Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aanpassen voorvork Flevobike 50/50
#1
Ik ben nog steeds erg blij met mijn Flevobike. Echter onstaat er wel een probleem. De Sachs powerdisc rem die gemonteerd is is uit productie. Ook remblokken zijn al lang niet meer leverbaar. Ik zoek iemand die voor mij de voorvork kan voorzien van of een adapter owel nieuwe nokken voor een ander merk hydraulische schijfrem.

Welke dat moet worden heb ik nog niet duidelijk maar misschien volgt uit deze vraag wel een voorstel.

Wie zo mij willen helpen met het verbouwen van de voorvork van mijn fiets?

Groet,
Ernst-Jan
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Hallo Ernst-Jan,

Het is handig even te kijken welke maat de voorvorkbuis heeft, daar waar het lager zit. Is dit 28 of 25 mm? Het handigste is denk ik om hem te veranderen in een andere voorvork met een actuele schijfrem aansluiting. Zoals IS 2000. Bij Nazca zijn de 20 inch vorken in de outlet niet duur.

Met een passende schrijfremstandaard ben je er nog niet, want de daarbij horende schijfjes passen mogelijk niet op de powerdisc naaf.

Groeten, Jeroen
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Hallo Ernst Jan, welkom op het forum.

Om wat voor een Flevo bike gaat het?
Die met voorwiel aandrijving en de knik-kantel besturing0? Of een met de aandrijving achter en een min of meer standaard voorvork?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#4
(07-May-2021, 03:22 PM)Willeke_IGKT schreef: Om wat voor een Flevo bike gaat het?
Die met voorwiel aandrijving en de knik-kantel besturing0? Of een met de aandrijving achter en een min of meer standaard voorvork?

Staat in de titel: Flevobike 50/50

Ernst-Jan, welkom op dit forum.

Veel lees- en nog veel meer schrijfplezier gewenst.

Voor de technische oplossingen moet je helaas bij iemand anders zijn.
Ik ga met mijn fietsen naar de vakman. 
Die mag er dan goed naar kijken en een goed voorstel doen.
Ieder zijn eigen vak.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#5
(07-May-2021, 03:22 PM)Willeke_IGKT schreef: Hallo Ernst Jan, welkom op het forum.

Om wat voor een Flevo bike gaat het?
Die met voorwiel aandrijving en de knik-kantel besturing0? Of een met de aandrijving achter en een min of meer standaard voorvork?

Hoi,

In de aanhef stond het al, een 50-50 met bovenstuur. Ik begrijp dat die fiets een wat afwijkend balhoofdlager heeft. Dat maakt dat ik niet goed weet hoe dit aan te pakken.

Ik heb nu nieuwe o ringen besteld voor de Sachs remzuiger. Misschien lukt het daarmee de rem weer dicht en betrouwbaar te krijgen...

Maar elk idee is nu welkom. Een schijfrem is voor mijn gebruik best essentieel vind ik. Als die Sachs werkt is het een super fijne rem...

Ernst-Jan

(07-May-2021, 09:41 PM)Wim -de roetsende schreef:
(07-May-2021, 03:22 PM)Willeke_IGKT schreef: Om wat voor een Flevo bike gaat het?
Die met voorwiel aandrijving en de knik-kantel besturing0? Of een met de aandrijving achter en een min of meer standaard voorvork?

Staat in de titel: Flevobike 50/50

Ernst-Jan, welkom op dit forum.

Veel lees- en nog veel meer schrijfplezier gewenst.

Voor de technische oplossingen moet je helaas bij iemand anders zijn.
Ik ga met mijn fietsen naar de vakman. 
Die mag er dan goed naar kijken en een goed voorstel doen.
Ieder zijn eigen vak.

Ha Wim,

Dank voor de aanvulling. Tsja, de vakman. Ik woon in Delft. In Dronten zit een specialist die veel weet maar hier geen antwoord op heeft.
In een ander draadje is voorgesteld een andere vork en naaf te kopen waar dan een nu gangbare schijfrem op kan. Helaas zijn de ombouw adapters, ooit leverbaar, niet meer leverbaar. Een andere vork is niet echt duurzaam maar wellicht de enige oplossing om dit aan te pakken als het niet lukt de Sachs voor de vogende 22 jaan de gang te krijgen... Vooral jammer ook dat er geen tecnische info en onderdelen lijst zijn te vinden van dat systeem...

Ernst-Jan

(07-May-2021, 02:57 PM)Jeroen S schreef: Hallo Ernst-Jan,

Het is handig even te kijken welke maat de voorvorkbuis heeft, daar waar het lager zit. Is dit 28 of 25 mm? Het handigste is denk ik om hem te veranderen in een andere voorvork met een actuele schijfrem aansluiting. Zoals IS 2000. Bij Nazca zijn de 20 inch vorken in de outlet niet duur.

Met een passende schrijfremstandaard ben je er nog niet, want de daarbij horende schijfjes passen mogelijk niet op de powerdisc naaf.

Groeten, Jeroen

Ha Jeroen,

Misschien is dat idd de beste manier. Helaas hebben ze bij Nasca alleen verende voorvoken met een aansluiting voor een moderne klauw. Dat is eigenlijk niet de bedoeling want veel zwaarder en onnodig ook. Ook elders zijn 20" vorken met een aansluiting voor een remklauw moeilijk te vinden. Ook is er meen ik iets met de lagering van deze fiets. Dat is anders dan normaal. Messchien weten ze bij Tempelman nog waar ik op moet letten. Maar die konden ook geen geschikte vork bedenken eerder...

Ik heb gister o ringen besteld =voor de remzuiger van de handgreep. Wat het precies moet zijn is moeilijk te achterhalen dus een stuk of 5 die het ziuden kunnen zijn besteld. Verder heb ik een bedrijf gevonden die de remblokhouders van nieuwe voering gaat voorzien. Als dat allemaal lukt en de rem blijkt weer oliedicht dan kan deze fiets beginnen aan de volgende 22 jaar...

Ernst-Jan
Antwoord }
Bedankt door:
#6
We hebben hier twee Okeja's staan, ook van Flevobike. Wat daarbij afwijkend is aan het balhoofdlager is dat er een normaal balhoofd zit om een vork die deels is ingezaagd. Boven het min of meer normale lager zit er dan een aparte zwarte klem met 2 inbusschroeven. Met het schroefdeel in het onderste deel, draai je dit uit elkaar waarbij deze dan druk opbouwt tegen die bovenste klem. Dan is de stuurstang een buis die in de vorkbuis geschoven wordt. Deze klemt dan met de losse klem die boven het balhoofd zit.
In het onderste schroefdeel, zit ergens nog een piepklein inbusje wat ook los moet voordat je het los of vast kunt schroeven.

Simpel gezegd is een A head vork, met een extra lang uitstekende pijp. Al die zwarte onderdeeltjes in het lager zijn redelijk afwijkend en het is niet makkelijk er vervanging voor te vinden. Dus niks kwijt raken.

Groeten, Jeroen
Antwoord }
Bedankt door:
#7
In de ligfietswereld wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van gangbare fietsonderdelen en bestaande onderdelen buiten de fietswereld. Bestaande onderdelen is centenwerk. Laten maken het tien- of honderdvoudige. Anders worden ligfietsen onbetaalbaar.
Voor een A head vork is alles verkrijgbaar bij de fietsvakhandel. Daar is niets afwijkend aan.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(14-May-2021, 10:50 AM)Jeroen S schreef: We hebben hier twee Okeja's staan, ook van Flevobike. Wat daarbij afwijkend is aan het balhoofdlager is dat er een normaal balhoofd zit om een vork die deels is ingezaagd. Boven het min of meer normale lager zit er dan een aparte zwarte klem met 2 inbusschroeven. Met het schroefdeel in het onderste deel, draai je dit uit elkaar waarbij deze dan druk opbouwt tegen die bovenste klem. Dan is de stuurstang een buis die in de vorkbuis geschoven wordt. Deze klemt dan met de losse klem die boven het balhoofd zit.
In het onderste schroefdeel, zit ergens nog een piepklein inbusje wat ook los moet voordat je het los of vast kunt schroeven.

Simpel gezegd is een A head vork, met een extra lang uitstekende pijp. Al die zwarte onderdeeltjes in het lager zijn redelijk afwijkend en het is niet makkelijk er vervanging voor te vinden. Dus niks kwijt raken.

Groeten, Jeroen

Jeroen, is de constructie bij de Flevobike 50/50 hetzelfde als bij de Oké-Ja?

Zo ja, dan is de vork dus wel standaard maar de rest niet.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#9
De constructie is volgens mij bij de Oke ja en de fifty fifty hetzelfde. Bij de Sinner versie kan het weer anders zijn, maar daar hebben we het hier niet over.

De voorvork is zeer waarschijnlijk 28 millimeter zonder schroefdraad, met een sleufje erin. Dus dat kun je zelf maken van een A head vork, die duidelijk langer is dan de buitenste balhoofdbuis die aan het frame zit.

De lagercup aan de bovenkant van het balhoofd heeft aan de buitenzijde een schroefdraad en twee platte kanten zodat je er een zeer grote sleutel op kunt zetten. 36 mm of iets in die buurt, een bahco kan ook. Daarmee verbonden is een los deeltje wat schroefdraad aan de binnenzijde heeft. Het lijkt veel op deze, werkt hetzelfde maar dan net van een andere firma;
https://problemsolversbike.com/products/...cer_-_6547

Met in en uit elkaar draaien kun je daarmee de speling op het balhoofd instellen. Maar dan moet je wel iets hebben om druk tegen op te bouwen. Dat is dus die grote zwarte klem met 2x m6 inbus die er net boven zit. Met diezelfde klem druk je ook het sleufje in de vorkbuis iets dicht zodat de stuurstang die er los ingeschoven wordt, geklemd zit.

Uit elkaar halen gaat als volgt;

De bovenste inbussen los maken en de checken of de klem los is. Dan kan de stuurstang verwijderd worden. De ahead vork blijft nu gewoon nog hangen op de lagerschaaltjes. Vervolgens kun je de kleine inbusjes aan de zijkant losmaken en de beide delen van het stelmechanisme verwijderen. Dan valt de vork er zo onderuit.

Vastmaken gaat ongeveer omgekeerd. De vork erin, de beide klemdelen erop. Deze zo instellen dat deze de kortst mogelijke lengte heeft. Nog even van de kleine inbusjes afblijven. Dan de grote zwarte klem eroverheen. De boel aanschuiven totdat het vast zit. De m6 inbussen volgens de methode 1,2,1,2 voorzichtig en in stapjes aan draaien. Het alu van deze klem is boterzacht! Nu met de grote sleutels het klemdeel uitdraaien totdat de speling verdwenen is. Dan de kleine inbusjes vast draaien.

Kortom het is dus geen standaard A head balhoofd wat bij iedere fietsenmaker te krijgen is. Om dit te vervangen heb je een A head set nodig, zo'n Problem solvers adjustable spacer, of iets wat hetzelfde doet, ( er waren vroeger nog een paar bedrijfjes die iets vergelijkbaars maakten) en een dikke klem die om de vorkbuis past. Daarvoor kun je met een klein beetje aanpassen ook een zadelpenklem gebruiken die dezelfde binnen diameter heeft.

De vorkbuis moet de lengte hebben vanaf het onderste lager tot het einde van de zwarte klem, da's best een eind.

p.s. toch wel 1 online fietsenmaker in NL die zo'n ding heeft liggen.
https://www.justpedal.nl/nl/balhoofd-par...pacer.html

Wat betreft zo'n vorkje weet ik het zo ook niet, waar die zou kunnen vinden. Dus maar hopen dat de powerdisk op te lappen is.

Groeten, Jeroen
Antwoord }
#10
Kijk, dit zijn nou de bijdragen die ongelooflijk waardevol zijn voor een ligfietsforum.

Jeroen, bedankt dat je de moeite hebt genomen om even goed toe te lichten hoe afwijkend dit ontwerp is.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#11
Jeroen,

Bedankt voor de uitleg. Het zijn dus gewoon verkrijgbare fietsonderdelen. Daar sprak Johan Vrielink van Flevobike al over in de jaren 90 van de vorige eeuw. Ook vorken met een lange binnenbalhoofdbuis zijn gewoon te koop.
Hier nog een uitleg van Marten Gerritsen van M-Gineering.        http://www.m-gineering.nl/balhoofd.htm
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Flevobike is waarschijnlijk de ligfietsbouwer die de meest niet-gestandaardiseerde onderdelen heeft gebruikt bij het bouwen van hun fietsen.

De GreenMachine, de Versatile en de Orca hebben allemaal onderdelen die soms zelfs specifiek door de mannen van Flevobike zijn ontwikkeld. Heel knap, maar niet echt standaard.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#13
Klopt Wim, Flevobike heeft vele verbeteringen in eigen beheer ontworpen een gebouwd. Maar onderdelen die gebruik worden in de fietswereld en toepasbaar zijn op het product Flevobike worden juist toegepast. Zo ook bijvoorbeeld de A head vork en de Rohloffnaaf in de Green Machine. De enige ligfiets die nog bij Flevobike in productie is.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Juist dat instel deeltje wordt wereldwijd door 1 fabrikant gemaakt, dan is het volgens mij niet echt een algemeen gebruikelijk onderdeel. Ik ben er vrij zeker van dat de gemiddelde fietsenmaker niet eens weet dat er zoiets bestaat. Laat staan dat je het bij hem kunt krijgen.

Mocht Ernst Jan hier weer eens langs komen, lijkt het me wijs dat hij zuinig is op de onderdeeltjes van dat balhoofd.

Overigens het misschien wel een goed idee om eens met Marten Gerritsen te gaan praten, als het allemaal niet lukt. Hij kan van alles maken en is niet onbekend met ligfietsen.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
https://problemsolversbike.com/products/...cer_-_6547
Dat afstel-onderdeeltje of hulpstuk is gemaakt om de hoogte van het stuur in te stellen, alvorens je de binnenbalhoofdbuis op lengte afzaagt. Daarna moet je met tussenringen de afstand tussen het bovenste lager en de stuurpen opvullen. Met de bout door het centrale afdekdopje stel je de lagerspeling in en klem je met de stuurpen de zaak op safe.
De afstelling alleen aan het hulpstuk over te laten lijkt mij niet safe genoeg.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Citaat:Vastmaken gaat ongeveer omgekeerd. De vork erin, de beide klemdelen erop. Deze zo instellen dat deze de kortst mogelijke lengte heeft. Nog even van de kleine inbusjes afblijven. Dan de grote zwarte klem eroverheen. De boel aanschuiven totdat het vast zit. De m6 inbussen volgens de methode 1,2,1,2 voorzichtig en in stapjes aan draaien. Het alu van deze klem is boterzacht! Nu met de grote sleutels het klemdeel uitdraaien totdat de speling verdwenen is. Dan de kleine inbusjes vast draaien.

Dit vind ik erg duidelijk. Als Jeroen zegt dat het dan vast zit, dan vind ik dat voldoende.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#17
Beste Piet,

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg. Dus nog maar een keer, poging 4. Het is GEEN gewoon A head systeem met een inslagmoer en een kapje waarmee je de fijnafstelling doet. Die inslag moer is er niet en het kapje ook niet. in plaats daarvan zit de hele stang van het stuur "los" in de vorkbuis. Daarom zit er een sleufje in de vorkbuis zodat je die met die zwarte klem iets bij elkaar kunt drukken, daarmee klem je de stuurstang vast.

Bij de Flevo versie zitten er op beide uitschroef delen kleine inbusjes waarmee je ze in positie borgt. Dan blijven ze gewoonlijk zitten in die positie. De Oke Ja's dienen bij ons als stadsfiets en waren handig met de kinderen achterop. Een van de twee had een zwaar leven als multi instelbare verhuurfiets bij Ab Touw. Ook daarbij werkt aan het balhoofd alles nog naar behoren.

Hier nog een draadje waarbij iemand een ander stuur in een Fifty-Fifty plaatst. Onderaan in het midden een mooie foto. Je kunt de kopjes van de inbusjes zien zitten. Hier is een klapstuurtje met een klemconus in de vork geschoven. Dat kan, omdat er geen A head kapje of stermoer in de weg zit, want die is er niet bij deze versie.
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...fty.37783/
Antwoord }
Bedankt door: PietV*
#18
Hoe je het wendt of keert de lagers in het balhoofd worden afgesteld door de afstand van de binnenbalhoofdbuis te fixeren. Dat gebeurt door moeren over de draad van de binnenbalhoofdbuis of door een klem, gebruikelijk bij een Ahead systeem. https://defietssite.nl/balhoofd-soorten/

Deze ring https://problemsolversbike.com/products/...cer_-_6547 is niets meer dan een instelbare vulring of -spacer, waarmee je de lagerspeling kunt afstellen. Maar met alleen deze vulring kun je, zonder klem er boven, de afstelling van de balhoofdlager nooit waarborgen.

Het a head systeem is erg eenvoudig in onderhoud.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(21-May-2021, 10:42 AM)Jeroen S schreef: Beste Piet,

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg. Dus nog maar een keer, poging 4. Het is GEEN gewoon A head systeem met een inslagmoer en een kapje waarmee je de fijnafstelling doet. 

..............(rest van de tekst: zie hierboven)

https://www.velomobilforum.de/forum/inde...fty.37783/


Ik vind dit een zeer gedetaileerde uitleg en het lijkt mij voor bezitters van dit soort fietsen heel fijn om dit als naslagwerk te hebben.

Vooral omdat het geschreven is door iemand die verstand van zaken heeft en veel praktijkervaring heeft.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#20
Big Grin 
Hallo allemaal,

Ik heb wat veroorzaakt, dat is me wel duidelijk. Standaard, of toch niet... 

Ik heb inmiddels een andere weg bewandeld. Ik heb de cilinder van de handel heel licht laten honen. Daarna wat verschillende maten o-ringen laten komen om een passende te vinden. Lang verhaal kort, de rem is weer helemaal in orde. Geen lekkage meer en gevuld met Magura remolie. Ook de remleiding heb ik vervangen door een nieuwe, ook Magura. Nieuwe voeringen op de de Sachs plaatjes laten lijmen en meteen ook maar de banden en remblokken achter vervangen. De 3x7 naaf geserviced. Oh en een Vetisit gekocht en dat is echt wel beter dan het originele kussen was... 

Inmiddels alweer een paar honderd km verder en ik ben weer blij met het resultaat. De Sachs Power Disc is een lomp groot en zwaar ding maar remt nog steeds super fijn. Ik vind het beter doseerbaar dan bv Shimano en na 22 jaar en heel veel fietsen waren de 2e set blokken nog niet versleten. Kortom degelijk spul maakte ze bij Sachs...

Een prima degelijke fiets die nog jaren mee kan. Deze zomer maar weer eens op fietsvakantie. Karretje er achter, tentje mee. Toch een prima koop 22 jaar geleden...  Big Grin

Alle meedenkers en adviseurs hartelijk dank. De kennisbank is uitgebreid voor anderen die blij zijn met deze fiets.

Ernst-Jan

(19-May-2021, 09:57 PM)Jeroen S schreef: Juist dat instel deeltje wordt wereldwijd door 1 fabrikant gemaakt, dan is het volgens mij niet echt een algemeen gebruikelijk onderdeel. Ik ben er vrij zeker van dat de gemiddelde fietsenmaker niet eens weet dat er zoiets bestaat. Laat staan dat je het bij hem kunt krijgen.

Mocht Ernst Jan hier weer eens langs komen, lijkt het me wijs dat hij zuinig is op de onderdeeltjes van dat balhoofd.

Overigens het misschien wel een goed idee om eens met Marten Gerritsen te gaan praten, als het allemaal niet lukt. Hij kan van alles maken en is niet onbekend met ligfietsen.

Ik ben heeeel zuinig op onderdeeltjes van deze fiets. Ik doe heel veel met fietsen maar dit balhoofdsysteem kende ik voor ik deze fiets kocht niet en nog nooit op een andere fiets gezien ook...
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM