Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vragen over een velomobiel
#2
Dag Lennart,


Ik zou bijna zeggen: welkom bij de club :-)
Omdat ik al sinds de jaren 80 op een ligfiets rijd en sinds 12 jaar in diverse velomobielen, zal ik tussen je regels door wat ervaringskennis tiepen:

(12-Sep-2018, 03:06 AM)Plensnart schreef: Beste mensen, 

Even voorstellen: Mijn naam is Lennart, 23 jaar oud en ik kom uit twente.  Ik heb de afgelopen jaren regelmatig 15 km enkel gefietst oo een 'normale' fiets. Door een wijziging in mijn situatie moet ik nu 26 km enkel gaan fietsen(of mef de trein, maar daar heb ik een hekel aan) Dus ik heb mij verdiept in velomobielen. Ook omdat ik dan bij slecht weer droog over kan komen. Mijn oog is nu gevallen op een 26"inch quest, maar ik sta open voor andere opties.

26 km is zowel met een ligfiets als met een velomobiel prima binnen een uur te doen. (Een uur reizen tussen woon- en werkplek is al meer dan een eeuw de gemiddelde reistijd. De tijd is dus niet langen, de afstand is wel groter).

Omschrijving van mijn uiterlijk (=enigszins belanhrijk voor mijn vragen hieronder) 
Lengte: 1,78m
Gewicht: 105kg
Brede schouders
Schoenmaat 45.
Gezien de ruimte in alle velomobielen die ik gereden heb is denk ik je postuur geen probleem. Maar passen is weten.
Recent heb ik gekozen voor de DF; dit vind ik een betere fiets dan de Quest die ik had, maar die totalloss is gereden. De DF is sneller, lichter en een lekke band is makkelijker te verhelpen onderweg. Ook het onderhoud is door de makkelijk afneembare voorwielen een stuk makkelijker. Een DF moet je echter wel passen. Ik heb schoenmaat 43 en ik had kleine crancks in de tijdelijke DF (vervangend vervoer) nodig, omdat anders mijn hakken tegen de bodem aankwamen en ik de trapcirkel niet natuurlijk kon maken. Het is wel mogelijk om de DF op die plek eventueel te verdiepen (carbon-aanpassing) maar de precisie moet je aan Ymte van Intercitybike vragen)


Pas ik überhaupt in een velomobiel vroeg ik mij af?
Ik heb bredere en stevigere mensen in een velomobiel zien zitten, dus ik denk dat je past, maar proberen is weten. Kijk anders of je een keer naar Dronten kan om te passen; beide velomobielzaken hebben waarschijnlijk 2e hands staan. Bij de DF is je schoenmaat een vraag; een Quest heeft voetgaten, dus geen probleem.

Is het verstandig om vanaf een normale fiets naar een velomobiel te gaan, of is het beter om eerst ervaring op te doen met ligfietsen.
Een velomobiel is een 3 wieler. Hij staat dus altijd stabiel; er is geen fietservaring voor nodig.

Hoe bevallen elektrisch ondersteunde velomobielen?
Geen ervaring mee; ik zeg vaker: 'Ik ga al zo hard'. Het voordeel van elektrisch ondersteuning is bij het optrekken vanuit stilstand; een velomobiel is zwaarder dan een fiets, dus je heb voor de zelfde startsnelheid meer kracht nodig. Door de aerodynamica heb je voor hogere snelheden minder kracht nodig; het omslagpunt ligt bij ongeveer 20 km/u. Het nadeel is wel dat je bij ondersteuning tot 45 km/u verzekerd moet zijn.


Heeft iemand nog tips voor een mooie (2e handse) velomobiel.
Over een maand of 2 komt de DF waarin ik nu rijdt via Ymte waarschijnlijk op de markt. De vorige eigenaar is echter wel hard tegen een paaltje aangereden; de neus heeft dus flinke herstelschade

Welke velomobiel raden jullie mij aan als je kijkt naar mijn postuur?
Geen verstand van duitse en belgische velomobielen. Een Nederlands product lijkt me wat betreft onderdelen en onderhoud wel zo makkelijk. Maar misschien is voor jou Duits ook goed te doen. Ben nieuwsgierig naar bijvoorbeeld de Milan.

Vinden velonauten het vervelend om beginners in hun velomobiel te laten?
Niet vervelend, maar doe het rustig. Het zijn dure fietsen en de bodem is kwetsbaar. Het doen is simpel en logisch, maar ga bij het instappen in de Quest of in de DF niet op de bodem staan. Deze is van onversterkt carbon; als je er op gaat staan maak je schade en -of gaten. Iedereen zal zeggen dat je op de zitting of op de versterking voor tussen de voorwielen moet gaan staan. Ook als je het weet, luister hier rustig naar; eigenaren zijn 'beschermend' voor hun velomobiel.

Veel fietsplezier,

Niels, veellonaut, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
Vragen over een velomobiel - door Plensnart - 12-Sep-2018, 03:06 AM
RE: Vragen over een velomobiel - door Niels van der Wal - 12-Sep-2018, 08:28 AM
RE: Vragen over een velomobiel - door Johan. - 12-Sep-2018, 12:55 PM
RE: Vragen over een velomobiel - door Hoekie - 12-Sep-2018, 10:35 PM
RE: Vragen over een velomobiel - door Plensnart - 13-Sep-2018, 09:40 AM
RE: Vragen over een velomobiel - door Plensnart - 13-Sep-2018, 06:17 PM
RE: Vragen over een velomobiel - door ZoefZoef - 13-Sep-2018, 11:58 PM
RE: Vragen over een velomobiel - door Johan. - 13-Sep-2018, 09:00 PM
RE: Vragen over een velomobiel - door Wim -de roetsende - 13-Sep-2018, 09:38 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM