Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fiets Apps [Welke gebruik jij?]
#1
Star 
Ben benieuwd welke fiets/navigatie apps jullie gebruiken en wat jullie ervaringen ermee zijn?


Groeten ligfietsnickster Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Strava routebuilder met Veloviewer plugin. Af en toe Komoot om een verdachte route even te dubbel checken (op soort wegdek en toegankelijkheid). Als navigatie heb ik twee Garmin Edge 25, die geven alleen een breadcrum weer en verder niets. Meer heb ik niet nodig onderweg. Als ik niet navigeert geeft deze de afgelegde afstand, hartslag en cadans aan. Dat zijn de dingen waar ik op stuur. Mocht ik verkeerd rijden dan heb ik altijd nog mijn telefoon.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik maak mijn routes met Komoot (op een laptop, dat is makkelijker voor het maken van aanpassingen dan op een IPad of telefoon) en rijdt met een Garmin Edge Explorer. Ik bekijk mijn prestaties via de Garmin Connect app en houd mijn totalen bij via de gratis versie van Strava.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Challenge Alize - Strada - Brompton - Koga LightSpeed
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ik kijk naar de witte bordjes met rode letters,
om te zien waar ik heen moet..;-)
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Op dag tochten en korter maak ik mijn eigen routes op een knooppunten website, app of kaart, vaak in combinatie. Die punten schrijf ik op een strook plastic die ik op mijn Flevo bike/trike plak.
Er passen genoeg punten op voor de routes die ik gewoonlijk maak en het is ook mogenlijk om de strook aan beide zijden te gebruiken en wanneer nodig om te draaien.

Voor langere routes gebruik ik graag de LF routes, makkelijker gemaakt omdat ik vlak bij een van die routes woon. Aantekeningen als "LF 1A tot knooppunt 40 en dan de LF 4" zijn bij mij gewoon. (Wel even op een nieuwe kaart of site kijken om te zien wat de huidige naam en nummers zijn, LF 1 is nu kustroute 25, met matige richting informatie op de bordjes.)

Ik heb de app Bikeometer gebruikt om mijn tochten te volgen, gegevens op te kunnen slaan maar ben er niet echt blij mee. Het werkte met de foon op de fiets maar is gevoelig voor uitschakelen als de foon in mijn zak zit (gewoon in de winter.)
Voornaamste fietsen: Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(28-Mar-2021, 05:23 PM)de Boer schreef: Ik kijk naar de witte bordjes met rode letters,
om te zien waar ik heen moet..;-)

Ik fiets ook zonder planning. Ik zie wel waar ik terechtkom. Op deze manier ken ik al op veel plekken de weg. Als ik met een planning fiets, dan let ik minder op de omgeving.
Ik vertrek altijd tegen de wind in en mijn route heeft meestal een elips-achtige vorm.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#7
  • De fietsrouteplanner.
  • Osmand heb ik tijdens de vakantie gebruikt en dat is goed bevallen. Ook omdat de Fietsrouteplanner tot Nederland beperkt is en route van Loppersum naar Zuid-Limburg eigen ook door Duitsland lopen. Ik heb het  gebruikt in combinatie met Brouter om daar in de routes te plannen die als track en OSMand te zetten en die track als route in te stellen. Osmand kan dat. Osamdn kun je het beste downloaden vanaf de F-Droid en niet vanaf de Playstore.
  • Open GPS Tracker

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Geen specifieke apps.

Soms google maps en de telefoon gaat dan op de wielkap van de quest.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Misschien goed om te weten: Zo'n 70 a 80% van mijn ritten zijn utilitair (weer even aan het taalstruikelen vanavond, er is vast een beter synoniem).
Meestal ben ik dus redelijk aan tijd gebonden; tenzij ik de weg al goed ken plan ik dus ook een efficiënte route. Soms, zoals gisteravond, gecombineerd met een stukje omrijden dat ik nog niet ken.

Om routes te plannen gebruik ik (de volledige versie van) Komoot; maakt standaard behoorlijk goede routes en die zijn mooi visueel aan te passen. Soms kom je ook tips van andere fietsers tegen.
In het buitenland gebruik ik soms ook De velomobiel-modus van BRouter Web (in Nederland doet die het ook, maar vind ik de routes vaak helemaal niet zo efficiënt); deze laad ik dan in in Komoot en loop ik daar even na.
Routes die ik op Komoot opsla worden ook automatisch gesynchroniseerd naar mijn navigatie:

De Wahoo Elemnt Bolt. Dat is een compacte, zuinige fietscomputer die toch ook veel kan;
- vrij snel met het laden van routes (kan die overigens niet "on the fly" aanpassen, maar op je telefoon aanpassen en opnieuw laden kan wel);
- heeft niet alleen breadcrumbs, maar een echt kaartje zodat je ook goed kan zien waar je rijdt;
- houdt goed rekening met de actuele snelheid m.b.t. het melden van afslagen etc.;
- er is een URL zodat het thuisfront weet waar ik zit, maar ook daarin is de Bolt zuinig met stroom;
- snelheid, hartslag, vermogen etc. kan allemaal continu weergegeven worden;
- kan oproepen en berichten op m'n telefoon weergeven en is daarin icm een iPhone goed instelbaar (er zijn maar een paar mensen waarvoor ik wil stoppen met rijden, en dan ook alleen als ze me bellen)

Ben ik klaar met m'n rit, dan laadt de Wahoo m'n rit automatisch in op Komoot en Strava, waar ik bijhoud hoeveel ik gefietst heb etc.

Verder gebruik ik momenteel een hartslagmeter van Whoop; Dit houdt m'n herstel etc. vrij nauwkeurig bij. Ik ben er nog een beetje mee aan het experimenteren, ben ermee begonnen omdat ik vrij veel van m'n lijf vraag en er daarom wat strakker op wil sturen dat ik wél zo fit mogelijk word maar mezelf ook niet overvraag. Het is redelijk prijzig en voelt op dit moment ook wel enigszins opdringerig/confronterend, dus ik weet nog niet of ik het blijf gebruiken.

Een app die ik daarnaast zo nu en dan nog weleens gebruik is Naviki, die app is vrij goed in het maken van leuke willekeurige routes met een in te voeren afstand, voor die schaarse momenten dat ik een paar uur over heb.

Verder heb ik Schwung en OsmAndMaps op m'n telefoon, maar beide volgens mij nog nooit echt gebruikt...
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Ik gebruik OsmAnd.
Prima app voor zowel fietsen, wandelen als autorijden.

Het offline plannen van de toeristische routes doe ik met de openvelomobielmap in Garmin BaseCamp.
De openvelomobielmap wordt elders op het forum besproken.
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door:
#11
Vorig jaar Bike Citizen gebruikt voor navigatie (Ik zag net dat de app nogal omgegooid is, dus ik weet nog niet of hij nog steeds de moeite waard is)
Meestal rij ik voor mijn lol, en dan is het vooral de 'zal ik hier links- of rechtsaf gaan?' manier van navigeren. Mijn horloge heeft een GPS logger, zodat ik later ook kan zien waar ik geweest ben Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Ik gebruik Komoot of BRouter voor het maken van routes en die zet ik dan op mijn Mio. Met Brouter heb je wat meer flexibiliteit in het type route dat je wilt rijden. Zo  kun je aangeven of je wel of geen verhard wilt en diverse andere instellingen handmatig aanpassen.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - Flevotrike
Mijn ligfietsverhalen
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Ik gebruik De routeplanner van de fietsersbond, die bewerk ik in Komoot om vervolgens te fietsen met navigatie via een Wahoo Roam. Superfijn.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Ik gebruik ook de routeplanner van de fietsersbond en de route lees ik op een wahoo elemnt bolt.
Ik heb heel veel apps en routeplanners geprobeerd maar de routeplanner van de fietsersbond blijft de beste routes voorschotelen. Vooral op 'autoluwe route' of 'natuurroute'.
De gebruiksvriendelijkheid van de planner op de website houdt wel te wensen over. Je moet er even mee om leren gaan. Even een bolletje verslepen is er niet bij.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Over die Elemnt Bolt: Een retourtrip rijden met dezelfde heen- en terugroute; doe maar niet.
Het apparaat dacht gisteren op de heenweg dat ik al op de terugweg was. Werd uiteindelijk zo'n gevecht dat ik spontaan een nieuwe route (enkel naar huis) heb ingelezen.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Ik plan meestal met én route.nl (knooppunten en fietspaadjes) én Openstreetmap (zandpaden controle) én check dit in Google streetview of sommige punten wel goed te fietsen zijn. Van de route schrijf ik een A4-tje uit waar ik af moet slaan. Welke straatnamen en bolletje pijltje vorm in combi met knooppunten. Deze draag ik onderweg in heuptasje. Voordelen: batterij raakt niet leeg, doorgaande routes die lekker opschieten. Door dat geschrijf thuis hoef ik onderweg blaadje nauwelijks te pakken. Ik weet precies waar ik dan langs wil. Ik heb fietsroutekaarten (ooit eens bij de Lidl gehaald, of Duitse versie) bij me mocht ik willen veranderen onderweg.
Ook onthou ik dan (korte doorgaande) routes op deze manier, zodat ik bijvoorbeeld zonder navigatie (ideaal 's nachts) naar Rheine, Utrecht, Nijmegen of Groningen kan fietsen. Terug pak ik dan de onbekende routes. Nadeel dat ik wel vaak uit gemakzucht bepaalde 'makkelijke' routes rij. Ik heb een tijdje Mio200 gehad, maar dat ding kon maar 40 km navigeren, en dat schiet met 200+ niet echt op...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#17
(30-Mar-2021, 02:16 PM)Fietsbennie schreef: Ik heb een tijdje Mio200 gehad, maar dat ding kon maar 40 km navigeren, en dat schiet met 200+ niet echt op...
Klinkt als een gare Mio? De Wahoo heeft geen moeite met 200+ km, ook niet op de accu met de backlight aan. Ik heb de Strava segmenten wel uit staan, boeit me niet zo nl.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(30-Mar-2021, 02:16 PM)Fietsbennie schreef: Ook onthou ik dan (korte doorgaande) routes op deze manier, zodat ik bijvoorbeeld zonder navigatie (ideaal 's nachts) naar Rheine, Utrecht, Nijmegen of Groningen kan fietsen. Terug pak ik dan de onbekende routes. Nadeel dat ik wel vaak uit gemakzucht bepaalde 'makkelijke' routes rij.

Herkenbaar.
Op mijn zestiende ging ik brommerrijden en heb ik heel de Benelux doorkruist met m'n fietserskaartje in de rugtas. Enorm goed voor de topografische kennis.
En als ik een specifiek adres moest opzoeken schreef ik inderdaad de route op, die daarna niet meer bekeken hoefde te worden omdat ik het onthield door het opschrijven. Een nadeel is inderdaad dat je vaak terugvalt op je bekende wegen.
Nu met al die apps en routeplanners verlang ik nog wel terug naar dat simpele van gewoon rijden op een kaart. Maar de apps en routeplanners zijn wel juist weer heel leuk om bijzondere kleine weggetjes te vinden. Je wordt er wel luier van en let minder goed op waar je bent. Je apparaat weet toch wel waar je bent. Minder goed voor de topografische kennis.



En ik krijg soms het gevoel dat ik meer op m'n navigatie zit te staren dan wat ik om me heen zie.



Ik denk dat ik maar eens moet afkicken van apps en meer op eigen geheugen en richtingsgevoel ga rijden



Edit: aaargh, doet ie het weer, al die zinloze enters toevoegen
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(31-Mar-2021, 08:46 AM)Jurrien schreef: Nu met al die apps en routeplanners verlang ik nog wel terug naar dat simpele van gewoon rijden op een kaart. Maar de apps en routeplanners zijn wel juist weer heel leuk om bijzondere kleine weggetjes te vinden. Je wordt er wel luier van en led minder goed op waar je bent. Je apparaat weet toch wel waar je bent. Minder goed voor de topografische kennis.
Bij mij werkt dat eigenlijk altijd juist andersom. De route naar m'n klant bijvoorbeeld, reed ik in het begin volledig op de navigatie (want dan is dat het snelst, omdat je niet hoeft te stoppen/zoeken). Na een paar keer merk ik dan dat ik bijna niet meer op de navigatie kijk. Gisteren zette ik 'm vrij snel uit, omdat ik een bepaald stuk liever net even anders wilde proberen.

Ik heb echt het gevoel dat ik hierdoor meer nieuwe wegen leer kennen (en die dan dus ook onthoud).
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Ik gebruik navigatie alleen als het geen bekende wegen zijn of als ik verwacht dat er twijfel op de route kan zijn.
Geen begeleidende/gesproken navigatie, maar slechts een gekleurde lijn op de kaart. Voor de auto werkt begeleidende/gesproken navigatie goed maar voor de fiets(paden) is het voor mij onbetrouwbaar. Ik wordt er onderhand zenuwachtig van en dubbelcheck regelmatig of de navigatie nog wel goed 'op weg' is. Laat maar. Scheelt ook een berg accuduur.
Mijn gevoel voor richting is ook niet super. Was al zo in mijn diensttijd als sergeant/voertuigcommandant. Oeps Smile

Van te voren maak ik de route, sla op in gpx en zet 'm op Onedrive. Lekker op de PC met grootscherm, voornamelijk gemaakt met brouter BRouter web client en google maps en street view (weg kwaliteit)

in OsmAnd ga ik naar Onedrive (na de eerste keer gaat ie gelijk naar de goede Onedrive folder), selecteer het gpx bestand en stel 'm in als 'toon huidige GPX-track'. Kan ook door de mobiel aan een PC aan te sluiten en de gpx trax in de \Phone\Android\data\net.osmand\files\tracks folder te kopiëren.

Als ik verkeerd rij (van de gekleurde lijn af) dan rij ik zo, dat ik weer op de gekleurde lijn kom.

Op mijn Garmin Edge 830 heb ik al eens genavigeerd, maar daar vind ik het scherm te klein voor. Zeker omdat ik ook dan regelmatig de kaart wil vergroten om te zien of ik nog op de goede weg zit. Bovendien wil ik daarop altijd de cadans (ter voorkoming van overbelasting) en andere zaken kunnen zien. Scheelt ook weer accuduur.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
(31-Mar-2021, 11:11 AM)Hoekie schreef: Op mijn Garmin Edge 830 heb ik al eens genavigeerd, maar daar vind ik het scherm te klein voor. Zeker omdat ik ook dan regelmatig de kaart wil vergroten om te zien of ik nog op de goede weg zit. Bovendien wil ik daarop altijd de cadans (ter voorkoming van overbelasting) en andere zaken kunnen zien. Scheelt ook weer accuduur.
Bij een QV is het wat lastiger om er een goede plek voor te vinden, zeker met de korte kap, maar in de Milan heb ik 'm hier zitten:

https://www.instagram.com/p/CKJaLjjL40h/

Nu, zonder de toerkap, misschien niet helemaal aerodynamisch verantwoord, maar van verkeerd rijden ga ik ook langzamer  Big Grin 
Heb dan de actuele snelheid in beeld, m'n hartslag, hellingshoek (om te voorkomen dat ik mezelf stuk rijd op vals plat of slecht wegdek - heb nog weleens de neiging om gewoon harder te trappen als het tempo terug loopot) en afstand tot het volgende knooppunt.
Daar onder dan het kaartje, en daarop zie ik dan net genoeg. Buiten de kom zoom ik een beetje uit, binnen de kom vaak een beetje in, dat wel.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik reed vanmiddag la...Willeke_IGKT — 05:20 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
vandaag 5 jaar geled...Frutsel — 11:01 AM
12v ombouw Strada
 hebben we als a...Arjen Hoogcarspel — 08:24 PM
12v ombouw Strada
 hebben we als alt...Fietsbennie — 12:24 PM
Voorvering Challenge Fujin of Hurricane
Hi Jeffrey hoe bev...ZoefZoef — 11:48 PM
Voorvering Challenge Fujin of Hurricane
Hi Jeffrey hoe beval...Eriksagan@gmail.com — 07:51 PM
12v ombouw Strada
Nu nog een zonnepa...Arjen Hoogcarspel — 06:55 PM
Geluid in Mango Velomobiel
Het rare geluid in m...de Boer — 04:41 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
...Omdat ik lekker e...de Boer — 04:21 PM
12v ombouw Strada
Nu nog een zonnepane...Atrike — 01:55 PM
12v ombouw Strada
Netjes gedaan. Int...Arjen Hoogcarspel — 12:16 PM
12v ombouw Strada
Netjes gedaan. Inter...de Boer — 08:36 AM
Welke fiets heb ik nou precies gekocht ...
Het zitje is (te) gr...Wim -de roetsende — 06:31 AM
Input gezocht, Highracer (Intussen Semi...
Een hele fraaie en...Pmlucas — 11:07 PM
Welke fiets heb ik nou precies gekocht ...
Zoals altijd is Wim ...Geinstein — 10:29 PM
12v ombouw Strada
Van het weekend lekk...Arjen Hoogcarspel — 09:37 PM
Wat doen als preventief onderhoud / 10....
Preventief onderhoud...Peter de Rond — 09:24 PM