Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nexus 8 op tadpole?
#1
Zoals het onderwerp al aangeeft, is het mogelijk om een Nexus 8 te plaatsen ipv derailleur?
Theoretisch ben je hier in NL geen derailleur met tig versnellingen nodig en is een Nexus naaf veel onderhoudsvriendelijker. Toch heb ik nog geen trike gezien met naafversnelling?
In mijn geval een Optima Rider...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Een versnellingsnaaf heeft echt meer verliezen dan een derailleur.
Ook zijn de afstanden tussen de versnellingen niet altijd mooi verdeeld.
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
(01-Nov-2022, 07:39 PM)Westerwolder schreef: Zoals het onderwerp al aangeeft, is het mogelijk om een Nexus 8 te plaatsen ipv derailleur?
Theoretisch ben je hier in NL geen derailleur met tig versnellingen nodig en is een Nexus naaf veel onderhoudsvriendelijker. Toch heb ik nog geen trike gezien met naafversnelling?
In mijn geval een Optima Rider...

Ha Westerwolder! Ik rij op een Ice trike, ook tadpole met een naafversnelling en dat fietst prima. Dus ja, het kan prima. Aantal versnellingen is vooral afhankelijk van je kracht en je fietsgebied.  Let wel op: bij sommige naven is het een gepruts om je wiel te demonteren. Ik heb (mede daarom) een Rohloff naaf gekozen. Dat schakelt ook bij stilstand, is beresterk, met 14 versnellingen, dus kleine stapjes en je trekt je wiel makkelijk uit de fiets. Het enige nadeel dat ik kan verzinnen is de prijs…
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Ik heb een Flevo trike met drie versnellings naaf zowel als acht derailleur versnellingen, voorwiel aangedreven..

In praktijk koos ik een derailleur versnelling voor de rit en gebruikte ik alle drie naaf versnellingen. Als de wind uit de andere hoek kwam of ik een duin op of af ging wilde ik weleens de derailleur veranderen.

Drie naaf versnellingen zijn naar mijn inzicht niet genoeg.
Maar een dubbel systeem werkt goed in deze fiets.
Als je met een enkel systeem wil gaan werken kijk dan of het bereik dat je nu gebruikt te halen is.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(01-Nov-2022, 07:48 PM)TvWijk schreef: Een versnellingsnaaf heeft echt meer verliezen dan een derailleur.
Ook zijn de afstanden tussen de versnellingen niet altijd mooi verdeeld.

Ja, da’s de theorie… uitgaande van een schone, optimaal gesmeerde ketting , derailleur en tandwielen. Als je niet heel veel zin hebt in frequent onderhoud verandert elluk voordeel in een nadeel (vrij naar Johan)  Cool

En die stapjes in de derailleurversnellingen… met drie bladen voor en tien achter, lijkt het me een hele hoofdrekenarij om de stappen logisch te schakelen. Met een naaf is dat simpel… Je zou ook naar Enviolo kunnen kijken. Geen idee van de prijzen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(01-Nov-2022, 07:39 PM)Westerwolder schreef: Zoals het onderwerp al aangeeft, is het mogelijk om een Nexus 8 te plaatsen ipv derailleur?
Ja, probleemloos mogelijk

(01-Nov-2022, 07:39 PM)Westerwolder schreef: Theoretisch ben je hier in NL geen derailleur met tig versnellingen nodig en is een Nexus naaf veel onderhoudsvriendelijker. Toch heb ik nog geen trike gezien met naafversnelling?
In mijn geval een Optima Rider...
Je trike is relatief snel, heeft vrij weinig luchtweerstand maar wel weer redelijk wat rolweerstand (t.o.v. een gewone fiets). Een versnellingsnaaf zal 'm wat minder efficiënt maken. De Nexus is daarnaast de afgelopen jaren technisch wel sterk verbeterd maar de Alfine 8/11 schijnt nog steeds sterker te zijn. Liggend op een trike kan je veel meer kracht op de pedalen uitoefenen dan staand op de pedalen op een rechtopfiets. Als je sterk in je benen bent, zou het nog weleens kunnen lukken om zo'n naaf kapot te trappen - ik heb al een Nexus 7 gesloopt (op een bakfiets en zonder klikpedalen, dus met m'n hoge gewicht ipv pure beenkracht).

(01-Nov-2022, 07:48 PM)TvWijk schreef: Een versnellingsnaaf heeft echt meer verliezen dan een derailleur.
Ook zijn de afstanden tussen de versnellingen niet altijd mooi verdeeld.
Dat laatste is idd ook een belangrijk punt, naast dat je minder versnellingen hebt. Eén van de voordelen van een trike is juist dat je ook met hele lage snelheden kan rijden zonder om te vallen. Eenmaal op snelheid wil je met een minder efficiënte aandrijflijn juist meer in je "sweet spot" blijven qua cadans, want je moet meer vermogen leveren.

(01-Nov-2022, 08:32 PM)Joostp schreef: ... Rohloff naaf gekozen. Dat schakelt ook bij stilstand, is beresterk, met 14 versnellingen, dus kleine stapjes en je trekt je wiel makkelijk uit de fiets. Het enige nadeel dat ik kan verzinnen is de prijs…
De Rohloff is idd wel een topper. Voor een versnellingsnaaf is die ook ontzagwekkend efficiënt.

(01-Nov-2022, 08:43 PM)Willeke_IGKT schreef: In praktijk koos ik een derailleur versnelling voor de rit en gebruikte ik alle drie naaf versnellingen. Als de wind uit de andere hoek kwam of ik een duin op of af ging wilde ik weleens de derailleur veranderen.
DualDrive! Heb ik ook in één van m'n fietsen. Heeft zeker een aantal voordelen. Wel is met name de "hoge stand" erg inefficiënt, ik gebruik deze eigenlijk alleen wanneer ik bergaf ga en wat mee wil trappen, of wanneer ik m'n rechterhand vrij wil hebben (bijvoorbeeld als ik met m'n kind fiets).

(01-Nov-2022, 08:44 PM)Joostp schreef: Ja, da’s de theorie… uitgaande van een schone, optimaal gesmeerde ketting , derailleur en tandwielen. Als je niet heel veel zin hebt in frequent onderhoud verandert elluk voordeel in een nadeel (vrij naar Johan)  Cool
Klopt, maar inefficiëntie loopt bij een ligger al minder snel op door de ellenlange ketting. Een ketting die je met de naaf nog steeds hebt, het enige dat je dan mist is de derailleur en cassette, en misschien de spanner (maar bij sommige trikes niet eens, want knetterlange ketting).
De cassette zal met name extra weerstand veroorzaken tov een naafversnelling als de ketting erg schuin staat.

(01-Nov-2022, 08:44 PM)Joostp schreef: En die stapjes in de derailleurversnellingen… met drie bladen voor en tien achter, lijkt het me een hele hoofdrekenarij om de stappen logisch te schakelen. Met een naaf is dat simpel… Je zou ook naar Enviolo kunnen kijken. Geen idee van de prijzen.
Er is niets moeilijk aan schakelen met drie bladen voor en tien achter. M'n vriendin - tot voor kort totaal geen fietser en enkel ervaring met de zesbak van haar auto - gaat probleemloos om met haar 2x11. Op het vlakke beginnen in 52-40 en dan opschakelen tot je comfortabel trapt en niet meer sneller wil.
Steile helling? Dan terug naar het 34-blad voor, en terugschakelen tot de snelheid niet meer terugloopt.
 
Enviolo was vroeger Nuvinci en werd pas populair toen de E-bike dat ook werd. De reden? WEERSTAND. Je verliest 10% of meer van je vermogen aan die veredelde CVT. En dan is het een heel mooi principe, maar is schakelcomfort wel héél duur.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Bedankt voor alle reacties!
Even een snelle reactie op bovenstaande, ik fiets nu met een dual-drive, 3x7. Ik ben geen snelheidsmonster en heb geen sterke benen (meer...) Gemiddeld fiets ik lekker ontspannen zo tussen de 15 tot 20 km pu in vlak gebied. Een lichte toename van gewicht en meer rolweerstand vind ik ook totaal onbelangrijk.
Zit sterk te denken aan het overstappen op een Nexus 8 (of Alfine?) met bar-end shifting, vanwege gemak en weinig tot geen onderhoud.
Een Nexus 7 is niet alleen maar 1 versnelling minder maar ook vsn andere bouwkwaliteit...
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#8
Als je al een dualdrive hebt, dan kan je het verschil voelen; zoek in de middelste versnelling op de naaf een comfortabel toerental uit en rijd de snelheid die je vast wil houden.
Zoek vervolgens dat zelfde toerental met de naaf op de hoge stand, door terug te schakelen op de derailleur.

Daarmee boots je denk ik ongeveer het slechtste scenario dat je met een Nexus 8 zal krijgen na, dus kan je het direct vergelijken.

PS: Nuttige link met mogelijk wat verouderde informatie (Sheldon is helaas al lang niet meer onder ons): Shimano Nexus and Alfine 8-Speed Hubs by Sheldon "All Fine with Me" Brown revised by John "...Roku...Nana...Hachi" Allen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(01-Nov-2022, 10:01 PM)365cycle schreef: Als je al een dualdrive hebt, dan kan je het verschil voelen; zoek in de middelste versnelling op de naaf een comfortabel toerental uit en rijd de snelheid die je vast wil houden.
Zoek vervolgens dat zelfde toerental met de naaf op de hoge stand, door terug te schakelen op de derailleur.

Daarmee boots je denk ik ongeveer het slechtste scenario dat je met een Nexus 8 zal krijgen na, dus kan je het direct vergelijken.

PS: Nuttige link met mogelijk wat verouderde informatie (Sheldon is helaas al lang niet meer onder ons): Shimano Nexus and Alfine 8-Speed Hubs by Sheldon "All Fine with Me" Brown revised by John "...Roku...Nana...Hachi" Allen

Dank voor de link! 
Het is dus goed mogelijk om de derailleur te vervangen voor een naafversnelling. Ik had mijn twijfels, vooral omdat je eigenlijk nooit een trike met naafversnelling ziet?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(01-Nov-2022, 10:36 PM)Westerwolder schreef:
(01-Nov-2022, 10:01 PM)365cycle schreef: Als je al een dualdrive hebt, dan kan je het verschil voelen; zoek in de middelste versnelling op de naaf een comfortabel toerental uit en rijd de snelheid die je vast wil houden.
Zoek vervolgens dat zelfde toerental met de naaf op de hoge stand, door terug te schakelen op de derailleur.

Daarmee boots je denk ik ongeveer het slechtste scenario dat je met een Nexus 8 zal krijgen na, dus kan je het direct vergelijken.

PS: Nuttige link met mogelijk wat verouderde informatie (Sheldon is helaas al lang niet meer onder ons): Shimano Nexus and Alfine 8-Speed Hubs by Sheldon "All Fine with Me" Brown revised by John "...Roku...Nana...Hachi" Allen

Dank voor de link! 
Het is dus goed mogelijk om de derailleur te vervangen voor een naafversnelling. Ik had mijn twijfels, vooral omdat je eigenlijk nooit een trike met naafversnelling ziet?

Het is denk ik met name het prijsverschil tussen de twee waardoor je voornamelijk derailleurs ziet. Overigens zijn 8 versnellingen wel een beetje krap voor een trike in mijn opinie.
De trikes die wij hier hebben (HP Velotechnik Scorpio in verschillende uitvoeringen) hebben dual drives; 3 naaf- en 8 derailleurversnellingen, en we gebruiken toch wel het hele bereik.

Een belangrijk nadeel van een Rohloff naaf is trouwens de hoeveelheid kabaal die hij kan maken in bepaalde versnellingen. Een koffiemolen is er niets bij Smile
Hoe dat met Nexus naven zit weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#11
(01-Nov-2022, 11:59 PM)Frutsel schreef: Het is denk ik met name het prijsverschil tussen de twee waardoor je voornamelijk derailleurs ziet. Overigens zijn 8 versnellingen wel een beetje krap voor een trike in mijn opinie.
De trikes die wij hier hebben (HP Velotechnik Scorpio in verschillende uitvoeringen) hebben dual drives; 3 naaf- en 8 derailleurversnellingen, en we gebruiken toch wel het hele bereik.
Een goede 8-speed naaf is toch niet veel duurder dan een derailleur+cassette? Een Alfine-8 naaf vind ik op bol.com voor €139, heb kortgeleden de hele set vervangen op een 8-speed derailleurfiets en daar ging toen een microshift 8-speed derailleur van €41 en een cassette van €25 op. Dan heb je de boel dus nog niet aan een naaf hangen. Goedkoper gaat vast lukken, maar ik vermoed dat het lastig wordt om het kwalitatief vergelijkbaar te krijgen met zo'n Alfine, en dan heeft een derailleur daarna nog hogere onderhoudskosten ook (cassette is duurder dan een enkel tandwieltje en de boel slijt sneller).

(01-Nov-2022, 11:59 PM)Frutsel schreef: Een belangrijk nadeel van een Rohloff naaf is trouwens de hoeveelheid kabaal die hij kan maken in bepaalde versnellingen. Een koffiemolen is er niets bij Smile
Hoe dat met Nexus naven zit weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee
Zelfs erger dan mijn koffiemolen? Zo heb ik het niet ervaren nl., maar heb er geen duizenden kms mee gemaakt Big Grin 
Nexus is behoorlijk stil. Alfine 11 maakt meer geluid - zou het kunnen dat vet stiller is dan olie?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(02-Nov-2022, 12:41 AM)365cycle schreef: Een goede 8-speed naaf is toch niet veel duurder dan een derailleur+cassette? Een Alfine-8 naaf vind ik op bol.com voor €139, heb kortgeleden de hele set vervangen op een 8-speed derailleurfiets en daar ging toen een microshift 8-speed derailleur van €41 en een cassette van €25 op. Dan heb je de boel dus nog niet aan een naaf hangen. Goedkoper gaat vast lukken, maar ik vermoed dat het lastig wordt om het kwalitatief vergelijkbaar te krijgen met zo'n Alfine, en dan heeft een derailleur daarna nog hogere onderhoudskosten ook (cassette is duurder dan een enkel tandwieltje en de boel slijt sneller).

OK, ik ben blijkbaar niet op de hoogte van de huidige prijzen Smile

(02-Nov-2022, 12:41 AM)365cycle schreef:
(01-Nov-2022, 11:59 PM)Frutsel schreef: Een belangrijk nadeel van een Rohloff naaf is trouwens de hoeveelheid kabaal die hij kan maken in bepaalde versnellingen. Een koffiemolen is er niets bij Smile

Hoe dat met Nexus naven zit weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee

Zelfs erger dan mijn koffiemolen? Zo heb ik het niet ervaren nl., maar heb er geen duizenden kms mee gemaakt Big Grin 

Nexus is behoorlijk stil. Alfine 11 maakt meer geluid - zou het kunnen dat vet stiller is dan olie?


De Rohloff waar ik mee bekend ben zit in een Versatile, en dat galmt dus lekker, maar in de lagere versnellingen maakt hij echt veel kabaal (En ja, hij is netjes onderhouden, dus het is niet dat er geen of oude olie inzit)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#13
@Frutsel, ik begrijp niet zo goed waarom een naaf te weinig versnellingen zou hebben voor een trike?
Zowel op mijn Nazca Fiero als nu op mijn Optima Rider staat de naaf continu op de middenstand en gebruik ik alleen de derailleur, 9 resp. 7 versnellingen. Voor mij ruim voldoende!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#14
(01-Nov-2022, 07:39 PM)Westerwolder schreef: Zoals het onderwerp al aangeeft, is het mogelijk om een Nexus 8 te plaatsen ipv derailleur?
Theoretisch ben je hier in NL geen derailleur met tig versnellingen nodig en is een Nexus naaf veel onderhoudsvriendelijker. Toch heb ik nog geen trike gezien met naafversnelling?
In mijn geval een Optima Rider...

Geen probleem om een derailleurversnelling te vervangen door een naafversnelling, kijk goed of de breedte van de naaf bij de breedte van de achtervork past maar meestal zal het passen.
Er is een verschil in kwaliteit (en prijs) tussen de verschillende naven, daar heb je nog iets om uit te vogelen.

Ik heb mijn tweewieler veranderd van derailleur- naar naafversnelling en daar ben ik tevreden over. Mijn keus viel op een Alfine-11.
Mijn ketting (9v) was nog niet versleten en die past op het nieuwe tandwiel. Ik heb een kettingspanner geplaatst (ziet er uit als een starre derailleur) om niet te hoeven nadenken over de afstelling met het geveerde achterwiel. De bevestiging met moeren, lekker ouderwets, past op de patten. Omdat ik van draaischakelaar overging naar op-en-neerhendeltjes moest ik mijn stuur een beetje anders indelen en ook dat is gelukt.

Het rijden is makkelijk omdat je ook bij stilstand kunt schakelen. Ik gebruik meestal alleen de alfine om te schakelen en rijd met 34 tanden voor en 18 achter. In de trapas heb ik sinds jaar en dag een Schlumpf, daarmee kan het voorste tandwiel ook sneller draaien en dan is het ongeveer een 56. Met de derailleur gebruikte ik de Schlumpf als wegrijdversnelling maar dat hoeft nu niet meer. Het is een beetje erg luxe zo met twee naafversnellingen op één fiets maar wie weet komt het nog eens van pas.

Succes met kiezen en verbouwen.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Antwoord }
#15
(02-Nov-2022, 08:30 AM)Westerwolder schreef: @Frutsel, ik begrijp niet zo goed waarom een naaf te weinig versnellingen zou hebben voor een trike?
Zowel op mijn Nazca Fiero als nu op mijn Optima Rider staat de naaf continu op de middenstand en gebruik ik alleen de derailleur, 9 resp. 7 versnellingen. Voor mij ruim voldoende!

Ik ging ervan uit dat er ook geen voor derailleur (meer) aanwezig zou zijn. Dan zijn 8 versnellingen IMO te weinig om lekker te kunnen rijden. (varierend van vlakke wegen tot steile bruggetjes)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
Ik dacht dat je zonder achterderailleur ook geen voorderailleur kan hebben omdat de eerste de ketting op spanning houdt. Dus kies je voor een Nexus of Alfinenaaf dan verdwijnt ook de voorderailleur.

De Sinner Record had eerst een Nexusnaaf. Nadat er twee kapot gegaan waren, heb ik maar een derailleurversnelling laten plaatsen. Anton Luiting gaf later als verklaring dat de achtervork net teveel tordeerde voor een naafversnelling maar dat een gebruikelijke fietsnaaf dat wel kon hebben.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(02-Nov-2022, 10:26 AM)Frutsel schreef: Ik ging ervan uit dat er ook geen voor derailleur (meer) aanwezig zou zijn. Dan zijn 8 versnellingen IMO te weinig om lekker te kunnen rijden. (varierend van vlakke wegen tot steile bruggetjes)
Geldt zeker met een velomobiel, maar met een trike iets minder vind ik.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
(02-Nov-2022, 12:22 PM)Roepers schreef: Ik dacht dat je zonder achterderailleur ook geen voorderailleur  kan hebben omdat de eerste de ketting op spanning houdt. Dus kies je voor een Nexus of Alfinenaaf dan verdwijnt ook de voorderailleur.

De Sinner Record had eerst een Nexusnaaf. Nadat er twee kapot gegaan waren, heb ik maar een derailleurversnelling laten plaatsen. Anton Luiting gaf later als verklaring dat de achtervork net teveel tordeerde voor een naafversnelling maar dat een gebruikelijke fietsnaaf dat wel kon hebben.

Groet,

Marco

Marco, bij een Dual-drive heb je geen voorderailleur, alleen achter. Het is een combi van 3-speed naafversnelling en achterderailleur.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
Ik reageerde op Frutsel. Ik noemde daarom ook Nexus en Alfine, die niet als dualdrive verkrijgbaar zijn. Ik dacht dat Shimano dat helemaal niet aanbiedt. Alleen SRAM toch?

Overigens vroeg ik mij achteraf af in hoeverre het torderen van de achtervork iets specifieks voor tweewielers zou zijn en niet voor driewielers. Misschien tordeert de achtervork alleen bij het verkanten van de fiets wat bij driewielers helemaal niet optreedt.
Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
(02-Nov-2022, 12:22 PM)Roepers schreef: Ik dacht dat je zonder achterderailleur ook geen voorderailleur  kan hebben omdat de eerste de ketting op spanning houdt. Dus kies je voor een Nexus of Alfinenaaf dan verdwijnt ook de voorderailleur.
Een derailleur heeft vaak een ingebouwde kettingspanner, maar die is ook los te krijgen - goedkoop voorbeeld.

De QuatreVelo gebruikt een veel forsere kettingspanner direct achter het voorblad. Achterin, waar de derailleur zit, wordt de ketting alleen "gederailleerd":

Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT , Hoekie
#21
(02-Nov-2022, 12:44 PM)365cycle schreef: De QuatreVelo gebruikt een veel forsere kettingspanner direct achter het voorblad. Achterin, waar de derailleur zit, wordt de ketting alleen "gederailleerd":

En zo zit het ook in mijn 3x20" Quest, een forse kettingspanner voor, een ketting verschuiver bij de tussenas en alleen het tandwiel bij de achteras.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Roepers , 365cycle
#22
Zolang het plat is en je met weinig inspanning relaxed rond rolt maakt het erg weinig uit. Kom je per vergissing toch ergens bulten tegen, dan zijn die 8 versnellingen wel erg weinig. Zelfs op de cote du Vam, de Holterberg ofzo heb je mogelijk meer nodig, juist als je weinig vermogen hebt.

Nu met de dualdrive, kun je meer versnellingen benutten, een geruststelling voor het geval dat je het ooit es nodig zou hebben.

Sportieve ambities heb je mogelijk niet, maar wie weet mag ie es mee op vakantie of zo.
Antwoord }
Bedankt door: Frutsel , Willeke_IGKT
#23
(03-Nov-2022, 11:25 PM)Jeroen S schreef: Kom je per vergissing toch ergens bulten tegen, dan zijn die 8 versnellingen wel erg weinig. Zelfs op de cote du Vam, de Holterberg ofzo heb je mogelijk meer nodig, juist als je weinig vermogen hebt.
Dat ligt er vooral aan wat voor bereik die acht versnellingen geven. Met een schakelbereik van 300% kom je vaak al een eind.
Met een te krap schakelbereik wordt juist niet vermogen (P) maar kracht (F) de beperkende factor.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
Ben zelf ook altijd liefhebber van naven geweest ivp de klassieke kransjes met derailleur, maar ik ben dan ook geen racer en vind comfort belangrijker dan snelheid.

Mijn eerste velomobiel was een Alleweder, daar heb ik toen -tegen alle adviezen van iedereen in- een NEXUS 8 laten inbouwen en daar heb ik zo'n dikke 45.000km zonder problemen mee gereden tot ik hem doorverkocht.

In mijn huidige velomobiel (een Quattrovelo) zit een ROHLOFF en ik zou er ook niks anders in willen.

We hebben intussen ook 2 HASE Kettwiesels, ook allebei met naafaandrijving (de oudste van 2004 intussen een ALFINE 11 en de nieuwste van 2020 een NEXUS 8. Beide trikes hebben ook  een differentieel en zijn dus zeker niet de snelste, maar 23 - 25km/u kruis is er zonder veel moeite mee te rijden. Overigens merk ik niet veel verschil kwa aandrijving tussen de ALFINE en de NEXUS (alleen is de draaischakelaar van de NEXUS véél handiger in gebruik dan de schakelaar van de ALFINE).

Met de oudste Kettwiesel zijn we al op fietsvakanties geweest in oa. de Ardennen, maar nergens zijn we moeten afstappen omdat het té steil was of omdat het bereik van de naaf onvoldoende was (veel in het kleinste verzet en dat gaat langzaam, maar komen doe je er wel mee).
Antwoord }
#25
(04-Nov-2022, 01:27 AM)quattrovelootje schreef: Ben zelf ook altijd liefhebber van naven geweest ivp de klassieke kransjes met derailleur, maar ik ben dan ook geen racer en vind comfort belangrijker dan snelheid.
Je bedoelt waarschijnlijk: Snelheid maakt voor jou maar deel uit van comfort. Dat is precies waar de TS goed over na moet denken en eventueel dus testen met z'n huidige versnellingsnaaf.

(04-Nov-2022, 01:27 AM)quattrovelootje schreef: Mijn eerste velomobiel was een Alleweder, daar heb ik toen -tegen alle adviezen van iedereen in- een NEXUS 8 laten inbouwen en daar heb ik zo'n dikke 45.000km zonder problemen mee gereden tot ik hem doorverkocht.
Toch snap ik die adviezen wel. De meeste mensen kopen een velomobiel óók omdat ze relatief snel zijn.

(04-Nov-2022, 01:27 AM)quattrovelootje schreef: In mijn huidige velomobiel (een Quattrovelo) zit een ROHLOFF en ik zou er ook niks anders in willen.
Dat snap ik Big Grin Beter dan een Rohloff wordt het volgens mij niet in het land der naven.

(04-Nov-2022, 01:27 AM)quattrovelootje schreef: Met de oudste Kettwiesel zijn we al op fietsvakanties geweest in oa. de Ardennen, maar nergens zijn we moeten afstappen omdat het té steil was of omdat het bereik van de naaf onvoldoende was (veel in het kleinste verzet en dat gaat langzaam, maar komen doe je er wel mee).
Gebruik je toevallig iets om je ritten te registreren? Ik ben erg benieuwd naar met welk tempo je dan kruist en met welk tempo je klimt. Van met 50 rpm heuvel op rijden word ik niet vrolijk. Destijds in mijn QV kon ik comfortabel 15% klimmen met 6 km/h dankzij kleinste verzet 65/32 en een 2.5x reductie van de MountainDrive (voor zover je nog van comfortabel kan spreken met 15% helling Big Grin ).
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
Op de steilste helling van de Posbank 9% vond ik het met de Roeifiets echt niet meer gezellig.

Ik trok zelfs één keer mijn voorwiel los van de grond en had constant het gevoel dat ik achterover zou vallen.

https://www.fietssport.nl/magazine/route...-de-veluwe

Het is dus de laatste. Ook die bij de Emmapiramide was leuk.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM