Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nexus 8 op tadpole?
#27
(04-Nov-2022, 01:09 PM)Wim -de roetsende schreef: Op de steilste helling van de Posbank 9% vond ik het met de Roeifiets echt niet meer gezellig.

Ik trok zelfs één keer mijn voorwiel los van de grond en had constant het gevoel dat ik achterover zou vallen.

https://www.fietssport.nl/magazine/route...-de-veluwe

Het is dus de laatste. Ook die bij de Emmapiramide was leuk.
Een velomobiel of sportieve tadpole trike is wel in het voordeel t.o.v. een roeifiets. Vrij laag zwaartepunt en zeker de QV doet het bergop goed; er treedt weleens wat slip op, maar dat is dan in ieder geval maar heel kort met die dubbele achterwielaandrijving. 
Steil klimmen op een delta-trike met differentieel lijkt me niet fijn, maar ik heb het nooit geprobeerd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#28
Steil klimmen met een zware, een wiel aangedreven, delta was hard werk. Zeker toen ik nog geen bagage bij het voorwiel had.

De bewegingen van de benen werden omgezet in zijwaartse beweging van het voorwiel.

De mand met niet meer dan 5 kg boven het wiel hielp een hoop. Maar klimmen is nooit mijn liefde geworden.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#29
(01-Nov-2022, 09:23 PM)Westerwolder schreef: Bedankt voor alle reacties!
Even een snelle reactie op bovenstaande, ik fiets nu met een dual-drive, 3x7. Ik ben geen snelheidsmonster en heb geen sterke benen (meer...) Gemiddeld fiets ik lekker ontspannen zo tussen de 15 tot 20 km pu in vlak gebied. Een lichte toename van gewicht en meer rolweerstand vind ik ook totaal onbelangrijk.
Zit sterk te denken aan het overstappen op een Nexus 8 (of Alfine?) met bar-end shifting, vanwege gemak en weinig tot geen onderhoud.
Een Nexus 7 is niet alleen maar 1 versnelling minder maar ook vsn andere bouwkwaliteit...

Het klinkt misschien raar, van mijn kant… immers, ik koos krap vier jaar geleden met praktisch vergelijkbare overwegingen een Rohloff naaf en heb daar zeker geen spijt van…

Maar ik ‘krijg’ binnenkort een tweede trike en nu kies ik met bijna dezelfde overwegingen: weinig kracht (1 halflam been) én geen zin in veel gepoets, voor derailleurs, want: 

De nieuwe fiets wordt “mooi weer racertje/vakantievouwfiets” . Belangrijk goedkoper met derailleurs dan met Rohloff. 

Veel kleine stapjes kunnen schakelen is heerlijk bij afnemende spierkracht, ook zonder bergen (ik fiets vooral in friesland en drenthe). Minder dan 11 versnellingen op de trike zou mij gaan irriteren. 

Veel gepoets ben ik kwijtgeraakt met hotwaxen. Niet mijn benen, maar de ketting. Mijn eerste hotwax aktie (aan de Ice trike) is lang geleden in tijd en kilometers en ik doe sinds dat moment geen onderhoud. De ketting is mooi gevuld met wax en uitwendig schoon, droog, glad en draait prima.

Omdat ik geen oliespuit meer hanteer ontbreekt ook de vieze vette zwarte mix van olie, zand en water, die vroeger ketting, derailleurs, tandwielen, kettingbuizen en broekspijpen vernielde. Ik ben er ook van overtuigd dat die spullen nu veel minder gaan slijten! Nu vind ik daardoor ook weer een derailleurfiets een optie en zou, als ik in jouw situatie zat, lekker houden wat er is  Rolleyes . 

Waxen kun je gewoon proberen en dan, mocht het niet bevallen, alsnog op een naaf overstappen  Idea .
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen
#30
(04-Nov-2022, 01:09 PM)Wim -de roetsende schreef: Op de steilste helling van de Posbank 9% vond ik het met de Roeifiets echt niet meer gezellig.

Ik trok zelfs één keer mijn voorwiel los van de grond en had constant het gevoel dat ik achterover zou vallen.

https://www.fietssport.nl/magazine/route...-de-veluwe

Het is dus de laatste. Ook die bij de Emmapiramide was leuk.
Op You Tube staan ook video's die dit probleem laten zien, en wielslip is op gravel ook een probleem, heeft ook met bandenkeuze van doen, dat achteroverslaan heeft ook met gewichtsverdeling te maken, die beklimmingen op de mooie Veluwe, doen me glimlachen, wanneer ik boodschappen doe over de grens, kom ik in een dorp een verkeersbord tegen waarop 18 % staat, dan verderop 13 % en 3 km lang, daar kan alleen een turbo helpen.
Antwoord }
Bedankt door:
#31
(04-Nov-2022, 10:31 AM)365cycle schreef: [quote="quattrovelootje" pid='26538' dateline='1667518032']
Ben zelf ook altijd liefhebber van naven geweest ivp de klassieke kransjes met derailleur, maar ik ben dan ook geen racer en vind comfort belangrijker dan snelheid.
Je bedoelt waarschijnlijk: Snelheid maakt voor jou maar deel uit van comfort. Dat is precies waar de TS goed over na moet denken en eventueel dus testen met z'n huidige versnellingsnaaf.

Nee, dat bedoel ik niet. Ik ben beginnen ligfietsen omdat ik op iets comfortabelers wilde rijden dan een renfiets of MB. En hoe hard ik daarmee rij, maakt geen r*** uit voor mij. 

(04-Nov-2022, 01:27 AM)quattrovelootje schreef: Mijn eerste velomobiel was een Alleweder, daar heb ik toen -tegen alle adviezen van iedereen in- een NEXUS 8 laten inbouwen en daar heb ik zo'n dikke 45.000km zonder problemen mee gereden tot ik hem doorverkocht.
Toch snap ik die adviezen wel. De meeste mensen kopen een velomobiel óók omdat ze relatief snel zijn.

Voor snelheid moe(s)t je geen Alleweder kopen, de reden dat ik destijds toch een velomobiel wilde is ook weer voor comfort. Nadat de NEXUS 8 er was ingebouwd kon er ook een kettingkast onder die de ketting volledig afschermde, comfortabeler wordt het m.i. niet bij een Alleweder  Tongue

(04-Nov-2022, 01:27 AM)quattrovelootje schreef: In mijn huidige velomobiel (een Quattrovelo) zit een ROHLOFF en ik zou er ook niks anders in willen.
Dat snap ik Big Grin Beter dan een Rohloff wordt het volgens mij niet in het land der naven.

(04-Nov-2022, 01:27 AM)quattrovelootje schreef: Met de oudste Kettwiesel zijn we al op fietsvakanties geweest in oa. de Ardennen, maar nergens zijn we moeten afstappen omdat het té steil was of omdat het bereik van de naaf onvoldoende was (veel in het kleinste verzet en dat gaat langzaam, maar komen doe je er wel mee).
Gebruik je toevallig iets om je ritten te registreren? Ik ben erg benieuwd naar met welk tempo je dan kruist en met welk tempo je klimt. Van met 50 rpm heuvel op rijden word ik niet vrolijk. Destijds in mijn QV kon ik comfortabel 15% klimmen met 6 km/h dankzij kleinste verzet 65/32 en een 2.5x reductie van de MountainDrive (voor zover je nog van comfortabel kan spreken met 15% helling Big Grin ).

Op al mijn fietsen zit een Cateye fietscomputertje en sinds kort heb ik ook een Garmin Edge (om te navigeren). Onze Kettwiesels zijn fietsen om te toeren en zijn zo ook opgebouwd. En dan maakt het voor mij niks uit wat het gemiddelde is. Als ik zin heb om sneller te fietsen dan dat ik met de Kettwiesel kan, neem ik wel een andere fiets uit onze garage  Cool 

Het enige dat mij dan weer wél interesseert en wat ik voor mezelf bijhou is hoeveel km's ik totaal bij elkaar heb gereden op 31 december van elk jaar  Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#32
(05-Nov-2022, 08:40 PM)quattrovelootje schreef: Het enige dat mij dan weer wél interesseert en wat ik voor mezelf bijhou is hoeveel km's ik totaal bij elkaar heb gereden op 31 december van elk jaar  Smile

Ik houd elke tocht nog wel de kilometers op de dagteller bij en de snelheid, en bereken even de gemiddelde snelheid. Dat vind ik toch wel leuk om even in de gaten te houden of ik mijn 'doel' van 25 km/uur gemiddeld weer haal zonder dat ik me laat verleiden tot onverantwoordelijk hard rijden en gevaarlijke oversteken. Maar ik kan me voorstellen dat er wel eens een moment kom dat ik me over de snelheid ook niet druk meer maak. Misschien over een paar jaar, als ik eens in de vijftig ben dat dat wel een goed moment is dat vaarwel te zeggen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#33
Schiet me ineens te binnen dat de Optima Rider een geveerde achtervork heeft. Moet je dus wel een kettingspanner inbouwen. Anders zaagt de onbelaste ketting mogelijk ergens aan de achtervork, of komt ie zelfs te veel op spanning te staan bij het inveren.

Voor de Alfine naaf is er een kettingspanner van Shimano. Met een singlespeed kettingspanner wil het waarschijnlijk ook wel. Of met de oude derailleur kan het ook nog.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#34
(05-Nov-2022, 10:44 PM)Lopopodium schreef: Ik houd elke tocht nog wel de kilometers op de dagteller bij en de snelheid, en bereken even de gemiddelde snelheid. Dat vind ik toch wel leuk om even in de gaten te houden of ik mijn 'doel' van 25 km/uur gemiddeld weer haal zonder dat ik me laat verleiden tot onverantwoordelijk hard rijden en gevaarlijke oversteken. Maar ik kan me voorstellen dat er wel eens een moment kom dat ik me over de snelheid ook niet druk meer maak. Misschien over een paar jaar, als ik eens in de vijftig ben dat dat wel een goed moment is dat vaarwel te zeggen.

De grens van 50 ben ik al even voorbij, maar zelfs voordien hield ik me niet echt bezig met gemiddelde snelheden  Wink
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#35
(05-Nov-2022, 10:44 PM)Lopopodium schreef:
(05-Nov-2022, 08:40 PM)quattrovelootje schreef: Het enige dat mij dan weer wél interesseert en wat ik voor mezelf bijhou is hoeveel km's ik totaal bij elkaar heb gereden op 31 december van elk jaar  Smile

Ik houd elke tocht nog wel de kilometers op de dagteller bij en de snelheid, en bereken even de gemiddelde snelheid. Dat vind ik toch wel leuk om even in de gaten te houden of ik mijn 'doel' van 25 km/uur gemiddeld weer haal zonder dat ik me laat verleiden tot onverantwoordelijk hard rijden en gevaarlijke oversteken. Maar ik kan me voorstellen dat er wel eens een moment kom dat ik me over de snelheid ook niet druk meer maak. Misschien over een paar jaar, als ik eens in de vijftig ben dat dat wel een goed moment is dat vaarwel te zeggen.

Ik ben intussen een stukje over de 50, en ik maak me nog steeds druk over mijn snelheid Smile
Nu betekent 5km/h verschil al gauw 20 minuten meer/minder reistijd voor me, maar als ik gewoon een rondje rij maak ik me er minder druk over dan wanneer het om woon/werkverkeer gaat...

Aan de andere kant maakt het aantal kilometers dat ik per jaar afleg me helemaal niets uit.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#36
Ik vind het aantal kilometers per tocht juist belangrijk. En dat is ook makkelijk zelf in de hand te houden. De snelheid wordt mede bepaald door de mate van hardheid van de band, ondergrond van de weg, obstakels op de weg, snelheid van de wind en in deze tijd van het jaar natte bladeren en vochtigheid van het wegdek in de bochten zodat je daar toch een stuk voorzichtiger doorheen moet. Dat haalt een hap uit je gemiddelde.

Ik gebruik mijn toerfiets puur voor alleen toertochten. En wil per tocht minimaal 100 kilometer afleggen. Ik heb de fiets dan ook om mijzelf fysiek een beetje uit te dagen. 's-Zomers gaat het aantal kilometers per rit beduidend hoger dan net aan 100 kilometer. Bij zomerweer is het toch makkelijker om tussen de 150 en 200 kilometer te fietsen. Liever te warm dan te koud weer bij het fietsen, en dat zeg ik als koudweerliefhebber.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#37
Wat ik dus bedoelde quattrovelootje: snelheid is comfort, in mindere of meerdere mate. Als de Alleweders veel trager was geweest, geloof ik niet dat er geen punt is waarop je er niet meer mee zou willen rijden.
En zo ook bij klimmen met een fiets: er komt een punt dat mensen gaan lopen, tenzij de fiets dan verder niet oncomfortabel en niet verschrikkelijk veel trager is.

Dat het voor mij (en Frutsel) belangrijker is dan voor jou was me duidelijk Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM