Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietsen met harde wind
#1
Ik lees graag van de “diehard” woon-werk fietsers hun ervaringen van vanmorgen….
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#2
(21-Oct-2021, 11:23 AM)GertBr schreef:
Ik lees graag van de “diehard” woon-werk fietsers hun ervaringen van vanmorgen….


Met een ligfiets fiets je onder de wind door; soms hang je er tegenaan.

Niels, puf, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik heb in elk geval moeten constateren dat de magnetische sluiting van de kap die ik bij mijn Strada kreeg niet sterk genoeg voor echt harde windstoten is. En eerlijk gezegd was ik daar liever niet midden op een rotonde achter gekomen... (...kon hem nog net vangen...) Dodgy

Wel weet ik nu dat ik de Strada tenminste tot rond de 30km/u ook met één hand onder bedwang kan houden - zolang ik niet hoef te schakelen... Big Grin
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#4
Ik vond het niet heel erg dat donderdag toch al mijn vaste thuiswerkdag is. (deze opmerking had ook in het draadje "ik ben vandaag blij omdat..." kunnen staan Wink

(21-Oct-2021, 12:58 PM)emgaron schreef: Ik heb in elk geval moeten constateren dat de magnetische sluiting van de kap die ik bij mijn Strada kreeg niet sterk genoeg voor echt harde windstoten is. En eerlijk gezegd was ik daar liever niet midden op een rotonde achter gekomen... (...kon hem nog net vangen...) Dodgy

Knap staaltje reactievermogen!!
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , emgaron
#5
Ik was op de (bijna-)rechtop-fiets vanmorgen. Door de stad maar wel vrijwel pal west. Zelf had ik opvallend weinig directe last van de wind. Wel was de weg bezaaid met kleine tot hele grote afgewaaide takken, waarschijnlijk mede omdat er nog het nodige blad aanzat. Het was nog donker en met slecht zicht door de regen was het wel enigszins verraderlijk.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#6
De Milan wordt van een 6 bft. wind toch wel aardig vals met de racekap erop, die zit namelijk vast met een soort elastiekjes en dat rekt dus op. De wind waait er dan langs de flank onder, dat tilt de racekap op, en wanneer het elastiek dan weerstand begint te geven wil de achterkant omhoog. Laterale grip van de Michelin achter is top, zelfs in bochten op natte klinkers en met wind in de flank bleef hij perfect in z'n spoor. Was verder wel blij met die racekap, want heb een behoorlijke kletterbui op m'n dak gehad... Gelukkig weeg ik 100 kg en waai ik niet zomaar weg, haha. Heb een groot gedeelte gereden terwijl ik met rechts de racekap omlaag hield, en met links sturen/remmen/richting aangeven. Niet schakelen nee, want opschakelen ging wel maar ik kon maar moeizaam bij de terugschakelknop. De Milan wil met de racekap erop echter héél graag zeilen, met als gevolg dat ik zonder problemen op een combinatie van koppel en wind op kon trekken.
Had één stukje de wind vol tegen en daarbij kon ik de kap gelukkig los laten, maar kon daar nog prima 37 km/h blijven rijden. Met de wind in de flank had ik met minimale inspanning 50 km/h kunnen volhouden, vond het op stukken met veel bebouwing echter wel wat link (zeker in het heerlijk open Noord-Holland.. vol wind in de flank, kom je bij een huisje is het ineens weg en dan blijken ze een grote binnenplaats te hebben dus BAM); heb 'm op de meeste stukken zo'n beetje rond de 40 geprobeerd te houden, alleen waar het écht open was durfde ik sneller.
M'n reistijd heeft er achteraf nauwelijks onder geleden (hmm, toch 8 min. langzamer, 36,1 gemiddeld).

Nergens echt onveilig gevoeld behalve door één horkerige automobilist in een zwabberende bestelbus die het nodig vond om me met 100+ tegemoet te rijden op een 60-weg. Valt me overigens wel altijd op dat het horkgehalte op de weg toeneemt met slecht weer. Ook nog even een impasse gehad met een tegemoetkomende bestuurder die parkeerde auto's ging inhalen in een dorp. Best wel even stilgestaan, totdat de auto  na een minuut ofzo richting de rij geparkeerde auto's begon te kruipen om zich langs me te wurmen en ik er dus rechts net tussendoor paste. Sorry mevrouw (not), ik had ook "haast", heb geen achteruitversnelling en ik ga écht niet uitstappen en toekijken hoe m'n fiets wegwaait.

PS: Ik rijd momenteel dus nog met de "dubbele" kap, dus losse deksel met een racekap gedeelte eraan geschroefd. Binnenkort toch eens de BM kap proberen, die is aan de zijkant beter dicht en dan kan er dus minder wind onder.
Antwoord }
Bedankt door: emgaron
#7
Ivm verbouwing van mijn eigen schuur heb ik de ligger in een andere schuur staan. Maar ik was al verzopen toen ik brood uit de vriezer uit de schuur wilde halen.
Dus oude schoenen aan, regenpak aan en kwartier eerder weg op een ritje van 10 km.
Regen en wind viel gelukkig mee, ja soms is het niet zo heel erg om wat verderop in het binnenland te wonen. Collega's keken me vreemd aan. Op de fiets? Ik maar geantwoord dat de straaljager kapot was...

Vind het overigens jammer dat er geen NK tegenwind fietsen was. Misschien vanwege het slechte weer?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#8
(21-Oct-2021, 03:25 PM)Fietsbennie schreef: Vind het overigens jammer dat er geen NK tegenwind fietsen was. Misschien vanwege het slechte weer?

Misschien omdat de wind eerder noordwest dan zuidwest was. Dan staat hij op een flink deel vrijwel dwars op de kering. En we hebben nog een groot deel van de herfst en de hele winter om een zuidwester storm te krijgen.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(21-Oct-2021, 03:25 PM)Fietsbennie schreef: Regen en wind viel gelukkig mee, ja soms is het niet zo heel erg om wat verderop in het binnenland te wonen.

Ik woon ook wat verder van de kust. In de polder van Zuidelijk Flevoland. Dat ligt door de hoge dijken goed beschermd tegen wind. Sinds de dijken op Deltahoogte zijn gebracht is de wind ook wat minder geworden. Wink
Heb vanmorgen de gewone fiets gepakt en vanmiddag ook nog gewandeld. Viel reuze mee met het weer. Gewoon Hollands. Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Vanmorgen wel nat, maar net wat minder toen ik weg ging en aankwam. De schuimkap en het flevo dakje samen hielden me grotendeels droog, ik had mijn regenjack aangehouden in de Quest met de kapuchon op.

Ondanks de positie dicht bij de kust weinig last van de wind gehad. Met de schuimkap in het donker geen kans gehad om op de snelheid te letten, maar die is bij mij toch nooit hoog en met verschillende wegwerkzaamheden nog wat langzamer. (Het wegdek van de omleiding zit vol met putten die niet goed op hoogte geplaatst zijn.

Vanmiddag droog en na een windstoot die het flevodakje open probeerde te krijgen geen problemen met wind.

Mijn werk is ongeveer 4,5 km recht naar het noorden van mijn huis, de route ongeveer 5 km. Dus de wind net schuin genoeg om er weinig last van te hebben. De route is ongeveer 3 km van de kust vandaan, maar de helft in stedelijke bebouwing.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#11
Stelletje doorzetters zijn jullie. Petje af!
Ik druk m'n snor met die vliegende takken.
En bij Fietsbennie is de humor gelukkig niet weggewaaid Smile
Antwoord }
Bedankt door: PietV* , 365cycle
#12
Die takken vliegen hooguit tegen m'n racekap, maar geen last van gehad. Gisteravond wel een vleermuis (denk ik?) die heel dichtbij kwam, hij week net voor m'n vizier uit. En de modder zat tot bovenop Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Een en ander ligt er ook aan hoe je fietst, met open ligger of velomobiel.
Met mijn DF XL en i.v.m. mijn lengte diep zittend in de velomobiel goed kunnen fietsen.
En ja, bij slecht weer zijn er meer horkerige automobilisten. Sad
Het is ook afzien voor hun, ruiten wissers aan, donker buiten en drukker op de weg allemaal goede redenen om je horkerig te gedragen. Dodgy
Zelf alleen last gehad van een afvalzak met plastic afval die door de wind werd meegenomen en mij aanviel, maar heeft me niet geraakt  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#14
Vandaag ook weer gewoon met de Quest naar het werk, niets 'doorzetterigs' aan.
Het grootste probleem was dat ik mijn regenjack in de fiets laat als ik hem in de ochtend niet nodig heb.
Met schuimkap en Flevo dakje behoorlijk droog over.
Maar wel was opspattend water door de voetengaten, had ik nog niet eerder gehad.

Ik weet nu waarom ik een paraplu in de garage heb, die 50 meter naar huis zou ik doornat geregend zijn,
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#15
(22-Oct-2021, 12:52 PM)Marnix schreef: Een en ander ligt er ook aan hoe je fietst, met open ligger of velomobiel.
Met mijn DF XL en i.v.m. mijn lengte diep zittend in de velomobiel goed kunnen fietsen.
Gewicht en lengte heb ik idd ook mee  Smile

(22-Oct-2021, 12:52 PM)Marnix schreef: En ja, bij slecht weer zijn er meer horkerige automobilisten. Sad
Het is ook afzien voor hun, ruiten wissers aan, donker buiten en drukker op de weg allemaal goede redenen om je horkerig te gedragen. Dodgy
Moet bekennen... ik zou inderdaad niet graag met ze ruilen, hahaha  Big Grin 

Zag vanochtend trouwens wel weer speed pedelecs rijden. Gisteren totaal niet. Vraag me dan af.. zouden ze vanwege de wind of de regen thuis gebleven zijn? >> Die 4 bft. met rukwinden viel wel mee, maar droog was het vanochtend ook niet echt.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Ik heb gistermiddag nog een stuk gereden met de racekap op, dus lekker droog. Het meest “verraderlijke” was een weg met stevige bomen waar de wind dwars op stond. Het gevolg: een ritmisch geruk aan de fiets. Ik lees vrij weinig meer over het profiel d at met wel in de lengte over de romp van de Quest plakte. Zag op een foto dat Theo van velomobiel.nl dat wel alleen over zijn kap had lopen…
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(22-Oct-2021, 07:08 PM)GertBr schreef: Ik heb gistermiddag nog een stuk gereden met de racekap op, dus lekker droog. Het meest “verraderlijke” was een weg met stevige bomen waar de wind dwars op stond. Het gevolg: een ritmisch geruk aan de fiets. Ik lees vrij weinig meer over het profiel d at met wel in de lengte over de romp van de Quest plakte. Zag op een foto dat Theo van velomobiel.nl dat wel alleen over zijn kap had lopen…
https://www.velomobielonderdelen.nl/cate...stormstrip

Volgens mij heb ik nog een stuk liggen.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Helpt dat nou merkbaar, zo'n strip? Ik zit er ook aan te denken, met name een stuk met kassen en weilanden zorgt standaard voor zijwind in vlagen
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Er is al eerder geschreven over stormstrips en open wielkaststrips. Volgens de verkoper scheelt het 1,5 a 2 Beaufort. Vroeger werd daar ook mee geschaatst op de schaatspakken. Het verstoort de laminaire luchtstroom langs een voorwerp en maakt daar deels een turbulente luchtstroom van. Die turbulente luchtstroom vult het vacuüm beter dan een  laminaire aan de leizijde van het velomobiel. Hoe kleiner het drukverschil tussen de loefzijde (windkant) en de leizijde, hoe kleiner de last van zijwind.
https://www.velomobielonderdelen.nl/cate...stormstrip
https://www.velomobielonderdelen.nl/cate...lkaststrip

Een velomobiel vol met putjes als in een golfbal schijnt ook goed te helpen. Wink Dat is weer een minder fraai gezicht en ook een langdurig klusje om z'n 5.000 putjes in de gelcoat te boren. Smile
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#20
Wij hadden hier woensdagavond een kleine Tornado. Donderdagochtend steeg het hekje rond de kliko's bijna op toen ik even naar buiten keek. Ik ben maar met de auto gegaan. De eerste keer sinds augustus 2020.

Die stormstrips werken vermoedelijk het beste bij Velomobielen met een vorm die ook van de zijkant een laminaire luchtstroom kan hebben. Denk aan Quest, Mango, Strada. De versies met een deukje in de neus hebben vermoedelijk al wat minder last. Wat er gebeurt is dat de zijwind tegen je fiets drukt. Door de vorm ontstaat er dan aan de andere kant ook nog een onderdruk. Beide werken dan in dezelfde richting.

De strips zijn al voldoende om de laminaire stroom en daarmee samenhangende problemen te verschuiven naar een iets hogere windsterkte.

Een stukje tochtstrip bij de bouwmarkt kost niet heel veel, maar heeft mogelijk een minder optimale vorm ( vaak zijn ze halfrond) en doet dan minder als de versie die Wim verkoopt, in het bekende geel.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#21
Ik vind het wel interessant om mijn Mango een hanenkam te geven hahah
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(23-Oct-2021, 11:53 AM)ThijsR schreef: Ik vind het wel interessant om mijn Mango een hanenkam te geven hahah

Is bij de Mango wel zinvol inderdaad. Die vond ik heel zijwindgevoelig.

De XS niet of nauwelijks en de DF juist ook weer meer.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: mvdriel
#23
(23-Oct-2021, 02:08 PM)Wim -de roetsende schreef: Is bij de Mango wel zinvol inderdaad. Die vond ik heel zijwindgevoelig.

De XS niet of nauwelijks en de DF juist ook weer meer.
Komt ook doordat de wielen (en de ruimte daarachter) in de volle wind staat. Een DF met "hosen" rijdt merkbaar beter bij fikse wind.
Bij de DF is standaard de stuurinrichting daarnaast niet ideaal, met de nieuwere oplossing (vanaf eind 2020 geloof ik) stuurt het rustiger.

(23-Oct-2021, 11:53 AM)ThijsR schreef: Ik vind het wel interessant om mijn Mango een hanenkam te geven hahah
Zal ff voor je zoeken maar kan wel even duren. Zit in één van de 929385 dozen die ik bij de verhuizing in m'n schuurtje heb gezet.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM