Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welke kettingrol?
#1
Mijn ligfiets heeft 2 kettingrollen van 60mm met O-ringen (zonder tanden) en ik heb op 2000km al meerdere keren de O-ringen moeten vervangen, voornamelijk van de buitenste rol. Tijdens de vakantie in Limburg afgelopen weken reed ik de O-ringen binnen een week eraf.
De ketting loopt op beide rollen langs onderen (Schlitter Freestyle).

Ik ben nu aan het kijken of ik een meer duurzame kettingrol kan vinden en kwam daarbij uit op de website van Alligt.
Daar staan meerdere type kettingrollen, ook met tanden.
Op deze site staat ook vermeld dat grotere (100mm) rollen lichter lopen.

Mijn vraag is: kan ik zonder problemen overstappen naar:
- rollen met tanden (voor de aandrijvende rol, retour zou O-ring kunnen blijven denk ik)?
- rollen van 100mm met tanden?

Groet,
Walter
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#2
Aandrijvende rol met tanden is prima te doen. Is bij veel fietsen het geval.

Die 100mm hebben volgens mij wel een gat van 10mm. De andere volgens mij 8mm.
Misschien dat dit nog relevant is voor jouw fiets.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#3
(24-May-2021, 10:23 PM)Wim -de roetsende schreef: Die 100mm hebben volgens mij wel een gat van 10mm


Is een optie. 8 kan ook (zie Alligt website)

In de QV zit de D100 wel met gat 10
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#4
Ik denk dat een rol met stalen of alu tanden voor de trekkende ketting jouw issues prima op zal lossen. Groter zou ik niet gaan, dat ga je m.i. niet merken. Een kettingrol met alleen een O-ring in de trekkende ketting is m.i. vragen om moeilijkheden en gewoon slecht ontwerp. M5 past dat ook toe en ik heb dat nooit gesnapt al duurt het bij een M5 vaak nog wel even wanneer de O-ring stuk is omdat de ketting heel vlak loopt.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Helder, vrijdag even een ritje naar Zevenbergen, Gert had de kettingrollen met tanden op voorraad.

Nog een vraag: kun je met de kettingrollen met tanden wel met een schuine kettinglijn rijden? Met de O-ringen kettingrol kan ik de volledige pion gebruiken icm het grote voorblad.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(25-May-2021, 06:01 AM)ErikvanD schreef: Een kettingrol met alleen een O-ring in de trekkende ketting is m.i. vragen om moeilijkheden en gewoon slecht ontwerp. M5 past dat ook toe en ik heb dat nooit gesnapt al duurt het bij een M5 vaak nog wel even wanneer de O-ring stuk is omdat de ketting heel vlak loopt.

Als de ketting heel vlak over een kettingrol met tanden gaat, dan kan dat ook problemen opleveren.

Ik heb daar laatst iets over gelezen. Was dat nou in een reactie van Jeroen?

Dan is er blijkbaar een grote kans dat de ketting over de tanden gaat schampen.


Aanvulling: 
Ik weet het weer, het was op FaceBook. Iemand ging van zijn Batavus Relaxx een e-Bike maken en toen werd er gereageerd op de positie van de motor t.o.v. de ketting. Dan komen er natuurlijk wel grotere krachten op de aandrijvende ketting te staan. Dat ging dus ook over een te vlakke ketting in combinatie met een tandwiel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#7
De kunststof ring om de kettingrol zit daar om zo stil mogelijk en slipvrij de rol draaiende te houden. Op mijn M5, met een vrij vlakke of rechte trekkende kettinglijn rij ik met een stille kunststof ring. Op de Nazca Fuego met een iets meer knikkende en trekkende kettinglijn een rol met een kettingwiel. Op die gebruikte Nazca zat bij aankoop een kettingrol met kunststof tanden. Maar die rol was bijna tandloos en heb ik een nieuwe rol is gemonteerd.
In de Alleweder met een meer knikkende trekkende kettinglijn, van de trapas naar de bodem, een kettingrol met kunststof ring. Bij de Alleweder ligt de kettingrol wel exact in lijn. 
De M5 heeft vóór triple. De Nazca en de Alleweder vóór single kettingbladen. Als de lagers in de kettingrollen nagenoeg speling vrij zijn en belast soepel rollen gaat de kunststof ring erg lang mee. Eerder jaren dan maanden. Alle kettingrollen hebben een diameter van 64 mm.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Is er iemand met ervaring met kettingwielen van TerraCycle (https://t-cycle.com/collections/idlers) of Ginkgo (https://www.ginkgo-veloteile.de/ginkgosh...ain-Idler/)
Vind de kettingrollen van de Chamsin vrij zwaar lopen, ook onbelast en los. Had al even zitten kijken of de lagers makkelijk te vervangen waren door skate lagers, maar dat gaat niet zo makkelijk als bij skate wielen, het zijn wel vergelijkbare lagers.
Challenge Chamsin - Callenge Taifun - Challenge Fujin
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#9
Ik heb de rollen met tanden vervangen door rollen met o ring.
Maakt veel minder herrie.
Met bepaalde smeermiddelen gaat de o ring sneller kapot.
Ik koop de o ringen bij de ijzerhandel op het dorp. 30 cent per stuk dacht ik.
De lagers vervang ik ook als ze niet lekker meer lopen. Zijn de zelfde lagers als in skeelers. Laatst heb ik deze bij Alie gekocht.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(26-May-2021, 06:04 AM)Wim -de roetsende schreef: Als de ketting heel vlak over een kettingrol met tanden gaat, dan kan dat ook problemen opleveren.
Dan is er blijkbaar een grote kans dat de ketting over de tanden gaat schampen.

Ik heb dat ook ooit beschreven. Ik had een dure Terracycle rol gekocht voor de M5 en die werkte daarop voor geen meter, de tanden van een TC rol zijn erg ondiep en de ketting sprong er constant overheen. Dus teruggestuurd. Nu zit daar een Alligt rol op met tanden in de trekkende ketting en een met een o-ring in de retour. Werkt prima.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#11
Heb me recent via mp een tc idler gekocht en op m'n taifun gemonteerd. Zeer mooi gefabriceerde kettingrol en tijdens de eerste km's minder lawaai en soepel ronddraaien van de ketting ondervonden...
Indien de prijs wat lager lag zou ik de tc's zeker op alle fietsjes plaatsen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#12
Ik heb twee kettingrollen bij de ketting van mijn tussen as van mijn Mango,
Deze piepen ontzettend, nu kan ik ze vervangen, dan moet de achterbrug los. Dat is goed te doen, maar zou het niet handiger zijn de rollen gewoon niet te gebruiken? Het ketting gedeelte is 1.15 meter. Vraag me af of hij zonder rollen ook goed loopt en of de rollen wel zin hebben op dat gedeelte.

Iemand met eenzelfde ervaring of tips?

Bedankt. Groeten Henk
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#13
(14-Apr-2022, 05:11 PM)de Boer schreef: Ik heb twee kettingrollen bij de ketting van mijn tussen as van mijn Mango,
Deze piepen ontzettend, nu kan ik ze vervangen, dan moet de achterbrug los. Dat is goed te doen, maar zou het niet handiger zijn de rollen gewoon niet te gebruiken? Het ketting gedeelte is 1.15 meter. Vraag me af of hij zonder rollen ook goed loopt en of de rollen wel zin hebben op dat gedeelte.

Iemand met eenzelfde ervaring of tips?

Bedankt. Groeten Henk

Ik heb er al een tijdje een rol tussenuit, maar het gaat er vooral om dat de ketting fatsoenlijk op spanning blijft.
Tijdens het fietsen gaat het prima, maar als ik de boel op z'n zij moet leggen wil de ketting nog wel eens van het achterwiel lopen
Antwoord }
Bedankt door: de Boer
#14
(26-May-2021, 12:59 PM)Thijs OO schreef: Is er iemand met ervaring met kettingwielen van TerraCycle (https://t-cycle.com/collections/idlers) of Ginkgo (https://www.ginkgo-veloteile.de/ginkgosh...ain-Idler/)
Vind de kettingrollen van de Chamsin vrij zwaar lopen, ook onbelast en los. Had al even zitten kijken of de lagers makkelijk te vervangen waren door skate lagers, maar dat gaat niet zo makkelijk als bij skate wielen, het zijn wel vergelijkbare lagers.

Ja, ik heb net de ratelende kettingrol (zonder tanden) van mijn m5 shock proof 559 vervangen door een Ginkgo rol (met tanden). Mooie rol,  loopt heel soepel en stil, ook al maakt de ketting een heel vlakke hoek. Nette prijs ook, alleen de verzendkosten zijn hoog.
Tegelijk heb ik de lange gebogen kettingbuis voor de retourketting vervangen door een alligt rol (met kapje) en 2 korte stukjes teflon kettingbuis. Loopt heel mooi licht: als ik mijn pedalen  een  zwiep achteruit geef draait het spul nog een tijdje door, net als bij een racefiets  Smile

Edit: zie nu pas dat ik op een bericht van 2021 reageer Rolleyes never mind
Antwoord }
Bedankt door: berth9999 , Hoekie , de Boer , martinus


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM