Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gezocht low of mid racer ligfiets
#1
Hallo forumgenoten,

Hierbij mijn eerste post, een introductie in het juiste gedeelte volgt later. Ik heb eens een klein stukje op een ligfiets van een collega geprobeerd te fietsen en het smaakt wel naar meer. Bak er niks van, maar alles valt te leren met voldoende oefening. Gezien mijn beperkte budget (+- 300 euro) zoek ik een rijdbare opknapper of een fiets die bij iemand in de wegstaat. Ben zelf werkzaam in de fietswereld dus wat werk is geen probleem.

Ik zit te denken aan een bovenstuur, schijfremmen, voor en achter zelfde wielmaat en een low of mid racer (voorkeur). Dit alles is echter niet in beton gegoten. Modellen die ik voorbij zien komen zijn Challenge Hurricane, Challenge Furai etc. Heb allesbehalve haast en hou ook Marktplaats in de gaten, maar momenteel is de spoeling dun. Komt vanzelf wel iets voorbij, maar wellicht wil er iemand op dit forum nog van zijn/haar fiets af. 

Alvast bedankt!
Antwoord }
#2
Welkom! Misschien nuttig om ook te vermelden hoe lang je bent. Bij de Hurricane vind je bijvoorbeeld best vaak een afgezaagde buis in het frame (voor korte coureurs), en een M5 M-Racer met 28 inch wielen is ontzettend fijn qua bandenkeuze, maar onder de 1.85m denk ik moeilijk te rijden tenzij je uitzonderlijk lange benen hebt.
Over M5 gesproken: Kijk even op www.m5-ligfietsen.com. Er is daar nu een wintersale gaande, o.a. met fietsen uit de verhuur. De Shock Proof is officieel geen racer, maar volgens mij zijn er eigenlijk geen langzame M5 fietsen - zelfs met m'n CMPCT vouwligfiets kan ik het de gemiddelde wielrenner heel lastig maken Big Grin
Antwoord }
#3
De M5 m-racer is ook voor kortere mensen te berijden. Alleen red je het niet met een budget van 300 euro. Mijn binnebeenlengte is oongeveer 76cm. Lukte prima, zowel met 26" 571 als 28" voorwielen.


Een hurricane koop je al voor 150-200 euro. Hoewel ik het oude model nooit gereden heb, zal het een vrij rap fietsje zijn vergelijkbaar met een challenge taifun. Als dat klopt, heb je dr een leuk gooi- en smijtfietsje aan.


De m5 shockrpoof heb je in diverse varianten: 20" in 406 en 20" in 451. Plus de 26" 559 versie. Ze zijn allen behoorlijk rap eigenlijk. Leuke fietsen. Ik heb er meerdere gehad van de 20" 451 en de meeste kostten rond jouw richtprijs en daar kocht je ze 8 jaar terug al voor met wat geluk. Dr zitten fraaie versies tussen maar de meeste hebben geen schijfremmen. Daar moest Bram Moens jaren niks vsn hebben.

Geen idee waar je woont, maar hier een hele hoop bang voor je bucks. Is best een uurtje rijden waard als je richting grensstreek woont.

https://www.2dehands.be/v/fietsen-en-bro...r-ligfiets


Tas verkopen: 50-75 euro
Drager verkopen: 25-30 euro
M5 remhendels als je die niet bevallen: +-100 euro

Paar tientjes voor andere remhendels en je hebt een prima fietsje voor weinig waar je niks aan afschrijft de komende jaren. Al zou ik de drager en tas houden. En de m5 ciryracer is vrij rap ook. Dat verraad zn naam ook al.

Paar tientjes extra voor een voorvork en 26" wielset en je hebt een m5 shockproof 559.
Antwoord }
#4
Welkom Marc.

Op ligfiets.net wordt ook het 1 en ander aangeboden zoals deze M5 Lowracer.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , RichardHammond
#5
Of deze;

Een gecamoufleerde Jester, met lijkt wel 2 wielaandrijving

https://www.2dehands.be/v/fietsen-en-bro...electrifie

Groet,
Piet
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , RichardHammond
#6
Als je de schijfremmen-eis laat vallen maak je het jezelf een stuk makkelijker. De eerste fiets die mij door mijn hoofd schiet als ik je eisen zo hoor is inderdaad een Challenge Hurricane maar Nazca en M5 hebben ook wel wat leuks gemaakt. Voor € 300 moet je echt best een aardige fiets kunnen krijgen.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , RichardHammond
#7
Zit te denken, als je niet al te lang bent kan ik m'n vriendin eens vragen of ze haar Hurri nog wil houden. Ding is een beetje in onbruik geraakt nl.
Heeft schijfremmen en de korte framebuis.
Antwoord }
#8
@Berth9999 van dit forum heeft nog een aardige m5 451 shockrpoof die volledig binnen je budget valt. Mooi sportief fietsje binnen je budget waar de afschrijving nihil op zal zijn. Hij vraagt er niet alteveel voor, vind ik.



Dat is een leuke, rappe fiets om mee te beginnen voor weinig geld met leuke velgjes eronder.

Hij heeft m mij ook aangeboden, met filmpje Wink Voor mij niet haalbaar nu ivm omstandigheden, anders had ik m overgenomen voor de wielen en weer doorgeschoven.

https://www.youtube.com/watch?v=LjUS_DncBQ0
Antwoord }
#9
Ik heb een oude m5 -lowracer staan. die mag weg....
Antwoord }
#10
(20-Dec-2022, 12:10 AM)RichardHammond schreef: Bak er niks van, maar alles valt te leren met voldoende oefening. Gezien mijn beperkte budget (+- 300 euro) zoek ik een rijdbare opknapper

Woon je in de buurt van Rotterdam? Daar staat bij kringloopwinkel Opnieuw & Co bij station Rotterdam Alexander op het moment een blauwe Optima Condor voor 90 euro te koop. Ik vond 'm in een redelijk goede staat. Is wel een onderstuur, mocht dat wat uitmaken.
Antwoord }
#11
(20-Dec-2022, 07:16 PM)John70 schreef: Ik heb een oude m5 -lowracer staan. die mag weg....

Mag ik vragen waar je woont?
Zou deze graag eens willen proberen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
#12
Binnenkort heb je 15 fietsen RichardHammond Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: RichardHammond , Willeke_IGKT
#13
Allereerst bedankt voor alle reacties, had niet verwacht dat er zo snel gereageerd zou worden. Zal het ook nog even in de OP toevoegen, maar ik meet een bescheiden 180 cm. Ik woon in Rotterdam, maar geboren in het oosten des land. Mijn gedachte was om de fiets te gebruiken voor de lange ritten (180 km) die kant op, maar ik zou de fiets ook hier in de stad willen gebruiken. Daarom te denken aan een 'hoge' low racer of een mid racer. Ben ergens bang dat ik op een 'lage' low racer over het hoofd wordt gezien en ik ben wel een stevige doorfietser. Heb eens op een Nazca Paseo gezeten, maar die vond ik juist weer bijna oncomfortabel hoog. Als ik dan naar de zadelhoogte kijk lijkt een Hurricane mij wel redelijk in de zweetspot te zitten qua hoogte. Hoog genoeg om goed zichtbaar te zijn, maar ook een redelijke sportieve zadelhoek te creëren.

Mocht iemand op- of aanmerkingen hebben op mijn overpeinzingen dan hoor ik dat graag. Heb alle reacties doorgenomen, maar in kader van leesbaarheid zal ik ze niet allemaal quoten. Ga in ieder geval wat reacties sturen op de url's die ik hier voorbij zie komen.

(20-Dec-2022, 07:32 PM)Lopopodium schreef:
(20-Dec-2022, 12:10 AM)RichardHammond schreef: Bak er niks van, maar alles valt te leren met voldoende oefening. Gezien mijn beperkte budget (+- 300 euro) zoek ik een rijdbare opknapper

Woon je in de buurt van Rotterdam? Daar staat bij kringloopwinkel Opnieuw & Co bij station Rotterdam Alexander op het moment een blauwe Optima Condor voor 90 euro te koop. Ik vond 'm in een redelijk goede staat. Is wel een onderstuur, mocht dat wat uitmaken.

Onderstuur is niet helemaal mijn ding en net iets te extreem om mee te beginnen. Ik fiets ook op meerdere fietsen en bovenstuur komt daar nog enigszins nog bij in de buurt.

(20-Dec-2022, 10:06 PM)365cycle schreef: Binnenkort heb je 15 fietsen RichardHammond Big Grin

Heb ook nog reacties via PB dus straks een dagtaak om alle informatie tot mij te nemen, maar je hoort mij niet klagen.  Smile
Antwoord }
#14
Een Hurri behoort toch echt tot de lagere liggers.

Die Paseo is juist een beetje gemiddeld qua hoogte.

Het gaat echt om de zithoogte, die is essentieel.

Bij M5 zijn de fietsen soms hoger, maar is de zithoogte verhoudingsgewijs iets lager.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , RichardHammond
#15
Ik ben een grote fan van 20/20 fietsen als all-rounders, omdat ze extreem wendbaar zijn, met de juiste componenten best vlot zijn, je er comfortabel lange afstanden op kunt fietsen en ze ook mee kunnen in de trein. Maar binnen deze categorie alleen al zijn er grote verschillen... Ik heb zelf een Optima Stinger in 'forensenuitvoering', erg comfortabel, niet heel erg vlot. Mijn vriendin haar Stinger is veel sportiever opgebouwd en duidelijk een stuk rapper. Een Challenge Hurricane vind ik niet lekker fietsen (nerveuzig), maar ik ken mensen die niks anders willen. (Ik zou zelf graag nog eens een Toxy ZR hebben, maar die krijg je niet voor €300). Als ik jou was zou ik vooral eens wat verschillende fietsen uitproberen.

De charme van een onderstuur heb ik trouwens nooit begrepen, net als van een 'supermanstuur', wellicht kan iemand mij dat nog eens uitleggen. Ik heb mijn sturen over het algemeen graag zo smal mogelijk, ik heb al in heel wat exemplaren de pijpsnijder gezet.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
#16
Onderstuur is superrelaxed. Lekker de armen laten bungelen en dan een beetje bijsturen. Echt helemaal super. Fiets al meer dan 25 jaar met onderstuur en snap niet dat er nog steeds mensen zijn die met bovenstuur fietsen. Maar ik snap wel meer niet. Waarom niet iedereen ligfietst bijvoorbeeld. Als je dat eenmaal geprobeerd hebt dan stop je toch met rechtopfietsen? Maar het blijkt, er zijn heel veel mensen die beide combineren. Geen mens is gelijk, zoveel hoofden zoveel zinnen, enz enz.

Groeten,

Marco
Antwoord }
#17
(20-Dec-2022, 11:09 PM)melle z schreef: De charme van een onderstuur heb ik trouwens nooit begrepen, net als van een 'supermanstuur', wellicht kan iemand mij dat nog eens uitleggen. Ik heb mijn sturen over het algemeen graag zo smal mogelijk, ik heb al in heel wat exemplaren de pijpsnijder gezet.


Met onderstuur hangen je armen relaxed langs je lichaam in plaats van krampachtig een zo smal mogelijk stuurtje voor je snufferd vast te houden.
En over snufferd gesproken: Met onderstuur heb je een volledig vrij zicht. De charme is dus dat je alleen je voeten in beeld hebt tijdens het fietsen Smile

Ik moest wel even wennen aan bovenstuur, terwijl ik met onderstuur zo wegreed. Met een bovenstuur heb je meer een helmstok dan een stuur: Beweeg je stuur naar rechts om naar links te draaien...
Antwoord }
#18
Een hurri is wel laag en wendbaar, maar echt niet snel. Daarvoor is de zithouding te rechtop, en de bracket te laag. Een Baron is ongeveer net zo laag, de Taifun, ook van Challenge lijkt erg op de Hurry, maar is van een paar jaar later, iets verder door ontwikkeld. M5 lowracer is ook erg leuk, maar met 180 is het krap of je benen lang genoeg zijn om de trappers vrij van het voorwiel te houden. Bij mijn 182 en korte pootjes ging dat net niet. Ook is de m5 lowracer echt wat minder wendbaar, welk is ie duidelijk aerodynamischer dan de meeste andere lowracers. ( heeft geen schijfremmen)

Marktplaats en ligfietsnet zijn bij mij ook de favorieten.
Antwoord }
#19
Ik heb op mijn M5 Low Racer 155 cranks en het zitje zit je zo ver mogelijk naar voren gemonteerd. Ik ben 178 en ik heb relatief korte benen, maar zo het gaat precies. Op mijn Baron heb ik 170 cranks en daar zou ik de trapbuis nog verder in kunnen schuiven als mijn benen korter zouden zijn.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
#20
(20-Dec-2022, 07:32 PM)Lopopodium schreef:
(20-Dec-2022, 12:10 AM)RichardHammond schreef: Bak er niks van, maar alles valt te leren met voldoende oefening. Gezien mijn beperkte budget (+- 300 euro) zoek ik een rijdbare opknapper

Woon je in de buurt van Rotterdam? Daar staat bij kringloopwinkel Opnieuw & Co bij station Rotterdam Alexander op het moment een blauwe Optima Condor voor 90 euro te koop. Ik vond 'm in een redelijk goede staat. Is wel een onderstuur, mocht dat wat uitmaken.
Ah, je hebt m bekeken. 
Ben nu in Rotterdam en had anders morgen *vandaag* wellicht even willen gaan kijken.

Je hebt m niet gekocht dus begrijp ik.usi
Antwoord }
#21
Nee. Dus je hebt nog een kans!
Antwoord }
#22
(21-Dec-2022, 12:44 PM)Lopopodium schreef: Nee. Dus je hebt nog een kans!

Ik ben flink in de shit gekomen door teveel ligfietsen dus ik pas eventjes als je het niet erg vind. 

Wel jammer dat geen van jullie foto's hebben gemaakt.
Antwoord }
#23
(20-Dec-2022, 11:27 PM)Jeroen S schreef: Een hurri is wel laag en wendbaar, maar echt niet snel. Daarvoor is de zithouding te rechtop, en de bracket te laag. 
De zithouding kan je op de Hurri juist heel goed verstellen van "beginner/stad" (30 graden?) naar "redelijk snel" (25 graden?). "Niet écht snel" is misschien op z'n plaats, maar "echt niet snel" zeker niet. 
Zo heel veel vlakker lag m'n M-Racer nou ook weer niet, en het verschil was wel net zo groot dat - in combinatie met de langs het voorwiel lopende ketting en de hoge zit - de M5 in de stad moeilijk te manoeuvreren was. M'n kruissnelheid met de M-Racer was dan wel fors hoger (dicht tegen de 50 km/h @ FTP), doordat ik met de Challenge makkelijker kon gooien en smijten was die gemiddeld niet heel veel langzamer. Met de Hurri reed ik weleens 35-36 gemiddeld, met m'n Focus Sport nog iets sneller, met de M-Racer staat het record volgens mij op 43 km/h, maar dan wel op een ideaal traject en met gunstige wind, en niet gewoon van station R'dam naar huis midden op de dag.

In mijn boekje is alles dat sneller is dan een fatsoenlijke wielrenfiets tenminste zeker wel snel te noemen Big Grin
Antwoord }
#24
Momenteel ben ik bezig met een Challenge Taifun. Misschien niet ideaal voor in de stad (zichtbaarheid), maar voor de overige zaken waar ik hem voor zou willen gebruiken lijkt het mij een leuk model.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#25
(21-Dec-2022, 11:53 PM)RichardHammond schreef: Momenteel ben ik bezig met een Challenge Taifun. Misschien niet ideaal voor in de stad (zichtbaarheid), maar voor de overige zaken waar ik hem voor zou willen gebruiken lijkt het mij een leuk model.

Ik rijd óók met een challenge taifun in de stad. Kan probleemloos, want veelal zijn er fietspaden waar je op rijdt.   Heb er een klapstuur op en daardoor een heel kleine draaicirkel. Ideaal allround fietsje.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#26
(21-Dec-2022, 04:24 PM)365cycle schreef: De zithouding kan je op de Hurri juist heel goed verstellen van "beginner/stad" (30 graden?) naar "redelijk snel" (25 graden?).
Ik heb bij mijn hurri de zitting in de laagste stand staan, en dat is bij mij ongeveer 30 graden. Ik denk dat het in de hoogste stand ongeveer 45 graden zal zijn, maar dat heb ik niet nagemeten.
Of een hurri echt niet snel of niet echt snel is hangt denk ik af van de staat van de fiets en van de berijder.

(21-Dec-2022, 11:53 PM)RichardHammond schreef: ... een Challenge Taifun. Misschien niet ideaal voor in de stad (zichtbaarheid) ...
Gefeliciteerd, dat lijkt me een mooi fietsje.
Met een ligger in de stad moet je gewoon constant erop bedacht zijn dat je over het hoofd gezien kan worden, en/of voor sommige verkeersdeelnemers verborgen bent achter andere verkeersdeelnemers, heggen, hekken, enz.
En mensen lijken vaak verrast te zijn door je snelheid.

(21-Dec-2022, 04:24 PM)365cycle schreef: In mijn boekje is alles dat sneller is dan een fatsoenlijke wielrenfiets tenminste zeker wel snel te noemen
Zo bekeken ben ik met mijn hurri toch nog wel snel te noemen. Hoewel, de meeste mensen op renfietsen lijken gewoon niet zo erg hun best te doen om vooruit te komen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goedemorgen Wim, da...martinus — 12:49 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike st...Wim -de roetsende — 07:54 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike staa...martinus — 12:07 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..mijn nieuwe Snoek-...Hoekie — 11:30 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb achter nog ...365cycle — 09:35 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Wim -de roetsende — 06:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Desondanks word ik...Wim -de roetsende — 06:14 AM
Medeliggers onderweg
Net ten oosten van G...Thijs OO — 12:03 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb vandaag mijn ...Willeke_IGKT — 10:12 PM
aandrijving versitaille
is het niet mogelijk...Gideonaut — 10:10 PM
aandrijving versitaille
Misschien, wat leenw...Dharm2004 — 09:57 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Tip met koud weer: ...Dharm2004 — 09:53 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alle banden worden...ZoefZoef — 09:28 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goede tip Niels,beda...martinus — 09:25 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Niels van der Wal — 09:03 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Heeft een tweewieler...PieterTrapt — 09:01 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alle banden worden t...365cycle — 08:50 PM