Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voorstellen / QV / Zakelijk wwv
#1
Hallo allemaal, 

Mijn naam is Hidde, zelfstandig ondernemer (zonder auto, wel OV en fiets) bij Cad Studio Delta en ben lid geworden van ligfietsers.nl om meer informatie te verkrijgen over aanschaf van een Quatrevelo (QV) met bedrijfslogo voor zakelijk (of prive?) woon-werkverkeer in Friesland. Een QV is nogal een investering, maar een dal-vrij van de NS ook :-) Verder fiets ik minstens eens per jaar een lange afstand op mijn Koga en mag ik graag zeilen.

Iemand die mij op weg kan helpen met belastingtechnische voordelen bij een aanschaf van een Velo? Denk aan versnelde afschrijving / MIA / KIA / KM vergoeding. Velo prive of zakelijk? Dat soort dingen..

Hartelijke groet, Hidde
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , 365cycle
#2
Welkom op het forum Hidde. Ik denk dat oa 365cycle hier heel goed mee verder kan helpen .

Technische vragen , bekijk mijn topic maar eens over hoe en wat. Reken op 9 a 10 maanden levertijd. Heb je al eens proef gereden met een Velomobiel en eventueel een Quatrevelo? Voor mij is het toevallige een heel spannende periode, aangezien ze in Roemenië al volop bezig zijn met mijn Quatrevelo te fabriceren. Privé verwacht ik geen interessante belastingvoordelen buiten dat je geen motor rijtuigen belasting betaald en geen accijnzen op brandstof.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: brainsalad , Willeke_IGKT
#3
(18-Jul-2023, 11:39 AM)brainsalad schreef: Hallo allemaal, 

Mijn naam is Hidde, zelfstandig ondernemer (zonder auto, wel OV en fiets) bij Cad Studio Delta en ben lid geworden van ligfietsers.nl om meer informatie te verkrijgen over aanschaf van een Quatrevelo (QV) met bedrijfslogo voor zakelijk (of prive?) woon-werkverkeer in Friesland. Een QV is nogal een investering, maar een dal-vrij van de NS ook :-) Verder fiets ik minstens eens per jaar een lange afstand op mijn Koga en mag ik graag zeilen.

Iemand die mij op weg kan helpen met belastingtechnische voordelen bij een aanschaf van een Velo? Denk aan versnelde afschrijving / MIA / KIA / KM vergoeding. Velo prive of zakelijk? Dat soort dingen..

Hartelijke groet, Hidde

Zakelijk:
Ik ben zzp-er geweest en had mijn velomobiel zakelijk gekocht.
De BTW kun je terugvragen, je kan de aanschafprijs aftrekken van de belastbare winst (scheelt belasting) en hij viel onder mijn zakelijke verzekering.
Er is geen reden om deze fiets alleen zakelijk te mogen gebruiken, hij is dus ook privé.
Ook alle kosten die samenhangen met het bedrijfslogo zijn belastingtechnisch te declareren. En afschrijving? Ik ben jaren terug gestopt als zzp-er. Geen vragen gehad over de fiets(en) die ik op de zaak had staan.

Genoeg financiële argumenten om een velomobiel zakelijk aan te schaffen.

Niels, €, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: brainsalad , Willeke_IGKT , Hoekie
#4
Ik heb trouwens nog een tip Hidde. Als je nu al vrij zeker weet dat je een nieuwe wilt en dit model. Geef te kennen aan Theo van Velomobiel.NL. Dan kom je sneller aan de beurt. Ik heb ook voor het proefrijden al op de lijst laten zetten. De details spreken over welke cassette, tandwiel voor, welke band, kleur(en), welke kap (alien kap is aan te raden) of beide etc. Dat komt later wel, dit is iets voor de eerste maanden van 2024.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(18-Jul-2023, 12:13 PM)Niels van der Wal schreef:
(18-Jul-2023, 11:39 AM)brainsalad schreef: Hallo allemaal, 

Mijn naam is Hidde, zelfstandig ondernemer (zonder auto, wel OV en fiets) bij Cad Studio Delta en ben lid geworden van ligfietsers.nl om meer informatie te verkrijgen over aanschaf van een Quatrevelo (QV) met bedrijfslogo voor zakelijk (of prive?) woon-werkverkeer in Friesland. Een QV is nogal een investering, maar een dal-vrij van de NS ook :-) Verder fiets ik minstens eens per jaar een lange afstand op mijn Koga en mag ik graag zeilen.

Iemand die mij op weg kan helpen met belastingtechnische voordelen bij een aanschaf van een Velo? Denk aan versnelde afschrijving / MIA / KIA / KM vergoeding. Velo prive of zakelijk? Dat soort dingen..

Hartelijke groet, Hidde

Zakelijk:
Ik ben zzp-er geweest en had mijn velomobiel zakelijk gekocht.
De BTW kun je terugvragen, je kan de aanschafprijs aftrekken van de belastbare winst (scheelt belasting) en hij viel onder mijn zakelijke verzekering.
Er is geen reden om deze fiets alleen zakelijk te mogen gebruiken, hij is dus ook privé.
Ook alle kosten die samenhangen met het bedrijfslogo zijn belastingtechnisch te declareren. En afschrijving? Ik ben jaren terug gestopt als zzp-er. Geen vragen gehad over de fiets(en) die ik op de zaak had staan.

Genoeg financiële argumenten om een velomobiel zakelijk aan te schaffen.

Niels, €, van der Wal

Bedankt voor de tips. Heb jij nog iets met een MIA/KIA gedaan?

ZZP Nederland - ZZP en zakelijke fiets of e-bike; de (belasting)voordelen
Antwoord }
Bedankt door:
#6
l
[/quote]



Bedankt voor de tips. Heb jij nog iets met een MIA/KIA gedaan?



ZZP Nederland - ZZP en zakelijke fiets of e-bike; de (belasting)voordelen

[/quote]


Geen idee of je die kan eten. wat zijn het?

Niels, ?, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Misschien kun je het via Lease plan doen?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(18-Jul-2023, 12:49 PM)brainsalad schreef: Bedankt voor de tips. Heb jij nog iets met een MIA/KIA gedaan?

Missing in Action / Killed in Action? Je gaat je velomobiel legergroen spuiten, een kanon monteren en naar Oekraïne rijden? Big Grin
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Frutsel , Hoekie
#9
(18-Jul-2023, 01:13 PM)Niels van der Wal schreef: l



Bedankt voor de tips. Heb jij nog iets met een MIA/KIA gedaan?



ZZP Nederland - ZZP en zakelijke fiets of e-bike; de (belasting)voordelen

[/quote]


Geen idee of je die kan eten. wat zijn het?

Niels, ?, van der Wal
[/quote]

Van de website ZZP-Nederland overgenomen:

Citaat:Fiets/e-bike in privé:

Net als bij de auto kan je met de fiets/e-bike kosten aftrekbaar maken. Als je op jouw privéfiets rijdt, dan mag je alsnog € 0,21 per gereden kilometer aftrekken van je winst bij de aangifte van je inkomstenbelasting.

Voorbeeld: Wat levert dat nou op?
Als je 5 dagen in de week 6 kilometer heen en 6 kilometer terug moet fietsen naar je werk, en je doet dit 44 weken per jaar, dan levert dat een besparing op van € 207,07. Want de rekensom is; 5 dagen x 12 kilometer x 44 weken x 21 cent = € 554,40. Als je dan in de eerste belastingschijf valt van 36,93%, dan bespaar je € 204,74.

Citaat:Fiets/e-bike op de zaak zetten

Fiets je meer dan 10% zakelijke kilometers met een fiets, dan mag je jouw fiets ook op de zaak aanschaffen (opvoeren op de balans) en dan kan je alle kosten van de fiets/e-bike, (bijv. aanschafkosten, onderhoudsbeurt, band plakken, verzekeringen) als aftrekposten opvoeren.

Wel betaal je een vaste bijtelling van 7% over de waarde van dit voordeel (de bijtelling) over de consumentenadviesprijs van de fiets en accessoires (inclusief btw) per jaar. Dit bedrag wordt bij je winst of inkomen opgeteld, waardoor je meer winstbelasting betaalt. Voor zakelijke bezittingen blijft de bijtelling gelden, ook als er al volledig is afgeschreven op het bezit.

Citaat:Afschrijven van zakelijke fiets/e-bike

Als je fiets meer kost dan € 450,- (ex. btw) en dat zal bij een nieuwe e-bike/fiets altijd wel het geval zijn, dan moet je deze in 5 jaar gaan afschrijven. Voor starters geldt de willekeurige afschrijving, dan mag je de kosten in een keer afschrijven. Hoe (willekeurig) afschrijven werkt lees je hier.

Citaat:De kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA)

Als je totaal aan investeringen in het jaar van aanschaf van je fiets/e-bike boven de drempel van € 2601,- (ex. btw) komt, dan heb je recht op kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. De KIA is een extra aftrekpost boven op de gewone kostenaftrek. Je kunt dan waarschijnlijk 28% (afhankelijk van je totale investeringen) van het investeringsbedrag van je uiteindelijke winst aftrekken.

Citaat:Elektrische bakfiets of speed pedelec met Milieu-investeringsaftrek (MIA)

Je kunt een extra hoge aftrek krijgen als je een elektrische bakfiets of een speed pedelec koopt. Hierop geldt een hogere elektrische fietsaftrek volgens de Milieu-investeringsaftrek (MIA):

Bij een elektrische bakfiets krijg je 36 procent fiscale aftrek over de gehele aanschafwaarde.
Bij een speed pedelec of elektrische bromfietsen en snorfietsen met een lithiumhoudende accu, komt 50% van de aanschafwaarde in aanmerking voor 13,50% aftrek.
Bij aanschaf van een elektrische bakfiets of speed pedelec mag je ook nog versneld afschrijven volgens de willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil).

Citaat:Zakelijke fietslease

Er zijn tegenwoordig veel mogelijkheden om een e-bike te leasen. Het voordeel is niet zozeer belastingtechnisch, maar je hebt bijvoorbeeld wel duidelijke maandelijkse kosten, hoeft geen grote uitgave in een keer te doen en krijgt goede service.

Die KIA / VIA / Vamil regeling is wel fijn. Iemand die hier ervaring mee heeft? Zo'n QV is al 10K+ dus dat loont wel! En het lijkt mij dat de overheid niet elektrisch aangedreven voertuigen helemaal mooi vindt en fiscaal stimuleert, toch??
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , Piet K
#10
Een velomobiel schrijft in vijf jaar af, zoals de meeste wat prijzigere producten. Tenzij je 'm plat rijdt (zoals ik) zijn ze na het eerste jaar vaak al meer waard dan de waarde op de balans. 
KIA kan zeker. Verder, heel oneerlijk, maar MIA is niet van toepassing op een velomobiel, tenzij je een motor in je QV laat bouwen en 'm opvoert (fiscaal dan he Tongue ) als E-bakfiets (gezien er 26 sixpacks in passen moet dat kunnen als je het mij vraagt Big Grin )

Verder zijn er soms fiscale fratsen mogelijk waarmee je onder de bijtelling uit kan komen, als je dat wil zou ik even bij je fiscalist langs gaan en vragen naar de mazen in de wet  Wink

Als laatste belangrijk voor als je over wat langere afstanden naar klanten gaat en welkom wil blijven: Twee setjes sportkleding, schone werkkleding, een washandje en een handdoek zijn fijn, een douche is sneller en fijner. Ik vervoer daarnaast m'n laptop in een lichte, waterdichte sleeve met een paar vochtvreters erin (van die SILICA gel). Gaat alweer 40.000 km ofzo goed. In m'n driewielers staat de laptop rechtop langs het achterwiel, maar ik las iets over CAD dus ik vermoed dat jouw laptop daarvoor te dik en te zwaar is Wink in een QV heb je sowieso niet zo'n mooie smalle ruimte waar ie vast in staat (maar héél véél ruimte). Een riempje monteren om de laptop mee vast te zetten en/of een fleecedeken onderin leggen is dan wel een goed idee, van klapperen en rondstuiteren door de bagageruimte worden ze niet beter.

Verder: Tenzij je redenen hebt om HEEL ZEKER te weten dat je een QV wil zou ik de DF, Tuna, Bülk, Strada en Snoek zeker ook een kans geven. Gewoon even een route van 10/15 km uitstippelen en in alle fietsen hetzelfde rondje rijden (voor DF/Tuna/Bülk moet je snel zijn, ze zijn na zaterdag dicht ivm vakantie). 
In het ergste geval kies je iets anders en ben je goedkoper uit Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , brainsalad
#11
Nou volgens mij is er een tweedehandse DF te koop op Velomobiel.NL. Maar de Tuna / Bülk zul je dan wel weer bij Intercitybike moeten wezen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(18-Jul-2023, 07:31 PM)Hardloper schreef: Nou volgens mij is er een tweedehandse DF te koop op Velomobiel.NL. Maar de Tuna / Bülk zul je dan wel weer bij Intercitybike moeten wezen.
Tweedehands is voor een zakelijke aankoop veel minder interessant. Tenzij je 'm privé koopt en op km-vergoeding lange afstanden gaat rijden, dan wel. 19ct per km belastingvrij schiet best op als je 15000 km per jaar rijdt, maar houd er rekening mee dat je dan wel een sluitende administratie moet hebben.
Dat is voor mij de reden geweest dat ik áltijd met een fietscomputer rijd; kilometers kunnen doorbelasten. De Hammerhead houdt ook echt de km-stand van m'n fiets vast: Vlaflip staat op 9591,5 km (dat was na afgelopen weekend 10000 geweest als ik gewoon door was gereden  Rolleyes ), de DF op 96170,3 km.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(18-Jul-2023, 03:18 PM)Fietsbennie schreef: Misschien kun je het via Lease plan doen?

Bedankt voor de tip, maar ik bezit een QV liever, dat kan ik er nog effe een gat in boren :-)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Fietsbennie
#14
(18-Jul-2023, 10:08 PM)365cycle schreef:
(18-Jul-2023, 07:31 PM)Hardloper schreef: Nou volgens mij is er een tweedehandse DF te koop op Velomobiel.NL. Maar de Tuna / Bülk zul je dan wel weer bij Intercitybike moeten wezen.
Tweedehands is voor een zakelijke aankoop veel minder interessant.

Je kunt er misschien wel mee proefrijden???
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(18-Jul-2023, 10:34 PM)Hardloper schreef: Je kunt er misschien wel mee proefrijden???

Je gaat toch niet met een verkoper van een vm afspreken enkel en alleen om een proefrit te maken om te checken of dit type vm geschikt voor jou is?

Dit vind ik niet netjes.

Ik ga alleen proefrijden als ik ook de intentie heb om de fiets te kopen. Dus niet om er alleen maar leuk een rondje mee te gaan rijden, omdat ik dat type fiets wil uitproberen.

Ik zou als verkoper niet blij zijn met zulke 'kopers'.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(18-Jul-2023, 11:15 PM)Wim -de roetsende schreef:
(18-Jul-2023, 10:34 PM)Hardloper schreef: Je kunt er misschien wel mee proefrijden???

Je gaat toch niet met een verkoper van een vm afspreken enkel en alleen om een proefrit te maken om te checken of dit type vm geschikt voor jou is?

Dit vind ik niet netjes.

Ik ga alleen proefrijden als ik ook de intentie heb om de fiets te kopen. Dus niet om er alleen maar leuk een rondje mee te gaan rijden, omdat ik dat type fiets wil uitproberen.

Ik zou als verkoper niet blij zijn met zulke 'kopers'.

Mee eens
Antwoord }
#17
(18-Jul-2023, 11:15 PM)Wim -de roetsende schreef:
(18-Jul-2023, 10:34 PM)Hardloper schreef: Je kunt er misschien wel mee proefrijden???

Je gaat toch niet met een verkoper van een vm afspreken enkel en alleen om een proefrit te maken om te checken of dit type vm geschikt voor jou is?

Dit vind ik niet netjes.

Ik ga alleen proefrijden als ik ook de intentie heb om de fiets te kopen. Dus niet om er alleen maar leuk een rondje mee te gaan rijden, omdat ik dat type fiets wil uitproberen.

Ik zou als verkoper niet blij zijn met zulke 'kopers'.

Je zou een vergoeding kunnen betalen voor uitproberen. Huren zeg maar. Maar alleen rijden om te testen is niet netjes inderdaad.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
(18-Jul-2023, 11:15 PM)Wim -de roetsende schreef:
(18-Jul-2023, 10:34 PM)Hardloper schreef: Je kunt er misschien wel mee proefrijden???

Je gaat toch niet met een verkoper van een vm afspreken enkel en alleen om een proefrit te maken om te checken of dit type vm geschikt voor jou is?

Dit vind ik niet netjes.

Ik ga alleen proefrijden als ik ook de intentie heb om de fiets te kopen. Dus niet om er alleen maar leuk een rondje mee te gaan rijden, omdat ik dat type fiets wil uitproberen.

Ik zou als verkoper niet blij zijn met zulke 'kopers'.

Ik heb het wel gedaan. In die tijd was er een Alpha 7 in de buurt te koop. Ik heb wel de verkoper gevraagd of ik hem mocht zien en ik hoefde niet proef te rijden. Ik was vantevoren duidelijk over mijn intenties. Dat was geen probleem. Het niet vermelden aan de verkoper, en zo hem geen keus geven vind ik "onder valse voorwendselen..."
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#19
In het geval van de topic starter zou ik gewoon aangeven ik ben heel geïnteresseerd in de nieuwe QV. Echter wil ik uitsluiten dat de Df niet een betere keus zou zijn. Maar doen als of je die tweedehandse wilt kopen en dan helemaal geen intentie hebt om bij Velomobiel.NL te kopen. Dat vind ik niet OK.

Toen ik de Tuna probeerde, toen was Ymte al lang op de hoogte dat ik heel erg geïnteresseerd was in de QV.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
#20
De mannen in Dronten, zowel Velomobiel.nl als Intercity Bikes zijn gewend dat mensen komen proefrijden die bij de ander of zelfs bij geen van beide kopen.
Toen ik nog geen VM had heb ik met Ymte gesproken over in een fiets komen zitten om zien of ik ermee uit de voeten zou kunnen en hij zei meteen dat ik ook een proefrit in een paar andere fietsen zou kunnen maken.

Dat ik er laatst was om mijn Strada te brengen was er iemand die in de ochtend bij de andere zaak proefgereden had, nu bij hun. Iemand uit Zweden die toevallig in Nederland was voor iets anders en mogelijk rechtstreeks in Roemenië gaat bestellen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#21
(19-Jul-2023, 10:14 AM)Willeke_IGKT schreef: De mannen in Dronten, zowel Velomobiel.nl als Intercity Bikes zijn gewend dat mensen komen proefrijden die bij de ander of zelfs bij geen van beide kopen.
Klopt. Ze hebben ook belang bij het promoten van velomobielen in het algemeen. Toen ik bij Ymte ging kijken mocht ik proefrijden, ondanks dat ik vantevoren al aangegeven had een tweedehands Quest te zoeken.

Z'n tijdsinvestering heeft geloond, want ik heb zowel ICB als velomobiel.nl al wel wat omzet opgeleverd Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
Op de site van Intercitybike staat ook dood leuk wij zijn op vakantie tussen x en y. Als er iets dringend is met de Velomobiel, ga dan bij onze collega’s van Velomobiel.NL. Zij zijn na ons op vakantie. Het zou me niet verbazen dat ze afspreken wanneer ze beide dicht zijn. Niemand is gebaad bij spanningen tussen beide partijen. Ik hoop gewoon dat beide voldoende levens vruchtbaar blijven om te overleven en meer dan dat. Namelijk ook nog ruimte voor ontwikkeling en verbetering van nieuwe en bestaande modellen.

Aangezien de TS geen ervaring heeft zover ik hoor met ligfietsen. Weer ik niet of hij al gelijk heel duidelijk verschil gaat merken tussen de verschillende modellen. Ik had dat niet. Uiteraard merkte ik dat sommige shifters fijner waren als andere. Kwa draai cirkel , etc is nog niet iets wat ik bewust ervaarde als grote verschil. Waarschijnlijk ga ik in praktijk situaties tegen komen dat de ene VM beter doet als de andere. En bij een toekomstige fiets van de zaak zal ik hier wel op letten. Ik las hierboven iets van een constructie van een fiets die je te leen hebt. Geen idee of dat wel werkt met een VM. Omdat ze die niet zo snel weer door schuiven. En het is ook wel iets persoonlijks. Maar dan nog zou ik niet op die manier een fiets van de zaak willen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
(19-Jul-2023, 11:17 AM)Hardloper schreef: Niemand is gebaad bij spanningen tussen beide partijen.[ICB en V.NL]  Ik hoop gewoon dat beide voldoende levens vruchtbaar blijven om te overleven en meer dan dat. Namelijk ook nog ruimte voor ontwikkeling en verbetering van nieuwe en bestaande modellen.
Een beetje gezonde spanning en concurrentie tussen de twee is wel goed. Toen ik laatst langsging om bij ieder eens iets te proberen, hoorde ik toch minstens die gezonde concurrentie in de ondertoon als ik het met een over de ander had. Smile

Citaat:Aangezien de TS geen ervaring heeft zover ik hoor met ligfietsen. Weer ik niet of hij al gelijk heel duidelijk verschil gaat merken tussen de verschillende modellen. Ik had dat niet. Uiteraard merkte ik dat sommige shifters fijner waren als andere. Kwa draai cirkel , etc is nog niet iets wat ik bewust ervaarde als grote verschil.
Tussen veel op elkaar lijkende velomobielen kan ik me dat wel voorstellen maar zelfs iemand die er nooit een gereden heeft voelt grote verschillen tussen de QV, Snoek L en Tuna die ik toen reed.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#24
Beetje gezonde spanning wel. Maar niet als je het ver de ander hebt en je hebt het gevoel wat heb ik nu gedaan.

Wat me nu zo te binnen schiet. De manier van besturen, het erin liggen is iets wat allemaal nieuw is en indruk maakt. Wanneer je niet het uiterste gaat opzoeken en niet heel extreem grote proef ritten zullen de verschillen toch minder indruk maken. Maar neemt niet weg dat ik wel merkte dat de Snoek een krapper was dan de Tuna. Maar het zeilen enzo. Dat heb ik niet bewust ervaren. Was misschien ook te veel onder de indruk van de algemene velo ervaringen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#25
Hier nog een uitleg over toepassing van subsidies voor fietsen op de website Kemperfietsen.nl

Citaat:Speed Pedelec subsidie 2023
Als ondernemer heeft u de mogelijkheid om via de MIA, KIA en VAMIL regeling behoorlijk te besparen op een elektrische fiets.
Het is een behoorlijk uitzoekwerk, maar dat levert wel een hoop op! Onze berekening (zie onderaan) komt op % belastingvoordeel van de aanschafprijs uit. Zeker dus de moeite!!

MIA (Milieu-investeringsaftrek)
Deze milieuregeling komt van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Koopt u de Speed Pedelec zakelijk, dan komt u in aanmerking voor de Milieu-investeringsaftrek (MIA).

Bij een speed pedelec komt in 2023 het hele investeringsbedrag in aanmerking voor milieu-investeringsaftrek (Mia) van 27%.

MIA & VAMIL Milieulijst code B 3118
  • De speed pedelec voldoet aan de Milieulijst onder code F 3118 (Elektrische brom- of snorfiets).
  • Let op dat de elektrische fiets binnen drie maanden na aanschaf aangemeld moet worden bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
  • De speed pedelec moet nieuw zijn.
VAMIL (Versnelde Afschrijving Milieu-investeringen)
Ook een milieuregeling van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
De VAMIL die je ontvangt hangt af van het belastingtarief dat u betaald.
  • Voor IB ondernemers is dat maximaal 49,50% en voor een BV is dat maximaal 25%.
  • De speed pedelec komt het volledige investeringsbedrag in aanmerking voor VAMIL. De VAMIL versnelde aftrek is voor het eerste jaar 75% en het jaar daarop mag nog eens 25% afgeschreven worden.
Link: MIA & VAMIL voor ondernemers

KIA (kleinschaligheidsinvesteringsaftrek)
Wanneer u als bedrijf een investering doet voor uw bedrijfsmiddel met een bedrag tussen de € 2.401,- en € 59.939,- dan komt u in aanmerking voor een kleinschaligheidsinvesteringsaftrek van 28%. Dit bedrag mag u van de fiscale winst aftrekken. Hierdoor brengt u de fiscale winst van uw onderneming omlaag en bespaart op inkomstenbelasting.

Link: KIA regeling van de belastingdienst

BTW op zakelijke fiets
Als de fiets van de ondernemer zelf blijft mag 100% BTW afgetrokken worden. Wel zal de ondernemer het privégebruik zo goed mogelijk moeten schatten en kan vervolgens dit deel niet van de btw aftrekken. Wanneer de fiets voor een werknemer wordt gekocht, dan geldt er een aftrekbeperking van maximaal €130,- BTW. Ook zijn er dan een aantal andere voorwaarden aan verbonden. (Deze zijn opgenomen in het BUA – Besluit uitsluiting aftrek omzetbelasting).

Rekenvoorbeeld: Speed Pedelec (jan. 2023):
Om een idee te geven wat uw voordeel zou kunnen zijn hebben we een rekenvoorbeeld voor u op een rij gezet.
We zijn uitgegaan van een ZZP’er die BTW betaald.
  • Een inkomen heeft tot 68.508,- (die valt in belastingschijf: 37,07%)
  • We gaan uit van het eerste jaar, gezien dan de VAMIL afschrijving 75% bedraagt. Het 2e jaar mag nog de rest (25%) afgeschreven worden.
  • We gaan uit van een speed pedelec bakfiets met een aanschafprijs van: € 4.499,00 (incl. BTW). De investeringsaftrekken gaan uiteraard over het bedrag ex BTW. Dat is in dit geval: € 3718,18
=========Aftrek (aftrek %) ===== Belastingvoordeel (schijf)

MIA ........... € 1003,90 (27%) ............... € 372,15 (37,07%)

KIA ............ € 1041,09 (28%) ..............  € 385,93 (37,07%)

VAMIL ........ € 2788,63 (75%) .............. € 1033,75 (37,07%)

BTW ........... € 780,82 (21%) ............... € 780,82

----------------------------------------------------------------------------

TOTAAL .............................................. € 2572,65 (= 57,18% belastingvoordeel)

Zoals u kunt zien, profiteert u van een belastingvoordeel van ongeveer 57% van de aanschafprijs van een speed pedelec! We hebben de VAMIL aftrek van het 2e jaar niet meegenomen. Hierdoor heeft u zelf nog meer voordeel!

Disclaimer: Bovenstaande berekeningen zijn een indicatie. Exacte bedragen kunnen variëren per onderneming. Schakel altijd een adviseur of fiscalist in die een berekening kan maken voor uw persoonlijke situatie.

Bijtelling
Net zoals bij werknemers geldt voor jou als ondernemer ook dat het privégebruik van de bedrijfsfiets wordt gezien als een voordeel waarover belasting moet worden betaald. Dit is de zogenaamde bijtelling. De bijtelling is gesteld op 7% van de consumentenadviesprijs van de fiets. Dat betekent dat 7% van de waarde van de fiets als loon wordt gezien en hierover moet je belasting betalen.

Dit is echter alleen het geval als je de fiets ook privé gebruikt. Als je kunt aantonen dat je de fiets uitsluitend voor zakelijke doeleinden gebruikt, dan hoef je geen bijtelling te betalen.

Daarnaast mag je, als je de fiets als zakelijke uitgave opvoert, de kosten (zoals aanschaf, onderhoud en verzekering) aftrekken van de belastbare winst van je bedrijf. Dit kan je belastingverplichting verlagen. Het is dus belangrijk om je administratie goed op orde te houden en alle kosten die je maakt voor de fiets goed te documenteren.

Let op, fiscale regels kunnen veranderen en variëren afhankelijk van je specifieke situatie. Daarom is het altijd verstandig om met een belastingadviseur of accountant te spreken voordat je beslissingen neemt op basis van fiscale overwegingen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
En Hidde al actie ondernomen om je Quatrevelo op de orderlijst te krijgen??
Als ik de wachtlijst ga bewonderen van Velomobiel, dan zie ik 26 juli de laatste bestelling voor de QV. Het gaat nog niet heel snel. Maar deze bestelling kan net een halve maand schelen wanneer jouw QV geleverd gaat worden. Je kunt altijd onder voorbehoud op de lijst zetten. En daarna eventueel nog aanpassingen doen. Volgens mij kun je zelfs zonder verlies van slot een andere Velomobiel kiezen na eventueel proefrijden. Ik wil je niet onder druk zetten, maar het is gewoon jammer als je paar maanden extra moet wachten omdat je treuzelde mee op de lijst te laten zetten en dat andere je net voor waren in die periode
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
... de gierzwaluwe...datakneder — 03:59 PM
montage standaard
Bedankt voor de tip,...blokdoorn — 03:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... de gierzwaluwen ...Atrike — 03:21 PM
montage standaard
Het werkt top! Je ...Duncan — 02:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat is echt goedko...Wim -de roetsende — 01:30 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schattin...365cycle — 12:35 PM
Medeliggers onderweg
Ik zag G. vandaag we...365cycle — 12:33 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mijn fietsen zijn ee...blokdoorn — 12:14 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Zou het -hoe hinderl...ZoefZoef — 10:30 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schatting ...Wim -de roetsende — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen wet...Willeke_IGKT — 09:28 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mij is altijd gele...Hardloper — 09:08 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel ong...Hoekie — 08:47 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM