Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Velg 406 te groot?
#1
Goedenavond,

Mijn quest heeft hogere velgen. Laatst heb ik de winterbandenwissel gedaan van Kojak naar Continental Contact Urban. Alleen kreeg ik de Kojaks er heel moeilijk van af. Drie bandenlichters nodig en bij het monteren van de Continental had ik ook een bandelichter nodig voor montage van de band. Dit hoort niet maar de band moest er toch op. 

Vraag is kan het zijn dat sommige velgen een hogere rand hebben waardoor banden moeilijker te monteren zijn?

Groet, 

Piet Kaagman
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Je moet de band smaller knijpen en hem over driekwart strak naar het diepste deel van de velg drukken, dan kun je het resterende deel er makkelijk afwippen.

Er is wel eens wat te doen geweest over velgen die te klein waren... want dan resulteerde in banden die eraf lopen (+ klapband).
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Heb je misschien Tubeless Ready velgen? Die hebben dit "probleem" vaak nl., in mijn ervaring. Idd, helemaal naar het midden knijpen zodat je 'm er zo ver mogelijk vanaf kan schuiven aan de andere kant.
Kenmerkend aan TL Ready (zowel de donkerblauwe velgen die ik nu heb als de DT Swiss XR331) is ook dat de banden muurvast in de velgrand liggen. Alsof ze verlijmd zijn.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Volgens mij zijn ook niet alle velgen exact even groot, ik merk ook verschillen. De VeeTires op de Shockproof waren tot dusver BY FAR de lastigste banden om te monteren. Extreem strakke passing, zeker op de M5 hoge velgen die géén verdieping in het velgbed hebben!

De voorloper van deze band heb ik op de Performer (andere merk, is toen overgenomen door VeeTire en onder hun merknaam opnieuw uitgebracht) leg ik zonder enige moeite op...
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ik heb nog nooit een band gemonteerd die problemen gaf. Het verschilt per velg. Niet elke velg heeft een even hoge zijflank i.c.m. de diepte van het velgbed. Maar op de schouders verschillen de velgen nauwelijks. Soms een halve millimeter in omtrek.Velgen met vlakke schouders en mogelijk nog een rand of hump is het monteren minder gemakkelijk.
https://www.schwalbe.com/nl/tubeless-lau...orderungen

Schwalbe geeft nog wat montage adviezen. https://www.schwalbe.com/nl/montage

En bij wat lastiger montage kunt montagevloeistof gebruiken. Zoals Easy Fit.  https://www.schwalbe.com/nl/zubehoer
Of je koopt een glijmiddel bij de drogist. Wink
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#6
(18-Mar-2021, 10:03 AM)PietV* schreef: En bij wat lastiger montage kunt montagevloeistof gebruiken. Zoals Easy Fit.  https://www.schwalbe.com/nl/zubehoer
Of je koopt een glijmiddel bij de drogist. Wink
Die montagevloeistof heb ik idd ook, inmiddels 1x gebruikt (bij de G-One TLE op de XR331, onder de DF destijds) en het helpt behoorlijk. 
Is overigens niet heel goedkoop - kan gewone vaseline kwaad? Ik heb er genoeg van liggen (vanwege de Thys) en het is nog fijn voor je handen ook Tongue
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Het voordeel van montagevloeistof is dat het volledig verdampt. Heb ook weleens gemonteerd met groene zeep. Vaseline verdampt nauwelijks en blijft langer werkzaam. Denk niet dat het kwaad kan. Bij velgremmen moeten dan de flanken dan wel gereinigd worden. Dat gaat met groene zeep montage prima met water.

4,02 euro bij Rose voor 50 ml. Een navulfles van 1 l. is goedkoper maar moeilijker aan te komen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#8
Bij het omleggen van de band het laatste stukje doen bij het ventieltje.

Een klein beetje lucht in de binnenband, zodat die goed in de buitenband blijft zitten, de draad van de buitenband goed naar het midden van de velg. En je masseert hem er eigenlijk zo om.

Kracht in de vingers welkom maar niet echt nodig.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(18-Mar-2021, 07:46 PM)Willeke_IGKT schreef: Bij het omleggen van de band het laatste stukje doen bij het ventieltje.

Een klein beetje lucht in de binnenband, zodat die goed in de buitenband blijft zitten, de draad van de buitenband goed naar het midden van de velg. En je masseert hem er eigenlijk zo om.

Kracht in de vingers welkom maar niet echt nodig.

Ik begin altijd bij het ventiel en toch krijg ik de banden er ook altijd op.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#10
Ik begin ook altijd bij het ventiel, dat is het lastigste punt. Bijna altijd krijg ik een band er zonder veel moeite op. Alleen die ene VeeTire is lastig en nieuwe Marathons Plus zijn ook niet de makkelijkste.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(18-Mar-2021, 08:57 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik begin altijd bij het ventiel en toch krijg ik de banden er ook altijd op.



(18-Mar-2021, 09:14 PM)ErikvanD schreef: Ik begin ook altijd bij het ventiel, dat is het lastigste punt. Bijna altijd krijg ik een band er zonder veel moeite op. Alleen die ene VeeTire is lastig en nieuwe Marathons Plus zijn ook niet de makkelijkste.

Probeer het de volgende keer eens andersom, het werkte echt makkelijker. Ik had bijna nooit moeite maar dit is echt makkelijker.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Ik heb het ook zo geleerd als Willeke, maar of het echt makkelijker gaat zou ik eigenlijk niet weten.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Als je bij het ventiel begint, dan kun je eerst het ventiel wat meer in de velg drukken en daarna op die plek de buitenband netjes op de velg leggen. 

Op die manier ligt het stukje binnenband waar het ventiel aan vast zit mooi en goed in de velg. Mij is verteld dat het te maken heeft met het dubbele laagje materiaal bij het ventiel. Geen idee of het zo is, maar ik doe het al ruim 40 jaar zo.

Mocht het ventiel iets scheef blijken te staan, dan kun je het ook nog makkelijk corrigeren door de buitenband iets te verschuiven. Dat lukt niet meer, als de buitenband al voor het grootste deel op de velg ligt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#14
Ik begin bij het ventiel met het lichten van de band en monteer in omgekeerde volgorde. Dus eindig ik bij het ventiel. De reden is de ruimte in het gehele velgbed. Die geeft tegenover het ventiel de meeste ruimte en daarmee leg je met gemak de band in de velg. Doe het al 62 jaar zo.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(19-Mar-2021, 11:59 AM)PietV* schreef:  Doe het al 62 jaar zo.

Dat argument kom ik in mijn werk ook nogal eens tegen, mijn default antwoord is dan meestal: "dan doe je het al 62 jaar fout" ;-)

Maar ik denk dat er in dit geval niet echt sprake is van goed of fout.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#16
Ik heb deze volgorde geleerd van een oudere fietshersteller in de jaren "60. Die had al tienduizenden fietsbanden gemonteerd. Hij deed het monteren voor en vertelde dat de meeste ruimte in het velgbed precies in de midden zit en daar wil je geen ventiel hebben. De man leeft niet meer, anders had ik heb kunnen vertellen dat hij het zijn hele leven fout had gedaan.

Montagevloeistof gebruik je niet om de banden op de velg te krijgen, maar om te centreren op de schouders van de velg.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(19-Mar-2021, 12:13 PM)voodoo schreef:
(19-Mar-2021, 11:59 AM)PietV* schreef:  Doe het al 62 jaar zo.

Dat argument kom ik in mijn werk ook nogal eens tegen, mijn default antwoord is dan meestal: "dan doe je het al 62 jaar fout" ;-)

Maar ik denk dat er in dit geval niet echt sprake is van goed of fout.

Als het werkt dan werkt het. Dan valt er hooguit nog wat te morren over beter/slechter en persoonlijke voorkeur.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Heb vandaag beide methoden meermaals geprobeerd maar ervoer geen verschil. Maar goed, dat was met F-Lites en die kun je van 10 meter afstand zo om een velg gooien. Echt onvoorstelbaar hoe los die banden op de velg zitten als ze leeg zijn! Heb ik nog bij geen enkele andere band gezien.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Probeer eens G-One TLE op een Tubeless Ready velg. Vloeken gegarandeerd.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Ik heb me ook wel eens de blaren op de duimen gedrukt in een wanhopige poging een band om een velg te krijgen. Ook in 28 inch als eens een zeer lastige combinatie gehad, met andere bandjes op dezelfde velg ging prima. Sommige gaan gewoon heel moeilijk. Een simson bandenknecht kun je ook nog gebruiken als je echt helemaal geen oplossing ziet. Dat werkt ook nog. Bij de kleine wielen lijkt het wat vaker lastig te gaan.

Doordat het momenteel wat koud is kan het ook zijn dat het allemaal wat moeizamer gaat. De zooi een nachtje lekker warm in de woonkamer en de volgende ochtend weer proberen kan ook wonderen doen. Maar onderweg wil dat niet.

In de winter rijd ik alleen met band-velg combinaties waarvan ik weet dat het zeker gaat lukken om ze na een lekke band weer te verenigen.

Ik begin altijd gewoon waar het me uitkomt te lichten en bij het erop leggen heb ik geloof ik ook geen systeem. Mag dat ook?

Groeten, Jeroen
Antwoord }
Bedankt door:
#21
(18-Mar-2021, 01:16 AM)365cycle schreef: Heb je misschien Tubeless Ready velgen? Die hebben dit "probleem" vaak nl., in mijn ervaring. Idd, helemaal naar het midden knijpen zodat je 'm er zo ver mogelijk vanaf kan schuiven aan de andere kant.
Kenmerkend aan TL Ready (zowel de donkerblauwe velgen die ik nu heb als de DT Swiss XR331) is ook dat de banden muurvast in de velgrand liggen. Alsof ze verlijmd zijn.

Ik denk dat het tubeless ready velgen zijn. Binnenkort maar andere wielen er op zetten scheelt gevloek buiten.

Bedankt voor de reactie(s) 

Groet,
Piet K
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Wat is het verschil tussen (bijna alle) velgen die geschikt gemaakt kunnen worden voor tubeless banden en tubeless ready velgen. Het velglint en/of het randje op de schouders van de velg?

Heb nog nooit een combinatie band/velg meegemaakt waarbij monteren problemen gaf. Mits het ventiel niet in de weg zit. Maar daar verschillen de meningen over. Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#23
(20-Mar-2021, 02:19 PM)PietV* schreef: Wat is het verschil tussen (bijna alle) velgen die geschikt gemaakt kunnen worden voor tubeless banden en tubeless ready velgen. Het velglint en/of het randje op de schouders van de velg?
Het velglint, maar voor montage is idd de net even wat andere schouder het issue. Daarnaast had ik bij die DT-Swiss velg de indruk dat de vorm niet alleen anders was, maar dat men de rand ook gewoon hoger gemaakt had (om eraf lopen te voorkomen?). De G-One lag naar mijn idee erg diep "in" de velg, naar mijn idee was er 2mm band minder zichtbaar dan bij een gewoon achterwiel. En als de diameter van die velg idd 4mm meer is wordt het een pittige strijd :-)
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Het is Koercast met een gesprek over banden waaraan Ferdinand van Essen van Vittoria BeNeLux aan deelneemt. Klik daarvoor hier.

Op ongeveer 15 minuten zegt hij: “...begin tegenover het ventiel. Daar is de velg het diepst. Door daar te starten, houd je bij het ventiel de meeste ruimte over om het laatste gedeelte van de band om te leggen...”.

Verder geeft hij info over traditionele en tubeless banden en verschillende profielen.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#25
(20-Mar-2021, 05:06 PM)365cycle schreef:
(20-Mar-2021, 02:19 PM)PietV* schreef: Wat is het verschil tussen (bijna alle) velgen die geschikt gemaakt kunnen worden voor tubeless banden en tubeless ready velgen. Het velglint en/of het randje op de schouders van de velg?
Het velglint, maar voor montage is idd de net even wat andere schouder het issue. Daarnaast had ik bij die DT-Swiss velg de indruk dat de vorm niet alleen anders was, maar dat men de rand ook gewoon hoger gemaakt had (om eraf lopen te voorkomen?). De G-One lag naar mijn idee erg diep "in" de velg, naar mijn idee was er 2mm band minder zichtbaar dan bij een gewoon achterwiel. En als de diameter van die velg idd 4mm meer is wordt het een pittige strijd :-)
De ERTRO velg- en bandenmaten verschillen heel weinig. Volgens ingewijden circa 0,5 tot 1 mm in omtrek. Daarbij is de diepte van het velgbed in overstemming is met de hoogte van de velgrand. Monteren lukt dus altijd, mits op de "foute" manier die ik al 62 jaar toepas.
(21-Mar-2021, 02:33 PM)GertBr schreef: Op ongeveer 15 minuten zegt hij: “...begin tegenover het ventiel. Daar is de velg het diepst. Door daar te starten, houd je bij het ventiel de meeste ruimte over om het laatste gedeelte van de band om te leggen...."
Ben niet de enige die het "fout" doe. Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Het gaat toch niet om goed of 'fout'  Wink  

-->bericht aangepast, ik had de smiley blijkbaar niet gezien  Cool
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM