Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
licht in het donker
#27
Heb zelf in de standaard kapjes zoals bij velomobiel.nl verkrijgbaar extra richtingaanwijzers zitten. Ook wel charmant vind ik. 

Ik zou wel graag van die dagrijdLEDjes voorin willen zoals die MP Quest. Ik merk dat de koplamp de accu best snel leeg trekt in verhouding. Met van die LEDjes is de zichtbaarheid ook prima overdag in de regen bijvoorbeeld lijkt me.
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , Hardloper
#28
(09-Oct-2023, 12:04 PM)365cycle schreef:
(09-Oct-2023, 11:48 AM)Hoekie schreef:
(08-Oct-2023, 11:29 PM)365cycle schreef: Ik vind wat Arend-Jan met z'n Milan gedaan heeft eigenlijk mooier; twee lampen in de spiegelkappen. Geeft erg fraai lichtbeeld en geeft perfect de breedte weer + schijnt nog licht op de zijkant, voor verkeer van opzij.

Is dat net zoiets als die van Velomobile-SH? Positieverlichting?
Of hebben die van Arend-Jan fellere lampen?
Die van Axel heb ik. Die geven je positie aan maar doen nauwelijks iets voor je eigen zicht, er is niet echt sprake van "lichtbeeld".
AJ heeft zelfgemaakte spiegels met echte StVZO goedgekeurde E-bike koplampen.
Bruikbare aanvulling, dan weten we dat we daarvoor niet hoeven aan te schaffen.
(09-Oct-2023, 12:37 PM)TimSch schreef: Heb zelf in de standaard kapjes zoals bij velomobiel.nl verkrijgbaar extra richtingaanwijzers zitten. Ook wel charmant vind ik. 

Ik zou wel graag van die dagrijdLEDjes voorin willen zoals die MP Quest. Ik merk dat de koplamp de accu best snel leeg trekt in verhouding. Met van die LEDjes is de zichtbaarheid ook prima overdag in de regen bijvoorbeeld lijkt me.

Nou dat lijkt me met de kennis van hierboven een mooie toepassing.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#29
Is dit wat? Een dubbele, felle, gele LED-schijnwerper voor motorfietsen. 

Geel lijkt me aardig want: 
1) beste zicht in regen en mist 
2) het valt op! Iedereen rijdt al met hagelwitte LED-verlichting. Hoe val je dan op? Door een andere kleur te nemen!  

Deze specifieke lamp is uitverkocht, maar ik denk aan een motorkoplamp, met een dimlicht/grootlicht stand. En liefst geel

Zijn er meer die met geel licht rijden?  [Afbeelding: IMG_4564__98178.1660240213.jpg?c=2]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#30
Heb deze:
https://nl.aliexpress.com/item/1005005908884128.html

Kan wit (rechtuit) en geel(iets naar beneden)

Een bak licht!
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#31
(17-Oct-2023, 05:05 PM)PieterTrapt schreef: Zijn er meer die met geel licht rijden?
Mijn auto's hebben gele koplampen, op fietsen heb ik het nooit geprobeerd.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#32
(17-Oct-2023, 05:05 PM)PieterTrapt schreef: Deze specifieke lamp is uitverkocht, maar ik denk aan een motorkoplamp, met een dimlicht/grootlicht stand. En liefst geel
Dimlicht/grootlicht werkt goed op wat hogere fietsen. Op velomobiel-achtige hoogtes meestal niet, want dan schijnt je grootlicht naar de hemel of je dimlicht vlak voor je op de grond.
De Lupine SL-(A)X is de uitzondering op de regel, werkt eigenlijk vrij goed.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , PieterTrapt
#33
(17-Oct-2023, 11:02 PM)365cycle schreef: De Lupine SL-(A)X is de uitzondering op de regel, werkt eigenlijk vrij goed.

Heb jij ervaring met die Lupine? Het is een verschrikkelijk dure lamp, is ze dat geld waard?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#34
Met je 'verschrikkelijk dure lamp' opmerking zal ze voor jou waarschijnlijk het geld niet waard zijn.
Is het veel geld, jazeker.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#35
Tering.. 500 euro, 3800 Lumen, en 38 Watt.
Da's wel heel veul.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#36
(17-Oct-2023, 11:02 PM)365cycle schreef:
(17-Oct-2023, 05:05 PM)PieterTrapt schreef: Deze specifieke lamp is uitverkocht, maar ik denk aan een motorkoplamp, met een dimlicht/grootlicht stand. En liefst geel
Dimlicht/grootlicht werkt goed op wat hogere fietsen. Op velomobiel-achtige hoogtes meestal niet, want dan schijnt je grootlicht naar de hemel of je dimlicht vlak voor je op de grond.
De Lupine SL-(A)X is de uitzondering op de regel, werkt eigenlijk vrij goed.

Weet jij hoe die Lupine SLX zich verhoudt tot de Supernova M99 Pro? Die staat namelijk in speedpedelec-land (waar ik nu nog in zit) bekend als de beste lamp op de markt.
Andere vraag: Je geeft aan dat de meeste lampen met dimlicht/grootlicht niet goed werken op velomobiel-achtige hoogtes, heb je ervaring met dit soort lampen op bijvoorbeeld een M-Racer?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#37
Voor fietsverlichting zijn geen simpele antwoorden.
Zelfs Lux en Lumen geven geen compleet beeld Wink zonder het verlichtingspatroon te weten.
En dan heb ik het nog niet gesproken over wattage. Wattage in in verschillende modi als ook wat je zelf ook nog custom kan instellen.
En zelfs dan nog, StVZO bedankende, zijn veel fiets lampen inclusief de 45 km/u modellen veel te braaf. Not good enough.

En ja, ik heb er al heel wat getest (en teruggestuurd). Inclusief >500 euro moodellen (+accu) van Lupine en Supernova.

@Ligfietszeeuw, het licht beeld van fiets koplampen zijn gemaakt voor hoogte stuur stadsfiets zeg maar. Dat zal bij je M-Racer niet veel anders zijn denk ik.

NB Bij velomobielen zat en zit de koplamp nog vaak in de neus oftwel wat lager. Bij 365cycle zit de SL AX in de neus. En dus heb je (een) andere lichthoek(en)
Bij nieuwere velomobielen zit de koplamp(en) hoger, bijvoorbeeld Quattrovelo en Snoek. Of nog hoger zoals in de Milan/Bülk Hotspot.
Antwoord }
#38
(18-Oct-2023, 01:11 PM)Hoekie schreef: En dan heb ik het nog niet gesproken over wattage. Wattage in in verschillende modi als ook wat je zelf ook nog custom kan instellen.

Vermogen is alleen interessant om te weten hoe lang je met je accu doet. Het woud aan drivers, LEDs en reflectors is zo enorm dat je aan elektrisch vermogen op zich niets kan aflezen over het verlichtingsniveau van een oppervlakte voor je. Hooguit "Als ik meer stroom door dezelfde LED in dezelfde behuizing jaag, geeft hij meer licht, neemt hij meer vermogen op en verkort zijn levensduur." De verhouding tussen die grootheden is alleen nogal complex.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#39
(18-Oct-2023, 01:11 PM)Hoekie schreef: .....het licht beeld van fiets koplampen zijn gemaakt voor hoogte stuur stadsfiets zeg maar.

Is een autokoplamp of automistlamp dan niet beter? 
- goedkoper wegens schaalvoordelen (hoop ik!)
- veel licht
- lichtbeeld is gemaakt voor laag geplaatste lampen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#40
(18-Oct-2023, 10:54 AM)PieterTrapt schreef: Heb jij ervaring met die Lupine? Het is een verschrikkelijk dure lamp, is ze dat geld waard?
Ja, ik heb 'm in de Bülk. 
Ja, het is een hele goede lamp, zo niet de beste, maar of ie ook echt 500 euro goed is... een duo IQ-XE met hoogteverstelling levert denk ik vrijwel hetzelfde, en is zowel zuiniger als goedkoper.

(18-Oct-2023, 11:47 AM)LigfietsWilsum schreef: Tering.. 500 euro, 3800 Lumen, en 38 Watt.

Da's wel heel veul.
38 Watt is alleen als je het grootlicht aan zet. Dimlicht is volgens mij iets van 16 Watt.

(18-Oct-2023, 12:01 PM)LigZeeuw schreef: Weet jij hoe die Lupine SLX zich verhoudt tot de Supernova M99 Pro? Die staat namelijk in speedpedelec-land (waar ik nu nog in zit) bekend als de beste lamp op de markt.

Andere vraag: Je geeft aan dat de meeste lampen met dimlicht/grootlicht niet goed werken op velomobiel-achtige hoogtes, heb je ervaring met dit soort lampen op bijvoorbeeld een M-Racer?
Volgens mij wel. De SuperNova M99 (ik kan me "Pro" niet herinneren, had ik een ouder model?) had last van oververhitting. De Lupine heeft dat niet Big Grin 

(18-Oct-2023, 01:11 PM)Hoekie schreef: Voor fietsverlichting zijn geen simpele antwoorden.
Zelfs Lux en Lumen geven geen compleet beeld Wink zonder het verlichtingspatroon te weten.
Dit. De IQ-XE is een hele goede lamp... recht voor je. Als je een bocht in moet sturen zie je helemaal niks, je hebt er iets bij nodig aan de zijkanten.

(18-Oct-2023, 01:11 PM)Hoekie schreef: En dan heb ik het nog niet gesproken over wattage. Wattage in in verschillende modi als ook wat je zelf ook nog custom kan instellen.

En zelfs dan nog, StVZO bedankende, zijn veel fiets lampen inclusief de 45 km/u modellen veel te braaf. Not good enough.
Zeker als je graag lang rijdt is stroomverbruik ook belangrijk. En idd, voor 45 km/h goedgekeurd is niet goed genoeg voor 55-60.

(18-Oct-2023, 01:11 PM)Hoekie schreef: @Ligfietszeeuw, het licht beeld van fiets koplampen zijn gemaakt voor hoogte stuur stadsfiets zeg maar. Dat zal bij je M-Racer niet veel anders zijn denk ik.
De kleinere M99 Mini had ik op de M-Racer. Werkte top. 

(18-Oct-2023, 01:11 PM)Hoekie schreef: NB Bij velomobielen zat en zit de koplamp nog vaak in de neus oftwel wat lager. Bij 365cycle zit de SL AX in de neus. En dus heb je (een) andere lichthoek(en)

Bij nieuwere velomobielen zit de koplamp(en) hoger, bijvoorbeeld Quattrovelo en Snoek. Of nog hoger zoals in de Milan/Bülk Hotspot.
"Nieuwere" is niet het juiste woord; de Milan en Quatrevelo zijn flink ouder dan de Bülk, Tuna, Snoek en nog wel een aantal anderen. Koplampen plaatsen is simpelweg altijd een compromis. In de Quatrevelo wordt er een aerodynamisch offer gedaan voor hoge koplampen; bij de Snoek idem, maar het is wat kleiner, net als het lichtbeeld naar op zij vermoedelijk zal zijn gezien de plaatsing in de luchtinlaat en tussen de voetenbulten. Bij de Bülk en Tuna is overzicht opgeofferd; hoe lager de koplamp, hoe minder goed je oneffenheden en belijning op het wegdek ziet. De hotspot lost dat allemaal op (want de stroomlijn ervan is goed), maar kan hinderlijk op de neus schijnen, of - bij langere rijders - in het haar.

(18-Oct-2023, 03:31 PM)Bacchus schreef: Vermogen is alleen interessant om te weten hoe lang je met je accu doet. 
Juist, maar dat is dus ook belangrijk. Met de Tuna met z'n IQ-XE kon ik met het zo nu en dan inschakelen van de dimstand prima 5-6 uur rijden op een 25 Wh accu'tje. Die dimstand ging prima zolang ik maar geen tegenliggers had.
M'n Bülk lust wel wat stroom, met het dubbel-dashcamsysteem en de Lupine in de neus; mijn 85 Wh accu's zijn in 4 uur compleet leeg, ondanks dat ik ook bij de Lupine de (ingebouwde) dimstand vaak gebruik. Ben nog bezig te kijken of ik zo'n dashcamsysteem misschien wat zuiniger kan krijgen, want je merkt aan alles dat ze ontworpen zijn op de fossiele stroomvoorziening van een motorfiets.
 
(18-Oct-2023, 04:29 PM)PieterTrapt schreef: Is een autokoplamp of automistlamp dan niet beter? 
- goedkoper wegens schaalvoordelen (hoop ik!)
- veel licht
- lichtbeeld is gemaakt voor laag geplaatste lampen
Ja oké, maar hoe ga je die monteren dan? De vorm is niet echt handig, en juist de armatuur heb je nodig voor het lichtbeeld.

[Afbeelding: initialphoto-vivition.jpg]

Een tractorlamp zou ik nog wel een idee vinden, maar dan zit je weer met het inefficiënt ontwerp: 30W voor dimlicht is heel veel.
Dat gezegd hebbende - om tegenliggers die het leuk vinden om fietsers te verblinden een koekje van eigen deeg te geven heb ik best kortstondig 65W over Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#41
(18-Oct-2023, 09:20 PM)365cycle schreef: Dat gezegd hebbende - om tegenliggers die het leuk vinden om fietsers te verblinden een koekje van eigen deeg te geven heb ik best kortstondig 65W over Big Grin
Die sluit je toch gewoon aan op een eigen accu?

Alert had er trouwens vandaag telefonisch over, je hebt wel eventjes licht met je dubbele accu. Had kort even gebeld om te vragen of ze de batterij konden opladen. En kreeg dus hem voor het eerst te spreken. En wil geen lege batterij hebben mocht het zo laat worden dat ik in het donker naar huis moet. Maar weet niet of hij in de gaten had dat er een schakelaar in heb laten bouwen om te kiezen tussen de 2 accu's. Wat invloed heeft voor op te laden denk ik. Of haal je hem daarvoor los? En dat ik de fellere lamp heb besteld. Waarbij de accu duur minder wordt.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#42
Ga je nou toch vanuit Dronten naar huis fietsen?

Of maak je je serieus zorgen of een accu 20km lang kan branden? Dat is max 1 uurtje fietsen.

Ik laad mijn accu nog niets eens 1x per week op. Dat zijn dus sowieso een stuk of 6 branduren.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#43
(18-Oct-2023, 10:02 PM)Wim -de roetsende schreef: Ga je nou toch vanuit Dronten naar huis fietsen?

Of maak je je serieus zorgen of een accu 20km lang kan branden? Dat is max 1 uurtje fietsen.

Ik laad mijn accu nog niets eens 1x per week op. Dat zijn dus sowieso een stuk of 6 branduren.

Nee, maar ik weet van vroegere apparaten met accu's. Laat de batterijen eerst van te voren helemaal op.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#44
(18-Oct-2023, 09:20 PM)365cycle schreef: Dit. De IQ-XE is een hele goede lamp... recht voor je. Als je een bocht in moet sturen zie je helemaal niks, je hebt er iets bij nodig aan de zijkanten.

Inderdaad. Scherpere bochten zonder straatverlichting in rijden zie je niks. De reden om ook de duurdere lampen uit te proberen. 
Was van de week, eerste week met donker 's morgens, weer heel duidelijk; Ik reed iemand met hond bijna om ver.
Ik heb de hoop dat de Mini 3 Pro van Supernova het antwoord gaat zijn. Komt helaas pas in januari uit
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#45
De buurman met wie ik geregeld koffie drink met een speed pedelec heeft zo'n Supermnova M99 mini. Hij is er super tevreden over, bakken met licht, maar hij had wel over een relatief smalle lichtbundel.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#46
(19-Oct-2023, 08:42 AM)Hardloper schreef: heeft zo'n Supermnova M99 mini. Hij is er super tevreden over, bakken met licht, maar hij had wel over een relatief smalle lichtbundel.

Heb de https://supernova-lights.com/en/products...ni-pro-b54 in test gehad en hij viel mij zwaar tegen voor wat ze beloven. 2x IQ-X 150 geven samen grotere bakken licht.

De StVZO is een paar jaar geleden aangepast, inclusief grootlicht toegestaan, Busch&Müller kwam toen pas met grootlicht, dus ik heb hoop dat recentere fiets koplampen beter lichtbeeld hebben. De Lupine SL AX is een voorbeeld dat lichtbeeld inderdaad beter geworden is. Die heb ik in test gehad. De 2023 versie.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#47
(19-Oct-2023, 10:35 AM)Hoekie schreef:
(19-Oct-2023, 08:42 AM)Hardloper schreef: heeft zo'n Supermnova M99 mini. Hij is er super tevreden over, bakken met licht, maar hij had wel over een relatief smalle lichtbundel.

Heb de https://supernova-lights.com/en/products...ni-pro-b54 in test gehad en hij viel mij zwaar tegen voor wat ze beloven. 2x IQ-X 150 geven samen grotere bakken licht.

De StVZO is een paar jaar geleden aangepast, inclusief grootlicht toegestaan, Busch&Müller kwam toen pas met grootlicht, dus ik heb hoop dat recentere fiets koplampen beter lichtbeeld hebben. De Lupine SL AX is een voorbeeld dat lichtbeeld inderdaad beter geworden is. Die heb ik in test gehad. De 2023 versie.

Hij gebruikt hem op de snelle twee wiel fiets. Dus dan heb je een andere verhaal.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#48
(19-Oct-2023, 10:50 AM)Hardloper schreef: Hij gebruikt hem op de snelle twee wiel fiets. Dus dan heb je een andere verhaal.

Ander verhaal? Hoezo? Je zei zelf al dat hij dezelfde issue met smalle lichtbundel heeft.
Antwoord }
Bedankt door:
#49
Is dit wat? Dit is een mistlamp voor een motorfiets, Svto goedgekeurd, zou waterdicht moeten zijn en bruikbaar zonder armatuur. 

Toch?? 



https://www.louis.nl/nl/led-mistlamp-ft1...r=10049787


[Afbeelding: 16.5a.aa.H1HighsiderNebelscheinwerfersch...049787.JPG]
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#50
(19-Oct-2023, 11:33 AM)PieterTrapt schreef: Is dit wat? 

Ja, lampen van Highsider zijn inderdaad een optie. Velomobiel.nl gebruikt dit merk voor de achterlichten van de Snoek.
En ik weet niet of je Duits kan lezen, maar op het Duitse velomobil forum is er veel over te lezen.
Suchergebnisse für query: highsider | Velomobil-Forum (velomobilforum.de)
Deze wordt ook genoemd als koplamp met dim en grootlicht.
Highsider HIGHSIDER KOPLAMP LED DUAL-STREAM ZWART (louis.nl)
Of 2 losse, een met dimlicht en een met grootlicht. Kan ook.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , PieterTrapt , Willeke_IGKT
#51
(19-Oct-2023, 10:35 AM)Hoekie schreef: De StVZO is een paar jaar geleden aangepast, inclusief grootlicht toegestaan, Busch&Müller kwam toen pas met grootlicht, dus ik heb hoop dat recentere fiets koplampen beter lichtbeeld hebben. De Lupine SL AX is een voorbeeld dat lichtbeeld inderdaad beter geworden is. Die heb ik in test gehad. De 2023 versie.
De IQ-XL verbruikt nog meer stroom dan de Lupine.
De IQ-XM heb ik ook gehad. Verbruikt meer stroom dan de XE en schijnt dus te hoog in grootlichtstand; misschien dat het in een QV net goed gaat.
Bij een QV zou je overigens ook nog kunnen overwegen de montagepunten iets aan te passen zodat ze allebei iets schuin naar buiten schijnen.
Anders een setje spiegels van Velomobile SH. Die geven vooral (en alleen) strooilicht.

(19-Oct-2023, 11:44 AM)Hoekie schreef: Highsider HIGHSIDER KOPLAMP LED DUAL-STREAM ZWART (louis.nl)
Of een losse dimlicht en grootlicht kan ook.
Waarom? Er zit een grootlichtfunctie in, en met een spiegel, dus mogelijk is de hoek bij te stellen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#52
(19-Oct-2023, 11:45 AM)365cycle schreef:
(19-Oct-2023, 11:44 AM)Hoekie schreef: Highsider HIGHSIDER KOPLAMP LED DUAL-STREAM ZWART (louis.nl)
Of een losse dimlicht en grootlicht kan ook.
Waarom? Er zit een grootlichtfunctie in, en met een spiegel, dus mogelijk is de hoek bij te stellen.

Tsja, omdat de keuze er is? Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt...365cycle — 01:46 AM
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM
Dit draadje gaat nergens meer over
Bij links afslaa...Roepers — 10:28 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ik bedoelde trams ...datakneder — 10:20 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Bij links afslaan ...365cycle — 10:05 PM
Kilometer topic
945 km nu. Maar ...365cycle — 10:02 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
In mijn oude fie...twilwel — 09:42 PM
Indexing probleem
Thanx Bob! Hiervoor...JaccovZ — 09:21 PM
Indexing probleem
Nog een tip: als fie...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Kilometer topic
gemiddeld .... km/...Hardloper — 07:09 PM