Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[split] Vandaag ben ik blij omdat..de Bülk stevig ontworpen is.
#1
…de Bülk stevig ontworpen is. Gisteren een flinke aanrijding gehad, verdere details volgen nog maar in het kort; door een auto vol in de flank geraakt. Kon er meteen zelf uit kruipen, geen echte pijn gehad en heb alleen wat schrammen op m’n hand + een blauwe schouder van het over de kop slaan. De Bülk is er wat minder aan toe, flink wat scheuren voorin, in de instaprand en flank, in de muts. Bagagerekje is los, achterbrug ook losgescheurd, ophanging en linker voorwiel stuk.
Hij heeft gedaan waar ie voor gemaakt is; geen letselschadespecialist nodig Smile

En zo is de eerste Bülk van Nederland na zo’n 10.000 km ook als eerste plat.
Antwoord }
#2
Over de kop? en heb je er verder niets aan overgehouden? dan heb je een engeltje op je schouder.
Is de Bülk nog te repareren?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Jup, door de klap opzij geduwd en omgerold. Vanochtend zonder moeite uit bed gekomen, zo ff stukje wandelen, gaat echt prima. Engeltje op m’n schouder, zeker, maar aan de andere kant zit Eggert Bülk denk ik Smile met een gewone fiets was ik zeker over de auto heen gevlogen. Aan de andere kant: m’n tempo liep hoger op dan ik wilde, ik ging bergaf. Dat had ik met een gewone fiets niet gehad Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon , Lig-hen
#4
(16-Jul-2023, 10:17 AM)365cycle schreef: …geen letselschadespecialist nodig

De letselschade specialisten doen meer dan verhaal halen voor lichamelijke schade.
Denk jij dat je gewone verzekerings man de schade aan je fiets goed genoeg vergoed gaat krijgen?

Ik ben trouwens blij dat ook deze VM weer bewijst dat de fiets je veilig houdt. Een platte fiets is naar, een platte 365cycle vele malen erger.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Hoekie , Lig-hen
#5
P
(16-Jul-2023, 10:17 AM)365cycle schreef:
Hij heeft gedaan waar ie voor gemaakt is; geen letselschadespecialist nodig Smile

En zo is de eerste Bülk van Nederland na zo’n 10.000 km ook als eerste plat.
Hart onder de riem of hou is dat spreekwoord. Voor steun te betuigen 

(16-Jul-2023, 11:26 AM)Willeke_IGKT schreef:
Ik ben trouwens blij dat ook deze VM weer bewijst dat de fiets je veilig houdt. Een platte fiets is naar, een platte 365cycle vele malen erger.

Ik volg hierin 

=======

Ondanks mijn beperkte 15km, heb ik toch gevoel gehad dat ik vrij nieuwe locaties heb gezien in de bossen rondom mijn woning. Soms heb ik dat lopen zo beuh, omdat ik al 90-95% van de omgeving al ken.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Ik niet. Het was 100% mijn fout. Ik reed niet roekeloos, maar verleende geen voorrang en ben dus waarschijnlijk voor 50% aansprakelijk (heb al wat info ingewonnen). Dan wordt het broekzak/vestzak en een hoop gedoe voor een klein beetje financieel gewin. Heb het met de automobilist prima opgelost.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Hardloper , Lig-hen , Willeke_IGKT
#7
Tsja, letseladvoca(a)t(e), het ligt eraan hoe prima je het met de automobilist opgelost hebt en hoe zeker je bent t.a.v. mogelijke schade aan jezelf voor de langere termijn.

Ter lering/waarschuwing: waar is het gebeurd? Heb je camera beelden?
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#8
Het allerbelangrijkste is je hebt gewoon goed overleeft. Dat is het meest onbetaalbare
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#9
Heb camerabeelden, ook bekeken. Hier geen pc. Mogelijk deel ik ze later nog maar ik denk niet openbaar.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Mooi dat het goed met jou gaat maar wel balen van de fiets. Waar ik benieuwd naar ben, was het bekend of onbekend terrein? Ik merk dat ik op bekend terrein precies weet waar ik extra moet opletten, bij onbekend terrein is dat soms lastiger in te schatten. Door afleiding/druk verkeer heb je soms ook je aandacht net op de verkeerde plek, waardoor je iets anders mist.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#11
Heftig 365cycle.

Gelukkig lijk jij op het eerste oog dus niet te hebben.

Lees anders in ieder geval nog even de tips van ervaringsdeskundige Niels die hij hier op dit forum heeft gedeeld met ons.

Ook al is het jouw schuld, jij blijft wel de zwakke verkeersdeelnemer en daar zijn wetten voor gemaakt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#12
Onbekend terrein. Nog ff in het heel kort: reed in een 30-zone maar ~2% bergaf. De fiets maakte meer vaart dan ik wilde dus ik wilde net gaan remmen, maar was net te laat Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#13
Jammer voor je fiets 365cycle, maar ben blij dat je het er goed bent uitgekomen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#14
Heftig 365cycle. Ik ben blij dat je er zelf zo goed af bent gekomen. Hopelijk blijft dat zo, en wordt alles zo goed mogelijk geregeld. Sterkte!
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#15
Een laatste ode, aan de dode: R.I.P., Vlaflip ;(
*of is ie nog te redden?


Shit happens. Die Bulk is maar materiaal. Gelukkig ben je zelf zo goed als ongedeerd en heb je een reserve exemplaar staan Wink Dat had anders af kunnen lopen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#16
Is nog wel te redden Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#17
(16-Jul-2023, 03:08 PM)365cycle schreef: Is nog wel te redden Smile
Maar zal geen makkelijk klusje zijn als ik het zo lees. Wel fijn dat ie nog gered kan worden.

Een Maltezer-beest had morsdood geweest.

Vlaflip, wit en geel.
Is niet langer een fraai geheel Sad

(16-Jul-2023, 12:32 PM)365cycle schreef: Heb camerabeelden, ook bekeken. Hier geen pc. Mogelijk deel ik ze later nog maar ik denk niet openbaar.

Wel benieuwd naar eigenlijk.. al ben ik meer benieuwd naar de beelden van de dashcam van de auto als ie die al zou hebben eigenlijk. 

Dat laatste niet om de ramptoerist te spelen, maar wel om te zien wat voor klapper je maakt, wat de velomobiel voor bescherming bied en wat zo'n crashimpact met de persoon erin doet.   Heb eigenlijk geen idee bijvoorbeeld of je er zelf op kan reageren of hoe je hoofd zich houdt tijdens zo'n crash?

Bij een frontale botsing zou je wellicht je benen willen intrekken, maar dan moet je wel eerst losklikken. Lukt dat eigenlijk op tijd, als je realiseert dat je gaat crashen? Anderzijds, eenmaal losgeklikt is de kans misschien ook wel weer groter dat je eruit geslingerd kan worden op een of andere manier en dan is de bescherming van de velomobiel en muts weer weg.    Maar nu ik dit typ, denk ik alweer:  ik denk soms gewoon teveel want volgens mij heb je daar niet eens de kans voor omdat het allemaal te snel gaat Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#18
(16-Jul-2023, 03:21 PM)ZoefZoef schreef: Bij een frontale botsing zou je wellicht je benen willen intrekken, maar dan moet je wel eerst losklikken. Lukt dat eigenlijk op tijd, als je realiseert dat je gaat crashen? Anderzijds, eenmaal losgeklikt is de kans misschien ook wel weer groter dat je eruit geslingerd kan worden op een of andere manier en dan is de bescherming van de velomobiel en muts weer weg.   

Ten eerste: blij dat het fysiek goed met je gaat. Ook fijn dat je meteen eerlijk bent over dat het jouw schuld is en dat je er met de automobilist uit bent gekomen.

Bij een frontale botsing zou ik in eerste instantie niet met mijn benen los in het vooronder willen zitten. Mijn eerste gevoel is dat ik ze het meest op z'n plaats houdt en zo weinig snelheidsverschil met de omgeving (kast, boom etc.) heb en daardoor minder kans op snijwonden e.d.

Maar ik moet toegeven dat ik nog geen crash gehad heb en ik dus met bureauwijsheden kom. (even afkloppen)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , Willeke_IGKT
#19
Geen idee hoe je op zo'n moment reageert. Gelukkig, zou ik willen zeggen.

Enerzijds denk ik dat je benen zo snel mogelijk wilt intrekken. Anderzijds denk ik nu weer: nee, ingeklikt blijven want dan kun je je beter schrap zetten om de klap op te vangen met je hele lichaam.

Op het moment supreme zul je waarschijnlijk enkel vanuit een reflex reageren omdat je simpelweg te weinig tijd hebt om te bedenken wat je gaat doen en bezig bent met weg te sturen? Goeie vraag wel, want ik neem aan dat @365cycle de crash wel aan zag komen. Wat was je reactie? Had je tijd om na te denken over de te nemen stappen voor de daadwerkelijke crash? Neem tenminste aan dat je die wel zag aankomen in een split second?
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , Willeke_IGKT
#20
Ik ben de Quest kwijt geraakt in wat feitelijk een eenzijdige frontale botsing was. Ik had tijd genoeg om tussen twee paaltjes te richten maar niet om ook aan mijn ingeklikte voeten te denken en een enkel heeft de klap opgevangen.
Een paar dagen bijna niet lopen, een paar weken wat pijn en dat was het.
Ik denk niet dat uitgeklikt zijn beter geweest zou zijn.

De fiets was er een stuk slechter aan toe, ingeperst tussen de paaltjes maar hij is nu bijna gerepareerd, volgens Peter bij ICB.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle
#21
(16-Jul-2023, 06:10 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik ben de Quest kwijt geraakt in wat feitelijk een eenzijdige frontale botsing was. Ik had tijd genoeg om tussen twee paaltjes te richten maar niet om ook aan mijn ingeklikte voeten te denken en een enkel heeft de klap opgevangen.
Een paar dagen bijna niet lopen, een paar weken wat pijn en dat was het.
Ik denk niet dat uitgeklikt zijn beter geweest zou zijn.

De fiets was er een stuk slechter aan toe, ingeperst tussen de paaltjes maar hij is nu bijna gerepareerd, volgens Peter bij ICB.
Binnenkort komt ie in de verkoop voor een klein bedrag. Zo rond de 1000 euro, schreef Ymte me verleden week. Als je eraan gehecht was, wellicht interessant om 'm terug te kopen. Afschrijven zal je er niet meer aan doen, tenzij je 'm weer crasht Wink

Ben gelukkig nooit in een ongeluk betrokken geweest bij een ligfiets. Ook geen close calls, dus geen idee hoe ik zal reageren.
Wel, toen ik nog 14 was een keer over de motorkap van een Fiat Tipo gevlogen met de normale fiets.  Remkabel knapte op het moment dat ik remde om voorrang te verlenen, waardoor ik (nat en velgremmen) niet meer op tijd kon remmen en zo voor de auto terecht zou komen  Volgens mij enkel heel licht weggestuurd en misschien mn benen opgetrokken. Geen idee eigenlijk, ging allemaal veels te snel op dat moment. Ik kwam met een smak op de grond terecht, weet eigenlijk nu 28 jaar later niet eens meer of ik uberhaupt over de motorkap ben gevlogen. Denk het wel, maar niet zeker meer van. Sindsdien schadevrij al mn kilometers gemaakt op mn laatste motorrit direct na het examen na Smile
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle
#22
Het was een goede beginners fiets voor mij, ik gun het een ander om hem voor zo'n bescheiden bedrag als eerste fiets te kopen, of als extra fiets.
Ik zou hem kwijt kunnen maar zie geen noodzaak voor een extra VM. 8 fietsen is genoeg.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Hoekie , Bacchus , 365cycle
#23
Oef, gelukkig toch nog 'n geluk-bij-ongeluk-verhaal  Wink
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#24
Video 
(16-Jul-2023, 02:42 PM)Lig-hen schreef: Heftig 365cycle. Ik ben blij dat je er zelf zo goed af bent gekomen. Hopelijk blijft dat zo, en wordt alles zo goed mogelijk geregeld. Sterkte!
Alles is nog steeds zo dus ik denk niet dat het nog gaat veranderen. Dank je! Big Grin

(16-Jul-2023, 03:21 PM)ZoefZoef schreef: Maar zal geen makkelijk klusje zijn als ik het zo lees. Wel fijn dat ie nog gered kan worden.
Mwah, ik kan het zelf. Hij heeft andere schade dan de SL had, en je kan 'm zeker niet verkopen met de mededeling dat ie "een licht tikje heeft gehad", maar er is echt nog wel een mooie fiets van te maken. Zal de spuiter binnenkort maar weer eens bellen, haha Big Grin
Op dit moment is het idee dus idd om 'm op te lappen, maar eerst een nieuwe te bestellen. Ik ben daarnaast met Jan van Velomobile World in overleg om naar aanleiding van dit ongeval wat aan de fiets te verbeteren, maar daarover later meer.

(16-Jul-2023, 03:21 PM)ZoefZoef schreef:
(16-Jul-2023, 12:32 PM)365cycle schreef: Heb camerabeelden, ook bekeken. Hier geen pc. Mogelijk deel ik ze later nog maar ik denk niet openbaar.
Wel benieuwd naar eigenlijk.. al ben ik meer benieuwd naar de beelden van de dashcam van de auto als ie die al zou hebben eigenlijk. 
Mja... even overleg gehad en ik kan de beelden om juridische redenen niet delen, of in ieder geval niet zonder ze dusdanig te censureren dat je er eigenlijk niets aan hebt.

(16-Jul-2023, 03:21 PM)ZoefZoef schreef: Dat laatste niet om de ramptoerist te spelen, maar wel om te zien wat voor klapper je maakt, wat de velomobiel voor bescherming bied en wat zo'n crashimpact met de persoon erin doet.
Dat begrijp ik. Ik heb de beelden inmiddels zelf ook al een keer of 30 afgespeeld, contrast vergroot, ingezoomd op de auto van de tegenpartij etcetera. Onder andere daardoor heb ik wat meer duidelijkheid over wat er mis ging, verderop meer daarover.

(16-Jul-2023, 03:21 PM)ZoefZoef schreef: Bij een frontale botsing zou je wellicht je benen willen intrekken, maar dan moet je wel eerst losklikken.
Ik zou inderdaad niet losklikken (buiten dat je daar helemaal geen tijd voor hebt). Liever een paar flinke sneeën in m'n benen dan in m'n voorhoofd; Dan Kildea (die dat heftig eenzijdig ongeval met de Milan GT Mk2 had in Noord-Amerika) loopt ook nog steeds prima.
Daarnaast is er juist aan die botsveiligheid wel gedacht in de producten uit Roemenië. Als ik het goed onthouden heb wordt het dichtstbijzijnde deel van de boom van een DF/Tuna omlaag getrokken door hoe de constructie ontworpen is, en komt die dus niet naar je toe. Bij de Bülk is met carbon en innegra een soort kreukelzone opgebouwd in de boom, maar ook daar; ik weet niet precies hoe/wat/waar.

(16-Jul-2023, 04:44 PM)ZoefZoef schreef: Op het moment supreme zul je waarschijnlijk enkel vanuit een reflex reageren omdat je simpelweg te weinig tijd hebt om te bedenken wat je gaat doen en bezig bent met weg te sturen?    Goeie vraag wel, want ik neem aan dat @365cycle de crash wel aan zag komen.  Wat was je reactie? Had je tijd om na te denken over de te nemen stappen voor de daadwerkelijke crash?  Neem tenminste aan dat je die wel zag aankomen in een split second?
Zoals gezegd, ik kan de video niet delen, maar die zegt ook niet alles, want je ziet alleen wat er gebeurt. Daarnaast ben ik er zeker van dat er reacties als "waarom reed je zo hard?!" gaan komen zonder uitleg, en tsja.. dat leg ik dus liever even uit ;-)

TL;DR
Met een druk bestaan als wat ik heb zie je sommige vrienden echt te lang niet. Afgelopen vrijdag eindelijk de agenda's bij elkaar gekregen en vertrokken naar een bevriend stel in Den Bosch. Met de gastheer lang opgebleven, uiteindelijk nog een film gekeken, wat biertjes weggewerkt... de alcohol was zeker verwerkt maar ik voelde me niet zo heel fris op zaterdagochtend. 22% body battery volgens Garmin, haha. Goed, ik had nog even een afspraak met een andere vriend in Tilburg en zou daarna doorrijden naar de Milan Madame, dus een paar espresso's weggetikt en gaan fietsen. Na Tilburg begon ik me lekkerder te voelen, maar de Garmin liegt niet, dus toch maar rustig rijden. Ergens in België verbaasde ik me over het geluid van een dumpvalve bij een oude Ford Scorpio die me voorbij reed; het was echter m'n Bülk die dat geluid maakte, want ik was door een breekmesje gereden. De wielkast achter van mijn Bülk vind ik toch echt te krap (dit is exemplarisch), ik heb weer eens drie kwartier staan vloeken en tieren (zachtjes Shy ) voor de nieuwe GP5000S TR eronder lag. Een nieuwe buitenband, zeg je? Ja, want ik vond het restant van het breekmesje tussen de binnen- en buitenband en er zit een jaap van een paar centimeter in de wang van m'n nog lang niet versleten GP5000  Confused Ik heb nog tevergeefs gezocht of ik de bron van de boosdoener kon vinden; het moet wel bijna vastzitten tussen een paar klinkers of in het asfalt om zoveel schade te veroorzaken. Echter wel een puntje voor de (dunne, snelle!) Tubolito: hoewel de buitenband dus flink beschadigd is zit er maar een klein gaatje in de binnenband. Ik kon veilig stoppen met (ik gok) zo'n 1,5 a 2 bar lucht, al wordt het stuurgedrag daar natuurlijk niet beter van.

Goed, na zo'n gevecht ben ik natuurlijk niet op tijd voor het eten, ik was dus wel klaar met het getreuzel en het gas ging er nu wel een beetje op; waar het mag en enigszins veilig kon ging ik over de weg (met name in de bebouwde kom en 60-wegen). Al snel rolde ik een dorp in waarvan ik wist dat ik er niet omheen kon - ik had de route zorgvuldig uitgestippeld en deze 30 zone zat er nu eenmaal in. Ik wist dat hoewel ik me wat lekkerder voelde ik nog steeds vermoeid was, kende het dorp in kwestie ook niet en hoewel ik merkte dat de automobilist achter me er niet heel gelukkig mee was remde ik naar ~28 km/h op de rechte stukken en op kruisingen nog wat minder. 
De automobiliste kwam redelijk dichtbij, en als ik het log bekijk heb ik me daar toch een beetje door laten opjagen, want iets verderop in het dorp reed ik 31-32 km/h (maximaal). Vervolgens sloeg ik linksaf, de automobiliste volgde, en ik trok vlot op naar m'n oude snelheid. Eenmaal bij de 30 aangekomende stopte ik met trappen, in afwachting van de volgende kruising. Daar werd ik eigenlijk een beetje verrast door m'n eigen tempo, want de Bülk was niet langzamer gaan rollen, maar sneller (ik reed al 36 km/h). Ik weet nog dat ik "het loopt hier dus best wel steil af" dacht, en in de spiegel keek om de auto achter me te lokaliseren voordat ik even remde. Ook nuttig om te weten: Een paar weken geleden haperde mijn remlicht, ik heb dit zelf wel weer aan de praat gekregen maar zou het deze week nog na laten kijken door Peter@ICB. Ik wilde dus zeker zijn van de afstand, omdat ik ergens toch niet 100% zeker was van dat de lampjes feller zouden branden.
Anyway, niets aan de hand, we rolden vrolijk verder en de afstand naar de volgende kruising was wat langer. Inmiddels maakte de fiets voor m'n gevoel niet meer uit zichzelf vaart, maar toen ik op de snelheidsmeter keek zag ik net "39" in beeld verschijnen, dus vlak was het er zeker niet. Inmiddels heb ik het nagekeken en over de laatste 200 meter van m'n rit blijkt de hellingshoek 2.2% te zijn, da's toch behoorlijk; de theoretische snelheid zonder trappen van de Bülk ligt op zo'n helling rond de 80 km/h, dus je kan je voorstellen dat het ding dan ook vrij vlot versnelt.
Goed, 39... ik keek in m'n linkerspiegel, pakte de rem vast, keek op en zie uit een zijstraat rechts een zwarte auto vlot de weg op draaien. In reflex kneep ik voluit, maar er gebeurde voor m'n gevoel helemaal niets. Inmiddels weet ik ook waarom; op het moment dat ik remde ging ik de drempel al op, en er stond dus even heel weinig druk op de voorwielen. Op dat moment dacht ik "misschien kan ik er langs", liet de rem los en koos voor links, in de hoop dat de automobilist m'n inmiddels een meter lange oogballen voor z'n voorruit voorbij zou zien komen en zou remmen. Achteraf gezien had ik beter rechts kunnen kiezen, dan had ik misschien de achterkant geschampt en was ik waarschijnlijk met volle vaart de stoep op gevlogen maar ik weet inmiddels dat daar niets stond. 
De automobilist remde pas na de klap (na lang turen naar de beelden weet ik dat hij naar rechts aan het kijken was), raakte me vol in de flank. Ik werd opzij geworpen, het linkervoorwiel pakte grip en de fiets rolde om tot op de rechter zijkant. M'n eerste impuls was "IK MOET ERUIT" - er zat immers een auto achter me, maar die stond ook allang stil, en ik lag eigenlijk ook niet in de weg. Adrenaline enzo, weet je wel. Toch is het me gelukt om zo snel m'n voeten los te klikken én af te zetten dat ik over m'n eigen ellebogen kiepte en m'n hoofd stootte op de stoep  Big Grin Ik stond dus direct, iemand vroeg "oh jee, gaat het?!", en ik zei "ehh... ik denk het wel?", wist het op dat moment echt nog niet.

Nou... het gaat dus heel goed. Behalve de kenmerkende blauwe streep op m'n schouder (mijn Bülk had nog niet de nieuwe schouderpads) en een klein schrammetje op m'n hand (waarvan Jan en ik de oorzaak weten en die hij - ondanks dat het weinig problemen op kan leveren - weg gaat werken) heb ik echt helemaal niets (inmiddels professioneel bevestigd). Wel heb ik wat last van lichte spierpijn, met name in het bovenste deel van de trapezius, aan beide kanten. Fysiotherapeut (daar ben ik vaste klant) zegt dat dat is van het schrap zetten tegen de klap. Ik had deze week al een sportmassage gepland (eerste sinds tijden), dus die zal dan wel extra pijnlijk worden Tongue 

De Bülk lijkt er op het eerste oog helemaal niet erg aan toe te zijn, de schade zit met name aan de binnenkant. De wielkast voor en de ophanging van de achterbrug hebben samen met de verstevigingsribben in de bodem de klap volledig om me heen laten afvloeien. Ik zei het al; de Bülk is voor mij het perfecte compromis tussen eigen "gevaarzetting" en veiligheid voor mij als berijder. Hoewel ik met Velomobile World in overleg ben om - met alle data - te kijken naar welke verbeteringen zij binnen de grenzen van het haalbare nog kunnen doorvoeren, ben ik opnieuw onder de indruk van hoe goed we het eigenlijk geregeld hebben met onze velomobieltjes.

(Her-)Nieuw(d)e inzichten
Behalve defensief rijden en passieve veiligheid in een velomobiel, zijn er ook nog andere zaken die ik anders zou willen zien. Nóg voorzichtiger rijden, misschien moet je wel niet zo hard, is een helm geen idee, en denk eens aan een vlaggetje... de gebruikelijke dooddoeners wil ik even achterwege laten. Ik heb het graag over de olifant in de kamer: Verkeerskundigen en hun ontwerpen.

Navigeer ik bijvoorbeeld van de Van der Valk in Tilburg naar de Hubo in Bladel, zoals ik een tijdje terug moest, dan is de autoroute volgens Google 24,3 km. Klik ik op "fiets", dan wordt de route aangepast naar 25,6 km. Op zich al niet heel eerlijk; Hoewel de route wel in een rechtere lijn lijkt te lopen is de afstand dus niet korter. Kijk je echter wat beter, dan zie je dat die doorgaande fietsroute dwars door de dorpskern van o.a. Hilvarenbeek loopt. Verkeerskundigen denken al jaren dat fietsers binnen een dorp blijven of hooguit van dorpskern naar dorpskern fietsen, terwijl ik als tiener al door een paar dorpen fietste om op school te komen en scholieren nu júist de meest kwetsbare groep fietsers is (snel en nog geen uitontwikkelde prefrontale cortex). We hebben het hier dus nog niet eens over eventuele scooterrijders, die sneller optrekken en 45 km/h kunnen halen.

Nu gaan we eens even tellen, en wel vanaf Pensionstal Harbers (waar de routes niet meer parallel lopen) tot aan Stellingzagen, waar de routes weer bij elkaar komen. Als automobilist rijd je dan over 3 kruispunten, allemaal rotondes in een provinciale weg die ontworpen is als een snelweg. Als je de aangegeven route fietst kom je over 40 kruispunten. Nee, dit is geen typfout. Die 0 hoort daar te staan. Het zijn er veertig! 13 keer meer potentiële conflictpunten dan in de autoroute.
Nu snap ik dat het voor een automobilist geen probleem is om een paar kilometer om te rijden, en dat je daardoor vaker een afslag zal hebben in een bromfietspad of ventweg dan in een provinciale weg met een hoge doorvoer. Op deze manier zorg je echter vooral dat een fietser veel kansen heeft om in contact te komen met die auto's én ook nog eens meer tijd kwijt is dan nodig. Ook als je 20 a 25 km/h fietst is gewoon door kunnen rijden (en dus om rijden via een wat landelijkere route) echt vlotter dan door zo'n centrum vallen. 

Bij mijn ongeval was de verhouding 6 (doorgaande, voor fietsers expliciet verboden route) tegen 47 kruispunten. Op het 36e kruispunt heb ik mijn aanrijding gehad. Als er een betere route mogelijk was geweest, was het dus niet gebeurd.
Antwoord }
#25
Hoewel de route wel in een rechtere lijn lijkt te lopen is de afstand dus niet korter. Kijk je echter wat beter, dan zie je dat die doorgaande fietsroute dwars door de dorpskern van o.a. Hilvarenbeek loopt. Verkeerskundigen denken al jaren dat fietsers binnen een dorp blijven of hooguit van dorpskern naar dorpskern fietsen, terwijl ik als tiener al door een paar dorpen fietste om op school te komen en scholieren nu júist de meest kwetsbare groep fietsers is (snel en nog geen uitontwikkelde prefrontale cortex).


[/quote]


Het is nog steeds voorkeursbeleid om fietsers door het stadscentrum te leiden. Dit is niet alleen het idee van verkeerskundige, maar vaak ook de wens van lokale politiek in combinatie met de middenstand. Winkeliers zien fietsers als potentiële klanten en willen ze hierom graag door de winkelstraat laten fietsen.
2 jaar terug de mogelijke fietsroutes van een van een fietssnelweg in Bunnik becommentarieerd; dit omdat de voorkeur uitging voor een route dwars door winkelgebied. Nooit meer wat van gehoord; op het commentaar niet en over de fietssnelweg niet. Ik denk dat de aandacht afzwakte omdat duidelijk werd dat de fietsers een fietssnelweg nemen om lekker door te fietsen. 
Oftewel: voor fietssnelwegen/doorfietsroutes is de bebouwde kom te vermijden.

Niels, doorfietser, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: martinR , Willeke_IGKT , 365cycle
#26
Heel veel sterkte. Naast materiële en lichamelijke schade levert een ongeluk ook wat psychische schade op. Bij mij in ieder geval. Maar het lijkt allemaal wel reparabel/ te genezen te zijn. Gelukkig

Google Maps gebruik ik niet  voor fietsnavigatie. Rare omwegen en ook niet landschappelijk aantrekkelijk. Ik kon door aan het lijntje te gaan trekken de route al aanmerkelijk verkorten en landschappelijk mooier maken. Dus dat Google Maps een langere fietsroute heeft zegt ook niet zoveel. 

Verder valt mij op dat ik andere verwachtingen heb van een fietsroute.Ik wil graag wat kunnen beleven aan landschappelijk schoon en dorps-  en stadsgezichten. Hoort voor mij bij de charme van het fietsen. In de auto beleef je helemaal niets. Op de fiets zie je zoveel meer.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Roefie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM