen, je bedoelt van die AA-penlites of vergelijkbaar die je om de haverklap uit je lamp moet frutten? Veel gedoe en relatief groot/zwaar voor het aantal Wh. Als het om lampjes gaat waar je goed bij kunt zou ik dan eerder gaan voor exemplaren welke je via USB-C (micro-USB heeft z'n tijd nu wel gehad) kunt laden.

Extra lampen aan je (12V) boordnet verbinden lijkt me de way to go. Meer moeite om te maken maar dan het meest gebruiksvriendelijk.
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
1 goede koplamp op een velomobiel zou voldoende moeten zijn, bij menig fiets is het stuur niet veel smaller dan een velomobiel maar gezien de afstand die automobilisten houden t.o.v fietsers ben ik toch blij met mijn ledlampjes in de luchtinlaten van mijn sunrider. Bovenop heb ik als extra een klein oranje zwaailichtje wat ik al een paar keer gebruikt heb in een gevaarlijke situatie oa een plek waar de fietsers ineens de weg op moesten door werkzaamheden in het donker waar 80 km uur gereden word, en zelfs een tegemoetkomende politie auto is wel omgekeerd maar niet om mij te bekeuren?
Denk dat wij velomobilisten een voorbeeld zijn voor veel fietsers qua zichtbaarheid ook al is dit niet 100% volgens de wet.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
He, wat voor zwaailicht gebruik je?

(24-Jul-2023, 10:55 AM)Tegelfanaat schreef: Naafdynamo valt af (in een VM). Voorwielen hebben trommelremmen dus geen keus in naaf. En ik heb nog nooit een naafdynamo gezien waar je een cassette body op kunt zetten, laat staan eentje geschikt voor een 19mm as en éénzijdige ophanging.

Batterijen, je bedoelt van die AA-penlites of vergelijkbaar die je om de haverklap uit je lamp moet frutten? Veel gedoe en relatief groot/zwaar voor het aantal Wh. Als het om lampjes gaat waar je goed bij kunt zou ik dan eerder gaan voor exemplaren welke je via USB-C (micro-USB heeft z'n tijd nu wel gehad) kunt laden.

Extra lampen aan je (12V) boordnet verbinden lijkt me de way to go. Meer moeite om te maken maar dan het meest gebruiksvriendelijk.


[Afbeelding: 123]

In de wielkast op het achterwiel!
Antwoord }
Bedankt door: Frutsel
#18
Ik heb ook ooit met een zwaailicht rondgereden.

Zie hier: https://roeifietsen.blogspot.com/2014/01...-echt.html

Mocht iemand het eens willen uitproberen, ik heb er nog wel eentje liggen.
PB je adres en dan stuur ik 'm op voor de vergoeding van de verzendkosten.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
Da's geen naafdynamo  Big Grin Als je die route op wilt zou ik kijken naar Velogical Ik heb geloof ik op het Duitse forum eens iets gelezen van iemand die dit heeft gedaan, is geen sinecure omdat het achterwiel geveerd is en je moet 'm ook kunnen bedienen (tenzij je 'm permanent "aan" wilt hebben staan). Schijnt ook een bak herrie te geven...
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
[/quote]

Volgens mij wordt er al meer dan 20 jaar door velomobilisten met 1 koplamp door het donker gereden. Hoeveel zouden er bekeurd zijn omdat ze met 1 koplamp reden? Ik heb er nog niet over gelezen, dus ik vermoed dat het nog niet is voorgekomen. Maar misschien heeft iemand hier die ervaring wel opgedaan.

Groet,

Marco
[/quote]

Hoe hoog is die boete? En kun je hem dan niet betalen?

Niels, cijfers van de wet, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21

Volgens mij wordt er al meer dan 20 jaar door velomobilisten met 1 koplamp door het donker gereden. Hoeveel zouden er bekeurd zijn omdat ze met 1 koplamp reden? Ik heb er nog niet over gelezen, dus ik vermoed dat het nog niet is voorgekomen. Maar misschien heeft iemand hier die ervaring wel opgedaan.

Groet,

Marco
[/quote]

Hoe hoog is die boete? En kun je hem dan niet betalen?

Niels, cijfers van de wet, van der Wal
[/quote]

Tja, de reflectors op de trappers zijn ook al niet aanwezig (laat staan zichtbaar), en de rechthoekige rode reflector aan de achterkant mist ook...
Dus wat dat aangaat zijn velomobielen sowieso makkelijk te bekeuren, zelfs al hebben ze twee lampjes aan de voorkant.

Maar goed, als er al een keer een politieagent een velomobiel ziet, zal 'ie allang blij zijn dat ze licht voeren.
(Los van de motoragent die de pik had op 365cycle natuurlijk Smile )
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
(24-Jul-2023, 11:09 AM)LigfietsWilsum schreef: [Afbeelding: 123]

In de wielkast op het achterwiel!

Dan bestond er vroeger ook nog dit:
[Afbeelding: 4391555069_d02304f7a8_z.jpg]
Sanyo Dynapower NH-T6 by Frank Grießhammer, on Flickr

M5 gebruikte ze. 
Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
Bij een 20"-Quest kan volgens mij in de tussenas een naafdynamo.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
(24-Jul-2023, 03:21 PM)Roepers schreef:
(24-Jul-2023, 11:09 AM)LigfietsWilsum schreef: [Afbeelding: 123]

In de wielkast op het achterwiel!

Dan bestond er vroeger ook nog dit:
[Afbeelding: 4391555069_d02304f7a8_z.jpg]
Sanyo Dynapower NH-T6 by Frank Grießhammer, on Flickr

M5 gebruikte ze. 
Groet,

Marco

Ik heb een M5 met zo'n wieldynamo. Moet je niet mee door de poep rijden... Sick
Antwoord }
#25
(24-Jul-2023, 04:53 PM)Frutsel schreef: Ik heb een M5 met zo'n wieldynamo. Moet je niet mee door de poep rijden... Sick 
Want dan gaat je licht uit en moet je met een satéprikker aan de slag? Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Frutsel
#26
(24-Jul-2023, 07:27 PM)365cycle schreef:
(24-Jul-2023, 04:53 PM)Frutsel schreef: Ik heb een M5 met zo'n wieldynamo. Moet je niet mee door de poep rijden... Sick 
Want dan gaat je licht uit en moet je met een satéprikker aan de slag? Big Grin

Ja, en hij zit vooraan tegen je achterwiel, dus precies onder je zit. Niet teveel stilstaan totdat alles weer schoon is...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schattin...365cycle — 12:35 PM
Medeliggers onderweg
Ik zag G. vandaag we...365cycle — 12:33 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mijn fietsen zijn ee...blokdoorn — 12:14 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Zou het -hoe hinderl...ZoefZoef — 10:30 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schatting ...Wim -de roetsende — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen wet...Willeke_IGKT — 09:28 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mij is altijd gele...Hardloper — 09:08 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel ong...Hoekie — 08:47 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM