Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 3.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Banden, banden en nog eens banden
Volgens de tabellen van Wim Schermer is het meestal de max druk die het lichtst loopt.
Dus die doe ik dan maar.
Net gisteren het spul weer eens goed op spanning gezet, was ook wel nodig.
En ja, vandaag reed het weer heerlijk, veel sneller.
Antwoord }
(21-Aug-2023, 08:23 PM)Joop99 schreef: Met banden is het zaak de optimale druk op te zoeken, dan lopen de banden namelijk goed en willen niet lek en nauwelijks slijten. En de optimale druk staat niet op de zijkant van de band, dat zijn maxima en soms minima. Om te beginnen neem je de minimale druk vermeerderd met 10% van de maximale druk. Onder de Orca heb ik Schwalbe Marathons, deze band heeft als minimum druk 4,0 bar en het maximum ligt op 7,0 bar. De optimale druk is dus 4,0 plus 10% van 7,0 = 4,7bar. De fiets gaat dan het hardst.

Dit komt op geen enkele manier overeen met de uitkomsten van de bandentesten van Wim Schermer.

Ik heb in de afgelopen 22 jaar dat ik op een ligfiets rijd nog nooit van deze berekening gehoord.

Als het voor jou werkt dan is het uiteraard prima.

Maar ik kijk toch liever naar de resulten van de testen van WimS. 

In principe gaat er bij mij de maximale druk in. Na 2 weken pomp ik ze weer op. Dit bevalt mij het beste.

@LigfietsWilsum: volgens mij hebben wij dit tegelijk getypt  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: LigfietsWilsum , Willeke_IGKT
(21-Aug-2023, 08:13 PM)Bacchus schreef: Bedoel je serieus dat je met een lagere druk meer gestuiter ervaart dan met een hogere druk?
Dat bedoel ik inderdaad.

(21-Aug-2023, 08:24 PM)Tom Fekkes schreef: Dat zit tussen je oren.
Dank voor je stellige diagnose.

Op Continental Grand Prix TT banden staat alleen de maximumdruk vermeld, geen minimum.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus
(21-Aug-2023, 08:24 PM)Tom Fekkes schreef: Ik reed voorheen op 18mm bandjes met 10 bar. Maar die waren echt niet sneller dan iets bredere bandjes met minder druk. 

Melle vergelijkt verschillende druk bij dezelfde band.

Jij vergelijkt verschillende druk bij verschillende banden.


Dit kun je dus niet met elkaar vergelijken. Daaraan kun je geen conclusies verbinden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(21-Aug-2023, 08:44 PM)LigfietsWilsum schreef: Volgens de tabellen van Wim Schermer is het meestal de max druk die het lichtst loopt.
Dus die doe ik dan maar.
Net gisteren het spul weer eens goed op spanning gezet, was ook wel nodig.
En ja, vandaag reed het weer heerlijk, veel sneller.
Wat Wim doet is bewonderenswaardig. Wim gebruikt inmiddels een pendel, ik heb het gewicht van die pendel niet kunnen ontdekken. Door de pendel te gebruiken krijgt hij vergelijkbare resultaten over hoe een band uitloopt. De pendel heeft twee wielen, dus gewicht pendel gedeeld door 2 is het gewicht wat op de band drukt en dat zal geen ongeveer 60kg zijn. Mijn situatie is dus niet vergelijkbaar met de meetsituatie van Wim. Verder meet Wim in gehele bar, niet op tienden van een bar. Althans zo is het overzicht samengesteld. Dus waarop Wim daadwerkelijk test is niet te zien. In eerste instantie heb ik ook de druk van Wim aangehouden, alleen dat is nog de voorloper van de huidige Marathon. En een druk van ruim 4,9 bar rijdt voor geen meter. Omdat ik de banden op de "natuurlijke" manier laat leeglopen kwam ik er achter dat bij ongeveer 4,7 de band veel lichter liep en ik hogere snelheden kon aanhouden. Dat is dus een observatie van over drie jaar. Het is zoals Wim zelf zegt een niet absoluut gegeven dat van veel omstandigheden afhangt. Mijn rit naar mijn werk gaat over asfalt van diverse kwaliteiten en tegels.

(21-Aug-2023, 08:44 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb in de afgelopen 22 jaar dat ik op een ligfiets rijd nog nooit van deze berekening gehoord.
Het probleem met zo iets is dat altijd iemand de eerste is. Dat wil dan nog niet zeggen dat het onjuist is. Daarom schreef ik ook "Ik ben benieuwd of andere rijders op dezelfde manier hun optimale bandendruk kunnen vaststellen."
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Jouw verhaal geldt dus voor de Marathon. Is dit de Plus of de Greenguard?

Mijn banden lopen al 22 jaar leeg (daarvoor ook wel, maar toen boeide mij dat nog niet met mijn oude omafiets) en ik merk dus al 22 jaar dat het na twee weken (soms doe ik het zelfs iedere week) weer tijd wordt om ze op te pompen. Dan is er maximaal 1 bar uit en toch merk ik dat. Dan zit ik dus nog lang niet aan de minimale druk + 10% van de maximum druk.


Maar nogmaals: als het voor jou werkt, dan is het prima.

Hoe zou je dit dan aanpakken bij banden waar geen minimum vermeld staat?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(21-Aug-2023, 10:12 PM)Wim -de roetsende schreef: Jouw verhaal geldt dus voor de Marathon. Is dit de Plus of de Greenguard?
Het is de Marathon, HS420, blz 64 Schwalbe 2019 Dutch

(21-Aug-2023, 10:12 PM)Wim -de roetsende schreef: Mijn banden lopen al 22 jaar leeg (daarvoor ook wel, maar toen boeide mij dat nog niet met mijn oude omafiets) en ik merk dus al 22 jaar dat het na twee weken (soms doe ik het zelfs iedere week) weer tijd wordt om ze op te pompen. Dan is er maximaal 1 bar uit en toch merk ik dat. Dan zit ik dus nog lang niet aan de minimale druk + 10% van de maximum druk.
Dat is wel erg veel. Mijn banden lopen in een periode van zo'n acht weken 0,2 tot 0,3 bar leeg. Ik merk het verschil van 0,1 bar. Ik gebruik binnenband AV7 en een Airmax Pro, ook van Schwalbe.

(21-Aug-2023, 10:12 PM)Wim -de roetsende schreef: Hoe zou je dit dan aanpakken bij banden waar geen minimum vermeld staat?
Ik denk dat op elke serieuze band ook de minimum druk staat, soms is het een reeks, dan is de ondergrens van die reeks het minimum en de bovengrens het maximum.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Marathon banden zijn het fijnst op fietsen waar ik niet op rij. Stug, en niet vooruit te branden. Lagere druk is iets comfortabeler, maar nog langzamer.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(21-Aug-2023, 11:11 PM)Joop99 schreef: Ik denk dat op elke serieuze band ook de minimum druk staat
Of je denkt verkeerd, of de Continental Grand Prix TT 23-622 is geen serieuze band, ik laat de conclusie graag aan jou. Op de band zelf staat zoals gezegd alleen max. 8,5 bar, op de Continental website staat 110-12psi (7,6-8,3 bar), dus ik zat sowieso onder het minimum, zelfs met de Joop99 Formule™. Voor de duidelijkheid: dit is een tijdritband ontworpen op snelheid, en daarmee totaal onvergelijkbaar met een allround-compromisband zoals de Schwalbe Marathon (als je betere allround-compromisbanden zoekt kan ik je Continental Contact Urbans aanbevelen, die zijn comfortabeler en sneller dan Schwalbe Marathons (van welk subtype dan ook)).

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(21-Aug-2023, 10:12 PM)Wim -de roetsende schreef: Hoe zou je dit dan aanpakken bij banden waar geen minimum vermeld staat?
Nog even in de schuur gekeken en inderdaad, twee maten banden met alleen een maximum. Op de Schwalbes staat het op de zijkant. Even de catalogus doorgebladerd, met 60% van de maximum waarde zit je over het algemeen goed. Hier en daar een tiende afwijking. Het is maar een richting om mee te beginnen. Probeer dan een keer een tiende lager en dan weer eens een tiende hoger om te zien of het scheelt. Liefst een beetje met hetzelfde weer. Lagere temperatuur geeft koud asfalt en dat rolt minder goed en de lucht wordt dikker. Het is dan niet anders, je kunt ook dan nog proberen of er iets te vinden is over de band op het internet, maar meestal zal de internetpagina niet meer vermelden dan wat je al weet.

(21-Aug-2023, 11:46 PM)melle z schreef:
(21-Aug-2023, 11:11 PM)Joop99 schreef: Ik denk dat op elke serieuze band ook de minimum druk staat
Of je denkt verkeerd, of de Continental Grand Prix TT 23-622 is geen serieuze band, ik laat de conclusie graag aan jou. Op de band zelf staat zoals gezegd alleen max. 8,5 bar, op de Continental website staat 110-12psi (7,6-8,3 bar), dus ik zat sowieso onder het minimum, zelfs met de Joop99 Formule™. Voor de duidelijkheid: dit is een tijdritband ontworpen op snelheid, en daarmee totaal onvergelijkbaar met een allround-compromisband zoals de Schwalbe Marathon (als je toch compromisbanden wil zou ik trouwens Continental Contact Urbans nemen, die zijn comfortabeler en sneller).
Kwam ik zelf ook achter, vind dat erg tegenvallen. Ik heb het over doorsnede weg condities, dus ja een allround-compromis.
In hun catalogus staat het wel, alleen komt jouw band daarin niet meer voor. Wat opvalt is dat er weinig verschil is tussen minimum en maximum druk, dat betekent weinig speling op type weg. Maar je zal denk ik niet op een bospaadje gaan fietsen met deze band.(Continental is niet bij mij in de buurt te koop) Joop99 Formule™ Big Grin Tongue Doh
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Citaat:Joop99 schreef:

Onder de Orca heb ik Schwalbe Marathons, deze band heeft als minimum druk 4,0 bar en het maximum ligt op 7,0 bar. De optimale druk is dus 4,0 plus 10% van 7,0 = 4,7bar.

En een druk van ruim 4,9 bar rijdt voor geen meter. Omdat ik de banden op de "natuurlijke" manier laat leeglopen kwam ik er achter dat bij ongeveer 4,7 de band veel lichter liep en ik hogere snelheden kon aanhouden.

Dat is wel erg veel. Mijn banden lopen in een periode van zo'n acht weken 0,2 tot 0,3 bar leeg. Ik merk het verschil van 0,1 bar. Ik gebruik binnenband AV7 en een Airmax Pro, ook van Schwalbe.

Hierboven staan een paar uitspraken die ik uit jouw vorige berichten heb verzameld Joop99.
Het zal voor jou allemaal waar zijn, maar ik vind het lastig om te bepalen hoe ik dit moet inschatten.

Je rijdt namelijk op HS420 banden met 3mm GreenGuard (dit zijn geen snelle, lichte, dunne bandjes) op een lage druk en toch zeg je dat je 0,1 bar verschil kunt voelen. 

Prima dat dit voor jou zo voelt, maar het zou interessant zijn om jou te laten fietsen op een voor jou onbekende druk om dan te checken of het je dan ook nog lukt om zo'n klein verschil te voelen.

Ik schreef dat mijn banden maximaal 1 bar teruglopen. Daar zit uiteraard ook een beetje lucht bij dat vaak uit de band gaat als je het Franse ventieldingetje opendraait. 

Ik rijd met veel verschillende banden: Marathon Racer 40-559 op 6 bar, Conti GP 28-559 op 8 bar, Durano 28-451 op 8 bar, CCU 32-406 op 7 bar, Shredde 40-406 op 5 bar, Durano 28-559 op 8 bar. Alle banden lopen leeg. Hoe hoger de druk, des te sneller er 1 bar uit is. Op lage druk duurt dat dus beduidend langer.

Dat jouw banden na 2 maanden maar 0,2/0,3 leeg lopen vind ik echter onwaarschijnlijk. Dit komt in ieder geval niet overeen met mijn ervaring en met die van veel anderen. Bij LOL en MooiTwente gaat het gesprek namelijk heeeeeel vaaaaak over banden en iedereen ervaart dat banden best snel leeg lopen.

Ik heb ook nog even een flink aantal reviews van de Airmax Pro bekeken, maar die zijn extreem verschillend. Sommige mensen zijn laaiend enthousiast, anderen hebben het ding weggegooid omdat de druk op geen enkele manier overeenkomt met de werkelijkheid. Daar zou ik dus ook niet blind op durven te vertrouwen.

Even voor de volledigheid, als het voor jou allemaal zo goed werkt dan is dat uiteraard prima.
Ik ben echter nog niet overtuigd.




Het gewicht van de pendel is trouwens 80kg.

Je gaf aan dat je dit niet kon vinden.

Hier staat het: http://wimschermer.blogspot.com/2012/07/...endel.html



Citaat:Het is de Marathon, HS420, blz 64 Schwalbe 2019 Dutch

Ik heb eens flink gezocht, maar deze band kan ik niet vinden. HS420 is een profiel van een band voor zover ik nu kan vinden. Iedere Marathon band heeft een type/naam en dus ook een profielaanduiding.

Bijvoorbeeld:
De Marathon Plus Tour Performance Line Draadband - HS 404


Maar welke band heb jij dan? Volgens mij is het dan de GreenGuard - de klassieker zeggen zij dan van Marathon. Want bij de maten staat dan: Marathon Performance Line Draadband - HS 420

Bladzijde 24 van 108
https://www.schwalbe.com/media/3e/25/a8/...022-NL.pdf
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
Dank voor het gewicht van de pendel, had gezocht op bandentest en niet op pendel. Verder snap ik het "gedram" even niet, met "Marathon" heb je al een bepekte hoeveelheid banden en met HS420 kun je dan gericht zoeken, staat bij elke band en deze code is binnen Schwalbe uniek. Dus ja het is de band op bladzijde 24. En? Verder had jij als ultieme bandenkenner natuurlijk al moeten weten dat het de klassieker was vanwege het streepje groen waarover ik schreef, de andere Marathons hebben blauw of rood als anti lek laag. Wil je voortaan bij iedereen zo reageren die de naam van de band naar jouw mening niet volledig intikt?, dank je wel. En dan nog wat over druk, het is geen aan/uit schakelaar of een niveau indicator dat je al na een paar meter kunt zeggen dat de druk anders is. Zo werkt dat niet. Verder, banden lopen bij stilstand sneller leeg dan als ze elke dag worden gebruikt, dat scheelt enorm. Daar ben ik wel eens over verbaasd geweest, het waarom ben ik nog niet achter. Sommige weetjes zijn erg weerbarstig en moeilijk te achterhalen. En verder is het bij mij meten is weten. Op mijn drukmeter staat alleen Schwalbe en het ventiel wat ik gebruik is het "autoventiel". Dank voor de kennisgeving dat bij een Frans "ventieldingetje" er lucht ontsnapt bij opendraaien, zal vragen of op de nog voor mij te bouwen open ligger weer autoventielen kunnen komen.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door:
(21-Aug-2023, 11:49 PM)Joop99 schreef: (Continental is niet bij mij in de buurt te koop)
Ik woon op het internet, daar is bijna alles te koop. Big Grin

(22-Aug-2023, 01:15 PM)Joop99 schreef: Dank voor de kennisgeving dat bij een Frans "ventieldingetje" er lucht ontsnapt bij opendraaien, zal vragen of op de nog voor mij te bouwen open ligger weer autoventielen kunnen komen.
Als er bij Prestaventielen lucht ontsnapt bij het opendraaien is toch geen probleem?* Je moet hooguit een extra slag pompen om dat te compenseren. Zolang er maar geen lucht ontsnapt bij het dichtdraaien zou ik denken. Overigens ontsnapt er bij Schraderventielen net zo goed lucht bij het aan- en afkoppelen van de nippel. Een groot probleem lijkt mij dit niet, want ik geloof niet dat manometers op fietspompen een nauwkeurigheid van 0,1 bar hebben. Ofwel, wat er eventueel ontsnapt zit comfortabel binnen de meetonzekerheid.

*Ik druk altijd expres even op Prestaventielen om wat lucht te laten ontsnappen, dan weet je zeker dat ze open zijn. Ze willen wel eens verkleven, in dat geval kun je pompen tot je een ons weegt, want de druk op de meter loopt dan wel op, maar er komt niks in de band.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
(22-Aug-2023, 01:47 PM)melle z schreef:
(21-Aug-2023, 11:49 PM)Joop99 schreef: (Continental is niet bij mij in de buurt te koop)
Ik woon op het internet, daar is bijna alles te koop. Big Grin

(22-Aug-2023, 01:15 PM)Joop99 schreef: Dank voor de kennisgeving dat bij een Frans "ventieldingetje" er lucht ontsnapt bij opendraaien, zal vragen of op de nog voor mij te bouwen open ligger weer autoventielen kunnen komen.
Als er bij Prestaventielen lucht ontsnapt bij het opendraaien is toch geen probleem?* Je moet hooguit een extra slag pompen om dat te compenseren. Zolang er maar geen lucht ontsnapt bij het dichtdraaien zou ik denken. Overigens ontsnapt er bij Schraderventielen net zo goed lucht bij het aan- en afkoppelen van de nippel. Een groot probleem lijkt mij dit niet, want ik geloof niet dat manometers op fietspompen een nauwkeurigheid van 0,1 bar hebben. Ofwel, wat er eventueel ontsnapt zit comfortabel binnen de meetonzekerheid.

*Ik druk altijd expres even op Prestaventielen om wat lucht te laten ontsnappen, dan weet je zeker dat ze open zijn. Ze willen wel eens verkleven, in dat geval kun je pompen tot je een ons weegt, want de druk op de meter loopt dan wel op, maar er komt niks in de band.

Ja, dat klopt. Alleen dan weet je dus niet meer hoeveel de druk in de band was gedaald.
Antwoord }
Bedankt door:
(21-Aug-2023, 11:49 PM)Joop99 schreef: Alleen dan weet je dus niet meer hoeveel de druk in de band was gedaald.
Mijn punt is dat dat er vanwege de waarschijnlijk redelijk royale meetonzekerheid ook niet toe doet.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
(22-Aug-2023, 01:15 PM)Joop99 schreef: Dank voor het gewicht van de pendel, had gezocht op bandentest en niet op pendel. Verder snap ik het "gedram" even niet, met "Marathon"  heb je al een bepekte hoeveelheid banden en met HS420 kun je dan gericht zoeken, staat bij elke band en deze code is binnen Schwalbe uniek. Dus ja het is de band op bladzijde 24. En? Verder had jij als ultieme bandenkenner natuurlijk al moeten weten dat het de klassieker was vanwege het streepje groen waarover ik schreef, de  dusandere Marathons hebben blauw of rood als anti lek laag. Wil je voortaan bij iedereen zo reageren die de naam van de band naar jouw mening niet volledig intikt?, dank je wel. 

Hoe reageer ik dan? Ik stel een vraag over welk type band het precies is. Als dat niet duidelijk is, dan zijn we namelijk gewoon in de lucht aan het kletsen.

'Ultieme bandenkenner'. Wow, dankjewel dat is te veel eer hoor.  Big Grin 
Ik heb echter geen idee of er niet veel meer Marathon types worden gemaakt met die groene anti-lek-laag. Ik ben verder niet in die banden geïnteresseerd en weet dus niet alle details.

Ik zie nu trouwens wel dat je met GreenGuard banden iedere 8000km lek rijdt, dat vind ik best vaak. Zo vaak rijd ik met de Conti Urbans niet eens lek. Dit bandje is ook nog eens lichter en ik vind 'm sneller en comfortabeler dan de GreenGuard. Daar heb ik trouwens ook ruim 20.000km mee gereden o.a. onder mijn QuestXS.


Citaat:Dank voor de kennisgeving dat bij een Frans "ventieldingetje" er lucht ontsnapt bij opendraaien, zal vragen of op de nog voor mij te bouwen open ligger weer autoventielen kunnen komen.

Dit vermeldde ik om aan te geven dat het door mij genoemde luchtverlies dus niet volledig te wijten is aan het normale leeglopen. Leek mij wel relevant, omdat je aangaf dat je 1 bar veel vond. Het is dus sowieso minder dan 1 bar vanwege dat ventieldingetje  Smile
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
(22-Aug-2023, 01:47 PM)melle z schreef:
(21-Aug-2023, 11:49 PM)Joop99 schreef: (Continental is niet bij mij in de buurt te koop)
Ik woon op het internet, daar is bijna alles te koop. Big Grin
Ik woon thuis Tongue

(22-Aug-2023, 01:47 PM)melle z schreef: Een groot probleem lijkt mij dit niet, want ik geloof niet dat manometers op fietspompen een nauwkeurigheid van 0,1 bar hebben. Ofwel, wat er eventueel ontsnapt zit comfortabel binnen de meetonzekerheid.
De Schwalbe Airmax Pro heeft twee cijfers achter de decimale punt dus 0.00bar. Tegenwoordig kun je met de beschikbare elektronica heel nauwkeurig druk meten en de sensoren zijn sterk verbeterd.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door:
(21-Aug-2023, 11:49 PM)Joop99 schreef: De Schwalbe Airmax Pro heeft twee cijfers achter de decimale punt dus 0.00bar.
Het aantal posities achter de punt/ komma zegt iets over precisie, niks over de accuraatheid van de meting. Conclusies over accuraatheid van een meting verbinden aan de precisie van de schaal heet precisiebias (parallel hieraan geloven ook hele volksstammen dat digitale meters/ weegschalen accurater zijn dan analoge).

(21-Aug-2023, 11:49 PM)Joop99 schreef: Tegenwoordig kun je met de beschikbare elektronica heel nauwkeurig druk meten en de sensoren zijn sterk verbeterd.
Dat zal, maar hoe weet jij wat voor sensoren er in je fietspomp zitten en hoe nauwkeurig ze zijn? Niet dat het er in de praktijk heel veel toe doet, ik denk dat een afwijking van, zeg, 5-10 procent voor gemiddeld gebruik waarschijnlijk best acceptabel is voor een fietspomp.

Ik doe voor mijn werk onderzoek naar gebruikersperceptie in interactie met technologie, dus ik vind dit een mateloos interessant onderwerp. Wink

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
(22-Aug-2023, 02:32 PM)Wim -de roetsende schreef: Hoe reageer ik dan? Ik stel een vraag over welk type band het precies is. Als dat niet duidelijk is, dan zijn we namelijk gewoon in de lucht aan het kletsen.
Zelf schrijf je "Marathon Racer 40-559 op 6 bar", ik neem deze band even omdat ik daar ook meer gegevens van heb. Vervolgens zit je mij in te peperen met "De Marathon Plus Tour Performance Line Draadband - HS 404". Zo'n omschrijving geef je zelf ook niet, want dan had er moeten staan "Marathon Racer Performance Line, Draadband - HS 429 40-559 op 6 bar", dus ben ik van mening dat je dan aan het drammen bent.

Even los hiervan, het loopvlak van de Marathon Racer bestaat uit segmenten, het is dus geen doorlopend vlak. Als je zo'n band tot het uiterste oppompt, dus 6.0 bar, dan staat de band op zijn maximum en zullen die segmenten meer naar buiten komen en schouders vertonen, dat geeft bij het rijden de nodige weerstand. Ga je de druk in deze banden verlagen naar bijvoorbeeld 4.6 tot 4.8 bar dan zakken die schouders in en dan zou het zomaar kunnen zijn dat ze soepeler over de weg gaan. Maar ik heb die band niet en ook geen 26" wiel, dus dat mag je zelf eens proberen. Hetzelfde is geldig voor de Marathon (Performance Line, Draadband is overigens geen nadere aanduiding van de Marathon, eerder een familie aanduiding) HS420. Daar wel een doorlopend loopvlak, maar met zijdelingse insnijdingen. Ook hier als je de band hard oppompt zullen de vlakjes bij de insnijdingen meer naar buiten komen en schouder vertonen, dat geeft meer weerstand. Dat is de reden dat bij een lagere druk de band sneller gaat, er is op het loopvlak geen schouder meer. De Tryker is een snelle band omdat op het loopvlak er geen onderbrekingen zijn en dus geen schouders. Nadeel is er ook, de band zal sneller de neiging hebben te gaan glijden.



(22-Aug-2023, 02:32 PM)Wim -de roetsende schreef: 'Ultieme bandenkenner'. Wow, dankjewel dat is te veel eer hoor.  Big Grin 

Ik heb echter geen idee of er niet veel meer Marathon types worden gemaakt met die groene anti-lek-laag. Ik ben verder niet in die banden geïnteresseerd en weet dus niet alle details.
Bijzonder met het navolgende.

(22-Aug-2023, 02:32 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik zie nu trouwens wel dat je met GreenGuard banden iedere 8000km lek rijdt, dat vind ik best vaak. Zo vaak rijd ik met de Conti Urbans niet eens lek. Dit bandje is ook nog eens lichter en ik vind 'm sneller en comfortabeler dan de GreenGuard. Daar heb ik trouwens ook ruim 20.000km mee gereden o.a. onder mijn QuestXS.
Mijn achterband met GreenGuard heeft het 18.000km uitgehouden, dwz ik wilde onderweg geen problemen hebben en op basis van het streepje groen van de GreenGuard heb ik de buitenband vervangen. Maar niet lek. Ik heb alleen lekke banden gehad op de twee voorste wielen, links door een onopgemerkt groot gat in de weg en rechts door dat die band altijd door de rommel heen moet (1x glas, 1x spijker en eenmaal onbekend).



(22-Aug-2023, 02:32 PM)Wim -de roetsende schreef: Dit vermeldde ik om aan te geven dat het door mij genoemde luchtverlies dus niet volledig te wijten is aan het normale leeglopen. Leek mij wel relevant, omdat je aangaf dat je 1 bar veel vond. Het is dus sowieso minder dan 1 bar vanwege dat ventieldingetje  Smile
Bij die "autoventielen" drukje de meter erop, geen luchtverlies.

(22-Aug-2023, 03:40 PM)melle z schreef:
(21-Aug-2023, 11:49 PM)Joop99 schreef: De Schwalbe Airmax Pro heeft twee cijfers achter de decimale punt dus 0.00bar.
Het aantal posities achter de punt/ komma zegt iets over precisie, niks over de accuraatheid van de meting. Conclusies over accuraatheid van een meting verbinden aan de precisie van de schaal heet precisiebias (parallel hieraan geloven ook hele volksstammen dat digitale meters/ weegschalen accurater zijn dan analoge).
Even EEN sensor opgezocht, de nauwkeurigheid ligt rond 0,1hPa. Wat jij wil kan, maar is heel erg duur en die meetapparatuur heb ik niet en gaat er ook niet komen. En als ik de accuraatheid zou kunnen aantonen krijg ik wel weer naar mijn hoofd dat de meetmethode of zo niet deugd. Dus ik begin er op voorhand al niet aan.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door:
Citaat:Verder snap ik het "gedram" even niet

Wil je voortaan bij iedereen zo reageren die de naam van de band naar jouw mening niet volledig intikt?, dank je wel.

Vervolgens zit je mij in te peperen

dus ben ik van mening dat je dan aan het drammen bent.



Nou @Joop99 de toon is wel gezet zeg  Huh 


Ik geef een paar keer duidelijk aan dat het prima is als het voor jou zo werkt, maar dat ik niet overtuigd ben van jouw verhaal. 
Toch vind jij het dan blijkbaar heel gewoon om mij te vertellen dat ik aan het inpeperen én aan het drammen ben.


Ik vind het wel genoeg zo. Fijn gesprek verder. 
Succes met het verschil voelen van 0,1 bar.






Citaat:Ik doe voor mijn werk onderzoek naar gebruikersperceptie in interactie met technologie, dus ik vind dit een mateloos interessant onderwerp. Wink

Kijk, dit vind ik nou wel interessant worden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
(22-Aug-2023, 04:12 PM)Joop99 schreef: Wat jij wil kan
Ik wil helemaal niks.  Wink

(22-Aug-2023, 04:12 PM)Joop99 schreef: Dus ik begin er op voorhand al niet aan.
Zou ik ook niet doen, ik denk namelijk dat een half bar meer of minder er onder de meeste omstandigheden voor fietsen met huis-tuin-keukenbanden waarschijnlijk niet zo heel veel toe doet. Als je de randen op gaat zoeken qua ondergrond (bijvoorbeeld bij downhill mountainbiken) of snelheid (denk aan tijdritten) wordt het wellicht een ander verhaal.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Ik ben wel heel erg benieuwd naar de details van de meetmethode die Joop gebruikt. Daar heb ik nog niet zoveel over kunnen lezen. Uitroltest, Heb je ook een proeftrommel staan zoals Jarno Bierman van Bicycle rolling resistance? Wordt er gemeten tijdens het rijden met een combinatie van vermogensmeting hartslagmeter?

Kortom ik ben benieuwd naar de wetenschappelijke onderbouwing die hieraan ten grondslag ligt. Kan natuurlijk ook gewoon een klein beetje subjectief zijn, zoals Jan Heine ook zijn bandjes tetst, die vergelijkt gewoon niet met banden met enige vorm van lekbescherming want die kunnen niet snel zijn. En dan met twee redelijk verschillende fietsen van een bult af rollen en kijken welke het hardste gaat, waarbij verschillen in gewicht, aerodynamica van de fietsen en of rijders niet uitgesloten worden. Echt heel verantwoord.

Voor de mensen hier die echt niet genoeg krijgen van gebabbel over bandjes kan ik deze zeer aanraden;
https://www.youtube.com/watch?v=Z91M7GBvpmM

Met aan de tafel heren van Schwalbe en WTB en ook Ronnie Romance heeft zijn eigen bandenmerk.
Antwoord }
(22-Aug-2023, 05:41 PM)melle z schreef: [...] ik denk namelijk dat een half bar meer of minder er onder de meeste omstandigheden voor fietsen met huis-tuin-keukenbanden waarschijnlijk niet zo heel veel toe doet.

Nu is dat uiteraard mijn gevoel (en daarmee bijzonder subjectief) maar vanaf zo ongeveer een half bar minder begin ik wel te merken dat mijn fiets wat zwaarder loopt. Extra opvallend: een half bar méér dan ideaal loopt helemaal slecht.

Maar nu rijd ik ook wel met vrij weinig lucht in de banden: 4,0 Bar in de 28-622 CCU (valt 30 mm breed op de 19,5 mm velg) op de M-racer (incl mij, of is dat andersom? Smile net geen 90 kg). Op de Hurri (totaal ruim 90 kg) op 32-406 CCU (valt 31 mm breed) heb ik nu dezelfde druk. Ik heb wel het idee dat de Hurri met iets (kwart of half barretje misschien) minder druk net wat lekkerder rijdt. Maar die rijd ik ook vooral in de stad met zijn klinkers, wortelopdruk en verzakte paden en wegen, waar de M-racer vooral buiten, op strakkere wegen en paden, rijdt.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
Onder de Milan heb ik ook de 32-406 CCU. Die staan op 7 bar. Als ze onder de 6 komen dan gaat er zeker 10% van mijn kruissnelheid af.

Als mijn kruissnelheid 36km/u is op 7 bar, dan is het dus op <5,5bar ongeveer 32km/u.
Ik ga het dan ook echt merken in de bochten. Het lijkt dan of ik een lekke band heb. 
Ook tijdens de acceleratie lijkt het dan soms alsof ik een lekke band heb.
Uiteraard is dit dus gebaseerd op het rijden met een driewieler/trike/vm.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Arend-Jan
(22-Aug-2023, 08:05 PM)Bacchus schreef:
(22-Aug-2023, 05:41 PM)melle z schreef: [...] ik denk namelijk dat een half bar meer of minder er onder de meeste omstandigheden voor fietsen met huis-tuin-keukenbanden waarschijnlijk niet zo heel veel toe doet.

Nu is dat uiteraard mijn gevoel (en daarmee bijzonder subjectief) maar vanaf zo ongeveer een half bar minder begin ik wel te merken dat mijn fiets wat zwaarder loopt. Extra opvallend: een half bar méér dan ideaal loopt helemaal slecht.

Maar nu rijd ik ook wel met vrij weinig lucht in de banden: 4,0 Bar in de 28-622 CCU (valt 30 mm breed op de 19,5 mm velg) op de M-racer (incl mij, of is dat andersom? Smile net geen 90 kg). Op de Hurri (totaal ruim 90 kg) op 32-406 CCU (valt 31 mm breed) heb ik nu dezelfde druk. Ik heb wel het idee dat de Hurri met iets (kwart of half barretje misschien) minder druk net wat lekkerder rijdt. Maar die rijd ik ook vooral in de stad met zijn klinkers, wortelopdruk en verzakte paden en wegen, waar de M-racer vooral buiten, op strakkere wegen en paden, rijdt.
De 28-622 CCU heeft een maximum druk van 109PSI (Catalogus Continental), omgerekend is dat 7,5bar. De maximum last bij deze druk is 85kg. Het geheel weegt 90kg, dat is per wiel 45kg. 45kg/85kg=0,5294 x 7,5bar=3,97bar, dus 4bar is meer dan perfect.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door:
Tja, de Kojak 50-559 achterop de Quest is langzaam maar zeker aan vervanging toe. Er blijft wel heel veel zooi in hangen nu, en sommige gaatjes worden ook al wel een beetje een gat.
Dus wat is de mening van de goegemeente hier?
CCU 50-559,
Weer Kojak 50-559,
Of nog wat anders?
Oh ja, snelheid en een beetje comfort graag, ik plak liever 1x in de twee weken, dan dat ik iedere dag 5 minuten extra trap. :-)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM