Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 1
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Heeft het zin ?
#1
Heeft het zin een tweede motor in een ligfiets te bouwen? na proefritten deze week kan ik zeggen; ja het heeft zin, het lost een aantal problemen op, en vergroot gebruiksmogelijkheden, lost leer problemen op, en verhoogd het comfort, dit geld vooral in  bergachtig gebied, maar ook op de vlakte heeft het voordelen.

Maandag en gisteren twee heerlijke proefritten gemaakt met mijn chopper, de achterwielmotor had ik al langer klaar, vorige week heb ik de controller , display en duimengas opgehaald en in het weekend ingebouwd, er zit nu een 250 watt middenmotor in , met een trapas sensor, en een 500watt achterwielmotor met een simpele display en een duimen gas.
In hoeverre mijn chopper een ligfiets is, hebben we al eerder over gedebatteerd,  de zithoogte is 60 cm v d bodem, de trapas 70 cm, de rugleuning heb ik schuiner gezet , wat nodig was door het hoge stuur, over zitpositie heb ik veel geleerd, daar kun je een proefschrift over schrijven, het doet me deugt, elders hier te lezen dat Piet voor beginners adviseert de rugleuning wat rechter te zetten, zo heb ik gedaan.
Een feit is, dat ik ook problemen heb met evenwicht, wat niet aan mij ligt, ben dan wel zeventig plusser, maar ik heb daar geen probleem, dat ligt aan de fiets, daarnaast is er het probleem met de knieën en spieren, en dan gaat het hier regelmatig bergop, dat is nog van heel andere orde.

De volgende problemen zijn opgelost, of veel minder.

Veilig wegrijden; wegrijden met duimengas is veiliger met een tweewiel ligfiets, je kunt je benen stilhouden, waardoor het evenwicht probleem minder wordt, het gewicht van je benen wordt minder verplaatst, ook is het een voordeel op nauwe bochten / fietspaden met duimengas te rijden.

Na deze ervaring, zou ik de stelling willen plaatsen;  Als men de de tweewiel ligfiets van het begin geleverd had met een achterwielmotor en duimengas, was de ligfiets een groter succes geworden.

Jaren heb ik bij bergop ritten gedroomd van een soort turbo die men in kan schakelen, temeer omdat bergop de snelheid afneemt en evenwicht en spierproblemen toenemen, welnu, daar had ik maandag een openbaring, met welk tempo ik omhoog kon rijden, de eerste 3 versnellingen heb ik helemaal niet gebruikt, er waren veel toeristen in het park, en daar keken er toch wel een paar verbaast.
Op deze manier hebben je spieren ook meer tijd om aan een andere manier van fietsen te gewennen, dit overbelasten heeft geen zin en is ook niet gezond.

Door de achterwielmotor, wordt de ketting en de naaf veel minder belast, ook als je een keer niet helemaal in de goede versnelling zit, en je onderbelasting niet schakelen kunt, is dit door de achterwielmotor minder een probleem.

Het vergroot de gebruiksmogelijkheden, omdat ik de fiets ook voor vakantie ritten wil gebruiken, wil ik er een één wiel aanhanger achter maken, ben ik vorig winter mee bezig geweest, maar daar had ik een paar ontwerpfouten gemaakt, dus dat moet ik deze winter beter doen.
Altijd wel enige zorg gehad, of daar mee te rijden valt in de bergen, maar nu ben ik tot de overtuiging gekomen dat het moet kunnen, ik nog wat bedacht, wat ik verder uit wil werken,  groet, uit een zonnig Boheemse woud.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
#2
Is het legaal ?

Dat is ook wel een vraag die door mijn hoofd speelt na het lezen van bovenstaand verhaal.

Dat een electromotor in je tweewieler zin heeft kan ik me wel voorstellen als je in een middelgebergte woont.
Als ik moe ben en vanuit het noorden kom op weg naar huis, dan zie ik al op tegen de kleine veertig hoogtemeters klimmen om over de Utrechtse Heuvelrug heen te komen. Als je dan ergens woont waar het zo een paar honderd hoogtemeters worden op weg ergens naar toe, dan kan ik me wel voorstellen dat je voor electrische ondersteuning kiest, om het vol te kunnen houden.

Ik ben wel benieuwd hou het er nu uit ziet, die ligchopper met twee motoren. Misschien een paar foto's?

Hier rond de Utrechtse Heuvelrug en de Veluwe kom je soms groepen tegen die op een soort van langzame stille electrische choppers/scooters rijden, op enorm brede banden, vergelijkbaar met autobanden. Ik weet niet hoe ze die dingen precies noemen. Die mensen hoeven in ieder geval geen enkele inspanning te leveren, en het lijkt vaak om bedrijfsuitjes-publiek e.d. te gaan.

Ik neem aan dat jouw chopper er niet zo een is.

Ik kom zulke groepen choppers overigens liever tegen dan een groep solexen. Die narigheid wordt ook verhuurd door een bedrijf hier ergens in de buurt. Als je pech hebt dan kom je zo'n groep solexrijders tegen terwijl ze in dezelfde richting gaan als jezelf, dan zit je extra lang in een tien- of twintigvoudige gifwolk.
Antwoord }
#3
Martin,

Voor de duidelijkheid.
Het internationaal VN verdrag
Verdrag nopens het wegverkeer, Genève, 19-09-1949
Geldend van 19-10-1952 t/m heden

Artikel 4 Verdrag van Genève
„motorrijtuig”: ieder voertuig, voorzien van een mechanisch voortbewegingsmiddel en gewoonlijk gebruikt voor het vervoer van personen of goederen langs de weg, voor zover niet rijdend langs spoorstaven of verbonden met een electrische geleiding. Staten, door Bijlage I gebonden, zonderen van deze omschrijving uit rijwielen, uitgerust met een hulpmotor van de soort, als in die Bijlage omschreven;
Bijlage 1. Aanvullende bepaling betreffende de begripsomschrijving voor motorrijtuigen en rijwielen
Rijwielen, uitgerust met een hulpmotor in de vorm van een verbrandingsmotor met een cylinderinhoud van ten hoogste 50 cm3 (3.05 kubieke inch), worden niet als motorrijtuigen aangemerkt, mits zij overigens voorzover betreft hun bouw de voor rijwielen normale eigenschappen bezitten.
O.a. Tsjechoslowakije heeft dit Verdrag ondertekend.

Maar de techniek heeft van 1952 niet stil gestaan. Daarop zijn diverse EG verordeningen van toepassing.
Zowel de VN verdragen als de EG verordeningen staan boven de nationale wetgevingen in de aangesloten Lidstaten, tenzij bij de invoering van die regels op nationaal niveau een uitzondering of voorbehoud is gemaakt.
Tsjechië maakt deel uit van de EG.

Nederlandse en Europese wetgeving elektrische fietsen
De fiets met elektrische trapondersteuning, hierna genoemd EPAC (Electrically Power Assisted Cycle), wordt volgens de bepalingen in de EG Richtlijn 2002/24 over bromfietsen voor de Wegenverkeerswet in Nederland beschouwd als een fiets mits het vermogen van de elektromotor niet meer bedraagt dan 0,25 kW en de maximumsnelheid niet meer is dan 25 km per uur. Dus een snorfiets die wettelijk als fiets wordt beschouwd.
Is dat niet het geval, dan wordt de EPAC gezien als een bromfiets en moet dan een Europese Type Goedkeuring (ETG) hebben volgens Kaderverordening 168/2013 (de opvolger van Kaderrichtlijn 2002/24
Dan moet de fiets voldoen aan de eisen van de bromfiets (45) met een gele bromfietskentekenplaat. Dat is inclusief de factor 4. Trapkracht : elektrische ondersteuning van 1 : 4.
https://www.raivereniging.nl/artikel/dos...eving.html
https://www.raivereniging.nl/dossiers/speed-pedelec
Antwoord }
Bedankt door:
#4
(21-Oct-2022, 09:54 AM)PietV* schreef: Martin,

Voor de duidelijkheid.
Het internationaal VN verdrag
Verdrag nopens het wegverkeer, Genève, 19-09-1949
Geldend van 19-10-1952 t/m heden

Artikel 4  Verdrag van Genève
„motorrijtuig”: ieder voertuig, voorzien van een mechanisch voortbewegingsmiddel en gewoonlijk gebruikt voor het vervoer van personen of goederen langs de weg, voor zover niet rijdend langs spoorstaven of verbonden met een electrische geleiding. Staten, door Bijlage I gebonden, zonderen van deze omschrijving uit rijwielen, uitgerust met een hulpmotor van de soort, als in die Bijlage omschreven;
Bijlage 1. Aanvullende bepaling betreffende de begripsomschrijving voor motorrijtuigen en rijwielen
Rijwielen, uitgerust met een hulpmotor in de vorm van een verbrandingsmotor met een cylinderinhoud van ten hoogste 50 cm3 (3.05 kubieke inch), worden niet als motorrijtuigen aangemerkt, mits zij overigens voorzover betreft hun bouw de voor rijwielen normale eigenschappen bezitten.
O.a. Tsjechoslowakije heeft dit Verdrag ondertekend.

Maar de techniek heeft van 1952 niet stil gestaan. Daarop zijn diverse EG verordeningen van toepassing.
Zowel de VN verdragen als de EG verordeningen staan boven de nationale wetgevingen in de aangesloten Lidstaten, tenzij bij de invoering van die regels op nationaal niveau een uitzondering of voorbehoud is gemaakt.
Tsjechië maakt deel uit van de EG.

Nederlandse en Europese wetgeving elektrische fietsen
De fiets met elektrische trapondersteuning, hierna genoemd EPAC (Electrically Power Assisted Cycle), wordt volgens de bepalingen in de EG Richtlijn 2002/24 over bromfietsen voor de Wegenverkeerswet in Nederland beschouwd als een fiets mits het vermogen van de elektromotor niet meer bedraagt dan 0,25 kW en de maximumsnelheid niet meer is dan 25 km per uur. Dus een snorfiets die wettelijk als fiets wordt beschouwd.
Is dat niet het geval, dan wordt de EPAC gezien als een bromfiets en moet dan een Europese Type Goedkeuring (ETG) hebben volgens Kaderverordening 168/2013 (de opvolger van Kaderrichtlijn 2002/24
Dan moet de fiets voldoen aan de eisen van de bromfiets (45) met een gele bromfietskentekenplaat. Dat is inclusief de factor 4. Trapkracht : elektrische ondersteuning van 1 : 4.
https://www.raivereniging.nl/artikel/dos...eving.html
https://www.raivereniging.nl/dossiers/speed-pedelec

Piet, deze discussie hebben we al eerder gehad, dit loopt uit op gelijk willen hebben, een paar dingen haal ik er even uit, Je noemt Tsjechoslowakije, die staat bestaat sinds begin jaren negentig niet meer, Tsjechië, waar het Böhmerwald onder valt, is 2006 toegetreden tot de E.U. , na onderhandeling over allerhande uitzonderingen, zonder kennis over die verhandelingen kun je niets zeggen over Tsjechische wetten.
De E.U. geeft vaak richtlijnen af, dat zijn geen wetten, staten kunnen die richtlijnen, invoeren, voor zich uitschuiven, of wijzigen/ aanpassen aan hun wetgeving, van daar ontstaan er grote verschillen wat wel en niet mag, voorbeeld, in Duitsland moet een fiets remmen hebben op twee wielen, in Nederland op één wiel, in Tsjechië ook, hier rijden nog steeds mensen rond met maar één rem.
Het enige wat hout snijd is de 25 km regeling, wie mijn bijdragen wat vaker leest, weet dat ik niet opzoek ben naar snelheid.
Hiermee sluit ik dit kapitel , ik heb met Nederlandse wetten niets van doen.
Antwoord }
#5
(20-Oct-2022, 10:58 PM)Martin van Mourik schreef: Is het legaal ?

Dat is ook wel een vraag die door mijn hoofd speelt na het lezen van bovenstaand verhaal.

Dat een electromotor in je tweewieler zin heeft kan ik me wel voorstellen als je in een middelgebergte woont.
Als ik moe ben en vanuit het noorden kom op weg naar huis, dan zie ik al op tegen de kleine veertig hoogtemeters klimmen om over de Utrechtse Heuvelrug heen te komen. Als je dan ergens woont waar het zo een paar honderd hoogtemeters worden op weg ergens naar toe, dan kan ik me wel voorstellen dat je voor electrische ondersteuning kiest, om het vol te kunnen houden.

Ik ben wel benieuwd hou het er nu uit ziet, die ligchopper met twee motoren. Misschien een paar foto's?

Hier rond de Utrechtse Heuvelrug en de Veluwe kom je soms groepen tegen die op een soort van langzame stille electrische choppers/scooters rijden, op enorm brede banden, vergelijkbaar met autobanden. Ik weet niet hoe ze die dingen precies noemen. Die mensen hoeven in ieder geval geen enkele inspanning te leveren, en het lijkt vaak om bedrijfsuitjes-publiek e.d. te gaan.

Ik neem aan dat jouw chopper er niet zo een is.

Ik kom zulke groepen choppers overigens liever tegen dan een groep solexen. Die narigheid wordt ook verhuurd door een bedrijf hier ergens in de buurt. Als je pech hebt dan kom je zo'n groep solexrijders tegen terwijl ze in dezelfde richting gaan als jezelf, dan zit je extra lang in een tien- of twintigvoudige gifwolk.
 

Wat legaal is hangt af van het land waar je onderweg bent, in Tsjechië en Oostenrijk is het legaal, in Duitsland is het niet legaal, geld ook 250 watt en duimengas verbod, dat wordt  wel massaal genegeerd, en er worden legaal ontheffingen verleend, andere landen bemoei ik me niet zo mee, omdat ik daar nooit onderweg ben.

Als hobby vind ik het leuk te experimenteren, rond het thema ligfiets, wat is een verbetering, wat heeft geen zin, mij kennis vergroten, en ook geld uit geven, soms moet ik mijn verlies nemen, maar het zijn relatief kleine bedragen, echt wakker lig ik daar niet van.
Dat 500 watt motortje is ook zo'n experiment, daar moet je uitzoeken wat betekend 500 watt ? 
Het motortje is nauwelijks groter dan een 250 watt motor, maar er is een speciale controller bij, die is groter dan een normale 250 watt motorcontroller [ 36 v ] er komen ook dikkere kabels uit, en er staat op; 22 amp max , maar ook 12 amp gemiddeld,  dus het gaat hier over piek vermogen.
In de praktijk merk je dat ook, bergop ga je een paar honderd meter voluit, dan regelt de controller het vermogen af, en blijft er nog 250 watt over, dus het is een kwestie hoelang heb je het volle vermogen, en hiermee, worden ook wettelijke regels omzeilt.

Thema foto's, ik wil deze winter een website optuigen om te laten zien wat me zoal beweegt en waarom me het Nationaal Park Boheemse Woud na aan het hart ligt.
Die Chinese scooters met die ballonbanden heb je hier ook, ik zie daar niks in, want je hebt een beperkt bereik en geen trapas om mee te trappen, wat voor de gezondheid beter is.
Bij mij zit er een achterwiel in van 20 "  en ca 10 cm breed, de rolweerstand valt me nog mee, in een afdaling kom je behoorlijk op snelheid, vergelijkbaar met een fiets, het zijn wel banden met nauwelijks profiel,  nu de bladeren vallen moet ik oppassen, vandaar, nu de herfst komt moet mijn trike klaar, daar zitten andere banden op, volgende keer schrijf ik daar een stukje over.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#6
Die 250 watt regel is een omgekeerde. Waar de bromfietsknetter vooral niet meer dan een bepaald vermogen mag halen, is die 250 watt een minimale ondergrens die een poos volgehouden moet worden. Al die motoren kunnen dus meer dan 250 watt leveren.
Antwoord }
#7
(21-Oct-2022, 09:38 PM)Jeroen S schreef: Die 250 watt regel is een omgekeerde. Waar de bromfietsknetter vooral niet meer dan een bepaald vermogen mag halen, is die 250 watt een minimale ondergrens die een poos volgehouden moet worden. Al die motoren kunnen dus meer dan 250 watt leveren.
Mee eens, een 250 watt motor kan tijdelijk meer leveren, hoeveel hangt v d motor en de controller af.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#8
Die opmerking dat de elektromotoren minimaal 250 watt moeten kunnen leveren gedurende een bepaalde tijd heb ik vaker voorbij zien komen op velomobilforum.de, en dat zou dan bedoeld zijn om overbelasting van de motor te voorkomen. Of ze het dan over een Duitse of een Europese norm hebben, weet ik niet.

Als die norm specifiek op pedelecs (kentekenplicht, ondersteuning tot 45 km/u) van toepassing is, lijkt het me wel zinnig.
Als het echt voor elektrische fietsen geldt, dan snap ik het niet.

Als je kijkt wat overheid en rai e.d. er over te melden hebben dan staat er toch echt "De elektromotor van de fiets heeft een vermogen van maximaal 250 watt"
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen...ets-e-bike
https://www.raivereniging.nl/artikel/dos...eving.html
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/in-...he-fietsen

Er wordt in al die teksten stilzwijgend vanuit gegaan dat een elektrische fiets van een enkele motor is voorzien, niet meerdere.
Als je wilt weten wat de regels op dit terrein precies zijn moet je waarschijnlijk de oorspronkelijke wetsteksten gaan doorspitten, zo'n pagina met een samenvatting voor de simpele burger gaat op dat soort details niet in.

Die langzame electrische scooters zonder trappers en superbrede banden die ik hier soms zie rondrijden in natuurgebieden hebben geen kentekens, en dat verbaast me. Ik had verwacht dat ze in Nederland in de categorie snorfiets vallen en dus een blauw kenteken moeten hebben.

Ooit, niet al te lang na de val van de muur ben ik met de trein naar Praag geweest. Het grensgebied aan de Tsjechische kant met uitgestrekte bossen en daar tussen verscholen exotische huizen heeft toen wel indruk op me gemaakt. De trein reed er in boemel-tempo door heen zodat er veel tijd was om te kijken. Dus ik ben wel benieuwd naar een site met wat foto's als dat er van komt.

Verder veel plezier met experimenteren en het omzeilen van de wet nog.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(21-Oct-2022, 07:02 PM)PlantageBohémien schreef: Piet, deze discussie hebben we al eerder gehad, dit loopt uit op gelijk willen hebben, een paar dingen haal ik er even uit, Je noemt Tsjechoslowakije, die staat bestaat sinds begin jaren negentig niet meer, Tsjechië, waar het Böhmerwald onder valt, is 2006 toegetreden tot de E.U. , na onderhandeling over allerhande uitzonderingen, zonder kennis over die verhandelingen kun je niets zeggen over Tsjechische wetten.
De E.U. geeft vaak richtlijnen af, dat zijn geen wetten, staten kunnen die richtlijnen, invoeren, voor zich uitschuiven, of wijzigen/ aanpassen aan hun wetgeving, van daar ontstaan er grote verschillen wat wel en niet mag, voorbeeld, in Duitsland moet een fiets remmen hebben op twee wielen, in Nederland op één wiel, in Tsjechië ook, hier rijden nog steeds mensen rond met maar één rem.
Het enige wat hout snijd is de 25 km regeling, wie mijn bijdragen wat vaker leest, weet dat ik niet opzoek ben naar snelheid.
Hiermee sluit ik dit kapitel , ik heb met Nederlandse wetten niets van doen.
Beste PlantageBohémien,

Ik gaf antwoord op de vraag van Martin. Die info heb ik gegeven. Wie gelijk heeft interesseer me niets.
Dat ik Tsjechoslowakije noemde heeft te maken omdat die staat in 1949 als de staat Tsjechoslowakije heeft getekend in het Verdrag van Genève van 19-09-1949. Daar kan ik niets aan veranderen.
EG Verdragen hebben kracht van wet en staat boven de nationale wetgeving van Tsjechië. Tsjechië heeft de Kaderverordeningen 168/2013 (de opvolger van Kaderrichtlijn 2002/24) mede ondertekend. Al dan niet onder voorbehoud van enkele kleine zaken. Na een overgangstermijn moeten de Lidstaten, die de Verordening hebben ondertekend, die regels dwingend opnemen in hun nationale wetgeving.
De eisen van elektrische ondersteuning zijn in alle Lidstaten gelijk. Maximaal 250 Watt en begrensd op 25 km/h. Anders wordt het wettelijk een bromfiets 45 km/h.
Voor speedpedelecs, zijnde een bromfiets 45, is de factor 4 eis.
Deze Europese eisen voor fietsen met elektrische ondersteuning en voor bromfietsen zijn van toepassing in de Tsjechische wetgeving.
Zie bladzijde L60/92.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/...68&from=EN

Doe er je voordeel mee.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(21-Oct-2022, 10:55 PM)Martin van Mourik schreef: Die opmerking dat de elektromotoren..

Zoek op nominaal vermogen. In NL (en DE en BE) mag het nominaal vermogen maximaal 250W zijn.
Vandaar dat een land zoals Zwitserland (of Oostenrijk, laat ik even in het midden) geen nominaal maar piek vermogen als maximum hanteert.


(21-Oct-2022, 10:55 PM)Martin van Mourik schreef: Die langzame electrische scooters zonder trappers en superbrede banden die ik hier soms zie rondrijden in natuurgebieden hebben geen kentekens, en dat verbaast me. Ik had verwacht dat ze in Nederland in de categorie snorfiets vallen en dus een blauw kenteken moeten hebben.

Moeten ze ook. Tenzij ze op privé terrein rijden. Zover ik me herinner zie ik ze hier allemaal met blauwe platen rond rijden.
Vanaf 1 januari geldt ook een helmplicht.


(21-Oct-2022, 10:55 PM)Martin van Mourik schreef: Als die norm specifiek op pedelecs (kentekenplicht, ondersteuning tot 45 km/u) van toepassing is, lijkt het me wel zinnig.
Als het echt voor elektrische fietsen geldt, dan snap ik het niet.

Pedelecs is tot 25 km/u. In de volksmond onterecht ebikes genoemd. Elektrische fietsen ie ebikes hebben geen trappers.
Dat zijn onder andere die 'langzame dingen met brede banden' waar je over verteld.
Speed pedelecs is tot 45 km/u
Voor speed pedelecs geldt ook maximaal - nominaal - vermogen.

En ja, je verwarring is begrijpelijk heel logisch.

Edit: tekst iets gecorrigeerd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PietV*
#11
Voor speed pedelecs geldt een nominaal continu vermogen van niet meer dan 4 kW. Of het zinvol is om onder een speed pedelec een motor van 4 kW te bouwen blijft de vraag. De factor 4 is van toepassing. Dan moet als fietser 1 kW erbij kunnen trappen om het volle vermogen van de elektromotor te benutten

Artikel 1 lid 1 sub c onder a van de Wegenverkeerswet 1994
bromfiets: motorrijtuig op twee wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3 of een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorrijtuig als bedoeld in subonderdeel d;
Antwoord }
Bedankt door: Roepers
#12
Bij die 250 watt motoren wordt volgens een Nen norm een duurbelasting gemeten. De norm refereert daar ook aan. https://www.raivereniging.nl/artikel/dos...eving.html

Hier nog een Duitstalige verklaring;
https://ebikeplus.de/lexikon/nennleistun...dnung%20Nr.

Het gaat om een maximale duurbelasting, wat weinig zegt over een kortdurende hogere belasting. Kort gezegd, de motor moet een half uur continue 250 watt aankunnen zonder dat de temperatuur tot meer dan 20 graden stijgt. een Bosch motor uit de test doet dat, met een kortdurend vermogen tot 600 watt.

Over kortdurend wordt in de wettekst niets gezegd. Zolang het bij ongeveer 25km/h maar op houdt zit je goed. Gezien de afwijking bij vrijwel iedere E bike tot 27 km/h op de teller zal dat de marge zijn.
Antwoord }
#13
(22-Oct-2022, 12:50 PM)Jeroen S schreef: Over kortdurend wordt in de wettekst niets gezegd. Zolang het bij ongeveer 25km/h maar op houdt zit je goed. Gezien de afwijking bij vrijwel iedere E bike tot 27 km/h op de teller zal dat de marge zijn.
De marge wordt door twee factoren beïnvloed. De 5% marge op de begrenzing en de marge van de snelheidsmeter. De snelheidsmeter mag wettelijk niet een te lage snelheid aangeven, maar wel een gelijke of te hoge snelheid.
De meeste snelheidsmeter geven een hogere snelheid aan dan feitelijk wordt gereden.
Bij een te laag aangegeven snelheid kun je ongewild de wettelijke maximumsnelheid overschrijden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Een motor die 10 kilowatt kán leveren is gewoon legaal. Motor en controller worden door de wetgever gezien als één geheel; een krachtige motor met een softwarematige begrenzing is niet alleen toegestaan maar ook heel gebruikelijk. Strömer deed dit bijvoorbeeld; een aantal van modellen waren ook leverbaar zonder kenteken, voor legaal gebruik op de weg in de EU.
De motor is gewoon uitwisselbaar met die van de speed pedelec variant, en kán dus langdurig 680W leveren. De controller van de trage variant is waar de beperking zit.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(21-Oct-2022, 10:54 PM)PlantageBohémien schreef:
(21-Oct-2022, 09:38 PM)Jeroen S schreef: Die 250 watt regel is een omgekeerde. Waar de bromfietsknetter vooral niet meer dan een bepaald vermogen mag halen, is die 250 watt een minimale ondergrens die een poos volgehouden moet worden. Al die motoren kunnen dus meer dan 250 watt leveren.
Mee eens, een 250 watt motor kan tijdelijk meer leveren, hoeveel hangt v d motor en de controller af.
Ik heb een 14 jaar oude Aldi e bike met 250 watt bafang motor, zonder snelheid sensor, maar met een controller die bij het wegrijden duidelijk meer vermogen levert, wat trouwens gevaarlijk is bij gladde weg, die extra power is in de lage en hoge stand hetzelfde, volgens sommigen hier zou deze fiets niet legaal zijn omdat ik geen snelheidsensor heb ?

(22-Oct-2022, 07:26 PM)365cycle schreef: Een motor die 10 kilowatt kán leveren is gewoon legaal. Motor en controller worden door de wetgever gezien als één geheel; een krachtige motor met een softwarematige begrenzing is niet alleen toegestaan maar ook heel gebruikelijk. Strömer deed dit bijvoorbeeld; een aantal van modellen waren ook leverbaar zonder kenteken, voor legaal gebruik op de weg in de EU.
De motor is gewoon uitwisselbaar met die van de speed pedelec variant, en kán dus langdurig 680W leveren. De controller van de trage variant is waar de beperking zit.
 
Volgens mij heb je helemaal gelijk, de controller regelt het vermogen, er worden in China motoren aangeboden, van 250 en 350 watt, is dezelfde motor alleen een andere controller.
In het magazijn heb ik Panasonic motoren liggen van 250 en 350 watt, ik heb er een keer een losgehaald, de motoren lijken als twee druppels water op elkaar, alleen de ingebouwde controller moet anders zijn, beide hebben een sensor voor het wiel, staat de sensor niet goed, knippert er een lampje op de display, maar fietsen gaat even goed, en de 350 watt gaat tot 40 km, die hou ik nog in reserve voor andere projecten.
Die motor die nu achter in de chopper zit loopt minsten 35 km/h, zonder aangesloten snelheidsensor, waar ik niet op zit te wachten, ik heb waarschijnlijk een fout gemaakt en een motor besteld voor en 20" wiel, het wiel is door de dikke band iets groter, ik had waarschijnlijk beter een motor voor en 26 of 28 " wiel  kunnen bestellen, overigens het gaat hier om een motor met ingebouwde vertraging en hall sensors, alleen die voor de snelheid sensor is niet aangesloten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
Doorgebrande motorstekker.
Vandaag een tegenvaller met mijn chopper/ligfiets, ik wilde even boodschappen doen in een ander dorp, de hoofdmotor, alles top, maar de achterwielmotor reageerde niet op duimengas, display alles oké, accu's ook, al snel zie ik een deels gesmolten motorstekker, de kabel is nog goed, alleen de stekker is een probleem.
Bij de laatste rit was de accu plots leeg, meende ik, maar de stekker is de oorzaak.
Die 500 watt motor vraagt natuurlijk meer stroom, daarom is de controller ook uitgerust met dikkere kabels, maar dan had men ook een andere stekker moeten gebruiken.
De motorkabel is 6 mm dik. de stekker 7 mm, en daar zitten dan 9 draden in, op mijn e bike zit een ovale stekker, daar zitten de draden veel verder uit elkaar.
De beste oplossing is denk ik , de motorkabel te splitsen van de hall draden, en in een doos aan elkaar te maken en met twee aparte leidingen naar de controller te gaan.
Verder krijg ik steeds meer plezier in die fiets, evenwicht bewaren gaat steeds beter, rechtuit sturen ook, en ik krijg onderweg veel leuke reacties.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Nóg een Hase Pino renovatie
JPTE is goud waard...Raymond — 10:24 PM
Versterken carbon voorvork
Tja dat is best een ...Jeroen S — 09:34 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag een Hase Pin...Bob Hagendijk — 09:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij omdat ik...Bob Hagendijk — 09:02 PM
nexus 7 speed schakeldingentjes demonte...
Ik denk dat ik er me...Jeroen S — 08:31 PM
Nóg een Hase Pino renovatie
JPTE is goud waard! ...melle z — 08:01 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vriendjes met een ...ZoefZoef — 07:55 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vriendjes met een E-...Wim -de roetsende — 07:44 PM
Nóg een Hase Pino renovatie
De Rohloff naaf he...Josligfiets — 06:12 PM
Nóg een Hase Pino renovatie
In navolging van blo...Raymond — 05:01 PM
nexus 7 speed schakeldingentjes demonte...
Dit heb ik al regelm...Raymond — 04:19 PM
nexus 7 speed schakeldingentjes demonte...
Welkom terug Pam, L...Willeke_IGKT — 03:08 PM
nexus 7 speed schakeldingentjes demonte...
Hoi, Gelukkig sta...fietspam — 02:26 PM
Versterken carbon voorvork
Ik ben een carbon vo...GHOOGEN — 11:54 AM
nexus 7 speed schakeldingentjes demonte...
Hallo, Als ik zoiet...hhout2003 — 10:59 AM
nexus 7 speed schakeldingentjes demonter...
Ik spring wat bij al...Jeroen S — 08:54 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hier wilde zoon op d...Jeroen S — 08:41 AM